Flacăra Iaşului, februarie 1957 (Anul 13, nr. 3246-3270)

1957-02-01 / nr. 3246

ENTUZIASM şi ÎNCREDERE Ne mai despart doardouă zile pînă la data cînd întregul nostru popor va fi chemat în faţa urnelor Să aleagă pe cei mai buni dintre fiii săi în marele sfat al ţării. Este un eveniment deosebit de important în viaţa patriei noastre, care este întîmpinat cu bucurie, entuziasm şi încredere. Şi acest lucru s-a putut constata atît în entuziastele adunări cetăţeneşti care au avut loc în ultimile zile cît şi din realizările importante obţinute de oamenii muncii în cinstea alegerilor. Despre felul în care, erau întâmpinate înainte vremea cînd stăpînii ţării erau bancherii şi moşierii — aşa zisele alegeri libere, vorbesc elocvent documentele vremii iar oamenii mai în etate îţi pot povesti despre lipsa dreptului electoral al femeilor, tinerilor, militarilor, în timp torial au reuşit să dea peste prevederile planului, numai în primele 25 de zile ale lunii ianuarie o cantitate de fire care echivalează cu peste 55 la sută din angajamentul pe întregul trimestru. In întreprindere au început să se lucreze noi sortimente : articolul „Horia“, în 4 desene noi — și pînză albită. Trebuie amintite, de asemenea şi rezultatele obţinute de atelierul mecanic, sectorul II al metalurgiei „23 August“ care şi-a îndeplinit planul în proporţie de 102 la sută, de muncitorii fabricii „Ţesătura“ care au obţinut peste plan 6040 kg. fire bumbac şi 64.146 metri pătraţi ţesături. Deşi sarcinle de plan pe luna ianuarie au fost sporite faţă de luna decembrie 1956, muncitorii fabricii „Proletarul Roşu“ din Bîrlad au dat peste plan oamenilor muncii 100 de confecţii de bună calitate. Şi la sate, ţăranii muncitori intimpină importantul eveni Proletari din toate ţările, uniţi-va ? ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IASI $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XII, NR. 3246 VINERI 1 FEBRUARIE 1957 4 PAGINI 20 BANI la 3 februarie CU TOȚII * LA VOT! !|!| MN INTIP1MNAREA SUGERILOR Bîrladul în prag de sărbătoare 31.1.1957. Mai sînt două zile pînă la alegeri. Orașul Bîrlad se pregătește intens pentru acest important eveniment. In întreprinderile industriale, muncitorii întîmpină cu realizări de seamă marea sărbătoare. Astăzi colectivul fabricii de confecţii „Proletarul Roşu" a început să lucreze în contul lunii februarie. De la începutul lunii decembrie 1956 cînd şi-au luat angajamente sporite şi pînă acuma, muncitorii întreprinderii de interes local „Drumul Socialismului" au dat peste plan cu 16,6 la sută mai multe produse de larg consum, au realizat acumulări băneşti peste plan în valoare de 16.000 lei şi au făcut economie de materii prime şi materiale auxiliare în sumă de 14.500 lei. In vitrinele magazinelor, pe ferestrele a numeroase case şi alte părţi vizibile este afişat la loc de cinste portretul acad. prof. Petre Constantinescu-Iaşi, candidat al F.D.P. în circumscripţia electorală nr. 1 Bîrlad. In ziarul local „Steagul Roşu" de astăzi se poate citi despre adunarea însufleţită ce a unnea întrecerii Strungarul Octav Covaliu, este un exemplu în munca pentru ceilalţi tineri care lucrează la Centru! Mec.smc. Intîmpinînd alegerile de deputaţi in Marea Adunare Naţionala, el s-a situat printre fruntaşii întrecerii socialiste, realizînd zilnic o depăşire a normei de lucru cu 20 procente. Colectivul de muncă al gospodăriei agricole de stat Paşcani s-a străduit să obţină noi realizări în muncă, în cinstea alegerilor