Flacăra Iaşului, mai 1955 (Anul 11, nr. 2700-2724)

1955-05-03 / nr. 2700

— PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAt ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P. M. R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XI Nr. 2700 MART 3 MAI 1955 ” T 4 PAGINI 20 BANI IIM■MUl'llilllllilllllli Iii ' Ii MII III III I im imn --------— ------- Muncitori, tehnicieni şi ingineri ! Să desfăşurăm larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea planului de producţie la toţi indicii ! Să luptăm pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii, pentru folosirea deplină a tehnicii noi, pentru un regim strict de economii, pentru reducerea preţului de cost* pentru îmbunătăţirea calităţii produselor! TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, adresată, ziarului „Flacăra laşului“4 cu ocazia împlinirii a 10 ani de la apariţia sa Către Redacţia ziarului „Flacăra laşului“ Trimitem un salut călduros colegiului de redacţie şiuturor colaboratorilor ziarului „Flacăra Iaşului“, cu pri- iul împlinirii a 10 ani de la apariţia sa. Vă urăm noi succese în munca voastră de răspîndire în mase a cuvîntului partidului, în munca de întărire a rîndurilor partidului, de educare comunistă a oamenilor muicii din regiunea voastră şi de mobilizare a lor în lupta pentru dezvoltarea industriei socialiste, pentru transformarea socialistă a agriculturii şi ridicarea producţiei agricole la hectar, pentru înflorirea cu putii în patria noastră* COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN București, 28 aprilie 1955 Sarbatorirea zilei de 1 Mai la Iaşi Entuziasta demonstraţie a oamenilor muncii în Piaţa Republicii 1 Mai 1955. In zorii zilei sirenele Atelierelor CFR ,,Ilie Pintilie” şi ale celorlalte fabrici şi uzine din oraşul nostru au sunat prelung. Dis-de-dimineaţă oraşul a fost însufleţit de forfota vie a zecilor de mii de oameni ai muncii, care, dornici să-şi manifeste entuziasmul şi bucuria lor, au ţinut să participe la măreaţa sărbătoare. Pe străzi flutură stindarde roşii şi tricolore; pînă departe străbate ecoul lozincilor avintate: „Trăiască 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările. Trăiască solidaritatea internaţională a oamenilor muncii din lumea întreagă in lupta pentru pace, democraţie şi socialism“ ! Oraşul are un aspect festiv. Bătrînul Iaşi, întinerit în anii puterii noastre populare a îmbrăcat haine sărbătoreşti. Din cartierul Ilie Pintilie spină in Păcurari, din Copou pînă in liniştitele străzi ale Tătăraşilor răzbat cîntece de luptă şi de muncă, cîntece care slăvesc bucuria vieţii noi. Ceferişti alături de textilişti, studenţi şi elevi, sportivi, manifestă puternic pentru pace, pentru solidaritatea tuturor oamenilor muncii în măreaţa luptă a apărării păcii şi fenicirii omenirii. In încheiere, vorbitorul a chemat pe oamenii muncii la mobilizarea tuturor forţelor şi energiilor creatoare pentru măreaţa cauză a construirii societăţii socialiste, pentru desfăşurarea largă a întrecerii socialiste, în scopul îndeplinirii Înainte de termen a planului cincinal, pentru un nou avînt al economiei naţionale şi culturii, pentru dezvoltarea mai departe al industriei grele — mîndria poporului muncitor, temelia înfloririi patriei noastre dragi Să luptăm pentru introducerea şi folosirea metodelor înaintate de muncă, în uzine şi pe ogoare, pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii, pentru folosirea rezervelor interne în scopul dezveltării producţiei bunurilor de larg consum, al creşterii producţiei pe ogoare pentru îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai, material şi cultural al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Im Piaţa Republicii naţetcepuDiicu e împodobită sârba toceşte, ghirlande verzi de brad şi covoare multicolore atîrnă de la pervazul ferestrelor. Tribuna oficiala este străjuită de portretele marilor dascăli ai proletariatului mondial Marx, Engels, Lenin, Stalin Este ora 9. In aplauzele însufleţite ale miilor de oameni ai muncii aflaţi în Piaţa Republicii, la tribuna oficială iau loc: tov. Dumitru Coliu, membru supleant în Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai comitetului regional de partid, în frunte cu tov. Gh. Roşu, prim-secretar; membri ai comitetului exe-----1— ----*- 1 In numele comitetului regional de partid vă aduc un fierbinte salut şi va felicit cu prilejul zilei de l Mai— ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei munci-, torilor din toate ţările. ,.