Flacăra Iaşului, iunie 1966 (Anul 22, nr. 6134-6159)

1966-06-01 / nr. 6134

Cu privire la accidentul de cale ferată pe linia Bucureşti—Galaţi In ziua de 31 mai a.c., la orele 16:15 a avut loc un grav accident de cale ferată. Trenul accelerat 703, pierind din Bucureşti spre Galaţi, s-a ciocnit intre km 8—9 cu trenul cursă locală 8040 care circula dinspre Otopeni spre Bucureşti Triaj. In accident şi-au pierdut viaţa 38 persoane, iar alţi 65 călători au fost răniţi. S-au luat toate măsurile necesare pentru acordarea ajutorului de primă urgenţă şi îngrijirea răniţilor. La locul accidentului s-a deplasat imediat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, însoţit de tovarăşii: Florian Dănălache, Mihai Dalea, Ion Cosma, Voinea Marinescu, Cornel Onescu. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România au instituit o comisia pentru cercetarea cauzelor accidentului, condusă de tov. Alexandru Drăghici, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Pentru repetate cazuri de indisciplină care au avut loc in transportul feroviar ministrul căilor ferate, Dumitru Simulescu, a fost destituit din funcţie. In funcţia de ministru al căilor ferate a fost numit tovarăşul Florian Dănălache — membru supleant al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România exprimă condoleanţe familiilor celor Ce şi-au pierdut viaţa în tragicul accident de cale ferată care a avut loc în ziua de 31 mai a.c. pe linia Bucureşti — Galaţi. Consultaţii pentru propagandişti şi cursanţi din învăţămintul de partid In aceste zile, au loc în cercurile şi cursurile învăţămintului de partid din întreprinderi şi instituţii convorbiri recapitulative de sfîrşit de an şcolar. Pentru a veni în sprijinul propagandiştilor şi cursanţilor in vederea dezbaterii la un nivel înalt a problemelor ce au constituit obiectul studiului în timpul anului de învăţămînt, Comitetul orăşenesc de partid Iaşi a iniţiat ţinerea mai multor consultaţii colective. Pînă în prezent, membri ai biroului Comitetului orăşenesc de partid, lectori ai acestuia şi consultanţi de la Cabinetul regional de partid au ţinut in mai multe Întreprinderi, printre care Uzina metalurgică, Atelierele „Nicolina”, Fabrica „Ţesătura” şi Fabrica de antibiotice, consultaţiile: „Creşterea rolului conducător al Partidului Comunist Român în opera de construire a socialismului" şi „Politica externă a partidului şi statului nostru". In zilele următoare, se vor mai ţine consultaţiile: „Probleme ale industrializării socialiste a ţării” şi „Creşterea eficienţei investiţiilor". Prin creşterea productivităţii muncii Colectivul staţiei C. F. R. Huşi a reuşit, de la începutul anului şi pină în prezent, să obţină o productivitate sporită cu peste 10 la sută, faţă de sarcina planificată. Ca urmare, timpul de staţionare a vagoanelor la încărcare-descărcare, a fost redus cu aproape unu la sută, fapt ce a contribuit la expedierea a 1.648 de tone de mărfuri în plus. Merite deosebite în obţinerea succeselor amintite le revin tuturor feroviarilor, din rîndul cărora se evidenţiază Nicolae Hulubei, Gh. Orzan, Şt. Mihai, Dumitru Hodoş, Anton Ursan şi alţii. Vedere generală de la unitatea de industrializare a lemnului Ciurea . Foto: V. Botoşanu SPORT Campionatul regional de fotbal Ne apropiem ca paşi repezi de sfirşitul ediţiei 1965—1966 a Întrecerii fotbaliştilor din campionatul regional. Cele mai bune echipe îşi aruncă In luptă toate forţele pentru a obţine (după baraj, bineînţeles) dreptul de promovare in categoria „CCa In orice final de Întrecere, nu numai fiecare punct clştigat sau pierdut, dar şi fiecare gol „atirnă“ mai greu, are o valoare tot mai mare, puţind hotărî ocuparea sau nu a locului dorit. De acest lucru şi-au dat seama tinerii fotbalişti de la Rulmentul Birlad, care, duminică, luptînd cu multă ambiţie, au cules o nouă şi preţioasă