Flacăra Iaşului, martie 1976 (Anul 32, nr. 9151-9176)

1976-03-02 / nr. 9151

IPAGINA A ll-Af LA CARA ~IAJULUI( In pregătirea Congresului educaţiei politice şi al culturii Viitoarele generaţii de profesori — cadre cu înaltă conştiinţă patriotică ■’ 'Adunarea generală de la •■acuitatea de istoriefilozo®e, secţia istorie a Universităţii „Al. I. Cuza“, a prilejuit vii dezbateri asupra modului cum se preocupă comuniştii din această organizaţie de modernizarea şi perfecţionarea continuă a procesului de învăţămînt, de educarea tinerei generaţii în spiritul patriotismului socialist, de orientarea activităţii de cercetare ştiinţifică spre problemele majore ale istoriei naţionale şi universale — coordonate esenţiale desprinse din Programul ideologic al partidului. Atît darea de seamă cit şi participanţii la dezbateri ■u scos în evidenţă faptul că, sub îndrumarea biroului organizaţiei de bază, a conducerii facultăţii, comuniştii din rîndul cadrelor didactice, al cercetătorilor de la Institutul de istorie şi arheologie „A. D. Xenopol", al studenţilor şi-au îndreptat cu precădere atenţia spre problemele de importanţă majoră ale activităţii didactice şi de cercetare, de educare politico-ideologică. Afirmarea tot mai pronunţată pe plan ştiinţific a istoricilor ieşeni, aprecierile cu care au fost primite lucrările ştiinţifice ale cadrelor didactice şi cercetătorilor de la Institutul de istorie, precum şi rezultatele obţinute de studenţi în pregătirea profesională, gradul sporit de maturitate politică al acestora de înţelegere,i interpretarea fenomenelor istorice contemporane atestă preocuparea continuă a membrilor colectivului de a se autodepăşi, de a răspunde cit mai competent dezideratelor majore puse în faţa istoricilor de către partid. Cadrele didactice din facultate au acordat o atenţie deosebită realizării prelegerilor întemeiate pe noile date ale cercetării ştiinţifice in domeniul istoriei, în scopul pregătirii viitoarelor generaţii de specialişti te Dezbateri în organizaţiile de partid spiritul concepţiei marxistleniniste, al adevărului istoric. Prezenţa cercetătorilor şi cadrelor didactice la reuniunile ştiinţifice, la manifestările de popularizare şi dezbatere a celor mai importante probleme din domeniul ştiinţei istorice ilustrează în parte contribuţia acestora la activitatea pentru educarea patriotică a oamenilor muncii. In spirit critic şi autocritic, participanţii la dezbateri au dezvăluit şi unele dintre neajunsurile ce se manifestă mai ales în îndrumarea activităţii asociaţiei studenţilor comunişti, în îndeplinirea dezideratelor educative. In cuvîntul lor, prof. univ. dr. Gh. Platon şi prof. univ Ilie Grămadă au arătat că este necesară o prezenţă mai statornică a cadrelor didactice în viaţa de organizaţie a tinerilor, antrenarea studenţilor la activităţi cultural-ştiinţifice menite să contribuie la formarea şi dezvoltarea personalităţii viitorului specialist. Şi în antrenarea studenţilor la cercetarea ştiinţifică, în coordonarea activităţii cercurilor ştiinţifice studenţeşti se cere un plus de preocupare din partea biroului organizaţiei de bază. În cadrul dezbaterilor s-au făcut propuneri judicioase menite să contribuie la îmbunătăţirea practicii pedagogice, latură importantă în formarea viitorilor profesori. „Studenţii practicanţi, subliniau prof. univ. dr. Aurel Loghin şi lector univ. Rozica Lăzărescu, trebuie să participe nu numai la orele de istorie, ci la toate activităţile întreprinse de organizaţiile