Flacăra Iaşului, ianuarie 1958 (Anul 14, nr. 3531-3555)

1958-01-03 / nr. 3531

szag. PLACARĂ IAȘULUI Dezvoltarea Muzeului Regional de Arte Plastice Atenţia cu totul specială acordată de partid şi guvern înfloririi artelor plastice s-a racînt din pin şi asupra vechiului muzeu de artă al Iaşului. Mutat încă din 1555 în Palatul Culturii, Muzeul regional de arte plastice’ se bucură de condiţii prielnice unei activităţi organizate. Amertajîndu-şi sistematic spaţiul de expunere şi depozitare, revizuindu-şi şi completîndu-şî materalul de expus, muzeul va funcţiona anul acesta în condiţii cu totul noi. S-au aranjat în total 16 săli cu un material riguros triat şi prezentat în concordanţă cu planul tematic. Astfel, in 4 săli s-au distribuit pe şcoli, cronologic, lucrările din arta universală : italiana, spaniolă, flamandă, olandeză, franceză, rusă, etc. In are 12 săli sunt prezentate piesele de artă romînească începlnd cu zugrăvitura primilor laici şi continuind C. AGARIŢEI Di’fero.'Ul Muzeului regional de arte plastice cu artiştii şcolii moldovene a lui Gh. Panaiteanu şi ai şcolii muntene a lui Th. Aman. S-au expus la loc cuvenit piese de Grigorescu, Luchian, Andreescu, Băncilă, Gh. Popovici, urmîndu-se firul tematicii cu lucrări de Petraşcu, Th. Palade, St. Dimitrescu, N. Tonitza, C. Ressu, etc. şi încheind cu contemporanii Baba, Câmăruţ, Popa, Mihăilescu-Craiu, Agafiţei, Hîrţopeanu, Hatmanu, şi alţii. Prin mijloace moderne de expunere, muzeul nostru, în trecut modest şi de mulţi ignorat a început să-şi afirme conţinutul, situîndu-se chiar printre primele colecţii de artă, după Galeria Naţională. Faptul că am cîştigat popularitate îl dovedeşte şi numărul tot mai sporit al vizitatorilor din localitate, din alte colţuri de ţară sau din ţări străine — de la 1 mai, 1957, data deschiderii Muzeului şi pînă în prezent s-au perindat cca. 39.000 de vizitatori. S-au realizat pentru unele grupuri de vizitatori interesante, adevărate ghidaje lecţii. Muzeografi şi Îndrumători cu studii speciale, desfăşoară o activitate bogată în direcţia popularizării, ' a colecţionării şi cercetării materialului mai vechi sau recent intrat în colecţie. S-au adunat date 'reitera fiecare artist în parte, întocmirsdu-se fişe pe autori. Se lucresza, în mod indonaţ fi'ale ştiinţifice ale lucră ''lor, urmărindu-se bibliografia cu consideraţi şi reproduceri ale acestor lucrări. In felul acesta pot fi deserviţi criticii de artă din ţară sau străini ce solicită date despre artişti, despre opere ca şi despre istoricul muzeului. Pentru lichidarea unor lacune, pentru scoaterea din anonimat şi reconsiderarea unor creatori s.au făcut şi se fac cercetări la arhive, biblioteci precum şi şi deplasări în alte centre. În ultimii ani s-au organizat diferite expoziţii în oraş cit şi în regiune, unele din ele cu concursul Uniunii Artişilor Plastici. S-au trimis tablouri la retrospective ,organizate la Bucureşti şi Craiova. Ultima expoziţie la care participă cu material Muzeul regional de artă plastică este aceea care s-a organizat la Palatul Republicii din Bucureşti sub titlul: „Zece ani de activitate plastică în RPR". S-au ţinut în cursul Lunii culturii conferinţe cu material oferit de muzeu şi s-au organizat vizite în grupuri la expoziţia Interregională de artă deschisă în cadrul muzeului. Astfel, în anii din urmă, cu concursul necontenit al forurilor conducătoare