Flacăra Iaşului, iulie 1964 (Anul 19, nr. 5540-5566)

1964-07-22 / nr. 5558

ru ,v v . " PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 in intimpinarea aniversării eliberării patriei Succese ale lucrătorilor Muncitori loan Răltrandrî Constantin Tsachi sunt evidenţiaţi în întecerea socialistă ce se desfăşoară la Uzina metalurgică din Iaşi. Ei îşi depăşesc sarcinile de plan, acordînd toată atenţia calităţii lucrului ce-l execută. Iată-i reglînd o maşină pentru a obţine un indice de calitate cît mai ridicat. Foto: G. PAUL din cadrul D.R.E.F. Aproape 1.000 hectare împădurite Pentru a cinsti cum se cuvine cea de a XX-a aniversare a eliberării patriei, muncitorii, inginerii şi tehnicienii din cadrul D.R.E.F. şi-au sporit eforturile în producţie. Astfel, desfăşurînd larg întrecerea socialistă, de la începutul anului şi pînă în prezent, ei au împădurit 963 de hectare, cifră ce reprezintă o depăşire de 163 hectare faţă de plan. In această acţiune s-a pus un deosebit accent pe împăduriri cu specii repede crescătoare şi de valoare economică ridicată. Aşa de pildă, 46 la sută din suprafaţă a fost împădurită cu plop negru hibrid şi salcîmi. Pe rest s-au plantat răşinoase, nuci şi altele. De asemenea s-au mai executat lucrări de plantaţii în aliniamente de-a lungul drumurilor pe o distanţă de 200 km., culturi în pepinieră pe41 de hectare etc. O mare parte dintre lucrări s-au efectuat prin muncă patriotică, fapt care a contribuit la obţinerea unei economii de 931.000 lei. S-au evidenţiat ocoalele silvice din Iaşi, Paşcani şi Huşi. Realizări, iniţiative, entuziasm supusă procesului de prelucra-, re, argila capătă formele necesare, durabilitate şi culoare roşcată; priceperea muncitorilor de la întreprinderea ,,Progresul“ o înnobilează, parcă, transformînd-o în cărămidă, în teracotă. Cărămida aceasta ia apoi drumul şantierelor, spre construcţiile Iaşului întinerit şi spre numeroasele clădiri din mediul rural. Şi nu numai atît. Prin iscusinţa mîinilor, metalul se preface într-o gamă variată de obiecte de uz casnic, în diferite piese, în construcţii metalice; lemnul — în mobilă elegantă, trainică... Bogat în realizări este ?i bilanţul colectivului ce produce aceste bonuri materiale! In semestrul care a trecut, spre exemplu, planul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 115,5 la sută, productivitatea muncii a crescut cu peste 70 la sută, s-a obţinut şi o economie suplimentară la preful de rost în valoare de 116.000 lei. Aceste cifre ne vorbesc de altfel despre priceperea şi entuziasmul cu care colectivul Întreprinderii, în frunte cu comuniştii, munceşte pentru îndeplinirea planului anual de producţie, a angajamentelor luate în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei. Acum, cînd în toate sectoarele întreprinderii întrecerea socialistă se soldează cu rezultate din ce în ce mai bune, adăugind la bilanțul realizărilor noi şi importante succese, muncitorii, tehnicienii şi inginerii afirmă, pe bună dreptate, că rolul principal în această direcţie l-a avut, în primul rînd, organizaţia de bază. Şi într-adevăr, faptele demonstrează că ea a militat, încă de la începutul anului, pentru îmbunătăţirea continuă a procesului Însemnări din activitatea comuniştilor de la întreprinderea „Progresul“ de producţie, că a ajutat conducerea întreprinderii în organizarea temeinică a muncii, că a desfăşurat o intensă activitate politică în vederea generalizării experienţei înaintate, a metodelor folosite de fruntaşi. Afirmaţiile de mai sus pot fi susţinute de numeroase exemple. Să ne oprim, aşadar, la cîteva din cele mai semnificative. Printre obiectivele întrecerii socialiste ce se desfăşoară în sectorul ceramică, spre exemplu, un loc de frunte îl ocupă lupta pentru îmbunătăţirea calităţii produselor, în strînsă legătură cu