Flacăra Iaşului, iulie 1971 (Anul 27, nr. 7708-7734)

1971-07-22 / nr. 7726

ii Ji Ti FÍ NM»l 1 P»M' BRIGADA REDACŢIEI—LA DRUM Comuna ALI CuzaDin umbra scriptelor nu se vede realitatea Locuitorii acestei aşezări se mîndresc, pe bună dreptate, cu înfăptuirile din ultimii ani. Mai presus de toate cu faptul că toate satele comunei au fost racordate la sistemul energetic naţional, în acest an urmînd a se executa lucrări de extindere pe încă 6,5 km. Tot aici s-au construit, în satul de centru, precum şi la Şcheia, magazine universale moderne, fidemii de consemnate şi faptul că înfiecare sat există şcoală generală. Realizările sunt însă mult mai numeroase. Localnicii ne-au vorbit cu mîndrie şi despre noua brutărie sătească care va intra în curînd în funcţiune. în rîndurile de faţă vom vorbi mai puţin despre realizări şi mai mult despre lipsuri, a căror înlăturare va situa aşezarea de pe malul Siretului în rîndurile localităţilor rurale fruntaşe din judeţul nostru, în acte da, în fapte la oprim la magazinul mixt din satul Şcheia. Ne exprimăm admiraţia pentru spiritul gospodăresc al gestionarului Ferenţ Tiba. Localul sclipeşte de curăţenie, mărfuri sunt din abundenţă şi într-o gamă variată de sortimente. Deci o carte de vizită frumoasă. Numai că, vorba proverbului, „cu o floare nu se face primăvară". Şi iată de ce. Alături de magazinul mixt se află o unitate de alimentaţie publică, în afară de băuturi, cîteva ouă, şi o bucată de caş, nimic altceva. Slaba aprovizionare a unităţilor de acest gen am constatat-o şi la centrul de comună. — Nu putem să ne aprovizionăm cu mai multe preparate, ne-a precizat Ma-ria Murariu, gestionara bufetului din satul de centru, deoarece agregatul frigorific nu funcţionează (aceeaşi situaţie am întîlnit şi la Şcheia n.n.). Prezentăm aceste aspecte preşedintelui cooperativei de consum, Ion Hodorogea. Aflăm că de fapt agregatele frigorifice nu sunt defecte, doar că tăvile pentru gheaţă au ruginit şi s-au deteriorat. Pentru patru tăvi care au ruginit, deci (confecţionarea lor costă o sumă extrem de mică n.n.), cetăţenii comunei Al. I. Cuza sunt lipsiţi de unele preparate de carne mult solicitate. Dar nu numai aceasta este cauza. Controlînd notele de comandă, ultima purtînd data de 22 iunie 1971, şi fiind singura din această lună, constatăm că în afară de băuturi mai sunt înscrise şi cîteva sortimente de produse zaharoase. — Noi avem şi produse proprii, ne spune Ion Hodorogea. Precizăm că în luna mai cooperativa de consum a achiziţionat un porc pe care l-a pus la dispoziţia cetăţenilor sub formă de diferite produse. Dar asta s-a întîmplat în luna mai... — Mai aducem ceva produse, în special de la restaurantul. ..„Trei iazuri". Sîmbătă de obicei, a continuat să ne spună preşedintele cooperativei, în faţa unei asemenea situaţii, avînd în vedere că la ora actuală muncile agricole sînt în toi şi cooperativa de consum trebuie să fie bine aprovizionată pentru a veni în ajutorul sătenilor, ne-am interesat de măsurile care s-au luat în acest sens. Aflăm că sub îndrumarea comitetului comunal de partid s-a întocmit un plan de acţiune, fiecare instituţie avind sarcini precise. — Nouă ne revine sarcina să ne aprovizionăm ne-a precizat Ion Hodorogea. Iată o sarcină care, de fapt a rămas doar pe hîrtie căci în realitate lucrurile stau cu totul altfel. Cînd va fi dusă la îndeplinire această sarcină ? Probabil că organele în drept vor lua măsurile care se cuvin. Gropile din faţa primăriei nu se văd ? Menţionăm că locuitorii comunei Al. I. Cuza au prestat în acest an un