Flacăra Iaşului, octombrie 1971 (Anul 27, nr. 7787-7813)

1971-10-01 / nr. 7787

Şl RĂSPUNDEREA CELOR SOLICITAŢi Unde se odihnesc unii şoferi de la I. T. A. în timpul nopţii ? Am poposit, In aceste zile da toamnă, In oraşul Paşcani. Tovarăşul Gelu Corneliu Moldovanu, şeful autobazei I.T.A., ne-a invitat să ne arate o realizare deosebită a căror beneficiari vor fi in curlnd toţi conducătorii auto din autobază ca şi din alte unităţi similare din ţară. Observăm, In Incinta autobazei, zidurile roşii ale unei anexe la blocul administrativ. — Aici, in aceste noi încăperi, ne spunea Corneliu Moldovan, se vor putea odihni, atit ziua cit şi noaptea, toţi conducătorii auto ale căror domicilii sunt In alte localităţi. Este o realizare deosebită, dacă avem in vedere că majoritatea conducătorilor auto de la noi locuiesc la distanţe de zeci de kilometri, iar alţii vin tîrziu şi pleacă In zori in cursă. Aflăm, de asemenea, că se Intenţionează şi amenajarea unei cantine (se pare că pe undeva, la nivelul forurilor judeţene există unele „rezerve" faţă de Iniţiativa conducerii autobazei, uitîndu-se că în acest sens conducerea partidului şi statului nostru a dat indicaţii precise), că deja există peste o sută de salariaţi care doresc să servească masa de prinz în incinta autobazei. Acestea nu sunt singurele realizări pentru conducătorii auto de la autobaza Paşcani. Pentru momentele de răgaz, pentru ca timpul liber să fie cit mai instructiv şi mai plăcut petrecut, aici s-a amenajat, fără nici un fel de investiţii, un club. Dar, zicem noi, cu o floare nu se face primăvară. Şi cind facem această afirmaţie ne gîndim la faptul că nu în toate autobazele I.T.A. (cele care activează în judeţul nostru) se manifestă aceeaşi grijă pentru viaţa oamenilor, a conducătorilor auto. Am poposit intr-una din nopţile trecute la trei dintre coloanele autobazelor 1 şi 2 din municipiul Iaşi. Cum se odihnesc conducătorii auto care, reţinuţi mai mult timp la munca pe şantierele de construcţii, pierd cursele pentru a se deplasa în localităţile unde-şi au locuinţa ? La sediul coloanei nr. 6 a autobazei nr. 1 îi găsim (la ora 1,30) pe conducătorii auto Mihai Apreutesei (cu domiciliul în comuna Oţeteni), Neculai Ciobanu (cu domiciliul în comuna Tătărăni-Huşi), Petrea Irofte (cu domiciliul in comuna Sireţel).Toţi dormeau. Dormeau e un fel de a spune, fiindcă numai o odihnă nu se cheamă atunci când în joc de pat eşti nevoit să foloseşti un birou sau chiar podeaua. - De ce dormiţi aici ? La întrebarea noastră, toţi cei enumeraţi mai sus ne-au răspuns tot cu o întrebare. - Dar unde să dormim ? Cu aceeaşi întrebare pe care ne-au pus-o respectivii conducători auto ne-am adresat conducerii autobazei nr. 1. De la tov. Gheorghe Mititelu, şeful autobazei, aflăm (ceea ce ştiam şi noi de altfel) că pentru conducătorii auto cu domiciliile în alte localităţi se pun la dispoziţie mijloace de transport. In realitate este vorba de două curse, care nu pot acoperi toate necesităţile. Şi am mai aflat că este interzis să se doarmă la sediul coloanelor. — Şi atunci unde să doarmă? am fost nevoiţi să repetăm întrebarea. — La angajare, au spus că nu au nevoie de locuinţă. Nu e vorba de locuinţă. E vorba de un pat pentru ca atunci cind nu pot ajunge acasă să se poată odihni. Am făcut demersuri să ni se asigure fonduri pentru construirea sau amenajarea unui cămin, insistenţele noastre nu s-au soldat, insă, cu un rezultat favorabil. Menţionăm că numărul celor care îşi caută adăpost pe timpul nopţii la sediul coloanelor este redus, iar oamenii nu sunt mereu aceiaşi. Nereuşind să obţinem un răspuns corect de la conducerea autobazei nr. 1, ne-am adresat tovarăşului Mihai Pintilie, directorul general al I.T.A. Iaşi. „ Nu găsiţi necesar ca la coloane să existe un spaţiu pentru odihna conducătorilor auto pe timp de noapte ? Desigur. Şi acest lucru se poate realiza cu uşurinţă. E nevoie