Flacăra Iaşului, iunie 1976 (Anul 32, nr. 9229-9254)

1976-06-01 / nr. 9229

PAGINA A H-A în pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste Manifestări cultural-artistice (urmare din pag.___|) . Timp de 10 zile s-audesfăşurat la Bivolari bogate manifestări politico-educative şi cultural-artistice organizate cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Societăţii culturale „George Coşbuc“ şi în pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste. Duminică, în ultima zi a manifestărilor, sub genericul „Reveniri, întîlniri, amintiri...“ a avut loc tradiţionala întîlnire cu fiii satului. După adunarea festivă, s-au vizitat obiectivele social-economice ale comunei, s-au trecut in revistă realizările din ultimii ani, după care formaţiile artistice ale căminelor culturale din comună au susţinut un bogat şi frumos spectacol. „ In grădina Copou, duminnicăi s-a organizat un spectacol de muzică şi poezie •„Cîntare patriei şi partidului“. Şi-au dat concursul corul Liceului nr. 4 „Garabet Ibrăileanu“, membri ai cercului dramatic „A. T.“, de la Casa municipală de cultură Ateneul Tătăraşi, poeţii ieşeni I-Iaralambie Ţugui, Florin Mihai Petrescu, Silviu Rusu şi Ion Hurjui, cenacliştii Alexandru Tăcu şi Chirica Davidov. Fanfara C.F.S. a prezentat un program de muzică de promenadă, ’mii ani pentru aplicarea unor iniţiative dovedite rodnice. Relev mai întîi organizarea unor cursuri intensive, de foarte scurtă durată, cu noii angajaţi, care pun accent pe latura practică a pregătirii profesionale, în strînsă legătură cu cerinţele întreprinderii noastre şi ale locului de muncă. Şi, firesc, nu interesează doar aspectul profesional, ci întreaga conduită socială a tinerilor, în familie şi societate. In acest scop, pe lingă acţiunile proprii organizaţiilor de partid, îndrumăm îndeaproape activitatea organizaţiilor U.T.C. şi sindicatului. Acţionăm, de pildă, pentru sporirea rolului educativ al adunărilor generale ale U.T.C.; ajutăm efectiv la buna desfăşurare a acţiunilor educative, cum ar fi „Clubul invitaţilor“, dezbaterile pe teme de etică, punerea în discuţie colectivă a cazurilor de abateri etc. Folosim cu bune rezultate în munca de educaţie mijloacele de agitaţie, audio-vizuală, gazetele de perete (locul I pe judeţ în ultimii doi ani), staţia de radioamplificare, filmul. Toate acestea au condus la progrese însemnate în formarea tineretului pentru muncă şi viaţă, cu influenţă directă asupra rezultatelor economice ale întreprinderii. Grijă comunistă Mugurii viitorului (urmare din pag. 1) de vîrsta lor. Iar ceea ce ne datorează copiii nouă, ca părinţi, nu e atît viaţa, cit, în primul şi in cel mai înalt şi responsabil prad, creşterea educaţională. Sub acest raport, mai mari sau mai mărunţi, copiii au mai multă trebuinţă de modele pe care să le admire şi să le urmeze. Asta le va lumina înţelegerea, le va dirija voinţa fermă şi le va dezvolta simţul dreptăţii, răspunderea socială, patriotismul, spiritul internaţionalist, dragostea faţă de făuritorul prezentului şi viitorului tuturor fiilor ţării, Partidul Comunist Român. 