Flacăra Iaşului, ianuarie 1977 (Anul 33, nr. 9412-9435)

1977-01-04 / nr. 9412

FLACĂRA IAȘULUI------ Un revelion al bucuriei, al încredere în viitorul fericit al patriei şi al fiecăruia dintre noi Tinerii, într-o susţinută competiţie a veseliei Gazdă tradiţională, mult apreciată, Casa de cultură a tineretului din Iaşi are şi de această dată, numeroşi invitaţi. Circa 800 de persoane, in majoritate tinere, petrec împreună aici noaptea hotarului dintre ani. Atît în sala foaiei, cit şi în sala „Ethos“, parcă într-o competiţie a bunei dispoziţii, veseliei, optimismului, tineri metalurgişti, constructori de maşini, operatori chimişti, electronişti, ţesătoare, constructori, studenţi de la Universitate şi Institutul politehnic, de la alte institute de Învăţământ superior, tineri intelectuali etc. au fost prezenţi la întîlnirea cu Anul nou. Au adus cu ei satisfacţia muncii unui an rodnic, pentru condiţiile de muncă, viaţă şi învăţătură create prin grija partidului şi statului, rezultatele întrecerii utociste în producţie, pe şantierele muncii patriotice, în ampla activitate de formare a omului zilelor noastre. Tinerii din industrie, de pildă, au contribuit din plin la îndeplinirea planului pe 1976 înainte de termen. Tot ei au consemnat în bilanţul întrecerii „Tineretul — factor activ în realizarea cincinalulului revoluţiei tehnico-ştiinţifice“ o valoare de peste 20 milioane lei la rubrica „acţiuni tinereşti în sprijinul activităţii de producţie“. Adică de două ori mai mult faţă de angajament. Iată deci că „Pluguşorul tineretului“ (care nu putea lipsi din program), condus de Ioan Spinliciuc, a avut un teren bogat de fapte şi de împliniri din care să-şi adune substanţa. La fel cu „Gazeta revelionului“, amenajată cu acest prilej, cu numeroasele urări de mai bine în muncă, în viaţa personală. Să ne alăturăm cîtorva grupuri de tineri care se situează, observăm, la înălţimea momentului. „De la „Nicolina“ am venit cîteva zeci — ne informează electricianul Petru Lăcătuşu, secretarul comitetului U.T.C. pe întreprindere. Sunt toţi unul şi unul, fruntaşi in producţie, dar nici în asemenea împrejurări nu se fac de ruşine. Printre ei, lăcătuşul Ionel Sandu, subinginera Elena Plăcintă, lăcătuşul Vasile Tudorache“. „Ne simţim foarte bine, ne spune V. Tudorache. Pentru toţi anul 1976 a fost un an bogat, ne spune interlocutorul. Eu, de pildă, m-am căsătorit şi apoi m-am mutat în casă nouă“. Un alt grup, la fel de vesel, este cel de la „Ţesătura“. Intre ţesătoare, o recunoaştem pe Elena Cernăuţeanu, cea care, în 1976, a ocupat locul I la faza pe ţară a concursului profesional „Mîini măiestre“ . „Nu, nu sînt singura de aici eu ..mîini măiestre“ — ne răspunde. Multor colege din brigada tineretului, condusă de Vasile Scafaru (din care fac şi eu parte), din alte sectoare ale întreprinderii, li se potrivește această caracterizare. Prevăd că în 1977, întrecerea tinerelor ţesătoare va fi şi mai strînsă. Dar, firesc, mă voi strădui să-mi onorez cartea de vizită“. Aşadar, gîndurile se îndreaptă spre 1977 pe care fiecare îl doreşte şi mai plin de roade. „Mesajul de Anul nou al tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, pe care tocmai l-am ascultat, ne reaminteşte că ne aştepată un an de muncă şi mai susţinută, ne declară un reprezentant al ceferiştilor, Ilie