Flacăra Iaşului, ianuarie 1954 (Anul 10, nr. 2291-2315)

1954-01-01 / nr. 2291

w 1 4 ot ! Jv IiLiO I 1 * A univers: r/fti» | i * • • fâjăr if -Mm Proletari din toate țările, uniți-văt '(MRU ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.VH. IAȘI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL X, Nr. 2291 DUMINICA 3 IANUARIE 1954 6 PAGINI 20 BANI Înainte, spre noi victorii în producţie! fi mai trecut un an. Un an în care tfiarumnii mute’',.din patria noastră, cu inimile pline de sendimentul dragostei şi al devotamentului faţă de patrie, faţă de partidul nostru scump au obţinut strălucite biruinţe pe drumul care duce la o viaţă tot mai bună şi mai îmbelşugată, a spre socialism. Toţi acei ce muncesc în Republica noastră au simţit diealungul anului expirat atenţia deosebită a partidului şi gu- VOTidiui nostru îndreptată in scopul îmbunătăţirii continue a condiţiilor lor de muncă şi de trai. Această atenţie a fost concretizată în diferite Hotăriri şi măsuri economice, adoptate in decursul anului, măsuri care au fost traduse in fapt. Hotărîrile Consiliului de Miniştri referitoare la reducerea unor impozite şi taxe, cum ar fi acelea pe salarii, apă, lumină, etc, construirea de locuinţe individuale, îmbunătăţirea sistemului de salarizare a muncitorilor şi maiştrilor din industriile textilă şi alimentară, a personalului medico-farmaceutic etc., adoptate în urma Plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 August 1953, constitue expresia vie a politicii partidului nostru în centrul căreia se află omul cu nevoile sale. Oamenii muncii au ţinut să răsplătească atenţia acordată de regimul nostru democratpopular , îmbunătăţirii neîncetate a nivelului lor de trai, material şi cultural, începând să producă peste planul anual cu mult înainte de încheierea anului 1953. Numai în oraşul şi regiunea Iaşi, muncitorii a 18 întreprinderi, aparţinând industriei grele şi a celei producătoare de bunuri de larg consum, au păşit în întâmpinarea noului an, purtând in braţe florile vii ale succeselor în producţie, ele şi-au realizat cu mult înainte sarcinile lor de plan, începând să lucreze in contul celui de-al patrulea an al cincinalului. In anul care a început, în faţa colectivelor de muncă din întreprinderi stau noi şi importante sarcini. La loc de frunte se află sarcina sporirii volumului producţiei bunurilor de larg consum pentru ca oamenii muncii de la oraşe şi sate să aibă la dispoziţia lor mărfuri tot mai multe, mai bune şi mai ieftine. Pentru îndeplinirea şi depăşirea acestei sarcini, în întreprinderile producătoare de bunuri de larg consum ca şi in cele ale industriei grele, s-au depus eforturi susţinute în vederea rezolvării unor probleme de primă importanţă cum ar fi: asigurarea aprovizionării cu materii prime, materiale, combustibil, etc., pentru ca procesul de producţie să se desfăşoare ritmic, înlăturându-se perioadele de lucru în asalt, deosebit de dăunătoare calităţii producţiei sau realizării fondului de salarii; lărgirea suprafeţelor de producţie; calificarea şi ridicarea calificării unui tot mai mare număr de muncitori şi tehnicieni; îmbunătăţirea condiţiilor de muncă prin luarea unor noi măsuri tehnico-organizatorice, etc. Aceste probleme au stat în centrul preocupărilor conducerilor administrative, sindicale şi de partid dintr-o serie de întreprinderi fruntaşe din oraşul şi regiunea noastră cum ar fi: Atelierele CFR Paşcani, IMSRoman, fabrica de tricotaje „Moldova”, etc. La I.M.S. Roman de pildă, s’a construit o nouă turnătorie, modernă, care realizează o producţie dublă de piese turnate. Au fost îmbunătăţite condicile de iluminat într’o serie de secţii şi controlul tehnic, pe faze, al piesei, ceea ce reduce în mod simţitor accentul de rebuturi. S-au făcut deamenea inventarierea şi controlul beitelor şi aparatelor