Flacăra Iaşului, iunie 1977 (Anul 33, nr. 9539-9564)

1977-06-01 / nr. 9539

,Zilele teatrului pentru copii şi tineret“ Spectacole, expoziţie, colocviu Ieri, în cadrul „Zilelor teatrului pentru copii şi tineret“ a avut loc un spectacol cu „Pinocchio“ după C. Collodi, în regia lui Constantin Brehnescu şi scenografia lui Axenti Maria. De asemenea, a fost vernisată, în holul Casei de cultură a tineretului şi studenţilor, expoziţia de fotografii, desene şi decoruri pe tema „Cum se naşte un spectacol“, ambele vizionate cu deosebit interes de micii spectatori. Astăzi, tot cu prilejul acestei manifestări dedicate Zilei internaţionale a copilului, la ora 11, va fi prezentat spectacolul „Pinocchio“, urmând ca la ora 12:30 să se desfăşoare în sala „Azur“ a Casei de cultură a tineretului, colocviul „Orientări şi tendinţe în arta spectacolului pentru copii“. [PAGINA A ll-A----------------------■--------------------------------------------------------------------------------------------------------— Pe agenda muncii politice la sate # Popularizarea noilor măsuri privind ridicarea nivelului de trai # Mobilizarea oamenilor muncii pentru sporirea producţiei agricole Ca întotdeauna cînd apar noi documente de partid sau de stat, odată cu publicarea în presă a programelor de măsuri privind creşterea retribuţiei şi a altor venituri, a nivelului de trai al populaţiei în actualul cincinal, comitetul comunal de partid Leţcani a organizat o largă acţiune de popularizare şi explicare a acestora în rîndul diferitelor categorii de oameni ai muncii din localitate. Programele şi proiectele de legi apărute în presă au fost afişate la punctul de propagandă vizuală concentrată de la C.A.P. şi în alte locuri vizibile ; la punctul de documentare politico-ideologică şi la punctul juridic de la consiliul popular au fost organizate consultaţii pe aceste teme ; la gazetele de perete au fost pu- ____mplicate articole ex- -----------plicative. De exemplu, în cadrul unui Interviu publicat la gazeta de perete, Elena N. Petrea din satul Bogonos, mamă a 7 copii, toţi în viaţă, s-a referit la noile avantaje de care se va bucura prin aplicarea măsurilor stabilite de conducerea de partid în legătură cu majorarea alocaţiei de stat pentru copii, a ajutoarelor ce se acordă mamelor cu mai mulţi copii şi a altor ajutoare, exprimîndu-şi deplina satisfacţie şi hotărîrea de a răspunde prin fapte grijii permanente a partidului şi statului nostru pentru creşterea nivelului de trai al populaţiei. Paralel cu aceste măsuri, comitetul comunal de partid a organizat instruirea propagandiştilor şi agitatorilor în legătură cu sarcinile ce le revin, dezbaterile care au urmat pe sate, ferme şi diferite locuri de muncă desfăşurîndu-se la concret, pe baza unor calcule şi exemple locale. De asemenea, agitatorii, printre care Mircea Drinceanu, şeful fermei vegetale Cogeasca, ing. Lucia Drobotă, şefa fermei viticole, Mihai Onofrei, contabilul şef al C.A.P., secretarul biroului organizaţiei de bază din satul Leţcani, au organizat numeroase convorbiri în grup de la om la om pe aceste teme. Programele de măsuri privind creşterea nivelului de trai sunt dezbătute amplu în adunările organizaţiilor de partid, prilej cu care comuniştii analizează cu atenţie posibilităţile de sporire a producţiei vegetale şi animale, în strînsă legătură cu obiectivele stabilite