doar de mai mult Interes din partea conducerilor autobazelor. Deci iată că s-a pus şi punctul pe „I". Nu e la mijloc vorba de altceva decit de lipsa de Interes a conducerii autobazei nr. 1 (la începutul discuţiei noastre tov. Gheorghe Mititelu ne spunea că In urma controalelor pe care le-a efectuat nu a găsit nici un salariat dormind pe timpul nopţii la coloane, punînd astfel sub semnul întrebării constatările noastre). Pînă nu de mult la coloanele a V-a şi a Vl-a, a existat un vagon dormitor. Recent a fost luat In autobază pentru reparaţii. A fost reparat, dar stă In autobază ca obiect de inventar. Cele relatate mai sus sInt abateri nu lipsite de importanţă de la ceea ce numim grijă faţă de om. Este de neînţeles cum poate sta indiferentă conducerea autobazei nr. 1 faţă de această problemă. Este ştiut că un conducător auto, aflat la volan, are o dublă responsabilitate : realizarea planului şi siguranţa circulaţiei, adesea viaţa mai multor oameni. Din discuţia avută cu directorul general al I.T.A. Iaşi am înţeles că fără eforturi prea mari (minime am zice) aceste deficienţe pot fi înlăturate. Este o constatare pe cit de îmbucurătoare, pe atit de critică : de ce nu s-a făcut pînă acum ? Aşteptăm ca această apreciere sa fie transpusă în fapt. Şi cit mai repede. Andrei BRATU Dialog • De ce funcţionează atit de prost telefoanele ? întrebare care se aude frecvent in ultima vreme in rîndul cetăţenilor din Iaşi. Răspunsul Direcţiei judeţene de poştă şi telecomunicaţii precizează că se lucrează la darea în funcţiune a noii centrale telefonice din str. Lăpuşneanu, la conectarea acesteia cu centralele existente. In ultimele două luni se execută astfel de lucrări pe viu, fapt care duce la apariţia unor deranjamente, creşterea timpului de venire a tonului, uneori selecţii greşite. De asemenea, In această perioadă se înregistrează o mare avalanşă de convorbiri telefonice, cerute de lucrările campaniei agricole de toamnă, ceea ce determină răspunsul cu întîrziere la serviciul special 09. La cauzele obiective arătate mai sus se adaugă şi lipsa de experienţă a unor noi telefoniste. Direcţia Judeţeană de poştă şi telecomunicaţii asigură pe cetăţenii Iaşului că există o preocupare permanentă pentru îmbunătăţirea activităţii in orele de vîrf cu personal bine calificat. Nu ştim care este părerea abonaţilor telefonici, dar noi nu prea observăm la orele de vîrf o grijă deosebită. • Un grup de muncitori de la Uzina mecanică „Nicolina" şi-a exprimat nemulţumirea în legătură cu neplata la timp a unor ore suplimentare. Comitetul de partid al uzinei răspunde ! „Orele suplimentare s-au planificat In fiecare secţie in raport cu forţa de muncă disponibilă. Erorile nu sunt caracteristice conducerii uzinei, iar comitetul de partid nu va permite nimănui, indiferent ce post ocupă, să ducă in eroare pe muncitori. Orele suplimentare din iulie şi august au fost plătite la 16 septembrie, după documentele predate la contabilitate de către secţiile productive’. • De ce nu avem lustragerii in oraşul Iaşi? se întreabă cetăţeanul Gheorghe Colcea. Vom avea, precizează conducerea Cooperativei „Solidaritatea". Astfel se vor înfiinţa în curînd lustragerii la unitatea de cizmărie nr. 27 din zona Gării centrale, la unitatea nr. 1 din str. Dimitrov, la unitatea nr. 32 din str. Arcului nr. 40. • Mai mulţi elevi de la Şcoala agricolă Miroslava, plecaţi în practică, nu au primit la timp indemnizaţia cuve-^ nită, ne scrie unul din ei. Conducerea şcolii este de părere că elevii n-au ce căuta acum la şcoală după Indemnizaţie, întrucît răspunderea o are Staţiunea de maşini agricole în care el îşi efectuează practica. In consecinţă, elevi practicanţi trebuie să se adreseze delegatului S.M.A., împuternicit să le plătească indemnizaţia cuvenită. Ecoul criticii noastre Bacşi romani care şi-au primit pedeapsa După publicarea articolului „Lipitori pe buzunarele cumpărătorilor" (1® septembrie a.c.), conducerea O.C.L. ,Metalo-chimice", ne scrie : „In aceeaşi zi, comitetul de direcţie s-a deplasat la Depozitul de mobilă unde a dezbătut cu toţi salariaţii depozitului conţinutul articolului. La sfirşitul şedinţei s-au stabilit următoarele măsuri : 1) Desfacerea contractului de muncă următorilor salariaţi, care pretindeau bacşiş de la cumpărători : Const. Melinte, ajutorul şefului de depozit, Mircea Polcovnicu, Mihai David şi loan Grosu, manipulanţi; 2) Schimbarea locului de muncă (pentru a nu mai veni în contact cu cumpărătorii) şi penalizarea cu 20 la sută din salariu pe timp de 3 luni a vînzătorului Const. Vrabie, precum şi a manipulanţilor Gh. Angliei şi Const. Pruncă ; 3) Etichetarea tuturor mărfurilor expuse şi depozitarea articolelor deficitare la loc vizibil; 4) Afişarea unor anunţuri prin care se specifică obligaţiile lucrătorilor in ceea ce priveşte deservirea, precum şi tarifele de transport pînă în apartamentul clienţilor, inclusiv montatul şi demontatul mobilei ; 5) Atit în depozitul de mobilă cit şi în celelalte unităţi comerciale din subordinea noastră s-au afişat anunţuri prin care rugăm pe cumpărători să nu dea bacşiş. După cum se vede, măsurile împotriva acelora care iau bacşiş sunt drastice. Ar fi bine ca acestor măsuri, cumpărătorii să le răspundă cu hotărîrea fermă de a nu da bacşiş, aşa cum solicită de altfel şi conducerea organizaţiei comerciale. Este o certitudine că acţiunile de ambele părţi vor duce la stîrpirea acestui obicei degradant. După trei runi de la publicarea articolului, constatăm din mună: Drumurile pavate cu vorbe nu rezistă timpului In discuţia pe care am avut-o, cu trei luni în urmă, cu primarulcomunei Erbiceni, Vasile Hodu, acesta ne-a furnizat date eronate privind unele lucrări de construcţie şi întreţinere a drumurilor da pe raza comunal, urmărind prin aceasta, aşa cum aveam să ne convingem ulterior, să ascundă slaba preocupare a consiliului popular comunal in acest domeniu. Parcurgînd acum drumurile din comuna Erbiceni (cu excepţia drumurilor de legătură între centrul de comună şi satele Totoeşti şi Spinoasa caree, petimp ploios, devin impracticabile), observăm o schimbare în bine. Astfel, pe P.J. 261 s-au construit noi poduri şi podeţe în locul celor deteriorate, i-a împrăştiat piatră, s-au desfundat şanţurile. Drumul de acces la cooperativa agricolă din Erbiceni (la fel stau lucrurile şi la Totoeşti) este însă sub orice critică. I.a Erbiceni cooperativa agricolă a sprijinit acţiunea de întreţinere a drumurilor, dar o unitate care se respectă nu trebuie să fie indeferentă faţă de căile de acces din bătătura casei. Lauda n-a prins bine unor gospodari Iptru noi în comuna Focuri (apreciată în articolul trecut pentru buna întreţinere a drumurilor ca şi pentru alte realizări gospodăreşti lăudabile) observăm o schimbare ... în rău. Pe o porţiune destul de mare D.J. 281, înainte de intrarea în comună, s-a stricat; pe drumurile laterale nu se poate circula pe timp nefavorabil nici măcar cu carul cu boi. — Ne-am îndreptat atenția spre amenajarea drumului care leagă centrul de comună cu satul Fîntînele ca să poată circula autobuzele I.T.A. — ne-a spus Nicolae Păduraru, primarul comunei, uitînd că aceste cuvinte le-a rostit şi acura trei luni. Realitatea este însă alta. Datorită denivelărilor accentuate spre Fîntînele autobuzele nu pot circula, cetăţenii de aici fiind nevoiţi să parcurgă distanţa pînă la Focuri, staţia terminus a autobuzelor, pe jos. Solicităm primăriei situaţia realizării obiectivelor prin contribuţia în muncă. Observăm că nu s-a consumat nici jumătate din numărul zile-om şi zile-atelaje planificate la Întreţinerea drumurilor. De ce ? — O să efectuăm lucrări de acum înainte. .. Optimismul tovarăşului Nicolae Păduraru nu este întemeiat. Timpul este destul de înaintat. Cert este că problema întreţinerii drumurilor, după lauda din ziar, a scăpat atenţiei consiliului popular comunal Focuri. Pe D. J. 284 am întrlnit nişte părinţi vitregi Am parcurs acest itinerar însoţiţi de un echipaj al serviciului de circulaţie, condus de lt. Petru Ardeleanu de la Inspectoratul judeţean de miliţie. înainte de a consemna cîteva aspecte privind starea de viabilitate a acestui drum, menţionăm că de la un capăt la celălalt indicatoarele rutiere lipsesc sau sunt greşit plantate. La nici urjul din poduri nu este specificat tonajul, după cum nu sunt plantate indicatoarele de curbe periculoase — adică exact aceleaşi deficienţe pe care le-am consemnat şi cu un alt prilej. între satele Cozia şi Răducăneni Direcţia judeţeană de drumuri execută lucrări de asfaltare. Dar aceasta nu înseamnă că circulaţia să fie blocată, pe distanţe destul de mari, cu diferite materiale care, probabil, îşi vor găsi întrebuinţarea abia peste o lună sau chiar două. La punctul de lucru de la intrarea în satul Bazga, măsurile pentru asigurarea siguranţei circulaţiei rutiere au fost atît de bine stabilite încît ... aici oricînd se poate produce un accident cu urmări deosebit de grave. Tot din acest punct porneşte drumul spre sediul C.A.P. Răducăneni. Nu ştim ce au de gînd consiliul popular comunal şi consiliul de conducere al C.A.P. (cu toate insistenţele noastre nu am putut lua legătura, poate fiindcă era şi duminică, cu un reprezentant al acestor două organisme), cert însă că se dovedesc scumpi la tărîţe şi ieftini la făină. Şi aceasta deoarece în loc să repare acest drum preferă să distrugă mijloacele de transport, să sleiască de puteri animalele de tracţiune. Din această cauză, D.J. 284 este în permanenţă murdar de noroi, prezentînd pericol de accidente. La Corban, constatînd abundenţa da noroi de pe şosea, precum şi lipsa a numeroase indicatoare rutiere, ne-ara întrebat, după cum era şi firesc, ea fac cantonierii (cel judeţean ca şi cel comunal). Aflăm că Ioan 53. Bîrzu (cantonier comunal) şi Nicolae M. Brunaan (cantonier judeţean) nu locuiesc de Gorban, ci cu alte sate, ceea ea face ca contactul cu drumul judeţean să fia sporadic. Această situaţie nu este singura- Ea poate fi întîlnită în multe alte localităţi. Oare nu se găsesc la centrele de comună oameni capabili să îndeplineaaort această funcţie? Sau sînt cumva angajaţi după ochi. La intrarea în Osoiu,a produs acum cîţiva ani o alunecare de teren care a afectat şi drumul judeţean, încă de atunci aici s-a deschis un şantier. Din cînd în cînd se mai lucrează. Rezultatele însă, nu se văd, situaţia răminind aceeaşi. Multe din aceste deficienţe le-am întîlnit şi pe D.J. 243 (Iaşi—Scânteia), în urma unor recente discuţii dintre organele de miliţie şi tovarăşii de la Direcţia judeţeană de drumuri şi poduri, aceştia din urmă au stabilit un plan de lucrări privind îmbunătăţirea circulaţiei rutiere. Termenele au început să se scurgă, iar măsurile stabilite au rămas doar pe hîrtie. De ce? Aşteptăm răspunsul celor în drept. Nu în vorbe, ci cu VALERIE . "I JUS J W "! UP" JULI •"■!!!«.MP — tehnician principal mecanic sau electromecanic pentru serviciul de aprovizionare — tehnician principal la secţia de arhitectură — frigotehnist categoria 8—5 pentru sectorul tehnic angajează de urgenţă Institutul politehnic Iaşi Informaţii suplimentare se pot obţine zilnic de la serviciul personal, telefon 15320. UZINA DE PRELUCRARE A MASELOR PLASTICE IAS» angajează imediat i — un şef birou contabilitate — un şef birou desfacere — un economist preţuri condiţii de angajare şi salarizare, conform H.C.M. 914/008. Uzina mecanică „Nicolina" Iaşi cu sediul în Iaşi, str. 13 Decembrie nr. 54, recrutează candidaţi (băieţi) pentru şcolarizare prin ucenicie la locul de muncă (2 ani) în următoarele meserii — lăcătuşi montatori construcţii de maşini — sudori — termist-tratamentist — forjori — vopsitori industriali înscrierile se fac la sediul uzinei—biroul