Flacăra Iaşului, august 1976 (Anul 32, nr. 9282-9306)

1976-08-01 / nr. 9282

(urmare din pag. 1) Dragi tovarăşi, Desigur, ne bucurăm cu toţii că am început cincinalul în condiţiuni bune. Dar trebuie să avem in vedere că Directivele trasate de Congresul al Xl-lea prevăd, pe lingă creşterea generală a producţiei industriale, o îmbunătăţire simţitoare a calităţii produselor şi a nivelului tehnic al industriei noastre, creşterea productivităţii muncii, a eficienţei economice, afirmarea — cum a precizat Congresul al XI-lea — a revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate domeniile de activitate. Aceasta cere eforturi serioase din partea tuturor oamenilor muncii. Este necesar ca organizaţiile de partid din fiecare întreprindere, organizaţia municipală şi organizaţiile orăşeneşti, organizaţia judeţeană, toţi oamenii muncii, conducerile tuturor unităţilor economice să facă totul pentru a asigura înfăptuirea în întregime şi în cele mai bune condiţiuni a obiectivelor stabilite de Congresul al XI-lea. In următorii 3 ani, la dumneavoastră în judeţ, şi mai cu seamă in municipiul Iaşi, se vor dezvolta unele întreprinderi de importanţă deosebită — în primul rînd noul combinat de utilaj greu, la care m-am referit. Numai acest combinat va da o producţie egală cu întreaga producţie industrială realizată în judeţ în 1970, iar, în final, vor lucra aici peste 20 000 de muncitori, ingineri şi tehnicieni. Prin acest combinat Iaşul se va înscrie, ca să spun aşa, pe orbita dezvoltării patriei noastre ca un puternic centru metalurgic şi de construcţii de maşini grele, (aplauze puternice, se scandează: „Ceauşescu şi poporul Noi l-am numit combinat de utilaj greu, dar de fapt aici se va produce in final o cantitate de oţel care va fi o dată şi jumătate mai mare decit se producea în întreaga Românie în 1938 — ceea ce înseamnă că veţi deveni şi un centru producător de oţel. (Aplauze puternice, îndelungate , urale). Ceea ce vom realiza în acest cincinal în judeţul dumneavoastră, ca şi în toate judeţele patriei noastre, demonstrează justeţea politicii partidului nostru de dezvoltare armonioasă a economiei naţionale, de industrializare şi amplasare a forţelor de producţie pe întreg teritoriul ţării, astfel ca in toate oraşele, in toate judeţele şi în toate localităţile patriei noastre, pînă la ultimacomună, să pătrundă lumina civilizaţiei, lumina socialismului şi comunismului! (Aplauze prelungite, ovaţii . Se scandează »Ceauşescu — P.C.R. !“). Odată cu dezvoltarea industriei, cu realizarea noilor obiective la nivel tehnic corespunzător, urmează să se asigure şi pregătirea forţei de muncă, să se dezvolte învăţămîntul de toate gradele, inclusiv învăţămîntul superior. De altfel, ca mărime, Iaşul este în prezent al doilea centru universitar din ţară. In acest cadru îi revin răspunderi şi sarcini mari în pregătirea cadrelor de care avem nevoie pentru diferite domenii de activitate. In acelaşi timp, odată cu înflorirea ştiinţei în întreaga ţară, şi în Iaşi se va dezvolta o puternică activitate de cercetare ştiinţifică. înfăptuirea Directivelor Congresului al Xl-lea privind legarea strînsă a învăţămintului cu cercetarea şi producţia va trebui să asigure cadre cu un înalt nivel de calificare, în stare să conducă asemenea combinate dotate cu utilajele cele mai moderne, să asigure creşterea eficienţei economice, ridicarea generală a patriei noastre pe noi culmi de progres. (Aplauze prelungite, urale). Este evident pentru toată lumea că tot ceea ce am înfăptuit pînă acum s-a reflectat continuu în creşterea nivelului de trai, material şi spiritual al poporului. Tot ceea ce vom realiza şi în acest cincinal, făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, întreaga politică a partidului nostru este orientată şi are drept ţel fundamental ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, crearea condiţiilor ca cetăţenii patriei noastre să se bucure de toate bogăţiile — materiale şi spirituale — să devină oameni stăpîni pe destinele lor, să poată duce o viaţă demnă, liberă ! (Aplauze prelungite, ovaţii, urale ; se scandează : „Ceauşescu şi poporul !