Femeia, 1960 (Anul 13, nr. 1-12)

1960-01-01 / nr. 1

ADUNAREA INTERNATIONALA A FEMEILOR PENTRU DEZARMARE KUNBĂLV (SUEDIA) 10-12-XIM959 . — ......... ★ 1 CĂTRE TOATE ORGANIZAŢIILE DE FEMEI, CĂTRE FEMEILE DIN TOATE ŢĂRILE. R ăzboiul constituie un coşmar pentru toate popoarele. Cursa înarmărilor a dus totdeauna la dezlănţuirea de războaie, în epoca actuală, arme din ce în ce mai ucigătoare şi cu o putere de distrugere nemaiîntâlnită fac să apese asupra omenirii un pericol care-i ameninţă însăşi existenţa. A sosit momentul să se pună capăt acestui coşmar. Vechiul vis al omenirii de a înlătura pentru totdeauna războiul este astăzi realizabil printr-o dezarmare generală şi totală. Recentele evenimente care au creat un climat favorabil destinderii internaţionale au făcut posibilă adoptarea de către Organizaţia Naţiunilor Unite a unei formule de înţelegere, exprimînd „speranţa că măsuri care să ducă la dezarmarea generală şi totală vor fi elaborate în amănunţime şi vor face obiectul unui acord în cel mai scurt timp posibil“. Dezarmarea a devenit pentru omenire o necesitate vitală. Folosirea unor sume fantastice pentru cheltuieli militare, care atrag după sine risipirea a nenumărate resurse materiale, are influenţe dintre cele mai grave asupra vieţii familiilor, în epoca noastră, o mare parte a omenirii nu se hrăneşte suficient, jumătate din numărul copiilor de vîrstă şcolară nu au posibilitatea să meargă la şcoală, iar sute de milioane de fiinţe omeneşti nu au locuinţe potrivite şi nu se bucură de asistenţă medicală. Un acord cu privire la dezarmare ar transforma situaţia internaţională şi ar deschide perspectivele bunăstării generale. Cu cele 100 miliarde de dolari care se cheltuiesc în fiecare an, de către toate statele pentru înarmare, s-ar putea construi, de pildă, 10.000.000 de locuinţe, 50.000 de şcoli şi 10.000 de spitale. ★ Dezarmarea înseamnă distrugerea bombelor atomice şi cu hidrogen şi folosirea energiei atomice în scopuri paşnice. Dezarmarea înseamnă sfîrşitul politicii de pe poziţii de forţă, soluţionarea tuturor diferendelor pe calea tratativelor, înseamnă un climat de încredere, de respect reciproc între toate statele. Dezarmarea înseamnă posibilitatea de a transforma industria de război într-o industrie de pace, posibilitatea de a transforma armele în maşini pentru industrie şi agricultură, uşurînd astfel munca oamenilor. Dezarmarea înseamnă să fie redaţi muncii paşnice şi creatoare 100.000.000 de bărbaţi care au legătură directă sau indirectă cu producţia de război, dintre care 20.000.000 sunt în prezent încorporaţi în armată. Dezarmarea înseamnă posibilitatea de a asigura tuturor oamenilor hrană suficientă. Dezarmarea înseamnă garanţia de a ne vedea copiii crescînd într-un climat de securitate, favorabil dezvoltării prieteniei şi cunoaşterii reciproce. ★ Dar în drumul spre înfăptuirea dezarmării mai există încă multe obstacole. Pentru realizarea măreţelor perspective deschise în faţa omenirii este nevoie de eforturi permanente şi tenace. Opinia publică, care a jucat pînă acum un rol atît de însemnat, trebuie să devină şi mai puternică, pentru a-şi exercita influenţa asupra oamenilor de stat şi a-i determina să continue tratativele pînă la încheierea unui acord cu privire la dezarmare. Fiecărei femei îi revine o deosebită răspundere în această problemă. Un mare număr de organizaţii feminine au luat poziţie şi au acţionat în favoarea dezarmării, exprimînd astfel năzuinţa comună tuturor femeilor. A sosit momentul să uităm ceea ce ne desparte şi să ne coordonăm toate eforturile pentru realizarea scopului nostru comun. Ne-am întîlnit la Adunarea internaţională a femeilor pentru dezarmare. Facem parte din diferite mişcări şi organizaţii, avem concepţii filozofice, credinţe religioase şi păreri politice diferite, dar ne uneşte aceeaşi dorinţă de a vedea înfăptuită dezarmarea generală şi totală. Facem apel la toate femeile, organizate sau neorganizate, să-şi exprime cu tot mai multă forţă voinţa lor. Sa acţionăm împreună pentru convocarea cît mai grabnică a Conferinţei la nivel înalt, in vederea încheierii unui acord cu privire la dezarmare, care să înlăture pentru totdeauna războiul. LUCIA DEMETRIUS Adunarea internaţională a femeilor la Kungălv, lingă Göteborg (Suedia), care s-a desfăşurat în zilele de 10, 11, 12 decembrie, a avut ca obiect chestiunea de importanţă vitală pentru întreaga omenire, chestiunea asupra căreia stau aţintiţi ochii tuturor celor care, pe globul pămîntesc, au ceva de iubit, ceva de apărat, ceva de stimat şi de păstrat, ai tuturor oamenilor care nu şi-au pierdut omenescul: chestiunea dezarmării. Venite din 26 de ţari, de pe 4 continente, femei de concepţii filozofice şi de credinţe religioase diferite, din diverse formaţii politice şi din diverse organizaţii de femei s-au întrunit animate de aceeaşi dorinţă aprinsă de a vedea, în sfîrşit, depărtîndu-se de omenire primejdia războiului, care ţine pe loc, cu spaima ei, evoluţia frumoasă, clară a omului, de a vedea încetînd experienţele nucleare, de a vedea realizîndu-se admirabilele propuneri de dezarmare generală şi totală făcute de Uniunea Sovietică. Părerile lor, exprimate în zeci de graiuri, au fost aceleaşi, gîndurile lor în privinţa necesităţii coexistenţei paşnice au fost aceleaşi, voinţa lor puternică de pace a fost evidentă în fiecare cuvînt rostit, iar concluziile pe care le-au tras după fierbinţi şi grave discuţii au fost o mărturie a acordului şi hotărîrii lor de a lupta mai departe, organizat şi tenace, pînă la obţinerea dezarmării generale şi totale. Ne găzduia o ţară care de 150 de ani n-a cunoscut războiul, o ţară care s-a putut dezvolta în linişte. Cu toată aşezarea geografică a Suediei însă, aşezare care i-a îngăduit să se ţină deoparte atunci cînd Europa întreagă a fost cuprinsă de flăcările vreunui război, eventualitatea unui război nuclear înfăţişează o primejdie atît de mare şi de necruţătoare pentru întreaga omenire