Flacăra Iaşului, iulie 1965 (Anul 21, nr. 5851-5877)

1965-07-01 / nr. 5851

(Str. 5851 ORE OALP AUDIENŢĂ Zi de audienţă la Sfatul popular al raionului Vaslui. Din Lipovăţ, Ion Pleşcan a venit să facă o propunere de interes cetăţenesc. Prin devierea liniei de cale ferată între Vaslui şi Munteni de Jos, pe vechiul terasament a rămas o cantitate mare de pietriş. Direcţia regională C.F.R. n-are nimic împotriva folosirii acestui pietriş în scopul amenajării drumurilor. „E păcat să se piardă pietrişul ! De asta am venit la dumneavoastră". Apreciindu-i simţul de bun gospodar, secretarul Sfatului, care ţine audienţele, i-a mulţumit. Imediat a dat în sarcină secţiei de drumuri să evalueze canti- ________ tatea de pietriş şi s-o repartizeze pentru reparatul unor drumuri din raion. In scurt timp, pietrişul va fi împrăştiat pe drumurile spre Mînjeşti şi Hîrşova. — In zilele stabilite pentru audiente, ne spunea tov. Vasile Zugravu, secretarul Sfatului, vin oameni cu iei de iei de probleme, unele de interes obştesc, altele de interes personal. Ii ascultăm cu atenţie şi căutăm să rezolvăm cit mai operativ problemele pe care le ridică. Simt mulţi cetăţeni care vin in audienţă? — Nu prea, aceasta dovedeşte faptul că la nivelul comunelor s-a îmbunătăţit munca de rezolvare a sesizărilor oamenilor muncii. Dar la d-stră? — Reclamaţiile, notate în registrele de evidenţă a audienţelor, sunt repartizate secţiilor de resort care, în termen de cel mult 10 zile, trebuie să le rezolve. Am răsfoit aceste registre de evidenţă. In registrul preşedintelui comitetului executiv, tov. Ion Muscă, n-am găsit decit în dreptul a 5 reclamaţii termenul de rezolvare (5 din 30). Am intenţionat să-l întreb de ce nu se fixează termenul şi de ce, din februarie pînă acum, a ţinut audienţe sîmbăta (ziua planificată) numai de 6 ori. A mai primit în audienţă, dar în alte zile. N-am reuşit să-l întrebăm, deoarece, ocupat cu alte treburi, ne-a răspuns doar că are pielea tăbăcită de atîta critică şi s-a obişnuit cu ea (!). La Sfatul popular al raionului Vaslui, se acordă atenţie cetăţeanului. Venit în audienţă. Este ascultat, i se înregistrează plîngerea. Dar, după aceea ? După aceea, membrii comitetului executiv care ţin audienţele nu mai verifică dacă una sau alta dintre reclamaţii a fost sau nu rezolvată. Altfel nu se explică faptul că, de pildă, în registrul de evidenţă al tovarăşului vicepreşedinte Gh. Merişescu, din 30 de propuneri şi sesizări înserate în ultimul timp, 8 nu au primit nici un răspuns, cu toate că termenele au expirat. Interesant este că unele dintre acestea au fost rezolvate de secţiile de resort, ba chiar cetăţenii au primit răspunsurile acasă... La Sfatul popular al oraşului Vaslui, numărul celor veniţi în audienţă e mult mai mare, ca şi cel al problemelor care le ridică, dealtfel. Bătrîna Anicashiper, în vîrstă de 72 de ani, din str. Radu Negru nr. 9, reclamă că nu primeşte nici un ajutor din partea copiilor ei şi cere o îndrumare . Maria Bîlu, din suburbal Bahnari, sesizează o neregulă la cooperativa agricolă de producţie etc. Fiecare în parte necesită o altă modalitate de rezolvare. „Avînd unele neînţelegeri cu vecinul meu, am fost în audienţă la tovarăşul Teodor Istrati, secretarul comitetului executiv. Am fost ascultată cu atenţie şi mi s-a promis că va veni cineva de la Sfatul popular la faţa locului. Intr-adevăr, însuşi tovarăşul Istrati a venit şi a stat de vorbă cu ambele părţi, aplanînd chestiunea în discuţie" — ne-a declarat Janeta Căpăţînă, din str. Racova nr. 48. Din păcate însă nu toate problemele sunt rezolvate atît de operativ. Caracteristic este un alt exemplu: „Locuim într-o casă administrată de întreprinderea de gospodărire orăşenească — ne declara soţia muncitorului C-tin