Flacăra Iaşului, septembrie 1972 (Anul 28, nr. 8071-8096)

1972-09-01 / nr. 8071

„simt că oamenii au nevoie de mine“ Prin specificul muncii taie, medicul unei circumscripţii din mediul rural nu-ţi poate permite să-şi limiteze activitatea numai la problemele din domeniul in care are specializarea. Un pediatru, de exemplu, trebuie să fie — împrejurările sunt de aşa natură — şi chirurg nu o dată, şi ginecolog, ţi igienist, ţi internist ş.a.m.d. El are şi însemnate obligaţii obşteşti. Dezvoltarea satului, ridicarea gradului său de civilizaţie depind şi de munca medicului. Aurora Gheorghiţă a absolvit facultatea in anul IMS. De cinci ani se află la dispensarul din Popil- 9 ani, în ziua în care am vizitat comuna, făcuse un tur de forţă , dimineaţă acordase consultaţii la dispensarul din Vânători (colega sa, Elvira Dumitraşcu, ditându-se un concediu), iar după-amiază a făcut acelaşi lucru, cu toate că nu era program de consultaţii. ~r- Vă obligă cineva la un asemenea program obositor 7 — Oamenii au nevoie de mine, de sfatul meu, ţi nu-i pot refuza. — Aveţi ţi satisfacţii 7 — In anul acesta pină in prezent, comuna înregistrează cel mai mic procentaj al mortalităţii infantile de cind sint aici. Iată una dintre satisfacţii. Sătenii le cunosc şi le apreciază pe cele două doctoriţe, nu numai pentru că se dovedesc deosebit de conştiincioase in munca lor din dispensar, ci şi pentru activitatea de educaţie sanitară desfăşurată de ele la căminul cultural, însemnări prin intermediul staţiei de radioficare, al cursurilor sanitare de masă, al discuţiilor cu oamenii in timpul vizitelor făcute la domiciliul lor. Medicul are un cu- Vunt greu de spus in problema gospodăririi şi igienizării localităţilor. In Popricani s-au început nişte lucruri frumoase , la timpul potrivit, am lăudat iniţiativa locuitorilor de a construi frntuni acoperite, trainice şi aspectuoase. Ce se inttmplă insă In curţile oamenilor ? — Am vizitat majoritatea locuinţelor. Avem incă necazuri cu gunoiul de grajd. Ar fi trebuit amenajate nişte platforme pentru depozitarea acestuia. Nu de mult, a fost o sesiune a consiliului popular comunal in care s-a abordat şi aspectul acesta.Cred că gospodarii comunei vor fi receptivi la sugestiile noastre. — La Popricani este cum este, dar la Ţipiteşti situaţia nu mai poate fi tolerată unii locuitori aruncă gunoiul la inttmplare, in centrul satului sunt adevărate mormane... — Ştim. Noi încercăm să-i lămurim pe oameni, ti mai şi amendăm... — ... Dar trebuie să li se creeze condiţii de depozitare a gunoiului. Să lansăm invitaţia consiliului popular comunal şi cooperativei agricole. In altă ordine de idei, aş vrea să vă întreb de ce v-aţi Întrerupt concediul de odihnă . — Ambele dispensare din comună urmau să rămină, pentru cîteva zile, fără nici una dintre noi. Am venit pentru că ştiam că oamenii au nevoie de mine. Restul de concediu ll voi lua altă dată... Gh. MATEI Odiseea unui magnetofon Tînărul Ciprian T. Stoica, domiciliat în str. Canis nr. 22 Iaşi, şi-a propus sa devină posesorul unui magnetofon. „Pentru acest magnetofon am plătit costul integral — 3.250 lei — bani care n-au fost cîştigaţi nici la loterie, nici din venituri licite, nici donaţi da de mine", cineva, ei munciţi Şi-a realizat, aşadar, dorinţa. Vânzătoarea magazinului din străpungerea Şteam cel Mari nr. 3 