Flacăra Iaşului, aprilie 1974 (Anul 30, nr. 8561-8585)

1974-04-20 / nr. 8577

P'7 A ANUL XXX Nr. 8577 simbatA 20 APRILIE 1974 4 pagini 30 bani BiuliuteCA CENTRALA UNIVERSITARA „M. EMINESCU- IASI Proletari din toate ţările, iniţi-v al Incomnensului Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean In întîmpinarea zilei de 1 Mai Colectivele de muncă înscriu noi succese în cronica întrecerii întreprinderea de tricotaje şi perdele „Ariadna“ Noi produse asimilate  A sporit eficienţa activităţii feroviarilor ! întrecerea socialistă capătă noi di- S mensiuni şi în cadrul Regionalei de 4 căi ferate Iaşi. Feroviarii depun toate eforturile pentru a cinsti marile eve- nimente din acest an cu rezultate cit mai bune. Acum, în preajma zilei de 1 Mai, ei raportează succese notabile, succese care atestă sporirea eficienţei activităţii pe care o desfăşoară. Astfel, după cum ne informează economistul Gostică Antohi, din cadrul Regionalei de căi ferate Iaşi, în primul pătrar din acest an, volumul global de transport, exprimat în tonekilometri convenţionale, a fost depăşit cu 4 procente, iar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut cu 9,2 procente. In traficul de marfă, volumul de tone nete-kilometri a fost depăşit cu 7,1 procente, iar tonele expediate — cu 3,77 procente. De asemenea, rulajul vagonului de marfă a fost îmbunătăţit cu 4,2 proţ cente, încărcătura statică cu 1 procent tonajul brut pe tren de marfă cu 1,1 procente, iar viteza comercială cu 3,4 procente. De menţionat faptul că aceste rezultate au fost obţinute în condiţiile sporirii eficienţei economice. Astfel, productivitatea muncii a crescut cu 3,4 procente, economiile la preţul de cost se ridică l la peste 2 milioane de lei, iar beneficiile suplimentare au depăşit 7,3 milioane lei. PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului"). Concomitent cu îndeplinirea sarcinilor de plan, colectivul de muncă al întreprinderii de tricotaje şi perdele „Ariadna“ din Paşcani se preocupă şi de asimilarea unor noi produse, de perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie. Astfel, aşa cum ne-a precizat ing. Nicolae Agavriloaie, directorul unităţii, începînd cu decada a II-a a lunii aprilie a.c. se va realiza îmbrăcăminte exterioară de poliester şi cămăşi bărbăteşti din fire sintetice, într-o gamă largă de structuri şi culori. In cinstea zilei de Mai, colectivul atelierului de confecţii s-a an- t gajat să execute 5.000 articole de îmbrăcămin- te exterioară şi peste 10.000 cămăşi bărbăteşti, după care se va trece la producţia de serie. CENEA 1 Tot mai mult material lemnos Colectivul, de muncă al întreprinderii forestiere de exploatare şi transport Iaşi înregistrează noi succese în întrecerea socialistă, succese cu care întâmpină sărbătoarea muncii, precum şi cele doua mari evenimente din acest an. De la economista Valentina Gaşpar, din cadrul biroului de planificare, aflăm că prin eforturi susţinute s-a reuşit să se obţină, în primul trimestru, o producţie globală suplimentară în valoare de peste 1,5 milioane lei, depăşire care s-a materializat, în principal, în: 2 500 m.c. buşteni de fag, 1100 m.c. buşteni de stejar, 200 m.c. cherestea de fag, 150 m.c. cherestea de stejar, 3 500 m.p. parchete S-a. Totodată, am fost informaţi că în trimestrul al II-lea continuă seria succeselor, activitatea desfăşurîndu-se în condiţii optime. A.J.V.P.S. laşi — locul I pe ţară Ieri, la sediul Asociaţiei judeţene a vînătorilor şi pescarilor sportivi a avut loc festivitatea decernării Steagului şi Diplomei acordate A.J.V.P.S. laşi de către Asociaţia Generală a Vînătorilor şi Pescarilor Sportivi din Republica Socialistă România pentru locul I pe ţară, în întrecerea socialistă dintre asociaţiile vînâtorilor şi pescarilor sportivi. Au participat tovarăşii Balaşu Baltagiu, membru al biroului Comitetului judeţean de partid, ing. Vasile Jitar, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, ing. Ion