de tineret şi pionieri pentru a cunoaşte cit mai temeinic realitatea din şcolile de cultură generală". Analiza întreprinsă pe cadrul dezbaterilor, planul de măsuri adoptat au stabilit obiective concrete spre care va trebui să-şi îndrepte mai mult atenţia cadrele didactice şi studenţii, comuniştii din cadrul organizaţiei de bază a secţiei de istorie de la Facultatea de istorie-filozofie a Universităţii „AL I Cuza" pentru perfecţionarea activităţii viitoare. CONST. LUPU . Bogată agendă de manifestări • In circa 20 de comune, printre care Ruginoasa, Erbiceni, Podul Iloaiei, Ţigănaşi, Golăeşti, Leţcani, au avut loc întîlniri cu cetăţenii, în cadrul cărora activişti şi lectori ai Comitetului judeţean de ■partid, cadre de conducere din comune au făcut, în lumina cuvîntării secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la Congresul consiliilor populare,expuneri privind dezvoltarea localităţilor rurale, sistematizarea ca factor esenţial în ridicarea gradului de civilizaţie etc. Ei au abordat şi teme referitoare la participarea României la schimburile mondiale de valori. • Elevi şi cadre didactice de la Şcoala generală nr. 13 din Iaşi au participat la o frumoasă acţiune care a avut ca temă „Etica muncii“. întîlnirea cu ţesătoarea Trandafira Fabricantu, Erou al Muncii Socialiste, a dat posibilitatea elevilor să cunoască unele din realizările oamenilor muncii, din înfăptuirile prezentului socialist şi să desprindă înaltele trăsături morale ale comuniştilor. Pionierii au prezentat un frumos montaj literarmuzical, „Ţie, dulce Românie“. Sub genericul „Gînd şi suflet românesc“, la Casa de cultură a tine- retului şi studenţilor s-a desfăşurat o suită boga- j tă de manifestări artis- tice organizate în pregă- tirea Congresului educa- ţiei politice şi al cultu- r riî. Este vorba de pre- zentarea expoziţiei 4 „Structuri spaţiale“ al elevilor Liceului de mu- z zică şi arte plastice şi a unui medalion „Bran- Ieuşi“. Momentele muzi- cale au fost susţinute de rapsodul Maria Schipor, studenta Mariana Cioro- Amela, asist. univ. Mihae-la Constantin, instru- mentistul Ene Daniel, de grupurile şi interpreţii : „Flacăra folk“, „Estii- 4 diantina“, „Folk grup’ 7“, Gil Ioniţă şi Nicu Moraru. Au impresio- t nat, de asemenea, ero- lupa actorului Dionisie Vitcu şi a formaţiei de t teatru „Mina“, condusă de Ion Mînzatu. Recita- lul poetic a fost susţi- ţit de Ion Chiriac, E- Emilian Marcu, Dorin Spineanu şi actorul Pe-trică Ciubotaru. (Ipompiliu Comşa — corespondent). • Reluîndu-şi activitatea, cenaclul literar „Garabet Obrăileanu“ din Tg. Frumos şi-a propus organizarea unor variate manifestări cultural-artistice. Alături de obişnuitele şedinţe de cenaclu se vor organiza, în pregătirea Congresului educaţiei politice şi al culturii, recitaluri de poezie patriotică, şezători literare, schimburi de experienţă etc. manifestări educative dedicate tineretului Biblioteca orăşenească din Paşcani a organizat, sub genericul „Comportarea civilizată — atribut al educaţiei comuniste", o suită de dezbateri pentru tineret. Prima a avut loc la Casa de cultură şi a fost denumită „A.B.C.-ul comportării civilizate". 