victorie: 2001—Diucu Siderurgistul, la Iaşi. Aşadar, în interval de numai o săptămină, metalurgiştii bîrlădeni au obţinut 4 puncte tocmai de la două dintre candidatele la şefia clasamentului. Ca urmare a bunei lor pregătiri, timp de o oră şi jumătate, fotbaliştii din Bârlad au condus, intr-un tempo susţinut, balonul cu abilitate, realizind multe acţiuni, spectaculoase. Din păcate n-au reuşit să fructifice decit două din ocaziile avute prin Halmagy şi Codreanu. Anemică replica dată de Siderurgistul laşi (prin această intringere a ieşit din cursa pentru locul I), explicabilă, insă in bună parte, şi prin aceea că nu i-a mai putut folosi pe Harasim, Panjiru, Albu şi Voican, care au fost transferati la Locomotiva laşi. Rezultatele Înregistrate In celelalte meciuri ale etapei: Flacăra Murgeni — Victoria Pd. Iloaiei 5—0, Victoria Huși — Foresta Ciurea 0—1, Gloria Birlad — Stejarul Hirlău 3—0 (neprezentare). CLASAMENTUL Etapa viitoare : Medicina — Strungul Birlad ; Victoria Pd. Iloaiei — Gloria Birlad; Foresta Ciurea— Siderurgistul Iași. Gloria. Blrlad 17 12 3 2 76— 9=27 Medicina Iași 17 12 2 3 56—15 = 26 Rulmentul 17 10 5 2 44— 9=25 Siderurgistul 18 11 3 4 44—19—25 Foresta durea 17 11 1 5 51—19—23 Constructorul 18 9 3 6 36—26 — 21 Strungul 18 5 2 11 23—43=12 Flacăra 19 3 4 12 15—56=10 Stejarul 17 3 2 12 12—50= 8 Victoria Huși 17 3 2 12 15—76= 8 Victoria P. N. 17 3 1 13 11—61= 7 Descoperirea copilăriei (Urmare din pag. 1) — Şi de ziua voastră, a copiilor, tu, Dănuţ, ce vrei să faci ?— Să mă joc cu jucăriile pe care mi le aduce tăticu', şi să mănânc bomboane, şi să fiu cuminte, şi să mă joc, şi să ... Totdeauna visurile celor mici sunt mari. Din cuburi ei fac planuri şi machete pentru blocuri nu cu 8 şi 10 etaje, ci cu 20, 30 şi cind cuburile îşi pierd echilibrul şi se răstoarnă, o iau de la început hotărîţi să facă altele şi mai mari. „Uite aşa de mare", şi braţele mici se desfac cu pot ele de mult in dorinţa de a cuprinde toată lumea deodată. Dincolo, la Casa pionierilor, visurile au mai multă precizie, gusturile — un contur mai precis. Laurentiu Apopii, elev in clasa a IV-a a Liceului nr. 7, se pregăteşte pentru expoziţia de pictură şcolară care se va deschide astăzi in sala „Victoria“. După citeva discuţii de „specialitate“ in fata şevaletului işi manifestă dorinţa de a ajunge arhitect: — Am început şi eu cu cuburile, apoi am trecut la pictură. Dar să construieşti din beton e altceva. Mi-ar plăcea foarte mult să construiesc pe hirtie blocuri, uzine, fabrici. Cei de la cercul de loto şi cineli care se pregătesc şi ei intens pentru expoziţia loto pe ţară a şcolarilor, care se va organiza in holul Casei pionierilor lor pentru 1 iunie. Aici descopăr un viitor coleg in persoana pionierului Marcel Zbanf, elev in clasa a VI-a la Liceul nr. 4. In timp ce vorbeşte, priveşte emoţionat un aparat de filmat „Quarz“ cu care a lucrat plnă atunci. — Am să fiu ziarist sau scriitor. Am să scriu și despre copii, despre copilăria mea. Cred că am foarte multe de spus. Silvia Anton, elevă In clasa a V-a a Școlii generale ■ nr. 18, s-a remarcat In cercul de artă decorativă al Casei pionierilor prin talentul ei. E Încredințată că are să ajungă o bună pictoriță. Cristian Sticlea, elev in clasa a Vl-a B la Liceul nr. 7, se ocupă cu regia la cercul de cineficare. — Nu, nu vreau să ma fac regizor. îmi plac prea multe lucruri ca să mă hotărăsc frică de pe acum. Mă pasionează In aceeaşi măsură şi arhitectura, şi medicina, şi literatura. Am încă timp să aleg. In glasul Iul tremură pasiunea, In ochi li strălucesc multe planuri. ... Ca nişte stoluri de porumbel, din copilărie, işi iau zborul visurile, cele mai Îndrăzneţe visuri. In atenţia noastră: îmbunătăţirea efectivelor de animale şi sporirea productivităţii acestora Alături de consiliilede conducere şi de lucrători din sectoarele