sporirea productivităţii muncii, cu realizarea a cît mai micite economii. Pentru aceasta, la propunerea organizaţiei de bază, a fost organizat un schimb de experienţă cu maiştri şi muncitori fruntaşi, s-a dat o mai mare atenţie calificării muncitorilor prin D. ZLATARU (Continuare in pag. 3-a) ANUL XIX, Nr. 5558 MIERCURI 22 IULIE 1964 4 PAGINI 20 BANI INITIE ZILEI In cartierul Nicolină Microcomplex meşteşugăresc în construcţie Zilele acestea, în cartierul Nicolina din Iaşi, în apropiere de căminul cultural ,,Ilie Pintilie“, au început lucrările unui microcomplex meşteşugăresc. In cadrul microcomplexului vor funcţiona o unitate de frizerie, alta de coafură, un atelier de reparat încălţăminte şi o unitate pentru confecţii bărbăteşti. Pe şantier se lucrează la fundaţia noii construcţii. Schimb de experienţă Zilele trecute, Comitetul executiv al Sfatului popular al oraşului Iaşi, prin comisia organizatorică, a organizat un schimb de experienţă în cartierul de blocuri Socola. La acesta au participat preşedinţii comitetelor de bloc, administratorii şi contabilii noilor cartiere de locuinţe din oraş. In cadrul schimbului de experienţă au fost discutate probleme referitoare la formele de organizare a activităţii administraţiilor, gospodărirea blocurilor de locuinţe, evidenţa contabilă etc. Participanţii au vizitat apoi cîteva blocuri din cartierul Socola. Duminică cultural-sportivă Duminică, 19 iulie, a avut loc la Zorleni (oraşul Bîrlad), o interesantă manifestare cultural-sportivă. Cu acest prilej, brigăzile artistice de agitaţie, dansatori, solişti vocali şi recitatori din comunele Zorleni, Fruntişeni şi Griviţa, au prezentat un bogat program artistic, iar echipele sportive s-au întrecut la fotbal, volei şi handbal. Cei peste 2.000 de colectivişti, participanţi la această duminică cultural-sportivă, au petrecut o zi plăcută şi instructivă. G.A.S. M Desfășurind larg întrecerea socialistă, mecanizatorii de la G.A.S. Murgeni au reuşit în cursul zilei de ieri să termine recoltarea griului de pe cele 296 de hectare ocupate cu această cultură. G.A.S. Murgeni este a doua unitate din Trustul Gostat Birlad (după G.A.S. Muşata) care raportează terminarea recoltării griului. Aceasta se datorește faptului că in cadrul gospodăriei munca a fost temeinica,i)...data, tractoarele si maşinile agricole reparate si verificate in mod corespunzător au functionat cu întreaga capacitate de lucru. Acum mecanizatorii de la G.A.S. Murgeni intensifică ritmul celorlalte lucrări îndreptindu-şi atenţia în primul rînd spre executarea arăturilor de vară. Pînă ieri au fost arate peste 230 de hectare. Pe suprafaţa de 15 hectare au fost însâminţate culturi duble. fi. A. C. Vetrişoaia Gospodăria colectivă din Vetrişoaia s-a situat de la declanşarea campaniei printre primele unităţi din raionul Huşi la recoltarea griului. Zilele acestea colectiviştii, ajutaţi de mecanizatorii din brigăzile l-a şi a ll-a de la S.M.T. Bogdăneşti conduse de Ştefan Luca şi respectiv Arion Iftimie, au încheiat recoltatul acestei culturi de pe întreaga suprafaţă de 980 de hectare. Acum toate forţele sunt mobilizate la treieriş şi executarea arăturilor. Fină acum au fost erate 180 de hectare din care 45 hectare au şi fost însâminţate cu culturi duble. Cele mai bune rezultate in această campanie le-au obţinut brigăzile de cimp a lll-a, condusă de Leahu Marin şi a IV a, condusă de Vasile Botezatu. Din rîndul colectiviştilor s-au evidenţiat Marin Iftimie, Neculai Arten, Gheorghe Mihăila, Dumitru Cîrgu, Emil Radu, Constantin Grecu și alții. MĂRFURI NOI In magazinul „Electrotehnice" din străpungerea Ştefan cel Mare din laşi, au sosit, cu curînd, noi sortimente de mărfuri. Dintre articolele sosite amintim de un nou model de veioze din material plastic, prevăzute cu un sistem de ataşare pe mobilă. Se găsesc aici şi noi modele de lampadare cu trei braţe, diferit colorate şi de diferite forme (trunchi de con, trunchi de piramidă cu baza pătrată). De asemenea, amintim de noi modele de lustre din import, cu două şi trei braţe, de diferite forme şi în culori pastel. Număr sporit de cărţi şi cititori Biblioteca raională Negreşti a primit recent un nou transport de cărţi. Astfel, în prima jumătate a anului acesta, biblioteca a fost înzestrată cu aproape 1.500 volume, avînd în prezent un fond de 30.358 cărţi. De asemenea, a sporit şi număr cititorilor. In semestrul I al anului cesta, faţă de perioada corespunztoare a anului trecut, numărul cititrilor bibliotecii a sporit cu aproa 1 20 la sută. [D tiate firidli \i itrîMDl recoltei! Au terminat recoltatul griului [n aparii lologic la G. A. L . 1 In această perioadă, în gospodăria colectivă sunt multe treburi de făcut. Colectiviştii din Frumuşica, mobilizaţi de către organizaţia de partid, şi-au îndreptat grosul forţelor la recoltat. Mai întîi a fost strînsă mazărea de pe cele 30 de hectare, la care în prezent se treieră. Apoi, la indicaţia inginerului agronom, brigăzile de cîmp au început asaltul griului de pe cele 630 de hectare. Recoltatul s-a început în pîrgii pentru a se putea strînge într-un timp scurt recolta. De cîteva zile, au intrat în Ian şi combinele. Acum se lucrează cu toate forţele. Pînă în seara zilei de 20 iulie a. c. se recoltase griul de pe 225 hectare. In clişeul nr. I se poate vedea agregatul condus de Mihai Spătăreanu la recoltat. Conducerea gospodăriei colective, îndrumată de oaganizaţia de partid, a luat măsuri la timp pentru eliberarea miriştei de recoltă. Acolo unde s-a secerat manual, carele au intrat la transportul snopilor la arie, iar combinele lucrează echipate cu colectoare de paie, astfel că tractoarele au posibilitatea să execute din plin arăturile de vară. De cîteva zile mecanizatorii C. Jitaru, M Şurubaru, V. Jitaru (în clişeul nr. 2) şi alţii, lucrează intens la arat. Pînă acum au fost arate aproape 50 de hectare. Concomitent cu aceste lucrări, conducerea gospodăriei n-a scăpat din vedere asigurarea bazei furajere pentru cele peste 900 de taurine, 950 ovine etc. Cîteva echipe de colectivişti sunt ocupate cu însilozatul diferitelor ierburi. Au fost umplute deja trei gropi cu 450 tone de nutreţuri. In acţiunea de insilozare s-au evidenţiat în mod deosebit colectiviştii Emil Puşcaşu, Petru I. Lupu, Ion A. Sandu, Radu Anton şi alţii. Pentru a completa necesarul de furaje, s-a stabilit ca în mirişte să se însămînţeze culturi duble pe circa 100 de hectare.. Luni seara erau însâminţate cu porumb pentru furaj 35 de hectare. In clişeul nr. 3 , mecanizatorul C. Timofte continuă cu însămmţatul porumbului pentru furaj. Colectiviştii şi mecanizatorii, mobilizaţi de către organizaţia de partid, depun eforturi susţinute pentru a termina în timpul optim fiecare lucrare agricolă. Foto: V. BOTOŞANI Imagine din Eforie-Nord. Fotó: MIHAI DUMITRIU Pe şantierele ieșene Urmărind graficul construcţiilor şcolare în cadrul pregătirilor care se fac pentru deschiderea în condiţii optime a viitorului an de învăţămînt, terminarea noilor construcţii şcolare ocupă un loc important în activitatea constructorilor ieșeni. Datorită pregătirilor temeinice efectuate pe şantierul Şcolii cu 16 săli de clasă din cartierul Păcurarii încă de la începutul lucrărilor, procesul de producţie se desfăşoară ritmic, conform graficului. In acest scop au fost luate o serie de măsuri. Una dintre măsuri se referă la aprovizionarea ritmică cu materiale. In această direcţie, incă din luna mai a.c. toate materialele necesare lucrărilor de finisaj au fost transportate şi depozitate la magazia şantierului. In pregătirea condiţiilor pentru desfăşurarea ritmică a procesului de producţie în această lună, s-a acordat o mare atenţie introducerii tehnicii noi, adică a mijloacelor de muncă moderne de înaltă productivitate care permit ca anumite operaţii să fie efectuate mai uşor, cu mai multă precizie şi într-un timp mai scurt. Astfel, la operaţiile de raşchetare a parchetului şi frecare a mozaicului au fost introduse dispozitive moderne. Prin folosirea dispozitivelor în procesul de producţie, pe lingă faptul că productivitatea muncii la operaţiile amintite creşte cu, peste 40 la sută faţă de vechiul procedeu, lucrările executate sunt de o bună calitate, deoarece atît curăţirea, parchetului, cît şi frecarea mozaicului se efectuează uniform pe toată suprafaţa. O atenţie deosebită a fost acordată organizării lucrului în două schimburi precum şi aplicării controlului pe faze de execuţie la toate punctele de lucru. Intre altele se mai cuvine de amintit şi faptul că printr-o mai raţională organizare a muncii, indicele de utilizare a maşinilor a fost sporit cu peste 3 la sută. Măsurile luate au condus la o desfăşurare ritmică a procesului de producţie şi la traducerea în viaţă a angajamentelor luate. Astfel, pînă acum, constructorii de pe şantierul şcolii din Păcurari au devansat lucrările cu circa 10 zile faţă de grafic, creîndu-se în acest fel premiza ca noua şcoală să fie predată beneficiarului cu aproape 15 zile înainte de termenul planificat. Totodată ei au realizat (prin reducerea consumului specific) însemnate economii de materiale printre care 27.000 cărămizi, 6 tone ciment, 6 m.c. cherestea şi bile manele etc. Activitatea susţinută pe care o desfăşoară toţi constructorii de pe acest şantier din rîndul cărora se evidenţiază Toma Bornoş, D. Ciupercă, V. Secrieru, Mie Dumitru şi Gheorghe Iaşcu este o dovadă că ei sînt hotărîţi să-şi realizeze în întregime angajamentul luat. * Un ritm susţinut de lucru s-a realizat pînă în prezent şi la executarea lucrărilor la Şcoala cu 24 săli de clasă de pe şantierul Socola - Nicolina din Iaşi. O deosebită atenţie a fost acordată bunei organizări a muncii la lucrările masive (turnări de betoane, zidărie etc.) unde s-a lucrat în două şi trei schimburi asigurîndu-se echipe specializate încadrate cu muncitori calificaţi. Şantierul a fost bine aprovizionat cu materiale şi înzestrat cu utilajele necesare. Constructorii au putut astfel să lucreze ritmic, fără întreruperi, să respecte întocmai graficele de execuţie a lucrărilor. Pe şantier întrlneşti mulţi constructori care îşi aduc din plin contribuţia la executarea la timp şi de bună calitate a lucrărilor. După terminarea zidăriei şi tencuielilor de către brigada de zidari, condusă de Aurel Ivan, s-a trecut la lucrările de finisaj interioare care sunt executate în proporţie de peste 40 la sută. Maistrul T. Ivanov, care conduce lucrările, are numai cuvinte bune despre betonistul Constantin Vasiliu membru de partid, despre tinerii mozaicari şi zidari Ioan Noroc, Aurel Ştefanache, Mihai Chelaru, Ruxanda Lebădă care au muncit la această construcţie. Printre harnicii muncitori care şi-au adus contribuţia la devansarea lucrărilor interioare faţă de grafic cu peste 17 zile, executînd totodată lucrări de bună calitate, se numără şi Mihai Gherasim, şeful brigăzii de mozaicari, zidarii Constantin Popa, Luca V. şi alţii. Rezultatele obţinute pînă acum sînt valoroase, dar pentru ca aceste succese să fie continuate este necesar ca pe şantier să se asigure condiţii optime desfăşurării ritmice a procesului de producţie şi la lucrările de amenajări exterioare (tencuieli faţadă, trotuare, canale termice, alei, diferite sistematizări etc.) Pentru aceasta este necesar ca Sfatul popular orăşenesc Iaşi, să asigure de urgenţă spaţiul necesar prin efectuarea demolărilor prevăzute. 1. BACiy Pag. II-a — pagină specială Mîndrăeşti, Valea Prahovei