Flacăra Iaşului, noiembrie 1971 (Anul 27, nr. 7814-7838)

1971-11-25 / nr. 7834

y   A T Creşterea animalelor în unele cooperative agricole Două faţete ale simţului de răspundere C.A.P. CHIŞCĂRENI: P Condiţii pentru o cazare corespunzătoare * Furajele bine conservate, sub cheie C. A. P. PLUGARI: ■ Pierderi însemnate în rîndul viţeilor ® Platformă de îngrăşăminte naturale ? Nu. Porumb însilozat la suprafaţă O dată cu scăderea bruscă a temperaturii, stabulaţia a intrat în drepturi depline. La cooperativa agricolă din Chişcăreni, de exemplu, toate pregătirile pentru iernarea animalelor au fost făcute din vreme, în prezent atenţia celor care lucrează în acest sector fiind îndreptată spre buna îngrijire a animalelor şi gospodărirea furajelor. Unitatea din această localitate se profilează pe îngrăşarea taurinelor şi creşterea ovinelor. Anul specta au fost îngrăşate şi valorificate 400 de animale, alte 200 urmînd a fi livrate în cursul lunii decembrie. Spaţiul rămas liber a fost populat cu animale tinere care vor fi crescute şi vîndute după ce vor atinge greutatea corespunzătoare, în cursul anului viitor. Condiţiile asigurate aici pentru cazarea animalelor sînt bune. Două grajduri noi, cu instalaţie de alimentare cu apă, cu alei betonate, cu iesle din beton, asigură adăpostirea în condiţii corespunzătoare a 600 de taurine. In ziua vizitei noastre în această unitate, conducerea cooperativei agricole luase hotărîrea de a căptuşi cu carton asfaltat podul unui grajd, deoarece se constatase infiltrarea prin tarea (din scîndură) a unor curenţi de amice. Furajele, parcate în apropierea locului da consum, erau ţinute sub cheie de Petre Doleanu. Distribuirea lor se făcea numai pe bază de cîntar în funcţie de raţiile sabilite. „In fiecare adăpost avem bazin de pregătire a furajelor, preciza preşedintele C.A.P.-ului, tov. Ion Bacov. Grosierele le administrăm în hrana animalelor numai după ce în prealabil au fost tocate şi saramurate sau melasate. Dispunem de trei tocători dintre cere două sunt în stare de funcţionare. Am folosi şi pe a treia, dar la baza de aprovizionare nu găsim o pînză transportoare care ne lipseşte“. Conducerea S.M.A. Şipote are obligaţia de a rezolva problema, deoarece mecanizarea lucrărilor din zootehnie, asigurarea funcţionării tuturor maşinilor care deservesc acest sector intră în atribuţiunile sale. Vecinii din Plugari deţin şi ei un sector zootehnic dezvoltat. Numărul vacilor, junincilor şi viţeilor — după cum ne-a spus tov. Petre Niţură, secretarul comitetului comunal de partid — depăşeşte 700. De la bun început trebuie să arătăm că animalele tinere nu s-au bucurat în cursul anului de o îngrijire şi de o asistenţă zooveterinară corespunzătoare (şef de fermă este medicul veterinar Cornel Canfer) din care cauză au pierit sau au fost sacrificaţi „din necesitate" (după cum ne-a spus secretarul comitetului comunal de partid) circa 100 de viţei. In registrul de îndrumare şi control se află procesul-verbal întocmit la data de 29 octombrie a.c. de medicul veterinar Adam Radomir, director general adjunct al Direcţiei generale agricole, în care sunt înscrise măsurile ce trebuiau respectate de către cei care lucrează în acest sector pentru îmbunătăţirea stării de lucruri existente. Indicaţiile date n-au fost luat© în seamă cu toată seriozitatea din moment ce în adăposturile