Flacăra Iaşului, martie 1963 (Anul 19, nr. 5128-5154)

1963-03-01 / nr. 5128

V . v OTEC, UNIversz' PROLETARI HIV TOATE TARILE, VRiŢi-ni ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Alegeri de deputaţi in sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor Alegători prin circumscripţia electorală hr. RTdin comuna Vinători, oraş Iaşi,discutând cu Candidatul F.D.P., colectivistul SVasile O. Voroncina, Entuziaste adunări cetăţeneşti Propunerile prind viaţă încă de dimineaţă, numeroşi cetăţeni din satele componente ale comunei Trifeşti, din raio-nul Iaşi, au pornit spre centrul de comună. Aici, în încăpătoa-rea sală a căminului cultural, avea să se desfăşoare o adunare cetăţenească. La ora prînzului, sala era pil- nă. Intr-o atmosferă entuzias- tă, tovarăşul D-tru Zaharia, preşedintele comitetului executiv al Sfatului popular raional, a vorbit alegătorilor despre măreţele realizări obţinute de patraenii muncii din ţara noastră, conduşi de partid, în opera de, resăvîrşire a construcţiei socialiste,’ despre continua înflorire a regiunii şi raionului Iaşi. Au luat cuvîntul, apoi, nu- imeroşi cetăţeni, care au scos în evidenţă transformările înnoitoare petrecute, în ultimii ani, în comună. Cu ochii noştri vedemi currtse schimbă faţa satelor comunei Trifeşti , a spus colectivistul Gh. Aciobăniţei. Iată, adunarea noastră se desfăşoară în acest frumos cămin cultural, Construcţie nouă. La şcoala de 8 ani din Trifeşti s-a terminat, anul trecut, o anexă cu două teăli de clasă. Clădirile şcolilor din Lunca Prut şi Vladimira feînt renovate. Copiii noştri din Clasele I—Vii primesc cărţi fără a plăti un ban. Avem o viaţă frumoasă şi ne-ovom face şi mai frumoasă. — Bine a zis tovarăşul Acro-băniţei, a spus colectivistul Va-sile Sîncu. Ne stă în putere să facem şi mai frumoasă viaţă noastră. Vom Imunei împreună cu deputaţii pentru aceasta. A început construcţia unui magazin universal la centrul de comună Este o urmare a propunerii alegătorilor. Vom participa, prin muncă voluntară, la ridicarea clădirii acestui magazin. In anul trecut, am făcut o treabă bună: am săpat şanţuri de-a lungul drumului Trifeşti - Lunca Prut. In acest an, vom pune şi pietriş pe drum. Vorbele lui Vasile Sîncu erau însoţite de aprobări ale celor prezenţi. Da, în comuna Trifeşti s-au făcut lucruri frumoase: căminul cultural, anexa de şcoală de la Trifeşti, noua şcoală, aproape terminată, din satul Damache, 4 poduri mari noi, 9 fîntîni etc. Alţi cetăţeni care au luat cuvîntul (Şt. Petrişor, Gh. Huţu, B. Anton) au subliniat viaţa nouă pe care o trăiesc de cînd sînt în gospodăria colectivă, acţiunile cu caracter gospodăresc iniţiate, la care au participat numeroşi cetăţeni, în frunte cu deputaţii. La întrunirile cu candidaţii F.D.P. pentru alegerile de la 3 martie, a spus în cuvîntul său Mihai Prisacaru, preşedintele comitetului executiv al Sfatului popular comunal, s-au făcut o serie de propuneri pentru mai buna gospodărire şi înfrumuse- ţare a satelor comunei noastre. Multe dintre ele încep, de pe acum, să prindă viaţă. Pentru împrejmuirea cu gard nou a că-minului cultural în care ne afulăm s-au şi adus materialele necesare. Peste cîteva zile, vom începe să transportăm piatra din cariera locală, pentru a o aşterne pe drum. „Alegătorii şi candidaţii F.D.P. pentru alegerile de la 3 martie, participanţi la această aduna- re cetăţenească, s-au angajat să contribuie, prin muncă patriotică, la realizarea propune- rilor făcute, la continua întru-museţare şi gospodărire a conmunei. In încheiere, participanţii la adunare au manifestat pentru partidul drag, pentru viaţa lor fericită. Apoi, formaţiile căminului cultural au prezentat un frumos program artistic. GH. MATEI