Flacăra Iaşului, martie 1974 (Anul 30, nr. 8534-8560)

1974-03-29 / nr. 8558

ANUL XXX Nr. 8558 VINERI 29 MARTIE 1974 4 pagini 30 bani Proletari din toate fânilor uniţi vâl nenrni Insului Organ al Comitetului judeţean laşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean \ In pagina a 4-a in geneva Conferinţa \ j pentru securitate | şi cooperare în Europa \s Succese ale patrioţilor din Guineea-Bissau JURĂMÎNTUL DEPUS DE PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA IN FAŢA MARII ADUNĂRI NAŢIONALE ŞI A ÎNTREGII NAŢIUNI ROMÂNE „Jur să slujesc cu credinţă patria, să acţionez cu fermitate pentru apărarea independenţei, suveranităţii şi integrităţii ţării, pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi comunismului în Republica Socialistă România ! Jur să respect şi să apăr Constituţia şi legile ţării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democraţiei socialiste, pentru afirmarea în viaţa societăţii a normelor eticii şi echităţii socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalităţi în drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !" O hotarîre care exprimă voinţa întregului popor Tovarăşul NICOlflE CEAUŞESCU - proclamat primul preşedinte al Republicii Socialiste România Şedinţa solemnă a Marii Adunări Naţionale Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conştiinţa poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voinţa întregii naţiuni, Marea Adunare Naţională — forul suprem a! ţării în care sînt reprezentaţi muncitorii, ţăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toţi oamenii muncii din ţara noastră —, convocată în a Xll-a sesiune a celei de-a Vl-a legislaturi, a proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întrutotul sprijinită prin dragostea şi încrederea nemărginită a tuturor cetăţenilor patriei — constituie o nouă şi strălucită recunoaştere a meritelor nepieritoare pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a cîştigat în faţa partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluţionar, care conduce cu abnegaţie destinele ţării spre înfăptuirea ţelurilor socialismului şi comunismului în România, slujeşte fără preget cauza păcii şi progresului în lume. Aşteptat cu îndreptăţită emoţie şi bucurie de toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanţă unică în istoria patriei, şi-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare naţională, asupra întregii desfăşurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de preşedintele Marii Adunări Naţionale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestaţie de dragoste şi simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de şedinţe. In lojile oficiale iau loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu. Sunt de faţă membrii supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroşi invitaţi — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni ai muncii, academicieni, alţi oameni de ştiinţă şi cultură, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. De asemenea, sunt prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, în picioare, prin îndelungi şi puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură, pe conducătorul partidului şi statului nostru. In această atmosferă înălţătoare, tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, declară deschise lucrările sesiunii.In şedinţa istorică a Marii Adunări Naţionale din dimineaţa zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituţiei Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul aceloraşi lucrări, cu puţin timp înainte, de deputaţii M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii preşedintelui Republicii Socialiste România. In faţa Marii Adunări Naţionale a luat cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarăşe deputate, Tovarăşi deputaţi. Pentru alegerea preşedintelui Republicii, a primului Preşedinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naţionale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, candidatura omului care a dat atît de mult patriei şi poporului său, cauze mari a socialismului, colaborării paşnice între popoare, progresului, civilizaţiei umane şi păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, întreaga asistenţă salută cu entuziasm propunerea ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales preşedinte al Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrşite ovaţii, puternice urale. Ora 11,35. Sunt clipe de profundă semnificaţie pentru viaţa partidului şi statului nostru. în unanimitate, deputaţii Marii Adunări Naţionale aleg pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU în înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al naţiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează şirul marilor bărbaţi de stat ai neamului nostru este primul preşedinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprimă voinţa întregului popor român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU este proclamat Preşedinte al Republicii Socialiste România. (continuare în pag. a 2-a) Doresc să încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă şi de răspundere funcţie în stat — aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care mi-aţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani partidul şi poporul mi-au încredinţate cele mai înalte răspunderi în partid şi în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condiţiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului. în toţi aceşti ani, am acţionat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii, a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare, care în strinsă alianţă cu clasa, muncitoare constituie temelia de granit a orinduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care în colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, in mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificând cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit şi se călăuzeşte neabătut, în întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului — materialismul dialectic şi istoric. Am acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanţia realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societăţii