a încasat banii, a eiberat factura cu nr. 25, certificatul de Aranţie cu nr. 281, în care a specificat o unitatea de deservire care asigură întreţinerea şi reparaţia magnetofonului este o operativa „Prestaţiunea", unitatea din tr. Cuza Vodă nr. 1. Ce ghinion ! Mai bine nu se făcea specificaţia şi ar fi funcţionat cum trebui® magnetofonul. — La proba în magazin, a funcţionat normal . — Sigur. Responsabila a înregistrat un fragment scurt din JMtrada M Ciprian Porumbeacu. Nimic de zis. Ştie să vindâ marfa. Numai ea acasă, magnetofonul ..Grunding“ mi-a dat de lucru. Ceea ce înregistram pe bandă nu se mai putea şterge. — V-aţi «Jbesat Cooperativ«! „Prestaţi un ea“ să nu pună în stare de funcţionare . — Oi, otţi nervi mi-ai f&cut! De cel puţin 8.250 de Id ! — Exageraţi. — Fie ţi aţa. Dan la termenul de ridicare (80 iunie) 1«4ponsabilul mi-a spus că nu-1 poate repara pentru câ nu are piese de schimbui că i-a mai găsit un ..chichiţ“. Să încerc peste o lună. în iulie mi se eliberează bonul de reparaţie nr. 7083 cu menţiunea „Nu Inregistrează, sonor slab — bîzat“. La probi, o nouă defecţiune. — Nu vi s-a promis că vi se repară . — Ba da. Am fost invitat ! „lăsaţi-l aici, cu acelaşi bon, ţi reveniţi peste o zi-două“. O tovarăşă de la primirea aparatelor mi-a zis : „Noi reparăm să meargă în faţa clientului, nu ne interesează , ci funcţionează“. Dacă ar fi, numai aflt ! Pe certificatul de garanţie, tehnicianul a scris că a înlocuit un difuzor. La protestul meu, unul dintre tehnicieni mi-a răspuns : „Lasă că o să iasă ei din garanţie şi o să ţi-l mai repare Miron Costin 1. — Să recapitulăm! v-aţi satisfăcut o dorinţă, aţi plătit cinstit. La Cooperativa „Prestaţiunea“ vi s-au «mărit zilele. Şi după cum ne scrieţi „meşterii de la atelier fac şcoală pe aparat sau într-adina nu ţi-l repară. Şi din aparatul nou Iţi scoate un hîrb“. Să vedem acum care-i şi părere® conducerii cooperativei . Iată răspunsul : „Conducerea cooperativei, împreună cu şeful unităţii, a verificat ţiana. Uzat cele sesizate (de tov. C. Stoica), lutndu-se măsuri de sancţionare a celor vinovaţi*. Nu ştim cît de aspre or fi măsurile. Cert este că la această dată magnetofonul este In unitate. „Iar pentru remedierea defecţiunii — oprirea automată a benzii — s-a Intervenit la Bucureşti pentru obţinerea unui Întrerupător de reţea automat cu releu. In momentul sosirii piesei, magnetofonul va fi pus In stare normală de funcţionare“. Zău că te apucă durerile de eep numai cind te gîndeşti cum îţi bat Joc unii meseriaşi de munca ţi sănătatea celor ce *apelează la serviciile lor. Vor fi oare chemaţi vreodată la ordine asemenea lucrători, care pătează mai Inttl onoarea cooperativei . Al. MONTEOR© Cafenea... fără cafea Stînd de vorbă acum cîteva săptămlni cu un concetăţean, acesta s-a arătat foarte mirat că, deşi ieşeancă, ştiut că In oraşul nostru s-a deschis o unitate deosebit de originală, cu un Interior foarte plăcut şi mai ales cu o servire exemplară. — Dacă a-ai servit o cafea la cafebar »Tosca* se cheamă că nu ştii ce înseamnă o cafea bine făcută, gustoasă (preparată pe nisip) şi servită Întotdeauna cuiocolată. Mi-am pus şi eu în plan să vizitez această mult lăudată unitate nouă din oraşul nostru (am mai auzit şi de alţii păreri similar®in legătură ,Tosca*). Acum două sfipbămini am intrat .Tosca* pentru prima