Familia, 1895 (Anul 31, nr. 1-52)

1895-06-11 / nr. 24

Ese in fiecare duminecă ORADEA-MARE (N.VARAD) 11 iunie st. v 23 iunie st. n. Redacţiunea: Strada principală 375 a.Nr. 24.ANUL XXXI. 1895. Preţul pe un an 10 fl. Pe '/s de an 5 fl. Pe 74 de an 2 fl. 70 cr. Pentru România pe an 25 lei De ce s’a împuşcat Costică Borodan. Ca fulgerul s’a respândit vestea, că Costică Borodan ş^i s'a împuşcat. Nimeni n’a voit să cregla, căci toţi îl şcieau , tiner, sânetos, cinstit, fericit şi in ajunul d’a se insura cu o fată din cele mai frumoase; prin urmare n’avea nici o pricină să-şi sfărşască cu sila viaţii. Când apoi l’au văcjut mort şi s’au convins, oamenii făceau din cap şi nu înţelegeau de loc, că ce l’a putut indemna la faptul acesta. Şi fiind că nu ’nţelegeau, s’au pus pe ghicite şi astfel s’au născocit o mulţime de vorbe, care au trecut din gură ’n gură, necruţând numele nefericitului mort, pe care pân’ atuncia toţi îl cinstiau Costică Borodan a fost un advocat tiner, nu de mult aşezat in valea Crişului, unde venise din Bănat. Lumea s’a mirat, că cum poate cineva să părăsască Bănatul, unde poporul e mai bogat şi să se mute in părţile sărăcăciose din valea Crişului ? Dar s’a respuns, că tatăseu a fost crişan şi acela a dorit rentorcerea fiului seu la vatra vechiă, unde aveau rude şi se simţiea mult lipsa unui advocat român. In sferşit nime nu l’a mai întrebat, că de ce a venit, s’au bucurat toţi că s’a aşezat intre ei, căci prin purtarea lui in scurtă vreme s-a făcut prieteni mulţi, s-a câştigat încrederea cărturarilor şi iubirea poporului. A fost un advocat harnic, sîrguincios şi cinstit; n’a căutat să se ’mbogăţască repede, ci să mulţămască pe toţi. Tiner şi nensurat, se ’nţelege că el a fost cu mare căldură primit in toate familiile cu fete mari; de câte ori se ducea acolo, se făcea parcă o serbatoare, căci visul cel mai frumos al mamelor era d’a-1 avea ginere. Intr’aceste au trecut doi-trei ani, dar nici una n’a izbutit. Vorbăreț de o potrivă cu toate fetele, el nici pe una n’a distins in deosebi. Deca trimitea uneia vr’un buchet, numai decât grăbia să facă şi alteia vr’o plăcere, ca nici una să nu alunece a gândi şi a crede, (căci multe fete numai decât şi cred ceea ce gândesc,) câ-i duce dorul. Mamele cu fete mari, nerăbdătore ce erau, nu mai puteau de ciudă, că ce fel de om fără simţire şi fără inimă este tinerul acesta, care dintre atâte fete frumoase nici de una nu se indrăgosteşce! Apoi îl luară la trei parale bărbaţii, că face un păcat naţional de nu se căsătoreşce, că după cine să se mărite fetele noastre, deci tinerii români nu vreu să se insere ? ! El ascultă zimbind vorbele ce se şoptiau şi dojenile ce i se făceau, şi nu respundea nimic; dar se vedea că zimbetul eră silit şi parcă totdauna un nor i s’ar aşegla pe frunte, ceea ce stârnia şi mai mult mâncărimea limbelor rele. Principele Alesandru Lobanoff-Rostowski noul ministru de esterne al Rusiei. 24