“). Se va dezvolta puternic construcţia de locuinţe, în întreaga ţară realizîndu-se în acest cincinal peste 815.000 de apartamente noi. De altfel, Iaşul oferă din acest punct de vedere o imagine destul de grăitoare ; peste tot se poate vedea ce s-a construit şi ce urmează să se construiască în acest cincinal pentru a asigura oamenilor muncii condiţii de locuit cit mai bune .Ştiu că sunt multe de făcut, că fiecare doreşte să locuiască într-o casă mai bună. Facem totul în acest scop — şi pe măsură ce vom dezvolta întreaga economie, vom soluţiona şi problema locuinţelor, vom asigura ridicarea generală a bunăstării întregului nostru popor. Depinde de noi, deci şi de dumneavoastră, ca, muncind cu toată fermitatea şi hotărîrea, înfăptuind programul partidului, să ne făurim o viaţă fericită, de bunăstare ! (Urale puternice ; se scandează : „Ceauşescu— România !"). Aşa cum am menţionat mai înainte, realizarea tuturor acestor obiective cere eforturi susţinute, impune îmbunătăţirea întregii activităţi de partid, a tuturor oamenilor muncii. Cunosc bine organizaţia de partid din Iaşi , cunosc, de asemenea, oamenii muncii din Iaşi şi am deplina convingere că toţi comuniştii, toate organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii de la oraşe şi sate — cuprinzînd aici pe muncitori, ţărani, intelectuali — vor face totul pentru a îndeplini în bune condiţiuni sarcinile ce Ie revin în acest cincinal ! Sunt convins că vă veţi prezenta în 1980 cu succese remarcabile, cu depăşirea planului cincinal Pe această perioadă ! (Aplauze, urale ; se scandează : „Ceauşescu — P.C.R. !“). Aplauzele dumneavoastră, inclusiv ale primului secretar judeţean şi ale membrilor biroului — deci ale comuniştilor — le consider ca un angajament de a realiza şi depăşi planul cincinal. (Aplauze puternice, urale, se scandează ! „Ceauşescu — P.C.R. !“). Dragi tovarăşi, Înfăptuind programul elaborat de Con* * gresul al XI-lea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, noi răspundem în primul rînd îndatoririlor faţă de poporul nostru. Dar, totodată, succesele obţinute in dezvoltarea societăţii noastre socialiste constituie şi o contribuţie deosebită la cauza socialismului, progresului şi păcii în întreaga lume. Prin aceasta noi ne îndeplinim şi îndatorirea de detaşament revoluţionar al luptei pentru socialism şi comunism. (Aplauze puternice, prelungite , se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“). In strînsă concordanţă cu hotărîrile Congresului al Xl-lea, acţionăm cu hotărîre pentru realizarea în viaţă a politicii noastre externe, de dezvoltare a colaborării cu toate ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Acţionăm ferm pentru securitate în Europa, pentru dezarmare, pentru o politică de pace, pentru respectarea principiilor de deplină egalitate, de respect al independenţei şi suveranităţii, de renunţare la forţă şi la ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre state, pentru dreptul fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, de a-şi făuri viaţa în mod liber, fără nici un amestec din afară ! (Aplauze puternice, prelungite). România, fiind o ţară socialistă — dar din păcate încă în curs de dezvoltare, ca rezultat al moştenirii de la care am pornit — acţionează ferm pentru întărirea solidarităţii cu toate popoarele care au scuturat jugul dominaţiei imperialiste şi colonialiste şi care se află, toate, în situaţia de ţări în curs de dezvoltare. Acţionăm pentru lichidarea acestei stări de lucruri, pentru realizarea unei noi politici internaţionale, pentru o nouă ordine economică mondială, care să asigure condiţii pentru progresul mai rapid, economic şi social, al tuturor popoarelor, să ducă la relaţii echitabile de egalitate între toate popoarele lumii (Aplauze prelungite, urale, ovaţii). Poporul nostru a cunoscut multe secole dominaţia străină. Ştiţi bine cine lupte a dus, de exemplu, marele voievod Ştefan cel Mare pentru neatîrnarea Moldovei, pentru păstrarea fiinţei sale proprii. Toate acestea au făcut ca poporul nostru, în ciuda vitregiei timpurilor şi a dominaţiei străine, să-şi păstreze fiinţa, să-şi realizeze unitatea naţională, să-şi cucerească independenţa, iar astăzi să fie deplin stăpîn pe destinele sale, să-şi făurească în mod liber viitorul comunist ! (Aplauze prelungite, ovaţii îndelungate)._ Fără nici o îndoială, ne mîndrim cu toţi cei care au ştiut să ţină sus steagul luptei pentru neatirnare, pentru independenţă, cu toţi cei care au luptat pentru ca poporul român să fie stăpîn pe destinele sale! Ne mîndrim cu toate forţele progresiste, cu comuniştii, cu antifasciştii, cu toţi cei care au luptat pentru răsturnarea dominaţiei capitaliste şi moşiereşti, pentru triumful socialismului în România ! Toţi aceştia sînt înaintaşii noştri şi îi vom respecta şi ne vom mîndri întotdeauna cu ei! Vom respinge orice încercare de a insulta poporul nostru insultînd pe înaintaşii noştri ! (Aplauze puternice , urale ; se scandează „Ceauşescu — România“, „Ceauşescu şiporul !