de la 3 februarie. Astfel, superfosfat pe o suprafaţă de 160 ha. grîu, 40 orz şi secară. De asemenea pentru culturile de primăvară s-au împrăştiat la cîmp 103 tone gunoi de grajd iar pentru răsadniţe s-au confecţionat 15 tocuri şi 60 geamuri. O activitate deosebită se duce în aceste zile şi în sectorul zootehnic- Prin organizarea muncii şi hrănirea raţională a animale- Pentru o recoltă bogată Pentru pace, ce pe liste erau trecuţi morţii, despre promisiunile demagogice ale „candidaţilor“ şi în sfîrşit despre entuziasmul, mardeiaşilor care făceau din secţiile de votare adevărate teatre de luptă electorală. Vremurile acestea triste duse pentru totdeauna pe apa sîmbetei, au mai rămas doar în amintiri Astăzi, întregul nostru popor, însufleţit şi antrenat în munca paşnică de construire a vieţii noi, a socialismului, intîmpină alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională cu încredere deplină în Partidul Muncitoresc Român, care-l călăuzeşte pe un drum luminos, spre fericire Adunările cetăţeneşti de pe întreg cuprinsul regiunii noastre au dovedit în chip cît se poate de grăitor unitatea de monolit dintre partid, guvern şi popor, încrederea nestrămutată în politica partidului. In cadrul acestor adunări, alegătorii — cetăţeni de diferite profesiuni — au vorbit cu justificată mîndrie, cu bucurie despre marile transformări petrecute în patria noastră şi în regiunea Iaşi, în anii regimului democrat popular, şi-au manifestat ataşamentul total faţă de partid şi guvern, hotărârea de a munci şi de acum înainte, cu mai mult elan, pentru traducerea în viaţă a măsurilor adoptate de plenara CC al PMR din 27—29 decembrie 1956. In întîmpinarea alegerilor oamenii muncii din regiunea noastră îşi îndeplinesc şi depăşesc angajamentele luate în cinstea acestui eveniment, dobîndesc noi succese. Astfel, filatoarele fabricii »Vie pentru bunăstare, ment din ţara noastră,de la 3 februarie — cu dorinţa de a răspunde prin fapte grijii partidului, ilustrată încă odată prin măsurile adoptate de plenara CC al PMR din decembrie 1956. De pildă, colectiviştii din comuna Movileni, raionul Iaşi, au hotărît să valorifice prin comerţul socialist 800 kg. brînză de oi, 300 kg. lînă precum şi o însemnată cantitate de cereale, ţăranii muncitori din Rediu Tătar încheie contracte pentru a vinde lapte de vacă, floarea-soarelui, grîu şi alte produse. Exemplele acestea nu-s singure. Pentru asigurarea fondului centralizat al statului încheie contracte şi ţăranii muncitori din comunele Brăeşti, Erbiceni şi altele. In raionul Hîrlău au luat fiinţă de curînd noi întovărăşiri agricole Peste tot, atmosfera din preajma alegerilor este dominată în regiunea noastră ca şi pe întreg cuprinsul ţării, de o şi mai hotărîtă voinţă de a continua şirul succeselor obţinute în muncă, pentru traducerea în viaţă a măsurilor adoptate de plenara CC al PMR din decembrie 1956-Pretutindeni, la Huşi ca şi la Vaslui, în satele Murgenilor ca şi în oraşul Iaşi, muncitori, ţărani muncitori, intelectuali, tineri, gospodine, toţi cetăţenii regiunii noastre întîmpină ziua alegerilor cu bucurie. Ei vor vota la 3 februarie candidaţii Frontului Democraţiei Populare, pentru pace, pentru înflorirea patriei, pentru un trai mai bun. pentru locralism avut loc în sala Teatrului de Stat „Victor Ion Popa" în cadrul căreia a vorbit acad. prof. Petre Constantinescu-Iaşi. Acum în preajma alegerilor se fac pregătir, intense pentru amenajarea celor 8 secţii de votare care