zootehnice ale cooperativelor agricole din Codăieşti şi Giorteşti, personaul circumscripţiei noastre veterinare depune toate eforturile în direcţia îmbunătăţirii efectivelor de animale şi sporirii productivităţii acestora. Unele lucruri bune au fost înfăptuite şi pînă acum. In primul rînd, am urmărit ca furajarea animalelor să se facă în mod raţional, să li se asigure raţii cit mai echilibrate, iar in al doilea rînd, de la acestea să se obţină cu mai mulţi produşi. La cooperativa agricolă din Codăieşti, de exemplu, s-au obţinut anul trecut 1901 de litri de lapte, în medie, pe vacă furajată (de la un efectiv de 329 de vaci) cu 360 de litri mai msult ca în 1964. La baza producţiei sporite a stat îmbunătăţirea bazei furajere şi pe această cale a furajării animalelor. In perioada de vară, pentru vaci s-a asigurat păşunea cea mai bună, precum şi furajarea suplimentară la iesle cu nutreţuri verzi. Personalul circumscripţiei veterinare şi-a îndreptat în mod deosebit atenţia către stabilirea unor raţii judicioase în perioada de stabulaţie şi a acordat ajutorul necesar lucrătorilor din acest sector. Raţia unei vaci de lapte, cu o producţie zilnică de 10 litri de lapte, este de 10 unităţi nutritive. Pentru fiecare litru de lapte obţinut în plus, raţia sporeşte cu o unitate nutritivă. Am ajutat şi am urmărit ca acest lucru să se aplice în practică. Am explicat consiliului de conducere şi îngrijitorilor că o furajare raţională a vacilor sporeşte producţia de lapte şi constituie un mijloc principal de prevenire a sterilităţii. Anul trecut, la cooperativa agricolă din Codăieşti s-au obţinut 97 de viţei la 100 de vaci faţă de 94 obţinuţi în 1964, împreună cu lucrătorii din sectorul zootehnic urmărim îndeaproape îndeplinirea planului de montă şi fătări. La începutul fiecărei luni stabilim pe baza registrului de evidenţă, care exemplare urmează să fie montate. Apoi, atît personalul circumscripţiei veterinare, cit şi îngrijitorii urmăresc îndeaproape intrarea animalelor în călduri şi însămîntarea lor la timp. După 3 luni, facem controlul gestaţiei. In unele cazuri, am depistat după însăţiiînţare, vaci nefecundate. In urma tratamentelor aplicate am reuşit în anul 1965 ca din 16 asemenea exemplare, 10 să fie redate producţiei. Cu aceeaşi atenţie ne-am ocupat şi de furajarea şi îndeplinirea planului de montă şi fătări la celelalte specii de animale unde, de asemenea, au fost înregistrate rezultate bune. Anul trecut, cooperativa agricolă din Codăieşti a valorificat pe bază de contract 300 de porci graşi, iar anul acesta a prevăzut să vîndă 400 de capete. Pe primul trimestru, planul de fătări a fost depăşit cu 160 de purcel. Pentru îmbunătăţirea furajării porcinelor am propus consiliului de conducere şi au fost luate măsuri in vederea amenajării unei bucătării pentru prepararea furajelor. Nu ne mulţumesc însă rezultatele de la cooperativa agricolă din Ciorteşti. Cu toată străduinţa personalului veterinar de la circumscripţie de a ridica producţia zootehnică, aceasta a fost în anul 1965 sub posibilităţi. Una din cauze o constituie neasigurarea bazei furajere corespunzătoare. In perioada de vară, de exemplu, vacile ca şi restul tineretului taurin au fost ţinute numai cu iarbă de pe păşuni. Subnutriţia şi-a spus cuvîntul nu numai în privinţa producţiei de lapte scăzute, ci şi în ridicarea procentului de sterilitate. La această unitate au fost obţinuţi în 1965 numai 83 de viţei la suta de vaci. In prezent, mai sunt unele vaci care nu sunt încă refăcute pentru a fi montate deşi rapa furajeră le-a fost îmbunătăţită. In mod deosebit ne ocupăm de refacerea acestor animale. Aici, ca şi la Codăieşti, vacile au fost scoase în taberele de vară, sunt furajate suplimentar la iesle cu nutreţuri verzi, ceea ce a făcut ca producţia de lapte obţinută să fie mai mare decit cea planificată. Şi în