Flacăra Iaşului, aprilie 1956 (Anul 12, nr. 2986-3010)

1956-04-01 / nr. 2986

pag. 4-a Vizita lui A. I. Mikoin în Birmania salutată cu căldură de presa bermană RANGOON 31 (Agerpres) TASS anunţă: Vizita lui A. I. Mikoian, prim vicepreşedinte al Consiliului de miniştri al U.R.S.S. în Birmania, se află în centrul atenţiei presei birmane. Ziarul„Burma Star“ a consacrat acestui eveniment un articol de fond de bun venit. Relevînd calda primire care i s-a făcut lui A. I. Mikoian in Birmania, ziarul scrie că aceasta se datorește faptului că „Rusia sovietică a venit în ajutorul Birmaniei tocmai în momentul cînd aveam cel mai mult nevoie de ajutor“. Rusia continuă ziarul , este generoasă faţă de noi în toate privinţele, întrucît este convinsă că Birmania e o ţară iubitoare de pace, care nu intenţioneazădefel să adere la vreun bloc militar. Rusia crede în coexistenţa paşnică intre ţări cu sisteme politice diferite. Ziarul îşi exprimă convingerea că vizita lui A. I. Mikoian in Birmania va contribui la întărirea relaţiilor de prietenie dintre cele două ţări şi la stabilirea unei înţelegeri mai bune între ele. Toate acestea, încheie ziarul, vor folosi cauzei păcii. —o— Academicianul sovietic R L. Rapiţa a primit o înaltă distincţie din partea universităţii din Calcutta MOSCOVA 31 (Agerpres)- TASS anunţă Universitatea din Calcutta a decernat acad. P. I. Rapiţa, fizician sovietic,membru al Academiei de Ştiinţe a Indiei, medalia de aur „Devaprgsad Sarbadikari” pe anul 1955. Această medalie de aur poartă numele cunoscutului activist progresist pe tarîm social Devaprasad Sarbadik’ari, care a condus timp îndelungat universitatea din Calcutta. Medalia este decernată în fiecare an pentru importante cercetări ştiinţifice. Printre oamenii de ştiinţă care au obţinut această medalie în ultimii ani se numără: A. Einstein, S. Roman, M. Saha, P. Beachet, A. Flening şi alţi cunoscuţi oameni de ştiinţă dindiferite ţări. —p— Trupele franceze vor fi retrase din Vietnamul de sud PARIS 31 (Agerpres). Corespondentul din Saigon al agenţiei France Press, referindu-se la surse demne de încredere, anunţă că reprezentanţii oficiali ai Franţei în Vietnamul de sud au semnat la 30 martie, un acord în baza căruia va fi terminată pînă la 30 iunie 1956 retragerea forţelor armate franceze din Vietnamul de sud şi predarea tuturor instanţelor militare către autorităţile sud-vietnameze. Dumpingul american stârneşte nemulţumiri în Brazilia NEW YORK 31 (Agerpres) Cercurile politice şi de afaceri din Brazilia critică politica comercială a S.U.A. îndeosebi exportul bumbacului american care se vinde la preţ de dumping. Ziarul „Imprensa Popular“, care apare la Rio De Janeiro, relatează că 5000 de cultivatori de bumbac din Brazilia, sprijiniţi de 34 membri ai Congresului, au cerut Congresului să examineze situaţia care s-a creat in urma dumpingului american. mHBba FTT'CffR A IWu 13 U I in preajma vizitei lui N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov în Anglia MOSCOVA 31 (Agerpres) TASS anunţă: Postul de radio Moscova a anunţat că intre Londra şi Moscova a avut loc o convorbire prin radio-telefon. In cadrul acestei convorbiri între lordul primar al Londrei, L. Akroyde, şi preşedintele Comitetului executiv al Sovietului orăşenesc Moscova de deputaţi ai oamenilor muncii, N. I. Bobrovnikov, s-a subliniat marea însemnătate a apropiatei vizite pe care o vor face în Anglia preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov, membru al Prezidiului Sovietului Suprem al URSS. Noi cei din Londra, a spus Akroyde, suntem foarte mulţumiţi de faptul că luna viitoare N. A. Bulganin şi