Flacăra Iaşului, septembrie 1958 (Anul 14, nr. 3736-3760)

1958-09-02 / nr. 3736

tfîfe. fa Nota guvernului sovietic trimisă ambasadei S.U.A. MOSCOVA 1 (Agerpres) Tass anunţă — Guvernul UniuniiSovietîce este de acord să Înceapă la 31 octombrie tratative ale reprezentanţilor URSS, SUA şi Marii Britanii In scopul încheierii unui acord cu privire la încetarea pentru totdeauna a experienţelor cu arma atomică şi cu hidrogen de către state, cu stabilirea unui control cuvenit pentru respectarea acestui acord. Această declaraţie a guvernului sovietic este cuprinsă In nota din 30 august a ministerului Afacerilor Externe al URSS care este trimisă ambasadei SUA. In continuare în notă se arată că după părerea guvernului sovietic, locul cel mai potrivit pentru ţinerea acestor tratative ar în Geneva. Pentru a evita tergiversarea tratativelor, guvernul sovietic propune să se cadă din timp de acord asupra limitării duratei lor printr-un termen anumit. Din partea sa, guvernul sovietic propune să se stabilească acest termen la 28 săptămlni. Odată cu nota i s-a trimis ambasadei SUA textul declaraţiei lui N.S. Hrusciov, preşedintele Consiliului de miniştri al URSS, publicat la 30 august In care este expus punctul de vedere al guvernului sovietic In problemele atinse In declarația din 22 august a preşedintelui Eisenhower. Şedinţa lărgită a Biroului Politic al C. C. al P. C. din China JPEKMN 1 (Agerpres) China nouă anunţă — intre 17 şi 30 august s-a desfăşurat In localitatea Beidaihe provincia Hebei) şedinţa lărtă a Biroului Politic al CC par Udului Comunist din ma.n cadrul şedinţei au fost disiţtate problemele cu privire laplenul economic de stat pe anul 1959, problemele privind: starea producţiei industriale şi agricole, munca la sate, dezvoltarea comerţului, politica în domeniul învăţămîntului, precum şi alte probleme. Biroul Politic al CC al PC din China a chemat întregul partid şi poporul chinez să lupte pentru a obţine în acest an 10.700.000 tone de oţel. ştiința sovietică a demonstrat din nou uperioritatea ei asupra ştiinţei americane ATENA 1 (Agerpres) Tass anunţă — Lansarea de către Uniunea Sovietică a unei rachete cu doi cîini la o înălţime de 450 km, a stîrnit un viu interes In rîndurile opiniei publice din Grecia. O deosebită impresie a produs informaţia că racheta a coborît pe porţiunea de pămint fixată şi că clinii s-au întors nevătămaţi pe pămint. In legătură cu aceasta, ziarul „Arghi” scrie: Se deschide calea pentru lansarea unui sputnik cu om. Presa subliniază că ştiinţa sovietică a demonstrat din nou superioritatea ei asupra științei americane. Lucrările Secretariatului permanent a! Maghrebului TUNIS (Agerpres)] La 30 august s-au deschis la Tunis lucrările secretariatului permanent al Maghrebului. După cum se ştie acest secretariat a cărui creare a fost hotărîtă la recenta conferinţă de la Tanger cuprinde alte 1 reprezentanţi ai Frontului de eliberare naţională, precum şi ai partidului Neodesur(Tunisia) şi Istiglal (Maroc). După un schimb de vederi , legătură cu situaţia din Africa de nord s-a căzut de acord asupra ordinei de zi, legată în mod special de acţiunile comune care urmează să fie întreprinse la viitoarea sesiune a ONU în ce priveşte problema algeriană şi în mod special referendumul constituţional. —oOo— t un succes al unităţii de acţiune a oamenilor muncii din Berlinul Occidental BERLIN (Agerpres) — La 30 august în Berlinul occidental urma să înceapă congresul organizaţiei fasciste militariste „Casca de oţel”. Intenţia de a organiza această adunare a provocat indignarea păturilor largi din Berlinul occidental. In acea zi în oraş au fost difuzate mii de manifeste chemînd poporul să protesteze împotriva ţinerii acestei adunări fasciste. In cartierul Kreuzberg din