Flacăra Iaşului, decembrie 1975 (Anul 31, nr. 9076-9101)

1975-12-02 / nr. 9076

PAGINA A ll-A ______________________________ O discuţie cu tov. ing. Naum Voicu, directorul I. A. S. Tg. Frumos Pornind de la nişte felicitări pentru producţia sporită de lapte • Sarcinile anuale au fost îndeplinite • Pînă la sfârşitul anului, producţia suplimentară va urca la 6.000 de hectolitri • Este adevărat că la o recentă teleconferinţă cu ministerul de resort, colectivul unităţii dv. a fost felicitat pentru producţia de lapte obţinută ? — Este adevărat. Nu demult, lucrătorii de la cele două ferme de vaci (de la Ruginoasa şi de la Războieni) au îndeplinit sarcinile planului anual de 3.950 de lapte, în medie, pe vacă furajată. Pînă ancum au fost livraţi, peste prevederi, 5.683 de hl. — Cu ce depăşiri credeţi că veţi încheia bilanţul acestui an ? — Sperăm la o producţie de cel puţin 4.300 de litri de lapte, in medie, pe vacă furajată. Asta înseamnă că vom putea valorifica în plus circa. 6.000 de hl de lapte. — De la ce efectiv se obţine această producţie medie ? — în prezent avem 1.325 de vaci de lapte. — Sarcinile anului viitor sunt sporite. Ce condiţii aţi asigurat pentru rezultate şi mai bune ? — La baza succeselor noastre stă seriozitatea cu care se munceşte în fiecare formaţie, de la îngrijitor pînă la şeful de fermă, pentru îndeplinirea sarcinilor trasate tuturor agricultorilor de secretarul general al partidului. Avem programe de lucru judicioase, raţii furajere diferenţiate, în raport de starea fiziologică a animalelor. Se acordă o atenţie deosebită pregătirii vacilor pentru fătare şi îngrijirii lor pe toată perioada de gestaţie. Vacile gestante sunt scoase din loturi şi îngrijite într-un grajd separat, unde au un program aparte şi sunt redate în loturile de bază după fătare. De ele îngrijesc oamenii cei mai buni (procentul de natalitate este în acest an, pînă în prezent, de peste 80 la sută). Acordăm, de asemenea, atenţie selecţiei, ameliorării continue a raselor. La ferma de la Ruginoasa avem un nucleu de Holstein, iar la Războieni de metişi rezultaţi din încrucişarea raselor Holstein şi Brună. Ne-am îngrijit, de asemenea, de realizarea efectivelor prevăzute. La sfîrşitul anului ne vom înscrie cu un efectiv mai mare de vaci şi juninei decît ne-am prevăzut. — Aţi omis baza furajeră. .— Nu, baza furajeră are importanţa ei deosebită. Lucerna ocupă 60 la sută din structura acesteia. Anul trecut am însămînţat încă 200 de hectare pentru a înlocui o suprafaţă asemănătoare pe care am desţelenit-o. Sămînţa o producem singuri. Toate furajele, inclusiv fînul, le folosim tocate şi preparate. Avem rezerve pînă la noua recoltă. în viitor vom avea posibilitatea de a iriga unele suprafeţe destinate culturilor furajere. — Cine credeţi că merită evidenţiat ? — Colectivele ambelor ferme. Cei de la Ruginoasa vor realiza circa 4.600 litri lapte, în medie, pe vacă furajată. Rezultate bune au şi lucrâtorii de la îngrăşătoria de taurine care pînă acum au obţinut un spor mediu zilnic de creştere în greutate de 756 de grame faţă de 725 de grame planificate. Din rîndul lucrătorilor noştri se detaşează pentru răspunderea cu care muncesc, pentru pasiunea şi hărnicia lor, V. Mocanu, şef de fermă, tehnicienii Mircea Preotescu şi Virgil Păduraru, Vasile Creţu, Jenică Jugaru şi alţii. GH. GHINDA ■- * © —------ » * Vine sesiunea ? Să vină! (urmare din pag. 1) al Consiliului A.S.C. la I.M.F. : „Ne bucurăm din plin de sprijinul cadrelor didactice pe care le găsim mereu alături de noi, fie în clinici, fie in laboratoare, amfiteatre, gata oricind să ne împărtăşească din cunoştinţele şi experienţa lor. Vorbind de sesiune nu se poate să nu amintim de îmbunătăţirea lucrărilor practice, a activităţii in cadrul cercurilor ştiinţifice, participarea studenţilor la manifestările ştiinţifice. Se munceşte serios, iar brigada «Seringa" urmăreşte şi ea pregătirea pentru sesiune. Vai de acei care vor fi înţepaţi !“ Aşadar, peste tot, inclusiv la Conservator, unde examenele au note specifice - teoretice şi practice - sesiunea este aşteptată cu optimism. Pregătirea pentru confruntarea cu examenul s-a făcut sistematic, încă din primele zile de curs, perioada actuală fîînd necesară mai mult pentru sistematizare, pentru o intepretare creatoare a naţiunilor însuşite, deoarece examenul nu este numai o simplă verificare a cunoştinţelor, ci şi a posibilităţilor creatoare ale studenţilor, a capacităţii de legare a teoriei cu practica cu producţia, cu activitatea ştiinţifică, cultural-socială de edificare a societăţii socialiste. r-—~— Reacții reci ■— la propuneri calde (urmare din pag. I) ^ resc ar trebui să fie. Chiar conserva oferita de gestionar nu poate fi consumată deoarece „bufetul" nu are pîine. Nimeni nu s-a îngrijit să instaleze aici o plită sau un alt mijloc de gătit unde să se poată pregăti o gustare caldă, așa cum se întîmplă în alte comune unde se servesc cu prioritate produsealimentare şi apoi băuturi alcoolice. Şi mai spune lumea, că la vreme de iarnă, lingă o gustărică caldă ar prinde bine o ţurculiţă sau un pahar cu vin fiert. Dar responsabilul magazinelor din comună, Ion De- 1 revendue, rămîne rece la ase- I menea propuneri calde. Cine-1 I încălzește ? -----1 \ \ ) S-a deschis la IaşiPrima ediţie a Festivalului de artă teatrală ! Duminică, în sala Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi, a avut loc deschiderea primei ediţii a Festivalului de artă teatrală, manifestare ce se desfăşoară între 30 noiembrie şi 8 decembrie. La festivitate au participat reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, personalităţi ale vieţii artistice din ţara noastră, numeroşi spectatori. Cu acest prilej, actorul Teofil Vâlcu, directorul Teatrului Naţional, a salutat călduros prezenţa invitaţilor şi a celorlalţi participanţi arătînd, pe scurt, modul în care se va desfăşura festivalul. Despre importanţa acestei manifestări artistice deosebite a vorbit tov. Ion Ţăranu, preşedintele Comitetuluijudeţean de cultură şi educaţie socialistă. A urmat spectacolul Naţionalului ieşean cu piesa „Copacii mor în picioare" de Al. Casona, care s-a bucurat, de succes. In aceeaşi zi au mai fost prezentate „Noaptea“ de Mircea Radu Iacoban şi „O scrisoare pierdută“ de I. L. Caragiale. Luni seara a fost reluat spectacolul „Copacii mor în picioare", urmîrnd ca astăzi, la ora 19:30, Teatrul Naţional din Timişoara să ne ofere „Viforul“ de Barbu Ştefănescu Delavrancea, iar mîine, la aceeaşi oră, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ să prezinte „Tinereţe fără bătrîneţe“ de Eduard Corali. Tot în cadrul Festivalului de artă teatrală, luni s-au desfăşurat lucrările colocviului intitulat „Funcţia politică