1 Cenaclul epigramiştilor Şedinţa cu public a epigramiştilor va avea loc astăzi, 2 martie, ora 17:30, la Casa presei, în incinta redacţiei ziarului „Flacăra Iaşului". Invitaţii scrii : brigada artistică a Spitalului clinic nr. 2, rapsodul popular Maria Schipor, actorul Puiu Vasiliu, prof. Alex. Stahiescu şi soliştii Adriana Lupu, Valentina Timofti, Gh. Bîrtopeanu. Posturi „călduţe“ (urmare din pag. I) genţă, şi nici chemare, pentru activitatea de concepţie, de creaţie tehnică. Şi aceasta datorită, în primul mod, neînţelegerii de către factorii de decizie, din unele unităţi, a rolului proiectării şi cercetării uzinale, mai ales în etapa ce o parcurgem. Pe de altă parte, cei în cauză consideră că aici găsesc „locuri călduţe" de muncă. Nu se simt jenaţi dacă sunt duşi „în spate" de competenţa şi capacitatea creatoare a celorlalţi din jur. Evident, în asemenea condiţii este greu de înţeles cum se poate împlini dezideratul nostru de a reduce masiv importurile de maşini şi instalaţii, prin realizarea lor din „materie cenuşie" indigenă. Nici ei şi nici cei care aprobă asemenea lucruri nu vor (se încăpăţînează) să priceapă că cei „nechemaţi" pentru asemenea munci ar fi mai utili în alte sectoare de activitate. Se comite o dublă eroare. Cei ce ar merita să lucreze aici nu au loc, iar actualii deţinători ai posturilor „călduţe" consumă în zadar oxigenul acestor compartimente. Măcar acum ar trebui să se înţeleagă un mai vechi şi inteligent proverb românesc, de mare actualitate : „Omul potrivit ia locul potrivit". Acţiune umanitară In comuna Plugari s-a întreprins o acţiune de donare de sînge. Au răspuns la chemare un mare număr de cetăţeni care au donat aproape 21 litri de sînge. AUREL SOLDAN / corespondent in campania agricolă de primăvară (urmare din pag 1) de producţie, atît din agricultura cooperatistă, cit şi din cea de stat. De altfel, aşa cum a arătat cu acest prilej secretarul general al partidului, toate forţele şi mijloacele existente în comune trebuie subordonate nemijlocit luptei pentru sporirea producţiei agricole vegetale şi animale. Este, aşadar, de datoria organizaţiilor de partid de la sate să asigure mobilizarea tuturor locuitorilor din comune — indiferent de locul lor de muncă — la executarea întregului complex de lucrări agricole de care depinde soarta recoltei. Iar în acest prim an al actualului cincinal va fi nevoie mai mult ca oricînd şi pe meleagurile noastre de unirea tuturor energiilor pentru a îndeplini multiplele şi complexele acţiuni ce trebuie înfăptuite în agricultură. Astfel, încă de pe acum locuitorii satelor sunt chemaţi ca — paralel cu obişnuitele lucrări agricole — să participe în masă la executarea canalelor de desecare şi a celorlalte acţiuni din programele comunale de îmbunătăţiri funciare. Tocmai avînd în vedere marele volum de muncă ce ne aşteaptă pe toate fronturile campaniei, se cere ca fiecare lucrător de pe ogoare să fie prezent la postul său pentru a-și îndeplini exemplar sarcinile ce-i revin. Disciplina şi (urmare, din pag. 1) tot la montarea dozelor. — Şi acum ? — Am venit să... (?!?). Intr-adevăr, este şi acesta un mod de a irosi timpul. Şi, din păcate, nu este singurul caz. Doar 3 din 16 Dacă există strădanii pentru un ritm accelerat de lucru şi pentru o calitate tot mai bună în execuţie, aceasta nu înseamnă mai puţină grijă pentru folosirea raţională a materialelor, pentru consumuri specifice reduse, pentru cheltuieli de producţie cit mai mici. La blocul B 3 intrăm în discuţie cu tov. Ion Sava, şeful unei echipe de mozaicari. — Alte tipare din ipsos recuperaţi la decofrare ? — Depinde. Dacă sînt bine executate şi se lucrează atent cu ele, se pot recupera aproape toate. Uneori, le folosim de cîte 2—3 ori. Sint cazuri însă, cînd, datorită nerespectării dozajului de ipsos, precum şi a tehnologiei de lucru