Familia, 1881 (Anul 17, nr. 1-86)

1881-06-11 / nr. 43

Anul XVII FAMILIA. 7.Premiul Năsturel, seria A, de 5000 lei, se va decerne, în sesiunea generală din primavara anului 1882, celei mai bune disertaţiuni în limba română asupra următorului subiect: „Zieranul român. Disertaţiune asupra stării sale ,morale, sociale, economice şi politice în trecut şi în present, în principatul României*. întinderea operatului va fi 20 cale de tipar, format 4° mic sau 8° ordinar, litere citero. Terminul presentării manuscriselor la concurs va fi 31 decembre 1881. 8. Premiul Năsturel, seria A, de 5000 lei, se va decerne în sesiunea generală din primavara anului 1882 celei mai bune disertațiuni asupra următorului subiect: »Sufixul licuid (1, r) și sufixul gutural (k, g) în limba româna*, întinderea lucrării va fi minimum de 20 cale de tipar în octav ordinar, litere citero. Terminul presentării manuscriselor la concurs va fi 31 decembre 1881. 9. Premiul Statului Heliade-Radulescu, de 5000 lei, se va decerne în sesiunea generală din primavara anului 1882, celei mai bune disertaţiuni în limba română, asupra următorului subiect: » Studiu asupra activităţii literare şi pedagogice a lui Ion Heliade-Radulescu, în raport cu epoca anterioră (finele secolului XVIII, cu erudiţii din Blaj şi Văcărescu) şi cu cea posterioră până la 1848, dând tot deodată o schiţă biografică a lui Heliade-Rădulescu*. întinderea operatului va fi ca de 20 cale de tipar în 4° mic scu 8° ordinar, cu litere cicero. Terminul presentării manuscriselor la concurs va fi 31 decembre 1881. 10. Premiul oAlesandru Ion Cuţa, de 4000 lei, se va decerne în sesiunea generală din primavara anului 1883, celei mai bune disertațiuni în limba română asupra următorului subiect: „Istoria Românilor în Dacia Traiana, dela Aurelianu până la fundarea principatelor Moldova și Tara- Românesca“, întinderea operatului va fi de 20 cale de tipar în 4° mic seu 8° ordinar, cu litere cicero. Terminul presentării manuscriselor va 31 decembre 1882. 11. Premiul Statului Lazar, de 5000 lei, se va decerne în sesiunea generală a anului 1883 celei mai bune disertaţiuni, scrisă în limba română asupra următorului subiect: „Studiu asupra agriculturei, industriei şi comerciului în România*. Lucrarea va trata despre starea actuală a acestor trei ramure de producţiune şi despre mijloacele de a le ameliora. O ochire asupra istoriei economice a României în secolui XVII, XVIII şi XIX va precede acestui studiu. Studiul va fi făcut din punctul de vedere economic şi technic. Manuscrisul trebue să cuprindă materie pentru cel puţin 300—400 pagine de tipar, în 8° garmond. Terminul presentării manuscriselor la concurs va fi până la 31 decembre 1882. 12. Premiul Năsturel, seria A, de 5000 lei, se va acordă în sesiunea generala a anului 1883 celei mai bune disertaţiuni in limba română asupra următorului subiect: »Istoria tipografiei la România, întinderea lucrării va fi de 15—20 cele de tipar, în 8° ordinar cu litere cicero. Terminul presentării manuscriselor la concurs va fi 31 decembre 1882. Ale cătră foştii membri ai Societăţii „România Juna“. Societatea academică »România Jună“ din incidentul serbării jubileului ei de 10 ani a decis a introduce un album, care să cuprindă fotografiele membrilor ei: onorari, fondători, emeritaţi, ordinari şi extraordinari. Membrii actuali considerând, că Societatea pe baza statutelor denumesce în fiecare an de membri onorari pe cei mai meritaţi bărbaţi ai naţiunii române, considerând că ea numeră mulţi bărbaţi generoşi între membrii fondători, cari de la înfiinţarea ei necontenit au sprijinitu-o cu mijloace materiale, şi mai mult simţindu-se mândri, că forte mulţi dintre antecesori lor ocupă astăzi locuri onorifice în viaţa publică, ţinu de un ce nepreţuit nu numai pentru ei, ci şi pentru generaţiunile viitoare a ave aci, departe de patria, în mijlocul elementelor străine, chipurile bărbaţilor, a căror privire inspiră zel, activitate, energie, abnegațiune și solidaritate în toate împregiurările. Aceste au fost motivele, cari au îndemnat pe actualii membri la înființarea albumului, și comitetul s’a adresat deja cătră dnii membri onorari, fondători și emeritați, ca se binevoiesca a sprijini aceasta întreprindere a noastra. Ce privesce pe foştii membri ordinari şi estraordinari, pe lângă toata silinţa nu ni-am putut câştigă adresele dlor. Ni luăm deci voia a-i rogă pe calea dinaristicei, ca să respundă apelului de faţă prin tramiterea poselor dlor. Suntem fericiţi a constata, că dnii membri onorari, fondători şi emeritaţi în mare parte ne-au onorat cu tramiterea fotografielor oilor, cari astăzi orneza albumul Societăţii noastre şi-l vor orna cât timp va trai Societatea, şi ea va trai. Plini de respect, stimă şi venerăţiune privim măreţele figuri ale iluştrilor noştri bărbaţi şi binevoitorilor noştri ocrotitori. Ne vom bucura mult vexând şi imaginile bravilor noştri antecesori, cari ni-au lăsat moştenirea atât de scumpă, Societatea »România Juna“. Pentru comitet: Viena, în 15 iunie 1881. P. Damianu Dumitru S. Stefanie presed. secret. Ce e nou? Regele şi Regina României au mers, duminecă 31 mai, la orele 2, la Ateneu, unde au presidat solemnitatea distribuirii recompenselor la premianţii esposiţiunii naţionale de arte şi industrie, ce fusese organisată de societatea „Concordia română“. Majestăţile Lor au fost întâmpinate, la sosire, de dnii miniştrii de interne şi de instrucţiune publică şi de preşedintele şi comitetul societăţii „Concordia“. Solemnitatea a început prin intonarea unui imn cântat de corul bărbătesc de la conservator. După acesta, dl C. Porumbaru, preşedintele societăţii »Concordia“, a pronunciat, câteva cuvinte, mulţămind M. S. Regelui pentru protecţia şi încurajarea ce totdeauna a acordat desvoltării artelor şi industriei în România, la cari cuvinte M. S. Regele a respins esprimându-şi satisfacţiunea pentru silinţele stăruitore puse de societateaConcordia, în urmărirea folositorului seu scop şi urându-i prosperitate. Apoi a urmat distribuirea medalielor şi diplomelor de cătră Majestăţile Lor. Un numeros public, domni şi doamne, au asistat la acestă solemnitate, care s’a terminat la 3 ore şi jumătate. Principele ereditar Hohenzollern. Luni 1/13 iunie, la orele 9 diminaţa, MM. II. Regele şi Regina 275