de Congresul agricultorilor. In cadrul adunării care a avut loc la Complexul avicol intercooperatist au fost subliniate noi şi importante rezerve în acest sens. întreaga activitate de popularizare a măsurilor privind creşterea nivelului de trai al populaţiei se desfăşoară în strînsă legătură cu sarcinile actuale, conducînd la o largă mobilizare a muncitorilor şi ţăranilor cooperatori la efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor de sezon. In aceste zile se înregistrează o mare mobilizare de forţe la lucrările din solarii, în c_vii şi la cîmp. Din grădină au fost livrate primele 6 tone de ceapă verde şi 1.000 kg. usturoi; a fost terminată praşila la cartofi pe cele 75 hectare plantate cu această cultură ; la porumb s-au prăşit 400 hectare mecanic şi peste 100 hectare manual ; s-a început recoltarea furajelor. Nici lucrătorii din ferma zootehnică a C.A.P. nu se lasă mai prejos, planul de livrări la lapte fiind depăşit. Dacă anul trecut s-au realizat 4.080 litri de lapte pe cap de vacă furajată, angajamentul iniţial pentru acest an fiind de 4.500 litri, mulgătorii fruntaşi Dumitru şi Toader Strătilă, Const. P. Sandu, Mihai Vasile şi Dumitru Samoilă s-au angajat să ridice ştacheta întrecerii la 5.000 de litri. Măsurile preconizate de comitetul comunal de partid în viitor vizează noi acţiuni pentru popularizarea largă a programului de creştere a nivelului de trai al populaţiei. Vor fi organizate în continuare dezbateri în organizaţiile de partid şi U.T.C., în grupele sindicale pentru diferite categorii de oameni ai muncii, antrenînd mai larg forţele de care dispunem, consiliile săteşti ale Frontului Unităţii Socialiste. Vom folosi mai larg agitatorii, gazetele de perete şi celelalte mijloace ale muncii politice de masă. VIRGIL MUNTEANU secretar adjunct al comitetului comunal de partid Leţcani VIATA DE PARTID • • Cele mai tinere (armate din pag. 1) tice, a educatoarelor in special, care au pregătit cele mai frumoase formaţii artistice din ultimii ani. Cu prilejul Zilei internaţionale a copilului, in şcoli, grădiniţe şi case de copii, în toate localităţile judeţului se organizează numeroase acţiuni educative, cum ar fi : Zilele cărţii pentru copii, Zilele filmului şi teatrului pentru copii, olimpiade ale preşcolarilor, Cupa „1 Iunie“ la atletism, biciclete, trotinete, triciclete, Festivalul „Bucuria copiilor", expoziţii de desene şi fotografii, o paradă sportivă, tehnico-aplicativă a pionierilor şi Şoimilor, şezătoarea şi spectacolul omagial „Ion Creangă“, spectacole, dezbateri, acţiuni deosebite ale comitetelor de femei la cluburi, case de copii şi leagăne. Avem astăzi, prin grija partidului şi statului, condiţii mai bune ca oricînd să înfăptuim obiectivele ce ne revin pentru transpunerea exemplară în viaţă, de către tînăra generaţie, a Programului P.e.R. FESTIVALUL NAŢIONAL „CÎNTAREA ROMÂNIEI“ Succes colectivelor profesioniste la etapa republicană! Colectivele artistice ale instituţiilor profesioniste de spectacole din Iaşi, care s-au prezentat cu deosebit succes la faza interjudeţeană sau zonală a Festivalului naţional „Cintarea României“, au fost promovate la etapa republicană ce se desfăşoară în Bucureşti, după cum urmează Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, de exemplu, va prezenta astăzi, la ora 20, în Studioul de concerte ale■Ttadioteleviziunii