viţeilor nu exista curăţenie, uşile nu erau etanşe, multe ochiuri de geam fiind înfundate cu paie. Din discuţia secretarului comitetului comunal de partid cu medicul veterinar Cornel Canţer a reieşit că finul administrat viţeilor nu era de cea mai bună calitate. In privinţta asigurării furajelor, unitatea înregistrează (după evidenţa existentă la secretarul comitetului comunal de partid) un deficit faţă de prevederi de 463 de tone de fînuri, 700 de tone de strujeni şi de circa 1.100 de tone de siloz. La unele sortimente cum ar fi furajele insilozate, deficitul putea fi recuperat în parte dacă s-ar fi respectat indicaţiile de a se însiloza frunze şi colete de sfeclă în amestec cu strujeni (unitatea a avut 60 de hectare cu sfeclă de zahăr). Cei în sarcina cărora a existat această răspundere (e vorba de tovarăşii Grigore Cercel, preşedintele unităţii, şi inginerul şef Gheorghe Teodoru) au dovedit o totală delăsare în această privinţă. Practic nu s-a însilozat nici un kilogram de colete şi frunze de sfeclă în amestec cu strujeni. In condiţiile unor producţii mici de furaje (datorate nu condiţiilor climatice nefavorabile ci, după cum stă consemnat în registrul de îndrumare şi control, nerecoltarii finului de lucernă la timp, neprăşirii porumbului pentru siloz) era normal să existe cel puţin grija cuvenită pentru buna conservare a recoltei adunate de pe cîmp. Am văzut cele cîteva sute de tone de porumb însilozat la suprafaţă lingă grupul de construcţii zootehnice de la Borosoaia. Silozul arăta ca o platformă dezordonată de îngrăşăminte naturale fermentate. Chiar şi un necunoscător îşi da seama că acţiunea pentru însilozare nu s-a desfăşurat după tehnologia indicată, că cei care au îndrumat această muncă au dovedit un total dezinteres pentru buna conservare a porumbului. .Comitetul comunal de partid , ne-a spus tov. P. Niţură, a sesizat la timp aceste neajunsuri, le-a adus la cunoştinţa celor din conducerea C.A.P., specialiştilor, dar aceştia n-au luat măsurile ce s-au impus“. Toate aceste stări de lucruri şi anume — mortalitatea ridicată în rîndul viţeilor, pierderile de furaje însilozat« datorate conservării necorespunzătoare, nerespectarea indicaţiilor de « «e «duna de pe cîmp toate resursele de furaje — nu pot fi trecute cu vederea. Direcţia generală a agriculturii are obligaţia de a trage la răspundere vinovaţii, de a stabili ce trebuie făcut pentru a se asigura scoaterea animalelor din iarnă în condiţii corespunzătoare. Gh. STEJARU Asigurarea unor condiţii optime (urmari din pag. 1) cu radiatoare (deşi o bună parte a acestora au fost demontate) din cauza nesosirii anotermelor In termenul prevăzut. Soluţia provizorie, la care s-a recurs în ultimă Instanţă, face faţă In prezent, dar nu oferă nici pe departe certitudinea că, atunci cînd temperatura va oscila în jurul a minus zece grade, va mai asigura microclimatul solicitat de tehnologia de fabricaţie a mobilei. De aceea se impune impulsionarea furnizorului şi urgenţa lor montare, imediat ce vor sosi în fabrică. Dacă, cu excepţia acestui aspect, problemele mari sunt rezolvate, nu se poate spune acelaşi lucru despre o serie de operaţii mărunte. Multe geamuri continuă să fie sparte, nu peste tot e asigurată etanşeitatea uşilor şi geamurilor, această ultimă lucrare fiind făcută in multe cazuri superficial. Aşa, de