Flacăra Iaşului, mai 1960 (Anul 16, nr. 4249-4273)

1960-05-03 / nr. 4249

Pag, 2-1 Trec gărzile muncitoreşti  Piaţa Unirii s-a umplut ăe tarima veselă a mii de oameni, ăe culorile costumelor sărbătoreşti, ăe panourimulticolore şi care alegorice, ăe steguleţe şi eşarfe, ăe flori, multe flori, începe marea demonstraţie a oamenilor muncii din oraşul Iaşi. Fiecare colectiv de muncă a venit aici să raporteze partidului realizările lor, să-şi exprime voinţa de a munci tot mai avintat. Citeşti acest lucru pe faţa fiecăruia. Dinspre strada Cuza Vodă apar în rinduri strînse detaşamentele gărzilor muncitoreşti. In salopetele lor de un albastru închis, cu eşarfă tricoloră la braţ, cu pasul cadenţat şi viu, cu miinile încleştate pe arme, păşesc muncitorii însufleţiţi de exemplul măreţ al partizanilor sovietici şi de tradiţia de neşters pe care a lăsat-o insurecţia armată de la 23 August 1944. In frunte se află garda port-drapelului. De la primul și până la ultimul pluton gărzile muncitorești sunt primite cu puternice aplauze. Te impresionează aceste brize chipuri. Nr. 4249 PIACARA IASDIOI Cuvîntarea tovarăşului Mihai Vătavu (Urmare din pag. l-a Partidului Muncitoresc Român, pun întreaga lor capacitate creatoare în slujba dezvoltării şi perfecţionării tehnicii, în slujba înfloririi ştiinţei şi culturii şi îşi aduc cu cinste aportul la construirea socialismului. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţuirii de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Suntem în preajma unui eveniment de o uriaşă importanţă în viaţa ţării noastre, cel de al 111-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. Pentru a cinsti acest măreţ eveniment, să muncim cu avînt sporit în fabrici şi uzine, pe ogoare pentru a ridica pe o treaptă mai înaltă nivelul întregii activităţi, conştienţi fiind că de eforturile noastre, de rezultatele muncii noastre depinde în cea mai mare măsură ridicarea propriului nivel de trai, material şi cultural, construirea socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romină. TOVARĂŞI, Anul acesta, sărbătoarea de 1 Mai se desfăşoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică şi de mişcarea de eliberare socială şi naţională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strînse a oamenilor muncii din toate ţările în lupta împotriva pericolului unui război atomic, pentru pace, in-dependenţă naţională şi socialism. Popoarele ţărilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiţiile unui avînt continuu al economiei, ştiinţei şi culturii, al creşterii bunei stări a celor ce muncesc. In admiraţia întregii omeniri progresiste, poporul sovietic, condus de puternicul partid comunist, face în această zi gloriosul bilanţ al înfăptuirilor sale epocale care-l apropie ţelul său: crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, ajungerea din urmă şi întrecerea celor mai înaintate ţări capitaliste în ce priveşte producţia industrială şi agricolă pe cap de locuitor. Marea Uniune Sovietică a şi întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă — Statele Unite ale Americii O clipă piaţa a râmat goală. Un boboc de floare roşie aleargă singur în faţa tribunii. E o fetiţă cu două steguleţe in mîini va aduce salutul voios de pionier. Apoi se aud trompete şi tobele pioniereşti. In mîinile mici duc portretele conducătorilor partidului nostru, steaguri, flori. „Mulţumim din inimă partidului” sînt cuvintele de pe o pancartă uriaşă. Mulţumesc pentru copilăria fericită, pentru grija părintească cu care sunt înconjuraţi. In patria noastră, la