dată. Şi intr-adevăr, interiorul este plăcut şi cu guet aranjat După c* am aşteptat puţin, am fost întrebaţi ce dorim. Ara comandat o cafea. Am fost foarte miraţi cînd s-a întors ospătară ţi ne-a comunicat că nu ne poate servi decît nescafs, deoarece nu este cafea naturală. Fără prea mult entuziasm, am acceptat această variantă. După altă săptămînă (în care timp am sperat că ,Tosca" s-a aprovizionat cu cafea) am intrat din nou In local. Avînd insă de-acum o tristă experiență, am întrebat dacă au cafea și după ce am primit răspunsul negativ, am plecat dezamăgiţi. Am fost din nou zilele acestea dar tot nu aveau cafea. Localul era plin de cetăţeni care consumau băuturi alcoolice, transformînd astfel treptat o frumoasă cafenea Intr-o cîrciuma, la fel cum s-au petrecut lucrurile ţi cu alt® unităţi de acest gen din oraşul nostru. Am acceptat ţi da data aceasta să bem an nes café. Acum lucrurile s-au schimbat însă simţitor. Cafeaua n-a mai fost caldă (ne par® că barul nu mai avea nici butelie de aragaz) ţi niei au s-a mai salve ciocolată, deşi preţul era acelaşi. Mă întreb ce tei de cafe-bar eet* a«sst local care de atîta timp nu are cafea naturală . Dacă responsabilul nu știe, pot să-l informe* eâ nu trebuie să plece In Brazilia pentru a procura cafea naturală, deoarece ia numai cițiva zeci de metri de .Tosca" sint două magazine aprovizionate foart« bine cu acest produs, MANIA LAPATARII si I. V. Alecsandri las la cu la .T.I. şi„ buzunarul călătorului Pentru a merge din cartierul Dimitrie Cantemir pină la Universitate, deşi distanţa nu este aşa mare, trebuie să foloseşti 3 mijloace de transport, să cumperi trei bilete. Iei, mai intii, autobuzul nr. 29, pină la gară, apoi tramvaiul nr. 2 sau 3 (care te duce pină in Piaţa Unirii), te întorci pe jos pină la staţia „Sadoveanut" şi, in sfirţit, cu tramvaiul nr. 1 soseşti la Universitate. O altă neplăcere a călătorilor ieşeni este şi aceea că autobuzul nr. 13, care făcea legătura centrului oraşului cu cartierul Galata, pe lingă faptul că de mai bine de un an nu mai circulă pină la capătul liniei (dealul Gălăţii), acum vine doar pină la podul Nicotină şi apoi se opreşte la Piaţa Halei. De aici, iar trebuie să iei un tramvai sau alt autobuz ca să ajungi pină la Copou, Universitate, Agronomie. S-au dat unele explicaţii motivate de extinderea Pieţei Dimitrov. Dar se cunoaşte faptul că anul trecut, pentru acelaşi motiv, autobuzul nr. 13 circula totuşi pină la Spitalul de adulţi nr. 1 (lingă Policlinică). Este necesar ca tovarăşii din conducerea I.T.I., cît şi factorii răspunzători de la Consiliul popular municipal să analizeze starea de fapte creată în ultima vreme. AMATOKSTANWM Sesizări, răspunsuri • Un locuitor, virat* de 74 de ani, din comuna Cristeşti, nu aamnala că da mai mult timp numeros», lacuri de la iluminatul public sunt deteriorate. I.R.E. ne răspunde .Echipa de Iluminat public a Centrului de distribuţia Paşcani a procedat la Înlocuirea celor 59 de lămpi care nu funcţionau. Menţionăm că ultima operaţie de Înlocuire a lămpilor arse de la iluminatul public din comuna Cristeşti s-a făcut la perioada 21—23 iunie 1972. A cui este oare vina că lămpile se ard atît de repede c a Aurel Gh. Chiriac, domiciliat In Iaşi, str. V. Lupu nr. 100, blocul G. 4, şi-a cumpărat o sufragerie tip .Dacia". Nu după mult timp au apărut