Flacăra Iaşului, octombrie 1961 (Anul 17, nr. 4689-4714)

1961-10-01 / nr. 4689

I """"" " 1,1......1 ^mtca assasi BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ „M. EMINESCU“ (ASI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XVII, Nr. 4689 DUMINICA 1 OCTOMBRIE 1961, 4 PAGINI 20 BANI I La cinematograful î I „llie Pintilie“ | I începînd da Iun!, 2 octombrie, pe ecranul cinematografului ,,llie Pin- tilie“ din laş!, vor rula: documen-tarul de lung metraj .Vizita dele-ţ gaţiei de partid ţi guvernamentale „ la R.P. Romina in Uniunea Sovie- t ♦ tică” şi filmul „Primul raid spre ♦ 1 * stele*! Inspirat de zborul navei ti.votfbocr, avindu-l la bord pe * lurf Gagarin. ♦ ♦ întreţineri de drumuri ♦ şi poduri ♦ * In raionul Paşcani de la In- * *ceputul anului şi pînă acum au* * fost efectuate prin contribuţie în* * muncă aproape 12.000 m.c. te-* * rasament, s-au extras şi trans- im portat 23.000 m.c. petriş, s-au “săpat şi desfundat aproape 183.000 * * m.l. şanţuri, s-au reparat 175 m.l. * * poduri şi podeţe etc. * * Comunele fruntaşe la întreţinerea* “drumurilor şi podurilor prin contri-fibuţie în muncă sunt: Valea Seacă,* ♦Al. I. Cuza, Miroslăveşti şi Rugi-♦ * noasa. * * ♦ Modele noi pentru încălţăminte de sezon ţ ♦ X Colectivul cooperativei,Solidari- ♦ * tatea” Iaşi a trecut zilele acestea * * la crearea şi confecţionarea de ♦ Tmodele noi de încălţăminte pentru* ♦ sezonul de toamnă. La atelierul ♦ “central al cooperativei, de pildă,* jjj s-au pus in lucru 400 perechi de ♦ I bocanci bărbătești cu talpă de * jjj piele. Un lot de încălţăminte de se- * I zon a şi fost pus în vinzare la ma- * gazinul da desfacere din str. Cuza * ţi Vodă nr. 80. De asemenea, colec- •*( tivul de creaţie a! cooperativei ,,So- * I lidaritatea”, a trecut la realizarea ♦ [la circa 10 noi modele de încălţă- î «' minte de sezon pentru femei. ♦ Spectacol de estradă X X ♦ X Peste cîteva zile, în oraşul Iaşi, ♦ v va sosi colectivul Teatrului de es- X ♦ tradă al Sfatului popular regional ♦ ♦ Bucureşti. « ♦ Luni, 9, şi marţi, 10 octombrie * la orele 17 şi 20.30, actorii bucu- * ♦ reşteni vor prezenta spectacolul J ♦ „Rîzi, că viaţa e frumoasă!” de * ♦ Mircea Crişan, Al. Andy şi Radu J . Stănescu. ♦ ♦ Spectacolul va fi susţinut la Casa XI de cultură a sindicatelor. ♦ i Succes şi spor la muncă în noul an universitar! De fiecare dată, începutul anului universitar aduce pe străzile laţului un nou val de tinereţe. Cei peste 10.000 de studenţi din cele 6 institute de învăţămînt superior cu 23 de facultăţi, dau o deosebită animaţie amfiteatrelor luminoase, culoarelor largi, laboratoarelor şi bibliotecilor. Unii trăiesc din plin bucuria revederii, alţii au păşit pentru prima oară tfeptele universităţii purtînd cu justificatămindrie titlul de student la care sunt hotăriţi să adauge, foarte curind, pe cel de fruntaş la învăţătură. Mulţi dintre ei doresc acest lucru pentru ca muncitorii din întreprinderile de undei au plecat să se mîndrească cu ei, tivind siguranţa că miine vor primi noi specialişti, noi cadre de nădejde. Mai presus de orice insă, studenţii noştri doresc să răsplătească din plin grija părintească a partidului care lea asigurat condiţii tot mai bune de viaţă şi învăţătură, perspective largi de viitor. In oraşul nostru, unde sunt 6.400 bursieri, vor fi date In folosinţă - odată cu deschiderea noului an de învăţătură - 6 noi cămine studenţeşti care oferă condiţii confortabila de locuit şi două cantine modemn. In felul acesta avem In prezent in centrul nostru universitar 20 de cămine spaţioase şi 9 cantine unde vor lua masa 75 la sută din numărul total al studenţilor. Laboratoarele şi atelierele institutelor de învăţămînt superior au fost bogat utilate cu aparate şi maşini moderne. S-au creat o facultate de medicină veterinară la Institutul Agronomic, o facultate farmacie la Institutul de Medicine, iar la Politehnică 3 secţii noi. Pe lingă toate aceste recer fi înfăptuiri şi cele din anii trecuţi, largi perspective ie deschid