“). Cea mai bună cinstire pe care o puteţi aduce înaintaşilor noştri este, in primul rînd, de a face totul, totul pentru a păstrat independenţa, pentru a păstra demnitatea, pentru a face ca poporul nostru să fie întotdeauna stăpîn la el acasă ! (Aplauze pereternice, urale ; se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). In acelaşi timp, vom cinsti înaintaşii noştri şi în istorie şi în lucrările literare şi artistice, dar mai cu seamă în muncă pentru a realiza programul elaborat de Congresul al Xl-lea, pentru a ridica noi edotaţi — desigur nu cetăţi de tipul celor ridicate de :"ştefan cel Mare, ci cetăţi noi ale industriei, ale ştiinţei, ale învăţămîntului şi culturii, care vor face ca, peste veacuri, naţiunea noastră socialistă să fie tot mai puternică şi tot mai demnă în rîndu! naţiunilor lumii. (Aplauze puternice, îndelungate, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul!“» Dragi tovarăşi, Doresc să exprim încă o dată convingerea mea, a conducerii partidului şi statului nostru, că, la fel ca întregul popor, şi organizaţia de partid din Iaşi, oamenii muncii, toţi locuitorii acestor meleaguri străvechi, vor face totul pentru a-şi îndeplini cu cinste obligaţiile de onoare ce le revin din hotărîrile Congresului al XI-Iea al partidului. (Aplauze puternice, îndelungate, urale). Doresc să reamintesc cele ce am spus în Marea Adunare Naţională cînd am acordat decoraţiile pentru cincinalul trecut. In acest cincinal nu am fixat şi nu voi fixa limite în ce priveşte îndeplinirea planului cu atîtea luni înainte de termen, sau cu atîtea săptămîni mai devreme. Dar ne aflăm cutoţii într-o întrecere naţională pentru a îndeplini cincinalul în cele mai bune condiţii şi înainte de termen — şi, în această întrecere, fără nici o îndoială găsi oamenii muncii din Iaşi îşi găsesc locul. In ce mă priveşte aş dori să vă aflaţi— dacă nu se poate pe primul loc — în orice caz in primele rînduri ale întrecerii care se desfăşoară acum în întreaga noastră ţară. (Aplauze puternice, urale). Desigur, mi-ar face plăcere ca la sfîrşitul cincinalului să vă înmînez dumneavoastră cea mai înaltă decoraţie pentru locul întîi, dar aceasta depinde de dumneavoastră şi de organizaţia de partid. (Urale, ovaţii ;se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Doresc să vă mulţumesc dumneavoastră, tuturor cetăţenilor care ne-au făcut o primire călduroasă. Vedem în aceasta o expresie a hotărîrii dumneavoastră de a face totul, la fel ca întregul nostru popor, pentru a da viață programului elaborat de Congresul^ al XI-Iea al partidului nostru. In încheiere, doresc să vă urez încă -t o dată succese tot mai mari în întreaga activitate din toate sectoarele, multă sănătate şi multă fericire ! (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. I“ „Ceauşescu şi poporul“. Cei prezenţi în marea piaţă a oraşului ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul Central, pentru secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu). ★ Vizita de lucru, atît de bogată în sensuri şi semnificaţii pentru dezvoltarea judeţului, a întregii ţări, se încheie printr-o grandioasă adunare populară, desfăşurată sub semnul unui simţămînt fierbinte, al dragostei şi încrederii neţărmurite în partid şi secretarul său general. Acest sentiment este reafirmat cu putere, cu generozitate, de zecile de mii de participanţi, oameni de toate virstele şi profesiile— muncitori şi ţărani cooperatori, intelectuali, militari, studenţi şi elevi — care scandează cu înflăcărare »Ceauşescu — P. C. R.