Cazacu, vicepreşedinte al Consiliului Asociaţiei Generale a Vînătorilor şi Pescarilor Sportivi din Republica Socialistă România. Tov. inginer Ioan Ţăranu a vorbit despre realizările dobîndite care au condus la obţinerea Steagului şi Diplomei de Asociaţie fruntaşă pe ţară în întrecerea socialistă din anul 1973, după care tov. ing. Ion Cazacu a înmînat cele două distincţii. In cuvîntul lor, participanţii la festivitate au subliniat hotărîrea de a munci în aşa fel încît Steagul şi Diploma de Asociaţie fruntaşă pe ţară să rămînă în judeţul Iaşi şi în anii următori. Din însărcinarea Comitetului judeţean de partid şi a Consiliului popular judeţean, tov. V. Jitar a felicitat membrii asociaţiei pentru succesele obţinute în 1973 şişi-a exprimat convingerea că şi în acest an aceştia vor fi la înălţimea sarcinilor încredinţate de partid şi de tată. Tinărul laminorist Ion Pavel, şef de echipă linie de laminoare, din cadrul secţiei a II-a de la întreprinderea metalurgică din Iaşi, nu numai că îşi îndeplineşte in mod ritmic sarcinile de producţie, ci, antrenat în întrecerea socialistă, lună de lună el realizează o depăşire medie de 130 tone de produse laminate. ÎN IMAGINE: momentul sudării cap la cap a metalului. Foto : L. STRATULAT i  $1 PE AGENDA DE LUCRU A CONSILIULUI INTERCOOPERATIST, PRIMUL OBIECTIV E ACUM TOT BUNUL MERS AL CAMPANIEI AGRICOLE • Accent tot mai puternic pe întrajutorare • Au mai rămas de semănat doar culturile din epoca a ll-a • Suprafeţe suplimentare irigate din surse de apă locale Acum, cînd pe ogoare se desfășoară din plin bătălia pentru pîinea acestui an, care sînt preocupările principale ale consiliilor agricole intercooperatiste ? La această întrebare, am solicitat să ne răspundă tovarăşul inginer Petru Alexa, președintele Consiliului intercooperatist Ruginoasa. — Avem preocupări multiple. Toate converg însă spre îndeplinirea unui singur ţel. Anume, obţinerea unor recolte mari cu preţuri de cost cit mai reduse. Realizarea acestui obiectiv înseamnă în ultimă instanţă rentabilitate, bunăstare şi progres pentru cooperative şi membrii cooperatori. Cum puteam să ne îndeplinim acest scop ? în dezbaterile pe care le-am avut în cadrul şedinţelor de consiliu, împuterniciţii cooperativelor afiliate — Heleşteni, Ruginoasa, Stroeşti şi Hărmăneşti — s-au angajat să respecte cit mai riguros normele democraţiei cooperatiste, să dezvolte avuţia obştească, să aplice la specificul local cele mai eficiente tehnologii agricole. Cu alte, cuvinte, o adeziune unanimă pentru continua perfecţionare a organizării şi conducerii tuturor treburilor, în spiritul sarcinilor trasate de partid agriculturii noastre cooperatiste. în acest context, pla-Convorbire cu ing. P. ALEXA, preşedintele Consiliului intercooperatist Ruginoasa nurile cooperativelor agricole privind creşterea producţiei, eficienţa economică, organizarea muncii în acord global şi viaţa cooperatistă au devenit, implicit, jaloanele principale de muncă şi ale consiliului nostru intercooperatist. Convorbire consemnată de G. PAPAFIL (continuare în pag. a 3-a) a Ultimele precipitaţii n-au potolit setea pămintului. Tocmai de aceea, lucrătorii fermei vegetale de la Sirca a I.A.S. Tirgu Frumos n-au oprit aspersoarele nici chiar in timp ce ploua. IN CLIŞEU, mecanizatorii liberia Ignat şi Nicolae Samson, verificind modul de funcţionare a aripilor de ploaie. 