astăzi vâtcminiutul de toate gradele, perspective arătate In Expunerea tovaraşului Gheorghe Gheorghiu Dej la adunareaactivului de partid din regiunea noastră. Astfel, l-a hotărît construirea In oraşul laşi a unui nou Institut politehnic care să permită în 1965 şcolarizarea unui număr de 5500 studenţi , aproape de două ori mai mut faţă de numărul actual al studenţilor politehnicii din Iaşi. Construcţia noi Politehnici, dotată corespunzător cerinţelor bunai desfăşurări a invăţămintului, va crea condiţii ca centru universitar Iaşi să aducă o importantă contribuţie la formarea cadreor de Ingineri. Pe măsuril ce va Intra In funcţiune noua construcţie a Institutului Politehnic, spaţiul eliberat va fi transferat Universităţii, precum şi altor nstituţii de invăţămint superior, ceea ce împreună cu extinderile prevăzute a se realiza, va îmbunătăţi consderabil condiţiile de desfăşurare a învâţămîntului superior din Iaşi. In perioada 1960-1965 se vor construi la Iaşi cămine cu o capacitate de aproximativ 7000 locuri, ceea ce va permite cazarea, in mare matoritate, a studenţilor proveniţi din alte localităţi. „Avem !- a spus tovarăşul Gheorghie Gheorghiu-Dej n faţa cadrelor didactice din nvăţămîntul superior ieşean - un popor muncitor, care năzuieşte să-şi însuşească In tot ce piere plăsură comorile ştiinţe, ale culturii. Să consacram, foite forfele, toată energia noastă înfăptuirii acestei năzuini, căci nu există ţel mai nobil decît a ajuta poporul tău să se ridice pe culmile civilizaţiei, al bunăstării " materiale şi spirtuale“. Ecoul puternic al acestor cuvinte, îndemnul lor însufleţeşte pe toţi oamenii muncii, tineretul nostru studios in lupta pentru cucerirea cenţii ştiinţei şi culturii. Potrivit sarcinilor trasate de cel de el lil-lea Congres al PMR trebuie create noi cadre inginereşti necesare economiei naţionale, industriei noastre socialiste, trebuie pregătiţi de ce inere mai mulţi ingineri agronomi care să pună umărul la transformarea socialistă a agriculturii, medici care să fregheze la ocrotirea sănătăţii publice, profesori care să asigure tresrea la generalizarea invâţâmîntului la 8 ani. înfăptuirea tuturor acestor obiective impune strădanii sporite atît din ofertea cadrelor didactice cit şi a studenţilor. Şcoala noastră superioară are menirea de a-i înarma pe tineri cu bogate cunoştinţe ştiinţifie axate pe problemele practice şi de a-i forma ca cetăţeni devotaţi patriei, capabili să contribuie din plin la deâvîrşirea construcţiei socialiste. In cest sens, păstrarea permanentă a contactului cu producţia, cu viaţa, consituie un principiu călăuzitor şi cheziţia pregătirii temeinice a tineretului studios. Predarea cunoştinţelor teoretice în strînsă legătură cu problemele cele mai actuale, efectuarea în bune condiţiuni a practicii în predicts, munca de cercetare ştiinţifică , sprijinul unor probleme concrete de industrie şi agricultură, sunt o garanţie a succeselor viitoare în profesiursa aleasă. Este foarte important ca tneretul să cunoască cele mai noi cuceriri ale tehnicii modeme, epocgie şi descoperiri ale ştiinţei sovietice, sarcinile ce se pun privind dezvoltarea ţării noastre In următorii ani. In acelaşi timp, Intelectualul de azi din ţara noastră nu se poate limita la cunoaşterea specialităţii sale, ci trebuie să-şi însuşească învăţătura marxist-leninistâ spre a avea o concepţie ştiinţifică despre natură, viaţă şi societate, pentru a reuşi să se orienteze just şi să aprofundeze problemele din ramura sa de activitate. Toate acestea se pot realiza in primul rînd prin cursuri care să fie predate la un inait nivel ideologic şi ştiinţific, cursuri care să combată orice reminiscenţă a mentalităţii burgheze, precum şi teoriile retrograda elaborate de ideologii burgheziei. Cadrelor noastre didactice care se bucură de o înaltă preţuire din partea partidului şi a întregului popor muncitor ie revine sarcina nobilă de a munci cu stăruinţă pentru progresul ştiinţei, pentru pregătirea temeinică a studenţilor, pentru