*■. Anul acesta oamenii nuncii sărbătoresc ziua de l Mai în condiţiile creşterii nestăvilite a forţelor păcii in lumea întreagă, în condiţiile cind ţie a 4-a parte a globului pămîntesc este deja instaurată dictatura proletariatului, cind sub steagul strălucitor al pacii şi socialismului popoarele măreţei Uniuni Sovietice obţin victoria fie însemnătate istorică în construirea comunismului, China Populară înaintează cu paşi uriaşi pe drumul progresului şi înfloririi economice, ţările de democraţie populară — printre care suntem fericiţi că se află şi patria noastră, eliberată pentru totdeauna de sub jugul claselor exploatatoare şi al imperialiştilor străini — obţin realizări măreţe în construcţia socialismului. Anul acesta ziua de 1 Mai este sărbătorită de popoarele lumii întregi in condiţiile creşterii neîntrerupte a forţelor păcii, democraţiei şi socialismului, slăbirii continuie a forţelor agresive ale imperialismului înrobitor de popoare Vorbitorul a arătat apoi că, sub conducerea fermă a partidului, eroica noastră clasă muncitoare, în strînsă alianţă cu harnica ţărănime muncitoare construieşte cu succes socialismul. Antrenaţi în întreceri socialiste şi patriotice în cinstea măreţei zile de 1 Mai, muncitorii din fabrici şi de pe ogoare pot raporta cu mîndrie partidului şi guvernului importante succese obţinute în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan în industrie şi pe ogoare. Aceste succese contribuie direct la creşterea producţiei, la îmbunătăţirea niveluliî de trai material şi cultural al oamenilor muncii. Astfel, Drecţia Regională CFR.,Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“ şi Paşcani, fabrica de tricotaje ,,Moldova“, filatura fabricii Trieanrn” mî-iri/-o rÎA «UÎrt .Theodor frunte cu tov. Leri Lesner, vicepreşedinte, membri ai comitetului orăşenesc de partid, în frunte cu tov. VL Cracea, prim-secretar, membri ai comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc în frunte cu tov. Ion Niculi, preşedinte, cadre de conducere ale economiei locale, fruntaşi pe ţărimul ştiinţei, artei şi literaturii, ofiţeri superiori ai armatei R.P.R, fruntaşi ai întrecerii socialiste şi patriotice din industrie şi agriculturăDeschizînd mitingul, tov. C-tin Hociung, preşedintele consiliului sindical regional a dat cuvîntul tov. Gh. Roşu, prim-secretar al comitetului regional de partid. "Neculuţa", întreprinderea chimicofarmaceutică Nr. 16 lucrează în prezent în contul anului 1956. Numeroase colective au depăşit cu mult angajamentele luate in cinstea zilei de 1 Mai, Atelierele C. F. R. Paşcani au depăşit planul valoric pe aprilie cu peste 20 la sută, realizînd importante economii. De asemenea, au depăşit planul Atelierele C.F.R „Ilie Pintilie“, Fabrica de ţigarete şi altele. La chemarea partidului, în lupta pentru obţinerea de recolte bogate, muncitorii din S.M.T., G.A.S, colectiviştii şi Întovărăşirii, precum şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale au obţinut mari succese îin campania agricolă de primăvară Putem raporta astăzi partidului că, cu tot timpul nefavorabil din această primăvară, pe ogoarele regiunii noastre s a însămînţat peste 80 la sută din plan şi în cîteva zile vom putea raporta partidului îndeplinirea integrală a planului de însămînţări. Pină în prezent deja 3 S.M.T.-uri, 6 G.A.S.-uri, 24 gospodării colective, 78 întovărăşiri şi 20 comune au îndeplinit integral planul de însămînţări. Sărbătorind ziua de 1 Mai , a arătat tov. Gh. Roşu, oamenii muncii işi manifestă recunoştinţa şi dragostea fierbinte faţă de marea ţară constructoare a comunismului, faţă de eroicul popor sovietic, a cărui prietenie şi sprijin multilateral şi permanent s-au dovedit scutul independenţei noastre naţionale, chezăşia propăşirii ţării noastre libere şi a succesului construcţiei socialiste. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii, făcind bilanţul victoriilor obţinute ştiu că ele sunt indisolubil legate de faptul că la conducere se află partidul clasei muncitoare care veghează cu înţelepciune asupra intereselor vitale ale tuturor oamenilor muncii din patria noastră, îndrumîndu-ne pe drumul socialismului şi al făuririi unei vieţi fericite. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, vă aduc un salut tovărăşesc de luptă cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările. Oamenii muncii din lumea întreagă întîmpină ziua de 1 Mai în condiţiile intensificării tot mai mult a luptei pentru apărarea nobilei cauze a păcii, pentru dinocatic şi socialism. Forţele păcii sînt astăzi mai puternice ca oricînd. Ele cresc şi se întăresc necontenit. Lagărul socialismului, în frunte cu puternica Uniune Sovietică se întinde pe un teritoriu egal cu a patra parte a globului pămîntesc şi cuprinde peste 900 milioane de oameni. El dispune de inepuizabile bogăţii naturale şi de enorme rezerve de materiale şi forţe umane, necesare dezvoltării economiei şi asigurării capacităţii de apărare. , Arătînd în continuare măreţele realizări în toate domeniile obţinute de Uniunea Sovietică, R. P. Chineză şi ţările de democraţie populară din Europa ş, Asia, vorbitorul a arătat că superioritatea moral-politică, unitatea de nezdruncinat, relaţiile de colaborare bazate pe respectul reciproc, egalitatea în drepturi şi prietenia frăţească sunt puternicele izvoare de forţă ale lagărului socialist.Cu totul alta este situaţia lagărului imperialist. Ca urmare a dificultăţilor tot mai mari economice, contradicţiile dintre ţările capitaliste se adîncesc şi se ascut mereu, trozneşte din încheieturi tot sistemul colonial al imperialiştilor. Planurile monstruoase ale cercurilor imperialiste se lovesc de politica fermă de apărare a păcii şi eforturile de destindere a încordării în relaţiile internaţionale depuse de întreg lagărul socialismului — în frunte cu Uniunea Sovietică, de toţi oamenii iubitori de pace din ţările capitaliste. Uniunea Sovietică a cerut şi cere consecvent interzicerea armelor atomice, a armelor de distrugere in masă şi folosirea în scopuri paşnice a energiei atomice în interesul progresului omenirii, al dezvoltării civilizaţiei şi culturii umane. Uniunea Sovietică şi ţările lagărului socialist vor face. Ele nu se tem însă de ameninţările şantagiştilor imperialişti. Nu încape nici o îndoială, că dacă imperialiştii vor provoca totuşi războiul, va pieri nu civilizaţia mondială, ci imperialismul, sistemul capitalist putred. O forţă imensă, în stare să oprească războiul o constituie mişcarea contemporană rentattare. În prezent se desfăşoară cu succes în lumea întreagă campania pentru strîngerea de semnături pe Apelul Consiliului Mondial si Păcii In ţara noastră s-au strins pînă in prezent peste 11.500.000 de semnături. Statul nostru democrat popular, preocupat de munca de construire a socialismului, duce în mod consecvent o politică de apărare a păcii, o politică de prietenie şi alianţă cu U.R.S.S. şi ţările de democraţie populară, o politică de pace şi legături comerciale cu toate ţările interesate să stabilească ca ţara noastră astfel de legături pe bază de reciprocitate. Poporul nostru este un popor iubitor de pace, dar în caz de nevoie va şti să-şi apere cu cea mai mare hotărire patria. Noi iubim ţara noastră frumoasă, viaţa noastră nouă şi liberă, iubim şi dorim pacea, dar dacă duşmanii păcii şi progresului ar încerca să ne calce în prag vom şti să le dăm riposta cuvenită. Ocupindu-se de marile succese obţinute de pepotul român sub conducerea partidului, pe drumul constriurii socîalismului, vorbitorul a arătat că volumul «reducț iei industriale din 1954 l-a depăşit pe cel din 1938 c.. mai mult de 2 ori şi jumătate în trimestrul I al acestui an, în toate ramurile industriei, planul a fost îndeplinit, iar planul «roducţiei, globale pe întreaga industrie socialistă a fost depăşit cu 6,2 la sută. Productivitatea muncii pe întreaga industrie a crescut simţitor. Peste 200 de întreprinderi au îndeplinit planul cincinal cu aproximativ 9 luni înainte de termen. Printre acestea se numără şi 7 întreprinderi din reniunea Iaşi, iar alte 30 de întreprinderi din regiunea Iaşi lucrează în contul lunilor viitoare. In agricultură sectorul socialist a crescut şi s-a întărit. Avem acum în întreagea ţară peste 5250 cuspodării colective şî întovărăşiri agricole. In anul 1954 producţia globală de cereale a fost mai mare de 9.000 000 tone depăşindu-se astfel producţia din 1953. A crescut conştiinţa cetăţenească a ţărănimii muncitoare, ceea ce s-a reflectat şi în îndeplinirea conştiincioasă a îndatoririlor ei faţă de statul democrat-popular. S-a dezvoltat comerţul nostru socialist, schimbul între oraş