capătă un aspect de sărbătoare. Zilele acestea 380 de agitatori din întreprinderile şi instituţiile oraşului Birlad, colindă stradă cu stradă, lămurind cetăţenilor tehnica votării şi îndemnîndu-i ca la 3 februarie să se prezinte cu toţii la vot. TH. VOLF A luat fiinţă o nouă întovărăşire In urma muncii politice de masă desfăşurată de agitatori, în cadrul campaniei electorale un număr de 23 ţărani muncitori din satul Telejna-Deal , raionul Vaslui, cu 35 ha. teren s-au unit într-o întovărăşire agricolă. Acestei întovărăşiri i s-a dat numele „13 februarie 1933“. La adunarea de constituire au luat cuvîntul mai mulţi participanţi, printre care Stoian I. Neculai, care a mulţumit partidului şi guvernului pentru măsurile luate prin rezoluţia plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1956. El a arătat că răspunzînd sarcinilor trasate de plenară cu privire la ridicarea producţiei agricole s-a înscris în întovărăşire cu 3 ha. teren. Agitatorii din această comună continuă munca pentru a inaugura noua întovărăşire din satul Telejna din Vale, unde pînă în prezent sînt uri număr de 9 cereri cu 12 ha. In comună sunt pînă acum 5 întovărăşiri şi aceasta care se va inaugura va fi a şasea. In această acţiune s-au remarcat agitatorii: Aniţăi Vasile, Dănila C-tin, Stratulat Ioan, Botez Elena şi alţii. Mecanizarea — baza dezvoltării în regiunea noastră pe aproape 300.000 hectare principatele lucrări agriînt executate cu mijloace mecanizate. Faţă de aceeaşi perioadă a anul 1955, în 1950 -urile ,a executat K. COI mai cu îşi respectă angajamentul Cu ocazia întîlnirilor dintre candidaţi şi alegători, o serie de ţărani muncitori din comuna Băceşti, raionul Negreşti, s-au angajat să contracteze cu statul diferite produse. Şi aceste angajamente au devenit fapte. Astfel pînă în prezent în comună s-au contractat 8.900 l. lapte, 200 kg. caș de oaie, peste 600 kg. lină. Toader Bustin a contractat 1.000 litri lapte, Tuțu Gheorghe —• 1.500 litri lapte, Gh. Pădureanu — 1.000 litri lapte. Numai în satul Armășeni s-a contractat peste 420 kg..lină Citiţi A m pag.a IMAGINI IEŞENE :— Două generaţii — Din lumea artei şi a A lurii — Despre inimile uriaşe şi o arteră de oţel Pe teren în mijlocul ce tăţenilor In aceste zile, premergătoare alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională, în oraşele şi satele regiunii noastre se desfăşoară o vie activitate politică de masă. O contribuţie de seamă în această direcţie aduc şi cei peste 2.500 agitatori tineri recomandaţi consiliilor FDP de către organizaţiile UTM. Alături de agitatorii vîrstnici ei vizitează zilnic cetăţenii, cu care prilej vorbesc acestora despre realizările înfăptuite în ţara noastră în anii regimului democrat-popular, sub conducerea partidului, popularizează adîncul democratism al c alegerilor de azi în ţara noastră, explică politica partidului nostru, mobilizează oamenii muncii la lupta pentru înfăptuirea prevederilor Rezoluţiei plenarei CG al PMR din decembrie 1956. Iată-i de pildă, pe tinerii agitatori Ignat Mihai şi Cornel Ghr, dea de la Atelierele CFR „Ilie Pintilie", Ion Ghebea şi Eugenia Petros din satul Vlădeni-Vale, Pichinescu care se ocupă de afişarea materialului electoral: afişe, lozinci. Ceea ce merită sub finat este faptul că activitatea politică desfăşurată în campania electorală este strîns legată de munca pentru îndeplinirea sarcinilor de producţie, pentru întărirea şi dezvoltarea sectorului socialist al agriculturii, etc. La fabrica