Muzeul Regional de arte plastice şi-a putut extinde fumos activitatea depăşindu-şi vechea, limită. Muzeul nostru se afirmă din ce in ce mai mult ca o instituţie de cultură menită să pună în valoare şi să facă cunoscute comorile de artă romînească şi străină. ..Dansatori intr-un sat rusesc". (Muzeul regional are arte plastice \ Frţelan francez Sevres. Secolul XIX. |(Mueul regional ele arte plastice DOBRIAN VASILE: Plute pe Bistriţa. (Expoziţia interregională de arte plastice. Piesa va fi reţinuta pentru Muzeul regional de arte plastice)._______. Opera de Stat din Iaşi sprijnă actitatea echipelor artistice amatoare In scopul impulsionării activităţii artistice din raionul Paşcani care cuprinde 64 cămine culturale, Casa regională a creaţiei populare din oraşul nostru şi-a asigurat colaborarea unui colectiv din cadrul Operei de Stat Iaşi, care va patrona acest raion, preocupîndu-se permanent de ridicarea calitativă a activităţii artistice amatoare. In cadrul şedinţei speciale care a avut loc la secţia raională de învăţămînt şi cultură din oraşul Paşcani cu participarea reprezentanţilor Operei de Stat şi a conducătorilor diferitelor formaţii de cor, teatru, orchestre şi brigăzi din raion, s-au luat hotărîri importante pentru imprimarea unui avînt sporit, dublat de un înalt conţinut ideologic artei amatoare din raionul Paşcani. Frumoase angajamente şi-au luat tov. Emil Chivu şi Alecu Fiorica, dirijori la Opera de Stat Iaşi, care vor instrui un număr de 16 dirijori săteşti De asemenea, dirijorul Ion Hîrţan va instrui opt formaţii orchestrale şi fanfare din acest raion. Cei 28 de fluierari din satele Hîr- Stoapele şi Criveşti, distinşi la cel de-al IV-lea concurs artistic republican, se vor bucura de îndrumarea a doi flautişti de la Opera de Stat Iaşi. Studiind repertoriul corurilor din raion Casa regională a creaţiei populare a constatat insuficienţa pieselor cu caracter de masă şi revoluţionar ca şi a cintecului popular. In colaborare cu membrii Operei de Stat Iaşi desemnaţi pentru îndrumare, se vor aduce îmbunătăţiri repertoriului Urmărindu-se îmbogăţirea nivelului de cultură muzicală a activiştilor culturali şi artistici din raionul Paşcani Opera de Stat i-a invitat pe aceştia să participe la diferite spectacole şi vizionări cu discuţii din cadrul Operei şi Teatrului Naţional Iaşi. Redeschiderea Bibliotecii centrale regionale De curând s-a redeschis în oraşul nostru Biblioteca centrală regională, închisă de cîteva luni, pentru renovare, Biblioteca regională şi a schimbat complet înfăţişarea. Trebuie de menţionat în primul rind că spaţiul destinat bibliotecii din cadrul Palatului Culturii, a fost mărit. Cititorilor li se pune la dispoziţie, deocamdată, 2 săli de lectură urmind ca peste puţin timp să se dea în folosinţă şi celelalte două. Faţă de anii trecuţi sălilor de lectură li s-au adus importante modificări, aşa incit cititorii vor avea cele mai bune condiţii de studii. Tot în vederea unei bune deserviri a masei de cititori s.a completat fondul de cărţi cu ultimele noutăţi beletristice, politice, apărute la noi fel ţară cit şi peste hotare. Paralel cu aceasta s-au verificat şi o parte din cataloage, ușurîndu- se informarea cititorilor asupra cărților existente in depozit. *je*^***Te bitesc*,*. tu vt.tapxxxokx&tuc**,»xwzaacxicMXXtCie**** ** * »je*****.* »»***# * ***»» * *.