invăţămînt— plict la data da S octombrie 1971. Candidaţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii : — să aibă 18—10 ani împliniţi în anul 1971 — să fie absolvent al şcolii generale (8—10 clase) Pentru înscriere se vor prezenta următoarele acte — certificat de absolvire a şcolii generale — certificat de naştere în original şi copie — fişa medicală cu examenul clinic general (examenul pulmonar şi analiza sângelui). Drepturi ! indemnizaţia de ucenic. Relaţii suplimentare se pot vua de la biroul învățămînt, telefon 14264, interior 194. - Trustul de construcţii Iaşi Şantierul nr. 2 structuri str. Decebal nr. 1, telefon 17029 — interior 258, angajează tineri peste vârsta de 16 ani, pentru ratificare la locul de muncă în meseria de ZIDAR. Pe timpul şcolarizării — durata 8 luni — elevii lucrează direct în producţie, ca zidari, în brigăzi cu reuneitori calificaţi şi sînt salarizaţi în funcţie de munca efectuată de întreaga brigadă. Cursurile se ţin la locul de muncă, în afara orelor de program, de două ori pe săptămînă. Cei înscrişi beneficiază de cazare gratuită în cămine şi masa la cantina unităţii — contra cost. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefon 17020, interior 256 sau 177 — BIROUL PERSONAL. m* PAGINA A III-A . Uzina de sintetice fibre Iaşi angajează : — un şef depozit pentru magazia de materiale metalurgice. Condiţii: liceu şi 4 ani funcţii administrative sau şcoala generală şi 6 ani funcţii administrative din care 4 ani ca magaziner. Relaţii suplimentare se pot lua de la serviciul personal, telefon 13320/231. Se angajează imediat — muncitori necalificati fii — vîmători Cei interesat! se vor adresa la Centrul LEGUME-FRUCTE Timișoara strada Rodnei nr. 4, telefon 32915 Se asigură cazare gratuită, masă contra cost. Se angajează de urgenţă — lăcătuşi, instalatori, fochişti pentru întreţinere — ospătari calificaţi pentru unităţile „Unirea“, „Trei sarmale“, „Ciric“. Cei interesaţi se vor adresa* OFICIUL JUDEŢEAN DE TURISM IAŞI. Relaţii suplimentare se pot obţine la resortul personal, de la sediul Oficiului judeţean de turism Iaşi, Piaţa Unirii nr. 12. CENTRUL DE KABBAH!! IAŞI are vacanţe următoarele posturi : — îndrumător organizare reţea-popularizare. Condiţii de angajare : studii superioara conf. H.C.M. 91S/980. — electrician autorizat — vitrinier decorator informaţii suplimentare se pot la de la serviciul plan, organizarea muncii, telefon 17110. Se angajează le urgenţă pentru C.E.I.L. Iaşi — strungari în fier — bobinator, 3—0 — mecanici Diesel locomotivă — dulgheri (temporar) pentru s.i.a. giurea — maistru dactrician — laborant chimist — trei operatori (operatorii şi laborantul se angajează pentru staţia de tratare a apelor). Condiţii de angajare: stagiul militar satisfăcut şi buletin de oraş Iaşi. Cei interesaţi sa vor adresa la C.E.I.C. IAŞI str. Bucium nr. 34. Relaţii suplimentare se pot obţine zilnic la telefon 11120—11121, interior 131, între orele 7—13. categoria. Se angajează : -conducători de grupuri de unităţi (fără gestiune) Condiţii de angajare : absolvenţi de curs mediu şi 5 ani vechime în funcţii economice. Salarizarea: minimum 1.900 lei lunar. Cei interesaţi se vor adresa la O.C.L. „Alimentara“ Iaşi Relaţii se pot obţine de la biroul personal din Iaşi, strada Ştefan cel Mare nr. 60. ÎNTREPRINDEREA comunala apA-canal-gaze.bAJ IAŞI aduce la cunoştinţa publicului următoarele: Deoarece pe data de 3 octombrie 1971 au loc lucrări de modernizare la Instalaţiile din sistemul de alimentare cu apă PRUT, programul de distribuţia apei I potabile în zona res- s pectivă va fi următorul : — 5—8 dimineaţa — 19—23 d. a. Mica publicitate Decese • Surorile, fraţii, cumnaţii şi nepoţii anunţă încetarea din viaţă, după o grea suferinţă, a scumpei lor ELENA HANCOV Inmormintarea va avea loc sîmbătă, 2 octombrie, ora 14, la cimitirul Eternitatea. Cortegiul va pleca din strada Ionescu nr. 1 A.