de tricotaje „Moldova“, de pildă, brigăzile utemiste au obţinut în cinstea alegerilor însemnate succese în îndeplinirea sarcinilor de plan, la GASIodireşti tinerii mecanizatori s-au angajat ca pînă la 3 februarie să termine reparaţiile la tractoare, iar în satele Vizureni, Pogoneşti şi Unţeşti din raionul Bîrlad peste 30 tineri au intrat în unităţile agricole socialiste din satele respective. intîlniri cu tinerii care voteaza pentru prima oară Din iniţiativa organizaţiilor UTM, în oraşele şi satele regiunii au fost organizate peste 40 de adunări cu tinerii care votează pentru prima oară. In cadrul acestor adunări prilor de astăzi, despre drepturile de care se bucură tineretul din patria noastră, precum şi despre alte probleme legate de campania electorală. Astfel de adunări au avut loc, pînă în prezent, la fabrica „Tesatura1“. Atelierele CFR „Vie Pintilie“, la casele alegatorului din satele Puieşti-Bîrlad, Băceşti- Negreşti ş.a. De asemenea, in a aceasta perioadă, organizaţiile UTM organizează cu tineretul diferite conferinţe în care se vorbeşte despre realizările înfăptuite îrt ţara noastră în..anii regimului democratpopular, despre, drepturile Tineretului, precum şi despre alte probleme privind alegerilede la 3 februarie. In satele Coropceni, Uricari, Costuieni, din raionul Iaşi, de pildă, au fost ţinute în faţa tinerilor care votează pentru prima oară, conferinţa „Ce a dat regimuldemocrat-popular tineretului“. . . Acestea sunt doar numai cîteva fapte şi cifre din activitatea tineretului în campania electorală .Cifre şi fapte, care dovedesc hotarîrea tineretului de a contribui din plin, alături de toţi oamenii muncii din ţara noas- Din activitatea tineretului în campania electorală VOTAŢI CANDIDAŢII F. D. P. pînă la această dată în sectorul mecanic s-au reparat : 3 tractoare R. D. 35, 2 tractoare IAR, un tractor Skoda, un tractor U. 3, 7 pluguri tractor, 3 semănători mecanice, 3 cultivatoare, 45 grape colţ, 2 grape stelate şi altele.* Pentru asigurarea producţiei şi recoltelor pe anul 1957 s-au împrăştiat aproape 45.000 kg, iar s-a reuşit ca planul de livrare la lapte pe luna ianuarie să fie depăşit cu 300 litri. La obţinerea acestor rezultate o contribuţie de seamă au adus-o muncitorii C. Angheluţă, C. Beiu, din sectorul mecanic, Ion Diaconiţa, Petrila Pascal din sectorul zootehnic , Vasile Nofep, Vasile Hogaci şi alţii. Ţinînd cont de prevederile rezoluţiei plenarei CC al PMR din decembrie 1956, colectivul de muncă al GAS Paşcani, este hotărît să traducă în viaţa măreţele sarcini ce îi stau în faţă, pentru ca în anul 1957 gospodăria lor de stat să devină o unitate rentabilă care să contribuie din plin la aprovizionarea cu produse agro-alimentare a oraşului Paşcani. Ioan şi Ciobanu Ştefan din Tungujei care, datorită activităţii lor entuziaste, au devenit adevăraţi prieteni, ai cetăţenilor din cartierele şi circumscripţiile electorale în care mulicesc în această perioadă. Şi asemenea lor sunt zeci şi sute de tineri care participă activ la munca politica pentru asigurarea victoriei în alegeri a Frontului Democraţiei Populare. Din preocupările tineretului nu scapă nici agitaţia vizuală. In acest scop, au fost constituite peste 300 echipe de afişaj în care sînt cuprinşi aproape 4.000 tineri. In oraşe şi sate peste tot se pot întîlni echipe de tineri s-a vorbit tinerilor despre „alegerile“ din trecut şi despre adîncul democratism al alegerii la asigurarea victoriei în alegeri a Frontului