creşterea porcinelor au existat deficienţe legate tot de asigurarea bazei furajere. Au fost perioada în vara anului trecut, cînd porcinele au fost hrănite numai cu lucernă. Consecinţa: pierderi neadmise în rîndul tineretului porcin, din care cauză contractul încheiat cu unităţile comerciale pentru livrarea porcilor graşi n-a fost îndeplinit, împreună cu consiliul de conducere am luat măsuri ca asemenea lipsuri în organizarea bazei furajere să nu se mai repete. O altă direcţie către care ne-am îndreptat atenţia este creşterea în bune condiţii a tineretului taurin şi în special a viţeilor pentru prăsilă. La ambele cooperative alăptarea viţeilor se face la biberon, iar pînă la vîrsta de înţărcare li se administrează la discreţie făină de concentrate şi fin de bună calitate. Tineretul în vîrstă de peste 6 luni este lotizat pe sexe şi vîrste şi furajat în mod corespunzător. Pentru prăsilă sînt reţinute numai viţelele care provin din vaci cu producţii ridicate. Acestea sînt separate de restul tineretului taurin şi primesc, în raport cu vîrsta, raţii mai substanţiale. Pînă la vîrsta de 9 luni, vitelele primesc concentrate la discreţie. Astă-vară, vitelele pentru prăsilă, ca şi restul tineretului taurin, au fost (la cooperativa agricolă din Codăieşti) furajate suplimentar cu nutreţuri verzi la iesle. Nu le-a lipsit nici tainul de concentrate. La cooperativa agricolă din Sitorteşti nu s-a făcut lucrul acesta dar, în prezent, situaţia s-a schimbat cu mult în bine : animalele tinere şi in special prăsila sînt bine îngrijite şi furajate şi aici. Aproape în fiecare zi ne interesăm de lucrul acesta. Atît eu, cit şi tehnicienii veterinari Gheorghe Hîrjan şi Gheorghe Antoriei participăm aproape zilnic la desfăşurarea programului de tabără, urmărim cum sînt respectate raţiile furajere etc. Lunar, tineretul taurin este cîntărit, iar retribuţia îngrijitorilor se face în raport cu sporul de creştere în greutate a animalelor. Am urmărit totdeauna ca montarea junincilor să sefacă numai la vîrsta şi greutatea corespunzătoare. Raţia furajeră a unei juninci gestante este aceeaşi ca şi a unei vaci care dă o producţie de 10 litri de lapte pe zi. La cooperativa agricolă din Codăieşti sînt vaci care la prima lactaţie au dat peste 1500 de litri de lapte. Aceeaşi atenţie o acordăm şi selecţionării scrofiţelor pentru prăsilă. Sînt reţinute numai exemplarele care provin de la scroafele prolifice. Selecţia lor se face după înţărcare şi sînt lotizate pentru a putea fi furajate mai bine. Pentru sporirea producţiei zootehnice, retribuirea suplimentară a muncii se va aplica la ambele cooperative, la toate fermele de animale. In sectorul creşterii ovinelor ne-am îndreptat atenţia către mărirea numărului de oi cu lină semifină. La cooperativa agricolă din Codăieşti, de exemplu, peste 75 la sută din efectiv îl reprezintă oile cu lină semifină. Personalul circumscripţiei veterinare Codăieşti va depune toate eforturile pentru a îmbunătăţi continuu activitatea în sectoarele zootehnice ale celor două cooperative agricole în scopul ridicării producţiei la nivelul sarcinilor trasate de cel de al IX-lea Congres al partidului nostru. EUGEN PUŞCAŞU medic veterinar la circumscripţia Codăieşti, raionul Vaslui. PUBLICITATE DIRECŢIA REGIONALA DE ECONOMIE FORESTIERA-IAŞI str. Gh. Asachi nr. 2 recrutează de urgenţă elevi pentru şcolile profesionalede pădurari, tractorişti lucrări forestiere, maşinişti la fabricarea cherestelei, lăcătuşi mecanici in exploatări forestiere, lăcătuşi mecanici automate, electricieni de întreţinere şi reparaţii, strungari. Condiţii să fie absolvenţi ai şcolilor generale de 7 sau 8 ani, în vîrstă de pînă la 18 ani împliniţi şi să prezinte următoarele acte : cerere de înscriere, certificat de studii în original, certificat de naştere în original, certificat de sănătate cu analiza sîngelui