Flacăra Iaşului, septembrie 1971 (Anul 27, nr. 7761-7786)

1971-09-01 / nr. 7761

Defecţiunile tehnice ale autovehiculelor, un pericol pentru circulaţia rutieră Este cnoscut faptul că în ultimul timp a fost adoptat un şir de măsuri energice pentru asigurarea securităţii circulaţiei auto pe drumurile publice. Astfel, au fost perfecţionate prevederile legislative, s-au modernizat dotarea tehnică şi semnalizarea rutieră, s-a îmbunătăţit supravegherea circulaţiei. Aceste măsuri vor da însă roadele aşteptate în condiţiile în care conducătorii auto profesionişti sau amatori, precum şi ceilalţi factori care concură la siguranţa circulaţiei, le vor respecta cu sfinţenie. In acest sens, o problemă importantă o constituie punerea in circulaţie numai a autovehiculelor a căror stare tehnică este perfectă. Un control efectuat în ultimul timp a scos în evidenţă că, acolo unde se acordă atenţia cuvenită stării tehnice a autovehiculelor, accidentele de circulaţie sunt din ce în ce mai puţine. Un exemplu în acest sens ni-l oferă Uzina de fibre sintetice Iaşi. Aici, pe lingă măsurile administrative ce se iau împotriva celor ce nu respectă normele legale privind circulaţia rutieră, se desfăşoară şi o intensă muncă educativă, atit în modul conducătorilor auto, cît şi in acela al revizorilor tehnici şi mecanicilor. La fel stau lucrurile şi la garajul I.G.C. Paşcani, ca şi la Autocoloana a 7-a din cadrul Autobazei Paşcani. Şi lista poate continua. Dar mai există unităţi, unde această problemă atit de importantă este ignorată. In luna iulie a.c., organele de miliţie au verificat garajul, atelierul şi autocoloanele aparţinînd Staţiunii de mecanizare a transporturilor forestiere. În urma controlului s-a constatat că, din 5 hunecoloane, numai una singură (autocoloana durea) avea încadraţi ca revizori tehnici şi şef de coloană persoane competente din punct de vedere profesional. La autocoloanele Birnova, Paşcani, Sîrca şi Hîrlau, deşi sunt întrunite condiţiile necesare pentru verificarea stării tehnice a autovehiculelor înainte de plecarea acestora în cursă, de către persoane competente (revizori tehnici), aceştia nu există. Din această cauză s-au găsit maşini (şi nu puţine) care au ieşit din garaj cu o stare tehnică necorespunzătoare. Mai grav este faptul că, in lipsa şefilor de coloană (de revizori tehnici neputînd fi vorba), autovehiculele sînt îndrumate în cursă de către persoane care nu au nici o contingenţă cu circulaţia rutieră, ele făcînd doar simplul oficiu (şi totuşi, cită importanţă prezintă !) de a semna foile de parcurs. La autocoloana Paşcani, bunăoară, autovehiculele au fostverificate" de către distribuitorul de carburanţi ! Aşa se explică de ce au fost găsite circulînd pe drumurile publice, cu defecţiuni tehnice, nici mai mult nici mai puţin decît 15 autovehicule ale unităţii sus-menţionate. Bineînţeles, că de asemenea grave abateri (nu s-a întîmplat nici un accident, dar putea să se intîmple) de la legea circulaţiei, cei vinovaţi au fost sancţionaţi. Este oare suficientă amenda dată de organele de miliţie ? Orice sancţiune are, cum bine este ştiut, şi un caracter educativ. Practica, însă, a demonstrat că aceste sancţiuni trebuie conjugate cu activităţi educative eficiente. In această direcţie, o vină destul de mare revine conducerii S.M.T.F. Iaşi, singura în măsură să