române, spectacolul cu piesa „Reduta“, de Mircea Radu Iacoban, inspirată din Războiul de Independenţă de la 1877. Regia : Sanda Manu. Scenografia : Paul Bortnovschi. La rîndul ei, Filarmonica „Moldova“ va susţine la faza finală, vineri, 3 iunie, ora 20, un concert, avînd în program „Preludiu şi Fugă“ (Toccata) de Constantin Silvestri, poemul simfonic „Vox Maris“ de George Enescu, „Concert pentru orchestră de coarde“ nr. 1 de Sigismund Toduţă şi Cantata pentru cor şi orchestră „Columne“ de Sabin Păutza. Orchestra simfonică este dirijată de Ion Baciu, iar corul de Ion Pavalache. Şi Opera Română din Iaşi care, in strînsă competiţie cu teatrele lirice din Cluj- Napoca şi Timişoara, a obţinut locul întîi la faza zonală desfăşurată la Cluj- Napoca, va oferi, în cadrul etapei finale a Festivalului, opera „Răscoala“ de Gh. Dumitrescu. Spectacolul, realizat după romanul cu acelaşi titlu de Liviu Rebreanu şi consacrat împlinirii a 70 de ani de la răscoalele ţărăneşti din 1907, va fi prezentat luni, 8 iunie, ora 19, pe scena Operei Române din Bucureşti. Regia : Dimitrie Tăbăcaru. Conducerea muzicală : Cornel Calistru. Scenografia : C. Rusu. Tuturor acestor colective le dorim succes deplin în competiţia ce le aşteaptă şi ne exprimăm încrederea că vor fi la înălţimea tradiţiilor artistice ale Iaşului. Săptămîna muzeelor ieşene Variate manifestări culturale Ieri, la Palatul Culturii s-a desfăşurat dezbaterea pe tema „Constituirea patrimoniului muzeal pentru epoca de istorie contemporană“, organizată de Muzeul de istorie a Moldovei, in colaborare cu colectivul redacţional al Revistei muzeelor. Cu acest prilej, redactorii Anghel Pavel şi Ion Grigorescu au prezentat probleme referitoare la structura colecţiilor muzeale de istoria societăţii socialiste şi, respectiv, despre aspecte privind prezenţa literaturii contemporane in muzeele de istorie. La rîndul său, muzeograful principal Constantin Cloşcă a susţinut referatul „Constituirea patrimoniului pentru istoria zilelor noastre în cadrul Muzeului de istorie a Moldovei*. Au urmat discuţii, iar muzeograf principal Gh. Clapa a vorbit despre dezvoltarea patrimoniului muzeal în judeţul Vaslui. In continuare, a fost vizitată expoziţia „100 de ani de la cucerirea Independenţei de stat a României“. In după-amiaza aceleiaşi zile, în cadrul „Prelecţiunilor Junimii“, dr. Răzvan Teodorescu a vorbit la Muzeul de literatură al Moldovei despre „Artă şi istorie în cultura veche românească“. Astăzi, la ora 10, împreună cu specialişti de la muzee din Bucureşti, Ploieşti, Focşani, Suceava, Vaslui, Bacău, va vizitat Muzeul teatrului, efectuindu-se un schimb de experienţă, iar la ora 18, la Casa „V. Pogor“, se va ţine seara muzeală „Cuvint şi culoare despre Iaşii secolului al XIX-lea“. Fondul locativ de stat—un bun al tuturor. Cum îl păstrăm? Opinia gospodarilor trebuie să-şi spună cuvîntul! După ce am consemnat răspunsurile G.I.G.C.L. la cîteva întrebări privind îngrijirea şi păstrarea fondului locativ, iată-ne din nou prin unele apartamente şi spaţii verzi prost întreţinute. Poposim mai întîi la sediul sectorului nr. 7 din cadrul Grupului, sector care are in administrare peste 7 000 de apartamente (cartierele Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrîn). Ni se dau adrese unde locatarii îşi bat joc de apartamentele repartizate, unde lipseşte opinia de