oraşe şi sate s-au construit în ultimii 10 ani peste 2000 de şcoli, funcţionează 107 case ale pionierilor, numeroase *— în mai multe domenii ale ştiinţei şi tehnicii. Mari succese au obţinut în construirea socialismului toate ţările sistemului mondial socialist După ce va ajunge din urmă sistemul capitalist în ce priveşte producţia industrială pe cap de locuitor, sistemul mondial socialist îl va depăşi în 1965 şi la volumul absolut al producţiei. Relaţiile de colaborare şi într-ajutorare reciprocă dintre ţările lagărului socialist — relaţii pătrunse de ideile leniniste ale internaţionalismului proletar — se dovedesc o puternică forţă a progresului acestor ţări, chezăşuiesc independenţa lor şi construirea cu succes a socialismului, posibilitatea acestor ţări de a scurta drumul spre comunism. In ţările capitaliste ziua de 1 Mai este ziua solidarităţii de luptă a clasei muncitoare şi a tuturor oamenilor muncii împotriva exploatării capitaliste, a mizeriei, scumpirii vieţii şi şomajului — consecinţe ale politicii de război a cercurilor imperialiste, zi de luptă pentru pace şi prietenie între popoare. Popoarele înrobite de imperialism sfarmă lanţurile sistemului colonial. Vremea exploatării nestingherite şi neruşinate a sutelor de milioane de robi coloniali a apus pentru totdeauna. In anii de după cel de al II-lea război mondial, aproape 30 de state noi independente au apărut pe harta politică a lumii; majoritatea acestora reprezintă o forţă din ce în ce mai puternică în lupta împotriva imperialismului care nu renunţă uşor la jefuirea popoarelor slab dezvoltate. Ne exprimăm solidaritatea noastră internaţionalistă cu clasa muncitoare şi ceilalţi oameni ai muncii din ţările capitaliste care în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti luptă pentru o viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. TOVARĂŞI, Ziua de 1 Mai constituie o puternică demonstraţie a internaţionalismului, a solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare. In zilele noastre această solidaritate este deosebit de necesară în lupta pentru pace şi securitate generală, pentru continua slăbire a încordării internaţionale. Primăvara acestui an făgăduieşte să biblioteci, cluburi, teatre pentru copii, parcuri distractive. Pionierii ştiu că trebuie să înveţe bine, pentru a deveni pricepuţi constructori ai vieţii noi. Hotele de 10 şi 9 ce sunt ridicate in sus înseamnă că rezultatele sunt îmbucurătoare. O adevărată grădină mişcătoare se află acum pe asfaltul pieţii. Coloanele celor mai tineri cetăţeni ai Iaşului par nesfirşite. Şi nesfîrşite sint şi aplauzele. Din miinile care ieri mai aveau pete de cerneală au ţişnit în zbor porumbei şi baloane. Cu emoţie, un grup de pionieri cu braţele încărcate de flori se apropie de tribuna oficială. Semn de recunoştinţă falit în această privinţă, ca rezultat al eforturilor deosebite desfăşurate de Uniunea Sovietică şi celelalte ţări socialiste, o primăvară deosebit de importantă. Conferinţa la nivel înalt ale cărei lucrări vor începe la 16 mai 1960 este chemată să rezolve probleme arzătoare ale situaţiei internaţionale contemporane, însuşi faptul că puterile occidentale au acceptat convocarea acestei conferinţe, a însemnat un serios succes al forţelor iubitoare de pace care au avut de înfruntat rezistenţa înverşunată a adepţilor războiului rece. Opinia publică mondială este îndreptăţită să spere că această conferinţă, ca şi cele viitoare, vor da rezultate pozitive. Poporul român este hotărît să facă tot ce-i stă în putinţă pentru a-şi aduce contribuţia la slăbirea încordării internaţionale, la întărirea păcii. Guvernul nostru sprijină propunerile Uniunii Sovietice cu privire la dezarmarea generală şi totală, pentru încetarea imediată a experienţelor cu armele nucleare, pentru rezolvarea pe cale paşnică a problemelor internaţionale, pentru dezvoltarea colaborării economice şi culturale între ţări şi popoare. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, sub steagul biruitor al marxism-leninismului înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie ! Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc în lupta pentru pace, democraţie şi socialism ! Trăiască lagărul socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, bastionul de neînvins al păcii şi socialismului ! Trăiască Partidul Muncitoresc Ro- mîn, Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej,ţă de partidul nostru care le-a deschis calea spre o fericită copilărie. Fanfara încetează pentru o clipă.. Din trupurile fragede de copii s-a format un „1 Mai” în care bat zeci de inimi fierbinţi. Aplauzele se dezlănţuie furtunoase, şi iarăşi trec coloane de copii. Flutură sute de eşarfe roşii şi albe, se înalţă cîntece de bucurie. Toată Piaţa Unirii e inundată de lumina acestei primăvăratice revărsări de voioşie. .. Vom întîmpina cu deosebite succese Congresul al Il-iea al Partidului Dinspre Cuza Vodă răsună fanfara Atelierelor CFR „Me Pintilie”. Ajung in faţa tribunei harnicii muncitori ceferişti, purtători ai unor vechi tradiţii revoluţionare şi care in anii liberi ai patriei noastre au obţinut rezultate frumoase in producţie. Pe cărui alegoric in care un tren intră Intr-un tunel stă scris: „Ordinul apărării patriei cl. II-a”. Urmează apoi muncitorii care-ţi dau imaginea unei mări tălăzuind spre ţărmuri. Sute de steaguri îşi flutură aripile în adierea vîntului. Sint purtate cu mlnărie grafice, panouri reprezentind rodul muncii libere. Printre cei care trec se află şi comuniştii Vasile Popa, Ioan Paulic, Titus Popa, utemistulMihai Costin. Ei au reuşit prin micşorarea adaosurilor, de prelucrare la finele piese să obţină însemnate reduceri la consumurile specifice. Se află aici şi brigada de tineret condusă de Aurel Andreica care a pornit lupta pentru reducerea rebuturilor. Lui i s-a alăturat şi strungarul fruntaş Ion Popa. In secţia IlI-a mecanică cu peste 70 la sută au fost reduse rebuturile faţă de anul trecut. Art grup de steaguri deschide coloana muncitorilor de la Direcţia regională CFR. Este cunoscut angajamentul muncitorilor depoului CFR Iaşi de a da in acest an in cinstea Congresului al III-lea al PMR economii peste sarcinile de plan in valoare de 797.965 lei prin economisirea a 1500 tone combustibil convenţional, remorcarea a 240 trenuri cu un tonaj sporit de 48 mii tone, etc. In primul trimestru numai economiile trec de 210.000 lei. Printre cei care s-au adus cel mai mare aport la obţinerea acestor economii şi care păşesc acum prin faţa tribunei sunt mecanicii V. Dascălu, I. Dumitriu, V. Scutaru, Gh. Pavel, V. Iacob şi alţii. Privirile se îndreaptă acum spre un car alegoric cu două iniţiale mari „F.A.”