Flacăra Iaşului, august 1958 (Anul 14, nr. 3710-3735)

1958-08-01 / nr. 3710

psg. 2» Selecţionarea şi calificarea propagandiştilor — sarcină importantă a organizaţiilor de partid Pregătirea din vremea deschiderii noului an şcolar in sistemul învăţăriiiiitului de partid constituie una dintre sarcinie principale ale organelor şi organizaţiilor de partid, în ateasta perioada. Importanta acestei sarcini este bine cunoscută din practica desfăşurării învaţamintului de partid in anii trecuti. Odata cu încheierea anului şcolar 183/ lass comitetele tie partid orăşeneşti şi raiinite, organizaţiile ce bază au analizat munca depusa în decursul anului şcolar şi au schiţat unele concluzii pentru anul şcolar Viitor. In perioada aceasta organele şi organizaţiile de patid au datoria să treacă la concretizarea concluziilor, eventual să se întregească, dacă e cazul, de aşa fel incit măsurile luate să fie determinate de condiţiile reale, obiective existente la organizaţiile de partid. La baza oricăror măsuri trebuie să stea obligaţia statutară a membrilor şi cădidaţilor de partid de a-şi ridica necontenit nivelul ideologic. Prima măsură este aceea de a retrata propagandiştii care vor urma cursurile de calificare de la Iaşi (cu scoaterea dif producţie) sau cursurile de la raioane (fără scoaterea din producţie). Aceasta nu trebuie să se facă la îrtîmplare aşa Cum s-a fă- Cut pe alocarea anul trecut. Unii tovarăşi vor motiva că nu se poate stabili precis numărul de propagandişti corespunzător, deoarece organizarea cercurilor şi cursurilor de învăţămînt se face mai tîrziu. O asemenea obiecţie nu poate rezista. Din practica unui an şcolar de invăţămînt, se pot trage concluzii precise cu privire la organizarea noilor cercuri şi cursuri. In general nivelul de pregătire a membrilor şi candidaţilor de partid este bine cunoscut organelor şi organizaţiilor de partid, care îşi pot da seama de pe acum ce fel de cercuri şi cursuri trebuie organizate în anul şcolar viitor. Problema liberului consimţămînt al celor ce studiază învăţătura marxist-leninistă, adică libertatea de alegere a unei forme sau alta de invăţămînt, trebuie înţeleasă în sensul ridicării continue a nivelului ideologic al membrilor şi candidaţilor de partid în limitele posibilităţilor existente. 5 VIAŢA IDE PARTID imiMiiiBisaHaaaeMaraBiiHaHaiiHHa Judecind astfel lucrurile, organele şi organizaţiile de partid vor putea să recruteze propagandişti corespunzători pentru cercurile şi cursurile de învăţămînt. Trebuie să avem în vedere îmbunătăţirea continuă a corpului de propagandişti, asigurând stabilitatea acetora care dobândesc o experienţă bogată şi recrutarea de noi cadre cu o bună pregătie ideologică şi cultural, mai ales din rindul muncitorilor care lucrează în producţie. Comitetele de partid orăşeneşti şi raionale trebuie să dea dovadă de exigenţă în confirmarea propagandiştilor, să nu mai admită în corpul propagandiştilor pe acei tovarăşi care au dovedit lipsuri care au privit cu superficialitate atît pregătirea lor personală cit şi conducerea cercurilor de învăţămînt încredinţate. In această privinţă atragem atenţia în mod deosebit comitetelor raionale de partid Hîrlău şi Bîrlad şi comitetului orăşenesc Iaşi care la pregătirea deschiderii anului şcolar trecut n-au privit cu suficient simţ de răspundere selecţionarea propagandiştilor din care cauză, în cursul anului şcolar, au avut de întîmpinat multe greutăţi. Selecţionarea propagandiştilor trebuie să se facă mai mulc de către organizaţiile de bază. încredinţarea sarcinii de propagandist este o datorie a adunărilor generale ale organizaţiilor de bază şi de modul în care va fi privită această problemă, depinde mult spiritul de răspundere al propagandiştilor. Comitetele de partid orăşeneşti şi raionale trebuie să combată tendinţa greşită a unor birouri ale organizaţiilor de bază, care văd în selecţionarea propagandiştilor o munca administrativă. Comitetul regional de partid