Flacăra Iaşului, ianuarie 1955 (Anul 11, nr. 2599-2622)

1955-01-04 / nr. 2599

OBOAWAI, COMITETULUI REC ANUL X Nr. 2599 | TI. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VAI IAL P. M. R. IAŞI şi fIL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1ARȚI 4 IANUARIE 1955 1 4 PAGINI 20 BANI n inferiorul ziar — Un eveniment de seamă pentru oamenii muncii din oraşul nostru pag. 2-a — Lucrările celei de a 4-a sesiuni a Sfatului popular regional — Pentru continua îmbunătăţire a procesului de invăţămînt pag. 2-a — La carnavalul pionierilor pag. 3-a —Roadele unei susţinute munci politice de masă la sate pag. 3-a — Să îmbunătăţim conţinu munca politică pentru a asigura un nou avînt al producţiei pag. 3-a — Lin act de tradare a intereselor Franţei pag. 4-a t t’naE.tzr't» ‘mmmm* U u i: — Rezoluţia conferinţei repi^tanţilor adunărilor legiuitoare R.P. Polone, R. Cehoslovace și R. Germane în legătură cu ratificarea acordurilor de la Paris pag. 4-a ^Recepția oferită de Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și C.C. al PCUS cu prilejul Anului Nou pag. 4-a Răspunsurile lui G. M. Malenkov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Charles Edward Shutt MOSCOVA 2 (Agerpres) » Agenţia TASS transmite răspunsurile date de preşedintele Consiliului de Miniştri al U R. S. S., G. M. Malenkov, la întrebările puse de dl. Charles Edward Shutt. Charles Edward Shutt, conducătorul biroului din Washington al societăţii de televiziune şi jurnale de actualităţi „Telenews”, s-a adresat lui G. M Malenkov cu cererea de a răspunde la atrele întrebări. Iată întrebările d-lui Charles Edward Shutt şi răspunsurile lui G. M Malenkov ÎNTREBARE : Cum poate fi menţinută cel mai bine pacea între cele două ţări fie noastre ? RĂSPUNS : Menţinerea păcii între U.R.S.S. şi S.U.A. cere in primul rid ca ambele părţi să dorească sincer pacea şi să năzuiască spre ea, ca ele să pornească in relaţiile lor de la posibilitatea şi necesitatea coexistenţei paşnice între ele şi ţinînd seama de interesele legitime reciproce. In ceea ce o priveşte, Uniunea Sovietică, călăuzindu-se după principiile menţionate, este gata să facă şi pe viitor tot ce depinde de ea, pentru a asigura relaţii paşnice, strainice şi constante între U.R.SS şi S.U.A., pentru a reglementa divergenţele existente, avîndu-se in vedere ca aceeaşi dorinţă să fie manifestată şi de Statele Unite ale Americii. ÎNTREBARE: Care este după părerea dvs. cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ? RĂSPUNS: Cauza princială a încordării în relaţiile dintre U.R.S . şi S.U.Ar constituie linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanşardă vest-germană, cursa inarmilor şi crearea unei reţele de baze militare americane -n jurul Uniunii Sovietice Si ^al altor state iubitoare c ■ pace, fapte ce nu pot fi considerate altfel decHpT prSjJîiIii Tt!ve.vcrea unui nou război. Este indeobște cunoscut că in prezent, din vina puterilor occidentale care au încheiat acordurile de la Londra și Paris, se intensifică ameninţarea împotriva păcii şi creşte primejdia de război Pentru a înlătura încordarea in relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a crea o bază trainică în vederea dezvoltării cu succes a colaborării paşnice dintre ţările noastre, este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german care a adus omenirii dezastre nenumărata, să se Înceteze cursa înarmărilor și să se pună capăt politicii de incarcuire-cu baze militare a statelor iubitoare de pace ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs. tratative diplomatice cu privire la reglementarea divergenţelor existente in Extremul Orient I , *_• RĂSPUNS: Da, ducerea de tratative Mtre statele interesate cu privire lareglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Experienţa conferinţei de la Geneva, la care a participat, împreună cu alte state, Republica Populară Chineză. ■ arată că asemenea tratative dau rezultate fructuoase. ÎNTREBARE: Care este punctul dvs de vedere în