pildă, stau lucrurile la sectorul de croit al secţiei a lll-a, unde, pe deasupra, ceroterma refuză să funcţioneze In continuare. De asemenea, o serie de conducte nu sunt încă izolate, deşi îngheţul şi-a făcut simţită prezenţa. Nici la Uzina de reparaţii auto nu se poate spune că preocupările de acest gen ar fi lipsit. Dar, luînd punct cu punct cele 10 obiective stabilite încă de la începutul acestui an, se constată că o parte a masurilor au fost aplicate doar parţial : un important număr de aeroterme, revizuite abia la 15 octombrie, au „motorul ars", după cum stă scris, de altfel, pe ele , nu s-a executat încă etanşarea uşilor, deşi termenul a expirat la 30 august . In ciuda unor revizii şi reparaţii la centrala termică, una din cele două pompe este mai mult defectă, după cum ne-au informat mecanicii de aici , nu s-a terminat încă reamplasarea şi mărirea capacităţii depozitului de combustibil de la secţia din str. Păcurari. Şi in privinţa instalaţiilor de ventilaţie, lucrurile se prezintă asemănător : capacitate insuficientă la boxa de vopsit autovehicule, de la unitatea din str. A. Vlaicu, motoare arse la ventilatoarele din secţia Păcurari. Iata, dar, că acum, cînd totul trebuie să funcţioneze ireproşabil, mai sunt multe lucruri de pus la punct, de finalizat. Ceea ce nu s-a făcut în timpul verii, deşi au fost stabilite măsuri, cu termene şi responsabilităţi precise (dar a lipsit, probabil, controlul factorilor de conducere), trebuie rezolvat acum, în cîteva zile. Conducerilor unităţilor, considerăm noi, le revine obligaţia de a analiza operativ situaţia în cazul fiecărei întreprinderi şi de a impulsiona pe cei ce se ocupă concret de asigurarea condiţiilor de lucru pe timp de iarnă, în vederea finalizării tuturor lucrărilor. In încheiere, ne vom referi, In cîteva rînduri, la şantierele de construcţii industriale şi social-culturale, unde, de asemenea, se ridică numeroase aspecte legate de activitatea pe timp de iarnă, poate mai complexe decit în cazul unităţilor Industriale. Din raidul făcut de noi pe cîteva şantiere rezultă că, de regulă, pregătirile se află abia în fază de proiect, ceea ce e extrem de puţin, acum cînd zăpada şi gerul au şi apărut. Asupra acestui aspect ne propunem, însă, să revenim în zilele imediat următoare. Sesiune pe teme Incepînd de mline, 26 noiembrie, ora 9:30, timp de două zile, se va desfăşura în sala mare a Filialei Iaşi a Academiei Republicii Socialiste România sesiunea de comunicări ştiinţifice pe teme medicale organizată ştiinţifică medicale de Institutul de sănătate publică şi cercetări medicale din Iaşi. In cadrul sesiunii vor fi prezentate peste 50 de referate şi comunicări ştiinţifice de către cercetători din Iaşi şi din alte centre din ţară. SPORT ■ SPORT ■ SPORT Splendide succese ale fotbaliştilor români Ultimul meci al grupei I a campionatului european de fotbal inter-ţări, disputat pe stadionul ,23 August“ din Capitală, în prezenţa a circa 50 000 de spectatori, s-a încheiat cu un splendid succes al fotbaliştilor români, în partida care decidea pe cîştigătoarea grupei şi asigura calificarea la sferturile de finală ale competiţiei, reprezentativa României a terminat învingătoare cu scorul de 2—6 (1—0) în faţa selecţionatei Ţării Galilor. Ca şi lo meciul d© acum zece zile cu formaţia Cehoslovaciei, jucătorii români au abordat această