mare volum de lucrări prin muncă voluntar-patriotică. Dacă ar fi să evaluăm aceste lucrări, ele însumează 513.600 lei, ceea ce înseamnă că cifra planificată a fost depăşită cu aproape 100.000 de lei. Se poate spune că această aşezare posedă un bogat potenţial de muncă. Cum a fost însă, orientat acest potenţial ? Iată o întrebare la care vom încerca să dăm un răspuns în cele ce urmează. S-au reparat 2 km. de drum, s-au amenajat spaţii verzi pe 2,5 hectare şi tot pe aceeaşi suprafaţă s-au efectuat şi lucrări de întreţinere , s-au plantat 4.000 de arbori, s-au construit 10 podeţe. Bineînţeles au mai fost executate şi alte lucrări de mai mică importanţă. Deci cu alte cuvinte cel mai mare volum de muncă a fost consumat cu amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi. Şi în timp ce cetăţenii erau mobilizaţi la asemenea lucrări, de drumurile comunale nu se ocupa nimeni. Este suficient să dăm ca exemplu drumul principal care face legătura cu şoseaua naţională. Este presărat cu gropi, care „stau nestingherite“ pînă şi în faţa primăriei. Nu sîntem împotriva spaţiilor verzi. Ba, dimpotrivă. Dar potenţialul uman trebuie orientat spre obiectivele majore ale muncii voluntar-patriotice. Ne-am interesat ce au făcut deputaţii (Elena Noru, Andrei Tiba şi alţii) care-şi au circumscripţiile electorale situate la drumul principal. Şi în afară de faptul că au „determinat“ pe cetăţeni să facă curăţenia exterioară a locuinţelor, ceea ce credem noi că o făceau şi fără intervenţia deputatului, nimic altceva n-am aflat. Intr-o situaţie asemănătoare sunt şi drumurile laterale. Să nu se creadă că în comuna Al. I. Cuza nu sunt condiţii pentru ca starea de viabilitate a căilor de acces să fie bună. Aşa cum ne spunea Gheorghe Grigore, secretarul consiliului popular, sursa de balast (Siretul) se află la aproape 5 km. de comună. Deci o distanţă mică. Numai că balastul nu vine singur. El trebuie transportat. Cine să se ocupe de această problemă atît de importantă ? Desigur că este sarcina comitetului executiv al consiliului popular comunal. De ce nu se ocupă ? Asta ne întrebăm și noi. » Decizii formale Comitetul comunal de partid a constatat, cu prilejul unor analize, deficienţe în activitatea de culturalizare a sătenilor prin instituţiile specializate: cămin cultural şi bibliotecă sătească. Cum era şi firesc s-a luat măsura ca la nivelul comitetului executiv al consiliului popular comunal să se facă o analiză şi să se înceapă imediat acţiunile recomandate. Organul de stat a cerut o informare, a dezbătut problemele ca atare, a sesizat numeroase lipsuri şi a adoptat nişte măsuri care în termenii folosiţi de administraţia locală se numeşte decizie. Numita şi amintita decizie poartă data de 17 mai a.c. şi obligă pe directorul de cămin şi pe bibliotecară să-şi întocmească cu regularitate planurile de muncă şi nu numai atit , cele scrise în plan să se concretizeze în activitatea zilnică. S-a întocmit chiar şi un plan tematic văzut şi aprobat de organul de partid şi cel de stat din comună. Faptul că directorul de cămin nu a respectat cele prevăzute în decizie denotă pe de o parte formalismul acestor acte, iar pe de altă parte, liniştea şi starea de vegetaţie a salariatului respectiv oare, avînd în spate experienţa a aproape trei ani de muncă şi ştiind că nu i se va face nimic, ba chiar va primi în continuare indemnizaţia, îşi vede liniştit de treburile sale şi prea puţin de cele ale căminului cultural. De ce spunem aşa ? In primul rînd de la susnumita şi bine-păstrata decizie, Melu Vîncă nu a