Cu grijă de buni gospodari Numeroşi alegători din scatul Rădeni, comuna Frumuşica, raionul Hîrlău, au participat cu mult interes la adunarea cetăţenească care a avut loc în localul şcolii. Tovarăşul Ioan Fodor, Secretar al comitetului raional de partid, a vorbit participanţilor, la adunare despre realizările obţinute de poporul nostru muncitor,sub conducerea partidului, în anii regimului de de- mocraţie populară. Referindu-se la munca şiviaţa nouă a cetă- ţenilor din Rădeni, vorbitorul a spus« „An de an, colectiviştii din Rădeni zmulg pămîn- tulul producţii de cereale mereu sporite. Ca urmare a dezvoltării averii obşteşti a gospodăriei colective, creşte continuu nivelul de trai al colectiviştilor. In ultimii doi ani, bunăoară, în sat şi-au construit case noi peste 75 de familii, iar multe alte locuinţe au fost refăcute. De asemenea, mulţi colectivişti şi-au cumpărat mobilă nouă, aparate de„ radio“ etc. Au luat apoi cuvîntul alegătorii.„ Trebuie să arăt, a spus Intra altele colectivistul Aurel Filip, că printre cei care şi-au construit case noi în ultima vreme mă număr şi eu. Muncind în gospodăria colectivă am obţinut venituri importante. Astăzi, Casa îmi este îndestulată cu de toate. „ Satul nostru îşi schimbă continuu înfăţişarea — a spus alegătorul Gh. C. Petruş. Mobilizaţi de deputaţi, noi am muncit cu toţii la înfrumuseţarea şi buna lui gospodărire. Numai anul trecut, s-au construit şi reparat în sat peste 600 m.l. garduri, s-au săpat şi curăţat 1.500 m.l. şanţuri, am contribuit la refacerea drumului Frumuşica — Rădeni — Unsa-Boscoteni, peste care am aşternut 300 m.c. piatră. Cred însă că mai putem face, cu sprijinul deputaţilor, noştri, şi alte lucruri. Iată, propun ca, folosind posibilităţile locale de care dispunem, să participăm cu toţii la construirea unui nou local de şcoală în sat. Propuneri valoroase, cu caracter gospodăresc au făcut şi alţi alegători printre care M. Spirtu, I. Vornicu, Al. Sandu şi alţii. Făcînd noi propuneri pentru continua înflorire a satului lor, pentru mai buna lui gospodărire, participanţii la adunarea cetăţenească şi-au manifestat totodată ataşamentul. Şi dragostea faţa de partid şi guvern, hotărîrea lor nestrămutată de a-şi da votul, la 3 martie, candidaților F.D.P. ENESC.U. Candidaţi ai F. P. Colectivistul Toma Mihalache, candidat al F.D.P. în circumscripţia electorală nr. 23 din comuna Bivolari, raionul Iaşi. Colectivistul Maria Conacul, candidată a F.D.P. în circumscripţia electorală nr. 17 din c comuna Pungeşti, raionulVaslui. ANUL XVIII Nr. 5128 VINERI 1 MARTIE 1983 4 PAGINI 20 BANI Carnet electoral . Zilnic, la punctul de agitaţie din Topile, raionul Paşcani, au loc diferite manifestări culturale în cinstea alegerilor de la 3 martie. Zilele trecute, bunăoară, numeroşi cetăţeni veniţi la punctul de agitaţie au audiat, cu viu interes, conferinţa „România pe glob, ieri şi azil“. După conferinţă, participanţii au asistat la spectacolul „Satu-ntreg e-n sărbătoare“, prezentat de echipa artistică a căminului cultural, V. MIHALACHE corespondent BIRLAD (De la subredacţia Ziarului „Flacăra Iaşului). * In vederea apropiatelor alegeri de la 3 martie, tot mai piuite formaţii de artişti amatori din întreprinderile oraşului Birlads-au deplasat la sate, prezentînd în faţa ţăranilor colectivişti interesante programe artistice. Numai In luna februarie, de exepiplu, pe scena căminului cultural din comuna Zorleni (oraşul Bîrlad) au fost prezentate de către brigăzile artistice de agitaţie de la F.R.B., F.C.B., întreprinderea de industrie locală şi altele, 13 programe artistice adecvate campaniei electorale. Spectacolele au fost vizionate de peste 5000 de colectivişti, ELENĂ FRIGORIU i Alte noi magazine săteşti Muncitorii întreprinderii de construcţii a U.R.C.C. - laşi vor începe curînd lucrările de construcţii a 4 noi magazine universale în satele Trifeşti (raionul laşi), Grumezoaia (raionul Huşi), Oţeleni (raionul Paşcani) şi Piteşti (raionul Birlad). In acest scop, conducerea întreprinderii a întocmit din vreme documentaţiile necesare, a încheiat contracte cu diverşi furnizori in vederea aprovizionării şantierelor cu diferite materiale de nisip, pietriş, balast, etc. Pe şantierele de la Grumezoaia şi Trifeşti au fost transportate, zilele acestea, primele cantități de cărămizi. Deschiderea expoziţiei „Iaşul din trecut şi de azi, oglindit în arta plastică“ Zilele trecute, Muzeul regional de artă plastică a deschis In sala artiştilor contemporani, de la Palatul Culturii din Iaşi, expoziţia cu tema: „Iaşul din trecut şi de azi, oglindit în arta plastică“. Sunt panotate 47 lucrări de pictură, 45 gravuri, guaşe, acuarele, 15 fotocopii după litografii, ţesături, lucrări de sculptură. Peisajele, scenele de gen, portretele marchează etape ale istoriei Iaşului, din prima jumătate a secolului al XIX-lea, pînă în zilele noastre. In stadiu avansat Constructorii de pe şantierul de blocuri din cartierul „Dimitrie Cantemir“— Iaşi, avind asigurate condiţiile necesare pentru a desfăşura munca In interiorul construcţiei, dau zor cu lucrările de finisare. In blocul P. 3 (care cuprinde 100 de apartamente), de exemplu, lucrările de finisare interioară se află într-un stadiu avansat. Aici s-a efectuat, pînă acum, 40 la sută din volumul tencuielilor. Concomitent, sunt executate instalaţiile interioare (electrice, de încălzire, sanitare) şi pardoselile. Creşte numărul depunătorilor la C. E. C. Ca urmare a creşterii continue a veniturilor lor, tot mai mulţi oameni ai muncii din raionul Negreşti îşi depun disponibilităţile pe librete C.E.C. Dacă in luna ianuarie anul trecut un libret C. E. C revenea la 7 locuitori, anul acesta pe aceeaşi perioadă, revine la 4 locuitori. Sumele depuse la C. E. C. de la începutul acestui an şi pină zilele trecute au sporit cu 218.000 lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. COSTESCHI VALENTIN funcţionar Excursie la Bacău întorcând vizita fotbaliştilor băcăuani, membrii echipei de fotbal C. S. M. S. Iaşi vor susţine duminică, la Bacău, o partidă amicală în compania echipei Dinamo din localitate. Tot în aceeaşi zi, rugbiştii C. S. M. S., aflaţi la primul lor joc de verificare din preajma noului campionat, vor întîlni la Bacău o selecţionată locală. Cu prilejul acestor întîlniri, Agenţia laşi a O. N. T. „Carpaţi“ organizează o excursie la Bacău, cu autocarele. Plecarea este programată în dimineaţa zilei de duminică, la ora 1, iar sosirea la Iaşi in seara aceleiaşi zile, in jurul orei 23. Dotat cu mobilier modern NEGREŞTI (de la subredacţia ziarului .Flacăra Iaşului“) Localul cofetăriei din comuna Negreşti a fost dotat recent cu mobilier modern. întregul mobilier este executat din metacort pe schelet metalic. Aceasta este a 10-a unitate comercială din raion dotată complet cu mobilier nou, modern. LALUCI CRĂCIUN DE PESTE HOTARE GENEVA La 28 februarie a avut loc la Geneva Intîlnirea celor doi co- preşedinţi ai Comitetului celor 18 stata pentru dezarmare - S. K. Tarapkin, reprezentantul Uniunii Sovietice şi W. Foster, reprezentantul Statelor Unite. ACCRA — La 28 februarie la Accra a fost semnat un protocol cu privire la schimbul de mărfuri intre Ghana și Uniunea Sovietică pe anul 1963, care prevede o sporire a volumului livrărilor reciproca de mărfuri în comparație cu anul 1962. * LONDRA — In urma tratativelor care s-au desfăşurat la Londra intre Federaţia industriaşilor britanici şi reprezentanţii Camerei