Flacăra Iaşului, septembrie 1977 (Anul 33, nr. 9617-9642)

1977-09-01 / nr. 9617

PAGINA A IV-A Manifestări consacrate Centenarului independenţei de stat şi sărbătorii naţionale a României Continuă seria manifestărilor organizate în diferite ţări ale lumii în cinstea celor două mari evenimente sărbătorite de poporul român în acest an — Centenarul independenţei de stat a României şi a 33-a aniversare a zilei de 23 August. La Casa de cultură a Fabricii de rulmenţi,nr. 1 din Moscova a fost inaugurată o expoziţie de grafică românească contemporană, în cadrul manifestărilor din Republica Socialistă Cehoslovacă consacrate zilei de 23 August şi Centenarului independenţei de stat a României, la Praga a avut loc vernisajul expoziţiei de tapiserie contemporană românească. In suita de manifestări organizate la Ciudad de Mexico în cinstea zilei de 23 August, la sediul Centralei sindicale Congresul Muncii din Mexic a avut loc o gală de filme româneşti. Au fost prezentate, între altele, filmele „Gigantul de la gurile Dunării“ şi „Mănăstirile din nordul Moldovei“, precum şi un film documentar privind viaţa şi activitatea tineretului din patria noastră. (Agerpres) • • Convorbiri Hua Kuo-fen PEKMN 31 (Agerpres) Hua Kuo-fen, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze, şi Iosip Broz Tito, preşedintele Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, între preşedinţii şi I. B. Tito preşedintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, au avut convorbiri, miercuri dimineaţa, la Pekin, transmite agenţia China Nouă. Ei au procedat la un schimb de vederi amplu asupra problemelor de interes comun. • • Comunicat comun cehoslovaco-iranian PRAGA 31 (Agerpres) Procesul destinderii internaţionale, care trebuie să devină ireversibil, este deosebit de important pentru toate statele lumii, indiferent de situarea lor geografică, mărimea sau orînduirea lor socială, se spune în comunicatul comun dat publicităţii la încheierea convorbirilor dintre Gustav Husak, preşedintele R.S. Cehoslovace, şi şahinşahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, care a efectuat o vizită oficială în Cehoslovacia. Cei doi şefi de stat au relevat ✓ importanţa respectării în relaţiile dintre state a principiilor suveranităţii şi independenţei, a renunţării la forţă sau la ameninţarea cu forţa, a neimixtiunii în treburile interne, a extinderii cooperării pe multiple planuri pe baza egalităţii şi avantajului reciproc. Comunicatul evidenţiază importanţa respectării prevederilor Actului final de la Helsinki şi a extinderii aplicării lor asupra altor regiuni ale lumii, precum şi necesitatea completării destinderii politice prin destinderea militară. Părţile s-au pronunţat împotriva fabricării şi producerii de noi tipuri de arme de distrugere în masă şi pentru înfăptuirea de paşi concreţi pe calea dezarmării. ----------------------- - - ----------------------- întrevederi franco-spaniole la Paris PARIS 31 (Agerpres) Preşedintele Franţei, Valery Giscard d’Estaing, a avut miercuri o întrevedere cu preşedintele guvernului Spaniei, Adolfo Suarez, aflat într-o vizită oficială la Paris. Intr-o declaraţie oficială franceză, dată publicităţii după întrevedere, se arată că una din temele principale ale discuţiilor a constituit-o cererea Spaniei de aderare la Comunitatea Economică (Vest)Europeană. In document se menţionează că Franţa sprijină admiterea Spaniei în Piaţa comună. Cronica lunii august - EVENIMENTE EXTERNE (urmare din pag. 1) uie şi popoarele .. noastre, Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. — La şedinţa sa din 8 august — sublinia cu satisfacţie faptul că şi de această dată convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Leonid Ilici Brejiiev au exprimat hotărârea P.C.R. şi P.C.U.S., a României şi a Uniunii Sovietice, a popoarelor celor două ţări de a acţiona pe mai departe pentru promovarea, le multiple planuri, a raporturilor de conlucrare multilaterală, pentru extinderea şi adîncirea relaţiilor şi cooperării economice, îndeosebi în producţie. Totodată Comitetul Politic Executiv a relevat însemnătatea deosebită a schimbului de opinii intre conducătorii de partid şi de stat ai celor două ţari în probleme actuale ale vieţii internaţionale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti, ale întăririi cooperării internaţionale. Preocupării statornice pentru lărgirea colaborării României cu toate statele socialiste i se circumscrie şi mesajul de felicitare adresat de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, tovarăşului Hua Kuo-fen, preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez cu prilejul încheierii cu succes a lucrărilor celui