Flacăra Iaşului, mai 1977 (Anul 33, nr. 9513-9538)

1977-05-01 / nr. 9513

, FLACARA IAŞULUI , Adunări populare cu prilejul Zilei de 1 Mai în Capitală (urmare din pag. 1)deraţiei Generale Italiene a Muncii, Uniunii Generale a Muncitorilor din Algeria, Uniunii Naţionale a Muncitorilor din Angola, Congresului Sindicatelor din Africa de Sud, Federaţiei Egiptene a Muncii, Confederaţiei Ecuadoriene a Organizaţiilor de Clasă (C.E.D.O.C.) şi Confederaţiei Oamenilor Muncii din Ecuador (C.T.E.), Congresului Sindicatelor din Ghana, Federaţiei Generale a Muncitorilor din Iordania, Federaţiei Generale a Sindicatelor din Irak, Sindicatelor din Mozambic, Consiliului Naţional al Uniunii Oamenilor Muncii din Mauritania, Consiliului Naţional al Uniunii Oamenilor Muncii din Mexic, Sindicatului Naţional din învăţămînt din Mexic şi Sindicatului Muncitorilor Feroviari din Mexic, Federaţiei Sindicatelor Palestiniene, Confederaţiei Generale a Muncii din Peru, Federaţiei Generale a Sindicatelor din Siria, Confederaţiei Naţionale a Muncitorilor din Senegal, Uniunii Naţionale a Oamenilor Muncii din Tanzania, Congresului Sindicatelor din Zambia, Confederaţiei Muncitorilor din R.D.P. Yemen, Sindicatului Metalurgiştilor din Lisabona (Portugalia) şi Sindicatului lucrătorilor hotelieri din sud (Portugalia), Uniunii Sindicatelor din Industria Alimentară, Hoteluri de Restaurante din R.F. Germania, Federaţiei Sindicale Mondiale, Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor Arabe — C.I.S.A. Sunt prezenţi şefi de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, alţi membri ai Corpului diplomatic, precum şi corespondenţi ai presei străine. Sala are un aspect sărbătoresc. Deasupra tribunii oficiale se află portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în dreptul căruia este înscrisă urarea „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general !“. Mari steaguri roşii şi tricolore îşi îngemănează faldurile. Pe una din laturile sălii se găsesc portretele lui Marx, Engels, Lenin, sub care stă scris: „Trăiască unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor socialiste, democratice, antiimperialiste !“. De partea cealaltă a sălii, în faţa tribunii oficiale, se află imaginea globului pămîntesc, pe meridianele căruia se poate citi urarea „Trăiască 1 Mai !“, încadrată de stemele Partidului Comunist Român şi Republicii Socialiste România. la«Achizind adunarea, tovarășul Ion Dincă, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, a spus : Va rog să-mi îngăduiţi să folosesc acest prilej pentru a saluta, în numele comuniştilor, al tuturor locuitorilor Capitalei, CU deosebită stimă Şi profund respect, pe cel mai demn şi stimat fiu al naţiunii noastre, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Re- PiSalităSocialiste România, ceitia i , de asemenea, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului nostru care participă la aceasta adunare. Exprimînd satisfacţia pena numi dCI’Parea la lunare a numeroşi oaspeţi de peste sa°ttaún' VC!',bitonU le-a adresat un călduros salut, subliniind ca prezenţa lor constituie un simbol al trainicelor legaturi de prietenie si solidaritate internaţionalistă pe care le are ţara, poporul m Partidul nostru cu clasa muncitoare cu forţele progresiste şi democratice, cu toate popoarele lumii. Despre semnificaţia Zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Ion A.Bru al Comitetul Executiv al C.C. al Viceprim-ministru al guvernului. Adunarea se încheie într-o atmosfera