problema controlului internaţional asupra armei atomice şi consideraţi oare că poate fi elaborat un plan cu sorţi de reuşită acceptabil pentru toate părţile interesate ? RĂSPUNS: Poziţia Uniunii Sovietice în problema armei atomice este bine cunoscută- U.R.S.S. se pronunţă pentru interzicerea necondiţionată a armei atomice, pentru înlăturarea ei complectă din armamentul statelor şi pentru stabilirea unui strict control internaţional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Celelalte state trebuie să fie nu mai puţin interesate decit Uniunea Sovietică in interzicerea armei atomice şi în înlăturarea ameninţării unui război atomic. ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs tratative diplomatice care să ducă la o conferinţă între şefii guvernelor Franţei, Marii Britanii, Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ? RĂSPUNS: In această privinţă trebuie spus in primul rind că din partea S.U.A., Angliei şi Franţei se face în ultimul timp totul pentru a se exclude posibilitatea unei soluţionări pozitive a chestiunii unei conferinţe a şefilor guvernelor celor patru puteri. După cum se ştie, cele trei puteri occidentale caută să rezolve in mod separat problemele internaţionale cele mai importante şi în primul rind problemele privind Germania- Oare nu este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică şi totodată cultivate in rîndurile popoarelor iluzii cu privire la o conferinţă a celor patru puteri ? —! In consecinţă, chestiunea constă in aceea ca o conferinţa a şefilor guvernelor Franţei, Marii Britanii, U.R.S.S. şi S.U.A. să nu fie pusă în faptului împlinit a unor sau altor hotăriri separate asupra problemelor care trebuie să fie examinate la o conferinţă a celor patru puteri. ÎNTREBARE: Aveţi ceva de transmis poporului american ? , , RĂSPUNS: Transmit poporului american un salut cordial şi cele mai bune urări de Anul Nou. Există toate temeiurile ca prietenia între popoarele Statelor Unite ale Americii şi Uniunea Sovietică să se dezvolte şi să se întărească. îmi exprim credinţa că poporul American va aduce contribuţia sa demnă la marea şi nobila cauză a întăririi păcii intre popoare. Toate popoarele trebuie să fie în prezent deosebit de vigilente faţă de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. Nu există in prezent o sarcină mai importantă decit unirea eforturilor popoarelor din toate ţările in interesul asigurării păcii si securităţii internaţionale. Discursul de Anul Nou al hii K. E. Voroşilov, prttftdMntel* PresicHtfktl Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA î (Agerpres). — TASS transmite discursul de Anul Nou rostit la radiode preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K. E. Voroşilov. Scumpi tovarăşi P Scumpi cetăţeni ai iubitei noastre patrii — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste! Vă felicit din inimă cu prilejul Anului Nou. Cu un sentiment de profundă bucurie constatăm că în anul care a trecut, datorită eforturilor oamenilor sovietici, patria noastră a devenit şi mai bogată, şi mai puternică. Anul care a trecut a fost un an de dezvoltare continuă a industriei socialiste, de avînt al agriculturii şi de înflorire a ştiinţei şi culturii patriei noastre multinaţionale. Aceste realizări sunt un rezultat al muncii constructive a eroicului popor sovietic , a muncitorilor, colhoznoilor şi intelectualilor. Ei, constructori neobosiţi ai societăţii comuniste şi luptători activi pentru pace şi fericirea oamenilor, sunt aceia care, conduşi de partidul lor comunist, merg cu încredere înainte, spre noivictorii. In anul ce vine, poporul sovietic, animat de măreţele idei ale lui Marx» Engels,Lenin,Stalin, va munci cu mai multă energie pentru a face patria noastră mai puternică. Intrind în anul cel nou - 1955 — «imndrc de succesele noastre, noi remarcăm de asemenea cu satisfacţie că în urma eforturilor perseverente ale Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze şi ale tuturor popoare» lor iubitoare de pace, in