Berlinul occidental a avut loc o demonstraţie de protest a oamenilor munciii cerind interzicerea acestui congres. Datorită numeroaselor proteste ale populaţiei din Berlinul occidental autorităţile poliţieneşti au fost nevoite să interzică acest congres. In legătură cu acest fapt ziarul „Berliner Zeitung” scrie că interzicerea congresului organizaţiei „Casca de oţel” este un succes al unităţii de acţiune a oamenilor muncii din Berlin care nu intenţionează să tolereze provocările fasciştilor U. R. S. S. va acorda R. P. ajutorul moral şi material în lupta ei justă MOSCOVA 1 (Agerpres) - TASS anunţă: Ziarul „Pravda" din 31 august publică sub semnătura „Observator" un articol in legătură cu acţiunile provocatoare ale SUA in Extremul Orient. Comentind pregătirile militare ale SUA in regiunea insulei Taiwan, autorul scrie că aceste acţiuni ale SUA dovedesc că protagoniştii americani ai politicii de forţă pun la cale in Extremul Orient o nouă provocare militară. Imperialiştii americani, se spune în articol, nutresc visul absurd de a întoarce roata istoriei cu ajutorul armelor şi de a impune poporului eliberat vechile rînduieli deşi zădărnicia acestor încercări trebuie să fie evidentă pină şi pentru inspiratorii politicii „pe pragul războiului" orbiţi de ura faţă de marele popor chinez. Se înţelege de la sine, că acţiunile provocatoare ale forţelor agresive americane nu au putut să nu întîmpine o ripostă hotărită din partea Republicii Populare Chineze. Şi orice ar inventa propaganda americană, oricare ar fi şiretlicurile şi înşelăciunile la care ar recurge, SUA nu pot scăpa de răspunderea pentru agravarea situaţiei internaţionale în regiunea Extremului Orient. Trebuie să declarăm direct: Este timpul ca imperialiştii americani să înceteze de a pune la încercare răbdarea poporului chinez. Este timpul să Articol dÎn ziarul „Pravda“ se pună capăt ocupării insulei Taiwan care este o parte integrantă a teritoriului chiez, iar în prezent datorită forţelor agresive“ ale SUA s-a transformat în sursa provocărilor permanente împotriva R. P. Chineze. Eliberarea Taiwanului şi a tutur celorlalte insule de litoral care aparţin Chinei, subliniază autorul articolului, este o chestiune internă a poporului chinez. Eliberarea teritoriilor lui, poporul chinez o consideră ca o datorie sfîntă și nimeni nu-l va împiedeca să înfăptuiască unificarea patriei sale. Amatorii de provocări militare, se spune în articol, nu ar trebui să uite că Republica Populară Chineză nu este un stat mic şi lipsit de apărare pe al cărui teritoriu pot debarca fără a fi pedepsiţi soldaţii infanteriei marine americane. Republica Populară Chineză are ce să apere şi are apărători. Au apus pentru totdeauna timpurile, scrie autorul, cînd imperialiştii puteau să stăpînească cu insolenţă în China. Prietenii Republicii Populare Chineze, continuă articolul, şi ea are mulţi prieteni credincioşi, sînt întrutotul de partea poporului chinez. Oamenii sovietici ca şi toate popoarele puternicului lagăr socialist, sprijină lupta justă a poporului chinez frate pentru restabilirea drepturilor sale legitime asupra insulei Taiwan şi a celorlalte insule de litoral. Cei care încearcă astăzi să ameninţe cu o agresiune împotriva R. P. Chineze, se subliniază în articol, aceia nu trebuie să uite că ameninţă şi Uniunea Sovietică, deoarece Uniunea Sovietică este legată de China populară prin legături indestructibile de prietenie frăţească şi colaborare la baza cărora stă hotărîrea celor două state de a asigura pacea între popoare şi de a da o ripostă agresorilor. Uniunea Sovietică și R.P. Chineză, scrie autorul, sînt unite în lupta împotriva tuturor uneltirilor dușmanilor păcii. Uniunea Sovietică va acorda Republicii Populare Chineze ajutorul moral și material necesar în lupta ei justă. Organizatorii provocărilor armate împotriva R. P. Chineze să nu se legene în speranţa că vor reuşi să localizeze evenimentele. Orice agresiune a SUA în Extremul Orient va provoca în mod iminent agravarea întregii situaţii internaţionale şi va duce la extinderea războiului asupra altor zone cu toate urmările care decurg de aici. Acest lucru, scrie în încheiere autorul, trebuie amintit încă odată acelora care pun la cale un joc periculos cu focul în Extremul Orient. Chineze necesar Solidari cu lupta dreaptă a poporului chinez CAIRO (Agerpres) TASS anunţă Federaţia Internaţională a Sindicatelor arabe a adresat Federaţiei sindicatelor din întreaga Chină o telegramă in care oamenii muncii din ţările arabe declară că sunt solidari cu oamenii muncii din Republica Populară Chineză in lupta împotriva imperialismului pentru eliberarea Taiwanului și a celorlalte insule care fac parte integrantă din teritoriul Chinei. Pentru a se pune la adăpost de mişcarea tot mai crescîndă a forţelor populare iordaniene, regele Hussein a cerut un mare împrumut din SUA, pentru a-şi întări armata. Desen de V. VASILIU Noi uneltiri ale Angliei împotriva Islandei REYKJAVIK (Agerpres) — In noaptea de 31 august spre 1 septembrie, a intrat în vigoare hotărîrea guvernului islandez de a extinde apele teritoriale ale Islandei de la 4 la 12 mile. . La 31 august guvernul danez a propus convocarea unei noi şedinţe a Consiliului NATO care să discute problema conflictului dintre Islanda şi alte state atlantice în legătură cu extinderea apelor teritoriale îslandeze. Propunerea aceasta a fost insă respinsă de guvernul islandez. (Se ştie că Consiliul NATO a discutat recent această problemă şi nu a putut ajunge la nici un rezultat). Guvernul englez a dat publicităţii pe de altă parte în seara de 31 august o notă în care subliniază că Anglia nu recunoaşte hotărîrea Islandei cu privire la extinderea apelor sale teritoriale. Agenţia France Presse anunţă că aproximativ 100 vase de pescuit britanice însoţite de 5 vase de război „se pregătesc să traducă in fapt refuzul Angliei de a respecta limita de 12 mile fixată de Islanda apelor sale teritoriale”. 10 milioane tone cărbune nevîndute în R. F. Germană BONN (Agerpres) „Industria carboniferă a Germaniei occidentale trece printr-o serioasă criză de supraproducţie”, anunţă corespondentul din Bonn al agenţiei americane UPI care subliniază că stocurile de cărbune nevîndute se ridică la 10 milioane tone, „una din cifrele cele mai ridicate din istoria industriei carbonifere germane”. Corespondentul anunţă că în toate întreprinderile carbonifere vestgermane a fost introdusă săptămîna de lucru incompletă. La întreprinderile „Dortmund Herder Hütte’, „Ruhrstahl” şi „Bochumer Verrein” au fost concediaţi sute de muncitori şi se aşteaptă la noi concedieri în masă. La 2 septembrie urmează să aibă loc o Întrevedere între ministrul Economiei Erhard şi patronii întreprinderilor carbonifere în legătură cu situaţia gravă din aceste întreprinderi. —O— Cel de al 90-lea congres anual al sindicatelor britanice In dimineaţa zilei de 1 septembrie s-a deschis la Bournemouth, cel de al 90-lea congres anual al sindicatelor britanice. La lucrările congresului participă aproximativ 1000 de delegaţi care reprezintă 8.337.325 membri ai sindicatelor Congresul sindicatelor britanice s-a întrunit anul acesta în condiţiile unui serios declin în economia Angliei, a creşterii şomajului şi scăderii salariului real al oamenilor muncii. Congresul a fost deschis de Tom Yates, preşedintele Congresului sindicatelor britanice. Redacţia şi Administraţia Palatul Culturii .Stu Mareşal Malinovschi NM Telefon 1209 kra. —OOO— ki CKM ffi$ÜBÜL Acţiunile S. U. A. In strioarea Taiwan primejduiesc cauza