N. S. Hruşciov vor veni aici pentru a duce tratative cu primul nostru ministru şi cu miniştrii noştri. Sperăm cu toţii că tratativele dintre conducătorii englezi şi sovietici vor duce la o mai bună înţelegere între conducătorii guvernului englez şi guvernului sovietic asupra multor probleme care frămîntă ţara în prezent N. I. Bobrovnikov a declarat că există toate motivele să se presupună că relaţiile comerciale, ştiinţifice, culturale şi sportive dintre URSS şi Anglia vor fi consolidate. Lordul primar al Londrei, L. Akroyde, a remarcat că londonezii aşteaptă cu nerăbdare sosirea la Londra a baletului Teatrului Mare. El şi-a exprimat de asemenea dorinţa ca turismul între cele două ţări să se extindă. N. I. Bobrovnikov a propus să se facă un schimb de expoziţii de fotografii oglindind viaţa londonezilor şi locuitorilor Moscovei. El şi-a exprimat convingerea că expoziţia de fotografii despre Londra şi viaţa locuitorilor ei, ar stîrni un viuinteres în rîndul locuitorilor Moscovei. Interviul acordat de ministrul de Externe al Franţei, ziarului polonez „Express Vectorny“ PARIS 31 (Agerpres! — Christian Pineau, ministrul Afacerilor Externe al Franţei, a acordat un interviu corespondentuluiziarului „Express Vectorny“ din Varşovia. Pineau a declarat că guvernul francez urmăreşte in politica sa externă menţinerea securităţii şi păcii. Obligaţiile luate de guvernul francez şi ratificate de parlament, a declarat Pineau, nu pot fi o piedică în relaţiile paşnice dintre state. După părerea lui Christian Pineau, coexistenţa şi chiar apropierea dintre Est şi Vest trebuie să-şi găsească expresia într-o primă etapă în dezvoltarea schimburilor economice şi culturale dintre Est şi Vest şi în căutarea în comun a mijloacelor care să asigure o dezarmare generală, eficace şi controlată. Pineau a adăugat că Franţa consideră că este deosebit de important să întreţină cele mai bune relaţii cu Polonia, împreună cu care a luptat în repetate rînduri pentru apărarea libertăţii popoarelor şi a oamenilor. Cu toată deosebirea orînduirii politice dintre Franţa şi Polonia, a declarat el, trebuie găsită o bază de înţelegere care să se întemeieze pe respectul reciproc. Pineau a subliniat în inchiere, posibilitatea dezvoltării şi întăririi relaţiilor dintre aceste două ţări1. Pactul de la Bagdad — un complot imperialist împotriva lumii arabe — Un interviu al primului ministru egiptean — CAIRO 31 (Agerpres). — Intr-un interviu acordat corespondentului din Cairo al ziarului american „New York World telegram and Sun“, primul ministru al Egiptului, Gamal Abdel Nasser, a făcut unele declaraţii cu privire la relaţiile dintre Egipt şi puterile occidentale şi cu privire la situaţia Orientului apropiat şi mijlociu.Nasser a acuzat Statele Unite că poartă vina pentru actualul litigiu dintre Israel şi ţările arabe. Totodată el a declarat că Statele Unite sprijină colonialismul britanic şi francez şi a contestat dreptul puterilor occidentale de a interveni în cadrul declaraţiei tripartite sau în alt fel (este vorba de declaraţia anglofranco-americană din 25 mai 1950 prin care cele trei puteri occidentale şi-au asumat singure „dreptul“ de a interveni în Orientul apropiat şi mijlociu în afara ONU — N.R.). Referindu-se la pactul de la Bagdad, Nasser a caracterizat din nou această alianţă militară ca fiind „un complot imperialist împotriva naţionalismului arab“. Totodată, potrivit agenţiei United Press, el a exclus ameninţarea unei „agresiuni militare din partea Uniunii Sovietice“. In încheiere, Nasser a declarat că popoarele arabe au de făcut faţă ameninţării dominaţiei coloniale, mai ales