anul care s.a scurs s»a produs o oarecare des»tindere a încordării internaţionale. Lupta pentru o pace trainică şi înde» lungată şi»a dat roadele ei. Dar această nu convine duşmani»lor păcii. Neţinînd seama de voinţa popoa relor lor şi uitînd învăţămintele isto» rici, cercurile guvernante din unele ţări occidentale continuă să ducă o politică agresivă, plină de consecinţe primejdioase. Popoarele iubitoare de pace nu pot trece cu vederea faptul că puterile occidentale, reînviind in centrul Europei militarismul german, complică situaţia şi măresc primejdia unui nou război. Stimaţi cetăţeni, bărbaţi şi femei, tineri şi tinere din ţările de dincolo de hotare! Spre fericirea întregii omeniri, anul care s-a scurs a fost un an al Păci Sunt convins că oamenii simpli cirostiţi din toate ţările nu vor război. Ei vor să trăiască în pace şi în înţelegere frăţească. Duşmanii păcii nu vor reuşi să-şi tuptească planurile dacă popoarele ar lua cauza păcii în propriile lor v vni şi o vor apăra pînă la capăt. Poporul sovietic, îo arbaţie frăţească cu marele popoar chinez şi cu toate popoarele din ţările democrate, este convins că şi noul an ce vine va fi un an de consolidare continuă a păcii in lumea întreagă. La recenta conferinţă de la Moscova, statele iubitoare de pace din Europa au demonstrat unitatea, coeziunea şi voinţa lor de nezdruncinat de a lupta pentru marea cauză a păcii şi securităţii popoarelor europene. Oamenii sovietici, ca şi toţi oamenii simpli de dincolo de hotare, au salutat Declaraţia conferinţei de la Moscova, care cheamă la crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa. Poporul sovietic, stăpîn al marii sale ţări, luptător înaintat pentru pace, libertate şi fericirea întregii omeniri — păşeşte în anul cel nou plin de forţe creatoare şi de energie nesecată, gata să muncească cu şi mai mult eroism pentru binele patriei sale iubite ! In numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi al guvernului sovietic vă felicit călduros cu prilejul Anului Nou, scumpi compatrioţi ! Felicit cu prilejul Anului Nou pe oamenii simpli şi cinstiţi din toate ţările! Fie ca Anul Nou să fie un an de şi mai mari succese în lupta omenirii pentru o pace trainică între popoare, pentru fericirea tuturor oamenilor ! Anul Nou cu bine. Răspunsurile tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. R., la întrebările puse de agenţia iugoslavă „Iugopress ” Agenţia iugoslavă „Iugopress” din Belgrad s-a adresat cu ocazia Anului Nou tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine, solicitîndu-i să răspundă la cîteva întrebări privind situaţia internaţională. Redăm mai jos întrebările agenţiei şi răspunsurile date de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. ÎNTREBARE: Cum apreciaţi actuala situaţie internaţională? RĂSPUNS: Paşii făcuţi în anul care s-a scurs pe calea destinderii în relaţiile internaţionale, datorită eforturilor perseverente ale statelor iubitoare de pace şi îndeosebi stingerea focarului de război din Indochina, la puţin timp după stingerea celui din Coreea, au neliniştit cercurile agresive din ţările occidentale, şi îndeosebi din S.U.A., care văd in destinderea internaţonală o piedică în calea planurilor lor agresive şi a profiturilor uriaşe ale magnaţilor armamentului. Aceste cercuri depun toate eforturile pentru a agrava situaţia internaţională în scopul unor noi aventuri războinice în Europa şi în Asia. Ele trec la restabilirea militarismului german, care a cotropit nu odată prin forţa armelor popoarele europene. Aceasta crează în Europa o gravă ameninţare pentru cauza păcii. Popoarele europene se ridică insă cu tot mai multă hotărîre împotriva refacerii sub orice formă a militarismului german revanşard, fiind conştiente că acesta reprezintă o mare primejdie pentru ele şi pentru pacea lumii. Ia o amploare tot mai mare lupta poporului francez, a poporului italian şi a poporului german însuşi împotriva remilitarizării Germaniei occidentale şi a includerii ei in blocuri militare agresive. Poporul romîn este neclintit în voinţa sa de a se împotrivi, alături de toate popoarele iubitoare de pace, politicii o’cifcu.ecc a iiiiUfarisimiului german. Poporul român, ca şi celelalte popoare europene, este profund interesat în rezolvarea problemei germane prin unificarea Germaniei pe baze paşnice şi democratice şi in crearea unui sistem de securitate colectivă a tuturor statelor europene, aşa cum se propune in Declaraţia comună a statelor participante la conferinţa de la Moscova, convocată din iniţiativa Uniunii Sovietice, în înţelegere cu Polonia şi Cehoslovacia. Conferinţa de la Moscova a urmărit împiedicarea împărţirii Europei in blocuri militare opuse şi a cursei înarmărilor prin înfăptuirea securităţii colective. Statele participante la conferinţă au arătat că dacă totuşi se va proceda la ratificarea acordurilor de la Paris ele vor fi nevoite să ia măsuri pentru sporirea capacităţii lor de apărare, în vederea asigurării securităţii şi muncii paşnice a popoarelor lor. Aceasta este urmarea logică şi singurul răspuns care poate fi dat capetelor înfierbîntate din Occident in cazul ratificării acordurilor amintite. Nu încape îndoială că energia de care dau dovadă popoarele în apărarea păcii,forţele uriaşe care se ridică împotriva uneltirilor de război vor face să eşueze in cele din urmă planurile cercurilor agresive. ÎNTREBARE: Care sunt perspectivele pentru realizarea coexistenţei pasice între ţări cu sisteme social diferite ? . • RĂSPUNS : Experienţa istorică arată că ţări cu sisteme sociale diferite pot coexista in mod paşnic. Astăzi un număr tot mai mare de ţări, care cuprind majoritatea covîrşitoare a omenirii frutali ai vieţii publce din toate ţările lumii, de difeite opinii şi din diverse pături sociale, sprijină ideea coexistenţei paşnice promovată de Uniunea Sovietică din primele zile ale existenţei sale. După cum se ştie, cu privire la principiile coexistenţei paşnice au avut loc in cursul anului 1.0-14 declaraţiile comune ale premieruui Republicii Populare Chineze, Ciu Enlax, şi a primului ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru, a lui Ciu En lai şi a primului ministru al Birmaniei, U Nu, iar recent declaraţia comună a preşedintelui Republicii Populare Federative Iugoslavia, Josip Broz Tito, şi a primului ministru indian, Jawaharlal Nehru. Aplicarea principiilor respectului suveranităţii, independenţei şi integrităţii fiecărei ţări, a principiilor neagresiunii, egalităţii şi neamestecului în afacerile interne ale altor ţări ar face in adevăr posibilă coexistenţa paşnică. Cercurile conducătoare ale puterilor occidentale, opunînd securităţii colective şi metodei tratativelor paşnice politica lorde pe poziţii de forţă , acţionează însă împotriva perspectivelor coexistenţei paşnice. Nimic nu e mai absurd ca afirmaţia acestor cercuri că remilitarizarea Germaniei occidentale va îmbunătăţi şansele tratativelor cu Răsăritul”. Dimpotrivă, aceasta nu ar putea decit să înrăutăţească situaţia internaţională şi să agraveze pericolul unui nou război. Popoarele iubitoare de pace văd în înfăptuirea unui sistem de securitate colectivă prin colaborarea tuturor, statelor europene, indiferent de regimul lor social* calea cea mai sigură pentru menţinerea şi consolidarea păcii în Europa şi în lume. ___ " . Guvernul Republicii Populare Romíne este calauzit in politica sa externă de dorinţa de a-şi da contribuţia activă la cauza apărării păcii, de a dezvolta şi întări relaţiile de colaborare şi prietenie cu toate popoarele şi ţările iubitoare de pace. încheind răspunsurile la întrebările Dvs., mă folosesc de acest prilej pentru a arăta că poporul romîn întîmpină cu satisfacţie îmbunătăţirea produsă în relaţiile dintre Republica Populară Romînă şi Republica Populară Federativă Iugoslavia. Prietenia popoarelor noastre are rădăcini adinei in lupta comună pe care au dus-o de-a lungul istoriei pentru libertate şi independenţă. In amintirea lor sînt încă proaspete suferinţele