partidă cu multă ambiţie, fiecare dintre ei neprecupeţind nici un efort pentru a obţine victoria. Echipa noastră a acţionat de-a lungul celor 90 de minute ca o formaţia matură, bine sudată, în care toate compartimentele şi-au adus contribuţia la succesul final. După o scurtă perioadă de studiu şi joc de centru, fotbaliştii români trec cu hotărâre la aiac şi încă în minutul 9 deschid scorul . Lucescu execută cu precizie o lovitură de colţ, iar Lupescu, venit din apărare, reia spectaculos cu capul balonul, care poposeşte pentru prima oară în plasa porţii apărate de Millington. Echipa română stăpîneşte jocul în continuare, presează insistent şi numai bara porţii 11 salvează pe portarul galez (în minutul 26) de un nou gol ce trebuia să fie înscris de Dembrovschi. La numai doua minute, Iordănescu este pus în poziţie ideală de a marca, însă mingea expediată de el cu capul este interceptată de apărătorul buturilor echipei oaspete. La reluare, iniţiativa aparţine tot fotbaliştilor români care continuă să creeze faze periculoase la poarta adversă. Ei ratează încă două mari ocazii de a majora scorul prin acelaşi Dembrovschi (min. 62) şi Dobrin (min. 68). Superioritatea echipei României este concretizată în minutul 73, cînd căpitanul echipei, Mircea Lucescu, reia direct în plasă mingea centrată de Iordănescu : 2-0 pentru România. Profitînd de o uşoară relaxare a gazdelor, jucătorii galezi iniţiază în minutul 78 un contraatac periculos în care Cyril Davies ratează o ocazie extrem de favorabilă şutind în bară din interiorul cafftbia. Brigada de arbitri belgieni, avînd la centru pe A. Delcourt, a condus următoarele formaţii : ROMANIA ! Răducanu, — Sătmăreanu, Lupescu, Dinu, Deleanu, Dumitru, Radu Nunweiller, Lucescu, Dembrovschi, Dobrin, Iordănescu , ŢARA GALILOR! Millington, — Rodriguez,Phillips, Williams, Thermas, Hockey, Hill (din min. 46 Cyril Davies), Rees, Reece, Ron Davies, James. Iată clasamentul final al grupei I a campionatului european de fotbal! 1. România — 9 puncte (golaveraj 11—2) ; 2. Cehoslovacia — 9 puncte (11—4) ; 3. Țara Galilor— 5 puncte (5—6); Finlanda — 1 punct (1—16); ★ (Agerpres). ARAD 24 (Agerpres). Echipa U.T. Arad își continuă seria succeselor în competiţia europeană de fotbal „Cupa U.E.F.A.“. După ce la tururile anterioare au eliminat formaţiile Austria Salzburg şi Zagrebia Walbrzych, ieri, pe teren propriu, fotbaliştii arădeni au învins în primul joc, cu scorul de 3—6 (2—0), puternica echipă Vitoria Setubal, clasată pe locul trei în campionatul portughez. încă din primele minute ale partidei de la Arad, oaspeţii s-au arătat hotărîţi să facă totul pentru a obţine un rezultat cît mai avantajos. Avînd în componenţa sa cîteva individualităţi remarcabile, echipa portugheză s-a arătat încă din primele acţiuni a fi un adversar redutabil. Dar o dată depăşite primele momente dificile ale jocului, arădenii şi-au intrat în ritmul lor normal şi au pus stăpînire pe centrul terenului, de unde Domide, în formă excelentă, a distribuit numeroase mingi utile incisivilor Kun II, Broşovski şi Both. Primul gol al echipei arădene a fost înscris în minutul 9 de către Domide, într-o manieră senzaţională. El a şutat de la peste 30 m sus, în colţul lung al porţii lui J. Torres, înscriind un gol de neuitat, încurajaţi puternic de inimoşii lor susţinători, fotbaliştii români au