şi sat. In comparaţie cu trimestrul 1 al anului trecut, s-au desfăcut prin comerţul socialist cu 11 la sută mai multe mărfuri alimentare şi industriale. Ca rezultat al muncii depuse de eroica noastră clasă muncitoare şi de harnicii ţărani muncitori pentru dezvoltarea industriei grele, pentru sporirea producţiei bunurilor de larg, consum şi a producţiei agricole, 13 numai 4 luni de la desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii a fost posibilă înfăpttuirea unor reduceri de preţuri cu amănuntul la mărfurile industriale şi alimentare. Această reducere duce la creşterea puterii de cumpărare a salariilor, la creşterea salariului real, la ridicarea nivelului de trai material şi cultural al celor ce muncesc. Partidul cheamă pe toţi oamenii muncii să depună noi eforturi pentru obţinerea unui puternic avînt al producţiei industriale şi agricole, să desfăşoare larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea înainte de termen a primului nostru plan cincinal. Partidul cheamă pe toţi oamenii muncii din agricultură să-şi concentreze toate forţele, toate mijloacele pentru intensificarea ritmului muncilor agricole de primăvară, pentru ducerea la bun sfîrşit şi în bune condiţiuni agrotehnice a arăturilor şi însăminţărilor de primăvară şi a lucrărilor de întreţinere a culturilor. Oamenii muncii sunt chemaţi să întărească necontenit statul democratpopular, scutul libertăţii poporului, principalul instrument al construirii socialismului, să participe tot mai activ la conducerea treburilor ofirnteşti. * Trăiască 1 Mai — ziua solidărităţii internaţionale a oamenilor muricii, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările ! Trăiască lagărul păcii şi socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Trăiască marea şi puternica Uniune Sovietică — bastionul invincibil al păcii şi libertăţii popoarelor! Trăiască alianţa de nezdruncinat între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, temelia regimului democrat-popular ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român — forţa conducătoare şi îndrumătoare a poporului muncitor, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre ! • **&*Mt% . . ! Trăiască și să înflorească scumpa noastră patrie — Republica Populară Romină! Sub steagul lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, sub conducerea partidului, înainte spre victoria socialismului în patria noastră scundă, Re«publica Populară Romină ! • (Continuare în pag. 2-a) Cuvîntarea tov. Gh. Roşu, prim-secretar al Comitetului regional de partid IaşiCuvîntarea tovarăşului D. Coliu, membru supleant în Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Aspecte de la demonstrara oamenilor muncii din Iaşi Salutul Comitetului regional fie partid şi al Comitetului executiv al sfatului popular regonal Iaşi cu ocazia aniversării a 10 ani de la apariţia ziarului „Flacăra Iaşului66 Comitetul regional de partid Iaşi şi Comitetul executiv al sfatului popular regional trimit colectivului redacţional, colaboratorilor şi corespondenţilor ziarului „Flacăra laşului“ un călduros salut cu ocazia aniversării a 10 ani de la apariţia primului său număr. De-a lungul celor 10 ani de apariţie, ziarul „Flacăra laşului“ a luptat consecvent pentru educarea oamenilor muncii în spiritul genialelor idei ale comunismului, antrenînd masele largi în opera de construire a socialismului şi consolidare a forţelor păcii. Drs articolele publicate, zi de zi, ziarul a educat masele în spiritul patriotismului socialist înflăcărat şi al internaţionalismului proletar. Din paginile ziarului „Flacăra Iaşului“, după exemplul „Scînteii“, a străbătut întotdeauna dragostea fierbinte pentru oamenii muncii şi ura sfîntă împotriva exploatatorilor, împotriva provocatorilor de război, imperialiştii americano-englezi, şi a agenţilor lor. Comitetul regional de partid şi Comitetul executiv al sfatului popular regional urează ziarului „Flacăra Iaşului“ noi succese în popularizarea largă a politicii partidului şi mobilizarea maselor în lupta pentru pace şi socialism, să-şi îndeplinească rolul de propagandist, agitator şi organizator colectiv, urmînd exemplul presei sovietice şi al ziarului „Scinteia“, să fie o tribună a expeienţei înaintate în toate domeniile de activitate. Iaşi, 1 Mai 1955. Comitetul regional de partid laşi şi Comitetul executiv al sfatului popular regional Iași