desfăşoare o susţinută muncă educativpreventivă în rîndul salariaţilor din sectorul auto. Deficienţe asemănătoare au fost constatate şi la întreprinderea industria laptelui Iaşi (şef de coloană Ioan Simion, revizor tehnic Constantin Cocea). Numai intr-o singură zi, au fost lăsate să plece in cursă 5 autovehicule cu defecţiuni grave la sistemul de direcţie. Aceste aspecte nu sunt singulare. La un control efectuat pe şoseaua laţi —■ Coatuleni, două autocamioane ale întreprinderii de legume şi fructe Iaşi, conduse de Alecu Stoica şi, respectiv, Gavril Munteanu, circulau cu sistemul de direcţie defect. La numai 5 minute înainte da efectuarea controlului de către organele de miliţie, autovehiculele respective fuseseră verificate de către şeful de garaj Vasile Mustea . Ce fel de verificare s-a făcut ? Tot la drumurile publice au fost găsiţi circulînd cu autovehiculele necorespunzătoare din punct de vedere tehnic (defecţiuni la sistemele de frînare şi direcţie) şi conducătorii auto Petru Aruştei şi Gheorghe Humaru, de la întreprinderea de reţele electrice Iaşi. întrebaţi cum de au putut pleca in cursă cu asemenea defecţiuni, ei au încercat să convingă organele de miliţie că respectivele defecţiuni nu prezintă nici un fel de pericol. Este vorba de o dovadă de superficialitate şi lipsă de răspundere, în primul rînd din partea conducătorilor auto susmenţionaţi şi, în al doilea rînd, din partea conducerii garajului I.R.E. Iaşi. In loc de concluzii amintim : 1. Conducătorii auto sunt obligaţi să verifice starea tehnică a autovehiculelor şi numai după ce au constatat că totul este în ordine pot pleca în cursă. 2. Persoanele care îndeplinesc funcţii de control şi îndrumare în garaje şi depouri să nu permită ieşirea autovehiculelor în cursă cu defecţiuni tehnice. 3. Conducerile unităţilor socialiste deţinătoare de autovehicule sunt obligate să numească salariaţi competenţi, care să răspundă de starea tehnică a acestora. Locotenent Gheorghe ŢIBUICA din cadrul Serviciului circulaţiei al I.M.J. Iaşi Profesionalitate şi pasiune (urmare din pat. 1) tre, cînd exigenţele beneficiarilor de cultură au devenit atit de ridicate, drept urmare a conştientizării procesului de însuşire a valorilor spirituale şi a diversificării preferinţelor şi gusturilor, in prezent, de exemplu, se simte acut lipsa dirijărilor de corin destule sate, mai ales că şcolile şi institutele pedagogice n-au urmărit timp îndelungat această latură importantă pentru un viitor educator. Nu mai vorbim de faptul că Şcoala populară de artă, la cursurile de vară, a avut adeseori cursanţi care, datorită fluctuaţiilor frecvente sau faptului că erau recrutaţi din rîndul cadrelor didactice necalificate, abandonau munca artistică foarte oprind, trecînd la cu totul alte Îndeletniciri şi preocupări. Chiar la nivelul caselor judeţene ale creaţiei populare sau al comitetelor judeţene pentru cultură şi artă, care ar trebui să fie instituţii specializate, criteriul încadrării a rămas tot acela al absolvirii unei facultăţi, indiferent care, neglijindu-se faptul că în asemenea organisme se cere neapărat existenţa unui coregraf, a unui muzicolog şi eventual a unui regizor sau măcar actor, fiindcă, orice s-ar spune, munca cultural-artistică de astăzi nu se poate face „după ureche" şi nici cu bibliotecari recrutaţi din rîndul celor mai slabi