întocmit planuri de muncă şi nici măcar programe săptămînale care să avizeze sortul asupra acţiunilor culturale. Unele activităţi sunt, dar ele sunt prea minime. Aici se joacă ceva şah, remi şi table, se vizionează filme, iar înainte ca elevii să fi intrat în vacanţă se mai organizau, la zile festive, programe artistice. Aflăm în acelaşi timp, de la interlocutorul nostru căeste timp pentru plan“ şi că va încropi el acolo o formaţie cu elevii de la licee care-şi petrec vacanţa în comună, „că altfel nu-i chip“. Noi am vrea ca la o viitoare vizită să găsim o activitate culturală bună în această comună, iar Melu Vîncă să-l cităm ca fruntaş pe judeţ, pentru asta însă trebuie luate nu măsuri îndosariate, ci acţiuni. Oare nu s-ar putea ? Pe post de paznic La bibliotecă, tovarăşa Olga Ghelbere care păstoreşte cele peste 8.000 de volume ne-a declarat categoric „Avem 611 cititori şi 5.780 volume citite de la începutul anului". Măi, să fie, ne-am zis, iată o bibliotecă cu o activitate serioasă. Fişele însă parcă voiau să contrazică spusele bibliotecarei. Şi în timp ce am început numărarea lor, am rugat-o să ne dea planul de muncă şi registrul de evidenţă a acţiunilor cu cartea. Am terminat de numărat fişele , cu tot cu cele din anul trecut erau 360. Intre timp bibliotecara căuta în continuare, dar nu avea ce să găsească. Să se fi pierdut . Documentele unei biblioteci încap toate într-o mapă, aşa că n-am înţeles rolul simulării. In cele din urmă, ne-a spus .Asta-i situaţia ! Şi măcar pentru faptul că păzesc cărţi, îmi merit salariul". Dacă organul de stat ar gîndi la fel, ar cere ca postul de bibliotecar să fie transformat în unul de paznic. Dar consiliul popular după ce gîndeşte, adoptă măsuri, le pune la dosar, le uită, apoi o ia iar de la început. Oare e atît de greu de pornit pe drumul faptelor 7 Adoptarea unei măsuri presupune, zicem noi, vizarea unui scop practic, altfel ce rol au formulările din planurile de muncă și din deciziile formale ale comitetului executiv . Am observat aici și obiceiul de a ignora consiliul de conducere al căminului cultural, organ colectiv creat tocmai pentru a dirigui activitatea pe tărîmul culturii de masă în întîmpinarea intereselor sătenilor. | Andrei BRATU Ion RAZESU VWWWWWWVW^VWWWWSAA/» De la un pahar cu vin Ion Meritoc, domiciliat în Iaşi, str. Tătăraşi nr. 64, sudor la Uzina mecanică „Nicolina“, şi-a vizitat, cu soţia, socrii săi Ion şi Elena Olăeru din Comarna. După ce abăut o importantă cantitate de vin, I. M. a fost sfătuit de soţie şi socri să se culce. Acesta cerea visă de băut. Supărat că nimeni nu-l serveşte şi-a luat socrii la bătaie şi i-a lovit cu un ciocan. In stare gravă, Ion şi Elena Olăeru au fost internaţi în spital, iar bătăuşul urmează să răspundă în faţa legii. Igiena oraşului are nevoie de intransigenţă Mai mulţi cetăţeni din străzile I. Creangă, Stejar, Dr. Savini (Iaşi) ne-au rugat să aducem la cunoştinţă Inspectoratului sanitar al judeţului cîteva anomalii privind igiena oraşului. Este însă un lucru cert că de igienă trebuie să se ocupe nu numai organele sanitare şi gospodăreşti, ci şi cetăţenii înşişi. Cîţiva recalcitranţi care cresc porci în zonele interzise, au fost amendaţi, iar alţii au fost avertizaţi, ne comunică Inspectoratul sanitar. Totodată s-a atras atenţia I.G.M. să ridice cu regularitate reziduurile menajere. De ce nu o amendă pentru nerespectarea programului de salubrizare ? De asemenea, ce facem cu cetăţenii care depozitează reziduurile nu în recipienţi, ci alături, ce facem cu asociaţiile de locatari care