de măsurat, iar mijloacele de transport au fost centralizate sub conducerea unui colectiv, datorită cărui fapt se asigură o mai mare operativitate în desfăşurarea Pocesului tehnologic. Darea în funcţne a unui sanatoriu de noapte şi unui dormitor pentru muncitorii care nu sunt din localitate, precum şi alte măsuri sunt menite să asigure muncitorilor de la I.M.S. Roman condiţii total bune de muncă şi de trai. In felul acesta, muncitorii acestei întreprinri, vor putea lupta cu puteri sporite pentru mărirea volumului de piese necesare întreţinerii parcului de tractoare şi maşini agricole. La fabrica de tricotaje „Moldova“ au fost puse în aplicare o serie de măsuri tehnico-organizatorice, cum ar fi mecanizarea ascensorului sau a transportului dintre secţia confecţii şi magazia de depozitare a produselor finite, care au dus la o creştere simţitoare a producţiei şi productivităţii muncii. Harnicii muncitori ai acestei întreprinderi, dintre care s-au evidenţiat în mod deosebit Aurelia Caraiman, Eti Haimovici, Ilona Chihaia şi Marcu Slova, au efectuat de la data de 10 Decembrie şi până în prezent mii de produse peste plan. Colectivele de muncă din aceste întreprinderi sunt hotărîte ca în cursul acestui an să muncească cu şi mai mult avânt, cu şi mai multă dragoste pentru a se achita cu cinste de sarcinile ce le revin în cel de-al patrulea an al cincinalului. O luptă serioasă vor trebui să desfășoare în acest an, colectivele de muncă din unele întreprinderi cum ar fi Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“ și „Țesătura“, pentru a se lichida o serie de lipsuri care s‘au manifestat în mod acut în anul 1953. La Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“, din cauza neaprovizionării ritmice cu diverse materiale, în concordanţă cu desfăşurarea procesului de producţie, s‘a practicat adeseori sistemul de lucru în „asalt“. Conducerile administrative, tehnice, sindicale şi de partid de la fabricile „Victoria“ şi „Ţesătura“ trebue să înveţe din greşelile manifestate în anul trecut, luptând din toate puterile pentru lichidarea lor. La fabrica „Ţesătura” trebue acordată toată atenţia calităţii producţiei, lucru care se poate obţine printr’o bună întreţinere şi reparaţie a utilajului, prin extinderea metodei inginerilor sovietici Ilicev—Vlasov, prin îmbunătăţirea controlului tehnic, printr’o serioasă acţiune de creştere a nivelului calificării muncitorilor şi tehnicienilor. Munca organizaţiei de bază trebue ■ serios îmbunătăţită prin trasarea de sarcini precise membrilor de partid in legătură cu îndeplinirea planului şi urmărirea îndeaproape a modului în care aceştia se achită de sarcini. Conducerile sindicale din întreprinderi trebue să acorde toată atenţia reporzonării şi desfăşurării întrecerii socialiste în vederea extinderii din cele mai diverse locuri de muncă iar conducerile administrative sunt datoare să se ocupe permanent de problema îndeplinirii planului, ca de o problemă vitală, de care sunt direct răspunzătoare. Ele trebue să lupte pentru a asigura celor ce muncesc în întreprinderi condiţii de lucru şi de trai tot mai bune. Organizaţiile de partid au datoria să desfăşoare o serioasă muncă politică în rândul masselor mobilizând întreg colectivul să muncească cu deplin avânt pentru a se achita cu cinste’ de sarcinile pe care partidul şi guvernul nostru le-au pus în faţă : producţie mai multă, mai bună, mai ieftină,’ pentru bunăstarea poporului muncitor. Activiştii din secţia economică a‘ comitetului orăşenesc de partid care răspund demunca întreprinderilor, sunt chemaţi a da mai multă atenţie îndeplinirii planului de producţie, mergând mai des pe teren, interesându-se şi căutând să rezolve multiplele probleme din viaţa întreprinderilor. Toţi factorii de răspundere trebue să sprijine eforturile celor ce muncesc