unele defecţiuni. Fiind în termen de garanţie, s-a adresat Cooperativei .Mobilă şi tapiţerie". După 8 zile s-a prezentat un tehnician, a Încheiat un proces-verbal şi... aşteaptă. Cooperativa .Mobilă şi tapiţerie* se adreseazft C.E.I.L. Oradea, comunicindu-i defecţiunile şi faptul că ,nu execută lucrările de reparaţii cu poliester!". Scurt şi cuprinzător. De ce nu se respectă obligaţiile contractuale ? • In numele mai multor cetăţeni care au călătorit cu autobuzul nr. 21-Is-2387, tov. Dumitru Moraru, domiciliat in Iaşi, str. Şipoţel nr. 33, ne-a sesizat despre atitudinea huliganică a şoferului G-tin. Henea. I.T.I. răspunde .Din ancheta făcută, a rezultat vinovăţia şoferului C-tin. Henea, care a fost sancţionat cu „avertisment". O măsură binevenită. • In urma reparaţiei acoperişului imobilului din str. Sf. Atanasie nr. 26, ploaia pătrundea totuşi In apartamentul ocupat de A. Răzmeriţă. I.R.C.-ul a luat măsuri pentru remedierea învelitorii din dreptul acestui apartament. In ceea ce priveşte terminarea revizuirii ttmplăriei imobilului. I.B.C. ne comunică : „Maistrul nostru a primit dispoziţie de la dirigintele şantierului (I.G.I.L.) să sistăm orice lucrare Intrucit imobilul va fi scos din plan". Să mai zică cineva că la I.G.C.B. nu se munceşte chibzuit, In baza unor planificări realiste. • Sugestia pensionarului V. Dinul, domiciliat în str. Primăverii nr. 17 B., ca cei ce fac tratamente pe piață de la Nicolina să fie supravegheaţi de un cadru medical, a avut ecou la Policlinica municipală. S-au luat măsuri ca la cabinetul medical de aici să existe un cadru de specialitate, bolnavii urmând să i se adreseze la orice oră, în Intervalul *7~70. La Răducăneni Vor funcţiona doua cabinete stomatologice La dispensarul din comuna Raducăăneni, ne Informează tov. dr. D. Ionescu, de la Direcţia sanitară a Judeţului, se lucrează In prezent la instalarea aparaturii necesare pentru două cabinete stomatologice şi a unui laborator de tehnică dentară. Cabinetele stomatologice vor fi deservite de doi medici care se vor prezenta la data de 1 noiembrie a.c., o dată cu repartizarea noilor absolvenţi şi a aprobării transferurilor. Pentru laboratorul de tehnică dentară au fost repartizaţi patru tehnicieni care vor efectua lucirile - proteze fixe și mobile. O comportare inadmisibilă Acum citeva zile (21 august), la magazinul „Universal" din Iaşi, str. Ştefan cel Mare, au avut loc cîteva scene cu totul ieşite din comun. Se aduseseră nişte cuverturi, dar aproape nici unul dintre cetăţenii aflaţi la rind n-a putut cumpăra. Motivul 7 Se emiseseră (cinci 7, cui 7) deja bonuri. Şi, in timp ce cumpărătorii aşteptau la raionul respectiv, cuverturile erau date de la alte raioane posesorilor de bonuri. Bătaia de joc la adresa cetăţenilor a continuat. După cum ne-au relatat I. D. Munteanu, salariat la Direcţia de pază contractuală civilă,Satirica Ailenei, din str. Palat nr. 94, Natalia Rusu, din str. Sărărie nr. 41, la protestele justificate ale cumpărătorilor, vinzătoarea Elena Satieru a imbrincit-o şi lovit-o pe cetăţeana Elena Soltus, salariată la Regionala C.F.R., iar vinzătoarea Marcela Buduliaă , pe latinaa Ailenei. Intrucit la acest mare magazin ieşean s-au mai petrecut caturi de sifenare preferenţială a unor mărfuri şi intrucit atitudinea vinzătoarelor amintite in relaţiile cu cumpărătorii din ziua iei august find incompatibile cu etica lucrătorului din comerţ, solicităm conducerii O.C.X „Textile-incălţăminte“ anchetarea cu seriozitate a cazului respectiv şi luarea unor măsuri pilduitoare. I. G. La ţintă — Condica de sugestii şi reclamaţii ! ! Este tovarăşu', este, cum să nu fie, dar e acoperă afişul ăsta, că nu i-am putut găsi alt loc !! Desen de C. PĂLĂDUŢĂ Consiliul popular al Judeţului Iaşi Comitetul executiv LISTA prețurilor de contractare şi cu amănuntul stabilite prin decizia nr. 361 din 30 august 1972. * Pr.du.ul U/M 0°DtrttCte am>na°tB‘ și Cal. Cal. * Cal. I Cal. X n I. Ardei gras kg. — — 1,28 1,00 I. Fasole verde soluri comune , — — 8,20 — >, Morcov , — — 1,10 9,80 4. Morcov spălat , — — 1,10 9,88 8. Păstimac , — — 1,68 1,83 8. Pătrunjel . — — 2,00 1,78 7. Ţelină . — — 2,80 2,00 8. Usturoi . — — 9,73 7,83 9. Vinete . — — 1,23 1,00 10. Varză albă . — — 0,78 0,60 11. Pepeni verzi . 0,80 0,60 1,18 0,95 12. Gogoşari roşii . — — 8,10 2,40 Prețurile de contracte la pepeni au intrat In vigoare la 31 august 1972. La restul produselor preţurile de contracte sint stabilite prin H.C.M. nr. 508/1969 şi intră în Vigoare la I sept. 1972. Preţurile cu amănuntul la pepeni verzi şi gogotari roţii au intrat In vigoare la 31 aug. 1972, iar la celelalte produse intră în vigoare la 4 sept. 1972. CASA COPILULUI IAŞI , are vacant — 1 post şef sector economic — gospodărire 1 post şef serviciu plan, organizarea muncii Condiţiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. nr. 33511969 şi Legea 12/1971. Cei interesaţi se pot adresa conducerii Casei copilului din Iaşi, str. V. Lupu nr. 80. a*,întreprinderea de alimentaţie publică Iaşi Piaţa Unirii nr. 1 primeşte Înscrieri de candidaţi pină la 10 septembrie 1972 pentru şcoala post-liceală, cu durata de 2 ani, pentru funcţia de tehnologi A.P. — şefi de unitate Examenul constă din: — matematică, scris şi oral — chimie, scris şi oral. Inscrierile se fac pe baza unei cereri, însoţit de următoarele acte: — diploma de bacalaureat sau certificatul de absolvire a liceului; — fişa medicală din liceu; — certificat de naştere In copie; — buletin de analiza sîngelui şi examenul radiologie pulmonar. ŞCOALA PROFESIONALA DE MECANICI AGRICOLI HOLBOCA, MUNICIPIUL IAŞI primeşte înscrieri la concursul de admitere pentru anul şcolar 1972—1973 pentru meseria de mecanic agricol. Se primesc candidaţi absolvenţi ai şcolilor generale de 8—10 ani. Pe toată perioada de şcolarizare elevii beneficiază de bursă, formată din cazare, masă, echipament şi rechizite şcolare in mod gratuit. Concursul se va desfăşura intre 2—10 septembrie 1972. Informaţii suplimentare la secretariatul şcolii şi telefon 11012. N. 1. 1 Iaşi recrutează candidaţi pentru examenul de admitere la şcoala de specializare post-liceală în specialitatea: „proiectări în industria chimică“ Condiţii absolvenţi de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat, din oraşul Iaşi. Dosarul va cuprinde: — certificat de naştere legalizat — certificat de sănătate — diploma de bacalaureat sau certificat de absolvire a liceului, în original — cerere de înscriere Examenul are loc între 15-22 septembrie la: — matematică, scris și oral — desen tehnic — lucrare grafică (probă eliminatorie) înscrierile se fac la serviciul învăţământ al UFS Iaşi, de unde se pot lua şi informaţii