nu se ocupă de curăţenia şi dezinfectarea punctelor gospodăreşti ? Inspectoratul sanitar ar trebui să fie sever in toate cazurile de abateri de la regulile de igienă. Barmanul necinstit... Barmanul Traian Petrişor din Paşcani îşi permite să încalce in mod flagrant preţurile stabilite de stat, ne-a scris corespondentul nostru Const. Duduman. Controlul obştesc a constatat că barmanul vindea băuturi cu preţuri mai mari decit se cuvenea. Dar nu era prima dată. Controlul obştesc mai constatase asemenea abateri şi le adusese la cunoştinţa conducerii organizaţiei comerciale locale. Ce măsuri s-au luat ? Direcţia O.C.L. Mixt Paşcani ne răspunde că în urma acestui ultim control obştesc, barmanul Traian Petrişor a fost amendat. Atît ? E prea blindă sancţiunea. Nu şi-a ghicit viitorul Magdalena Vasile, din str. 30 Decembrie nr. 24, oraşul Paşcani, ghicea cite in lună şi-n stele, prezicea viitorul (altora), închega şi desfăcea căsătorii. Din otrăvirea sufletelor naive, ghicitoarea îşi făcea serioase venituri. M.V. nu şi-a ghicit insă propriul ei viitor — opt luni de închisoare. Se caută autorul Mai mulţi salariaţi ai Fabricii de tricotaje „Moldova" şi ai Ţesătoriei de mătase „Victoria“ ne-au sesizat în ultimul timp existenţa unei gropi adinei, care ocupă, intr-un punct situat intre aceste două unităţi, toată lăţimea trotuarului. Groapa fiinţează acolo de vreo două luni. Recent, acolo a căzut o femeie care, din fericire, nu a păţit nimic grav. întrebăm I.G.M. cine este „autorul“ acestei opere şi ce aşteaptă el ? o pregătire temeinică, o largă participare ca cea mai bună a produselor pe piaţa externă. De asemenea, o atenţie sporită trebuie acordată extinderii acţiunii de autoutilare în vederea reducerii efortului valutar al statului prin diminuarea importului de subansamble, maşini şi utilaje. In unimităţile ce concură la înfăptuirea planului de investiţii, dezbaterile din adunările generale ale salariaţilor vor trebui concentrate spre identificarea măsurilor pentru intensificarea ritmului de realizare a lucrărilor de construcţii, lichidarea neîntirziată a răminerilor în urmă ce există pe unele şantiere, pentru punerea la timp în funcţiune şi chiar devansarea unor lucrări, astfel încât să se asigure îndeplinirea în bune condiţii a investiţiilor prevăzute în planul pe acest an. Totodată, să se examineze posibilităţile de extindere mai rapidă a formei de organizare şi plată a muncii un acord global în construcţii şi proiectare, de executare a lucrărilor mici în regie proprie de către centrale şi întreprinderi. Adunările generale vor trebui să adopte măsuri şi pentru îmbunătăţirea indicatorilor stabiliţi pentru anul 1972, precum și pentru pregătirea condiţiilor necesare realizării ritmice a sarcinilor de plan pe anul viitor. Problematica supusă spre dezbatere va trebui analizată în spiritul hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, al documentelor ulterioare de partid. Reuşita dezbaterilor va trebui apreciată după contribuţia efectivă pe care o vor aduce adunările generale din întreprinderi la valorificarea la maximum a întregului potenţial tehnic şi uman, la buna gospodărire a tuturor fondurilor materiale şi băneşti încredinţate. De aceea, un rol esenţial îl are modul în care sunt pregătite şi organizate adunările generale. Sindicatele împreună cu comitetele de direcţie răspund nemijlocit de organizarea şi conducerea adunărilor generale ale salariaţilor. Ele trebuie să facă totul pentru ca oamenii muncii să-şi spună ferm şi nestingherit cuvîntul asupra problemelor