“, „Ceauşescu şi poporul“, „Partidul — Ceauşescu — România“. In Piaţa Unirii, unde are loc adunarea, flutură drapele roşii şi tricolore. Pe panouri sunt înscrise însufleţitoarele urări : „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !“, „Trăiască eroica noastră clasă muncitoare !“, „Trăiască harnicul şi talentatul popor român, făuritorul societăţii socialiste multilateral dezvoltate !“. ..Trăiască Partidul Comunist Român, detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale!", „Trăiască comunismul — viitorul luminos al întregii omenirii“. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Ion Iliescu, mimbru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean. Exprimind sentimentele de bucurie şi satisfacţie ale tuturor locuitorilor acestor străvechi meleaguri româneşti de a se întîlni din nou cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vorbitorul a mulţumit pentru recomandările făcute în unităţile vizitate. Vă asigurăm — a spus el — de înalta noastră preţuire şi consideraţie pentru activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi in fruntea partidului şi statului, pentru contribuţia inestimabilă pe care o aduceţi la conceperea şi Înfăptuirea politicii interne şi externe a României contemporane. Incadrîndu-se plenar în eforturile generale ale poporului român consacrate traducerii în viaţă a Programului adoptat de Congresul al Xl-lea al P.C.R., organizaţia judeţeană de partid, oamenii muncii din oraşele şi comunele judeţului onorează acest nou dialog cu conducerea partidului, cu dumneavoastră — mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu — prin fapte de muncă, încorporate in realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan pe primele 6 luni în industrie, in campania agricolă a judeţului în această vară, în înfăptuirile dobindite în învăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, în alte domenii ale vieţii sociale. Desfăşurată la început de nou cincinal, vizita dumneavoastră ne prilejuieşte o retrospectivă a drumului parcurs în ultimii ani, cit şi a direcţiilor spre care se orientează eforturile de gindire şi muncă creatoare ale oamenilor de pe aceste meleaguri, în actuala etapă. In conştiinţa naţională a neamului nostru, laşul este preţuit pentru luminoasele sale tradiţii de gîndire democratică şi socialistă înaintată, de mişcare muncitorească şi intensă activitate revoluţionară comunistă, de citadelă universitară şi focar de cultură patriotică şi umanistă. Acestor tradiţii avansate anii puterii populare şi ai construcţiei socialiste le-au adăugat valenţe noi. Cu deosebire, ultimul deceniu se identifică cu procesul dinamic al industrializării laşului, care a beneficiat de roadele politicii partidului de repartizare raţională a forţelor de producţie pe teritoriu, înregistrînd o creştere a producţiei industriale de aproape 5 ori. Producţia industrială a laşului este astăzi mai mare, in expresie valorică, decit cea realizată de întreaga Româlnie în anul 1938. Vorbitorul a relevat apoi, prin cifre şi date semnificative, puternica dezvoltare economică, ştiinţifică şi culturală a judeţului, subliniind largile ei implicaţii sociale. De pe platforma acestor realizări , a arătat vorbitorul - am pornit cu încredere şi hotărîre la înfăptuirea obiectivelor actualului cincinal, obiective care au fost amplu dezbătute cu toate colectivele de oameni ai muncii din judeţ. Acordarea unui volum de investiţii, superior a celor 5 ani anteriori, cu circa 70 la sută, va asigura înscrierea, în continuare, a judeţului Iaşi pe linia amplificării procesului de industrializare, de modernizare a agriculturii şi a celorlalte ramuri, de ridicare a condiţiilor de muncă şi viaţă ale oamenilor muncii. Definitorie pentru dezvoltarea industrială din actualul cincinal este, pe lingă modernizarea şi dezvoltarea capacităţilor existente, intrarea în funcţiune a noi capacităţi în construcţia de maşini, electronică, industria uşoară şi alimentară. In acest cadru se înscrie realizarea unor noi obiective industriale din oraşele Paşcani, Tg. Frumos şi Hîrlău. Amplificarea reţelei urbane prin conturarea a patru noi oraşe în actualele comune Răducăneni, Vlădeni, Podul Iloaiei şi Tibăneşti. Această acţiune iniţiată de conducerea partidului, în cadrul concepţiei generale de sistematizare a teritoriului, are importanţă deosebită pentru judeţul Iaşi, a