de-al XI- lea Congres naţional al Partidului Comunist Chinez. In mesaj se arată, printre altele, că „Pornind de la hotărîrea noastră comună de a dezvolta pe un plan superior relaţiile româno-chineze, îmi exprim convingerea fermă că prietenia şi solidaritatea revoluţionară, colaborarea multilaterală dintre partidele şi ţările noastre se vor amplifica şi adinei tot mai mult spre binele ambelor noastre popoare, în interesul cauzei generale a socialismului, păcii şi colaborării internaţionale“. O constantă fundamentală a întregii activităţi internaţionale a P.C.R. o constituie solidaritatea activă cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, preocuparea pentru întărirea coeziunii mişcării comuniste, pentru dezvoltarea colaborării cu toate partidele progresiste, democratice. Prezenţa în patria noastră în luna august a tovarăşilor Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, Giancarlo Paretta, membru al Direcţiunii şi Secretariatului Partidului Comunist Italian, Jack Waddis, membru al Comitetului Politic al Partidului Comunist din Marea Britanie, Enrico Manca, vicesecretar naţional al Partidului Socialist Italian, convorbirile purtate cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se înscriu ca semnificative expresii ale acestei orientări. Pe agenda evenimentelor lunii august s-au înscris, totodată, vizita primului ministru al Guvernului român in Finlanda, a primului ministru al statului Israel în România, prezenţa la Bucureşti a unui şir de reprezentanţi de seamă ai unor state din diferite continente, ca şi prezenţa unor delegaţii române în diverse ţări — toate reflectînd consecvenţa cu care România acţionează pentru extinderea colaborării cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială, în interesul asigurării păcii şi colaborării internaţionale, cizează că la 4 octombrie vor începe lucrările reuniunii de la Belgrad. Ca urmare a discutării propunerilor şi sugestiilor formulate de către un mare număr de delegaţi, printre care şi delegaţia română, s-a ajuns la elaborarea unei ordini de zi corespunzătoare, clare, ce crează cadrul pentru desfăşurarea în bune condiţiuni a reuniunii. Tot în această lună, între 22—26 august, s-a desfăşurat la Lagos, capitala Nigeriei, sub egida Naţiunilor Unite şi a Organizaţiei Unităţii Africane, Conferinţa mondială împotriva apartheidului. In declaraţia adoptată prin consens este condamnată cu hotărîre politica de apartheid şi rasism în toate formele ei de manifestare, arătîndu-se că principalul promotor al rasismului şi colonialismului în sudul Africii este Republica Sud- Africană. Conferinţa de luptă împotriva apartheidului a adoptat propunerea de a se proclama anul 1978 drept an internaţional de luptă împotriva apartheidului. Subliniind ataşamentul său profund, solidaritatea sa militantă, poziţia consecventă a partidului şi statului nostru, România socialistă a participat activ atît la pregătirea, cit şi la lucrările conferinţei de la Lagos. O puternică manifestare a solidarităţii cu lupta împotriva apartheidului dusă de poporul sud-african, a sprijinului multilateral şi constant acordat de poporul nostru mişcării de eliberare din Africa de Sud, o reprezintă Mesajul adresat conferinţei de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. „România — se arată în mesaj — condamnă cu fermitate politica de apartheid şi discriminare rasială practicată în Africa de Sud, se pronunţă pentru abolirea acestei politici, îşi exprimă sprijinul şi solidaritatea cu toţi luptătorii pentru libertate, a acordat şi acordă sprijin politic, diplomatic, moral şi material mişcărilor de eliberare naţională din Africa australă pentru asigurarea dreptului imprescriptibil al popoarelor la autodeterminare, pentru a-şi asigura viaţa conform voinţei şi aspiraţiilor lor proprii“. In Orientul Mijlociu, hotărîrea guvernului israelian din 14 august privind introducerea legislaţiei israeliene în domeniul serviciilor publice în Cisiordania şi Gaza, precum şi măsura adoptată la 17 august de a înfiinţa încă trei aşezări israeliene pe malul de vest al Iordanului au trezit sentimente de legitimă dezaprobare şi îngrijorare în rîndul opiniei publice din ţara noastră, ca şi în cercuri largi ale opiniei publice mondiale. Aceasta, cu atît mai mult cu cit ele survin într-un moment în care se depun eforturi intense pentru găsirea unei soluţii politice a conflictului din Orientul Mijlociu şi pentru amorsarea negocierilor, inclusiv prin reluarea Conferinţei de pace de la Geneva. In Declaraţia Agenţiei Române de Presă „Agerpres“ este exprimat ecoul de dezaprobare stîrnit în rîndul opiniei publice din ţara noas- I tră, în legătură cu măsurile