îndurate de ele sub cotropirea duşmanului comun, militarismul german, îmbunătăţirea continuă a relaţiilor dintre Iugoslavia şi Romînia corespunde intereselor şi năzuinţelor popoarelor noastre şi e menită să aducă o contribuţe însemnată la consolidarea păcii în Europa. Urăm din toată inima poporului iugoslav prieten succese în munca pentru prosperitatea patriei sale şi pentru înfăptuirea năzuinţelor de pace ale popoarelor noastre şi ale tuturor popoarelor lumii (Agerpres ) Mesajul de Anul Nou, rostit la radio de dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R. P. R. In noaptea de 11 decembrie, tovarăşul dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a rostit la posturile noastre de radio mesajul de Anul Nou . Dragi prieteni şi tovarăşi, Peste clteva minute acele ceasorniculul vor arăta sfîrşitul anului 1954 şi începutul unui an nou. In aceste clipe sărbătoreşti, poporul nostru priveşte cu legitimă satisfacţie la drumul parcurs în anul care se încheie acum. Datorită muncii pline de elan a minunatei noastre clase muncitoare a harnicei noastre ţărănimii muncitoare, a cărturarilor noştri, a tuturor painclor muncii se înfăptuieşte planul de măsuri adoptat de partid şi guvern în vederea dezvoltării continue a economiei naţionale şi ridicării nivelului de trai al populaţiei. In 1954 a sporit într-o proporţie însemnată producţia agricolă, s-a lărgit simţitor producţia bunurilor de larg consum, s»au ridicat numeroase construcţii socialoculturale şi locuinţe pentru populaţia muncitoare. Pe baza succeselor obţinute a devenit posibilă, recent, desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii şi trecerea la comerţul desfăşurat al produselor alimentare şi industriale, ceea ce va contribui la sporirea volumului de produse necesare populaţiei şi va crea pe yji|«-^Ştiinţa unei treptate scădrvjW^y||Mjj|^T^^^&creşterii tului de cost şi creşterii cantităţilor de mărfuri pe piaţă. Succesele obţinute au întărit şi mai mult convingerea întregului nostru popor că politica Partidului Muncitoresc Romîn şi guvernului democratpopular trasează singura cale justă pentru înfrîngerea tuturor greutăţilor şi pentru asigurarea bunei stări a poporului. In anul care se încheie acum, ţara noastră a dus mai departe, cu consecvenţă, politica sa de pace şi colaborare internaţională. Statul nostru şi-a dezvoltat într-o măsură importantă relaţiile sale de afaceri cu un mare număr de ţări pe baza principiului egalităţii depline şi a avantajelor reciproce. In acelaş timp, poporul nostru îşi sporeşte vigilenţa faţă de uneltirile periculoase ale acelor cercuri agresive din Occident, care nu au învăţat nimic din lecţiile istoriei şi care vor să reînvie militarismul german, pentru a-l arunca din nou împotriva popoarelor paşnice. Tot poporul nostru, toţi oamenii cinstiţi şi patrioţi, aparţinînd celor mai felurite pături şi categorii sociale şi-au manifestat cu tărie adeziunea lor la hotărârile conferinţei de la hotăriri -^venite că crafie populară vom apăra pînă la capăt cauza păcii şi în acelaşi timp sintem hotărîţi să dăm riposta cuvenită oricui ar îndrăzni să ameninţe pămîntul sfînt al patriei noastre şi cuceririle noastre democratice. Amatorii de aventuri războinice nu ar trebui să uite că niciodată lagărul păcii şi al socialismului nu a fost mai pucernic şi mai unit ca astăzi, că niciodată nu a existat în lume o forţă mai uriaşă decit frontul de 900 milioane al popoarelor libere. Dragi prieteni şi tovarăşi. Păşim în noul an 1955 încrezători în forţele noastre, hotărîţi să muncim în aşa fel incit să facem scumpa noastră patrie mereu mai puternică, iar viaţa noastră tot mai îmbelşugată şi mai fericită, întărind alianţa frăţească între clasa muncitoare şi ţărănimea munci toare, consolidînd prietenia strînsă între poporul romîn şi toate naţiona» ităţile din tara noastră, vom munci neobosit pentru a dezvolta mai de» parte industria noastră, pentru a spori rodul ogoarelor^^^ije, pentru a pro» djia£. cit de larg oit a învăţă« I 1 I