cu ele, se re organizarea cuperează foarte puţine. De exemplu, la această scară, la decofrare nu am reuşit să recuperăm decit 7 din 12. La altă scară, mozaicarul Dumitru Barbă, din echipa condusă de Victor Iftinca, ne spune că a recuperat doar 3 tipare din 16. Pe mozaicarul Vasile Sandulescu, din echipa condusă de D-tru Catană, l-am găsit „luptîndu-se" cu dalta şi ciocanul la decofrarea tiparelor de ipsos de la nişte scări. „Cum să le mai recuperăm — ne spune acesta — dacă ele nu sînt bine uscate, cînd le folosim ? Şi nici nu sînt bine unse, în vederea uşurării decofrării". Dacă ne gîndim că pentru un asemenea tipar se consumă circa 3 kg. de ipsos şi se aruncă numai după o singură întrebuinţare (in loc de 2—3 şi chiar mai multe) ne putem da uşor seama cîte materiale şi manoperă se irosesc. „Ipsosul este un material ieftin" — afirmau unii mozaicari pentru a justifica neglijenţa lor. O optică eronată şi depăşită, o optică îngustă împotriva căreia trebuie să se formeze o puternică opinie de masă. După nici trei ore de activitate, basculanta cu nr. 31—ls—4389 (şofer Neculii Irimia), a revenit în garajla S.U.T.J. De ce ? Datorită exploatării necorespunzătoare pe şantier, un oblon s-a deteriorat. Nu-i o defecţiune grăim, dar în măsură să genereze staţionarea maşinii tocmai în orele de vîrf (27 februarie a.c.). Pentru cit timp, rămîne de văzut ... Concursuri de admitere în instituţiile militare de învăţămînt Ministerul Apărării Naţionale organizează concursuri de admitere, pentru anul şcolar 1976/1977, în următoarele instituţii militare de învăţămînt — Liceele militare , în perioada 15—27 iunie 1976 ; — Şcolile militare de maiştri şi subofiţeri în perioada 1—16 iulie 1976 ; — Academia militară — facultăţile tehnice ; — Institutul de medicină şi farmacie Bucureşti — Facultatea de medicină militară — Institutul de marină „Mircea cel Bătrîn“ — secţiile de marină militară, şi — Şcolile militare de ofiţeri activi , în perioada 10— 20 iulie 1976. Tinerii care doresc să participe la concursul de admitere la una din aceste instituţii militare de învăţămînt, vor depune cereri de înscriere pînâla 10 aprilie 1976 la Centrul militar judeţean din strada Uzinei nr. 63. Pentru relaţii suplimentare — se pot adresa la Centrul militar, zilnic, între orele 8 —14, iar marţi şi joi după-amiază, între orele 17—20. — # 15 Dezvoltarea reţelei comerciale (urmare din pag I) bucătării de bloc, unităţi „Gospodina", plăcintării, amplasate pe străzile Gheorghi Dimitrov, Ştefan cel Mare, in piaţa Podu-Roş. In Piaţa Unirii se va înfiinţa o rotiserie. In noile cartiere - Bahlui II, zona întreprinderii de ţigarete şi altele — vor lua fiinţă noi magazine la parterele blocurilor. La reţeaua existentă s-au adus îmbunătăţiri şi modernizări în anii trecuţi, acţiuni care se continuă şi in actualul cincinal, mai ales in ceea ce priveşte reprofilarea şi specializarea lor. Remarcăm organizarea a două magazine alăturate, de pe str. Ştefan cel Mare, în magazin „Romarta". Organizarea cu autoservire a magazinului de menaj din str. T. Vladimirescu, îmbunătăţirea fluxului comercial la mai multe unităţi „Alimentara“ (Ţesătura, unele din cartierul Alexandru cel Bun), reorganizarea bazarului, îmbunătăţirea comerţului stradal in sezonul cald prin procurarea de tonete noi, cit şi de utilaje pentru alimentaţia publică (cărucioare cu răcire, cărucioare cu încălzire) sunt, de asemenea, preocupări ale Intreprindelor comercale ieşene menite să contribuie la o substanţială