prin “ LONDRA ” (Agerpres) — Ziarul „Sunday Expres” publică un articol semnat de cunoscutul istoric englez Taylor, care subliniază caracterul primejdios al provocărilor americane continue In strimtoarea Taiwan. Taylor cere guvernului englez să condamne acţiunile SUA. Ziarul „Sunday Times” arată de asemenea că acţiunile SUA Instrimtoarea Taiwan primejduiesc cauza păcii. Ziarul avertizează că declanşarea operaţiunilor militare de către Statele Unite ’ în apele teritoriale ale continentului chinez vor intensifica fără îndoială încordarea in alianţa anglo-americană. Ziarul „Observer“ cere Intr-un articol redacţional să se ia măsuri pentru a înlătura primejdia de război in Extremul Orient. Deşi ziarul „Observer“ ignorează drepturile suverane ale R. P. Chineze asupra Insulei Taiwan, el condamnă totuşi SUA pentru că sprijină pe danbaisişti care folosesc in mod provocator insulele din apropierea litoralului Chinei populare pentru a ataca navele chineze şi pentru zborurile avioanelor militare deasupra R. P. Chineze. EU Iil Hiiii,: Iiparul , întreprinderea Poligrafica Iași str. Ml ----- V.QSiU A. 378 La a 40-a aniversare din Finlanda Raportul prezentat de Viile Pessi, secretar general al partidului HELSINKI (Agerpres) — TASS anunţă: La 30 august a avut loc la Helsinki şedinţa festivă consacrată ce-lei de a 40-a aniversări a Partidului Comunist din Finlanda. Şedinţa festivă a fost deschisă de Aimo Aaltonen, președintele partidului, care a comunicat că cu prilejul celei de a 40-a aniversări a Partidului Comunist din Finlanda în rîndurile lui a intrat un numeros grup de tineri finlandezi. Partidul Comunist din Finlanda, a spus el, este credincios ideilor solidarităţii internaţionale proletare şi frăţiei popoarelor. In raportul său la şedinţa festivă, Viile Pessi, secretarul general al partidului, a subliniat că Partidul Comunist din Finlanda duce de 40 de ani o luptă neobosită pentru cauza poporului finlandez. Partidul Comunist din Finlanda, a spus Pessi, a fost prima organizaţie politică a clasei muncitoare care a început să strîngă şi să organizeze rîndurile oamenilor muncii din Finlanda după înfrîngerea revoluţiei din 1918 din ţara noastră. Experienţa luptei de clasă acumulată în cursul războiului civil a contribuit la creşterea maturităţii politice a clasei muncitoare din Finlanda. Şcoala revoluţiei, a spus Pessi, a făcut ca rîndurile înaintate ale muncitorilor să înţeleagă necesitatea Partidului Muncitoresc de tip nou pentru succesul luptei lor de eliberare. Pessi a vorbit apoi despre rolul comuniştilor în conducerea luptei oamenilor muncii fia. Undezi pentru draturile şi interesele lor în anii de după război, pentru unitatea de naţiune a diferitelor. — organizații antieftoreşti. Pessi a subliniat că ultimele alegeri pentru parlamentul Finlandei constituie o dovadă incontestabilă a orientării spre stînga a maselor populare şi a creşterii sprijinului acordat comuniştilor. Conducătorii partidelor burgheze şi ai Partidului Social Democrat care au format acum un guvern de dreapta, a spus Pessi, refuză să recunoască faptele. Aceasta însă nu poate duce decît la accentuarea continuă a contradicţiilor atît înlăuntrul acestor partide, cît şi între ele. Partidul nostru, a declarat în încheiere Pessi, se consideră o parte a mişcării internaţionale proletare frăţeşti a cărei bază ideologică este teoria marxist-leninistă. In fruntea mişcării muncitoreşti internaţionale se află Partidul Comunist al Uniunii Sovietice din a cărui experienţă bogată învaţă partidele frăţeşti din toate ţările. In cadrul şedinţei festive, în numele delegaţiei C.C. al P.C.U.S. care a sosit la sărbătorirea celei de a 40-a aniversări a P.C. din Finlanda, I. V. Spiridonov, prim secretar al Comitetului regional Leningrad