00 Sporul de substanţă şi eficienţă în cultura ieşeană (urmare din pag. 1) darea către profunzime şi seriozitate a fiecărui act de cultură. Mi-aş permite să ilustrez această afirmaţie cu cîteva exemple. Spectacolele Teatrului Naţional din Iaşi, creaţii ale scriitorilor de aici sunt solicitate de publicul spectator cu o frecvenţă surprinzătoare, am spune, dacă n-am fi constatat, în ultimii cinci ani, o dată cu maturizarea viziunii artistice în general, acelaşi fenomen — al maturizării — caracterizînd şi evoluţia condiţiei spectatorului. Şi tot în această ordine de idei se cuvin citate lucrările unor prestigioşi plasticieni, tot mai mult preocupaţi de descifrarea pulsului istoriei şi rezonanţelor sale în contemporaneitate. Ne gindim la compoziţia „Oamenii măriei sale“, de Dan Hatmanu, la inspiratul monument al lui Ştefan dăltuit de Iftimie Bîrleanu, la tapiseriile pictorului din Voroneţ, Dimitrie Gavrilean. Neîndoielnic, ultimii cinci ani au fost deosebit de rodnici pentru laşul cultural şi artistic. Şi orăşenii pot ajuta pămîntul (urmare din pag. 1) tului de fibre sintetice, întreprinderii de utilaje, piese de schimb şi reparaţii, întreprinderii de colectare şi valorificare a ambalajelor, Întreprinderii comerciale de stat mărfuri industriale, întreprinderii de reţele electrice, Centrului de legume şi fructe etc. Mergînd pe firul traseului, am observat, însă, şi destule porţiuni încă neatacate. Tov. ing. Gabriel Drăgan, care răspunde din partea Oficiului de îmbunătăţiri funciare de acordarea asistenţei tehnice, ne informa că pînă acum doar un sfert din totalul unităţilor au atacat porţiunile ce le revin. Interlocutorul adăuga că termenul de dare în folosinţă a acestei reţele de desecare e la sfîrşitul lunii iunie a anului curent. Am adus vorba de acest termen în speranţa că-şi vor reaminti ce au de făcut şi cei care pînă acum n-au reuşit să ia măcar un prim contact cu şantierul de la Tomeşti. Fiecare dintre cei chemaţi pe acest şantier trebuie să înţeleagă că de pe urma lucrărilor de aici va avea de cîştigat nu numai agricultura cooperatistă preorăşenească, ci întreaga suflare spre care se va îndrepta surplusul de produse asigurat de rețeauă de desecare. Cum va fi vremea în luna iunie Potrivit prognozei Institutului meteorologic, vremea în luna iunie va fi mai caldă decît obişnuit. Precipitaţiile ce vor cădea în această lună vor oscila în jurul valorilor normale. Frecvenţa ploilor va fi mai mare în ultima decadă. Intre 1 şi 7 iunie, vremea va fi uşor instabilă, mai ales în zonele de deal şi de munte, unde vor cădea ploi cu caracter de aversă, însoţite de descărcări electrice. In restul regiunilor, ploile vor fi izolate. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 6 şi 16 grade, mai coborîte în nordul ţării, iar cele maxime între 18 şi 28 grade. In perioada 8—13 iunie, vremea va fi în general frumoasă şi călduroasă. Cerul va fi variabil şi vor cădea averse izolate, mai ales în nord-vestul ţării. Temperaturile minime vor oscila între 10 şi 20 grade, iar maximele între 25 şi 32 grade. Intre 14 şi 18 iunie, vremea se va răci uşor, iar izolat se vor semnala averse de ploi, însoţite de descărcări electrice şi grindină. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 şi 17 grade, iar maximele între 18 şi 28 grade. In intervalul 19—24 iunie, vremea se va încălzi şi vor cădea averse locale, însoţite de descărcări electrice. Vîntul va prezenta intensificări trecătoare, iar temperaturile vor oscila între 12 şi 20 grade şi 22 şi 30 grade. In ultimele zile ale lunii, vremea va fi instabilă şi vor cădea ploi temporare, cu caracter de aversă, însoţite de descărcări electrice, iar izolat şi de grindină. Vîntul va prezenta intensificări pînă la tare. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 şi 17 grade, iar cele maxime între 18 şi 26 grade. (Agerpres) Tot mai multe vagoane (urmare din pag. 1) consumul este depăşit din vina mecanicilor. Se mai întîmplă, totuşi, dar există alte cauze — staţionări frecvente la semnale, defecţiuni accidentale etc“. Am reţinut metoda „dinte de fierăstrău“, doar pentru că ea ar putea căpăta o largă utilizare şi în transportul auto. Este vorba despre solicitarea maximă a locomotivei pe o porţiune a drumului (bine cunoscută şi studiată în prealabil) şi parcurgerea unei distanţe care urmează din inerţie. Apoi, ciclul se repetă. Cum spuneam însă, pregătirea mecanicilor este decisivă, fiindcă o manipulare ştiinţifică a locomotivei poate literalmente „smulge“ preţioase cantităţi de combustibil. Şi asemenea oameni sunt : T. Blidaru, C. Aniţei, P. Ilie, Gh. Brişcaru, M. Ichim şi mulţi, mulţi alţii. „Nu numai pregătirea profesională, dar şi gradul de conştiinţă contează foarte mult, aprecia unul dintre aceştia, Mihai Ichim. Să conduci economic locomotiva, s-o predai în bune condiţii — iată imperative mereu înscrise în jurnalul nostru de bord !“. Cu toate că rezultatele obţinute sunt meritorii, colectivul Depoului pregăteşte noi măsuri pentru economisirea combustibililor : sarcinile viitoare sunt mai mari, iar noul mers al trenurilor ridică, de asemenea, probleme noi, cărora li se caută rezolvarea optimă. Acţiuni dedicate „Zilei copilului „Zilele Teatrului pentru copii şi tineret“  -„Zilele Teatrului pentru copii şi tineret“ au debutat sîmbătă cu prezentarea unor spectacole mult îndrăgite de cei mici. Este vorba de „Bing... Bang... Bing !“, „O navă pentru cer senin“ şi „Castelul Do-Re-Mi“. De asemenea, s-a vernisat, la sediu, expoziţia de fotografii şi afişe „Teatrul pentru copii şi publicul său“. Duminică, după ce a fost susţinut spectacolul „O navă pentru cer senin“, a avut loc o interesantă convorbire pe tema „Funcţia educativă a teatrului“, la care şi-au adus contribuţia regizorul Constantin Brehnescu, secretarul literar Victor Leahu, publicistul Al. I. Funduş şi eleve de la Liceul pedagogic de educatoare din Iaşi. O plăcută surpriză a constituit-o, de asemenea, spectacolul „Un băieţel, un cocoşel şi o drăguţă de pisicuţă“, susţinut de pionierii Şcolii generale nr. 8 din Iaşi. In aceeaşi zi, un colectiv al teatrului a efectuat o deplasare la Osoi, cu dramatizarea după I. Creangă, „Ursul păcălit de vulpe“. Ieri, au continuat spectacole la sediu şi la Casa de cultură a sindicatelor, şirul manifestărilor urmînd să se desfășoare pînă la 6 iunie. oi Duminică, s-a desfăşurat, pe cartiere, concursul pionieresc „Omul şi mediul înconjurător" care reflectă preocuparea permanentă a copiilor pentru ocrotirea naturii. si la Casa de cultură a tineretului a avut loc un bogat concert intitulat sugestiv „Copiii şi ţara". • Astăzi, la orele 11 şi 18, Filarmonica „Moldova" organizează concerte de amploare. Dirijori : Ion Baciu şi copilul Radu Postăvaru. Cei înzestraţi la desen şi-au demonstrat măiestria, atâtă dovadă de o bogată imaginaţie şi de gust artistic, în