continuat să preseze careul advers şi după şase minute, au majorat scorul la2-0 prin Sima, la continuare, jocul s-a mai echilibrat , oaspeţii reuşesc, la rîndul lor, cîteva acţiuni ofensive spre poarta apărată de Vidac. Apărarea arădeană s-a dovedit însă de netrecut, avînd în „veteranul“ Lereter un adevărat stîlp care a reuşit să-l păzească cu străşnicie pe cunoscutul internaţional Jos© Torres. Ultimul punct al partidei a fost marcat în minutul 67 de către Kun II, care a executat impecabil o lovitură de pedeapsă de la marginea careului de 16 m. Arbitrul Antoine Quendeville (Luxemburg) a condus următoarele formaţii : U.T. ARAD I Vidac, Birău, Lereter, Pojoni, Popovici, Domide, Petescu, Broşovschi, Sima, Kun II, Roth; VITORIA SETUBAL! Joaquim Torres, Carrico, Mendes, Correia, Ribelo, Matiné, Jose Maria, Octavio, Jacinto José, Jose Torres, Guerreiro. De peste hotare BERLIN 24 (Agerpres) La Jena s-a disputat primul meci dintre echipa locală F.C. Carl Zeiss şi formaţia engleză Wolverhampton Wanderers, contând pentru turul trei al „Cupei U.E.F.A.“ la fotbal. Fotbaliştii englezi au terminat învingători cu scorul de 1—0 (1—0) prin golul Înscris în minutul 12 de Richard. * BELGRAD 24 (Agerpres) Marele maestru sovietic Lev Polugoevski conduce detaşat în turneul internaţional de la Skoplie, totalizînd 8 puncte după disputarea a 9 runde. Iugoslavul Pianinei, al doilea clasat, are 6,5 puncte, in runda a 9-a Pianinei l-a învins pe Tringov, iar Polugaevski a remizat cu Bukici. NEW YORK 24 (Agerpres) Jocurile mondiale universitare de iarnă (Universiada albă) se vor desfăşura intre 25 februarie şi 5 martie în staţiunea de sporturi de iarnă Lake Placid (S.U.A.). Pînă acum şi-au anunţat participarea peste 400 de sportivi şi sportive din U.R.S.S., România, Italia, Norvegia, Japonia, Franţa, Olanda, Belgia, S.U.A. şi alte ţări . 4 Centrala cărbunelui Petroşani, Valea Jiului, cu sediul in Petroşani, strada 23 August nr. 2, ANGAJEAZA muncitori necalificaţi, bărbaţi, pentru lucrări miniere in subteran, de la virsta de 18—45 ani. SE ASIGURA URMĂTOARELE CONDIŢII — In perioada primelor 10 zile de instruire pentru subteran 56 lei pe 8 ore ; — După 10 zile, în perioada a doua de instruire in subteran 63 Iei pe 8 ore; — După perioada de acomodare în subteran, se lucrează în acord, în grupe cu un salar de bază de 69 lei pe 8 ore, iar pe lună 1.760 lei, plus sporul pentru depășirea normelor. — După 3 luni lucrate, muncitorii se pot califica, prin cursuri de calificare, pentru meseria de miner 3, cu un salar tarifar de 76 lei pe 8 ore, iar pe lună 1.935 lei, plus sporul pentru depășirea normelor. — Există posibilitatea ridicării calificării In continuare In meseria de miner, ajungindu-se la un salar tarifar de 98 lei pe 8 ore, respectiv 2.500 lei lunar, plus sporul pentru depăşirea normelor. Pentru nefamilişti se asigură în căminele muncitoreşti ale exploatărilor miniere contra cost (70—90 lei pe lună), iar pentru familişti, după 3 luni, în funcţie de posibilităţi, se asigură apartamente cu gratuitate de Chirie şi Încălzire şi reducere de 50 la sută pentru curentul electric. Se asigură la cantinele exploatărilor miniere, contra cost, la prețul de 13 lei pentru 3 mese pe zi. Cu data de 1.1.1972, sa va introducă schimbul de muncă in subteran de 6 ore. Cei Interesaţi se vor adresa Oficiului forţelor de