a teatrului în formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor". ,,Prietenii cărţii“ Din iniţiativa Inspectoratului şcolar judeţean, cu sprijinul U.J.C.C., în şcolile judeţului se desfăşoară o vastă acţiune de răspîndire şi difuzare a cărţii în rîndul elevilor, sub genericul „Prietenii cărţii". Au fost puse la dispoziţia elevilor şi cadrelor didactice peste 30 000 de volume, lucrări din literatura social-politică, beletristică, ştiinţifică necesare pentru bibliografia şcolară. Această acţiune, ce se desfăşoară cu bune rezultate în comunele Leţcani, Podul Iloaiei, Ţibăneşti, Dagîţa, merită a fi generalizată în toate unitățile școlare. »• • * Radar Accidente de circulaţie. Circulaţia rutieră din săptămîna trecută s-a desfăşurat în condiţii dificile. Căderile abundente de zăpadă, viscolul, apoi ceaţa, poleiul şi gheaţa au făcut chiar imposibilă deplasarea (cîteva zile) a unor categorii de autovehicule Cu toate acestea, s-au înregistrat două accidente de circulaţie. Astfel, sâmbătă, 29 noiembrie, pe raza oraşului Tg. Frumos, circula autotractorul condus de Petru Mihu, domiciliat în Sibiu. La un moment dat, în faţa autovehiculului s-a ivit Iuliana Udile (8 ani). Conducătorul auto nu a mai putut evita accidentarea mortală a copilului Oare de ce părinţii Iulianei au lăsat-o nesupravegheată ? Cea de a doua victimă este Mihai Grecu, din comuna Podul Iloaiei, care, în stare de ebrietate, traversa strada în timp ce conducătorul auto Vasile Dumitriu (21- 12-1910, Autobaza nr. 4 Paşcani) manevra autovehiculul înapoi fără să se asigure, in aceste împrejurări, o roată a maşinii a trecut peste un picior al pietonului turmentat. Atenţie, conducători auto şi pietoni! întrucît ne aflăm în- ,tr-un sezon cînd încălcarea unor prevederi ale legislaţiei circulaţiei poate provoca tamponări, avarieri grave, accidentări grave şi chiar pierderi de vieţi omeneşti, vă facem cîteva recomandări: înaintea plecării în cursă, efectuaţi verificarea tehnică Şi, mai ales, starea şi presiunea pneurilor. Nu plecaţi la drum fără lanţuri antiderapante; nu acceleraţi motorul cînd roţile patinează ; în depăşiri nu efectuaţi schimbări de viteză ; nu folosiţi frîna brusc dacă autovehiculul intră în derapare ; în acest caz, folosiţi frîna de motor sau de ajutor; acordaţi atenţie deosebită la intersecţii, întrucît pot să apară copii cu săniuţele ; sistemul de iluminare şi cel de semnalizare să funcţioneze corect ; pietonii să traverseze strada corect, manifestînd foarte multă prudenţă, deoarece, datorită gheţii, a poleiului, pot aluneca şi nimeri sub roţile vreunui autovehicul. IOAN ŞCHIOPI! (date primite de la organele de miliţie) I Un nou club Organizaţia sindicală a Spitalului pentru studenţi şi elevi, împreună cu Comitetul judeţean de cultură şi educaţie socialistă şi Asociaţia scriitorilor din Iaşi au organizat, la sediul spitalului, o amplă manifestare literar-muzicală-teatrală, la care şi-au adus contribuţia scriitorii Haralambie Ţugui, Corneliu Sturzu, Fl. M. Petrescu, Ion Chiriac, Silviu Rusu, precum şi cenacliştii Elena Chimer, Alexandru Tăcu, Dionisie Ilaş, actorul Costache Sava, precum şi formaţiile de muzică folk „Estudiantina" şi „Liric-grup". Cu această ocazie s-a hotărît înfiinţarea Clubului „Comori", ce va funcționa în cadrul spitalului, desfăşurîntd bilunar activităţi culturalartistice. O tradiţie: „Ziua I. M. F.