Flacăra Iaşului, mai 1958 (Anul 14, nr. 3633-3657)

1958-05-03 / nr. 3633

BIBLIOTEC H I 0MIV£SS!'AZU I •Ia $ i I SSCTSBSBuUifflS^f MOLETĂ*! VIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL AWI XIII Nr. 183* SIMBATA 8 MAI 1950 I RAOINIO BANI Sub steagul biruitor al marxismleninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie . Entuziasta demonstraţie de 1 In Capitală Joi dimineaţa a avut loc în Piaţa Stalin tradiţionala manifestaţie a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai g ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. încă din zorii zilei, principalele bulevarde şi străzi ale Capitalei au fost străbătute de nesfîrşite coloane ale oamenilor muncii ce se îndreptau spre marea piaţă bucureşteană unde urma să aibă loc demonstraţia. Peste întregul oraş domneşte atmosfera caracteristică marilor zile de sărbătoare, mii de steaguri roşii şi tricolore fluturînd în bătaia vîntului de primăvară, florile multicolore pe care femei şi fete le fluturau deasupra capetelor şi mai ales, voioşia şi cîntecele vesele care exprimă atît de bine setea de viaţă, fie frumos, voinţa fermă de a munci cu spor, animă harnicul nostru popor. Ora 9. Sosirea în piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată de ovaţiile miilor de oameni ai muncii participanţi la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. La tribuna centrală au luat loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Constantin Pîrvulescu, Iosif Vale, vicepreşedinte ale Adunării Naţionale a R. Cehoslovace, conducătorul delegaţiei parlamentare a R. Cehoslovace care se află în ţara noastră, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Janos Fazekaş, Vladimir Gheorghiu, Mihail Ralea, Anton Moisescu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. C. I. Parhon, Gheorghe Stoica, Florian Dănălache, Virgil Trofin. înainte de începerea mitingului marea fanfară militară aliniată în piaţă a intonat imnul de stat al RP Române. Mitingul a fost deschis de tov. Florian Dănălache membru al CC al PMR, prim secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R.. .... A luat apoi cuvântul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al CC al PMR, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor. Răsună solemn acordurile marşului partizanilor, începe parola gărzilor muncitoreşti înarmate. întreaga asistenţă, în picioare, salută drapelul gărzilor, simbol al tradiţiei de luptă a formaţiilor patriotice organizate de partid care în furtunoasele zile ale lui August 1944 au luptat pentru răsturnarea dictaturii fasciste. Defilarea gărzilor muncitoreşti ce înfăţişează o imagine a forţei, a disciplinei de fier a clasei noastre muncitoare stîrneşte nesfîrşite aplauze (continuare in pagina 4-a Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol OAMENI AI MUNCII DIN CAPITALA PATRIEI NOASTRE, DRAGI TOVARĂŞI ŞI TOVARĂŞE, DRAGI OASPEŢI DE PESTE HOTARE, Urmînd vechea noastră tradiţie muncitorească ne-am adunat azi, în prima zi a lunii mai, să sărbătorim ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua unităţii de acţiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace şi progres social. Cu ocazia acestei măreţe sărbători a omenirii muncitoare în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, guvernului Republicii Populare Române şi al Consiliului Central al Sindicatelor, vă transmit, drag, tovarăşi, un fierbinte salut şi vă felicit călduros pentru realizările de seamă obţinute în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Adresez salutul nostru călduros delegaţilor din alte ţări veniţi să sărbătorească împreună cu noi ziuă de 1 Mai. Prezenţa lor în mijlocul nostru este un simbol al legăturilor frăţeşti internaţionaliste pe care poporul nostru muncitor le întăreşte necontenit, credincios măreţei chemări care de la Marx şi Engels încoace străbate deceniile şi continentele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. 