comerţului exterior al R. D. G., a fost încheiat un acord comercial pe anul 1963. * MOSCOVA — Ivan Spiridonov, preşedintele Sovietului Uniunii al Sovietului Suprem al U. R. S. S., a primit la cererea lor, pe pertizanii păcii indieni Prabhakar Menen şi Satis Kumar, care întreprind marşul păcii Delhi- Moscova-Washington. * LONDRA — Comunistul J. Mitchell, şef de secţie de la o uzină a societăţii Ford din Dagenham (Essex), a fost ales secretar al Comitetului regional al sindicatului unit al constructorilor de maşini din comitatul Essex de sud-est. Comentatorul ziarului „Financial Times“ pentru problemele muncii arată că odată cu alegerea lui Mitchell, în acest comitet sindical elementele de stingă formează majoritatea. ----------------- Prin reducerea timpului de staţionare creşte capacitatea de transport a autovehiculelor în luna ianuarie a. c. numărul orelor staţionate din cauza reparaţiilor accidentale a scăzut la autobaza nr. 1 I.R.T.A. Iaşi cu aproape 1.000 faţă de aceeaşi lună a anului trecut. In raport cu cele 170 de maşini din parcul autobazei care lucrează în medie, zilnic în circulaţie, scăderea aceasta constituie o realizare. Dealtfel şi planul de transporturi revenit autobazei nr. 1 (şef de unitate — ing. Adrian Luca) pe luna ianuarie a.c. a fost îndeplinit, cu toate dificultăţile temperaturii scăzute, in proporţie cu 101,2 la sută, realizindu-se în aceeaşi perioadă o economie la preţul de cost de 41.000 lei peste prevederile planului. Succese în înfăptuirea sarcinilor de plan a obţinut colectivul acestei unităţi şi în primele două decade ale lunii februarie. Aplicarea unor măsuri tehnico-organizatorice eficace în scopul reducerii timpilor neproductivi a jucat un mare rol în obţinerea realizărilor. Spre deosebire de anul trecut cînd mai existau autovehicule care circulau fără un plan bine stabilit, în 1963 toate maşinile ce aparţin autobazei nr. 1 au fost organizate în coloane fixe, în funcţie de starea lor tehnică. Aceasta a dat posibilitate şefilor de coloană să cunoască fiecare conducător auto şi maşină în parte, să ia din timp la autobaza nr. 1 I.R.T.A. măsurile pentru a preintimpine defecţiuni neprevăzute. Odată cu aplicarea acestei măsuri la atelierul autobazei au fost repartizate noi cadre tehnice cu calificare ridicată şi experienţă în întreţinerea autovehiculelor. Comuniştii Constantin Scurei şi Dumitru reduc de curînd absolvenţi ai şcolii de maiştri — se numără printre aceştia, împreună cu mecanicii Ioan Sicrieru, Ştefan Chiriac, Neculai Gîrneaţă, Ioan Luntraru şi Gheorghe Pruteanu, membri şi candidaţi de partid, noii maiştri ai atelierului mecanic au militat activ pentru a reduce numărul orelor neproductive. Ei au pornit mai întîi de la asigurarea unei rezerve minime de piese cu mare consum: arcuri de suspensie, prezoane cu piuliţe planetare, buloane pentru arcuri faţă etc. Mai tîrziu stocul de rezervă a fost lărgit cu alte piese sau subansamble: radiatoare, pompe de apă chiulaşe-compresor şi altele. Datorită acestui stoc de rezervă timpul de staţionare a autovehiculelor intrate în atelier cu reparaţii neprevăzute a fost redus cu , peste 25 la sută1, înlocuirea arcurilor, radiatoarelor, pompelor de apă şi chiulase-, ior compresor la autovehicolele cu nr. 50.490, 50.988, 26.558, 26.346, etc. a fost executată într-un termen cu mult redus faţă de normele tehnice admise. Faptul care reţine atenţia este acela că în planul tehnico-organizatoric este prevăzut ca termen de aplicare a schimbului de piese uzate cu altele din stocul de rezervă - începutul lunii martie a.c. Colectivul atelierului mecanic însă, datorită muncii de mobilizare desfășurată de comuniști, a luat-o înaintea planului tehnico-organizatoric, adăugind în ultimele trei săptămîni la stoc numeroase subansamble: carburatoare, compresoare, delco-uri şi altere. Muncitorii şi tehnicienii acesttui atelier au asigurat totodată condiţiile necesare creşterii stocului de rezervă cu subansambluri mai complicate - grupuri diferenţiale, cutii de viteze şi chiar cu motoare complete, reparate capital. In 1963 atelierul autobazei a fost dotat cu un strung automat, cu aparate degresat şi scule noi. La atelierul de fierărie a intrat în funcţiune un cuptor pentru călirea foilor de arc. Şi autovehiculele au fost completate cu truse minime de AL. SEVERIN (Continuare în pag. 3-a) oOo-t ... .. Se extinde reţeaua de apă Anul acesta, reţeaua conductei de apă se va extinde la Iași cu încă 10.000 m.l. De asemenea, pe un număr însemnat de străzi vor fi excutate lucrări de modernizare a Instalaţiei de aprovizionare cu apă. Aceste obiective au şi început să fie traduse în fapt. Zilele trecute, de pildă, pe str. Munteni din cartierul Păcurari au și început lucrările de extindere a conductei de apă. Schimb de experienţă în problema creşterii animalelor Consiliul agricol orăşenesc Birlad a organizat, miercuri, la G.A.C. Zorleni, un schimb de experienţă privind sectorul zootehnic. Au participat laschimbul de experienţă peste 100 de colectitivişti care lucrează in sectorul zootehnic al celor 5 G.A.C.-uri din comunele subordonate oraşului. Participanţii au urmărit îndeaproape felul cum se face întreţinerea vacilor şi a viţeilor, la G.A.C. Zorleni. De asemenea, au vizitat sectorul avicol al gospodăriei colective din Zorleni care cuprinde 1.200 de păsări. A avut apoi loc, la căminul cultural, o consfătuire în cadrul căreia participanţii au împărtăşit din experienţa lor în creşterea animalelor. coo-Calitate superioară a producţiei Textuiştii de la „Ţesătura" sunt preocupaţi de îmbunătăţirea continuă a calităţii productelor. Colectivul tehnic al filaturii fabricii, de pildă, analizînd posibilităţile de realizare a tu- turor parametrilor, a trecut la întocmirea planului de filaj nuumai pe faze de fabricaţie. De asemenea, în sectorul finisaj1 s-a luat, printre altele, măsura ca ţesăturile să fie trecute printr-o baie de hidrosulfit pentru a se obţine un grad de alb superior. Aceste măsuri au dus la îmbunătăţirea calităţii firelor şi ţesăturilor. In urmă cu cîteva zile, au apărut primii vestitori ai primăverii, ghioceii. Şi odată cu ei, în magazine, şi-au făcut apariţia alţi vestitori, artificiali, lucraţi de gingaşe mîini, pentru gingaşe fiinţe: mărţişoarele. Astăzi, vîrstnici şi tineri, copii vor prinde la pieptul celor dragi cite un mărţişor, simbol al primăverii. Au zăbovit îndelung în faţa uriaşelor palete cu zeci de mărţişoare: „Pe care să-l iau oare ?“. Toate sunt frumoase. Şi toate simbolizează sosirea primăverii. E 1 martie! Economii şi beneficii peste plan * Colectivul de muncă crf Fabricile de antibiotice acordă o atenţie de-^osebită realizării de economii şi beneficii peste plan. Muncind cu entuziasm, acordînd o deosebită cxtenţie metodelor înaintate de muncăi privind gospodărirea materiei primei şi materialelor, colectivul de aici a reuşit să obţină în prima lună a anului acesta economii la preţul de cost şi beneficii peste plan de 398.000 lei şi respectiv 939.000 Iei. Cele mai bune rezultate în acest sens, le-au obţinut colectivele de muncă din sectoarele I şi V ale fabricii. * Succese importante pe linia reealizării de economii peste plan a obţinut şi colectivul de muncă de la fabrica de mobilă. Aici comuniştii au antrenat în această acţiune şi pe ceilalţi muncitori. Drept urmare a fost redus consumul specific de materiale, ceea ce ie-a adus în luna ianuarie a.c. economii în valoare de :162.000 lei.