Penciuc, secretarul comitetului U.T.C. pe complexul C.F.R. Iaşi. Noi, tinerii, suntem hotărîţi să ne sporim contribuţia la efortul general pentru îndeplinirea Programului partidului“. Tineri muncitori, studenţi, intelectuali au ţinut să ne declare, cu acest prilej, că urează tovarăşului Nicolae Ceauşescu sănătate şi fericire, viaţă îndelungată, putere de muncă spre binele poporului nostru, al tineretului ţării. Petrecerea continuă. Dans, mult dans, completat de momente umoristice susţinute de actorii Dionisie Vitcu şi Petrică Ciubotaru, de o întrecere a amatorilor de epigrame, de alegerea lui „Miss revelion ’77“ etc., etc. Muncitori, studenţi, intelectuali, alţi tineri s-au prins în străbunele hore ale prieteniei şi dragostei de viaţă. Menţionăm, în încheiere, că tineretul ieşean a participat şi la revelioanele organizate de sindicate şi conducerile de unităţi la cantinele studenţeşti Puşkin şi 30 Decembrie, C.F.S., în alte numeroase locuri. Pătrunşi de simţul datoriei GARA IAŞI. Este ora 23:25. Impiegaţii de mişcare Mihai Simion şi Ioan Varvara dau semnalul de plecare a acceleratului 626 Iaşi — Bucureşti. In marchiza locomotivei se află mecanicul D-tru Cozma, veteranul, cum i se mai zice, şi ajutorul său Paul Scriminschi. Aceşti doi ceferişti răspund cu multă amabilitate la urarea „Drum bun !“. Ei sunt bucuroşi că şi acum, în noaptea de revelion, se află la datorie, ca de altfel şi colegii lor Alex. Vasiliu, instructor staţie, Gh. Covrig, şef de tură, Ioan Paris şi D-tru Cazacu, şefi de manevră, Eremia Sîrbu, manevrant. Toţi sunt pătrunşi de răspunderea pe care o au şi în această noapte, cînd majoritatea oamenilor sărbătoresc cumpăna dintre ani. „Ascultînd cu emoţie Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ne simţim şi noi şi mai mult angajaţi în îndeplinirea ireproşabilă a sarcinilor ce ne revin în cel de al doilea an al cincinalului revoluţiei tehnicoştiinţifice. Urările secretarului general al partidului constituie pentru noi un imbold pentru activitatea noastră de zi cu zi“, ne-a declarat Dumitru Cazacu. La datorie s-au aflat şi MULŢI ANGAJAŢI AI I.T.C.I. Pentru Reportaj realizat de : [I ANDREI BRATU, C. LUIPU, GH. MIHALACHE, C. PALADUŢA, H. PETRESCU, I. ŞCHIOPU, C. ENEA. Foto : L. Stratulat şi ca toţi cetăţenii să ajungă cit mai repede acolo unde au petrecut revelionul,în această noapte au circulat 16 tramvaie şi 50 de autobuze. La volanele autobuzelor s-au aflat şi şoferii de la AUTOGARA IT.A, în noaptea de revelion s-au înregistrat aproape 150 DE CONVORBIRI TELEFONICE INTERURBANE. Şi aceasta, pentru că operatoarele Tamara Gherghel, Elena Ciobanu, Crenguţa Deleanu, Anca Gheţu şi Maria Gîrneţ s-au aflat la datorie, cu căştile pe cap, răspunzînd cu promptitudine. Cu multă promptitudine au răspuns şi angajaţii STAŢIEI „SALVAREA“ IAŞI. 25 de maşini erau pregătite pentru intervenţii. La datorie în halate albe se aflau 16 cadre medicale. De veghe în spitale la patul bolnavilor s-au aflat de gardă mulţi medici, asistenţi medicali. La Spitalul clinic nr. 2 s-au născut în această noapte 10 copii. Sănătatea mamelor şi a noilor născuţi a fost vegheată de cadrele medicale aflate in această noapte la datorie. D.Kosaru. La „Codrii Paşcanilor“ Intr-un minunat decor de iarnă, alături de mai vârstnici, de la care au învăţat meseriile de strungar, frezor, mecanic de locomotivă, constructor, textilist etc., un grup numeros de tineri păşcăneni au petrecut revelionul la pitoreasca cabană „Codrii Paşcanilor“. Acţiunea a fost organizată de Comitetul orăşenesc al U.T.C. şi comitetele U.T.C. din principalele unităţi economice păşcănene. Un moment emoţionant l-a constituit audierea Mesajului conducătorului iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Un clinchet de pahare, în ambianţa muzicală a orchestrelor conduse de instructorii artistici obşteşti, George Ghiţulescu şi Ilie Ivanov, cei prezenţi au petrecut o seară de neuitat. ^ Zorii zilei de 1 ianuarie au găsit pămîntul ţării brăzî ^ dat de lumina bucuriei începutului unui an nou de muncă, anul hotăritor pentru îndeplinirea cincinalului 1976—1980, anul Centenarului Independenţei de stat al României. Oamenii muncii din judeţul Iaşi, însufleţiţii de Mesajul de Anul nou al tovarăşului Nicolae ) Ceauşescu, îşi vor înzeci forţele pentru a păşi din pri- ţ - mele zile pe drumul realizărilor de frunte în toate do- , i meniile de activitate, încrezători în partidul conducător, I în propriile lor forţe consacrate întăririi patriei socia- \ » liste și bunăstării întregului popor. ^\ Intre 5 şi 12 ianuarie a c. se va desfăşura în întreaga ţară recensământul populaţiei şi al locuinţelor. Este evident că o lucrare de asemenea amploare în care va fi implicată, într-un fel sau altul, întreaga populaţie a ţării şi la care îşi vor aduce contribuţia aproape 130 de mii de recenzori, a necesitat realizarea din vreme a unor măsuri pregătitoare şi sprijinul larg al cetăţenilor. In acest context, începind de ieri şi continuind şi astăzi, are loc vizita preliminară a gospodăriilor, cu care prilej recenzorii procedează la recunoaşterea sectorului încredinţat spre recenzare. Efectuînd vizita preliminară la domiciliul cetăţenilor, recenzorii iau un prim contact cu populaţia, dau unele lămuriri referitoare la întrebările care se pun cu ocazia recensămîntului, explică scopul pentru care se efectuează această importantă acţiune şi stabilesc, de comun acord cu fiecare gospodărie, ziua şi ora la care pot fi găsiţi acasă membrii acestia, pentru a da răspunsuri la întrebările existente în formularele de recensămint. Aşa cum am mai subliniat în cadrul rubricii noastre de răspunsuri la întrebările adresate redacţiei, înregistrarea datelor care privesc persoanele în formularele de recensămint, se va face de către recenzori la domiciliul persoanelor supuse recensămîntului, pe baza declaraţiei fiecărei persoane capabile să răspundă la întrebările din formulare. La venirea în gospodării, recenzorii vor prezenta legitimaţii speciale, eliberate de comisiile de recensămînt. Pentru copii şi pentru persoanele adulte cu deficienţe fizice sau mintale, care nu pot da răspunsuri corecte, datele se vor înscrie în formulare pe baza declaraţiilor altor persoane din gospodărie care cunosc bine situaţia acestora ; la fel se va proceda şi pentru persoanele din gospodării care absentează din localitate în perioada de înregistrare a recensămîntului. Şi în ce priveşte înregistrarea caracteristicilor clădirilor şi locuinţelor în formularele de recensămint aceasta se va face, de asemenea, de către recenzori, pe baza declaraţiilor membrilor gospodăriei care ocupă locuinţa, ale proprietarului sau locatarului principal. In cazul în care locuinţa nu este ocupată sau persoanele din gospodărie lipsesc pe toată perioada înregistrării (5—12 ianuarie a.c.), informaţiile necesare completării formularului de recensămint cu datele privind locuinţa se vor obţine de la administratorul imobilului, de la proprietar etc. şi, în cazuri cu totul excepţionale, de la persoane care cunosc bine clădirea sau locuinţa. Desfăşurarea în bune condiţiuni a lucrărilor de recensămînt este condiţionată, în bună măsură, de sprijinul şi atitudinea populaţiei faţă de această acţiune politică de mare amploare şi însemnătate. în formularea răspunsurilor, fiecare om al muncii, fiecare cetăţean, trebuie să fie convins că recensămîntul nu urmăreşte scopuri care ar leza în vreun fel interesele personale sau familiale, că recensămîntul se face în interesul progresului general al societăţii, al prosperităţii şi bunei stări materiale a fiecăruia dintre noi. Aşadar, fiecare om al muncii, fiecare cetăţean, are datoria patriotică să sprijine lucrările recensămîntului, primind cu încredere şi bunăvoinţă recenzorii, să le faciliteze, prin toate mijloacele, realizarea în cele mai bune condiţii a sarcinilor ce le revin în cadrul recensămîntului, să răspundă corect şi cu promptitudine la întrebările prevăzute în formularele de recensămint. Aducîndu-ne contribuţia la reuşita acestei acţiuni de mare amploare şi complexitate, înfăptuim un act de însemnătate politică şi, în acelaşi timp, îndeplinim o datorie cetăţenească, cunoscînd că recensămîntul răspunde atît intereselor generale ale întregii societăţi, cit şi aspiraţiilor spre mai bine ale fiecărei familii, ale fiecărui cetăţean. Mîine începe Recensămîntul populaţiei şi al locuinţelor -------------------------------------------------------------------------------------- 0 0--------------------------------- Start bur» în unităţile economice (urmare din pag. 1) unei zile de lucru şi la întreprinderea de tricotaje şi perdele din Paşcani. Ziua de ieri a marcat introducerea în fabricaţie a unui nou produs, care se realizează în cinci modele şi este destinat exportului. Prin rezultatele lor, în acest început de An nou, s-au detaşat colectivele agregatelor nr. 7, 8 şi 9, conduse de Lucica Luca, Maria Costan şi, respectiv, de Elena Samson. • Cooperatorii şi mecanizatorii de la Bivolari au reluat din plin lucrările agricole de sezon. Ieri, de exemplu, s-a acţionat cu 40 de atelaje şi 6 sănioare la eliberarea terenului în vederea executării arăturilor. Aceeaşi grijă a fost acordată acţiunii de fertilizarea solului. Primele cantităţi de îngrăşăminte naturale au fost cărate în acest an în livadă şi la grădina de legume. Echipa de pomicultori continuă tăierile în livadă. Pînă acum au beneficiat de această lucrare peste 3.000 de pomi fructiferi. Radar Nici un accident ! Iată vestea cu care începem prima noastră rubrică din 1977. La anul şi la cit mai mulţi ani, toate săptămînile „Radarului" aşa să fie ! Ne era teamă că, în perioada sărbătorilor de iarnă, unii oameni vor uita măsura şi se vor lua la întrecere cu caii-putere, pînă cînd aceşti cai-putere ar fi devenit nărăvaşi. lată că teama s-a dovedit nefondată. Cei mai mulţi dintre participanţii la traficul rutier au circulat cu atenţie pe această vreme improprie, ori şi-au lăsat maşinile să se odihnească în noaptea Anului nou. Dar au existat şi cazuri de încălcare a regulilor de circulaţie, autorii lor fiind sancţionaţi cum se cuvine. în primul rînd, este vorba despre cei găsiţi la volan sub influenţa băuturilor alcoolice. Vechea poveste : un pahar-două, puţin curaj şi. .. goto contravenţia. Sancţiunile i-au liniştit pentru cel puţin.. „ o lună sau două pe : C-tin Rusu (1—Is—1135), Alexa Ivanov (1—Is—2843), Em. Popoiu (1—Is—6598), C. Fandachi (S. M. A. Leţcani), V-le Carp (S.M.A. Movileni), P. Popovici (B.J.A.T.M.), V-le Păun (C. A. P. Leţcani), V-le Birsan („Salvarea"). Unii conducători auto au găsit cu cale să folosească maşinile pe care le au în primire pentru alte scopuri : aprovizionarea la... domiciliu, transportarea contra-cost a unor persoane sau mărfuri, ba chiar parcarea „la scară” a autovehiculelor, pentru orice nevoie. Intr-una dintre aceste situaţii au fost găsiţi : D-tru Grigore (Trustul de construcţii), Em. Cloşcă (S. U. T.), V-le Stoleru (C.A.P. Cozia), I. Acostăchioaie (C.A.P. Grozeşti), C-tin Dănilă (C.A.P. Schitu-Duca), M. Mocanu (Spitalul de psihiatrie), Gr. Carp (Trustul I.A.S.), Gh. Ursachi (T.C. Ind.). Acesta din urmă a ţinut două zile la domiciliu un autovehicul ; cînd a fost depistat n-avea nici foaie de parcurs pentru ziua respectivă, avea in cabină cinci persoane în loc de două. Culmea este că şeful de autocoloană, Gh. Lăzăroaia, aflînd despre aceste abateri, a declarat organelor de miliţie că nu întră în atribuţiunile sale evidenţa, la locul de parcare, a autovehiculelor ! SILVIU COSTINESCU (date primite de la organele de miliţie) -PAGINA A III-A nn 74 Ele erei Televiziune ; 10 Teleşcoală ; 11 Film artistic : „Au sosit călu- şeii“. Premieră Tv. ; 12,20 Telex ; 16 Filme de desel neanimate ; 10,30 Curs de limbă engleză ; 17 Telex ; 17,05 Mult e dulce...; 17,25 Selecţiuni din spectacolul * prezentat pe scena Tea- trului de stat din Turda pentru fruntaşii în între- ţ cerea socialistă de la în- treprinderile din oraş ; ! 17,55 Lecţii Tv. pentru lu- crătorii din agricultură ; I 18,35 întrebări şi răspun- suri ; 19,05 Telecronica pentru pionieri ; 19,20 , 1001 de seri ; 19,30 Tele- jurnal ; 20 Reflector ; 20,20 Seară de teatru : „Paha- rul cu apă“ de Eugene Scribe ; 22,10 La ordinea zilei în economie ; 22,20 / Ştiinţa în acţiune ; 22,45 | Telejurnal. ^ Cinematografe ^ Tineretului, orele 9; 11; 14,45; 16,45 : „Pinocchio“; orele 18,45; 20,45: „Preţ miera“. Victoria, orele 9; ■ 11; 15; 17; 19; 21: „Intoar- ţ cerea Marelui Blond“. Re- l publica, orele 9; 11; 15; ’ 17; 19; 21 : „Frăţiorul“. Copou, orele 9; 11 „O călătorie spre centrul pă- mintului“ ; orele 15; 17 ; 19; 21 : „Serenadă la eta- jul 12“. Casa de cultură a sindicatelor, orele 9; 11; 14; 16; 18; 20 : „O sută de zile după copilărie“. Nicolina, orele 16; 18; 20: „Fratele meu are un frate formidabil“. ( Teatrul Naţional S prezintă, la ora 19,30, spectacolul cu piesa „Act , veneţian“, de C. Petrescu ) — tichet 1. b Timpul probabil ! Vreme friguroasă, cu ce- t rul variabil şi noros în jumătatea de sud a Mol- dovei, unde, temporar, va mai ninge. Vîntul va su-lfia slab pînă la mode- . rat din sectorul sud-estic, prezentînd intensificări de 40—60 km/h în partea de sud a Moldovei. Tempe- \ ratura aerului continuă să scadă. »