britanice, ameninţării din afara regiunii arabe şi din parte Israelului. Opinia publică din Filipine cere revizuirea relaţiilor filipino-americane NEW YORK 31 (Agerpres) TASS Opinia publică din Filipine cere tot mai insistent revizuirea relaţiilor filipino-americane, în special anularea acordului cu privire la staţionarea bazelor militare americane pe teritoriul Filipinelor şi la desfiinţarea restricţiilor introduse de, americani asupra comerţului Filipinelor cu China şi alte ţări. După cum reiese din relatările presei americane, cercurile oficiale din Statele Unite explică această stare de spirit doar prin antipatia unor filipinezi faţă de preşedintele Filipinelor, Magerysay, pe care, după cum a declarat Arturo Tolentino, liderul majorităţii din Camera interioară a parlamentului filipinez, S.U.A. înclină să-l considere „un reprezentant al lor in Filipine sau, mai simplu, o marionetă“. Totuşi lideri ai Congresului filipinez au declarat la 28 martie că mişcarea pentru revizuirea relaţiilor filipino-americane, care ia amploare, are cauze mai serioase. Sprijinind declaraţia acestor lideri, ziarul „Manilla Chronicle“ a publicat un articol redacţional în care se spune că „în situaţia lor de mare putere, Statele Unite n-au învăţat nimic şi nu vor să înveţe nimic“. Oamenii politici din Washington, scrie ziarul, gindesc exclusiv prin prisma războiului rece şi acţionează conform intereselor prădalnice ale monopolurilor americane. Ei sunt acei care consideră că „Filipinele pot fi tratate ca o colonie“. • China nouă anunţă: La 29 martie a luat sfîrşit la Pekin conferinţa fruntaşilor din industria grea din China, care a durat 10 zile. Cei peste 900 de delegaţi care au participat la conferinţă au vorbit despre realizările lor in muncă şi au făcut schimb de experienţă. In ultima zi a conferinţei au fost înminate premii întreprinderilor fruntaşe din industria grea şi unor fruntaşi care au obţinut cele mai mari succese in producţie. • In după amiaza zilei de 30 martie s-a deschis la Waymouth conferinţa anuală a Partidului Cooperatist din Anglia. Conferinţa va examina raportul de activitate pe anul 1955 al Comitetului Naţional al Partidului, declaraţia program a Comitetului Naţional şi rezoluţiile prezentate de asociaţiile cooperatiste locale afiliate la Partidul Cooperatist. • După cum anunţă agenţia France Presse, in provincia Buriram din Tailanda bintuie foametea şi o epidemie de dezinterie.Autorităţile locale, arată informaţia, au înştiinţat guvernul tailandez că in această provincie se face simţită o serioasă lipsă de orez şi apă. • Referindu-se la relatările ziarului japonez Jjisohi“, corespondentul din Tokio al agenţeii Associated Press informează că delegaţia de reprezentanţi ai societăţii pentru restituirea către Japonia a insulelor Okinawa, unde se află o mare bază militară a SUA, a acuzat administraţia americană de pe aceste Insule de amestec inadmisibil in alegerile pentru Adunarea legislativă din Okinawa. • După cum relatează ziarul „Nhandan“, detaşamente ale armatei şi poliţiei lui Ngo Dini Diem atacă localităţi din partea de sud a zonei demilitarizate, arestează foşti participanţi la mişcărea de rezistenţă şi iau măsuri împotriva persoanelor care nu aprobă politica guvernului sud-vietnamez. Redacţia şi Administraţia: „Palatul Culturii“, str. Mareşal Malinovschi Nr. 1 — Telefon: 1209—2042. Plenara G.