1 Mai se desfăşoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist şi de mişcarea de eliberare socială şi naţională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate ţările în lupta împotriva pericolului unui război atomic, pentru pace, independenţă naţională şi socialism. Popoarele ţărilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiţiile unui avînt continuu al economiei, ştiinţei şi culturii, al creşterii bunăstării celor ce muncesc. In admiraţia întregii omeniri progresiste poporul sovietic face în această zi gloriosul bilanţ al înfăptuirilor sale epocale care-l apropie sistematic de ţelul său: crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, ajungerea din urmă şi întrecerea celor mai înaintate ţări capitaliste în ce priveşte producţia industrială şi agricolă pe cap de locuitor. Uniunea Sovietică a şi întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă — Statele Unite ale Americii — în multe domenii ale ştiinţei şi tehnicii. Mari succese au obţinut în construirea socialismului Republic Continuare in pag. 4-a) DRAGI TOVARĂŞI, OAMENI AI MUNCII DIN ORAŞUL ŞI REGIUNEA IAŞI, Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din lumea întreagă în numele Comitetului regional de partid, transmit muncitorilor, ţăranilor muncitori, intelectualilor din oraşul şi regiunea Iaşi un fierbinte şi călduros salut şi vă felicit pentru rezultatele obţinute în muncă, urîndu-vă noi succese în îndeplinirea Hotărîrilor partidului şi guvernului. Ziua de 1 Mai constitue un deosebit prilej, de trecere în revistă a forţelor mereu crescînde ale clasei muncitoare, ale oamenilor muncii şi de afirmare a noi succese dobîndite de mişcarea muncitorească mondială. In ziua de 1 Mai, spunea Lenin, muncitorii sărbătoresc deşteptarea lor la lumină şi ştiinţă, unirea lor frăţească în vederea luptei împotriva oricărei samavolnicii, împotriva oricărei exploatări, pentru o nouă orînduire, fără exploatarea omului de către om. Cuvintele lui Lenin a.au confirmat pe deplin an de an, datorită faptului că oamenii muncii din lumea întreagă întîmpină 1 Mai cu tot mai multe succese în lupta împotriva capitalismului, pentru un trai mai bun şi o viaţă mai fericită, sub semnul solidarităţii, frăţiei şi al întăririi luptei pentru pace, democraţie şi socialism. TOVARĂŞI, întreaga evoluţie a evenimentelor internaţionale din ultimele decenii ne confirmă că sistemul capitalist este sortit prăbuşirii, că în cei 40 de ani de la Marea Revoluţie din Octombrie sistemul socialist mondial s-a dezvoltat şi se întăreşte continuu. Familia unită şi puternică a ţărilor socialismului reprezintă o fortăreaţă indestructibilă a socialismului, bastionul păcii, libertăţii şi independenţei popoarelor. Popoarele lagărului socialist întîmpinăziua de 1 Mai cu noi succese remarcabile în lupta pentru pace şi socialism. Aceste succese oglindesc grăitor superioritatea socialismului Asupra capitalismului şi stau mărturie că în marea întrecere paşnică dintre cele două sisteme socialismul va fi în mod inevitabil victorios. 11 Uniunea Sovietică, ţara în care se construieşte comunismul este astăzi mai puternică şi mai înfloritoare ca oricine. In 1958 se va produce în URSS 53.600.000 tone de oţel şi 41.700.000 tone de laminate, adică aproape atît cît s-a produs în primii 17 ani ai puterii sovietice. In agricultura sovietică au fost , obţinute mari succese în sporirea producţei de cereale şi produse animale, se împlinesc sarcinile de a ajunge din urmă şi a depăşi SUA în producţia de carne, lapte şi unt, pe cap de locuitor. Pînă la sfîrşitul acestui an 8.000.000 de muncitori, ingineri şi tehnicieni sovietici vor trece la ziua de lucru de 6-7 ore. întreaga lume a privit cu admiraţie marea cucerire a ştiinţei şi tehnicii sovietice — lansarea primilor sateliţi artificiali ai pămîntului — care a deschis omului drumul spre cosmos. Astăzi, superioritatea Uniunii Sovietice, în diferite domenii ale ştiinţei şi tehnicii nu numai că nu este contestată dar în Statele Unite » se vorbeşte deschis de necesitatea de a ajunge din urmă URSS în aceste domenii. Victorii mari pe frontul construcţiei economice, ai făuririi vieţii noi, obţin cu ajutorul Uniunii Sovietice, oamenii muncii din R. P. Chineză. R. p. Chineză a devenit astăzi o mare putere mondială, un reazem trainic al păcii şi securităţii în Extremul Orient şi în întreaga lume. Oamenii muncii