cărui populaţie este estimată să ajungă în 1980 la circa 800.000 locuitori. Alături de industrie, şi în judeţul Iaşi agricultura reprezintă una din ramurile de bază, in care-şi desfăşoară activitatea circa 47 la sută din populaţia activă a judeţului. In perioada 1970 —1980, producţia globală agricolă este prevăzut să sporească simţitor pe seama gospodăririi raţionale a pămîntului, creşterii producţiilor medii, îmbunătăţirii structurii producţiei, dezvoltării bazei tehnico-materiale, promovării mai active a elementelor de intensitate, îmbunătăţirii organizării producţiei şi muncii, în vederea executării în timp optim şi de calitate a tuturor lucrărilor. Infăţişind succint cîteva din roadele muncii oamenilor de pe aceste meleaguri şi din preocupările organizaţiei judeţene de partid — a subliniat vorbitorul —, nu scăpăm din vedere neajunsurile existente încă in munca noastră, în activitatea unor organizaţii de partid şi colective de muncă, rezervele mari existente încă în toate sectoarele, pe care suntem datori si le punem in valoare. Vrem să vă asigurăm că toate eforturile organizaţiei noastre judeţene sunt îndreptate în această direcţie. Dezbaterile care au premers Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste, ca şi activitatea politică de după congres evidenţiază faptul că transformările din viaţa economicosocială, ampla activitate educativă desfăşurată de partid se reflectă în conştiinţa nouă a oamenilor din faptele de muncă şi de viaţă ale muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, ale tinerilor şi virstnicilor. Asemenea fapte de muncă şi de viaţă vorbesc despre adeziunea unanimă a tuturor locuitorilor acestui colţ de ţară la politica internă şi externă a partidului, expresie a năzuinţelor poporului nostru, a aspiraţiilor lui spre progres şi bunăstare. Doresc să exprim cu acest prilej înalta preţuire de care se bucură în rîndul locuitorilor judeţului, al tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate, politica externă a partidului şi statului, spiritul profund patriotic şi internaţionalist care o caracterizează, înalta răspundere pentru destinele ţării şi poporului nostru, pentru succesul operei de edificare socialistă a patriei, consecvenţa cu care conducerea partidului şi statului militează pentru dezvoltarea multilaterală a relaţiilor externe ale ţării noastre, solidaritatea militantă şi acţiunile unite cu forţele înaintate, progresiste, ale lumii contemporane, promovarea activă a noilor principii democratice de relaţii între state şi popoare, de etică internaţională, pentru salvgardarea păcii şi asigurarea progresului social in lume, modul strălucit şi demn în care dumneavoastră — stimate tovarăşe Ceauşescu — acţionaţi ca mesager înflăcărat şi exponent autorizat al poporului român, contribuţia pe care aţi adus-o şi o aduceţi la sporirea prestigiului ţării noastre pe arena internaţională. In încheiere, vă rog să-mi permiteţi ca, odată cu salutul cald, tovărăşesc şi urarea de a vă simţi cu mai bine in mijlocul nostru, să exprim angajamentul solemn al tuturor locuitorilor judeţului Iaşi, în frunte cu cei peste 72.000 fic comunişti, de a fi in primele rînduri în lupta pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al Xllea, a programului partidului, pentru propășirea scumpei noastre patrii — România socialistă. Ca reprezentant al întreprinderii mecanice ..Nicolina" a arătat tovarășul Nicolae Chiosnc, maistru, secretarul comitetului de partid al în- cuprinderii — folosesc acest prilej pentru a vă raporta că muncitorii, inginerii şi tehnicienii noştri, sub conducerea organizaţiei de partid, au îndeplinit întocmai indicaţiile date de dumneavoastră, cu ocazia vizitei de lucru pe care aţi făcut-o în uzina noastră, in anul 1973. Potrivit sarcinilor transmise atunci, ne alifim astăzi in plin proces de specializare în fabricaţia de utilaje pentru construcţii, construcţii de drumuri şi terasiere, asimilînd şi modernizind o serie de tipuri de maşini şi utilaje cu parametri tehnico-economici ridfraţi, ceea ce ne va permite ca în viitorul apropiat să devenim principalul furnizor intern (continuare în pag. a 4-a) FLACARA IAŞULUI Grandioasa adunare populară din Piaţa Unirii Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu . ★