Flacăra Iaşului, martie 1954 (Anul 10, nr. 2340-2365)

1954-03-02 / nr. 2340

Peg. 4 In Uniunea Sovieticăcontinuă desemnarea candidaților pentru texurile de deputaţi în Sovietul Suprem al U.R.S.S. r MOSCOVA (Agerpres) — TASS anunţă: In cadrul campaniei electorale din Uniunea Sovietică candidaţii desemnaţi pentru locurile de deputaţi in Sovietul Suprem ai U.R.S.S. sunt prezentaţi alegătorilor in cadrul circumscripţiilor electorale unde au fost înregistraţi. Printre candidaţii poporului — cei mai buni reprezentanţi ai tuturor păturilor populaţiei ţării — sunt mulţi muncitori — inovatori, a căror muncă contribuie la progresul rapid al industriei sovietice. Minerii din Donbas au desemnat candidatura maistrului miner Nikolai Şerbinovici. Provenind dintr-o familie de mineri din tată în fiu, Şerbinovici este unul dintre muncitorii sovietici care, datorită condiţiilor create de orânduirea socialistă a avut posibilitatea să-şi afirme larg talentul. El lucrează cu noua combină carboniferă „S.B.M.“, a cărei folosire dă un mare randament. Cu ajutorul acestei maşină brigada condusă de Serbinovici înaintează în decurs de o lună un sfert de kilometru de abataj, obţinînd astfel cu mult mai mult decît prin folosirea metodelor anterioare de înaintare. Numele lui Alexandr Papavin, Erou al Muncii Socialiste candidat pentru locul de deputat în Sovietul Suprem al U.R.S.S. din partea locuitorilor orașului Iaroslav, se bucură de mare popularitate în rîndurile feroviarilor sovietici. In trecut fochist, iar acum mecanic de locomotivă de prim rang, Papavin este autorul multor invenţii preţioase şi învăţător al tinerei generaţii de mecanici de locomotivă. Papavin a scris o carte cu privire la metodele de exploatare a locomotivelor, care a fost tradusă în multe limbi străine. Lui Papavin i se adresează adesea feroviarii din China şi din ţările europene de democraţie populară cerindu-i sfaturi. El împărtăşeşte bucuros tuturor prietenilor bogata sa experienţă. Printre muncitorii candidaţi pentru locul de deputat in Sovietul Suprem al U.R.S.S. se află şi Maria Materikova, cea mai bună ţesătoare din Leningrad; Petr Nieminen, care lucrează în pădurile din Karelia ca mecanic de buldozere; Evstafi Grinţin —maistru sudor la una din exploatările petrolifere din regiunea subcarpatică, oțelarul gruzin Ivan Mehreveli și alții. De la Prezidiul Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. şi Consiliul de Miniştri al R.S.F.S.R. MOSCOVA 1 (Agerpres ) TASS anunţă: Prezidiul Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. şi Consiliul de Miniştri al R.S.F.S.R. au adoptat o hotărîre cu privire la formarea unui Comitet guvernamental al R.S.F.S.R. pentru pregătirea şi desfăşurarea festivităţilor cu prilejul împlinirii a 300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia. Comitetul a fost confirmat în următoarea componenţă : A.M. Puzanov (Preşedinte) N. A. Mihailov şi L. N. Soloviev (vicepreşedinţi). Comitetul numără în total 57 de persoane printre care se află activişti pe tărâm obştesc, fruntaşi din industrie şi agricultură, oameni ai ştiinţei, culturii şi artei. Succesul pianistului sovietic Ghilels la Paris PARIS (Agerpres) — TASS — anunţă: Insala Pleyel din Paris a avut loc un concert dat de pianistul sovietic Emil Ghilels. Concertul s-a bucurat de un mare succes. încetarea din viaţă a scriitorului ucrainean Jurii Ianovski MOSCOVA (Agerpres) — TASS anunţă: La 25 februarie, după o boală grea a încetat din viaţă la vîrsta de 52 de ani scriitorul ucrainean Jurii Ianovski a cărui creaţie se caracterizează prin diversitatea genurilor. Deosebit de popular este romanul său „Călăreţii din epoca războiului civil“, precum şi cărţile „Pămîntul părinţilor” şi „Povestiri din Kiev“. Aceasta din urmă a fost premiată cu Premiul Stalin. Lucrările lui Ianovski au fost