şi radioscopia pulmonară. Pentru şcolile de tractorişti limita inferioară de vîrstă este de 16 ani, iar pentru şcolile profesionale de pădurari se primesc candidaţi cu stagiul militar satisfăcut şi vîrsta pînă la 35 de ani. Examenele de admitere se vor ţine la Grupurile şcolare Forestiere din Piatra Neamţ, Cîmpulung Moldovenesc, Brăila, Blaj şi Sibiu, intre 1—14 iulie 1966. Dosarele cu actele specificate mai sus se vor depune la ocoalele silvice sau la Direcţia regională de economie forestieră Iaşi, pină la data de 15 iunie 1966. Relaţii suplimentare se pot obţine la D.R.E.F. Iaşi, telefon 1826 sau 3510. Întreprinderea „VinalcooP* - Iaşi angajează s ==‹ dogar calificat «= electrostivuitorist — şef garaj, care să îndeplinească următoarele condiţii : tehnician II cu carnet de conducere sau şofer cat.I. Informaţii se dau zilnic, intre orele 7—15, la sediul întreprinderii din strada Ţuţora nr. 171 sau la telefon 5880 interior 92 — serviciul personal HAC&RA IA$III.III PAGINA 5 PĂRINŢI! NU UITAŢII O mică atenţie din partea dv. va produce copiilor dv. o mare bucurie. La cofetăriile „Amandina", „Făget”, „„ Crizantema", „Panseluţa", „Liliacul" şi „Violeta" din Iaşi, s-au deschis EXPOZIŢII CU VINZARE PENTRU PRODUSE DE COFETĂRIE Exponatele, de calitate superioară, sînt prezentate în mod original și se găsesc intr-o gamă bogată de sortimente. Întreprinderea economică de industrie locală Huşi Execută mobilier divers pentru întreprinderi şi instituţii (birouri, biblioteci, rafturi arhivă, bănci pentru staţii C.F.R., tabureţi, mese cantină etc.) De asemenea, livrează cantităţi vagonabile de deşeuri, esenţe foioase. IPROFIL „Mobila“ IAȘI strada Bucium nr. 34 angajează personal de înaltă calificare pentru următoarele meserii: — lăcătuşi mecanici — electricieni — tinichigii — strungari Pentru specialităţile de mai sus se pot prezenta şi pensionari, pentru angajare provizorie. Solicitanţii se vor prezenta la sediul întreprinderii, serviciul personal, zilnic, intre orele 7—15. M. I. M. ÎNTREPRINDEREA PENTRU COLECTAREA METALELOR SECȚIA I.C.M.—IAȘI Str. Păcurari nr. 25 are vacante următoarele posturi: — economist planificare — economist finanțe — contabil principal — revizor gestiune — dactilografă Condiţii de angajare conf. PI. C. M. 120/965 şi 1603/1958 pentru postul de dactilografă. Informaţii la telefon 2326 sau 2074 — Serv. Personal. Săteni! Folosiţi săpunurile de toaletă *. — Buchet — Lavandă — Roza— Spuma mării — Iasomie — Mariana —Favorit Sînt parfumate, de calitate superioară. De vînzare la magazinele cooperaţiei de consum. I.R.E. — IAȘI strada Uzinei nr. 38 are vacant UN POST DE CONTABIL PRINCIPAL, la secţia ateliere centrale. Uniunea regională a cooperativelor de consum Iaşi angajează: — 3 tehnicieni constructori — 1 merceolog Condiţiile de angajare : conform H.C.M. 505/1965 şi anexa 4 la HCM 1053/1960 pentru tehnicieni. Relaţii suplimentare se pot obţine la biroul personal-învăţămînt al U.R.C.C. Iaşi, strada Ştefan cel Mare nr. 40, telefon 4110 şi 2727 întreprinderea cinematografică regională de stat —Iaşi angajează, temporar, un contabil principal Condiţii de încadrare: conform H.C.M. 1058/1960 întreprinderea „Textila“ Iaşi angajează de urgenţă - un strungar în fier Informaţii suplimentare se pot lua la sediul întreprinderii, serviciul personal - învăţămînt, Şoseaua Ştefan cel Mare nr. 4. Magazinul „SCUFIŢA ROŞIE", din strada Lăpuşneanu nr. 24, s-a aprovizionat cu un bogat sortiment de jucării metalice, lemn şi celuloid, mingi, baloane, trotinete, cărucioare sport etc. De asemenea, la magazinul nr. 38 „MENAJ” din Complexul comercial T, Vladimirescu este amenajat un raion special pentru jucării, unde puteţi găsi un cadou frumos pentru copil de toate vîrstele. IIL NIHÎMIAŞ are vacanta un post de economii incadrarea se face i conformitate cu prevederi H.C.M. 103/1960