a întocmit un program multilateral pentru pregătirea propagandiştilor care vor urma cursurile de calificare de la Iaşi. De cealaltă categorie de cursuri de calificare, de la raioane şi la care participă cel mai mare număr de propagandişti, comitetele de partid au datoria să se ocupe de asemenea cu maximum de grijă. Oriunde s-ar face, pregătirea propagandiştilor trebuie să urmărească dezbaterea largă nu numai a problemelor specifice fiecărei forme de învăţămînt, ci şi a celor care sunt necesare deopotrivă pentru toate cercurile şi cursurile, pentru fiecare comunist, probleme deosebit de actuale ale politicii partidului şi statului nostru, ale construcţiei de partid. Indiferent de cercurile şi cursurile care le vor conduce, propagandiştii trebuie să audieze lecţii despre unitatea şi puritatea rîndurilor partidului; lupta împotriva împăciuitorismului faţă de orice manifestări antipartinice şi ale ideologiei străine ; învăţătura marxist-leninistă despre stat şi dictatura proletariatului ; lupta partidelor comuniste şi muncitoreşti pentru apărarea purităţii învăţăturii marxist-leniniste ; colaborarea economică între ţările lagărului socialist, etc. Comitetele raionale de partid pot să aprecieze dacă la cursurile cu propagandiştii mai trebuie şi alte lecţii legate de problemele construcţiei economice şi de partid specifice raionului respectiv. Este bine ca expunerile asupra unor probleme actuale ale construcţiei socialiste să fie făcute de cadre conducătoare din întreprinderi, G.A.S. SMT, gospodării colective, de căti ingineri, etc. Expunerile despre construcţia de partid şi politica partidului nostru să fie făcute de cadre de partid cu munci de răspundere, di membrii birourilor şi secretarii comitetelor raionale şi orăşeneşti de partid In muncă de calificare a propagandiştilor să atragem cadrele cele «ia bine pregătite din rîndul activiştii» de partid, intelectualilor cu o bună pregătire ideologică. Cursurile de calificare a propagandiştilor trebuie să constituie şi un prilej de a se face schimb de experenţă între ei. Avem un număr mar de propagandişti cu experienţă îndelungată, care au ce împărtăşi tovarăşilor lor mai noi în munca de propagandist. Acordînd toată atenţia selecţioner propagandiştilor şi pregătirii ior cursurile de calificare, vom contribi la ridicarea nivelului propagandei d partid, la înarmarea mai temeinic a comuniştilor cu învăţătura marxist leninistă, la întărirea organizaţie de partid. UESS şi RPR. Meciul s-a încheiat cu scorul de 8:3 în favoarea RPR. Recent pe stadionul Central „Dinamo“ din Moscova a avut loc un meci amical de handbal între echipele selecţionate de fete ale MN CLIŞEU, aspect din timpul jocului. In comunele raionului Negreşti tehnicienii zootehnişti antrenează un mare număr de ţărani muncitori la buna întreţinere a islazurilor şi pajiştilor In scopul îmbunătăţirii hranei animalelor. Pe Întregul raion au fost astfel curăţate de spini peste 80 ha. un frumos exemplu l-au dat ţăranii muncitori din comuna Gîrbeşti — Negreşti, care şi-au angajat să mărească suprafaţa de păşunat prin curăţirea mărăcinişurilor de pe aproape 100 ha. V. PALAGHIA corespondent fin raionul Negreşti Măsuri pentru buna întţinere a islazurilor SPECTACOLE Teatrul Evreiesc de Stat „A. Goldfaden“ — Grădina „ Pomul verde" sfftBătă 2 august 1958, orele 20.00; în sala teatrului premiera „Diapazonul dragostei“, duminică 3 august, orele 15.30 și orele 20.00; în Sală „Diapazonul dragostei“. CINEMATOGRAFE: Maxim Gorki „Un condamnat la moarte a evadat“; Iiie Pintilie Neamul Gheraciior“; Vuşkin „Ştrengărită“; Tineretului „Don Quijotte“. I. Creangă „Dacă nu e una e alta“; Căminul cultura! Iiie Pintilie „Mîndrie“; Lumina Hîrlău 31 VII-3 VIII Articolul 420; Rodina Huşi 31 VII—5 Vini Ulysse ; 23 August-Bîrlad 29 VII — 3 VIII Godzila. (la grădină) Garnizoana nemuritoare. Timpul probabil (1 august 1958) .