candidaţi la examenul de admitere in învăţămintul superior. Activistul cultural trebuie să fie astăzi pe cit posibil specializat, profilat pe unul din sectoarele activităţii cultural-artistice, cunoscîndu-le însă foarte bine şi pe celelalte şi avind înainte de toate temeinice cunoştinţe ideologice şi politice. In acelaşi timp selectarea cadrelor de conducători de unităţi culturale nu poate să nu ţină seama de aptitudini şi de atracţia faţă de această activitate care reclamă abnegaţie şi pasiune. Subliniem imperativul, deoarece cu directori de cămine care suferă permanent de nostalgia muncii în exclusivitate la catedră nu se poate desfăşura o activitate culturală pe măsura cerinţelor actuale. In unele judeţe ale ţârii au apărut, în ultima vreme, asociaţii culturale pe baza liberului consimţămint al unor localnici ce-şi propun să reia unele tradiţii spirituale ale comunei, îmbogăţindu-le şi ridicindu-le pe trepte noi. Prezenţa asociaţiilor e o dovadă că oamenii muncii au simţit necesitatea de a participa conştient şi responsabil la adîncirea şi diversificarea acţiunilor culturale. Dar, în diverse locuri, s-au constatat paralelisme intre căminele culturale şi asociaţii, ceea ce trebuie evitat pe viitor. Aceasta insă este o altă problemă care nu exclude eventuala apariţie şi în judeţul nostru a unor astfel de asociaţii în cadrul cărora oamenii să-şi autoorganizeze activitatea, bineînţeles în deplină concordanţă cu căminul cultural, cu instituţiile existente şi avind în frunte, la riodul lor, cadre cu înaltă competenţă. 20.000 de lei regăsiţi la „Unic“ Corectitudinea şi cinstea colectivului de salariaţi al magazinului „Unic“ din laţi sunt verificate pe viu. Aici, sunt uitate diferite obiecte de uz personal, dar mai fires portofele şi poşete cu bani, care sunt păstrate cu grijă şi restituite păgubaşilor, la cerere. Ultima clientă care şi-a uitat poşeta in magazin, cu buletinul de identitate, acte oficiale de valoare, citeva recipise poştale şi, bineînţeles, nelipsitul portofel cu bani a fost Viorica Poniţiu din Paşcani, str. 7 Noiembrie nr. 72. Şi dacă adăugăm banii din această poşetă la ceilalţi câţi au fost pierduţi şi restituiţi păgubaşilor de la începutul lunii ianuarie a.c. şi până acum, suma depăşeşte 20.000 de lei. Este deci cit şi poate de firesc ca majoritatea celor care i-au pierdut să consemneze, in caietul unităţii, cuvinte de mulţumire. Un loc pe scaun în tramvai... Un invalid de război, ■Vasile Spătaru, ne scrie că, dacă un tramvai nu găseşte un scaun liber, cu greu se hotărăşte cineva să-i ofere un loc. „Unde sînt tăbliţele acelea de la scaunele din faţă cu textul, pentru invalizi etc.” ? Intr-adevăr, aceste tăbliţe erau cineva, dar in ultima vreme, ne scrie conducerea I.T.I., „atelierele de reparat mijloacele de transport nu le-au mai pus la loc și noi am considerat că nu mai este necesar". Iată cum o neglijență a unora devine suport pentru justificările altora. Pină la 15 septembrie a.c., ne asigură conducerea I.T.I., tăbliţele cu pricina vor fi puse la locul cuvenit. Să nu credem însă că această soluţie rezolvă definitiv problema politeţei. Este nevoie de mai mult bun simţ din partea acelora care nu şi l-au format încă, dar şi de opinia combativă a călătorilor — oameni înaintaţi — in favoarea celor cărora li se rezervă un joc pe scaun, un tramvai