activităţii întreprinderii, să decidă asupra măsurilor care privesc munca şi viaţa lor. Organizaţiile de partid — sub a căror îndrumare se vor desfăşura adunările generale ale salariaţilor — trebuie să asigure mobilizarea largă a comuniştilor la stabilirea tuturor măsurilor pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de producţie, la dezvăluirea neajunsurilor şi a căilor de înlăturare. Comuniştii să se afirme şi cu acest prilej ca exemple înaintate, confirmînd astfel că organizaţiile de partid îşi îndeplinesc obligaţia de a conduce, îndruma şi controla întreaga activitate economică din întreprinderi. Adunările generale ale salariaţilor vor exprima hotărîrea fermă a oamenilor muncii din judeţul Iaşi de a nu precupeţi nici un efort pentru realizarea exemplară a sarcinilor din planul pe anul 1971 şi pentru pregătirea temeinică a producţiei anului1972, (urmare din pag. 1) folosirea intensivă a capacităţilor de producţie, a forţei de muncă, a timpului de lucru, creşterea productivităţii muncii şi a rentabilităţii, ridicarea calităţii produselor, asimilarea de noi sortimente, sporirea producţiei destinată exportului şi valorific Centrala electrică de termoficare Iaşi cu sediul în str. Ţuţora nr. 21, telefon 14880, cmgajeaza de urgenta următoarele categorii de personal: - strungari - operatori instalaţii cazane abur - operatori instalaţii turbine cu abur - lăcătuşi montatori reparaţii cazane şi turbine - electricieni PRAM şi automatizări - electricieni centrale şi staţii - şef formaţie P.C.I. - inginer construcţii industriale - ingineri electromecanici şi electroenergetici. Se angajează de urgenţă previzori de gestiuni - şefi de unităţi • oenolog (tehnicieni viticol) Condiţiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. 914/1968. Cei interesaţi se pot adresa la întreprinderea de alimentaţie publică Iaşi Relaţii suplimentare se pot obţine la biroul personal. Valorificaţi-le prin consum, unităţile cooperaţiei de ASOCIAŢIA INTERLOPER ATISIA . COMPLEXUL DE CREŞTERE ŞI INGRASARE A MIEILOR“ comuna Movileni, Judeţul Iaşi, angajează urgent — economist şef Condiţii de angajare şi salarizare conform H.C.M. 914/1968, anexa III/4 b, cu studii superioare şi 6 ani vechime în muncă, sau studii medii şi 5 ani în funcţii economice. Celor angajaţi li se oferă posibilităţi de navetă pe C.F.R. Relaţii se pot obţine la sediul unităţii sau la Direcţia generală a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi apelor — serviciul contabilitate C.A.P. Se angajează de urgenţă eforjuri Cei interesaţi se pot adresa la UZINA MECANICA „NICOLINA“ IAȘI Uzina de fibre sintetice laşi recrutează băieţi absolvenţi a 8 clase, în vîrsta de pînă la 17 ani, din judeţul Iaşi, pentru calificare prin ucenicie la locul de muncă, cu durata de 2 ani în meseriile de : — operatori chimişti — prelucrători fire — aşchietori metale — lăcătuşi înscrierile se fac la sediul uzinei, şos. Ţuţora 175 Iaşi, serviciul personal, pînă la 25 iulie a.c. Concursul de admitere va avea loc în ziua de 26 iulie a.c. Pentru înscriere sunt necesare următoarele acte : 5* cerere de înscriere — certificat de naştere în original şi copie ■- adeverinţă de promovare a clasei a Vlll-a — fişa medicală eliberată de şcoala generală — buletin de analiza sîngelui şi rezultatul examenului pulmonar. Examenul pentru operatori chimişti se va da la chimie şi matematică. Pentru aşchietori metale, lăcătuşi şi prelucrători fire — la fizică şi matematică. Candidaţii reuşiţi la examenul de admitere primesc o indemnizaţie lunară de 400 lei. Alte