Democraţiei Populare. Şi tînăra muncitoare Elvira Brătescu de la F.R.B. secţia control tehnic, va vota la 3 februarie pentru prima dată. Bucuria acestui eveniment o însufleţeşte în muncă Ea se numără printre fruntaşii întreprinderii. ✓'v'S/* ✓NZ ext de H OTA RIRE A Consiliului de Miniştri al R. P. Române privind contractarea de legime, zarzavaturi, fructe şi seminţe de legume scopul unei mai bune aprovizionări a populaţiei cu legume, zarzavaturi şi fructe şi asigurării cu ate materii prime a industriei alimentare. Pentru cointeresarea producătorilor în vederea vnderii suprafeţelor cultivate şi creşterii producţiei legume şi zarzavaturi la hectar, precum şi pentru specializarea producătorilor în aceste culturi. Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Române Hotărăşte? 1. — Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, al oraşului Bucureşti şi ale oraşelor de subordonare regională, raională, cît şi comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, care au sub îndrumarea şi controlul lor organizaţii comerciale sau filiale ale acestora, pentru aprovizionarea cu legume, zarzavaturi şi fructe, vor lua măsuri ca aceste organizaţii să întocmească şi să supună spre aprobarea lor plănul de aprovizionare cu aceste produse, controlînd şi sprijinind îndeplinirea lui şi realizarea contractelor cu producătorii. Totodată vor atribui fabricilor care folosesc legume, zarzavaturi şi fructe ca materii prime, zone de contractare şi achiziţii în bazinele din jurul fabricilor, pentru întregul lor necesar, atribuind în acelaşi timp zone de contractare şi achiziţii şi pentru celelalte unităţi contractante. Vor sprijini de asemenea unitățile care au sarcini de livrare la export și pentru fondul centralizat în vederea realizării planurilor respective. 2. Organizațiile comerciale locale „Aprozar“, întreprinderile «Fructexport“ și fabricile deseverB ale industriei alimentare vor încheia contracte cu producătorii pe unul sau mai mulţi ani pentru cultivarea legumelor, zarzavaturilor, cartofilor timpurii şi fructelor, pînă la acoperirea cantităţilor necesare realizării planului de achiziţii. Unităţile cooperaţiei de consum vor putea achiziţiona şi contracta produsele de mai sus, în aceleaşi condiţii, în toate comunele, întreprinderile de stat pentru achiziţionarea, producerea şi valorificarea seminţelor (I.S.A.P.V.S.) vor contracta cu producătorii cantităţile de seminţe de legume, de zarzavaturi şi cartofi, necesare realizării sarcinilor de plan. 3. Gospodăriile agricole colective, cooperativele agricole de producţie, întovărăşirile şi asociaţiile de producători agricoli, precum şi producătorii individuali care vor încheia contracte pentru cultura şi livrarea de legume, zarzavaturi, cartofi timpiurii, fructe şi seminţe de legume, vor beneficia de următoarele avantaje: a) Li se acordă împrumuturi anuale prin Banca Agricolă pentru procurarea seminţelor şi materialelor necesare producţiei. b) Gospodăriile agricole colective, cooperativele agricole de producţie, întovărăşirile şi asociaţiile de producători agricoli, precum şi producătorii individuali specializaţi în grădinărie, care vor încheia contracte pe o durată mai mare de trei ani, pe lingă împrumuturile de mai sus vor primi da la Banca Agricolă împrumuturi suplimentare pentru amenajarea de suprafeţe noi irigate şi procurarea utilajului şi instalaţiilor necesare grădinăritului. Aceste împrumuturi se vor acorda, conform ane(Continuare în pag. 4 a).