. Defilează muncitorii de la fabrica de antibiotice, minărie a industriei chimice româneşti, făurită cu ajutorul Uniunii Sovietice. Graficele şi panourile de pe carul alegoric arată că muncitorii fabricii au obţinut însemnate succese în muncă. O suveică uriaşă, un balot pe care scrie „bumbac sovietic” sunt numai citeva componente ale carului alegoric ce merge in fruntea masivei coloane de muncitori de la fabrica „Ţesătura”. In faţa carului s-a întins o sîrbă îndrăcită. Buchete de flori sunt aruncate spre tribună. O lozincă „Mai bun, mai mult, mai ieftin’’, purtată pe braţe, indică drumul pe care merge necontenit colectivul acestei fabrici. La sfârşitul acestui an se va ajunge la secţia ţesătorie la un indice de 9000 bătăi pe oră, se vor putea obţine 500.000 metri pătraţi ţesături de bumbac peste plan din fire economisite. Trec nesfîrşite coloane. Pe umerii tatălui său o fetiţă cu zulufii de aur unde şi în ochişorii ei e veselie, e numai soare. Urale nesfîrşite însoţesc trecerea şirurilor. Au trecut harnicii muncitori ai fabricii de tricotaje „Moldova”, „Textila Roşie” fabrica de confecţii, cea de ţigarete. Un covor de flori a devenit asfaltul din faţa tribunei. Se înalţă din mulţime lozinci însufleţitoare. Piaţa care până acum o oră părea mare a devenit neincăpătoare, atît de largi sunt coloanele. Culorile costumelor sărbătoreşti, panourile multicolore şi carele alegorice născute din inventivitatea şi spiritul creator al harnicilor, colective muncitoreşti, toate reflectă ca o oglindă izbinzile celor care trec. Au trecut prin faţa tribunei membrii sindicatului din ramura instituţiilor de stat şi sfaturi populare şi trec acum muncitorii constructori. Sunt hotărâţi să predea înainte de termen fabrica de produse lactate, Casa tineretului, Casa de cultură din cartierul C.I. Parhon, Stadionul „23 August”. Peste puţin timp, Iaşul va fi altul, altfel va arăta şi Piaţa Unirii unde azi, trec nesfirşitele coloane. Coloanele studenţilor Din nou piaţa izbucneşte in aplauze şi ovaţii prelungi. Trec coloanele studenţilor, ale cadrelor didactice şi personalului din instituţiile de învăţămint superior. O carte uriaşă vorbeşte despre dezvoltarea invăţămintului superior din regiunea Iaşi in anii puterii populare. Se ştie că numărul instituţiilor de cultură a sporit acum in ţara noastră de aproape 10 ori. Numai in Iaşi avem astăzi 5 unităţi de Invăţămint superior unde studiază peste 8000 de studenţi. Dintre aceştia peste 60 la sută primesc burse, stau in cămine. In acest an se vor împlini 100 de ani de la întemeierea Universităţii ieşene, şi 81 de mii de la începuturile invăţămintului nostru superior medical . Din uralele studenţilor desprinzi recunoştinţa faţă de minunatele condiţii de viaţă şi de învăţătură create de partid şi guvern, in uralele lor trăieşte bucuria şi încrederea în viitor. Partidul nostru le-a asigurat toate condiţiile pentru desăvirşirea studiilor superioare, pentru înfăptuirea celor mai îndrăzneţe visuri. Au trecut prin faţa tribunei oamenii de artă din vechiul nostru centru cultural manifestindu-şi dragostea faţă de patria noastră socialistă. Trec oamenii muncii de pe ogoare In piaţă îşi fac acum apariţia, intr-o coloană plină de cântec şi voioşie, oameni ai muncii de pe ogoarele regiunii Iaşi. Carul alegoric înfăţişează schimbul de mărfuri dintre oraş şi sat. Răsună piaţa de aplauze cină trec fruntaşi din SMT şi GAS pe maşinile lor. Iată-l pe tractoristul Gh. Sava, pe mecanizatorii Ion Davidescu, Gh. Spataru, Ion Curier, pe şeful de brigadă A. Balan care îşi depăşesc sarcinile de plan. Zboară flori din tribune spre lucrătorii de pe ogoare. Astăzi în regiunea noastră peste 86 la sută din suprafaţa arabilă este cuprinsă în sectorul socialist-cooperatist. Demonstraţia oamenilor muncii de pe ogoarele regiunii noastre a constituit o caldă manifestare a alianţei de nezdruncinat dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Tinereţe, forţă, supleţe Sub unduirea faldurilor de mătase, cu pas viguros trec