sau un autobuz. Poştaşul a fost sancţionat „Poştaşul nostru, Gheorghe Burduja,nu-şi face serviciul conştiincios, ne-au scris mai mulţi cetăţeni din Ţibana. Stă mai mult pe la bufet şi cinci 11 întrebăm de ce nu ne aduce ziarele, ne spune că n-au venit, că ni le va aduce el altădată. Scrisorile şi pachetele le dă, de asemenea, cu intîrziere, iar de la pensionari se „împrumută” cu bani cum vrea el, în ziua cind le dă cecul de pensie”. Pentru capriciile lui, poştaşul a fost aspru sancţionat. Totodată la oficiul Ţibana s-a analizat recent activitatea tuturor factorilor poştali şi - au luat măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii lor. Am vrea să auzim numai lucruri bune despre ei. „Tentaţie“ Simion Agavriloaici din comuna Stolniceni Prăjescu se afla in trecere prin orașul Pașcani — desprindem din scrisoarea corespondentului nostru C. Dudurpan. Cind s-a văzut in magazinul „Alimentara" cu autoservire, in mijlocul atîtor sortimente da mărfuri, S. A. nu a mai putut rezista... tentației. După ce „s-a asigurat" că nu-l vede nimeni, a strecurat un buzunar o sticlă cu o jumătate de litru de alcool. Dar s-a înşelat. Cum a ajuns la uşa de ieşire, supraveghetoarele şi responsabila unităţii l-au şi invitat la casă pentru a plăti marfa, apoi la... miliţie. Au urmat, fireşte, măsurile de rigoare. Frăţeşte După ei fraţii Aurel şi Haralambie Grădinaru (primul, domiciliat in Bulevardul D. Cantemir nr. 4, iar al doilea in str. 13 decembrie nr. 6) au consumat... frăţeşte băuturi alcoolice, s-au urcat Intr-un autobuz al I.T.I., chipurile să ajungă acasă. La un moment dat, insă, s-au hatarit să mai cinstească o cinzeală. Şi cum autobuzul pleca din staţie l-au somat pe şofer, sub ameninţarea cu cuţitul, să oprească. Imobilizaţi, ei au fost predaţi organelor de miliţie. Trimişi in judecată, instanţa le-a aplicat o pedeapsă de 2 ani şi 6 luni şi respectiv 2 ani închisoare. SPORT fotbal Femina Iaşi __ Rapid Bucureşti 1-0 Duminică, pe stadionul din Focşani, în faţa a peste 3000 de spectatori, a avut loc meciul feminin de fotbal dintre echipele Femina Iaşi şi Rapid Bucureşti. Dovedind o mai bună pregătire fizică şi tehnică, tinerele fotbaliste ieşene au învins cu scorul de 1—0 redutabila echipă bucureșteană Rapid. Unicul gol al partidei a fost marcat în minutul 70 de către Doina Nicolau, în urma unei fru-, moase combinaţii la care a participat întreaga echipă ieșeană. Antrenorul lt. Berariu, care se ocupă de pregătirea echipei Femina, a folosit în acest meci jucătoarele : Nuți Săhleanu, Rodica Iofman, Olga Dulman, Zenovia Klisei, Camelia Baltag, Lambi Tuia, Itala Bolocan, Doina Nicolau, Georgeta Sireteanu, Lili Asultanei, Ofelia Postolache. „Cupa cravatelor roşii“ Voinţa Tătăraşi s-a calificat in turneul final Echipa de fotbal Voinţa Tătăraşi, reprezentanta judeţului Iaşi în competiţia de fotbal (rezervată pionierilor), dotată cu „Cupa cravatelor roşii“, ce se desfăşoară la Constanţa, s-a calificat în turneul final. Jucînd in seria a IlI-a şi învingînd cu scorul de 3—1 reprezentanta judeţului Alba, cu 5—3 reprezentanta oraşului Bucureşti şi terminând la egalitate, 2—2, cu reprezentanta judeţului Neamţ s-a clasat pe primul loc în serie, obţinînd dreptul de a participa la turneul final pentru locurile 1—4. Din echipa ieșeană s-au remarcat jucătorii Ghigea, Şerbănescu, Cananău, Popovici