“Tn ultimele 24 de ore vremea a fost în general frumoasă, cu cerul mai mult noros. Local s-au semnalat averse de ploaie. Temperatura minimă din cursul nopţii a fost cuprinsă între 14 grade la Dorohoi şi 17 grade la Bîrlad. Ieri, la ora 14, temperatura a fost cuprinsă între 24 grade la Suceava şl 28 grade la Bîrlad. Pentru 1 august 1958, vreme frumoasă şi călduroasă, cu cerul senin, pînă la noros. Vine slab la potrivit, din sectorul nord-vest. Temperatura în creştere uşoară: noaptea va coborî între 15 şi 19 grade, iar ziua va urca între 29 şi 32 grade. >î> * >* *.Je**;*>:*******^*> > *: fl'ÄCARÄ tÂ$UCOl Expoziţia „Realizări în domeniul ocrotirii mamei şi copilului Zilele trecute s-a deschis în oraşul Vaslui expoziţia „Realizări în domeniul ocrotirii mamei şi copilului“. Organizată de către Sfatul popular regional în colaborare cu Comitetul regional de Cruce Roşie, expoziţia cuprinde aspecte din activităţile copiilor preşcolari şi şcolari şi din activitatea instituţiilor sanitare pentru ocrotirea mamei şi copilului. Printre exponatele prezentate mai pot fi văzute şi diferite produse realizate de către fabrica de antibiotice din oraşul Iaşi, precum şi o serie de fotografii care oglindesc figuri ale donatorilor de sânge şi ale unor activişti sanitari fruntaşi, din cuprinsul regiunii. Expoziţia este vizitată cu viu interes de cetăţenii oraşului Vaslui. GHELINGU funcţionar Vesti «i în oraşul Vasluî Artişti amatori harnici Tînăra formaţie artistică de la topitoria de cînepă din Vaslui a prezentat zilele trecute un program artistic în comuna Lipovăţ. Spectacolul a fost axat în special pe problema actuală a satului : strîngerea la timp şi fără pierderi a recoltei. Peste SO0 de spectatori au aplaudat programul compus din cîntece, recitări, jocuri populare romîneşti, etc. In prezent, artiştii amatori de la Topitoria de cînepă pregătesc şi o brigadă artistică de agitaţie, iar în planul lor de deplasări în vederea sprijinirii campaniei agricole figurează localităţi ca Bîrzeşti, Crasna, GAS Moara Grecilor, SMT Gura Idrici ş.a. TH. I. LEUŞTEAN coresp. Pentru odihna convalescenţilor in curtea Spitalului de stat din Bîrla, a fost amenajat un frumos parc. IN CLIŞEU : vedere a parcului. Foto: D. PAVALAŞCU gami*i Ai misivch Si IA SMI I Ciutt usw&Cde fi ppocslirili apărute in cmecente JBNSULA IARAN1II31 MIIMUCH _ AIBIAIA 2?If ctyfUtiJlAl In atenţia candidaţilor la bursă Tovarăşii candidaţi ce vin in Iaşi pentru perioada de pregătire la examenele de bursă pentru învăţămîntul superior se pot prezenta, la sosire, pentru lămuriri şi informaţii la Casa de Cultură a Studenţilor calea „23 August" Nr. 211, telefon 2152. T. A. P. L Iaşi anunţă publicul consumator că la Strand funcţionează un bufet bine aprovizionat. Seara gratar special. Muzică., dans. Deschis zilnic între cele 10 dimineaţa şi orele 22. 9?POLIZORUL“ dat primul spectacol ! Cu o lună în urmă, din iniţiativa organizaţiei UTM de la metalurgia „23 August“ a luat fiinţă o brigadă artistică de agitaţie compusă din 12 membri, sub conducerea lăcătuşului Andrei loan, instructor, brigada a dat acum trei zile, cu ocazia analizei îndeplinirii contractului colectiv, primul spectacol. Criticînd lipsurile din întreprindere şi evidenţiind realizările, programul s-a bucurat de aplauzele tuturor muncitorilor. Cei mai activi membri ai brigăzii sînt Ioan Tercan, Rusu Maria, presatoare şi Bodnar Teodor, lăcătuș. In prezent, colectivul brigăzii pregătește un bogat program festiv in cinstea zilei de 23 August. Realizări şi lipsuri în munca de răspîndire a filmului la sate In satele regiunii noastre funcţionează 56 unităţi cinematografice şi patru caravane, cu ajutorul cărora s-au obţinut o serie de realizări importante în direcţia culturalizării maselor populare. Se observă că numărul celor care vizionează filmele creşte pe zi ce trece, ceea ce înseamnă că oamenii înţeleg menirea filmului şi capătă Încredere în el. Şi cum nu ar fi aşa cînd o mare parte din filmele artistice, jurnale şi documentare aduc pe ecran aspecte din viaţa satului, oglindesc ritmul înnoirii acestuia! De mare atenţie s-au bucurat documentarele agricole: „Porumbul hibrid“, „Lucrări de primăvară“, „Calea belşugului“, „Noutăţi în agricultură“ sau filme artistice ca „Moştenire insîngerată“ ş.a., care nu numai că au servit direct bunului mers al campaniilor agricole, dar au şi ajutat la formarea unei convingeri temeinice asupra superiorităţii lucrării pămîntului în comun şi cu mijloace mecanizate Alte documentare cu caracter medical, ştiinţific, sportiv, etc. au contribuit la schimbarea concepţiei despre lume şi viaţă a ţărănimii muncitoare, la instruirea şi educarea ei multilaterală. In direcţia educării oamenilor muncii în spiritul patriotismului socialist şi al internaţionalismului proletar, unităţile săteşti şi caravanele au rulat filme artistice sau documentare ca: „In anii Republicii“, „Carnetul de partid“, „1907“, „Reportaj din Carpaţi“, „Pentru pace“, „Fiica Tibetului“ şi altele care s-au bucurat de participarea unui mare număr de spectatori. O metodă întrebuinţată pînă acum şi care s-a dovedit eficientă la sate este aceea a precedării filmului de o conferinţă care să răspundă unei cerinţe actuale — ideologică, educativă, sau practică — a lucrătorilor din agricultură. In trimestrul al II-lea al acestui an au fost prezentate totuşi 212 conferinţe (faţă de 313 din primul trimestru) deci destul de puţin faţă de ce este necesar şi, în acelaşi timp, posibil. Este o sarcină nu numai a întreprinderii regionale de a trimite asemenea conferinţe (primite de la SRSC şi murtinicate), dar şi a organelor săteşti răspunzătoare de aceasta. In finele sate ca Andrieşeni şi BLvolari-Iaşi, Butea-Tg. Frumos, Rînzeşti-Murgeni ş.a. au fost elaborate pe plan local multe conferinţe şi prezentate înainte de filme. Extinderea acestei metode şi în alte sate rămîne ca o datorie permanentă a întreprinderii regionale, a secţiilor raionale de cineficare şi, în aceeaşi măsură, a organelor locale (sfatul popular, căminul cultural, şcoala, etc). Dealtfel despre legătura şi colaborarea care există între operatorii cinematografelor săteşti şi directorii căminelor culturale se poate discuta mai mult. Există directori de cămine culturale ca cei din Sirbi şi Puieşti-Bîrlad, Oţeleni-Tg. Frumos, Ivăneşti-Vaslui ş.a. care lasă toate sarcinile muncii cu filmul la sate pe seama operatorului. Exemplele pot fi înmulţite şi extinse şi asupra unor sfaturi populare ca cele din Popeşti-Tg. Frumos, Cîrpiţi - Iaşi, Ruginoasa-Paşcani, Zorleni- Birlad ş.a. care nu acordă importanţa cuvenită cinematografului sătesc, nu ajută şi nu controlează activitatea acestora. Pentru aceştia problema educaţiei oamenilor muncii, a ridicării nivelului de înţelegere al acestora, intr-un cuvînt culturalizarea maselor populare este oare o problemă minoră, care trebuie lăsată în urma altora? Se mai manifestă pe alocuri tendinţa de a se pune mai mare accent pe filmele uşoare, aşa numite „de succes“, cărora li se face o largă popularizare în detrimentul altor filme cu un conţinut ideologic şi educativ mai bogat. Aşa, de pildă la Cirja, cu filmul „Odată-n viaţă“ operatorul a prezentat patru spectacole, a popularizat susţinut filmul prin afişe, luouri şi alte mijloace. Acelaşi operator a făcut numai două rulări cu filme ca „Poemul pedagogic“, „Pentru pace“, „Oraş“, vitregindu-le pe acestea şi de popularizarea pe care o meritau ca filme cu bogat conţinut ideologic, educativ Acolo însă unde au existat preocupări permanente, mai ales din partea secţiei raionale de cineficare cum ar fi de pildă în Întreg raionul Hîrlău (şeful secţiei, tov. Găucan Jean) s-au obţinut rezultate mult mai frumoase. Secţia raională a încheiat contracte de vizionare cu şcolile, GAC-urile şi SMT-urile din satele cu cinematograf asigurînd în felul acesta o participare mult mai mare din partea oamenilor muncii. Tot aici, pe lingă conferinţe, au fost făcute prezentări de filme înainte de rulare, pentru o mai temeinică înţelegere, iar unele jurnale agricole au fost explicate şi adaptate la condiţiile satului de către unii tehnicieni agronomi. Toate acestea au făcut ca secţia raională de cineficare Hîrlău să-şi îndeplinească planul trimestrial in poporţie de 116 la sută. Rezultate bune a obţinut de asemenea şi secţia raională Iaşi care are unităţi fruntaşe săteşti cum ar fi Bivolari, de pildă. Au rămas însă în urmă unele secţii ca Huşi, Vaslui, Bîrlad care nu au obţinut rezultate pe măsura posibilităţilor în munca de difuzare a filmului la sate. Se mai semnalează la unele unităţi săteşti o seamă de neglijenţe din partea operatorilor, care nu înlătură la timp defecţiunile tehnice lăsînd satul fără spectacol cinematografic mai multe săptămîni în şir, (Cirja, Puieşti, Ciocani, etc.), în alterărţi şefii secţiilor raionale nu ţin legătura cu operatorii săteşti, nu răspund chemărilor secţiilor raionale de învăţămînt şi cultură (C Păun — şeful secţiei cineficare Tg. Frumos). Din cele semnalate mai sus a reieşit că au fost întreprinse la sate o serie de acţiuni cu filmul care au slujit direct culturalizării maselor şi acţiunii de transformare socialistă a agriculturii (rezultate bune în această direcţie au fost obţinute cu precădere în cadrul festivalului filmului la sate). A reieşit de asemenea că există şi multe lipsuri: înlăturarea lor, pentru ridicarea muncii cu filmul la sate la nivelul corespunzător cerinţelor actuale, este posibilă prin îndrumarea şi controlul mai atent al organelor de teren ale întreprinderii ci nematografice regionale, prin tr-o colaborarea mai susţinută între cinematografele săteşti şi căminele culturale, prin ajutorul mai eficient al sfaturilor populare şi al comiteliilor comunale de partid, ST. M. ‡ @»»@*•@.*»*»»»·»«»»»»»»»*»»*»».».**».@»**»·*»,@@**,@*****jejo PUBLICITATE - PUBLICITATE Oferte de serviciu Combinatul de Cauciuc- Borzeşti caută spre angajare: 2 ingineri-mecanici de utilaj rafinărie cu experienţă de minimum doi ani; 2 ingineri-electricieni cu experienţă de minimum doi ani în domeniul de forţă electrică. Doritorii se vor prezenta spre angajare sau vor trimite cererile lor la adresa de mai sus. Telefon 26 Oneşti. Trustul regional de Construcţii Iaşi angajează imediat revizor contabil pe bază de examinare. Doritorii se vor adresa serviciilor cadre sau control financiar intern din Calea 23 August nr. 3, prezentind şi actele de studii si vechime in materie de specialitate. Intrep. ...derea 3 Construcţii caută motociclist. Doritorii se vor adresa la sediul Uniunea Regională a Cooperativelor de Consum, cu sediul în str. Dobrogealcu Gherea nr. 20, aduce la cunoştinţa celor interesaţi că se angajează revizori contabili pe bază de concurs. Doritorii se vor adresa serviciului de cadre, pentru a lua informaţii suplimentare asupra condiţiilor de înscriere la concurs cit şi data ţinerii concursului. întreprinderii din August nr. 3 Iaşi, str. 23 Atenţiune ELEVI! LA 15 AUGUST începe vinzarea manualei şcolare. Adresaţi-vă din timp librăriilor pentru procurarea cărţilor şi rechizitelor şcolare de care aveţi nevoie! ANUNŢ In cadrul Cooeraţie Meşteşugăreşti Iaşi a luat fiinţă o secţie de meditaţii pentru toate obiectele in toate formele de pregătire şcolară: convenţe, admiteri, maturitate, etc. Predarea se va face de către profesori calificaţi, In mod organizat, pe baza unui program stabilit de consiliul profesoral de conducere. Tarif redus — 6 lei — pe ora de meditaţie. înscrierile au început şi se fac la sediul uni di din Iaşi, str. 9 Mai nr. 12, zilnic intre arete 7— 15. W. Str. FEMEI din instituţii, întreprinderi şi sate ! V-aţi abonat la publicaţii editate de Consiliul Naţiona al Femeilor din RPR? Vă recomandăm revistele „FEMEIA“ şi „SATEANCA“. Abonamentele pe termene lungi vă asigură primirea neîntreruptă a publicaţiilor. Se primesc abonamente de către oficiile poştale, factori poştali, difuzori de presă din întreprinderi, instituţii şi sate.