masă a gospodarilor. Intrăm în apartamentul locuit de Petru Atincăi (bloc J1, sc. B, parter, cartierul Alexandru cel Bun), angajat la I.C.S.A.P. Culoarea pereţilor nu mai este albă, pe jos mucurile de ţigară aprinse aruncate la intîmplare au lăsat urme adînci, baia şi bucătăria sunt deteriorate (foto 1, sus) un aer greu de respirat. „Ajutaţi-mă să primesc alt apartament, ăsta nu mai e curat“ (?!), ne spune acest chiriaş care s-a mutat aici doar de 2 ani. Altfel spus, doreşte un nou apartament pentru a-l degrada ca şi pe cel în care locuieşte. A trebuit să-i spunem noi „gospodinei“ Emilia Atincăi (casnică) să deschidă geamurile, să măture, pe jos, să înlăture pînzele păianjenilor de la colțurile încăperilor. Invităm să viziteze acest apartament și organele sanitare, mai ales că locuiesc aici 6 copii. La scara A a blocului R 10 locuieşte Vasile Gavrilescu, pensionar. Şi în acest apartament tronează dezordinea, necurăţenia. Sunt necesare măsuri de împiedicare a degradării acestor încăperi ! Situaţie similară și în apartamentul locuit de Vasile Iftichi (bloc R 15, sc. A, etaj III, apart. 4) împreună cu soţia (casnică) şi 6 copii. Cine îngăduie ca Mihai Epureanu, C-tin Toma, Ştefan Libenciuc, angajaţi la AVIASAN să distrugă bunurile obşteşti ? Pînă în prezent, ei au deteriorat două apartamente ! Este vorba de apartamentul din blocul R 11 (Alexandru cel Bun) şi de cel din blocul Z 3, (acelaşi cartier) de unde, nu de mult, au fost evacuaţi. De ce nu li se impută pagubele provocate fondului locativ de stat ? întrebarea este valabilă şi la adresa locatarului Alexandru Bunduc (bloc O 8, sc. C, etaj II, cartierul Mircea cel Bătrîn), care a distrus încăperile puse la dispoziţie de către stat. In loc să se ocupe de curăţenie, organizează chefuri, provoacă scandaluri, tulbură liniştea celorlalţi locatari. Nici unele spaţii comune şi spaţii verzi din jurul blocurilor nu sunt îngrijite, dovadă că mina bunului gospodar întirzie să intervină. Ne referim la casa scărilor blocurilor H 1, R 5, R 1, la spaţiile verzi din jurul blocurilor R 2, R 8, R 7, A 4 (cartierul Mircea cel Bătrîn). Iată şi numele unor locatari care sfidează aspectul plăcut : Sergiu Boghiţoiu, Ioan Paicu, Ioan Scriitoru, N. Constantinescu (bl. R 3), I. Poenaru, C-tin Slăbuţu, Rodica Cantea (bl. R 12, cartierul Alexandru cel Bun). Priviţi şi o mostră de... gard viu (foto 2, aleea Decebal, sus), sursă de accidente pentru copii. Neîngrijite sunt şi spaţiile verzi din jurul blocurilor-turn din Piaţa Unirii. Constructorii au lăsat amprente vizibile, dar gospodarii nu trebuie să intervină operativ ? De cîtva timp, unii răufăcători distrug asfaltul de pe trotuarul din str. Fulger. Considerăm necesară o mobilizare de forţe care să-i aducă la realitate pe toţi cei ce nesocotesc normele de convieţuire socială, pe cei care deteriorează apartamentele şi spaţiile verzi. Adevăraţii gospodari ai cartierelor, factorii de control să nu mai permită nimănui să se abată de la disciplina civică ! NELU CRISTIAN ae FLACĂRA IAȘULUI ". milireace\* \ Televiziune 9 Teleşcoală; 10 Matineu teatral pentru copii : „Dreptul la aripi“ — de Ştefan Tita; 10.40 întrebări şi răspunsuri. Emisiune în ajutorul lectorilor, propagandiştilor şi cursanţilor din învăţămîntul politico-ideologic de partid; 11.05 Vetre de lumină — Documentar; 11.30 Emisiune de ştiinţă : Focul; 