relaţii suplimentare se pot lua de la serviciul personal, telefon 13320, interior 231. Electricieni angajează de urgenţă întreprinderea DE TRANSPORTURI IAŞI Condiţii de angajare şcoală profesională, categoria 4—6 de salarizare, domiciliul In oraşul Iaşi. Relaţii suplimentare se pot obţine zilnic între orele 9—11 la Serviciul personal, str. Uzinei nr 12 Iaşi. CENTRUL DE LIBRARII IAŞI anunţă că următoarele lucrări sunt pe cale de epuizare. (Ultimele exemplare mai pot fi procurate la librăria „M. Eminescu“ din strada Ştefan cel Mare nr. 1). J. A. SHUBIN — Iniţiere în conducerea întreprinderilor — Editura Tehnică — lei 32. I. MINCU — Angiopatia diabetică — Editura Medicală — lei 56. ' ’ R. BONCUȚ — Partea normatorului din construcții-montaj — Editura Tehnică — lei 12. Se angajează de urgenţă strungari , frezoriei mecanici locomotive Diesel Cei interesaţi se vor adresa la Uzina de prelucrare a maselor plastice Iaşi Salarizarea - conform H.C.M. 94//[96]." Mica publicitate Schimburi de locuință ♦ • Ofer garsonieră Confort I Tătărași — Vasile Lupu 116, bloc A 3, etaj 3, apart. 15, tronsonul H, pentru similar centru. Seara orele 20.30—21.00. • Ofer garsonieră confort I pentru apartament două camere, confort I sau ÎI. Telefon 31823, orele 13— 17, sau după ora 20. • Ofer apartament central, naționalizat pentru apartament bloc confort I, telefon 14112. • Ofer apartament 2 camere bloc Tătăraşi, pentru apartament 3 camere. Telefon 30320, interior 114, dimineața.. • Ofer 3 camere, două bucătării — cartier Crucea Roşie, strada Nămoloasa 15, pentru apartament bloc 2 camere confort I sau ÎI, parter sau etaj I, închirieri • Ofer cameră mobilată. Adresați strada Lotrului nr. 18. Vînzări — cumpărări • Vind casă liberă, dependințe, grădină. Strada Canta (Păcurari) 55, Iași. • Vînd „Wartburg 312“ perfectă stare şi două cauciucuri antiderapante noi, 13—590, telefon 38304, avînd „Fiat 850“. Informaţii Cupeţ Aurel, strada Cloşca 25, orele ÎS—18. Pierderi a Pierdut ştampila triunghiulară a Centrului 115— O.C L- „Metalo-chimice“ Iaşi. O declar nulă: a Pierdut legitimaţia eliberată de Fabrica de confecţii pe numele Tobol Viorica. O declar nulă. a Pierdut carnet de autorizare fochist, cazane fixe nr. 2881, eliberat pe numele Mihu Gh. Ioan din Depoul C.F.R. Iaşi. II declar nul. a Pierdut legitimaţia eliberată de Uzina de reparaţii auto Iaşi pe numele Cogălniceanu loan. O declar nulă. a Pierdut legitimaţia eliberată de C.E.I.L. pe numele Vieru Mihai. O declar nulă. a Pierdut legitimaţia eliberată de U.F.S. pe numele Rotaru loan. O declar nulă. a Pierdut legitimaţia eliberată de Spitalul de copii pe numele Ciuciu Tereza. O declar nulă. a Pierdut legitimaţia eliberată de Uzina mecanică „Nicolina“ pe numele Pîrlciuc Vasile. O declar nulă. Diverse a Soţia aduce călduroase mulţumiri colectivului Cooperativei „Munca invalizilor“ Iaşi pentru preţiosul sprijin moral şi material acordat, participînd la marea ei durere prin pierderea soţului şi colegului lor de muncă VONCILA NICOLAE. Elias Schulimsohn din Iaşi mulţumesc cu vie recunoştinţă tov. conf. dr. N. Niculescu, dr. H. Cohn, dr. Frunză A. şi dr. Stroici, precum şi personalului auxiliar de la clinica chirurgicală a Spitalului de pediatrie din Iaşi pentru reuşita intervenţiei chirurgicale şi îngrijirea deosebită acordată soţiei mele. Decese . Familia îndurerată anunţă încetarea din viaţă după o lungă şi grea suferinţă, a scumpei lor Presvitera ECATERINA BOGOS înmormîntarea va avea lot astăzi, 22 iulie, ora 14, la cimitirul Eternitatea, unde se află depusă.