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia PRAGA 31 (Agerpres) Ceteka anunţă : In zilele de 29 si 30 martie a avut loc o plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia. Plenara a discutat raportul prezentat de Antonin Novotny cu privire la Congresul al XX-lea al P.C.U.S. şi concluziile care decurg pentru munca Partidului Comunist din Cehoslovacia. După dezbateri, în cadrul cărora au luat cuvîntul 17 vorbitori, a fost adoptată în unanimitate o rezoluţie corespunzătoare. Apoi a fost discutat raportul cu privire la măsurile îndreptate spre ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii, prezentat de Frantisek Krajcik Plenara C. C. al P.C. din Cehoslovacia a aprobat proiectul de hotărîre al Comitetului Central al Partidului şi al guvernului cu privire la reducerea preţurilor cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale și hotărirea cu privire la reglementarea anumitor categorii de salarii. Reducere de preţuri in Cehoslovacia PRAGA 31 (Agerpres). CETERA A fost dată publicităţii hotărirea Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia şi a guvernului Republicii Cehoslovace cu privire la reducerea, începînd de la 1 aprilie, a preţurilor de stat cu amănuntul la majoritatea mărfurilor alimentare şi industriale. In urma acestor reduceri de preţuri, populaţia va realiza o economie de 2,1 miliarde coroane într-un singur an. Această nouă reducere a preţurilor la mărfurile alimentare şi industriale, cea de a cincea începînd din 1953, este rezultatul politicii Partidului Comunist şi guvernului democrat popular îndreptate spre ridicarea continuă a salariului real al oamenilor muncii şi bunăstării lor. Numărul mărfurilor la care se referă această reducere de preţuri este cu 6000 mai mare decât anul trecut. Americanii continua să lanseze baloane deasupra teritoriului Cehoslovaciei PRAGA 31 (Agerpres). CETERA: Acum cîteva zile, postul de radio „Europa liberă“ a recunoscut că americanii continuă să lanseze in spaţiul aerian al Cehoslovaciei, un mare număr de baloane. Numai pe teritoriul Cehiei au fost descoperite peste 400 de baloane de diferite dimensiuni, cu manifeste dușmănoase. La 29 martie s-a observat un nou mare grup de baloane. Aceste fapte arată că lansarea baloanelor, care au provocat o serie de catastrofe, continuă, in pofida protestelor guvernului și opiniei publice cehoslovace. Cercurile guvernante de rezoluţi a pârlit NEW YORK 31 (Agerpres). Comentînd rezoluţia parlamentului islandez care cere retragerea trupelor americane din ţară, corespondenţa ziarului „New York Herald Tribune“, M. Higgins, scrie într-o ştire din Washington că această rezoluţie a provocat o îngrijorare serioasă în rîndul cercurilor guvernamentale sus puse din S.U.A., dar că „conducătorii guvernului speră să ajungă la un compromis“. In continuare, Higgins arată că re- americane îngrijorate mentului islandez soluţia parlamentului islandez crează „un precedent pentru retragerea trupelor americane şi din alte ţări membre ale N.A.T.O., mai ales din Norvegia şi Danemarca. „După părerea cercurilor diplomatice, continuă corespondenţa, rezoluţia islandeză are o mare însemnătate internaţională“. Rezoluţia islandeză, scrie Higgins, este studiată în prezent la departamentul de stat, Pentagon şi Casa albă, nu numai sub raportul însemnătăţii strategice, ci şi al consecinţelor internaţionale pe care le poate avea“. Intr-un articol redacţional, ziarul „Daily News“ cere guvernului SUA să exercite asupra guvernului islandez, toate presiunile posibile pentru a-l face să ignoreze această rezoluţie a parlamentului. Ziarul cere „menţinerea acestei insule in sistemul NATO“. Preşedintele Statului Ecuador critică condiţiile în care acordă SUA ajutor ţărilor Americii Latine NEW YORK 31 (Agerpres). TASS anunţă: După cum anunţă ziarul „New York Times“ preşedintele Ecuadorului Velasco