traduse în cîteva limbi ale popoarelor din U.R.S.S. Cărţile lui au fost editate în Polonia, Cehoslovacia, Austria Italia, Franța, China și alte țări. Noi succese repurtate de poporul chinez pe tărâm cultural După eliberarea Chinei, în faţa lucrătorilor din teatrul chinez a fost trasată o sarcină deosebit de mare — aceea de a apropia teatrul de popor, de a-l face să participe la construirea vieţii noi. In ultimii ani, în această direcţie s-au realizat multe. S-a depus o importantă activitate pentru revizuirea vechiului repertoriu al teatrelor de operă din China, pentru a-l face mai aproape de cerinţele actuale. La Sanhai, unde existăzeci de teatre de operă, stagiunea anului 1953 s-a desfăşurat sub semnul lărgirii şi aprofundării continue a acestei importante activităţi de revizuire a vechiului repertoriu. înainte de eliberare, la Şanhai nu exista nici un teatru de dramă. In stagiunea 1953 acestea erau în număr de cinci, dintre care trei de dramă, tip teatru pentru copii şi un teatru de cameră. Toate aceste teatre au avut în repertoriul lor numai piese de actualitate, scrise de dramaturgi chinezi si sovietici. Cu toate că în China teatrul de dramă nu are o vechime prea mare, popularitatea lui in rîndurile poporului creşte deosebit de repede. In această direcție poate servi drept exemplu activitatea teatrelor din Șanhai. In tot cursul anului 1953 spectacolele acestor teatre erau prezentate cu sălile pline, iar biletele erau cumpărate cu mult înainte de , spectacol. In stagiunea precedentă, colectivele muzicale au muncit deasemenea cu mai mult succes decît înainte. In Sanhai există patru colective de acest fel, dintre care o orchestră simfonică, o orchestră de suflători, o corală și o orchestră de instrumente populare. Concertele au fost organizate foarte des și au atras un număr mult mai mare de auditori decît în anii precedenţi. La Şanhai s-au bucurat de mare succes concertele consacrate compozitorilor Sian Şinhai, Ceaikovski şi Schubert. Stagiunea muzicală a anului 1953 a fost caracterizată prin popularizarea cu succes a muzicii simfonice clasice şi prin dragostea manifestată de masele largi ale poporului faţă de această muzică. Este de remarcat faptul că din numărul auditorilor concertelor de muzică simfonică peste 80 la sută erau muncitori. In general, anul trecut activitatea teatrală a oraşului Şanhai a fost mult mai bogată în conţinut şi mai interesantă faţă de alţi ani. O confirmare convingătoare a acestui lucru este faptul că în 1953 numărul spectatorilor şi auditorilor a depăşit cu cîteva milioane pe cel din anii anteriori. In curînd teatrele din China vor începe noua stagiune. Printre viitoarele premiere ale teatrelor de dramă din Şanhai se numără piesa sovietică „Praga rămîne a mea”, al cărei erou este scriitorul cehoslovac Julius Fucik piesa „Viitorul nostru va fi şi mai frumos“ scrisă de colectivul colaboratorilor unuia din teatrele, din Şanhai şi alte piese. (China Nouă) Masuri pentru ridicarea nivelului de trai în R.P.D. Coreeană PHENIAN (Agerpres) — TASS Cabinetul de Miniştri al Republicii Populare Democrate Coreene a adoptat o hotărîre cu privire la fixarea unui spor de salariu pentru muncitori, ingineri şi funcţionari în vederea ridicării nivelului lor material de trai. Muncitorii, inginerii şi funcţionarii care lucrează în industrie, construcţii, transport, comunicaţii, agricultură şi comerţ, precum şi în alte ramuri ale economiei naţionale şi in instituţii de stat vor primi cu începere de la 1 aprilie a.c. un spor de salariu egal cu 25 la sută din salariul de bază. • Divergenţe între Bidauit şi coborâtorii săi PARIS (Agerpres) — După cum relatează ziarul „Liberation“, după Conferinţa de la Berlin, între Georges Bidauit, pe de o parte, şi ambasadorul Franţei în U.R.S.S., Joxe, şi secretarul general al Ministerului Afacerilor Externe al Franţei, Parodi, pe de altă parte, se observă o „loială divergenţă“ in anumite probleme importante de politică internaţională. Potrivit relatărilor aceluiaşi ziar, Joxe şi Parodi critică „destul de aspru“ politica lui Bidauit. FLACĂRĂ IAȘULUI Lucrările celui de al 6-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar SOFIA (Agerpres) Agenţia Telegrafică Bulgară anunţă : In şedinţa din seara zilei de 27 februarie, după ce in cadrul dezbaterilor pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al Partidului şi Comisiei centrale de revizie au luat cuvîntul 38 de delegaţi, Congresul a hotărît să încheie dezbaterile in legătură cu aceste rapoarte. Deoarece delegaţii au arătat că sînt întrutotul de acord cu cele arătate în rapoarte, raportorii V. Cervenkov şi I. Katraridjiev au renunţat la cuvîntul de încheiere. Congresul a ascultat raportul lui Boris Tascov, preşedintele Comisiei de Validare, care a anunţat că la Congres participă 908 delegaţi. Congresul a fost salutat de : Karel Bacilek din partea Partidului Comunist Cehoslovac, de Antal Apro din partea Partidului celor ce muncesc din Ungaria, de Constantin Pîrvulescu din partea Partidului Muncitoresc Român, de Gogo Nuşi din partea Partidului Muncii din Albania, reprezentanţi ai partidelor frăţeşti. Delegaţii la Congres au intîmpinat călduros cuvîntările rostite de oaspeţi — reprezentanţi ai Partidelor Comuniste şi Muncitoreşti frăţeşti. Congresul al 6-lea al Partidului Comunist Bulgar a aprobat în unanimitate linia politică şi activitatea practică a Comitetului Central al Partidului şi a trasat organizaţiilor de partid sarcina să se călăuzească de prevederile raportului de activitate al Comitetului Central al Partidului. A fost aprobat de asemenea raportul de activitate al Comisiei Centrale de revizie. Scrisoarea adresată de C.C. al Partidului Socialist Unit din Germania, conducerii şi tuturor membrilor Partidului Social Democrat din Germania BONN (Agerpres) — Ziarele democrate germane publică scrisoarea adresată de Comitetul Central al Partidului Socialist Unit din Germania conducerii şi tuturor membrilor Partidului Social Democrat din Germania. _ In această scrisoare, Partidul Socialist Unit din Germania cheamă Partidul Social Democrat la unitatea de acţiune în lupta pentru restabilirea unităţii ţării, pentru convocarea uneiconferinţe pe întreaga Germanie, împotriva propagandei imperialiste mincinoase. Scrisoarea propune de asemenea organizarea unei consfătuiri comune a Comitetului Central al P.S.U.G., a conducerii Partidului Social Democrat din Germania, a conducerii Uniunii Sindicatelor libere germane şi a conducerii Uniunii Sindicatelor din Germania occidentală care să examineze mijloacele cele mai potrivite pentru sprijinirea acţiunilor poporului german în favoarea păcii şi unităţii. După cum arată ziarele, conducerea Partidului Social Democrat, în frunte cu Ollenhauer, a interzis publicarea de către ziarele social democrate a textului scrisorii Partidului Socialist Unit din Germania, care a fost astfel complet trecut sub tăcere. Fără a se consulta cu membrii Partidului, Ollenhauer a respins propunerile cuprinse în scrisoare, refuzând în acelaşi timp să ia contact cu organizaţiile politice şi de masă din R.D. Germană. Membrii de rînd ai Partidului Social -Democrat care au aflat de aceasta atitudinea lui Ollenhauer şi care au citit textul scrisorii apărute în ziarele democratice, au salutat cu entuziasm propunerile făcute de Partidul Socialist Unit din Germa- nia. La Dortmund a avut loc o conferinţă la care au participat 800 de membri ai organizaţiei locale a Partidului Social Democrat. Participanţii la conferinţă au protestat împotriva respingerii de către conducerea partidului iar a propunerilor făcute de Partidul Socialist Unit din Germania, declarîndu-se întrutotul de acord cu realizarea unităţii tuturor muncitorilor germani în lupta împotriva remiliarizării. Auguste Hernig, veterană a mişcării muncitoreşti germane, a declarat: ..Cuvinte înţelepte şi drepte a rostit Partidul Socialist Unit din Germania în scrisoarea adresată Partidului Social Democrat. Salut propunerile în legătură cu organizarea de consfătuiri comune ale organizaţiilor politice şi Hossă din R.D Germană şi din Germania occidentală. Sunt convinsă că tot„ muncitorii germani vor saluta cu bucurie aceste propuneri”. Semnarea unui acord comercial între R.P. Bulgaria şi R. D. Germană BERLIN (Agerpres) — Ministerul Comerţului Exterior şi Intergerman al R.D. Germane a dat publicităţii un comunicat în care se arată că la 26 februarie între Republica Democrată Germană şi Republica Populară Bulgaria a fost semnat acordul comercial pe anul 1954. Acordul prevede o mărire considerabilă a schimbului de mărfuri între aceste două țări. Conform acordului, Republica Democrată Germană va livra Bulgariei produse ale industriei constructoare de maşini, ale industriei electrotehnice, chimice, produse de sticlă și ceramică, etc. Republica Populară Bulgaria va livra R.D. Germane tutun, vin, fructe, legume și alte produse ale agriculturii. Ţările din Asia de sud-est sprijină apelul lui Nehru în legătură cu încetarea operaţiunilor militare din Indochina DJAKARTA 1 (Agerpres) Ţările din Asia de sud-est sprijină apelul Primului Ministru indian Nehru în legătură cu încetarea operaţiunilor militare în Indochina. Agenţia indiană de informaţii anunţă că ministrul de externe al Indoneziei doctorul Sunarjo, a declarat că Indonezia consideră încetarea operaţiunilor militare din Indochina necesară pentru stabilirea păcii în întreaga Asie de sud-est. Aceeaşi agenţie anunţă de asemenea că Ministrul de Externe al Birmaniei a declarat la 24 februarie în cadrul unei Conferinţe de presă, că Birmania va sprijini întrutotul apelul lui Nehru pentru încetarea ostilităţilor în Indochina. Generalul Naghib din nou preşedinte al Egiptului LONDRA (Agerpres) Reluînd o informaţie transmisă de postul de radio New-York, agenţia Reuter relatează că potrivit unor ştiri din Cairo, în cursul zilei de 27 februarie în Egipt s-au petrecut evenimente care au dus la întoarcerea generalului Naghib în postul de Preşedinte al Egiptului. Lt. colonelul Naser rămîne Prim Ministru. In informaţie se arată că aceste hotărîri ar fi luate de „Consiliul revoluţionar”. Corespondentul din Cairo al agenţiei Reuter transmite că la 27 februarie pe întregul teritoriu al Egiptului a fost declarată starea excepțională. Evenimentele din Siria PARIS (Agerpres) După cum transmite agenţia France Presse, unul din conducătorii trupelor răsculate din Siria, Feisal Atasi, s-a adresat prin radio detaşamentelor de tancuri blindate şi motorizate cerindu-le să se alăture răsculaţilor pentru a evita vărsarea de singe. Postul de radio Alep a anunţat că comandantul districtului militar, Huneitra, s-a alăturat răsculaţilor. La 27 februarie a avut loc la Damasc o demonstraţie cu prilejul căreia s-a cerut dizolvarea parlamentului. Radio Alep a anunţat că forţele aeriene militare ale Siriei s-au alăturat răsculaţilor. Se anunţă că la o şedinţă extraordinară a Camerei deputaţilor din Siria s-a hotărît dizolvarea Parlamentului. ★ Corespondentul din Beirut al agenţiei Reuter transmite că în seara zilei de 27 februarie după demonstraţia adversarilor lui Sisakli, la Damasc a fost declarată starea excepţională. Poliţia militară a deschis de cîteva ori focul. Postul de radio Damasc a anunţat că între orele 8 seara şi 5 dimineaţa circulaţia a fost interzisă. Mari greve în Franţa PARIS 27 (Agerpres) Agenţiile de presă anunţă că pentru cea de a două oară de la începutul anului şcolar, profesorii, învăţătorii, studenţii şi elevii francezi au declarat vineri grevă de 24 de ore. Această acţiune care are loc după „cele două săptămîni de luptă ale Universităţii franceze”, organizate la începutul lunii februarie, a fost iniţiată în semn de protest faţă de reducerea creditelor acordate învăţământului. Nr. 2340 Un grup de boxeri romîni a sosit la Moscova MOSCOVA 1 (Agerpres) — TASS Boxerii romîni vor lua parte la 3 în- La 27 februarie a sosit la Moscova tîlniri prietenești cu cei mai buni lotul reprezentativ de box al R.P.R. boxeri sovietici. Palmiro Togliatti despre rezultatele Conferinţei de la Berlin ROMA 1 (Agerpres) — Revista „Rinascita” publică sub semnătura lui Palmiro Togliatti ult editorial consacrat rezultatelor Conferinţei de la Berlin a Miniştrilor Afacerilor Externe ai celor patru puteri. In articol se spune printre altele: „Conferinţa de la Berlin a Miniştrilor Afacerilor Externe ai celor patru puteri a înregistrat un succes in următoarele două privinţe: In primul rînd, rezultatul conferinţei este concret şi evident pentru toată lumea. El constă în convocarea în viitorul apropiat a unei noi conferinţe internaţionale care va avea drept scop reglementarea problemelor vitale ale Extremului Orient; la această conferinţă va fi reprezentată în condiţii de egalitate marea Republică Populară Chineză”. Un alt succes al conferinţei, scrie Togliatti în continuare, constă în aceea că după conferinţă, situaţia s-a limpezit, poziţiile reciproce sînt înţelese mai bine. Alegerea liniei a devenit mai uşoară. Numai acei care nu au observat importanţa crescîndă pe care opinia publică o acordă tratativelor şi rezolvării paşnice a problemelor internaţionale, nu pot înţelege însemnătatea acestui succes. Şi aceasta se referă nu numai la mişcarea partizanilor păcii care a devenit o adevărată forţă internaţională. Vedem că guvernanţii şi reprezentanţii claselor burgheze din ţări ca Anglia, Franţa şi altele, au fost nevoiţi să-şi schimbe poziţia pentru a satisface cererile opiniei publice indignată de faptul că interesele naţionale nu sunt apărate, de subordonarea docilă faţă de politica militarista a imperialismului american, opinie publică dornică de linişte şi pace. Este semnificativ că pînă în prezent imperialiştii americani nu au reuşit să silească Europa să adopte planul lor de reînviere completă a militarismului german sub firma „armatei europene”. Se poate prevedea că după Conferinţă de la Berlin, imperialiştii americani vor exercita presiuni şi mai puternice pentru a obţine rezultate în această privinţă. In acelaşi timp, trebuie subliniat că împotrivirea opiniei publice va fi şi mai dîrză decît înainte...“. In încheiere, Togliatti arată că planul sovietic de asigurare a securităţii în Europa „este o idee care își va croi drum cu repeziciune în rîndul popoarelor europene“. -------------------------------------------- Tratative secrete franco-engleze privind anularea restricţiilor în export impuse de S. U. A. PARIS (Agerpres) — Măsurile luate de guvernul sovietic şi guvernele ţărilor de democraţie populară „în vederea lărgirii legăturilor comerciale cu ţările capitaliste stîrnesc un mare interes în cercurile de afaceri din Franţa. Ziarul “Liberation“ relatează că în prezent se duc tratative secrete franco-engleze cu scopul de a cere guvernului S.U.A. anularea îngrădirilor în export, stabilite de faimoasa lege Battle. Ziarul scrie că Franţa şi Anglia intenţionează să intervină împreună pe lingă guvernul american. Presa franceză anunţă că Ministrul de Finanţe şi Economie, Faure, a hotărît să conducă personal delegaţia franceză la Sesiunea Comisiei Economice O.N.U. pentru Europa, care va avea loc în luna martie la Geneva. Această hotărîre este apreciată de către presa franceză ca un indiciu al interesului cercurilor de afaceri din Franța de a lărgi comerțul cu răsăritul. Sesiunea Comitetului Executiv al Federaţiei internaţionale a luptătorilor din rezistenţă La 26 februarie s-a deschis la Viena sesiunea Comitetului Executiv al Federaţiei internaţionale a luptătorilor din rezistenţă, victimelor şi deţinuţilor fascismului. La lucrările sesiunii iau parte reprezentanţii organizaţiilor mişcării de rezistenţă din Franţa, Italia, U.R.S.S., R. D. Germană, Germania occidentală, Cehoslovacia, Austria, Belgia, Olanda, Polonia, Bulgaria şi alte ţări din Europa. Situaţia grea a invăţămintului în S. U. A. ATLANTIC CITY (Agerpres) William A. Early, Preşedintele asociaţiei naţionale pentru învăţămint din S.U.A., a declarat în cadrul unui discurs rostit la o Conferinţă privind problemele invăţămintului american că lipsa de profesori ameninţă şcolile americane cu o prăbuşire totală în viitorii şase ani. In fiecare an a spus Early, 75000 de profesori in medie renunţă la catedre, căutînd alte slujbe. Early a adăugat că actualmente numărul profesorilor din S.U.A., care lucrează ca şoferi de autocamioane este mai mare decît numărul acelora care lucrează în învăţămînt. Această situaţie se datoreşte în cea mai mare măsură salariilor reduse plătite profesorilor, salarii care îi silesc pe aceştia să-şi caute posturi mai bine retribuite. îngrijorarea partidului republican în legătură cu viitoarele alegeri din S.U.A. WASHINGTON (Agerpres) — In legătură cu alegerile pentru Congresul american care vor avea loc în toamna acestui an, agenţia Reuter relatează că „strategii“ Partidului Republican sunt serios îngrijoraţi de consecinţele politice care ar decurge din eşecul guvernului Eisenhower de a stăvili actuala criză economică şi de a găsi de lucru milioanelor de şomeri americani. Ei se tem că dacă situaţia economică şi condiţiile de muncă nu se vor ameliora pînă în vară, democraţii din opoziţie vor dezlănţui o campanie care ar putea însemna recîştigarea controlului lor în Congres. Eisenhower recunoaşte decăderea economiei S. U. A. Comitetul economic al Camerei Reprezentanţilor şi Senatului din S.U.A. a publicat un raport în legatură cu recentele mesaje economice adresate Congresului de preşedintele Eisenhower. In acest raport se arată că situaţia economică din S.U.A. s-a înrăutăţit şi că aceasta, se manifestă în creşterea şomajului, scăderea producţiei industriale şi micşorarea venitului agricol. Intr-o anexă la raport, membrii comitetului, făcînd parte din partidul democrat, declară că situaţia economică a S.U.A. este mai serioasă decît recunosc mesajele lui Eisenhower. In Coreea de sud bîntuie mizeria foametea şi bolile PHENIAN (Agerpres) —TASS anunţă: In Coreea de Sud, ruinată de ocupanţii americani şi de clica trădătoare a lui Li Sin Man, bîntuie mizeria, foametea, şi bolile. După cum relatează presa sudcoreeană, într-o serie de şcoli din Seul au avut loc vizite medicale în urma cărora s-a constatat că 61 la sută dintre elevi sînt bolnavi de tuberculoză. Agenţiile sudcoreene anunţă că numărul persoanelor care suferă de tuberculoză în Coreea de Sud se ridică la 1.300.000, adică cu 300.000 mai mult decît în 1952. Pînă şi ziarele lstumaniste sînt nevoite să recunoască că pricina răspîndirii catastrofale a diferitelor boli în Coreea de Sud, este subalimentarea populaţiei, precum şi faptul că asistenţa medicală este inaccesibilă oamenilor simpli. Spectacolele zilei TEATRE: Teatrul Naţional: Ochiul babei. CINEMATOGRAFE : Maxim Gorki: Liubov Iarovaia; Timpuri Noi: Spre cer, Femeia deputat; Puşkin: Petru cel mare, seria I-a; Lumina (Hîrlău): Sadco; 23 August (Roman): Nastratin Hogea; Victoria (Roman): Reţeaua Morţii; Rodina (Huşi): Vacanţă cu Andel; I. C. Frimu (Vaslui): Curcubeul; Victoria (Tg. Frumos): Cei din Kronstadt; 30 Decembrie (Pd. Iloaiei): Căluţul Cocoşat, Magazinul de Stat. * -1 r v ♦