din China au păşit cu însufleţire la îndeplinirea sarcinii pusă de Partidul Comunist Chinez, de a ajunge şi 3 îrchete în uumătorii 15 ani Anglia la principalele produse imustriale. Cu sprijinul multilateral, frăţesc al Uniunii Sovietice, ţările de democraţie populară, sub conducerea partidelor comuniste şi muncitoreşti dobîndesc succese însemnate pe frontul construirii socialismului. , In ţările socialiste din Europa s-a produs în 1957 de 3,5 ori mai multă energie electrică, aproape de 3 ori mai mult oţel, şi de 2,5 ori mai fnutilt cărbune decît înainte de război. Toate aceste realizări ale ţărilor socialiste sînt nemijlocit legate de avîntul creator al oamenilor muncii, eliberaţi de exploatare şi asuprire; ele sînt totodată rodul bogat al relaţiilor de tip nou, socialiste, statornicite între ele. Pentru popoarele firilor socialiste, ziua de 1 Mai nu poate avea o mai puternică semnificaţie, decît aceea a necesităţii de a întări necontenit pe baza principcilor marxism-leninismului unitatea şi coeziunea puternicului lagăr socialist. Aşa după cum s-a subliniat în Declaraţia de la Moscova, şi cum poporul nostru ştie din proprie experienţă, unitatea familiei noastre socialiste este principala garanţie a independenţei şi suveranităţii fiecărei ţări socialiste în parte, a mersului ei înainte spre socialism. Ea răspunde totodată sarcinilor vitale ale apărării păcii. Uneltirile duşmanilor păcii şi socialismului de a lovi în unitatea lagărului socialist au eşuat şi vor eşua. TOVARĂŞI, In condiţiuni, cu totul diferite întîmpină ziua de 1 Mai popoarele din ţările capitaliste, din colonii şi ţările dependente. Şomajul, mizeria şi foametea, impozitele din ce în ce mai mari care apasă pe umerii populaţiei din aceste ţări, oglindesc viaţa chinuită * maselor muncitoare care mai ar dem încă în lanţurile robiei capitaliste. In timp ce socialismul, orînduire fără crize, cunoaşte o dezvoltare continuă, impetuoasă, capitalismul este măcinat de bolile sale de nevindecat. Superioritatea socialismului iese mai puternic în evidenţă în comparaţie cu înrăutăţirea continuă a situaţiei economice din Statele Unite şi alte ţări capitaliste. Incepînd din septembrie 1957 producţia industrială în Statele Unite a scăzut încontinuu; numai în perioada dec. 1957 — febr. 1958 ea a scăzut cu 12 la sută, ajungînd la nivelul anului 1954. Fenomenele de criză ivite în economia Statelor Unite au început să se facă tot mai simţite şi în alte ţări capitaliste — Anglia, Franţa, R.F. Germană, Japonia, etc. Iată deci că în timp ce în economia capitalistă apar tot mai accentuat fenomenele de criză, sistemul socialist se dezvoltă tot mai mult, demonstrîndu-şi sub toate aspectele sale superioritatea sa faţă de sistemul capitalist. Ofensivei patronilor împotriva nivelului de trai şi drepturilor democratice, oamenii muncii din ţările capitaliste, sub conducerea partidelor comuniste îi răspund prin puternice acţiuni de luptă, prin greve de masă. Cu prilejul zilei de 1 Mai, oamenii muncii din ţările socialiste trimit saciutui lor de luptă şi solidaritate tuturor muncitorilor din ţările capitaliste, care înfruntă exploatarea şi asuprirea şi care se ridică cu abnegaţie la luptă pentru interesele lor vitale, împotriva fascizării ţărilor respective, pentru democraţie şi pace. In avangarda luptei pentru socialism şi pace, se află pretutindeni comuniştii. Cu bucurie putem constata în această zi de 1 Mai faptul că în ciuda tuturor încercărilor reacţiunii de a lovi în partidele comuniste, prestigiul şi influenţa lor au sporit în toate ţările. Astăzi, mişcarea muncitorească este mai unită şi mai puternică decît oricînd. Documentele de la Moscova — Declaraţia şi Mani, restul Păcii — sînt o mărturie elocventă a acestui lucru. Dar comuniştii nu pot însă trece cu vederea faptul că oportuniştii depun în continuare eforturi pentru a submina unitatea partidelor comuniste pe plan naţional şi internaţional, propagînd în acest scop diferite teze revizioniste. Revizionismul este principalul pericol în mişcarea muncitorească şi de aceea lupta împotriva lui rămîne o sarcină primordială a comuniştilor şi a tuturor oamenilor muncii