formarea cadrelor de viitori specialişti. La educarea comunistă a studenţilor şi creşterea lor în spiritul eticii noi, la formarea sentimentelor de profund patriotism şi internaţionalism proletar contribuie foarte mult şi manifestările cultural-educative, organizate de UTM şi asociaţia studenţilor. Aceste manifestări trebuie să înfăţişeze realizările, regimului nostru democrat popular, frumuseţile patriei, trecutul glorios de luptă a clasei muncitoare condusă de partidul ei, aspecte din Uniunea Sovietică şi din celelalte ţări prietene. Informarea politică a tineretului asupra problemelor interne şi internaţionale, cultivarea sentimentelor de prietenie faţă de oamenii muncii din lumea întreagă şi a dragostei pentru pace, sunt de asemenea, preocupări principale. Organizaţiile de partid din Institutele de învăţămînt superior sunt chemate să îndrume cu pricepere şi atenţie întreaga muncă educativă ce se desfăşoară in rîndurile tineretului. Adunările de dare de seamă şi alegeri ale noilor birouri ale organizaţiilor de partid vor fi un bun prilej pentru comunişti de a dezbate problemele importante ale procesului instructiveducativ. Este necesar ca organizaţiile de partid să se preocupe de conţinutul cursurilor, să vegheze ca acestea să fie axate pe problemele cele mai actuale şi să combată cu intransigenţă concepţiile burgheze în ştiinţă, literatură, artă. Tineretului nostru i-au fost create prin grija partidului, condiţii de învăţătură fără precedent, întregul popor muncitor urmăreşte cu interes felul cum se formează noile cadre de intelectuali, elemente de nădejde pentru diverse ramuri ale economiei naţionale. Muncitori şi tehnicieni dintre cei mai buni, au fost trimişi să-şi desăvîrşeascâ studiile în înalte institute de cultură, creîndu-li-se posibilitatea de a urma şi cursurile invâţămîntului seral. Răspunzind acestui sprijin multilateral studenţii au ca principală îndatorire, învăţătura, buna lor pregătire pentru viitor. Rezultatele obţinute an de an la studii dovedesc din partea lor o tot mai înaltă conştiinţă, spirit de răspundere, dragoste faţă de profesiunea aleasă. Şi în acest nou an universitar ei sînt animaţi de hotărîrea fermă de a-şi însuşi profund comorile ştiinţei şi culturii. De aceea, în această zi de adevărată sărbătoare, întregul nostru popor doreşte cadrelor didactice şi studenţilor spor la muncă şi succes în noul an de învăţămînt ! Duminica sportivă iată programul manifestărilor sportive de azi. Rugbi, stadionul „23 August”, ora 14: CSMS - CFR Griviţa Roşie (cat. A.); teren Penicilina, ora 10: Constructorul IUT - Ceahlăul P. Neamţ (camp, calificare). Fotbal, stadionul „23 August”, ora 12,15: CSMS (rezerve) - Unirea Negreşti (camp, reg.); ora 15,45: CSMS -CSM Brăila (cat. B); teren Ţesătura, ora 9: Constructorul - Tractorul Tg. Frumos (camp, reg.); ora 11: Ţesătura - Gloria Paşcani (camp, reg.); ora 13: Ştiinţa IMF - Progresul Hîrlău (camp, reg.); teren Armata; ora 9: instalatorul - Poligrafia (camp, oraş); ora 11: IPROFIL - Tăcerea (camp, oraş); ora 13: Victoria Bucium Stejarul Ciurea (camp, oraş). Noile cămine studenţeşti din Calea. 23 August din Iași* .C.U. „M. EMINESCU" goto: fi PAUL! Un impresionant program de dezvoltare a regiunii Iaşi Potrivit sarcinilorde pregătire a cadrelor inginereşti necesare economiei noastre naţionale s-a hotărît construirea în oraşul Iaşi a unui nou institut politehnic. Construcţia noii Politehnici, dotată corespunzător cerinţelor bunei desfăşurări a învăţămîntului, va crea condiţii ca centrul universitar Iaşi să aducă o importantă contribuţie la formarea cadrelor de ingineri. In perioada 1960—1965 se vor construi la Iaşi cămine cu o capacitate de aproximativ 7.000 locuri, ceea ce va permite cazarea,în mareamajoritate, a studenţilor proveniţi din alte localităţi. Din „Expunerea tovarăşului ’Gheorghe Gheorghiu- Dej la adunarea activului de partid din regiunea Iaşi. Pentru dezvoltarea industrială, a regiunii Iaşi, se vor aloca in perioada 1960—1965 