şi micuțul portar Hluşcă. FOTBAL, DIVC Penicilina Iaşi — Foresta Fălticeni 2—0 (1—0) Meciul a plăcut pentru că s-a jucat senin, ofensiv, fără apel la arsenalul marcajului disperat, au existat combinaţii rafinate, realizate în cea mai mare parte de către ieșeni, încheiate deseori cu şuturi destul de puternice şi precise. Gazdele s-au ridicat peste condiţia lor modestă, de anul trecut, jucătorii Penicilinei conlucrînd ingenios pentru a realiza, în final, secvenţe de bun nivel tehnic şi spectacular. De pildă, în min. 20, ieşenii au creat o fază foarte frumoasă, prin Brînduşescu şi Leahu, care a paralizat, prin rapiditatea paselor, aproape întreaga apărare a Forestei, lui Avasileăi revenindu-i rolul de a introduce balonul în poartă. Lucrul pe care, de altfel, în fiul atacant ieșean l-a făcut cu brio. Ieșenii au mai atins unele momente de strălucire, dar fie că înaintaşii s-au pripit, fie că adversarii lor din Fălcieanu au ripostat mai energie, reuşind în unele momente ale partidei să ameninţe serios poarta Penicilinei. De pildă, în min- 48, numai o intervenţie excelentă a lui Maxim a făcut ca scorul să nu devină egal. In repriza a doua, ieşenii îşi intensifică dominarea (au şi vîntul in ajutor), dar nu reuşesc să înscrie decît un singur gol, în min. 55, prin Leahu, ca urmare a unei pătrunderi abile, în careu, a lui Brînduşescu. A arbitrat, foarte bine, I. Ţifrea (Galaţi). In acest meci, Penicilina a aliniat următoarea formaţie Maxim — Turiţă, Căpraru (Zlăvog), Atodiresei, Moruzi (Ciulii), Mihăilă, Leahu, Radu, Ursuleae, Avasiloăi, Brînduşescu. C. S. Jucînd în deplasare, Nicolina Iaşi a fost învinsă cu scopul de 1-1— 0 de către Victoria Roman, iar Constructorul cu 4—0 de către A.S.A. Cîmpaling. I I Inspectoratul şcolar al judeţului Iaşi an în şcolile generale de 10 ani nr. 22 (Tătăraşi) şi 23 (D. Cantemir) primesc înscrieri la învăţămîntul seral (clasele V, VI, VII), înscrierile se fac zilnic la secretariatele şcolilor respective pînă la data de 15 septembrie. C. I. L. PIPERA BUCUREŞTI şos. Pipera nr. 48, sector 2 Telefon: 330080 livrează liber din stoc, vagonabil, UŞI FERESTRE 1. UŞI CELULARE INTERIOARE furniruite, pe toc lamelat din cherestea de răşinoase cu şi fără căptuşeli din PFL de 12 mm grosime, pline sau cu ochi de geam cont. STAS 466-66 şi 5333-66, cu dimensiunile: 884X2090 784X2090 684X2090 2. UŞI CLASICE EXTERIOARE din cherestea de răşinoase cu pragul tocului din stejar cont. STAS 466-66 și 5333-66 cu dimensiunile: 984X1890 cu 1/3 sau 2/3 gol geam 1484X1890 cu 2/3 gol geam 3. FERESTRE DUBLE din cherestea răşinoasă cu pragul tocului din stejar cont. STAS 466-66 şi 5333-66 cu dimensiunile: 1184X1280 — în 2 carnate 1584X1280 — în 3 canate Livrează de asemenea fără repartiţie pe bază de comandă. PFL MELAMINAT PFL EMAILAT DECORATIVĂ HDS (HIRTIE STRATIFICATĂ) Plăcile se livrează în desene și culori variate, inclusiv imitație de furnire. UZINA DE FIBRE SINTETICE Şoseaua Ţuţora nr. 175 recrutează candidaţi pentru şcoala de maiştri ţesători. Condiţii de admitere: — Muncitori calificaţi, absolvenţi ai şcolilor profesionale, precum şi muncitori calificaţi în întreprinderi, absolvenţi ai liceului de cultură generală. — Categoria de salarizare să fie ultima sau penultima din rețeaua tarifară. — Stagiul militar satisfăcut. — Vechimea în specialitatea textilă să fie minimum 3 ani. Candidații trebuie să depună la U.F.S. lași, serviciul învățămînt, pînă la 9 septembrie 1971, dosarul cu următoarele acte: — certificat de naştere în original şi copie — certificat de studii în original — buletin de analiza sîngelui şi rezultatul examenului pulmonar certificat medical eliberat de circumscripţia medico—sanitară la care candidatul este luat în evidenţă — recomandarea întreprinderii unde lucrează — adeverinţă de vechime în meserie, eliberată de întreprinderea unde lucrează, din care să rezulte şi categoria de încadrare tarifară Examenul se dă la: — matematică (scris şi oral) — tehnologia meseriei (oral) — desen tehnic, lucrare grafică Concursul de admitere are loc în ziua de 10 septembrie 1971. Relaţii suplimentare se pot lua la telefonul 13320, int. 119, serv. învățământ. A.L Grupul şcolar de construcţii Iaşi primeşte înscrieri la şcoala de specializare post-liceală pentru cursuri de zi şi cursuri serale la următoarele specialităţi: Cursuri de zi: 1. Devize şi măsurători în construcţii-durata 2 ani 2. Desenatori-durata 1 an Cursuri serale: 1. Devize şi măsurători în construcţii - durata 2 ani 2. înşelaţii electrice în construcţii - durata 2 ani 3. Instalaţii tehnico-sanitare, încălzire centrală şi ventilaţii - durata 2 ani 4. Construcţii civile şi industriale-durata 2 ani 5. Desenator -durata 1 an Examenul de admitere se dă la matematică - scris şi oral — fizică-oral din materia pentru clasele VIII—XII în afară de desenatori la care examenul constă din — matematică - scris şi oral — desen-probă grafică Se primesc candidaţi absolvenţi de liceu cu sau fără bacalaureat. Pentru cursurile serale candidaţii vor prezenta adeverinţă că sunt în cîmpul muncii. înscrierile se fac începînd cu data de 1 septembrie 1971 la secretariatul şcolii din str. Bucium nr. 17 Iaşi. Examenul se va susţine intre 15-22 septembrie 1971. - Șef serviciu aprovizionare -administrativ - tehnician la atelierul de producție - maistru instructor țesător și filator - merceolog - șofer angajează GRUPUL ȘCOLAR TEXTIL IAȘI str. Socola 51-53 Şcoala de specializare post-liceală de arhitectură Iaşi Str. Sărăriei nr. 189, telefon 16527, primeşte înscrieri la cursuri de zi şi serale pînă la data de 13 septembrie 1971. Informaţii suplimentare se dau la sediul şcolii zilnic între orele 7-15. Liceul de muzică şi arte plastice Iaşi primeşte elevi începători la clasa I şi a ll-a pentru pian şi vioară şi la clasa a V-a pentru violă, violoncel, instrumente de suflat şi arte plastice. înscrierile se fac pînă la 6 septembrie 1971, cînd va avea loc verificarea aptitudinilor elevilor. Informații suplimentare la secretariatul liceului, telefon 13035. PĂRINŢI! Cumpărați pentru copiii dv. UNIFORME ŞCOLARE COMODE PRACTICE REZISTENTE Se găsesc de vînzare la magazinele universale şi specializate ale cooperaţiei de consum. Mica publicitate Decese • Su nemărginiţi durere familia Şi rudele apropiate anunţă încetarea din viaţă după o scurtă ţi grea suferinţă a neuitatei lor KIMBU I.IOLŢA, in vîrstă de 19 ani. Inmormîntarea are loc joi, 2 septembrie, la cimitirul din Aarga Jijîa — Iaşi. • Familia Raţă şi rudele anunţă cu durere încetarea fulgerătoare din viaţă a scumpei lor VASILICA RAŢA, 15 ani. înhumarea are loc joi la orele 13.00 la cimitirul bisericii din comuna Erbiceni, satul Bîrleşti.