cadrul concursului de desene pe asfalt cu tema „Face pentru toţi copiii lumii“. • In toate unităţile de pionieri, în cadrul cluburilor U.N.I.C.E.F., se desfăşoară acţiuni sub genericul „Pretutindeni trăiesc copii", avînd drept scop cunoaşterea vieţii şi activităţii copiilor lumii, popularizarea „Declaraţiei drepturilor copilului", evidenţierea legăturilor de solidaritate ale copiilor din ţara noastră cu copiii din ţările socialiste, din ţările în curs de dezvoltare, din alte ţări ale lumii. • In holul Bibliotecii „Gh. Asachi“ poate fi vizitată expoziţia judeţeană de desene „Lumea copilăriei“, care reuneşte cele mai reuşite creaţii ale pionierilor şi şcolarilor ieşenii. 00 j &e fiul tăvii mele ■------ţ \ Au ochii limpezi şi uimiţi ca zorii 1 şi glasul e-o vioară, cu strune dezmierdate de mina unei zîne ce se numeşte Ţară — ţ 1 cu grija cea mai sfintă in sufletu-i-nconjoară. ^ ) Şi cînd de sărbătoare se-mpurpură obrajii \ I că ni-s frumoşi copiii şi drepţi în gînd ca brazii, I ţ parcă şi noi mai tineri prin vîrsta lor trăim ? I şi-un cer de stele-n noi răsare mai sublim. ) Copii ai Ţării mele, — bărbaţi la viitor să fiţi voi apa vie, — al patriei izvor, şi să purtaţi prin vreme solia cu mîndrie de comunistă eră, dreptate şi-omenie ! GEORGETA BETJIMIES „1 Iunie este şi ziua noastră“. Foto : S. Leonid 00 „Ştafeta“ maiştrilor tipografi — Gata materia... Ia spalţii la corectură... Flancurile sunt gata pregătite, tovarăşe Gavrilescu? Tipograful maşinist Petru Gavrilescu, care numai ca maistru a lucrat timp de 22 de ani, şef al secţiei gazetă de la întreprinderea poligrafică Iaşi, şi-a încheiat ieri activitatea, după aproape 40 de ani de muncă. De astăzi, 1 iunie, „nopţile fierbinţi“ şi zilele de căutări ale maistrului tipograf ca treburile să meargă „şnur“ la secţia gazetă, vor rămîne doar amintiri. Fie că este vorba de inovaţiile şi raţionalizările — brevetate — pentru uşurarea muncii, fie de calificarea unor destoinici urmaşi, din mai multe generaţii, de organizare a procesului de producţie, maistrul tipograf are cu ce se mîndri. Poate de aceea, ieri, la predarea ştafetei noului şef, Vasile Coroamă, şi la înmînarea bastonului de pensionar, maistrul Gavrilescu a fost înconjurat cu toată căldura sufletească a tovarăşilor de muncă. Ne alăturăm şi noi, tovarăşii săi din redacţie, cu aceleaşi urări de sănătate şi mulţi ani. AL. MONTEORU * \ — FLACARA IASUlui] ii Uie in Radio Iaşi Programul de seară (1 iunie): 16.00 Cotidian sonor; 17.30 întîlnirile Albatros; 18.30 Album de lieduri; 18.40 Muzică popu- lară la cerere; 19.00 Buletin de ştiri; 19.05 Cîntece despre neam I şi ţară; 19.15 Codul anilor noş- tri: Spiritul revoluţionar al co munistului; 19.30 Pe portativul undelor, melodia preferată; 20.00' Teatru scurt pentru copii : „Legenda Vrîncioaiei cea cu șapte feciori“, de Const. Puiu; 20.45' Armonii de seară; 21.00 Evenimentele zilei; 21.10 Program de Piese instrumentale; 21.25—22 00 Suplimentul revistei melodiilor. Programul de dimineaţă (2 iunime): 6.00 Informaţiile dimineţii; 1 6.20 Actualitatea în agricultură- 1 7.00 Radiojurnal; 7.30 Tezaur de vers clasic românesc : Octavian Goga.  