fonduri de investiţii în valoare de 2—2,3 miliarde lei. Ponderea regiunii Iaşi în industria ţării va spori de la 2,3 la sută în 1960, la 3,4 la sută în 1965; numărul salariaţilor din industrie va creşte cu cca. 20 mii, ajungînd la 44 mii. Din „Expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu: Dej la adunarea activului de partid din regiunea Iași. Insămînţările de toamna — la timp şi în bune condiţii! Acţiuni care nu Îngăduie tărăgănare Lucrările din actuala campanie agricolă de toamnă sunt în plină desfăşurare. Un loc principal îl ocupă lucrările în vederea asigurării unor recolte bogate şi în anul viitor, pentru a se realiza pe această cale sarcinile trasate oamenilor muncii din agricultură de către cel de al lll-lea Congres al partidului. Schimbul de seminţe trebuie grabnic terminat in regiunea noastră toate unităţile agricole socialiste şi au planificat să însămînţeze însemnate suprafeţe cu grîu din soiuri de mare productivitate pus la dispoziţie de către Stat prin bazele de recepţie. Care este stadiul schimbului de seminţe ? Deşi campania de însămînţări a început, schimbul griului de sămînţă nu s-a terminat în nici un raion. Cel mai avansat raion, Bîrladul, a schimbat 82 la sută din cantităţile de seminţe planificate, urmat de raionul Hîrlău, cu 72,4 la sută. In celelalte raioane, schimbul de seminţe s-a efectuat doar în proporţii cuprinse între 69,9 la sută (oraşul Bîrlad) şi 23,4 la sută (raionul Vaslui). Se impune deci ca în cel mai scurt timp operaţiunea de schimbare a seminţelor să ia sfîrşit. Atenţie pregătirii terenurilor şi însămînţărilor Pentru ca pregătirea terenului şi semănatul să se poată face neîntîrziat este necesar ca terenurile ce se însămînţează în toamnă să fie eliberate într-un timp cit mai scurt de culturile tîrzii. Din situaţia operativă a secţiei agricole a sfatului popular regional reiese că recoltatul porumbului de pe terenurile destinate a se însămînţa cu grîu s-a efectuat pe întreaga regiune doar în proporţie de 43,8 la sută. In comunele de pe raza oraşului Iaşi această acţiune a fost încheiată iar în raionul Hîrlău s-a recoltat 83,7 la sută din suprafeţele ocupate de porumb. Recoltatul porumbului de pe terenurile destinate a se însămînţa cu grîu este rămas în urmă în raioanele Bîrlad (unde s-au recoltat 22,4 la sută din suprafeţele cultivate), Huşi (32,6 la sută), Paşcani (27,2 la sută), Vaslui (33,1 la sută) şi în comunele din raza oraşului Bîrlad (36,6 la sută). Mult rămase în urmă cu recoltatul porumbului sunt unităţile din cadrul trustului GAS, unde nu s-a recoltat decît 42,4 la sută din suprafeţele planificate. Cele mai mici suprafeţe de porumb au fost recoltate la GAS din Deleni raionul Hîrlău, Pojorăni raionul Huşi, Strunga raionul Paşcani şi Popricani raionul Iaşi. Intîrzierea eliberării terenurilor trebuie urgent lichidată. Este necesar ca, odată cu eliberarea terenurilor de culturile prăşitoare să se facă aratul şi grăpatul. Pe întreaga regiune au fost arate pentru însămînţările de toamnă suprafeţe ce reprezintă 36,2 la sută din cele planificate aseara. In raioanele Vaslui, Huşi, Bîrlad, Hirlău, Negreşti sarcinile de plan la arături nu s-au îndeplinit decât în proporții cuprinse între 14,3 (Continuare în pag. 3-a) IAŞI______ Pregătiri la Atelierele de reparat material rulant din Paşcani 9 Pentru producţia anului viitor După cunoaşterea şi dezbaterea sarcinilor de plan pe anul viitor, la Atelierele de reparat material rulant din Paşcani s-a întocmit un plan de măsuri tehnice şi organizatorice, axat pe nevoile producţiei din aproape toate secţiile. 