al PCUS, a dat citire mesajului de salut adresat de C.C. al PCUS Comitetului Central al Partidului Comunist din Finlanda. Mesajul C.C. al PCUS a fost în-tîmpinat de participanții la adunare cu aplauze furtunoase. P. c carafia fracţiunii panamentare a Uniunii democrate a poporului finlandez HELSINKI (Agerpres) — Fracţiunea parlamentară a Uniunii democrate a poporului finlandez a dat publicităţii o declaraţie în care subliniază că în ţară a fost creat un guvern burghez de dreapta, care nu corespunde voinţei poporului, exprimată cu prilejul recentelor alegeri parlamentare. In declaraţie se subliniază că participarea Uniunii agrare la acest guvern constituie o mărturie a faptului că acest partid a cedat presiunilor membrilor partidului de coaliţie. Fracţiunea Uniunii democrate a poporului finlandez declară că ea nu poate sprijini guvernul creat și cheamă muncitorii, micii proprietari de pămînt, intelectualitatea să-și intensifice activitatea în apărarea drepturilor și intereselor lor. Cel mai de dreapta guvern finlandez de după război Comentariun 9 ziarului „Izvestia.“ MOSCOVA 1 (Agerpres) — TASS arunţă: Comentând formarea cabinetului Fagerholm în Finlanda „Izvestia" scrie că în ceea ce priveşte componenţa, noul cabinet este cel mai de dreapta dintre toate guvernele burgheze din Finlanda din perioada de după răz-' boi. Aşa dar, arată „Izvestia" urzelile cercurilor de dreapta din Finlanda sprijinite activ de cercurile reacţionare din Occident, îndeosebi de cele din Ţările Scandinave, s-au înfăptuit. După cum se arată în presa finlandeză, scrie" ..Izvestia", noul guvern finlandez nu poate găsi sprijin în rîndurile păturilor largi ale oamenilor muncii finlandezi, ale sindicatelor ale micilor agricultori, ale tuturor forţelor sănătoase ale poporului finlandez care se pronunţă pentru continuarea liniei politice externe a ţării. Finlandezii au plătit prea solunp pentru pace şi prosperitate, scrie „Izvestia“ pentru ca să permită unor domni să se joace cu soarta lor. Ziarele democrate din Finlanda subliniază că oamenii muncii din Finlanda trebuie să urmărească cu şi mai mare vigilenţă uneltirile reacţiunii pentru a dejuca planurile ei contrare intereselor naţionale ale ţării. —ooo—* Pineau se pronunţă împotriva noului proiect de constituţie francez PARIS 1 (Agerpres) La 31 august fostul ministru de externe Francez Christian Pineau, membru în conducerea partidului socialist a făcut o declaraţie în care a anunţat că va vota împotriva noii constituţii. Pineau a subliniat că noua constituţie deschide calea spre puterea personală. Deschiderea c de a 11-a conferinţe internaţionale pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice GENEVA 1 (Agerpres) — In dimineaţa zilei de 1 septembrie in Palatul Naţiunilor din Geneva a avut loc deschiderea oficială a celei de a 11-a conferinţe internaţionale pentru folosirea energiei atomice in scopuri paşnice. Prima şedinţă a conferinţei s-a ţinut sub GENEVA (Agerpres) Intre 1 şi 13 septembrie se desfăşoară în Palatul Naţiunilor cea de a doua conferinţă internaţională pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice. La conferinţă participă aproximativ 5000 de oameni de ştiinţă din diferite ţări. Printre ei se află 2000 de delegaţi oficiali din partea a 65 de ţări şi ai unor organizaţii internaţionale. Participanţii la conferinţă vor asculta şi discuta aproximativ 650 de rapoarte ştiinţifice din cele 2200 care au fost prezentate. In aceste rapoarte sunt expuse cele mai noi realizări ale oamenilor de ştiinţă în domeniul folosirii energiei atomice în scopurile păcii şi progresului. Participanţii la conferinţă vor face un schimb de informaţii asupra rezultatelor lucrărilor muncii desfăşurate de ei în ultimii ani, aducînd astfel o contribuţie