Ibarra a criticat condiţiile pe care le pun Statele Unite la acordarea de împrumuturi ţărilor Americii Latine. Ibarra a subliniat că SUA formulează adesea condiţii sau cerinţe care „jignesc minduna naţională şi stîrniesc indignare“ . Ziarul „Daily Mirror“ referindu-se într-un articol redacţional la observaţiile critice ale preşedintelui Ecuatomlui, scrie că ele sunt „juste“. Tiparul: întreprinderea Poligrafica str. Cuza Vodă nr. 4 lași; Telefon 2380—1210* Nr. 2955 1 Aprilie 1956 , începe spartachiada de vară a tineretului An de an numărul celor care îndrăgesc sportul creşte neîncetat. La oraşe şi sate, în fabrici, uzine şi şcoli, se ivesc mereu tineri şi virstnici care păşesc pentru prima oară pe un teren de sport. La întrecerile sportive din cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului, au participat — numai în regiunea Iaşi — peste 107.000 tineri şi tinere. Şi acum, citeva amănunte în legătură cu această nouă competiţie... Marea competiţie de masă — Spartachiada Tineretului, cuprinde două faze: Spartachiada de iarnă şi cea de vară. Deşi s-ar părea că este vorba de două întreceri deosebite, în fapt ele fac parte dintr-o singură mare competiţie. Prima etapă a Spartachiadei de vară a tineretului începe în ziua de 1 aprilie 1956 cu întreceri de atletism, nataţie, ciclism, handbal, oină, volei şi fotbal. La întreceri pot lua parte toţi oamenii muncii de la oraşe şi sate care n-au nici un fel de clasificare sportivă şi care au depăşit vîrsta de 14 ani. In vederea asigurării unui larg caracter de masă, regulamentul acestei competiţii prevede organizarea a 5 etape. La oraşe, prima etapă se organizează în cadrul unităţilor de bază, colectivele sportive, iar în lipsa acestora, în întreprinderi, instituţii, şcoli sau facultăţi. La sate, comuna este considerată unitate de bază. Etapa I-a este cea mai importantă şi de reuşita ei depinde întregul succes al competiţiei. De aceea, toate forţele organizatorice şi propagandistice trebuie concentrate pentru cuprinderea şi îndrumarea colectivelor sportive, cărora le revine sarcina organizării concursurilor în prima etapă. Felul în care se vor prezenta sportivii fiecărui colectiv la startul acestei mari întreceri, măsurile de popularizare luate de fiecare colectiv, trebuie să constituie criteriile de apreciere a calităţii muncii desfăşurate de consiliile colectivelor. Spartachiada de vară 1956, trebuie să constituie un prilej de trecere în revistă a realizărilor obţinute de organizaţiile sportive, să facă bilanţul activităţii asociaţiilor şi colectivelor sportive, să evidenţieze cele mai bune secţii şi cei mai buni antrenori cit şi pe cei mai talentaţi sportivi, instructori şi organizatori sportivi. Iată şi cîteva indicaţii de ordin tehnic în legătură cu disciplinele sportive din cadrul Spartachiadei de vară a tineretului: la ATLETISM, se vor desfăşura probe de viteză — 80 m şi 100 m pentru juniori junioare, seniori şi senioare, probe de semifond — 800 m, 400 m, 1000 m şi 500 m, aruncarea greutăţii — juniori (5 kg.), junioare (4 kg.), seniori (7,257 kg) şi senioare (4 kg.) şi cursa cu obstacole GMA gradul I. Se vor desfăşura deci 5 probe, fiecare concurent puţind participa la maximum 2 probe. La întrecerile da NOTAŢIE se vor desfăşura probe pentru aceleaşi categorii de virstă. Etapele I, H şi III se pot organiza în bazine special amenajate sau în lacuri şi ape curgătoare. Etapele IV şi V se desfăşoară în bazine pe distanţa de 100 m , orice stil, pentru toate categoriile. Pentru etapele superioare se califică primii clasaţi din fiecare categorie de vârstă. Conform regulamentului de desfăşurare