Flacăra Iaşului, mai 1968 (Anul 24, nr. 6729-6753)

1968-05-03 / nr. 6729

ANII XXIV. Nr. 6129 n a 1 1968 VINERI 34 PAGINI 30 BANI CENTRALA UNíVSRSiTARA I „M. EMIN8SCU“ IA?1 La Bucureşti, demonstraţia oamenilor muncii s-a desfăşurat în Piaţa Aviatorilor. Peste 250.000 de bucureşteni au venit la demonstraţie cu flori, cu numeroase grafice şi pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea şi ale Conferinţei Naţionale a partidului. Piaţa Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc şi un steag roşu cu data festivă —: 1 Mai. Pe o eşarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !", iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitori Sărftatorirea zilei de 1 mai lor de pretutindeni Sunt, de asemenea, înscrise urările: „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre!", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România!". De cealaltă parte a pieţei, deasupra tribunei se înalţă un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului: Marx, Engels, Lenin, iar dedesubt urarea: „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale !". Medalionul este încadrat cu urările: „Trăiască poporul român, constructor a! socialismului!", „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !". Sute de drapele roşii şi tricolore flutură deasupra mulţimii aflate în piaţă pen In Capitală tru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stema partidului şi a ţării, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Ora 9 — Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă salută cu aplauze şi urale îndelungi sosirea conducătorilor partidului şi statului nostru. In tribuna centrală iau loc tovarăşii : Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vitcu, Stefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetu l Agerpres) (continuare in pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşului Emil Bodnaraş. Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forţele muncitoreşti revoluţionare din toate ţările, cu întreaga omenire progresistă, ziua solidarităţii şi frăţiei internaţionale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viaţă demnă şi liberă, pentru independenţă naţională şi eliberare socială, pentru democraţie, socialism şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează muncitorilor, ţăranilor, inginerilor şi tehnicienilor, oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă, întregului popor muncitor al ţării un salut tovărăşesc şi calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, ştiinţă şi cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toţi delegaţii şi invitaţii de peste hotare, a căror prezenţă la această tradiţională manifestare populară exprimă prietenia şi solidaritatea dintre popoarele noastre, însufleţite de ţelurile nobile ale păcii şi progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul activităţii intense şi larg desfăşurate pentru realizarea programului de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul alIX- lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinţei Naţionale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătăţire a organizării economice şi administrative, a tuturor formelor şi metodelor de conducere a vieţii sociale dau un puternic impuls construcţiei socialiste, creează condiţii pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potenţialului material şi spiritual al naţiunii noastre socialiste. Desfăşurînd o muncă plină de energie şi pricepere, colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni realizează cu succes obiectivele planului pe final în curs, asigurînd dezvoltarea în ritm susţinut şi modernizarea continuă a industriei , temelia propăşirii întregii economii naţionale, a creşterii nivelului de civilizaţie şi bunăstare al întregului popor. Preocuparea perseverentă de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii, de mobilizarea rezervelor şi valorificarea deplină a posibilităţilor de care dispun întreprinderile noastre se concretizează în noi şi însemnate succese, în ridicarea producţiei şi a productivităţii muncii, în creşterea eficienţei economice în industrie, construcţii, transporturi şi în celelalte ramuri ale economiei naţionale. Constatăm cu deosebită satisfacţie că pe trimestrul întîi al anului curent, planul producţiei industriale