în întreprinderi, să stea în permanenţă în mijlocul masselor, să aplece mai mult urechea la doleanţele şi propunerile juste ale muncitorilor şi tehnicienilor. Numai în felul acesta, anul 1954 va putea să constitue o nouă treaptă păşită cu succes pe drumul luminos al socialismului, un an de victorii noi în lupta pentru creşterea bunei stări a poporului muncitor, înainte, spre noi victorii în producţie, pentru a putea construi cu un ceas mai devreme socialismul, în patria noastră., / In pag. 2, 3, 4, 5 Legea privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor, In anii 1954-1956, In Republica Populară Română Răspunsurile lui G. M. Malencov, Preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. la întrebările domnului Kingsbury Smith MOSCOVA 2 (Agerpres) — TASS anunţă: Ziarele din 1 Ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, Preşedintele Consiliului de Miniştri al U. R. S. S., la întrebările domnului Kingsbury Smith. La 28 Decembrie 1953, domnul Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenţiei International News Service, s-a adresat lui G.M. Malencov cu rugămintea de a-i răspunde cu prilejul Anului Nou la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările domnului Kingsbury Smith şi răspunsurile lu: G. M. Malencov. 1. întrebare:Ce aţi dori să uraţi Dvs. poporului american în anul 1954 ?. Răspuns: Urez din toată inima poporului american fericire şi o viaţă paşnică. Urez poporului american succese în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele şi rezultate rodnice în nobila acţiune de apărare a păcii, împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. 2. întrebare! Speraţi că noul an va aduce o întărire a lngâtuiiior de prietenie intre popoarele Americii şi Rusiei ? Răspuns: In primul rând ar fi de dorit îmbunătăţirea relaţiilor dintre ţările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătăţirii în noul an a relaţiilor dintre Uniunea Sovietică şi S.U.A. şi a întăririi legăturilor tradiţionale de prietenie dintre popoarele ţărilor noastre. Sper că aşa va fi. 3. întrebare: Cum apreciaţi Dvs posibilităţile de menţinere a păcii în întreaga lume şi de slăbire a încordării internaţionale în anul 1954 ?. Răspuns: " Toate popoarele sunt dornice de o pace trainică şi există posibilităţi favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaţionale în anul 1954. Guvernele şi în primul rând guvernele marilor puteri nu pot să nu plece urechea la glasul popoarelor şi nu pot să nu ţină seama de năzuinţa lor crescândă spre o pace trainică. In ceea ce priveşte Guvernul Sovietic, el a făcut, face şi va continua să facă şi de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internaţională să fie micşorată şi pentru ca între state să fie relaţii normale. 4. întrebare : Care este după părerea Dvs., cel mai important pas care ar putea fi întreprins în interesul păcii în întreaga lume în anul 1954 ? Răspuns: Un astfel de pas ar fi încheierea unui acord între state, în virtutea căruia semnatarii să-şi ia angajamentul solemn şi necondiţionat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen şi oue arme ut dxiferhi înare din misă. Un astfel de acord ar uşura posibilitatea de a se ajunge la o înţelegere cu privire la interzicerea completă a armei atomice şi cu privire la instituirea unui strict control internaţional asupra respectării interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. În acelaş timp Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înţelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament şi a forţelor armate. Toate acestea ar micşora, fără îndoială, cheltuelile de stat pentru nevoile militare şi ar uşura situaţia economică a populației. P Cuvântarea cu care C. E. Voroşilov, Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., sa adresat poporului sovietic cu prilejul Anului Nou MOSCOVA 2 (Agerpres). — Orologiul de pe turnul Spaski al Cremlinului din Moscova a bătut miezul nopţii vestind sosirea noului an, 1954. Sunetul lui melodios a fost radiodifuzat pe vastul teritoriu al U.R.S.S. Oamenii sovietici aflaţi la mese sărbătoreşti, au ascultat cu mare atenţie cuvântarea rostită la radio de C. E. Voroşilov. Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Tass transmite textul cuvântării cu care C. E. Voroşilov, Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al URSS, s’a adresat poporului sovietic cu prilejul anului nou: Dragi tovarăşi! Dragi cetăţeni ai marii Uniuni Sovietice ! Muncitori şi muncitoare ! Colhoznici şi colhoznice ! Intelectuali sovietici ! Ostaşi ai forţelor noastre armate ! Glorios tineret sovietic ! Vă felicit cu prilejul anului nou ! In anul ce s’a scurs, 1953, oamenii sovietici au depus o muncă sârguincioasă şi rodnică in interesul patriei iubite. Datorită energiei nesecate a oamenilor muncii din ţara noastră, se realizează cu succes cel de al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a economiei naţionale. In ciuda uneltirilor duşmanilor externi şi interni ai socialismului, creşte şi se întăreşte forţa statului sovietic. Patria noastră socialistă devine mai bogată şi mai frumoasă. Creşte bunăstarea materială şi nivelul cultural al tuturor oamenilor sovietici. Indestructibilă, ca monolitul, este prietenia dintre popoarele măreţei noastre patrii. De nezdruncinat este alianţa frăţeascaMilkre c.i.D. munritoare şi ţărănime şHHindirMt este unitatea moral politica a societăţii sovietice. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, puternic prin, dragostea şi încrederea oamenilor muncii ţine sus steagul victorios al lui Marx-Engels- Lenin-Stalin, unind şi îndrumând toate eforturile şi energia poporului în vederea construirii societăţii comuniste. Grija pentru interesele vitale ale poporului, pentru înflorirea patriei noastre, ca reazim de nădejde al prieteniei din ce în ce mai tari dintre popoare — iată ţelul suprem al Partidului Comunist şi al Guvernului Sovietic. Partidul şi Guvernul nostru îşi îndreaptă toate eforturile spre a întări într'o măsură şi mai mare forţa Statului Socialist, spre a ridica şi mai mult bunăstarea oamenilor sovietici. De grija pentru binele şi fericirea poporului sunt pătrunse cunoscutele Hotărîri ale celei de a 5-a sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S., ale plenarei din Septembrie a C.C. al Partidului Comunist şi hotărîrile guvernului nostru, adoptate în anul încheiat în problema agriculturii, producţiei mărfurilor de consum popular şi dezvoltării comerţului sovietic. Comitetul Central al Partidului Comunist şi Guvernul Sovietic au ferma convingere că poporul nostru, popor constructor al societăţii comuniste, va traduce cu succes în viaţă, cu energia creatoare ce-i este proprie, aceste hotărîri extrem de importante. Ocupat cu munca constructivă, poporul sovietic este pentru pace şi apără cauza păcii. Năzuinţa noastră de a asigura pacea între popoare, iată baza de granit a politicii externe, pe care a dus-o şi o va duce ferm Guvernul Sovietic îndeplinind voinţa poporului său. Alături de Uniunea Sovietică, în lagărul unit al luptătorilor pentru marea cauză a păcii în lumea întreaga, luptă cu abnegaţie, marele popor chinez, oamenii muncii din ţările de democraţie populară şi multe milioane de oameni simpli şi cinstiţi din ţările capitaliste. Plin de încredere în forţele sale, poporul sovietic — stăpânul patriei sale mari şi fericite, plin de forţe creatoare şi energie, întâmpină cu bucurie anul nou 1954. In numele Comitetului Central a! Partidului nostru şi al Guvernului Sovietic vă felicit din toată inima, dragi tovarăşi, cu prilejul anului nou. Acest an să fie un an de realizări şi mai