a Spartachiadei de vară a tineretului, întrecerile de CICLISM se desfăşoară numai pe biciclete de oraş, separat pentru băieţi şi separat pentru fete. Concursurile de ciclism se vor desfăşura pe următoarele distanţe: 8 km. — etapele I şi II 10 km. — etapele III şi IV; 15 km. — etapa V pentru băieţi şi 5 km. — etapele I şi II; 8 km. — etapele III şi IV; 10 km. — etapa V — pentru fete. întrecerile se vor organiza pe drumuri sau şosele, calificîndu-se pentru etapele următoare primii clasaţi la băieţi şi fete. Competiţiile de HANDBAL se organizează numai pentru echipele femenine, în formaţii puţind intra numai jucătoarele care nu participă la competiţii oficiale cu caracter local sau republican. Prima etapă a concursurilor se desfăşoară după sistemul eliminator, tur şi retur. Intîlnirile se dispută pe durata de 2 reprize a 2® de minute cu pauză de 10 minute. In caz de egalitate, cîștigă echipa cea mai tînără, fără a se mai face prelungiri. La întrecerile de CINA, pot participa numai echipele sătești. Irn prima etapă, jocurile se organizează după sistemul turneu. Pentru jocurile cîștigate se acordă 2 puncte, pentru cele terminate la egalitate —1 punct, iar pentru jocurile pierdute-4 puncte. Echipa care acumulează cel mai mare număr de puncte, este declarată ciștigătoare a primei etape. In etapele următoare, întrecerile se vor desfășura sistem eliminator. VOLEI. Con-' cursurile se organizează pentru echipele masculine (pînă în finală) și pentru echipele temenine (pînă la etapa III-a); nu intrecerile de volei participă numai echipe care nu activează în cadrul întrecerilor oficiale. In prinsa etapă se desfăşoară întreceri după sistemul turneu, iar în etapele următoare sistem eliminator — calificîndu-se echipa care se dovedeşte a fi mai bună în 3 seturi (jocuri de 2 seturi din 3), întrecerile de FOTBAL1 sunt de asemenea rezervate jucătorilor care nu participă în competiţii oficiale. In etapa l-a jocurile se desfăşoară sistem eliminator — tur şi retur — iar în celelalte etape, sistem turneu cîte un singur joc cu 2 reprize a 45 minute. Spartachiada de vară a tineretului pe anul 1956, se va desfăşura după următorul program: ETAPA I (pe colective şi comune) LIV. 17.VI. ETAPA II (pe localităţi şi centre de comune) 18. VI—8. VII. ETAPA III (pe raioane) 9.VII— 29. VII ETAPA IV (pe regiune) 3. VIII— 5. VIII ETAPA V (finala la Bucureşti’) 18. VIII—22. VHP Spartachiada de vară 1956 — trebuie să constituie un nou pas înainte in ceea ce priveşte dezvoltarea în mase a sportului, mărirea numărului de membri în colectivele sportive, întărirea organizatorică a colectivelor sportive şi a secţiilor pe ramuri de sport şi creşterea neîncetată a performanţelor sportive. Fiecare activist al mişcării sportive, antrenorii, instructorii voluntari, arbitrii, profesorii de educaţie fizică şi sportivii fruntaşi, trebuie să se găsească în fruntea acţiunilor de angrenare a maselor, în vederea asigurării succesului deplin al acestei competiţii. Să mobilizăm toate forţele pentru a transforma „Spartachiada de vară a tineretului“ într-un mare succes al mişcării de cultură fizică şî sport din ţara noastră! Informaţii Pronosport In urma omologării buletinelor depuse la concursul Pronosport Nr. 12 din 25 martie, fondul de premii îrî valoare de 822.885 leî a fost repartizat la următoarele premii stabilite : Premiul I : 3 variante cu 12 rezultate exacte, revenind fiecărei varian-' te cite 68.573 lei. Premiul II : 119 variante cu 11 rezultate exacte, revenind fiecărei variante cîte 2.074 lei. Premiul III : 1630 variante cu 10 rezultate exacte, revenind fiecărei variante cîte 227 lei.