“ „Ziua I.M.F.“ s-a dovedit a fi şi in acest an o reuşită suită de acţiuni educative, rezultat, al eforturilor comune depuse de comitetul de partid, consiliul asociaţiilor studenţeşti, conducerea instituţiitului. Manifestările de duminică au debutat cu vernisarea expoziţiei de artă plastică a studenţilor Petru Damir, Nicolae Chirana şi Romeo Dumitrescu, pasionaţi ai penelului. Cu interes, publicul participant — studenţi, cadre didactice, invitaţi — a urmărit un moment poetic prezentat, de membrii cenaclului I.M.F. De succes s-a bucurat şi evoluţia formaţiei de Teatru studenţesc, îndrumată de Cristina Bulgaru, care a prezentat piesa „Cineva trebuie să moară“ de Al. Mirodan. Multă sensibilitate interpretativă au dovedit grupurile „Estudiantina“, „Liric“ şi Cornel Popescu care au prezentat recitaluri de muzică folk. O expoziţie de fotografii a studentului Roman Tighineanu şi o seară de dans, punctată cu momente cultural-educative, au întregit succesul unei tradiţii ce se dovedeşte a fi la înălţime. al Finalizarea contractării tiparele pe unităţile din subordine, în vederea încheierii contractelor. Producţia destinată exportului s-a comunicat întreprinderii ,,Danubiana", care stabileşte legăturile cu partenerii. O parte este contractată, iar restul în curs. Referitor la pregătirea fabricaţiei propriu-zise, directorul tehnic ne-a spus că „toate instalaţiile sunt gata să lucreze cu întreaga capacitate". Totodată, am fost informaţi că în 1976 unitatea ieșeană va oferi beneficiarilor noi sortimente de fire şi fibre. Toate solicitările de pînă acum vor fi onorate, iar pentru cele care vor apare sunt asigurate condiţiile de realizare. De remarcat un lucru , deşi era prevăzut Pentru intrarea în fabricaţie în 1976, noul sortiment de fibră solicitat de Centrala industriei tricotajelor pentru realizarea blănurilor sintetice a început să se producă și să se livreze la beneficiari, încă de la bunătatea lunii noiembrie a.c. (urmare din pag. 1) paeste a Ministerului Industriei Ușoare (principalul beneficiar), care nici acum nu a trimis distribu  FLACARA Iașului! ! Radio laţi ili 24 de ore Programul de seară (2 decembrie) : 16,30 Cotidian sonor ; 18,00 Cîntecul care mi-e drag; 18,20 In emisie, tinereţea ; 18,50 Cîntec despre neam şi ţară ; 19,00 Buletin de ştiri ; 19,00 Grai şi suflet românesc ; 19,30 Pe portativul undelor, melodia preferată ; 20,00 Lecturi dramatizate : „Filibaş“ de Liviu Rebreanu ; 20,30 Mari interpreţi de operă ; 20,45 Muzică populară ; 21,00 Buletin de ştiri ; 21,05 Suplimentul revistei melodiilor ; 21,30 „O samă de cuvinte“.  Televiziune 9,00 Teleşcoală ; 10,15 Film artistic : „Western Union“ ; 16,00 Teleşcoală ; 16.30 Curs de limba franceză ; 17.15 Lecţii Tv. pentru lucrătorii din agricultură ; 18.15 Campionatul mondial de handbal feminin (repriza I) — Romania — Norvegia — Transmisiune directă de la Vilnius ; 18.40 Muzică populară instrumentală ; 19.00 Telel glob ; 19.20 1001 de seri ; 19.30 Tale* jurnal ; 20.00 Muzică populară din t°a te regiunile tării ; 20.20 Seară de teatru. Ciclul „Oameni ai zilelor noastre" — „Recitindu-l pe Shakespeare“ de Cristian Munteanu ; 21.20 Reportaje; 21.40 Fantezie coregrafică ; 22.10 24 de ore.  