♦ »»»jmmmrts:****»* * * • * Expoziţie Comitetul Regional de Cruce Roşie Iaşi anunţă că a deschis în sălile Muzeului „ Unirea" din str. Republicii, expoziţia „Aspectedin activitatea Crucii Roşii a RPR", care poate fi vizitată pânâ la 25 ianuarie 1958, zilnic între orele 9—13 şi 16—21.Activiştii voluntari ai Crucii Roşii, elevii dinŞcoli precum şi întreaga populaţie a anicului eşi a invitau. să viziteze această expoziţie. I. S. PRONOSPORT Sucursala regională Iaşi urează participanţilor LA MULŢI ANI şi 12 rezultate exacte pe anul 1958 TAROM Transporturi aeriene romíné Se aduce la cunoştinţa publicului călător că începând încă la 20 decembrie 1957 cursele aeriene de pasageri circulă zilnic citată de duminică pe ruta : BUCUREŞTI—BACAU—IAŞI după următorul program: Plecare din •Bucureşti ora 8,40 — Sosire la Bacău ora 9,46 Plecare din Bacău ora 10,05 — Sosire la Iaşi ora 10,30 Plecare din Iaşi ora 11,00 — Sosire la Bacău ora 11,25 Plecare din Bacău ora 11,45 — Sosire la Bucureşti ora 12,50 Avioanele sînt prevăzute cu calorifere bine încălzite şi cu tot confortul. Bilete şi Informaţii se pot obţine de la Agenţia de Voiaj TAROM, Bulevardul Republicii tr. 2, Iaşi, telefon 2560 sau Aeroport 2444. Opera de stat anunţă concurs pentru ocuparea următoarelor posturi: — pentru dirijor orchestră, în ziua de miercuri 8 ianuarie 1958, ora 10, în Iaşi la sediul Operei. — pentru solişti şi ansamblu de balet în ziua de vineri 10 ianuarie 1958, ora 14 în Bucureşti la Şcoala de Coregrafie din str. Lemnea. — pentru solişti vocali (soprană, tenor, bariton), in ziua de luni 13 ianuarie 1958, ora 10. la Bucureşti, în sala Teatrului -la Stat de Operetă. — pentru corepetitori şi Instrumentişti orchestră (vioară, violet, harfă) în ziua de luni 13 ianuarie 1958, ora 14. la Bucureşti, la Teatrului de Operetă. Cererile de înscriere se primesc la Opera de Stat Iaşi şi Ia Crul de Stat de Operetă din Bucureşti, pînă în preziua concursurespectiv. sală- De cursut a fost dată in folosinţă — la fabrica de antibiotice tir. 2 — o spațioasă şi elegantă sală de festivităţi. UN CLIŞEU: Un aspect din ★ * Foto: G. PAUL Carnaval Sala de festivităţi a şcolii medii nr. 3 era plină de pionieri şi şcolari. Dar, împotriva faptului că la şcoală vin toţi îmbrăcaţi aproape la fel, în uniforme,, aici s-au adunat într-o aşa varietate de costume, încît n-ar fi găsit doi îmbrăcaţi la fel. Şi mai mult, fiecare purta o mască, sau măcar o intenţie de mască. In sala împodobită cu mari ghirlande multicolore, de la un la pat la altul, cu crengi verzi de brad şi tablouri mari inspirate din poveşti cu feţi frumoşi şi zâne a venit Anul Nou şi a urat tuturor viaţă lungă, îmbelşugată şi fericită. Apoi au început programele artistice. Şi unde s-au pornit artiştii cu degetarele să evite, să recite şi să joace de nu-ţi mai venea să-ţi iei ochii de la ei. Corul Casei pionierilor condus de tov. Constrabircea, echipele de dansuri ale diferitelor şcoli din oraş, recitatorii şi balerinele s-au străduit să fie pa placul tuturor. O minunată impresie au făcut voinicii dansatori de la şcoala elementară de 7 ani nr. 11 , sunt numai in clasa I-a, dar au jucat ca nişte jucători încercaţi, cîteva jocuri populare romîneşti. Balet au prezentat şi pionierii de la şcoala medie nr. 6 şi 7, şcoala elementară nr. 11, casa pionierilor ş. a. Tot Casa pionierilor a prezentat o tînără orchestră, condusă de pioniera Stoleriu Elena de la