îmbunătăţire a aprovizionării şi servirii populaţiei. S in 24 4 m Radio Iaşi Programul de seară (2 tie) : 16,00 Cotidian sonor Interpreţi ieşeni de lied ; Cîntecul care mi-e drag ; mar- 4 18,30 ’ 18,40 1 19,00 ţ ţ Informaţii : 19,05 Cîntec despre 1 1 neam şi ţară : 19,15 Cadran ce- ţ i tăţenesc : 20,00 Lecturi dramati- t izate : „O istorie de demult" de 4 ! M. Sadoveanu : 20.45 Armonii / 1 de seară : 21.00 Evenimentele 1 1 zilei': 21,10 Mici ni° de. mariin- ^ terpreţi : 21,25—2'’ 00 Suplimen- 1 ^ tul revistei melodiile,. j i Pmsraraul de dimineaţă (3 1 ' martie) : 6,00— 3,00 Radiopro-ț 1 gram complex de informaţii şi 4 ( muzică. j \ Televiziunea 9.00 Telescoală - 10,00 Tele- i i obiectiv : 10,15 Film artistic j T „Cel mai bun om pe care-1 cu- 4 ( rtosc“ — o producţie a studiou- i rilor bulgare ; 11.40 Baladă pen- * tru arest pămînt : Sucidava ; 1 4 12,00 Telex ; 16.00 Telescoală ; i ] 16.30 Curs de limbă franceză ; 1 1 17,00 Telex ; 17,05 Scena. E- 1 4 misiune de actualitate şi criti-ică teatrală ; 17,25 Teleglob. Sec- / ’ venţe marocane : 18,00 Lecţii \ \ Tv. pentru lucrătorii din a- I Igricultură : 18,30 Baschet mascu- I J lin . Steaua — Dinamo Bucu- \ \ reşti (finala campionatului na■ ţional). Repriza a lî-a. Transmisiune directă : 19,20 1001 de seri : 19,30 Telejurnal : 20,00 Pagini din onere : 20.15 Revista economică Tv. : 20.40 Seară de t teatru. Premieră Tv. 1 „Referentdum popular“ de G. F. Venesia R. Pallavicini. Spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Naţional din Craiova,.; 22,10 ^ „24 de ore". ^ Cinematografe i Topou, orele 8,50 ; 11.15 ; 15,00; 17.30 ; 20,00 : „Un eîntr'e pe \ Broadway*. Victoria, £,50; 11,15; 15,00 ; 17.30 ; 20,00 : „Zorro". , Republica, orele 9,00; 11.10; 14,30 ; 16,40 ; 18,50 ; 21,00 : „Cei ^ trei muschetari*. Tineretului, orele 9,00 ; 11,10 ; 14,30 ; 16,40 ; 18,50 ; 21,00 : „Calvarul unei femei". Nicotină, orele 16,00 ; 18,00 ; 20,00 : „Un general pentru victorie“. In judeţ. Paşcani : Casa de cultură, „Explozia albă“. Clubul C.F.R., „Viforniţa“. Hîrlău, 4 „Farsa tragică“. Tg. Frumos, „Lanţuri", Podul Iloaiei, „Franzeluţa“, Hălăuceşti, „Nunta de aur".1 . Timpul probabil  Vreme relativ caldă cu cerul noros. Local şi temporar se vor semnala precipitaţii sub formă de ploaie, iar în zona de munţe lapoviţă şi ninsoare. Vîntul va sufla slab la moderat, la în-ceput din sectorul vest-sud-vest tic, apoi din cel vest-nord-ves- 4 tic, cînd va prezenta și intensi- ( / ficări. Temperatura aerului, u- 1 sor variabilă ; minimele vor os- | l cila între minus 2 grade și plus I 3 grade, iar maximele intre 1 plus 4 grade și 8 grade. | Duminică, 29 februarie 1976, a încetat din viaţă Manaş-Zilberman Lupu, medic specialist la Spitalul clinic de boli infecţioase din Iaşi. Născut la 6 martie 1921, la Ştefăneşti, judeţul Botoşani, Manaş- Zilberman Lupu s-a încadrat încă din adolescenţă în mişcarea comunistă de tineret, activînd la Iaşi în rindurile elevilor, în anul 1939 a fost primit in Partidul Comunist Român. După 23 August 1944, atît ca student medicinist, cit şi în instituţiile spitaliceşti în care lucrat, s-a achitat cu conştiinciozitate de sarcinile încredinţate de partid. Fire modestă, apreciat de cei care l-au cunoscut, PFIR întreaga lui comportare a constituit un exemplu de umanism, de spirit tovărăşesc. A fost distins cu ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Amintirea lui va rămîne veşnic in inimile noastre, ale tuturor celor ce l-au cunoscut UN GRUP DE TOVARĂȘI