Televiziune ; 9,00 Teleşcoală ; 10,00 La cabiletul de ştiinţe sociale ; 10 20 Sondorii ; 10,40 Matineu pentru 1 copii; 11,55 Telex; 16,00 Teiet şcoală ; 16,30 Curs de limbă I franceză ; 17,00 Telex ; 17,05 Arte vizuale : Afişul social-politic; 17,30 Lecţii Tv. pentru lucră- 1 toni din agricultură ; 18,00 Muzică populară românească ; 18 10 • Teleglob ; 18,35 Către toţi copiii — prietenii noştri ; 18,50 De ziua noastră. Spectacol realizat de 1 îl®?1? Pentru copii, cu ocazia /ulei internaţionale pentru apărarea copilului : 19,20 1001 de seri ; 19,30 Telejurnal ; 20,00 România de azi, România de mîi■ ne- Cartea apelor ; 20,35 Copiii soarelui — muzică uşoară 20,45 Teatru Tv. „Ochiul albastru“ de Paul F.verac (partea a II-a) ; 22,10 „24 de ore“. I Cinematografe Copou, orele 9.00 şi 11.00 : „Stejar — extremă urgenţă“ ; orele 15.00; 17.00; 19.00; 21.00: „Timpul şterge totul“. Republica, ora 9.00 : „Mihai Viteazul"; orele 15.00; 17.00; 19.00; 21.00: „Hotel „Pacific". Victoria, orele 8.50; 11.15; 15.15; 18.00; 20.30: „Dictatorul". Tineretului, orele 9.00 şi 11.00: „Bamby“, orele 14.30; 16.40; 18.50; 21.00: „Colţ. Alb“. Nicolina, orele 16.00; 18.00; 20.00: „Alo, taxi !“. In judeţ. Paşcani : Casa de cultură : „Şi... salută rîndunelele". Clubul C.F.R.: „Comandantul bateriei de coastă". Tg. Frumos : „Rapsodie nordică". Hirlău: „Cerul începe la etajul III“. Podul Iloaiei : Satul care moare“. prm r ( Teatrul Naţional ) La ora 19.30: „Sîmbătă la ve- ^ y ritas“, Tichete 79. 1 ^ Teatrul pentru copii şi tineret La ora . 10: „Bing... Bang...Bing !“ — la Teatrul de vară din Podu-Roş; la ora 10: „Ursul păcălit de vulpe“— la Vila Greierul ; la ora 17,30 : „O* navă pentru cer senin“ — la sediul teatrului. Timpul probabil Vreme cu caracter de instabilitate. Cerul va fi variabil pină la temporar noros. Local se vor produce averse de ploaie și manifestări electrice. Vîntul va sufla slab pînă la moderat din sectorul vest-nord-vestic. Temperatura aerului, în ușoară scădere , minimele vor fi cuprinse între 7 şi 12 grade, iar maximele între 16 şi 22 grade. Aţi scris ziarului... De la Inspectoratul şcolar judeţean am primit mai multe răspunsuri la unele întrebări formulate pe teme ale procesului de învăţămînt. 9 Valeriu Rudolf, Piaţa Voievozilor nr. 16, Iaşi. Şcoala serală pe care o urmaţi nu vi se asimilează cu şcoala profesională, trebuind să urmaţi un curs de calificare la locul de muncă. După terminarea primei trepte de liceu urmează să susţineţi examen în treapta a II-a numai în situaţia în care sunt mai mulţi candidaţi decît locurile stabilite prin planurile de învăţămînt. 9 R. C., fără domiciliu indicat. Cursul postliceal — învăţământ fără frecvenţă — funcţionează în cadrul Liceului industrial de construcţii hidrotehnice din Arad, str. N. Grigorescu nr. 8, cu două secţii : meteorologie, hidrologie — ambele cu durata de 3 ani. Examenul de admitere se dă la începutul lunii septembrie. • Aurelia Tucureanu, str. I. Creangă nr. 59, Iaşi. După absolvirea liceului sanitar nu mai este necesară şcoala postliceală. Obiectele pentru testarea cunoştinţelor la treapta 1 sunt următoarele : a) — matematică şi, la alegere, limba română sau fizică sau chimie; b) — matematică şi, la alegere, limba română sau chimie. • Ecateri- 11a Munteanu, sat Vînători, comuna Popricani. Nu există la Iaşi o şcoală postliceală pentru cosmeticieni. Adresaţi-vă la UCECOM care recrutează tineri pentru şcolarizare în diverse meserii. A. ALEXANDREI