şcoala medie nr. 3. Cele trei cîntece tiroleze interpretate de orchestră au fost îndelung aplaudate, nu numai pentru frumuseţea lor, dar şi pentru virtuozitatea cu care au fost executate de micii componenţi ai orchestrei. Har sceneta „Fagurite cu miere« ce bine a fost primită! Cercul dramatic de la Casa pionierilor a dovedit cu aceasta dramatizare după o fabulă de La Fontaine că are talente promiţătoare ca Rusu Loreta (Albina), Gavriluţă Elena (viespea), Lozneanu Geta (vulpea) şi alţii. (Regia artistică — Ana Creţu-Kofîler). Multe au mai fost numerele prezentate în cadrul programului artistic. Dar să coborîm de ce scena, în sală, în mijlocul. .. măştilor. Ori eu m-am străduit, n-am putut recunoaşte pe nimeni din sală. Ba parcă am recunoscut totuşi pe Demonul lui Lermontov, pe Cătălin şi Cătălina din Luceafărul lui Eminescu şi atâtea alte personaje coborite din fabulele lui Krilov şi Donici, La Fontaine şi Alexandrescu. Sala roia de fluturi, greieri şi furnici, de iepuraşi în alb din cap pînă-n picioare, de pitici cu bărbi mari ţinîndu-se cu respect în urma Albei ca Zăpada, de vulpi şi urşi, de lupi şi alte vieţuitoare ale pădurii, de te mirai cum de se înţeleg aşa de bine unele cu altele. Şi cînd programele artistice s-au sfîrşit, atenţia tuturor s-a îndreptat spre pomul de iarnă, mare, mare, pînă în tavan, luminat şi împodobit cu zeci Şi suta de jucării de tot felul. Dintre ramuri verzi de brad, Nucile de argint, şi stela de artificii, păpuşeie, ursuleţi şi căluşei, albe cad , ce vrei ! Uite şi cărţi ilustrate şi creioane colorate. O, de toate ! Dar Moş Gerilă, mult aşteptatul Moş Gerill, ci cită bucurie a fost primit! Şi cite bunătăţi şi cita vorbe de laudă a adus el copiilor fruntaşi la învăţătură Corneliu Sofronie, Mariana Arvinte, Ion Socol şi alţii. E drept i-a cam înţepat el pe şcolarii Lică Barbu şi Ionel Matei, dar de, dacă aşa scrie în cartea lui cea mare, că nu prea îşi văd de învăţătură, că... dar numai insistăm, or să se îndrepte cu siguranţă. Dansul a fost într-adevăr feeric. Varietatea costa, mafiei, mulţimea de culori şi lumini, veselia şi ferici- I rea, toate acestea au făcut din carnavalul pionierilor o serbare care nu va fi »«UatiL. ST. MG In librăr DAN DEȘLIU — Cântece de ruină. PANAIT ISTRATE — Chira Chiralina, ION PAS — Zilele vieţii tale (Ed. IV). MATEI I. CARAGIALE — Craii de Curtea Veche. * * * Din lirica universală. . * M. SADOVEANU - Opere vol Al. * Al. SADOVEANU — Baltagul. * WALTER SCOTT - Rob Roy * CAM1L PET RES CU — Caragiale în vremea lui. * BALZAC—Opere vol III• PUBLICITATE PUBLICITATE ANUNŢ OPERA DE STAT IAŞI anunţă un concurs pentru ocuparea a două posturi de electricieni. Candidaţii trebuie să aibă stagiul militar satisfăcut şi acte legale de calificare profesională. Concursul se va ţine în ziua de 11 ianuarie 1958 orele 12 la sediul Operei. Comunicare La cererea publicului partipant, tragerea LOTO CENTRAL ce urma să aibă loc vineri 3 ianuarie 1958, va avea loc duminică 5 ianuarie 1958. Biletele pentru această tragere se vînd pînă în seara zilei de sîmbătă 4 ianuarie 1958. Biletele cîștigătoare trebuie depuse spre validare pînă joi 9 ianuarie ora 13. La tragerea Loto-Central din 31 XII 1957, au fost extrase din urna, următoarele nouă numere: 26 32 44 60 78 62 23 31 Deasemeni pemtru premiile în obiecte s-au extras următoarele cinci numere : 86 14 85 48 9. Premiul general netară este de lei 3.971.660. Academia RP.R. Filiala Iaşi Institutul de chimie „Petru Poni“ ANUNŢ Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că este vacant un post de cercetător în specialitatea principală chimie organică şi specialitatea secundară schimbători de ioni şi aplicaţii. Candidaţii care doresc să se prezinte la concurs vor depune la serviciul de cadre al Filialei Iaşi a Academiei RPR în termen de 10 zile de la publicarea în presă a concursului, cerere de înscriere cu indicarea specialităţii respective, însoţită de următoarele acte: a) Autobiografia candidatului. b) Copie legalizată de pe diploma de stat obţinută la terminarea studiilor superioare sau de pe certificate sau diplome echivalente. c) Memoriu de activitate semnat de candidat (titluri şi lucrări publicate sau în manuscris). d) Copie de pe certificatul de naştere. Candidaţii încadraţi la alte instituţii vor prezenta în plus : e) Certificat de caracterizare a activităţii didactice, ştiinţifice, tehnice sau sociale a candidatului, eliberat de instituţia în care îşi are locul de bază al activităţii sale. Concursul va avea loc în ziua de 20 ianuarie 1958 ora 9 la sediul Institutului de chimie — Aleea Gr. Ghica Vodă 41 A. Informaţii suplimentare se pot obţine de la secretariatul Institutului de chimie „Petru Poni“ Iaşi — Aleea Gr. Ghica Vodă 41 A, telefon 12-13-Ciufi şi răspîndiri ziarul „Flacăra Iaşului“ fi. 3530 SPECTACOLE Teatrul Naţional „Vasile Alec- sarvdri“:vineri 3 I ora 19,30 Şcoala bîrfelii; sîmbătă 4 I ora 15 Zorii Teatrului Naţional; duminică 5 I ora 19,30 Arbore:“ •— logic. Opera de Stab : sîmbătă 4. I. ora 15 Lăsaţi-mă să cînt; duminică 5 I ora 15 Bărbierul din Sevilla; Teatrul Evreiesc de Stat „Avram Goldfaden“; sîmbătă 4 I ora 20 Vrăjitoarea ; duminică 5 I ora 15,30 Generaţia din pustiu; duminică 5 I oră 20 Căsuţa de la marginea oraşului. Teatrul de Păpuşi: Spectacole pentru adulţi; sîmbătă 4 I ora 20 Estrada păpuşilor“; duminică 5 I ora 20 „Estrada păpuşilor“; sîmbătă 4 1 ora 16 Scufiţa roşie; duminică 5.1 ora 15 Scufiţa Roşie; duminică 5.1 ora 17 Capră cu trei iezi. CINEMATOGRAFE Maxim Gorki; împotriva tuturor; Ilie Pintilie: Simfonia Leningradului; Puşkin: Vrăjitoarea; Tineretului: Ciclu de filme (cu ocazia vacanţei şcolare de iarnă vor rula după amiază): 1—3.1 Primul punct + Cine-i primul; 4—5.1 Doi căpitani-1-Fluuraşul fermecat; Ion Creangă: Floarea de piatră; Căminul Cultural Ilie Pintilie Nicolina: Noapte de carnaval; Lumina-Hîrlău: 2—5.1. Fiica mea trăiește la Viena; Rodina-Huşii 2—7.1. Odată în viaţă; 23 Ausgust-Bîrlad; 1—5.1. Discordia +] Ceardaşul; 30 Decembrie Podul Ooaie; Festivalul filmului sătesc; 2—3.1. Primele bucurii; 4—5.1. Intre două femei; Victoria Tg Frumos 2—5.1. Serenada străzii; I.C. Frimu Vaslui; 2—7.1. Unde nu zboară vulturii. ■ una Programul concursului Pronosport nr. 1 I. Alessandria — Juventus (Camp Italian) IT. Internazionale — Napoli (Camp Italian) III. Spa! — Milan (Camp. Italian] IV. Bologna — Padova (Camp. Italian) V. Sampdoria — Roma (Camp Italian) VI. Udinese — Lar.erossi (Camp Italian) VII. Lille- -Reims (Camp. Francez] VIII. Sochaux — Racing Pari! (Camp. Francez); IX. Sedan — Nice (Camp. Francez] X. Toulouse—Lens (Camp. Francez) XI. Angers—Lyon (Camp. Francez) XII. Bezier« Valenciennes (Camo Francez); MEClUm DE REZERVA A. Nimes — Marseille (Camp Francez} B. Monaco—Ales (Camp, France?)