4 i în pagina a 4-a Declaraţii adoptate la Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante ] l la Tratatul de la Varşovia . \ Primiri la tovarăşul Nicolae Ceauşescu Delegaţia parlamentară argentiniană Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri dimineaţa, pe membrii delegaţiei parlamentare din Argentina, condusă de deputatul Osella Munoz Enrique, care participă la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare cese desfăşoară la Bucureşti. La primire au luat parte tovarăşii Miron Constantinescu, preşedintele Marii Adunări Naţionale, şi Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. A fost de faţă Juan Carlos Marcelino Beltramino, ambasadorul Republicii Argentina la Bucureşti. Oaspetele a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros mesaj de solidaritate şi prietenie din partea prePreşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri , la amiază, pe Hans Jurgen Wischnewsky, preşedintele Grupului interparlamentar din R. F. . Germania, membru al Direcţiunii Partidului Social- Democrat din R.F.G. Conducătorul delegaţiei parlamentare din R.F. Germania a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut din partea cancelarului federal, Willy Brandt, împreună cu urări de săVineri după-amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit pe parlamentarii americani. Edward J. Derwinski, membru al Camerei Reprezentanţilor, vicspreşedinte ai Consiliului Interparlamentar, şi Hugh Scott, membru al Senatului. Oaspeţii au fost însoţiţi de Robert J. Martens, consilier, al ambasadei Statelor Unite. to Bucureşti. Parlamentarii americani au transmis şedintelui Republicii Argentina, general Juan Domingo Peron, împreună cu urări de noi şi însemnate succese. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a mulţumit pentru mesaj şi a rugat pe oaspete ca, la înapoierea în patrie, să transmită preşedintelui Juan Domingo Peron cele mai bune urări de sănătate şi succes în activitatea sa. Evocînd recenta vizită pe care preşedintele Nicolae Ceauşescu a făcut-o în ţara sa, conducătorul delegaţiei parlamentare argentiniene a subliniat că acest eveniment, cit şi convorbirile dintre preşedinţii României şi Argentinei au exercitat o puternică influenţă asupra dezvoltării relaţiilor de prietenie dintre popoarele argentinian şi român, a colaborării multilaterale dintre cele două state,nătate, fericire personală şi succese în activitatea sa. Mulţumind, preşedintele Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspete să transmită cancelarului Willy Brandt un salut cordial şi cele mai bune urări de sănătate şi noi succese. In timpul întrevederii, care s-a desfăşurat într-o ambianţă cordială, prietenească, a fost exprimată, de ambele părţi, satisfacţia pentru evoluţia pozitivă a relaţiilor dintre Republica Socialistă România şi Republica Federală Gertovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut din partea preşedintelui Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, urări de sănătate şi fericire. Mulţumind, preşedintele Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspeţi să transmită preşedintelui Richard Nixon un cordial salut şi cele maibuii£ urări. ■ Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi parlamentarii americani au abordat probleme privind relaţiile dintre România şi S.U.A., convorbirea evidenţiind continua lor dezvoltare în ultimii ani, precum şi Preşedintele Nicolae Ceauşescu a arătat că păstrează o vie amintire intîlnirilor avute cu preşedintele Peron, cu personalităţi ale vieţii politice, precum şi cu muncitorii, ţăranii şi intelectualii argentinieni. In timpul convorbirii a fost exprimată dorinţa comună de a se acţiona ferm pentru înfăptuirea înţelegerilor convenite, a Tratatului şi acordurilor încheiate recent, subliniindu-se că aceste documente aşază pe o bază trainică tradiţionalele relaţii dintre cele două ţări şi, totodată, constituie o contribuţie de seamă la dezvoltarea cooperării internaţionale, a înţelegerii şi păcii în lume, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prieteneasca, mania, precum şi dorinţa ca aceste relaţii să cunoască şi pe viitor o dezvoltare ascendentă, pe multiple planuri, în avantajul reciproc al celor două ţări şi popoare. A fost relevată importanţa pe care o au lărgirea schimburilor comerciale, a cooperării economice şi tehnicoştiinţifice dintre România şi R.F. Germania, aşezarea acestor raporturi pe o bază echitabilă, reciproc