a fost realizat în proporţie de 102,2 la sută, ceea ce reprezintă o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut de 12,1 la sută. Productivitatea muncii a crescut pe aceeaşi perioadă cu 9,9 la sută, ilustrînd din plin dinamismul caracteristic economiei noastre. Răspunzînd chemării partidului, întreaga ţărănime, mecanizatorii, inginerii şi tehnicienii, toţi lucrătorii de pe ogoarele ţării muncesc cu hărnicie pentru ridicarea producţiei, pentru efectuarea în bune condiţiuni a tuturor lucrărilor agricole şi asigurarea unor bogate recolte. Creşte continuu contribuţia agriculturii la avuţia naţională şi la ridicarea nivelului de trai al populaţiei, învăţământul, ştiinţa, arta, literatura — factori esenţiali în procesul de edificare a societăţii socialiste — înregistrează noi şi remarcabile realizări care îmbogăţesc patrimoniul spiritual al patriei şi contribuie la progresul ei multilateral, la desăvîrşirea valorilor spirituale ale poporului nostru în tezaurul culturii şi ştiinţei universale. Măsurile adoptate de recenta plenară a Comitetului Central privind perfecţionarea invăţămîntului de cultură generală, profesional, tehnic şi superior vor întări şi mai mult funcţia socială a şcolii, rolul ei în procesul de ridicare a nivelului de cultură şi civilizaţie a poporului nostru. In înfăptuirea marilor sarcini ale construcţiei socialiste a continuat să se întărească unitatea dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, dintre toţi cetăţenii ţării, indiferent de naţionalitate — temelia de granit a societăţii noastre socialiste. Dezvoltarea impetuoasă a economiei, ştiinţei şi culturii, adîncirea continuă a democraţiei socialiste creează condiţii tot mai prielnice pentru participarea constructivă a maselor largi la conducerea treburilor obşteşti şi de stat. O importanţă deosebită, principială şi practică pentru dezvoltarea democraţiei socialiste revine hotărîrilor recentei Plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, puternică manifestare a forţei şi vitalităţii partidului nostru, care demonstrează în mod grăitor înalta sa responsabilitate faţă de popor, faţă de principiile umanismului socialist şi hotărîrea neşovăitoare de a asigura întărirea şi respectarea deplină a legalităţii socialiste, a drepturilor şi libertăţilor democratice consfinţite de Constituţia ţării. Poporul nostru se înfăţişează la această tradiţională sărbătoare cu un bilanţ de realizări- înălţător. Fermitatea şi abnegaţia cu care toţi oamenii muncii înfăptuiesc programul de dezvoltare multilaterală a patriei noastre, creşterea continuă a rolului conducător al Partidului Comunist Român în toate domeniile vieţii sociale stau chezăşie obţinerii unor noi şi însemnate succese în desăvîrşirea construcţiei socialiste, în ridicarea economică şi culturală a României. Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, poporul român, (continuare in pag. a 2-a) Masă tovărăşească oferită de C.C. al P.C.R. Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, numeroşi membri de partid din ilegalitate şi alţi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureştene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă. În timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice şi îndelungi aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) B III 1, 161 x, v. évi Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean provizoriu Cuvintul rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la masa tovărăşească oferită de C.C. al P.C.R. Stimaţi tovarăşi, Această masă este închinată tradiţionalei zile de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc din întreaga lume. Mulţi dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbătoriri de 1 Mai în condiţiile grele ale regimului burghezo-moşieresc. Era în tradiţia mişcării noastre muncitoreşti, a partidului nostru, de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi şi libertăţi democratice, pentru o viaţă mai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stăpîni pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum 1 Mai în condiţiile în care clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit , stăpîn,pe destinele sale, şi, sub conducerea partidului comunist, făureşte orânduirea pentru care s-au jertfit mulţi din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, intr-adevăr, că, pentru