muncă din Judeţul Iaşi. I. Cîştigul III. Cazarea IV. Masa II. Calificarea Notă . UZINA DE REPARAŢII AUTO IAŞI angajează muncitori calificaţi în meseriile : — sudori — strungari *— lăcătuşi pentru secţia de confecţii utilaje şi metalice din str. Sergent Grigore Ioan nr. 7 De asemenea, mai angajează: — strungari — frezori — lăcătuşi SDV — matriţeri — sculeri — mecanici de întreţinere » şi reparaţii utilaje, pentru secţiile din str. A. Vlaicu 77 Relaţii suplimentare la telefon 13020, interior 909, str. A. Vlaicu 77 ______________________________________________ ÎNTREPRINDEREA DE REŢELE ELECTRICE IAŞI angajează : — un casier pe timp de 4 luni Condiţii: şcoala generală, vîrsta 21 ani şi domiciliu stabil în municipiul Iaşi. Cei interesaţi se vor adresa la serviciul personal str. Uzinei nr. 38. — 6 lăcătuşi — categoria 4—6 angajează urgent COMPLEXUL INDUSTRIAL DE MORARIT ŞI PANIFICAŢIE IAŞI Condiţii de salarizare , conform M. 914/1968. A Filiala Iaşi a Academiei Republicii Socialiste România are vacant un post de fotograf la Atelierul de prototipuri Cei interesaţi se vor adresa în str. Universităţii 16. Telefon 11560. Uzina de fibre sintetice Iaşi angajează imediat — şef depozit - conf. H.G.M. 914968 — opt lăcătuşi mecanic! categoria 2-4 — opt electricieni întreţinere şi reparaţii - categoria 2-5 — un frezor — categoria 6 — doi lăcătuşi A.T.M. - categoria 3-5 — un tudor - categoria 4-5 — un izolator termic ;- categoria 3 — un mozaicar - categoria 3-4 ^ — un vopsitor industrial - categoria 3 — doi sculeri S.D.V. ;— categoria 5-6 — zece operatori - categoria 2-4 (înălțimea minima de 1,70 m.) un tinichigiu Industrial - categoria 3.’ Întreprinderea utilaj transport Iaşi str. Rampei nr. 9 A, telefon 16758, angajează de urgenţă : — şef serviciu financiar — contabil principal — contabil — gestionar piese auto şi utilaje Condiţii de angajare: conform H.C.M. 914/1968. Cei interesaţi se pot informa la biroul personal al unităţii. ÎNTREPRINDEREA PENTRU LIVRAREA PRODUSELOR PETROLIERE IAŞI angajează şi un şef birou desfacere aprovizionare. 7 - electricieni întreţinere şi reparaţii , calificaţi prin şcoli profesionale- sudori - calificaţi prin şcoli profesionale; - merceologi principali pentru serviciul aprovizionare - desfacere. Salariul se acorda potrivit HCM 914/1968. Cei interesați se vor adresa la sediul I.L.P.P. lasi, str. Zugravi nr. 24 - telefon 16812. - şoferi autobuze (interurban) categoria D şi cu vechime de 5 ani în funcţia de şofer - şase taxatori pentru autobuze pentru curse speciale şi interurbane angajează de urgenţă Autobaza nr. 2 Iaşi Diverse . Cu recunoştinţă, soţia, mama şi surorile, fraţii, cumnaţii, cumnatele şi rudele apropiate exprimă cele mai distinse mulţumiri tovarăşului Fodor Ioan şi colectivului de la Autocoloana 7 — Hîrlău, care au participat moral şi material la marea durere suferită prin pierderea fulgerătoare a scumpului lor PINZARU D. ŞTEFAN, in virstă de 25 ani. Decese • Colectivul secţiei turnătorie — Uzina mecanică „Nicolina“ — anunţă cu durere încetarea din viaţă a colegului lor MIRON IOAN 43 ani. Inmormîntarea a avut loc ieri, 24 noiembrie, la cimitirul din Păcurari. • Familia îndurerată anunţă încetarea din viață a scumpului lor fiu, frate, cumnat VUDEANU MIHAI 25 ani. Inmormîntarea are loc astăzi, 25 noiembrie, ora 14, la cimitirul Eternitatea. .