acum coloanele echipate multicolor ale sportivilor cu o ţinută care exprimă toate atributele tinereţei şi forţei. Coloanele sportivilor toi continuă cursul ca o mărturie a vieţii senine a tineretului nostru, ca o expresie a dezvoltării sportului de masă în RPR. Iată un grup compact de băieţi în tricouri roşii şi fete in bluze albe. El s-a oprit în faţa tribunei. In acest moment şi fanfara s-a oprit. La un scurt semnal, trupurile oţelite ale sportivilor înscriu o stea mare şi cuvintele „1 Mai”. Un grup de fete îmbrăcate In rochii albe legate peste mijloc cu panglici albastre poartă un mini eşarfe de culoarea cerului senin, in acordurile valsului „Vălurile Amurului” ele execută un admirabil exerciţiu care stirneşte furtuni de aplauze. Asociaţia sportivă „Penicilina” Iaşi a pregătit o surpriză plăcută printrun exerciţiu elegant cu corzi roşii pe citeva acorduri din Rapsodia I-a a marelui nostru Enescu, şi coloanelesportivilor toi continuă cursul. Manifestaţia sportivilor a demonstrat in mod grăitor dragostea de viaţă şi de pace a poporului nostru muncitor, constructor al socia-, tismului. *** Se înalţă acum spre azur cuvintele avîntate ale imnului muncitorilor de pretutindeni, „Internaţionala”. Iar imnul acesta de slavă e cvitat de toţi cei ce se află in Piaţa Unirii. Cei mai tineri cetăţeni ai Iaşului ENTUZIASTA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI Manifestări artistice închinate marii sărbători Sărbătorirea zilei de 1 Mai, Ziua internaţională a oamenilor muncii a prilejuit formaţiilor artistice din cadrul întreprinderilor şi instituţiilor din oraşul Iaşi o manifestare de mari proporţii. In dupăamiaza zilei de 1 Mai, până seara tirziu, zeci de mii de oameni ai muncii adunaţi în cele 3 centre ale oraşului ( Piaţa Unirii, Piaţa Palatului Culturii şi Parcul Expoziţiei) au urmărit cu satisfacţie desfăşurarea minunatelor programe de cîntece şi dansuri populare inspirate din viaţa noastră nouă. S-au remarcat în mod deosebit, fiind primite cu vii aplauze, programele de cîntece prezentate de orchestra de chitare a Atelierelor de reparat material rulant CFR „Ilie Pintilie’’, de orchestra de muzică populară „Doina Moldovei”, de fanfara liceului „C. Negruzzi”, de Corul de Stat „Gavriil Musicescu” și altele. *** Programele artistice au continuat in după-amiaza zilei de 2 Mai antrenind sute de spectatori. Săltăreţele dansuri executate de echipa artistică de la I.R.A.- 4, înfocatele cîntece populare interpretate de orchestra cooperativei „Igiena” şi de diferite orchestre, monoloagele satirice şi dialogurile pline de haz, rostite de cei mai buni interpreţi din brigăzile artistice de agitaţie au fost răsplătite cu ropote de aplauze. Rînd pe rind, s-au perindat echipele artistice sindicale dăruind oamenilor muncii bucuria unor clipe înălţătoare, unor reale satisfacţii artistice. In interpretarea orchestrei ICET, de pildă, „Marşul de 1 Mai” de Ciprian Porumbescu, „La Întrecere de 1 Mai” de Teodor Bratu şi altele au răsunat puternic încălzind inimile auditorilor şi însufleţindu-i la noi fapte. Pe urmă cintecele populare romîneşti şi sovietice şi-au trimis ecourile pînă departe atrăgind tot mai mulţi auditori. Plnă tîrziu, s-au succedat programele formaţiilor artistice de amatori prezentind tot ce aveau mai izbutit, tot ce pregătiseră pentru marea sărbătoare a solidarităţii oamenilor funcii din lumea întreagă,, Carul" alegoric al ceferiştilor de la Atelierele „Ilie Pintilie“ Pionierii şi-au anunţat sosirea prin răpăitul tobelor. Trec gărzile muncitoreşti Sportivii îşi arată măiestria