Filote, din str. Traian nr. 76. O odaie s-a deteriorat. N-am avut pretenţie la întreprindere să ne-o repare, deşi aşa era normal, ci doar să ne dea nişte cărămizi, var, nisip, că facem noi reparaţiile. Am umblat mult pe la I.G.O.V. Nici un rezultat. Asta era anul trecut. Atunci, soţul meu s-a dus la Sfat, în audienţă, la tovarăşul preşedinte Balta. A fost de mai multe ori. Şi primea acelaşi răspuns : ,,Aşteptaţi, că vi se vor da materialele necesare". Abia după multe insistenţe, în luna mai, ni s-a dat ceva material şi am reparat odaia. Spuneţi şi d-stră, treaba asta nu se putea face încă de anul trecut ? Cu mai puţin material, căci atunci camera nu era atît de degradată" ■ Orele de audienţă la Sfatul popular al oraşului Vaslui sînt judicios alese, de două ori pe săptămînă, între orele 17—21 şi o dată, între orele 8—12. S-a ţinut seama de faptul că mulţi dintre cei care vin în audienţă sunt în producţie dimineaţa. Chiar în afara acestor ore dacă vine cineva, nu-i respins. Foarte bine. Necazul este ________ că nu se ţine o evidenţă a acestor audienţe. Ce-i drept, există un dosar. II ţine un tovarăş de la secţia gospodărie comunală, care-i mai mult plecat pe teren. Dar în acest dosar sunt trecute numai audientele ţinute de preşedintele comitetului executiv şi pe ici colo, şi cele ţinute de vicepreşedinte şi secretar. Fără dată, fără termene de rezolvare, fără specificaţia cui se dă spre rezolvare reclamaţiile sau sugestiile. — Este drept, recunoaştea tov. Istrati, secretarul comitetului executiv. Dosarul 11 va ţine altcineva care să fie prezent tot timpul în sediul Sfatului. §i vom completa şi celelalte rubrici. — De ce nu are fiecare dintre d-străcile un registru de evidenţă a audienţelor? Probleme ale sfaturilor populare — Păi, ce să scriem ? Eu, de exemplu, rezolv pe Ioc problemele ridicate de cetăţeni. Dar cele care nu pot fi rezolvate pe loc ? Sunt înregistrate în memorie probabil ... Orele de audienţă la Sfatul popular trebuie privite cu multă seriozitate. Cetăţeanul se adresează cu toată încrederea reprezentantului organului local al puterii de stat care ţine audienţa, îi aduce la cunoştinţă o problemă de interes cetăţenesc sau solicită sprijinul în rezolvarea unei chestiuni personale. In toate cazurile, trebuie să întîlnească o persoană gata să-l asculte cu atenţie, să-l ajute. La sfaturile populare raional şi orăşenesc Vaslui se vădeşte bunăvoinţă în ascultarea păsurilor cetăţenilor. Dar atît nu-i deajuns. Oamenilor să li se dea răspunsuri cît mai judicioase, alcătuite în urma studierii problemelor ridicate, să nu fie purtaţi pe drumuri inutil, să simtă un ajutor concret, operativ. Evidenţa nu este un act birocratic, ci un mijloc eficient de urmărire a rezolvării celor semnalate în audienţe. RADU COSTIN FLACĂRA IAȘULUI Printre întreprinderile producătoare de materiale de construcții din tara noastră un loc important îl ocupă Fabrica de ciment din Bicaz. In clişeu: Liniile tehnologice de fabricație ale fabricii. Foto : Agerpres |||| (I. Dumitru) ■llllllllllllllllllllllllllll^ Conferirea de titluri, ordine şi medalii unor cadre didactice Pentru activitate îndelungată şi merite deosebite, precum şi pentru contribuţia adusă în dezvoltarea învăţămîntului de cultură generală şi a învăţămîntului profesional a fost conferit Titlul de „învăţător emerit a! Republicii Populare Române" tovarăşilor : Nicolae Gh. Dimitriu (învăţător, Şcoala medie nr. 2 laşi), Elena D. Popescu (învăţătoare, Şcoala medie nr. 3 Bîrlad). Titlul de „Profesor emerit al Republicii Populare Române" tovarăşilor : Ioan Gh. Buraga (inspector metodist, Secţia invăţămînt a Sfatului popular raional laşi), Adela Lucia Pop (profesor, Şcoala medie nr. 3 laşi), Nicolae Enescu (cercetător, Filiala laşi a Institutului de ştiinţe pedagogice), Aristide Hazgan (conferenţiar, Institutul de perfecţionare a cadrelor didactice laşi). „Ordinul Muncii“ clasa a lll-a tovarăşilor: Ştefan N. Bahnaru (profesor, Şcoala medie Huşi), Elisabeta Gr. Bodoaşcă (învăţătoare, Şcoala generală de 8 ani Miroslăveşti, raionul Paşcani), Dumitru C. Sima (învăţător, Şcoala generală de 8 ani Ţuţora, raionul Iaşi). „Medalia Muncii" tovarăşilor : Elena Gh. Popescu (director adjunct, Şcoala medie nr. 1 Bîrlad), Gheorghe C. Cotruţă (director, Şcoala generală de 8 ani Scobinţi, raionul Hîrlău), Elena M. Chirica (profesor, Şcoala medie Huşi), Dumitru Gr. Matcaboje (învăţător, Şcoala generală de 8 ani Andrieşeni, raionul Iaşi). Numeroase alte cadre didactice din regiunea laşi au primit titlul de „învăţător fruntaş" şi „Profesor fruntaş". întreprinderea regională „Agrosen” Iaşi are vacanţe următoarele posturi : - un economist principal. Condiţiuni : absolvent al Institutului de ştiinţe juridice sau I.S.E.P. şi 2 ani vechime în funcţii economice. - un contabil principal. Condiţiuni : diplomă de maturitate şi 2 ani vechime în funcţii economice. Ambele posturi sunt la Podu-Iioaiei. Deplasările se fac cu microbuzul întreprinderii. Doritorii se vor adresa la sediul întreprinderii regionale „Agrosem" Iaşi din strada Dumbrava Roşie nr. 5. O lucrare importantă COPCITUL ÎN PLANTAŢIILE VITICOLE ANUL I Dintre toate lucrările ce se aplică in anul I la plantaţiile viticole, cea mai importantă este copcitul. Acesta se face pentru a înlătura pericolul de despărţire a altoiului de portaltoi. Lucrarea constă in înlăturarea viţelor crescute din altoi (de la punctul de altoire în sus), precum şi a lăstarilor care pornesc din nodurile superioare ale portaltoiului. In executarea copcitului o mare importanţă prezintă stabilirea precisă a momentului optim. In cursul primului an această lucrare se execută cel puţin de două ori. Primul copcit se execută atunci cind apar rădăcinile, sint erbacee şi se rup uşor cu unghia. In vederea executării copcitului se desface uşor muşuroiul la bază pinâ ce pâmintul cade singur şi nu produce astfel desprindrea lăstarilor. Apoi pâmintul se îndepărtează pînă sub punctul de altoire şi se înlătură rădăcinile de lingă tulpină. Dacă acestea sunt lignificate, operaţia se execută cu un briceag bine ascuţit de sus in jos. Trebuie urmărit să nu mai rămină resturi de rădăcină din care ulterior dau mai multe ramificaţii. In mod obligatoriu, după executarea copcitului I se face din nou muşuroiul in aşa fel incit partea care a fost acoperită să nu rămină dezvelită fapt ce ar putea produce uscarea lăstarilor albi expuşi la soare. In timpul amiezei si mai ales in zilele cu soare puternic lucrarea se va întrerupe. In general, pentru a evita uscarea, copcitul se execută numai dimineaţa şi seara şi trebuie să dureze la un butuc foarte puţin timp (2 minute). Din constatările noastre rezultă că la unele unităţi acestei lucrări nu i se acordă atenţia cuvenită. Conducerile cooperativelor agricole, specialiştii trebuie să ia măsurile cuvenite pentru a se executa la timp această lucrare. Copcilul al ll-lea se face în jurul datei de 1 august. Momentul aplicării se stabileşte prin controale repetate. La executare se respectă aceleaşi reguli, urmărindu-se înlăturarea tuturor rădăcinilor din altoi şi a lăstarilor din portaltoi. Trebuie subliniat faptul că la copcitul al ll-lea muşuroiul nu se mai reface, aceasta pentru a determina coacerea lăstarilor şi vindecarea rănilor. Ambele copcituri executate la timp duc la obţinerea unor plantaţii fără goluri, cu butuci viguroşi. Ing. PETCOVICI ŞTEFAN şeful secţiei horti-viticole Consiliul agricol regional FRUCTEXPORT IAŞI angajează de urgenţă un tehnician investiţii - doi revizori contabili COOPERATIVA „PRESTAŢIUNEA" IAŞI recrutează tineri absolvenţi ai şcolilor elementare de 8 (7) ani pentru şcolile profesionale de ucenici, pe o perioadă de 3 ani, pentru meseriile : ceasornicari, mecanici automate, electricieni, bijutieri. Examenele de admitere se ţin între 3-10 iulie a. c. De asemenea, se recrutează tineri absolvenţi ai şcolilor medii, cu stagiul militar satisfăcut, pentru şcolile tehnice de radio-televiziune. STAŢIA DE SALVARE IAŞI aduce la cunoştinţa populaţiei oraşului şi regiunii Iaşi că numărul de telefon de la serviciul de urgenţă al Stafiei va fi, cu începere de la 1 iulie 196- 06, în loc de 1990 şi 1991 cum era pînă în prezent. ÎNTREPRINDEREA ECONOMICA DE INDUSTRIE LOCALA HUŞI angajează un şef serviciu aprovizionare și desfacere și un maistru tâmplar. Pag. $ Materiale folosite raţional Aplicînd şi dezvoltînd experienţa fruntaşilor în întrecerea socialistă, colectivele de muncă de la atelierele de turnătorie şi tinichigerie din cadrul întreprinderii „Progresul" din Iaşi au reuşit să obţină succese de seamă in folosirea cît mai raţională a materialelor. Astfel, prin combinarea şabloanelor la operaţia de croire a produselor de tinichigerie, prin înlăturarea rebuturilor şi a pierderilor admisibile au redus consumurile planificate la fiecare comandă în parte, fapt ce a contribuit ca de la începutul anului şi pînă în prezent, să se economisească 10.000 kg. cocs, 2.000 kg. fontă veche, 1.000 kg. fontă nouă, 500 kg. tablă zincată, 1.000 kg. tablă neagră şi 300 kg. bronz. Din aceste materiale se pot executa in plus circa 1.200 bucăţi portiţe tip „Praga", 100 bucăţi albii metalice, 300 bucăţi cuptoare și diverse piese din bronz de bună calitate. JOC_URI_ PE TEME ECONOMICE ORIZONTAL : 1) Unul din principiile de bază ale dezvoltării economice ; 2) Puţin frecvent - Depozit mare de produse agricole ; 3) A pune o monedă în circulaţie - Principal centru carbonifer în R.P.R. ; 4) In timp I - Contribuţia adusă de fiecare om al muncii la dezvoltarea economiei noastre — Planificat la sfîrşit I; 5) Suportul ploii - Traseu al unui transport de materiale ; 6) Modul de retribuire a muncii (pt.); 7) Şi (lat.) - Apendice olfactiv — Venă ; 8) Casa de Economii şi Consemnaţiuni - Colecţie de hărţi economice ; 9) In rebus - Ustensilă casnică; 10) Scăderi periodice ale preţurilor în vederea creşterii nivelului de trai - Unităţi de planificare în timp a economiei ; 11) Produse şi bani care se repartizează periodic cooperatorilor agricoli - Metal bun conducător de electricitate, larg utilizat In Industria electrotehnică, chimică; fotografică etc. VERTICAL: 1) Valoarea, exprimată în bani, a unei mărfi - Plantă din familia gramineelor, cu importanţă alimentară ; 2) Produse metalice obţinute prin laminare - Epocă istorică ; 3) Suprafaţă agricolă (pl.) - Vai de lut - A renunţa la dreptul de posesiune asupra unui bun ; 4) Munceşte in cooperativele agricole de producţie - Obiect sau valoare care are importanţă în circulaţia economică ; 5) Institutul de ştiinţe economice şi planificare ** Crustaceu - Margini de ceas ; 6) Literă grecească - Trecut cu vederea - Diftong latin ; 7) Vesel - Acidă ; 8) Acord între două sau mai multe părţi, foarte des utilizat în sfera economică - Alifie ; 9) Ziua curentă - Munţi in U.R.S.S. de o mare importanţă economică ; 10) Stare în care se găsesc uneori metalele în zăcămintele din scoarţa pămîntului - Posed ; 11) Uneori, la sfîrşitul unei cărţi «- A reda agriculturii, prin îndiguire, noi terenuri cultivable. R. DUDA PUBLICITATE SĂTENI! în fiecare gospodărie — aparat de radio — maşină de lasut — mobilă elegantă de vînzare la toate magazinele cooperativelor de consum. Institutul de arte plastice „ION ANDREESCU“ CLUJ strada Roosevelt nr. 8, telefon 1577 anunţă că primeşte înscrieri pentru concursul de admitere la următoarele specialităţi : pictură, sculptură, grafică, textile, ceramică, sticlă şi mase plastice, cu începere de la data de 9 august 1965. Concursul va începe la 2 septembrie 1965, potrivit condiţiilor publicate în broşura „Admiterea în învăţământul superior" a Ministerului Invăţămîntului - ediţia 1965. Citiţi şi răspîndiţi „Flacăra Iaşului“ ÎNTREPRINDEREA METALO - CHIMICA PIATRA NEAMŢ Strada Paharnicu nr. 2, telefon 1432-1125 anunţă întreprinderile industriale, gospodăriile agricole de stat, cooperativele agricole de producţie, bazele de aprovizionare şi desfacere, I.C.R.M.-urile şi I.C.R.-urile, asociaţiile sportive, crescătorii de păsări că are de vânzare împletituri din sirmul cu ochiuri patrate pentru împrejmuit Centrul şcolar agricol Vaslui anunţă că primeşte candidaţi pentru examenul de admitere In anul şcolar 1965—1966 la următoarele şcoli: La ŞCOALA PROFESIONALA MEGANIGI AGRICOLI de 3 ani, pentru care se tine examenul între 3—12 iulie 1965. La ŞCOALA TEHNICA VETERINARA de 4 ani, pentru care se tine examenul între 15—23 iulie 1965. Pentru înscriere candidaţii trebuie să depună la secretariatul şcolii următoarele acte: — cerere de înscriere — certificat de naştere in copie — certificat de studii (7—8 clase) în original — certificat medical — recomandare din partea G.A.S. pentru şcoala profesională şi de la G.A.S. sau cooperativele agricole de producţie pentru şcoala tehnică veterinară. Se primesc candidaţi între 15—17 ani, băieţi, din raioanele Vaslui, Bîrlad şi Huşi. întreţinerea, cazarea şi şcolarizarea sînt gratuite. înscrierile se fac pînă în preziua examenului. CENTRUL ŞCOLAR AGRICOL MIROSLAVA IAŞI primeşte înscrieri pentru : - ȘCOALA PROFESIONALA DE MECANICI AGRICOLI (pînă la data de 2 Iulie a. c.) - ȘCOALA TEHNICA VETERINARA (pînă la data de 14 Iulie a. c.). Sunt necesare următoarele acte : Certificat de naştere (copie legalizată), certificat de studii 7-8 clase (in original) ; certificat medical în care să fie specificat rezultatul examenului radiologie pulmonar şi analiza singelui ; adeverinţă de stare materială. Pentru şcoala tehnică veterinară: recomandarea unei cooperative agricole de producţie. Concursul va avea loc între 3—12 iulie pentru şcoala profesională de mecanici şi între 15-23 iulie a.c. pentru şcoala tehnică. Se primesc candidaţi in vîrstă de 14-17 ani. Examenul constă din probe scrise şi orale la limba română şi matematică. Informaţii suplimentare se pot lua de la secretariatul şcolii, telefon 5015. TRUSTUL DE PANIFICAŢIE AL REGIUNII IAŞI recrutează pentru anul şcolar 1965-1961; - 10 elevi pentru şcoala profesională curs seral la Centrul şcolar M.I.A. Galaţi, pentru meseria de brutari. Recrutarea se face din oraşele Huşi şi Vaslui. - 20 elevi pentru şcoala profesională, curs de zi, la Centrul şcolar M.I.A. Galaţi - pentru preparatori de produse făinoase. Elevii vor fi şcolarizaţi pentru Complexul de morărit şi panificaţie din Iaşi. Condiţiile de înscriere sunt: - să aibă vîrstă de 14-17 ani împliniţi în anul 1965 - să fie absolvenţi a şcolilor de 7 sau 8 ani - să aibă domiciliul stabil în oraşul Iaşi Solicitanţii care îndeplinesc condiţiile de mai sus vor prezenta următoarele acte : - Cerere de înscriere - Certificat de naştere (în original şi copie) - Certificat de studii (în original) - Rezultatul analizei sîngelui şi al examenului radiologie pulmonar. Concursul de admitere se va ţine în perioada 3-12 iulie 1965 la Galaţi şi va consta în următoarele probe : - Limba română - scris şi oral - Matematică - scris şi oral O. C. L. MIXT - VASLUI angajează electrician autorizat pentru întreţinerea instalaţiilor electrice. Ofertele se vor depune la O.C.L. Mixt - Vaslui, str. dr. Scarlat, nr. 13.