noi, astăzi 1 Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obţinute în construcţia socialismului, în făurirea vieţii noi, în dezvoltarea continuă a economiei, ştiinţei, culturii, în ridicarea nivelului său de viaţă. Sunt minunate victoriile pe care poporul român le-a obţinut sub conducerea partidului în făurirea noii orînduiri sociale. Aceste victorii au fost dobîndite pentru că partidul nostru a ştiut să învingă greutăţile, a ştiut să conducă poporul român în condiţii grele, din succes în succes pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datoreşte faptului că el i-a avut în frunte pe comunişti, care au dat totul, unii chiar viaţa, pentru fericirea maselor muncitoare. Ştim, tovarăşi, că în această luptă au existat, aşa cum am subliniat la ultima plenară, şi o serie de greşeli, s-au comis şi unele abuzuri. Se ştie insă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost şi sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut,prin multe greutăţi, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toţi oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place, şi nu-i va place niciodată, nedreptatea şi mai cu seamă nedreptatea împotriva propriilor săi fii de seamă, a militanţilor ridicaţi din rîndurile sale. Iată de ce Comitetul Central a considerat ca o obligaţie în faţa partidului, a naţiunii, să restabilească adevărul, să dezvăluie abuzurile care s-au comis. Noi am pornit la luptă pentru a făuri societatea socialistă, considerînd că aceasta trebuie să fie cea mai dreaptă societate din lume ; de aceea trebuie să înlăturăm tot ceea ce nu este în firea şi în caracteristica acestei societăţi, să luăm toate măsurile, pentru ca niciodată să nu mai poată avea loc in societatea noastră socialistă abuzuri şi ilegalităţi. Noi ne îndeplinim prin aceasta şi o îndatorire faţă de clasa muncitoare internaţională, care priveşte cu simpatie şi speranţă spre ţările care construiesc socialismul. Avem obligaţia internaţionalistă faţă de clasa muncitoare, faţă de toate popoarele care doresc să făurească orînduirea socialistă, să demonstrăm că socialismul, orînduirea noastră nouă este incomparabil superioară orînduirii vechi capitaliste. Am realizat mult în domeniul dezvoltării bazei materiale a socialismului, în ridicarea nivelului de trai al poporului. Oamenii spun însă pe bună dreptate : e bine că se ridică fabrici, că se dezvoltă agricultura, ştiinţa, cultura, dar ne interesează şi cum trăiesc oamenii şi cum se manifestă personalitatea umană în viaţa socială. Există, intr-adevăr, posibilitatea ca socialismul să asigure dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane ? Noi răspundem : da. Numai socialismul asigură această posibilitate, pentru că el este orînduirea socială cea mai dreaptă, în care au fost lichidate o dată pentru totdeauna clasele exploatatoare, inegalităţile economice, au fost create condiţiile pentru asigurarea egalităţii depline a cetăţenilor, pentru manifestarea multilaterală a personalităţii umane. Iată sensul hotărîrilor ultimei plenare a Comitetului nostru Central. Iată de ce întregul popor a primit aceste hotărîri cu încredere deplină în partid, nu Comitetul Central. Demonstraţia de astăzi din Capitală a dovedit cu cită încredere, cu cit entuziasm urmează poporul nostru partidul, Comitetul Central. El este convins că partidul nostru, conducerea sa, vor face totul pentru a asigura desăvîrşirea construirii socialismului în România pe plan material şi spiritual, pentru a crea poporului o viaţă demnă de orinduirea socialistă şi comunistă. Aceasta este sarcina şi Îndatorirea fiecărui comunist, începînd de la conducerea de partid şi de stat pină la ultimul membru al partidului. Vom putea spune că ne-am îndeplinit îndatorirea faţă de popor numai atiinci cînd vom asigura o viaţă îmbelşugată, o existenţă materială şi culturală înaltă pentru fiecare membru al societăţii. Pentru aceasta, tovarăşi, am luptat în condiţii grele, am fost gata să ne dăm viaţa şi mulţi dintre noi chiar şi-au dat-o. Acum, cînd îndeplinim rolul de cinste de partid conducător al naţiunii române socialiste, trebuie să facem totul pentru a îndreptăţi încrederea poporului. Sunt convins că fiecare membru de partid, indiferent de funcţia pe care o are, va munci neabătut, îşi va îndeplini