mari în muncă, de creştere a forţelor şi tăriei patriei noastre, de întărire continuă a capacităţii de apărare ! Uri an de sporire a bunurilor materiale şi culturale pentru toţi oamenii sovietici! Acest an să fie un an de destindere mai departe a încordării internaţio-, nale, un an de mari realizări in stabilirea unei păci trainice şi îndelungate în lumea întreagă ! La mulţi ani, dragi tovarăşi ! Această cuvântare a fost ascultată de milioane de oameni sovietici. Ei au ridicat paharul pentru înflorirea patriei lor iubite, pentru pace şi prietenie între popoare. DIN TARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI MOSCOVA IN ORAŞUL LUI LENIN Spre Moscova, o capitală U.R.S.S. marea patrie a oamenilor sovietici, constructori ai comunismului, glorioşi luptători pentru pacea, libertatea şi fericirea tuturor popoarelor işi îndreaptă gândurile lor pline de recunoştinţă sute de milioane de oameni din întreaga lume. Susţinute de impunătoare coloane clasice cele două faţade ale porţii principale deschid o frumoasă alee ce duce la Institutul Smolni din Leningrad. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea de Stat din Moscova ajută agricultura Partidul Comunist al Uniunii Sovietice a determinat orientarea cercetărilor efectuate de colectivele a zeci de instituţii ştiinţifice şi instituţii de învăţământ superior în direcţia ajutorării colhozurilor şi sovhozurilor. La această operă importantă contribue activ şi Universitatea de Stat „Lomonosov” din Moscova. Planurile de lucrări ştiinţifice ale Universităţii în ansamblu şi ale catedrelor sunt în prezent revizuite în conformitate cu cerinţele şi nevoile oamenilor muncii din agricultură. Oamenii de ştiinţă de la diferitele facultăţi intenţionează să înceapă într’un viitor apropiat ample cercetări complexe în vedrea rezolvării problemelor având o mare însemnătate pentru ridicarea producţiei colhozurilor şi sovhozurilor din diferite regiuni ale ţării. Oamenii de ştiinţă de la universitate au depus o muncă intensă în aceasta direcţie. in vara anului curent, colaboratorii ştiinţifici ai catedrelor de pedologie, agronomie, geografie şi geobotanică au început cercetări în regiunea luncii inundabile a râului Oca şi in câmpia Mesciora, situată la sud-est de Moscova. In acest scop a fost organizată expediţia complexă Oca-Mesciora. Participanţii la expediţie — profesori, docenţi, aspiranţi şi studenţi de la Facultatea de biologie şi pedologie au cercetat soiul şi veretia luncilor doi colhozurile regiunii Riazan. Ca urmare au fost întocmite hărţi pedologiceamănunţite ale teritoriilor colhozurilor, în suprafaţă de aproximativ 25.000 ha. In prezent Ministerele agriculturii şi colectărilor ale U.R.S . si R.S.F.S.R. folosesc materiale culese de expediţie pentru întocmirea proiectului de valorificare şi ameliorare a luncii inundabile a râului Oca şi a câmpiei Mesciova. Oamenii de ştiinţă — biologi şi pedologi — de la Universitatea din Moscova studiază problemele legate de ridicarea producţiei la hectar ,în zona fără cernoziom, elaborează metodă de sporire a fertilităţii solului din această zonă şi de introducere a asolamentelor raţionale. In raionul Zaraisc din regiunea Moscova, a lucrat timp de trei ani expediţia colaboratorilor ştiinţifici, aspiranţilor şi studenţilor de la Facultatea de geografie. Participanţi la expediţie urmau să ajute colhozurile comasate din raion să-şi reorganizeze gospodăria, să-şi folosească mai raţional pământurile. Pe baza materialelor culese ei au întocmit, împreună cu specialiştii raionului, proiecte de organizare economică internă a două gospodării. Sovietul raional Zaraisc de deputaţi ai oamenilor muncii a aplbat aceste proiecte şi te-a recomandat ca proiecte tip pentru colhozurile care dispun de candrii economice şi naturale asemănătoare. („Moscovscaia Pră