1962 va fi anul sporirii producţiei în această întreprindere, al adîncirii specializării la unele sortimente a căror producţie a început. Pentru realizarea noilor sarcini sporite se vor crea capacităţi noi. Unele secţii vor fi lărgite, dezvoltate. Producţia la vagoane capitonate cu 2 osii, de exemplu, va creşte de 4 ori. Pentru aceasta s-a asigurat un spaţiu suplimentar, prin construirea unui atelier nou de tapiţerie. La atelierele din Paşcani se produce un sortiment nou, containere de mărfuri, utilizate acum pe ceară largă în aprovizionarea unor întreprinderi sau unităţi comerciale cu diferite produse. Pentru extinderea în anul viitor a producţiei acestui sortiment a început construcţia unei hale — în prezent aproape terminată - care va aigura o suprafaţă de producţie în plus de circa 800 m.p. In aceeaşi întreprindere se va dezvolta - de peste două ori şi producţia de piese de schimb. In acest scop s-au luat măsuri pentru creşterea înzestrării tehnice a unor locuri de muncă prin montarea unui ciocan de aburi de 500 kg., a unei prese hidraulice de 200 tone, a 3 strunguri paralele etc. O altă direcţie în care este concentrată atenţia conducerii întreprinderii este îmbunătăţirea procesului tehnologic la repararea vagoanelor. O şură eficace în acest scop o va constitui trecerea la organizarea producţiei după sistemul „în lanţ” şi la secţia reparaţii capitale. Dar pentru aceasta este nevoie de un transbordor a cărui repartizare a şi fost asigurată de Ministerul tutelar. In prezent s-a trecut la definitivarea proiectului de montare a acestui transbordor. N-au fost pierdute din vedere nici posibilităţile existente pentru ca odată cu îmbunătăţirea unor faze ale procesului tehnologic să se obţină şi o economisire a materialelor folosite. Astfel se prevede extinderea matriţării pieselor la încă 40 de repere, ceea ce va asigura o reducere a consumului specific de laminate pentru tot anul 1962 de circa 35 tone. In prezent serviciul tehnic a trecut la întocmirea proiectelor respective iar serviciul mecanic şef la executarea sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor. Sub îndrumarea comitetului de partid, s-au luat aceste măsuri, precum şi altele, astfel ca toate secţiile Atelierelor din Paşcani să fie pregătite din vreme pentru prima lună de producţie din anul viitor. In felul acesta spiritul de gospodar al harnicului colectiv păşcănean se verifică încă o dată în aceste zile, cînd în fiecare întreprindere se asigură condiţiile producţiei anului 1962. I. H. Concursul ziarului „Flacăra laşului“ Pentru cele mai multe şi mai bune corespondenţe“ Redacţia ziarului „Flacăra laşului“ organizează, în perioa- da 1 octombrie — 30 decembrie a.c., un concurs „Pentru cele mai multe şi mai bune corespondenţe“. La concurs pot participa toţi corespondenţii voluntari şi ciititorii ziarului nostru. Participanţii la concurs sunt chemaţi să scrie despre avântul cu care muncitorii, mecanizatorii, colectiviştii şi Intelectualii participă la traducerea în viaţă a sarcinilor izvorîte din docu- mentele plenarei CC al PMR din 30 iunie — 1 iulie a.c. şi din Expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la adunarea activului de partid din regiunea Iaşi. Corespondenţele trimise redacţiei trebuie să oglindească înfăptuirile obţinute de poporul nostru muncitor, sub conducerea partidului, în anii de democraţie populară, aspecte ale activităţii creatoare a oamenilor muncii de la oraşe şi sate, să împărtăşească larg experienţa pozitivă. De asemenea, corespondenţii sunt chemaţi să scoată cu curaj la iveală lipsurile ce mai există pe alocuri. Corespondenţele trimise redacţiei trebuie să cuprindă cifre şi fapte exacte, bine verificate. In timpul desfăşurării concursului, redacţia va publica unele corespondenţe, aceasta fără a anticipa rezultatul final al concursului. Redacţia va acorda la sfîrşitul concursului următoarele premii : Două premii I — cite un aparat de fotografiat. Trei premii II — cite un ceas de mină. Patru premii III — cite o servietă de piele tip diplomat, şase menţiuni — cite o garnitură stilou şi creion. Corespondenţele vor fi trimise pe adresa: „Redacţia ziarului „Flacăra Iaşului“, strada Mareşal Malinovschi nr. 1 Iaşi cu menţiunea: „Pentru concurs“. La sfîrşitul fiecărei scrisori, coresponddentul va trebui să indice exact numele şi pronumele, profesiunea şi munca pe care o deţine, precum şi adresa exactă..