Familia, 1896 (Anul 32, nr. 1-52)

1896-09-15 / nr. 37

Numerul 37. Gradea-mare 15/27 septembre 1896. Anul XXXII. Ese dumineca. Abonament pe an I0 fi., pe '/2 de an 5 fl., pe trei luni 2 fi. 70 cf. Pentru România pe an 25 lei. * IV Nuvelă. (Urmare.) :Cică eu ! Rob copilașul filmeu ! esclamă cu durere ,tinera femee. Dar bine, ■ mamă, cjicea ea cătră bătrâna ce lua parte la sfat, când m’ai dat după Vlad nu ştieai că-i ţigan? Bătrâna mamă, o jupânăsă care in sbârciturile feţei şi in scufundaturile obrajilor nesprijiniţi de dinţi, păstra încă urme din frumuseţea de odinioră, afirmă din tote puterile, că Vlad nu eră ţigan, că ea n’ar fi dat pe fiică-sa după un ţigan, ca femeia Şătrarului Cosma, boier cu sipetul plin de cărţi domneşti şi de hrisoave cu peceţi, mari cât potcova. Jupânesa Sultana, de la mulţi ani văduvă tineră şi frumosă, remase cinstită cu tote curtenirile multor boieri mari şi puternici. Cum putea ea să fi măritat pe fiică-sa după un țigan ? Mai bine s’o fi văcjut mortă decât așă ceva. O nepotă a ei, mai acum doi ani a fost răpită de un țăran din Secueni. Fata la urma urmei ar fi voit să remână nevesta răpitorului, că eră un flăcău voinic și frumos, dar jupâneasa Sultana n’a voit aceasta. Mai bine fată necinstită, decât măritată cu un mojic! Divanul domnesc a pedepsit pe ţăran cu ocna şi totă averea lui a dat-o fetei necinstite, dar fata a remas tot boiereica! Cum eră să-şi dea cucoana Sultana fata după un ţigan? — Câţi boieri din Divanul domnesc n’ar fi dat chiar şi moșii pe dragostea fetei sale Mariuța? Dar jupâneasa Sultana a fost cinstită și vrea ca și fiică-sa cinstită să remâe. IV Boierul Brăiloiu intră la bănueli, primind mereu răspunsul doctorului din fieceji că femeia merge rău cu sănătatea. El se hotărî să mărgă în sus la spital să vâgă pe Maria. Numai, doctorul Caracaş, deştept pe cât şi omenos, prevăzuse visita boierului şi însărcinase pe gerahul (chirurgul) seu, care locuia la spital, să spuie boierului, care ar intreba de femeia Maria, că s’a insânătoşat şi că a ieşit numai anii din spital. Aşă se şi intempla. — E sonetosă! îșizise cu bucurie boierul. Cum șciea adresa femeii, bo- Imperatul și regele Francisc Iosif I 37