entuziastă, de puternica însufleţire. Se aclamă minute în şir, pentru Partid şi secretarul său general, pentru eroica noastră clasa muncitoare, pentru minunatul popor român, constructor al socialismului, pentru patria noastră liberă , iptociră — Republica Socialista România. Se scandează cu înflăcărare „Ceauşescu — P. C. R“ Ovaţiile şi oralele prelungite, ambianţa vibrantă in care ia sfîrşit adunarea, exprima în mod grăitor unitatea de nezdruncinat a poporului în jurul partidului şi secretarului său general, deplina concordanţă între năzuinţele naţiunii şi politica partidului, voinţa fermă a tuturor cetăţenilor ţării, români maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, de a-şi consacra forţele înfăptuirii hotaririlor Congresului al XI-lea,ai P.C.R., a Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, de a-şi aduce o contribuţie tot mai de preţ la realizarea idealurilor de libertate si progres ale tuturor popoarelor, la victoria socialismului si păcii in lume. In continuare, s-a desfăşurat spectacolul festiv dedicat Zilei de 1 Mai. La (urmare din pag. 1) asigura înfăptuirea Programului de edificare a socialismului, de înaintare a patriei pe culmile civilizaţiei comuniste. In continuare, vorbitoarea a prezentat un succint bilanţ al realizărilor obţinute în cel de al doilea an al cincinalului, perspectivele luminoase de dezvoltare industrială, economică şi socială ale municipiului, oraşelor şi comunelor judeţului nostru. Adunarea populară dedica rasis tă Zilei de 1 Mai de la Iaşi s-a încheiat cu un bogat spectacol festiv susţinut de formaţii de amatori din cadrul Direcţiei regionale de căi ferate, Sindicatului învăţămînt, ansamblului folcloric „Firicelul“ — formaţii care reprezintă Iaşul in faza interjudeţeană a Festivalului naţional „Cîntarea României“. * Manifestări asemănătoare au avut loc şi în oraşele Paşcani şi Tg. Frumos. -------------------------- - ----------- Concertul „Cîntece ale Independenţei“ Pentru sărbătorirea împlinirii unui secol de la cucerirea Independenţei de stat a României, Studioul de Radio şi Televiziune Iaşi, în colaborare cu Filarmonica „Moldova“, organizează concertul „Cîntece ale Independenţei“, al cărui program cuprinde creaţii — în primă audiţie — închinate marelui eveniment. Concertul, care va fi transmis, în direct, miercuri, 4 mai, începând cu ora 20, va avea loc la Casa de cultură a tineretului din Iaşi, fiind susţinut de corul „Gavriil Musicescu“, dirijat de Ion Pavalache. însufleţiţi de măreţele idealuri care afiriă întregul nostru popor, tineretul României socialiste se afirmă tot mai pregnant, aşa cum releva într-o expresie de sinteză secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ca „o puternică forţă socială, viitorul însuşi al naţiunii“. Prezenţa milioanelor de tineri în fabrici şi pe ogoare, pe şantiere şi în laboratoare, în şcoli şi facultăţi, pretutindeni unde se acţionează astăzi cu fermitate şi eficienţă pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, atestă dimensiunea socială majoră a rolului tinerei generaţii, înscrisă între marile aniversări ale acestei primăveri, Ziua tineretului , care marchează şi sărbătorirea a 55 de ani de la făurirea Uniunii Tineretului Comunist şi a 20 de ani de la crearea Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România — reflectă intr-un mod particular ataşamentul de, plin al tinerilor la politica partidului, entuziasmul şi dăruirea cu care aceştia participă nemijlocit la traducerea ei in viaţă. Organizarea „schimburilor de onoare“, a „zilelor şi săptăminilor record in producţie“, participarea nemijlocită a tinerilor de la sate la campania agricolă, activitatea atelierelor-şcoală, realizarea unor importante obiective pe cele 50 de şantiere locale de muncă patriotică ale tineretului deschise pină în prezent, precum şi organizarea a încă 5 şantiere ce se vor deschide pină la 9 mai 1977 au constituit şi constituie modalităţi concrete prin care tinerii contribuie neipijlocit la sporirea avuţiei naţionale. La acestea trebuie adăugată şi preocuparea susţinută de a îmbunătăţi calitatea produselor .In acest sens, se remarcă iniţiativele de la C.F.S., „Nicolina“, I.M.M.R. Paşcani, întreprinderea de tricotaje şi perdele Paşcani şau privind organizarea „Vitrinelor calităţii“, a „Trofeului calităţii“ etc.), precum şi activitatea constantă a unor colective de tineri (cum ar fi cele de la întreprinderile „Tehnoton“, de Antibiotice, C.F.S.din direcţia îmbogăţirii creaţiei tehnico-ştiinţifice româneşti prin invenţii, inovaţii, adaptări şi raţionalizări cu semnificaţie tehnică şi economică. Ca o confirmare a înţelegerii depline a comandamentelor ideologice, politico-educative ce stau în faţa întregii naţiuni, acţiunile cultural-educative şi artistice ale tineretului nostru, afirmarea viguroasă a tinerelor talente ieşene constituie o expresie de esenţă a participării 2 Mai—Ziua tineretului Participant activ la întreaga viaţă politică şi economico-socială DUMITRU NAGAT prim-secretar al Comitetului Judeţean Iaşi al U.T.G. sale complexe la Întreaga viaţă socială. Multe dintre formaţiile de tineret au reprezentat cu cinste judeţul nostru în etapele interjudeţeană şi finală a Festivalului „Cîntarea României“. Desfăşurarea ştafetei cultural-artistice „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie“ care a antrenat tinerii din toate comunele judeţului şi a cărei etapă finală se va desfăşura la a doua jumătate a lunii mai, concursul „Şcoala mea — mîndria mea“, destinat elevilor din licee şi multe alte manifestări de tradiţie au conferit o expresie adecvată profundelor sentimente patriotice şi deopotrivă a talentului autentic al tinerilor creatori şi interpreţi, întimpinînd a d5-a aniversare a creării Uniunii Tineretului Comunist şi Ziua tineretului cu revultate remarcabile în muncă şi în activitatea politico-educativă şi cultural-sportivă, dintre care am menţionat numai cineva, tineretul ieşean a pregătit sărbătorirea Zilei de 2 Mai intr-un cadru deosebit. Tinerii din municipiul Iaşi vor participe la ample acţiuni de muncă patriotică la bazele sportive Aiexandr cel Bun Dr. Vicol, Ciric 4, în zona Ciric, pe şantierele construcţiei de locuinţe. In zilele de ,1 şi 2 mai vor fi deschise In mod festiv şantierele locale de muncă patriotică în comunele Răducăneni, Grozeşti, Ţibăneşti, Belceşti, Al. I. Cuza. Manifestările sportive (Cupa „55 de ani de la crearea U.T.C.“ la gimnastică modernă, handbal, cros) vor fi precedate de demonstraţii aplicative ale formaţiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei. In ziua de 2 Mai în unităţile economice vor fi organizate „schimburi de onoare“. După-amiază, în municipiu, oraşe şi comune vor fi organizate spectacole în aer liber, cu formaţii ale tineretului laureate sau participante la Festivalul „Cîntarea României“ şi ştafeta culturală „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie". In municipiul Iaşi, la Ştrandul tineretului, va fi organizat un festival al formaţiilor artistice ale tineretului laureate în cadrul Festivalului naţional „Cîntarea României“. Toate aceste manifestări, ce reunesc într-o sinteză proprie tinerei generaţii munca, activitatea educativă şi culturaldistractivă exprimă, in moduri specifice, atitudinea optimistă, satisfacţia tinerilor noştri, recunoştinţa lor faţă de partid pentru minunatele condiţii în care valorile proprii vîrstei şi preocupărilor lor se pot afirma. • • .Pînă nu vom încheia semănatul porumbului nu vom şti ce-i odihna !