a deplinei egalităţi în dreptul. Şi a frăţiei în muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Am avut permanent in minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strinsă unitate, în condiţii de deplină egalitate in drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid şi de stat au acţionat în strinsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. Iată de ce sunt pe deplin conştient că marile sarcini care stau în faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înţelepciunea poporului nostru. Aceasta insigură victoria in făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România! (Aplauze puternice). , Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului a creşterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forţelor noastre, armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini îndatoririle faţă de patrie şi popor în conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărită a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi in viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşi făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor săvîrşite în trecut , împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a Ie pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sînt străine atît orinduirii socialiste, cit şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie şi dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă şi efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi, în mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înainte al societăţii noastre pe drumul socialismului şi comunismului şi de aceea vom face totul şi în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalităţii umane şi de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esenţa politicii partidului nostru, raţiunea supremă a socialismului însuşi este ridicarea bunăstării şi fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forţelor de producţie, a creşterii avuţiei naţionale, să sporească continuu nivelul de trai material şi spiritual al poporului. S-a acţionat permanent pentru asigurarea manifestării plenare in timpul vieţii sociale a personalităţii umane, pentru ca omul să se simtă liber şi stăpîn a tot ceea ce se înfăptuieşte în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi valorifice din plin calităţile şi talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face şi în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relaţiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor şi normelor de convieţuire socială, a eticii şi echităţii socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economico-socială impetuoasă a ţării, îndeplinirea cu succes a (continuare în pag a 2-a) Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați, Cu deosebită satisfacţie şi ividiie patriotică Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România Comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Iaşi, alături de întregul partid şi popor, au primit cu deosebită satisfacţie şi mîndrie patriotică hotărîrile Plenarei C.C. al P.C.R. şi Sesiunii Marii Adunări Naţionale, privind alegerea dumneavoastră, stimate tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, in funcţia de preşedinte al Republicii Socialiste România. Evenimentul constituie un act unic, înscris cu litere de aur în istoria poporului român, un moment de excepţională însemnătate în viaţa partidului şi statului nostru. Ne folosim de acest prilej spre a ne exprima, încă o dată, puternicele sentimente de dragoste, stimă şi preţuire pe care le nutrim faţă de distinsa dumneavoastră personalitate, de a cărui nume este legat cursul politicii revoluţionare a partidului, măreţele înfăptuiri pe drumul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, prestigiul recunoscut de care se bucură astăzi România în lume, în dumneavoastră, scumpe tovarăşe Ceauşescu, noi vedem întruchipat modelul conducătorului de partid şi de stat comunist, al militantului revoluţionar, devotat trup şi suflet partidului şi naţiunii, al înflăcăratului patriot şi internaţionalist, al omului uman in cel mai înalt sens al cuvîntului, care se dăruie cu totul oamenilor, care trăieşte pentru oameni şi al cărui sens de viaţă îl reprezintă binele şi fericirea poporului său, cauza socialismului şi păcii în lume. Faptul de a vă avea în funcţia de preşedinte al Republicii ne dă suprema garanţie că politica internă şi externă a partidului şi statului nostru va fi înfăptuită cu succes, spre progresul mai rapid al patriei, înflorirea ei multilaterală şi creşterea necontenită a contribuţiei României la circuitul mondial de valori. In momentul solemn în care ţara v-a pus pe umeri sarcina nobilă şi de maximă răspundere de a fi întîiul preşedinte al Republicii Socialiste România, primiţi, mult stimate tovarăşe Ceauşescu, călduroasele felicitări şi urări de succes izvorîte din inimile tuturor comuniştilor ieşeni, o dată cu încredinţarea că vor face totul pentru transpunerea in viaţă a Programului partidului de edificare a socialismului multilateral dezvoltat, întîmpinind cu succese deosebite cele două mari evenimente ale anului — gloriosul jubileu de 30 de ani de la Eliberare şi Congresul al II-lea al Partidului Comunist Român. COMITETUL JUDEŢEAN IAŞI AL P.C.R. OMAGIU MINUIU PREŞEDINTE AVARII Nădejdile în oameni cresc, Se luminează largul zării. Slăveşte neamul românesc Pe-ntîiul Preşedinte-al ţării. De la cîmpii la munţi cu brazi, E-un zumzet dulce ca de-o ploaie. Şi toţi credinţă-i jură azi Lui Ceauşescu Nicolae. Răsună-un cîntec de rapsozi Cu năzuinţi făr-de pereche Şi marii noştri voievozi Se bucură din vremea veche. Se-nalţă tineri şi bătrîni, Vădindu-şi trainic vrednicia, Ştiind că-n foarte bune mîini Se află astăzi România. El este-al păcii luptător, E-n slujba binelui anume Şi fericirea tuturor E ţelul vieţii lui pe lume. Uzinele-l cunosc de mult, Pe creştet steaua-l luminează, II strigă-al apelor tumult Şi chipul holda i-l păstrează. Ca o poiană-n codrii deşi E vorba lui in orice suflet. El e alesu-ntre aleşi, Popor-partid cu-nalt răsuflet. Mulţi ani puterilor ce cresc! Mulţi ani de mergeri înainte Trăiască neamul românesc Şintiiul ţării Preşedinte ! George LESLEA