la lărgirea colaborării internaţionale într-un domeniu ştiinţific de cea mai mare importanţă pentru omenire. Unul din locurile centrale la conferinţă îl va ocupa discutarea problemelor legate de studierea proceselor termonucleare pe baza ştiinţei nuclearelor uşoare. Posibilitatea folosirii în viitor a energiei termonucleare va spori într-o măsură uriaşă resursele energetice chiar în comparaţie cu resursele de energie pe care le poate da omului energia dezagregării nucleului, atomic., preşedinţia cunoscutului om de ştiinţă francez, prof. F. Perrain. Au rostit cuvintări de salut adresate participanţilor la conferinţă a. Höllenstein, preşedintele confederaţiei elveţiene, D. Hammarskjoeld, secretar general al O.N.U. şi alţii. La conferinţă se va acorda un loc important problemelor legate de dezvoltarea continuă a folosirii izotopilor în ştiinţă şi tehnică. Delegaţia sovietică a prezentat conferinţe, peste 220 de rapoarte — de două ori mai mult decît în 1955. Aproximativ 50 la sută din rapoartele prezentate vor fi expuse personal de savanţi sovietici în şedinţele plenare ale conferinţei şi în şedinţele secţiilor. nuntă. La 31 august s-a deschis la Geneva expoziţia ţărilor participante la cea de a II-a conferinţă internaţională pentru folosirea paşnică a energiei atomice. Expoziţia se află în parcul Palatului Naţiunilor din Geneva, într-un pavilion cu o suprafaţă de 7000 m.p. construit special în acest scop. In cadrul expoziţiei care s-a deschis sînt prezentate realizările a 20 de ţări în domeniu! folosirii energiei atomice în cercetări ştiinţifice în industrie, agricultură, medicină şi în alte ramuri. Principalul loc în cadrul expoziţiei îl ocupă standurile URSS, SUA Angliei şi Franţei. Atrag de asemenea atenţia standurile Canadei, Cehoslovaciei, Indiei, Ungariei, Belgiei Preşedinte al celei de a doua conferinţe internaţionale pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice este cunoscutul savant francez F. Perrain , vicepreşedinţi ai conferinţei sunt V. S. Emelianov, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a URSS) prof. Bhabha (India), prof. Robi (SUA) prof. Cockroft (Anglia), Dr. Lewis (Canada), Dr. Lettis (Brazilia). Expoziţia a fost deschisă de secretarul general al ONU, D. Hammarskjoeld. In cadrul exponatelor standurilor URSS sînt prezentate instalaţii termonucleare, machetele puternicelor uzine electrice atomice care se construiesc în Uniunea Sovietică, macheta primului spărgător de gheaţă atomic ,,Lenin" Vizitînd standurile Uniunii Sovietice, D. Hammarskjoeld şi persoanele care l-au însoţit au examinat în amănunţime exponatele. Atenţia lor a fost atrasă în mod deosebit de exponatele secţiei de cercetări termonucleare, care se desfăşoară în Uniunea Sovietică cu o mare amplare. Perrain, preşedintele celei de a doua conferinţe internaţionale pentru folosirea paşnică , a energiei atomice La Geneva s-a deschis expoziţia ţărilor participante la conferinţa internaţională pentru folosirea paşnică a energiei atomice IENEVa 1 (Agerpres) TASSA şi Elveţiei. A declarat că standurile Uniunii So o deosebită iminetrce i-au produs presie. Printre exponatele SUA ocupă un loc deosebit modelul reactorului uzinei electrice atomice de la Sheppinport, expus în mărime naturală, construit în 1957, precum şi 2 reactori experimentali în funcţiune, avînd fiecare o putere de 10 kw. Printre exponatele engleze atrage atenţia modelul instalaţiei termonucleare ,,Zeta‘‘. Se prezintă exponate interesante în cadrul standurilor Franţei, Cehoslovaciei, Canadei, Indiei, Elveţiei şi a altor ţări. Expoziţia de la Geneva pentru folosirea paşnică a energiei atomice va fi deschisă pînă la data de 15 septembrie. In anumte ore ea va fi accesibilă marelui public. Alexandri Nr. 12Telefon 1210