“ Timpul frumos din ultimele zile a mobilizat în fiecare unitate agricolă, de stat sau cooperatistă, toate forţele în cîmp la semănatul porumbului, acţiune întîrziată datorită vremii capricioase din această primăvară. Conform programului de lucru stabilit de către fiecare unitate, pentru grăbirea ritmului acestei lucrări se munceşte zi-lumină. Printre unităţile în care această acţiune se află într-un stadiu avansat, se numără şi cooperativa agricolă din Bivolari. Forţele secţiei S.M.A., conduse de D-tru Siminiceanu, care deserveşte această unitate, sunt concentrate, în principal, la semănatul porumbului. La semănat se acţionează cu 9 agregate. Alte 14 tractoare sînt mobilizate la pregătirea terenului. De la tov. Florentin Oprescu, inginerul şef al unităţii, am aflat că pînă aseară au fost însămînţate cu porumb 560 de hectare, adică aproape jumătate din suprafaţa planificată. Cele mai bune rezultate au fost obţinute de mecanizatorii Gheorghe Untu, Constantin Foca, Costache Mihai şi Costache Cîmpeanu. Ei ca şi colegii lor sînt hotârîţi să nu cunoască ce este odihna pînă cînd nu vor încheia această lucrare. De fapt pină atunci nu mai este mult timp. Ţinind cont de ritmul în care se lucrează sînt condiţii ca această importantă acţiune să fie încheiată în următoarele 3 zile. Ziua de 1 Mai este sărbătorită şi aici prin muncă. Cu mult spor se lucrează şi la întreţinerea culturilor de şofrănel şi ceapă, care au fost deja prăşite mecanic în proporţie de circa 50 la sută. Din urmă s-a început prăşitul manual. După cum se vede, şi la C.A.P. Bivolari atît mecanizatorii, cit şi ţăranii cooperatori se află la datorie. Fiecare clipă bună de lucru este folosită cu chibzuință. ANDREI BRATU S 1*0IU Sâmbătă, pe o vreme excelentă, a continuat in Capitală meciul de tenis dintre echipele României şi Belgiei din cadrul „Cupei Davis“ (optimile de finală, grupa A europeană). La capătul unei partide care a durat o oră şi 15 minute, tenismanii noştri, Ilie Năstase şi Ion Ţiriac au obţinut victoria cu scorul de 6—2, 6—1, 6—4, în faţa perechii Thierry Stevaux şi Johan de Muynck. In urma acestui succes, echipa României conduce cu 3—0 şi este virtual calificată pentru turul următor. ~ Ieri, pe stadionul Republicii, in cadrul etapei a 23-a a campionatului Diviziei A de fotbal, s-au întîlnit echipele Sportul studenţesc şi F. C. Bihor. Fotbaliştii bucureşteni au obţinut victoria cu scorul de 2—1 (2—0), prin punctele marcate de Marica (42’) şi Octavian Ionescu (43’). Pentru orădeni a înscris Naom (68’). * (Agerpres). BELGRAD 30 (Agerpres). Peste 40 000 de spectatori au urmărit, sâmbătă, la Belgrad, meciul internaţional amical de fotbal dintre echijele Iugoslaviei şi R. F. Germania. Fotbaliştii vest-germani au terminat învingători cu scorul de 2—1 (1—0). Au marcat Dieter Muller, Bonhoff, respectiv Ijajevici. PAGINA A III-A3 Invitaţii pentru zilele de sărbătoare Tot aşteptînd timpul frumos, organizatorii ambianţei plăcute in zonele de agrement n-au contenit pregătirile, astfel incit pădurea Breazu sau lacul Ciric, Ştrandul tinerelului sau Galata, Cetățuia sau băile „Nicolina", precum şi unităţile de pe traseele turistice (Strunga, „Trei iazuri“, popasul „Poeni“, „Codrii Paşcanilor“ etc.) işi aşteaptă oaspeţii cu numeroase puncte de desfacere a preparatelor culinare şi dulciurilor, a berei, a băuturilor răcoritoare şi altora. „Aprovizionare! Va fi pe măsura solicitărlor“ , nu asigură conducerea I.C.S. Alimentaţia publică. Astfel, îngheţata, produsele de patiserie şi cofetărie, alte bunătăţi se măsoară cu tonele, cei 100.000 de mici, două tone de brînzeturi, 9 tone de carne, 400.000 de sticle cu bere puţind forma, alături de acestea, o imagine sugestivă a abundenţei produselor la care ne invită şi cu care ne ispitesc zonele de agrement. La rîndul ei, conducerea cooperaţiei de consum a aprovizionat zonele turistice şi de agrement cu 2.000 hectolitri de băuturi răcoritoare, cu pui, carne de miel şi alte delicatese, precum şi cee 80.000 de sticle cu bere, cu preparate de grătar, îngheţată etc. Restaurantele O.J.T. de la Ciric, „Trei sarmale“ şi Motel s-au pregătit, de asemenea, minuţios, prin mobilizarea unui număr suplimentar de lucrători calificaţi, care să poată face faţă afluenţei consumatorilor. Amatorii de excursii în preajma oraşului vor putea ajunge acolo astfel : din Păcurari, Copou, Piaţa Dimitrov, Teatrul Naţional, Alexandru cel Bun, pleacă autobuze către Bucium şi Repedea, iar de acolo ultimele autobuze vor coborî la ora 23:30. Din staţiile de la Teatrul Naţional şi cartierul Alexandru cel Bun circulă curse speciale către lacul Ciric. După asemenea minuţioase pregătiri pentru primirea oaspeţilor, toţi organizatorii speră că ieşenii vor petrece clipe plăcute la iarbă verde. MARIA CIOBOTARU Vernisaj la Scobînţi (urmare din pag. 1) de tablă şi griurile ce tremură latre răceala incertitudinii şi mingiierea speranţei. La a treia ori a patra contemplare începi să retrăieşti clipele zguduitoare cind aşteptai să-ţi cadă luceafărul în palmă. O casă tare veche, cu pereţi lutoşi şi chioară de un geam, ne aminteşte că vom imbătrîni şi trebuie să facem această jertfă demn, cu ai tăi, între zidirile noi şi mindre ce ne protejează cu umbră de pace. Aşa sună acest lied strălucitor, oferit leagănului său, patriei şi lumii de năzdrăvanul Dan Hatmanu, tovarăşul nostru de steaguri pentru 1 Mai.------- • • ------ Filmele săptămînii viitoare PREMIERE „Tineretului“ : TAINA MUNTELUI DE Aramă (matinee). Realizat după două povestiri ale lui Pavel Bajov, la rîndul lor inspirate din legendele din Ural, pelicula creată în studioul „Mosfilm“ prezintă mitul simbolic al eroului din popor descoperitor al tainei unei pietre preţioase de care însă nu se bucură el, ci stăpînii marilor palate (regia : Constantin Ersov). „Victoria" : CINCI DETECTIVI LA MIEZUL NOPŢII. Este o comedie poliţistă americană, în care sînt puse la grea încercare ingeniozitatea şi talentul unor detectivi, provocînd situaţii din care nu lipseşte surpriza. Regia Robert Moore. In rolul principal ! Peter Falk. „Copou“ : DOUA DIOPTRII DE PRESBITISM. Titlul este foarte sugestiv pentru acest film care dezvăluie conflictele ce apar uneori între generaţii din cauza unor prejudecăţi. Este vorba de opoziţia părinţilor la căsătoria unor tineri, care atrage după sine o confruntare, dezvăluind faptul că aşa cum cei vîrstnici solicită respect filial, şi tinerii au nevoie de consideraţie şi înţelegere. Regia acestei producţii bulgare aparţine lui Petr-Vasilev Milevia.