Cinematograf© Republica, orele 9,00 ; 11,00 ; 15,00 : 17,00: 19,00 ; 21,00 : „Alexandra și infernul". Copou, orele 9,00 ; 11,00 : 15,00: 17,00; 19,00; 21,00 : „Rapsodie nordică". Victoria, orele 9,00 ; 11,00 : 15,00 : 17,00 ; 19,00 : 21,00 : „Cazul a avut un deznodămînt fericit". Tinere- I titlul, orele 9,00 ; 11,00 ; 15,00 ; 17,00 • 19,01 ; 21,00 : „Ai greşit, inimă!“. Ni- i colina, orele 16,00 ; 18,00 ; 20,00 : „Ur■ mării urmărită". In judeţ. Paşcani : Casa de cultură, „Al patrulea mire". Clubul C.F.R., „Iacob mincinosul“. Hîrlău, „Scufundarea Japoniei“. Tg. Frumos, „Semnale". Teatrul Naţional „Matei Millo" din Timişoara î i prezintă astăzi, la ora 19,30, pe sce- na Naţionalului ieşean, spectacolul cu : piesa „Viforul" de B. St. Delavrancea. „ Filarmonica de stat „Moldova“ ! Astăzi, la ora 20,00, va avea loc, în I sala Filarmonicii, un recital de lie- Iduri din creaţia compozitorului Ni- 1 ,Ncolae Brelan. In program : lieduri pe 1 versuri de M. Eminescu, G. Coşbuc, O. Goga, Ady Endre, V. Eftimiu, Z. Bîrsan, N. Brelan, H. Heine şi din creaţia populară, îşi dau concursul : Ludovic Konya si Ferdinand Weiss ! Timpul probabil 1 Vreme In general ceţoasă cu cerul *noros la acoperit. Se vor semnala precipitaţii temporare sub formă de burniţă. Vîntul va sufla slab la mo-derat din sectorul sudic. Temperatura aerului va fi uşor variabilă ; i minimele vor oscila între minus 20 grade şi plus 2 grade, iar maximele I , între 2' și 7 grade, izolate mai ridicate. fit atenţia epigramiştilor Astăzi, la ora 17:30, la Casa presei va avea loc o nouă şedinţă a cenaclului epigramiştilor ziarului „Flacăra Iaşului“. Invitaţii serii sunt: brigada artistică de agitaţie de la „Moldoplast“, actorul Puiu Vasilii de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ şi studentul medicinist Cornel Popescu, care va prezenta un recital de muzică folk. Sunt invitaţi şi simpatizanţii. ír r Aţi scris ziarului... • Elena Simina, comuna Cepleniţa. Pentru ca tatăl dv. care a părăsit familia, locuind acum în oraşul Hîrlău, str. Bojica nr. 24, să vă dea ajutorul solicitat, trebuie să vă adresaţi instanţei de judecată care îl va obliga. .. Aurica Momiţa, str. Muşatini nr. 53, bl. 4, Iaşi. Fiind angajată definitiv, aveţi dreptul la alocaţie de stat pentru copii după 90 de zile. Trebuie să faceţi dovada că soţul nu este încadrat in cîmpul muncii. • Vasile Teodorescu, comuna Ţibăneşti: Adresaţi-vă consiliului de conducere al C.A.P. care poate propune adunării generale reconstituirea vechimii dv. în muncă. • Leonida Speranţa, str. Ciurchi nr. 105, WF 5, Iaşi. Devierea unor autobuze pe traseul nr 27 pe str. Elena Doamna — Anastasie Panu nu este deocamdată posibilă deoarece str A. Panu, în spe- I cial, este improprie circulaţiei autobu■ zelor de mare capacitate. Tot din I acelaşi motiv şi cursele speciale pentru ■ întreprinderea de antibiotice circulă I prin Splai Bahlui —■ Podu-Roş • Ioan S TV. Yxvile, micro I, bl. P.A. 3, Paşcani. I Consilierul nostru juridic vă precizea- B ză că, perioada efectuării stagiului militar în condiţiile expuse constituie vechime neîntreruptă în muncă. Rectificarea înregistrării în actul de stare civilă se face printr-o acţiune în justiţie. • Dumitru Posteucă, aleea Decebal, bl. 15 A, Iaşi : Conducerea Direcţiei de drumuri şi poduri şi a secţiei utilaj transport şi producţie secundară industrială v-a creat posibilitatea urmării cursului seral pentru pregătirea teoretică de specialitate. V. A. ALEXANDRI)