supimentare: telefon 13320, interior 119. PAGINA A III-A Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ Iaşi ţititiţi Duminică, 8 septembrie 1972, ora 19,90 Marţi, 5 septembrie 1972, ora 19,30 Joi, 7 septembrie 1972 ora 19,80 INTERESUL GENERAL de Aurel Baranga cu Ştefan Cândneanu, artist emerit, Liana Mărgineanu, Valeriu Burlacu, George Macovei, Puiu Vasiliu, Saul Talsler, Aurora Roman, Valeriu Oţeleanu şi Constantin Obadii. ★ TEATRUL NAŢIONAL „V. ALEGSANDRI“ din Iaşi anunţă ultimul termen pentru reînnoirea abonamentelor : data de 5 septembrie 1972, în atenţia spectatorilor. Agenţia teatrală aduce cunoştinţă publicului că ABONAŢII Teatrului Naţional „V. Alecsandri“ Iaşi au prioritate la cumpărarea de bilete, înaintea celorlalţi solicitanţi, pentru spectacolele prezentate de colectivele artistice din ţară şi străinătate care sosesc în turneu la Iaţi. S« angajează prin concurs — un chimist Cal Intarasaţi sa vor adresa ks SPITALUL CLINIC DE NEUROCHIRURGIE IAȘI Concursul se va desfăşura conform prevederilor Legii nr. 12/1971. înscrierile se vor face pină la data de 10 septembrie 1972. Informații suplimentare la sediul spitalului. DIRECŢIA COMERCIALĂ JUDEŢEANĂ IAŞI cu sediul în strada Ştefan cel Mare nr. 47 angajează urgent — un inginer constructor, pentru serviciul investiţii; — un economist, pentru serviciul plan, financiar-contabilitate; — un economist, pentru serviciul plan, organizarea muncii şi dispecerat. Liceul agricol Podu-Iloaiei are vacante următoarele posturi : — secretar șef — profesor Istorie — tîmplar — zidar Angajarea se face conform normelor legale. Relaţii zilnice la secretariat şi la telefon 46. SE ANGAJEAZA din comunele apropiate muncitori necalificaţi pentru Fabrica de cărămizi Ciurea Cei interesaţi se vor adresa la I Întreprinderea de industrie locală „Progresul“ Iaşi strada Cloşca nr. 28. Relaţii se pot obţine zilnic la sediul întreprinderii şi la telefon 13139—• 15339. Se angajează de urgenţă : — macaragii — electrocarişti — muncitori necalificaţiCei interesaţi se vor adresa la Uzina mecanică „Nicolina“ Iaşi condiţii de angajare : solicitanţii trebuie să fie absolvenţi a 7-8 clase elementare, să aibă stagiul militar satisfăcut şi domiciliul stabil în oraşul Iaşi. ÎNTREPRINDEREATEXTILA“ IAŞI şoseaua Ştefan cel Mare nr. 4 angajează de urgenţă un tehnician sau subinginer constructor ca diriginte de şantier. Condiţii de angajare conform H.C.M. nr. 914/1968. Relaţii suplimentare se dau la sediul întreprinderii „Textila“ Iaşi, şoseaua Ştefan cel Mare nr. 4, telefon nr. 41.170, interior 95. Mica publicitate Decese « Hoştină Mihai, fiii, Janice — noră, nepoţii , soţul anunţăm cu durere Încetarea din viaţă a scumpei noastre mamă, bunică ,1 soţie LEPADATU tudobea, 13 ani. Cortegiul funebru pleacă astăzi, 1 septembrie, ora 14, de la biserica Sf. Spiridon, spre cimitirul Eternitatea. Familia îndurerată, anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor fiică, soră şi cumnată DOROHOI VERGINICA 33 ani. Inmormintarea are loc sîmbătă, 2 septembrie, ora 14, la cimitirul Bucium. Cortegiul porneşte din str. Şt. O. Iosif nr. 6 Iaşi. Pierderi « Pierdut servietă neagră cu diferite cumpărături şi acte, printre care şi carnetul de calificare — electrician, pe numele Clim Gheorghe, Şantierul II Chimie •— Colonia Bahlui. Aducătorului recompensă.