12 Telex; 12.05 închiderea programului; 16 Telex; 16.05 Campionatele europene de box. Transmisiune directă de la Halle; 18.10 Tragerea Pronoexpres; 18.20 Itinerar tunisian; 18.40 Eficienţa economică şi creşterea nivelului de trai; 18.50 Telecronica pentru pionieri; 19 Copilărie, ani de aur — emisiune de cîntece şi versuri; 19.20 1001 de seri; 19.30 Telejurnal; 19.50 Copiii, primăvara ţării — Documentar; 20.10 Telecinemateca. Filmul „Şoimul“ — producţie a studiourilor engleze. Premieră pe ţară; 22 Revista literar-artistică Tv; 22.30 Telejurnal. Cinematografe Victoria, orele 9 ; 11 ; 1s 17 ; 19 ; 21 : „Gloria nu cintă”. Tineretului, orele 9 ; 11 ; 15 : „Tom şi Jerry“ ; orele 16,45 ; 18,45 ; 20.45 : „Cu mîinile curate“. Copou, orele 9 şi 11 : Program special dedicat Zilei internaţionale a copilului , orele 14,15 ; 16,30; 18,45 ; 21 : „O bătălie de neuitat“. Casa de cultură a sindicatelor, orele 9 ; 11 ; 14 ; 16 ; 18 ; 20 : „Parada Chaplin“. Clubul Panificaţiei, orele 15 ; 17 ; 19 : ■ „Cangurul“. Grădina de vară „Palat“, ora 20 : „Cadavre de lux“, în judeţ. Paşcani, Casa de cultură : „Sfîrşitul legendei“. Clubul C.F.R. : „Răsună valea“. Tg. Frumos : „Trei inocenţi“. Hîrlau: „Expresul bulgărilor de zăpadă“. Podul Iloaiei : „Capriciile Măriei“ Hălăuceşti: „Un ţăran pe bicicletă“. Opera Română prezintă, la ora 19:30, Pe scena Casei de cultură a tineretului, spectacolul cu opereta „Rose-Marie“. Teatrul pentru copii şi tineret Astăzi, la ora 11, la Casa de cultură a tineretului, are loc spectacolul pentru copii „Pittocchio“.  Seară de filme I, americane , Catedra de limbi germanice a Universităţii „Al. I. Cuza“, pre zintă, la ora 20,30, in amfiteatrul III/12, o seară de filme ameri- cane. Cu acest prilej vor putea fi vizionate filmele : „Vision U.S.A.“ și „U.S.A. Art—A Gifts of Ourselves“. ■■ Timpul probabil ! Vreme instabilă, cu cerul tem- porar noros. Se vor produce pre- I cipitaţii, mai ales sub formă de î averse de ploaie, ce vor fi înt soţite şi de manifestări electri- z ce. VIntul va sufla slab pînă la moderat, predominînd din I sectorul nord-vestic. Tempera- I tura aerului va scădea uşor, în special în nordul Moldovei ; miinimele vor oscila între 5 şi 10 grade,iar maximele intre 15 şi 22 grade. ORIZONTAL ! 1. Maşină agricolă complexă — Grîu măcinat mai gros ; 2. Lanuri — Cereale boabe; 3. Formaţie de cooperatori şi mecanizatori — Ion Creangă ; 4. Lemn la cobză — Vetrele plinii ; 5. Erbacee comestibilă — Povară de porumb ; 6. Soare ! — Mijloace de transport în temă ; 7. Calapod — La Costuleni ! — Apă lungă ... Grădinari ; 8. Buruiană — Plisc — Din nou ; 9. Specie de grîu — A separa boabele ; 10. Hambar pentru cereale — Separatorul. VERTICAL : 1. Piramidă ... de snopi — Veterinar (abr.) — Făină cu apă ; 2. La ogor I — Lucrare de întreţinere ; 3. Motoretă românească — Trecut cu plugul ; 4. Grînarul patriei — Şi ; 5. îmbunătăţit funciar ; 6. Excrescenţă — Minim garantat in C.A.P. ; 7. A crea noi soiuri ; 8. Grigoraş Dinicu — Serveşte ! — Protejează altoiul; 9. Pămînt fertil — La joc ! — Vezi, la sat ! ; 10. Boabe de grîu — Mecanic la I.M.A. ; 11. Tortei — Sat ; 12. Unealtă agricolă — Livadă (reg.). VIOREL VÎLCEANK DEZLEGAREA JOCULUI APARUT IN NR. 9537 ORIZONTAL : 1. Adonis — Cj 2. Frumoasă; 3. Ral — Dres; 4. Og — J — Mit; 5. Dorit — Ne ; 6. Isanos — L; 7. Tt — Dragă ; 8. Aed — Star.