îndatorirea sacră faţă de partid, faţă de poporul căruia îi aparţine. Propun să ridicăm acest pahar pentru partidul nostru comunist, pentru poporul român, constructor al socialismului, urîndu-i viată îmbelșugată, fericită, în societatea comunistă. In sănătatea dumneavoastră, tovarăși! AIn pagina a 4-a • TEHERAN Conferinţa internaţională a drepturilor omului • VIETNAMUL DE SUD Atacuri ale forţelor patriotice La Iași 1 Mai , marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni, ziua solidaritatii internationale a celor ce muncesc, ziua frătiei muncitorilor a fost intîmpinata de ieșeni cu noi succese în muncă. Succesele, inmănunchiate intr-un buchet asemenea florilor de primăvară, insuflă poporului nostru oîndreptăţită bucurie şi încredere deplină in viitor. Marea sărbătoare se anunta peste tot cu un fast deosebit. Freamătul sărbătorii se simţea din primele ore ale dimineţii. Cei ce au venit să-şi manifeste bucuria, optimismul, încrederea, aşteptau cu nerăbdare ca cerul să se însenineze. Dar picăturile de apă, răzleţe, s-au transformat brusc într-o ploaie repede. Şi totuşi manifestanţii nu părăseau coloanele. Se vădea dorinţa puternică de a manifesta. Ploaia nu contenea insă. In aceste condiţii sărbătorirea zilei de 1 Mai a avut loc la Casa tineretului şi studenţilor, a cărei sală a devenit neincăpătoare pentru marele număr de oameni ai muncii care au ţinut să ia parte la miting. In sală se aflau muncitori fruntaşi in întrecerea socialistă, conducători de organizaţii de masă, reprezentanţi ai intreprinderilor şi instituţiilor ieşene, academicieni şi alţi oameni, de ştiinţă, artă şi cultură, activişti de partid şi de stat, ostaşi şi ofiţeri ai Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, ziarişti. Ora 9,15. Salutaţi cu aplauze îndelungi şi puternice urale au luat loc în prezidiul adunării festive tovarăşii: Miu Dobrescu, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean provizoriu, Petru Enache, Aurel Loghin, secretari ai Comitetului judeţean de partid, Balaş Baltagiu, Gh. Cilibiu, Ion Creangă, Alexandru Dumitrache, Dumitru Leonte, Vasile Lupușoru, Ion Manciuc, Constantin Nistor, Cristofor Simionescu, Constantin Soroiu, Mihai Ti(continuare In pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşului Miu Dobrescu Dragi tovarăşi, Sărbătorim astăzi, împreună cu întregul nostru popor, cu forţele progresiste de pretutindeni,, ziua frăţiei şi solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii în lupta pentru o viaţă mai bună, libertate şi independenţă naţională, pentru socialism, democraţie şi pace. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, vă rog să-mi îngăduiţi, ca în numele Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean provizoriu să vă transmit dumneavoastră, muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii din oraşul şi judeţul nostru, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economică şi social-culturală a judeţului, şi urări de noi succese în activitatea dv.,în slujba înfloririi României socialiste. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ne găseşte angajaţi, alături de întregul popor român, cu toate forţele şi energiile creatoare, într-o hotărîtă şi entuziastă muncă de înfăptuire a obiectivelor însufleţitoare ale Congresului al IX-lea şi Conferintei Naţionale a partidului, da înălţare a acestui străvechi pămînt românesc, pe culmile însorite ale progresului şi civilizaţiei socialiste, întreg ansamblul de măsuri stabilit, caracterul mobilizator al programului adoptat de partid, vizînd aspecte şi domenii cardinale ale progresului, perfecţionarea conducerii şi planificării economiei naţionale, organizarea şi conducerea vieţii sociale, îmbunătăţirea împărţirii administrativ-teritoriale a ţării, dezvoltarea şi adîncirea democraţiei socialiste, stimulează gîndirea creatoare, toate energiile viguroase ale naţiunii noastre, deschid un cîmp larg afirmării priceperii, iniţiativei şi capacităţii inepuizabile a oamenilor muncii din patria noastră. Tovarăşi, Anul acesta, sărbătorind ziua de 1 Mai, facem bilanţul muncii noastre rodnice, fiind profund animaţi de hotărîrile recentei Plenare a C.C. al P.C.R., hotărîri de importanţă istorică pentru întreaga activitate creatoare a partidului şi poporului nostru. (continuare in pag. a 2-a) Prezidiul mitingului de la Iaşi