avantajoasă, pentru îmbunătăţirea climatului politic în Europa şi crearea unor condiţii favorabile realizării securităţii pe continentul nostru, dorinţa comună ca, şi în viitor, înţelegerea şi colaborarea dintre cele două state, bazate pe deplina egalitate în drepturi şi respect reciproc, să urmeze un curs ascendent, corespunzător intereselor popoarelor român şi american, cauzei păcii în lume. A avut loc, de asemenea, un schimb de păreri asupra unor probleme ale vieţii politice internaţionale actuale. întrevederea s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială, prietenească. Hans Jurgen Wischnewsky, preşedintele Grupului interparlamentar din R. F. Germania Parlamentarii americani Edward J. Derwinski şi Hugh Scott G. S. Dhillon, preşedintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri după-amiază, pe Gurdial Singh Dhillon, preşedintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar, preşedintele Camerei Reprezentanţilor din India. Oaspetele a mulţumit călduros preşedintelui Nicolae Ceauşescu pentru bunele condiţii ce au fost asigurate desfăşurării, la Bucureşti, a lucrărilor sesiunii Uniunii Interparlamentare, pentru ospitalitatea deosebită cu care sunt înconjuraţi participanţii la această reuniune. El a relevat, de asemenea, că parlamentarii prezenţi la sesiune au primit cu mult interes şi satisfacţia cuvîntarea inaugurală rostită de preşedintele Nicolae Ceauşescu, apreciind-o ca o contribuţie însemnată la cristalizarea preocupărilor de viitor ale Uniunii Interparlamentare. In timpul întrevederii, desfăşurată într-o ambianţă cordială, prietenească, au fost subliniate bunele relaţii existente între România şi India, contribuţia pe care au adus-o întîlnirile dintre conducătorii celor două ţări la dezvoltarea pe multiple planuri a acestor relaţii, precum şi posibilităţile de extindere în viitor a legăturilor de prietenie şi colaborare româno-indiene. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspete să transmită un cordial salut preşedintelui V. V. Ghi şi primului ministru, Indira Gandhi, împreună cu cele mai bune urări de prosperitate și pace poporului indian prieten. Senatorul mexican Alejandro Carrillo Preşedintele Republicii Socialiste • România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, vineri după-amiază, pe senatorul Alejandro Carrillo, preşedintele Comisiei pentru relaţii externe a Senatului mexican, membru al Consiliului interparlamentar şi al Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare, împărtăşind deosebita satisfacţie pe care o încearcă cu prilejul acestei întrevederi, oaspetele a arătat că îi revine plăcuta misiune de a transmite preşedintelui Nicolae Ceauşescu, poporului român, un cordial salut din partea preşedintelui Mexicului, Luis Echeverria Alvarez, şi a poporului mexican. La rîndul său, preşedintele României a transmis preşedintelui Luis Echeverria Alvarez salutării călduroase, precum şi cele mai bune urări poporului mexican. Senatorul Alejandro Carrillo a subliniat stima şi preţuirea de care se bucură poporul român, preşedintele Nicolae Ceauşescu, din partea poporului mexican, pentru politica României pusă în slujba cauzei păcii, înţelegerii şi cooperării internaţionale. In timpul întrevederii, au fost relevate bunele relaţii româno-mexicane, posibilităţile pentru extinderea şi diversificarea lor în viitor. Abordîndu-se unele probleme ale actualităţii internaţionale, au fost subliniate de ambele părţi cursul pozitiv spre destindere, precum şi importanţa eforturilor ce se depun în direcţia înfăptuirii unor paşi concreţi spre dezarmare, spre creare de zone denuclearizate în diferite regiuni ale lumii, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească. în paginile 2-3 • Viaţa culturală Cronica teatrală Sîmbătă la „Veritas“ • # Voci din public • Răspundem întrebărilor adresate redacţiei, despre: Unele elemente definitorii ale revoluţiei ştiinţifice şi tehnice A