Educîndu-şi membrii în spiritul internaţionalismului proletar, partidele comuniste şi muncitoreşti combat cu străşnicie manifestările de naţionalism şi şovinism, orice formă ar îmbrăca ele. Nu există forţă în lume care să poată stăvili ideile socialismului, care pun stăpînire din zi în Zi pe tot mai mulţi oameni de petutindeni, TOVARĂŞI, Cu realizări deosebit de însemnate se prezintă anul acesta în ziua de 1 Mai poporul muncitor din patria noastră. Ca urmare a eforturilor depuse pînă acum sub conducerea partidului, poporul muncitor a dat o puternică dezvoltare industriei socialiste, agriculturii, întregii vieţi economice, sociale şi culturale a ţării. Fiecare om al muncii se bucură de roadele acestor eforturi. In ciuda greutăţilor întîmpinate şi fără a ocoli lipsurile ce mai există, sunt evidente progresele însemnate obţinute pe drum (Continuare în pag 2a col. 1-3) / MAI 1958 la Iaşi — Un aspect al tribunei oficiale in timpul demonstraţiei oamenilor muncii Cuvîntarea tov. DUMITRU GHEORGHIU, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid Defilează gărzile muncitoreşti FOTO : G. PAUL i In oraşul Iaşi ■ Din nou Iaşul s-a gătit sărbătoreşte. Din nou, încă din zorii zilei, străzile sale freamătă de lume, cinteze de veselie. Din nou e zi de mare sărbătoare. 1 Mai 1958. S-ar părea că e aceeaşi sărbătoare de acum un an, de acum doi ani, aceeaşi sărbătoare devenită o scumpă tradiţie in anii vieţii libere a poporului nostru muncitor. Da. Aceeaşi sărbătoare şi totuşi mereu alta. Aceleaşi ginduri de unitate şi frăţie şi totuşi mereu mai multe şi mai bogate faptele cu care este cinstită intimpinarea sărbătorii. Aceleaşi feţe luminoase şi totuşi mai mare bucuria împlinirilor. Seninul de mai abia pe la ceasurile 9 şi-a arătat faţa limpede a cerului albastru. Dar seninătatea sufletelor oamenilor, bucuria Lor a umplut străzile dis-de-dimineaţă. Străzile acestea dragi, pavoazate sărbătoreşte cu ghirlande verzi de brazi, cu portretele întemeietorilor marxism-leninismului, ale conducătorilor clasei muncitoare, străzile acestea întinerite ne primesc cu atîta prietenie. Dinspre Nicotină şi Tătăraşi, dinspre Copou şi Păcurari, din toate colţurile oraşului se îndrepată nesfîrşite coloane spre centru. Oamenii se întîlnesc, se salută, se felicită. Se pornesc discuţii, apoi cîntece şi în cele din urmă jocurile voioase pecetluiesc veselia. E 1 Mai. E zi de sărbătoare. Păşună lozinci avîntate prin care muncitorimea ieşeană alături de muncitorii din întreaga ţară, îşi manifesta solidaritatea cu muncitorii din ţările socialiste, cu muncitorii din toate ţările lumii. E 1 Mai. E ziua sărbătorii solidarităţii oamenilor muncii. Piaţa Republicii s-a transformat intr-o adevărată mare de oameni. Mîngîiate de vintul şăgalnic al primăverii flutură prelung drapele roşii şi tricolore, înfrăţindu-se deasupra capetelor oamenilor. Şi iarăşi răsună lozinci. Ele exprimă dragostea faţă de partid, faţă de scumpa noastră patrie, hotărîrea de a făuri cu succes fericita orînduire socialistă. Orele 9. La tribuna oficială iau loc tovarășii Dumitru Gheorghiu, membru supleant al CC al PMR, prim secretar al comitetului regional de partid, Simion Timofte, I. Ciolpan, M. Vătavu, N. Munteanu, secretari ai comitetului regional de partid, C. Nistor, președintele sfatului popular regional, Emil Mazilu, prim secretar al comitetului orăşenesc de partid, V. Stănescu, D. lonescu, E. Gafiţa, membri ai biroului comitetului regional de partid, C. Amariei, prim secretar al comitetului regional UTM, colonel A. Fadeev, I. Niculi, C. Surugiu, D. Leonte, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti, Octav Iliescu, preşedintele sfatului popular orăşenesc, V. Pleşescu, preşedintele consiliului sindical local. De asemenea, în tribune se află numeroşi fruntaşi în producţie din întreprinderile ieşene, oameni ai ştiinţei, artei şi literaturii, militari, ai forţelor armate, tineri studioşi. Deschizînd mitingul oamenilor muncii din oraşul Iaşi, tov. Emil Mazilu, prim secretar al Comitetului orăşenesc de partid dă cuvîntul tov. Dumitru Gheorghiu, membru supleant al CC al PMR, prim secretar al Comitetului regional de partid , Iaşi.