adoptate de guvernul israe- i lian. Instaurarea unei păci drepte şi durabile In Orien- , tul Mijlociu impune, aşa cum a susţinut întotdeauna România socialistă, retragerea trupelor israeliene din teritoriile ocupate în urma războiului din 1967, recunoaş- | terea intereselor şi aspira- I tiilor legitime ale poporului I arab palestinian, inclusiv a I dreptului său de a-şi crea un stat naţional propriu, asigurarea independenţei şi suveranităţii tuturor ţărilor din regiune. Principale deziderate ale vremurilor noastre Multiple evenimente pe arena internaţională desfăşurate in perioada la care se referă cronica de faţă atestă participarea activă şi constructivă a României socialiste la dezbaterea marilor probleme ale contemporaneităţii. Una din problemele cardinale care preocupă in cel mai înalt grad popoarele continentului nostru este asigurarea securităţii europene. După curţi se ştie, la Belgrad, în ziua de 5 august, la capătul a 50 de zile de activitate intensă, s-au încheiat lucrările întîlnirii pregătitoare a reuniunii generaleuropene prevăzută a începe în toamna acestui an, tot în capitala Iugoslaviei. Opinia publică din ţara noastră a luat cunoştinţă cu satisfacție de rezultatele intîlnirii pregătitoare din capitala iugoslavă, văzînd în hotărîrile adoptate o nouă confirmare a posibilităților pe care le oferă conlucrarea în spirit constructiv, democratic a statelor. In documentul final adoptat prin consens — principiu de bază ce s-a impus în lucrările forumului european — se pre Tur de orizont I . La Sofia a avut loc, între 16—18 august, consfătuirea consultativă a adjuncţilor de miniştri şi a altor cadre de conducere din ministerele afacerilor externe ale unor ţări socialiste, unde s-a făcut un schimb de păreri cu privire la chestiuni actuale ale activităţii O.N.U. şi în legătură cu probleme ale celei de-a XXXII-a sesiuni a Adunării Generale. 0 După 13 ani de dificile negocieri, Statele Unite şi Panama au anunţat că au ajuns la un acord de principiu în legătură cu toate problemele importante, în ceea ce priveşte un nou tratat asupra Canalului. La Nairobi, capitala Kenyei, și-a început lucrările la 29 august Conferința O.N.U. privind combaterea deserturilor. Redacţia : str. Vasile Alecsandri nr. 8. Telefoane: secţia politică—socială : 14127 ; secţiile industrială şi agrară : 16435 ; secţiile cultură—învăţămînt—sport şi administrativă : 13286. FLACĂRA IAȘULUI Spyros Kyprianou, ales preşedinte al Ciprului NICOSIA 31 (Agerpres) Spyros Kyprianou, care a deţinut, cu titlu interimar, funcţia supremă în Cipru, după decesul, la 3 august, al arhiepiscopului Makarios, a fost ales miercuri preşedinte al ţării pînă la expirarea mandatului, în februarie 1978. • NAŢIUNILE UNITE 31 (Agerpres) — Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite s-a întrunit miercuri într-o şedinţă extraordinară pentru a examina problema cipriotă. Reuniunea Consiliului a fost convocată la cererea guvernului Republicii Cipru, care a atras atenţia asupra deteriorării situaţiei din insulă şi asupra necesităţii reglementării paşnice şi echitabile a problemei cipriote. O LAGOS Alegătorii nigerieni s-au prezentat, miercuri, la urne, pentru desemnarea celor 203 deputaţi în Adunarea Constituantă, a anunţat postul de radio Lagos — citat de agenţia Reuter. Adunarea Constituantă — precizează sursa menţionată — va avea misiunea de a pregăti şi adopta noua Constituţie a ţării, care se află, de 11 ani, sub conducerea militarilor. Şeful statului, general-locotenentul Olusegun Obasanjo, a anunţat că puterea politică va fi transferată civililor pîrnă în octombrie 1979. O SOFIA Stanko Todorov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Bulgaria, l-a primit pe Fadl Muhsin Abdullah, ministrul de finanţe al R.D.P. a Yemenului, aflat în vizită la Sofia. Agenţia B.T.A. precizează că au fost analizate, cu acest prilej, probleme referitoare la colaborarea industrială şi comercială dintre cele două ţări. 0 BOGOTA După cum informează agenţia France Presse, în ultimele două zile au avut loc ciocniri între poliţie şi greviştii de la rafinăria de petrol de la Barrancabermeja, din sud-estul Columbiei, peste 40 muncitori fiind arestaţi. La această acţiune, declanşată în vederea susţinerii revendicărilor privind încheierea unor noi contracte colective de muncă, participă peste 5 000 de muncitori. 0 MOSCOVA Delegaţia Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, condusă de Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al O.E.P., şi-a încheiat miercuri vizita efectuată în Uniunea Sovietică, anunţă agenţia T.A.S.S. C BRUXELLES Muncitori ai unei uzine siderurgice belgo-luxemburgheze ameninţată de faliment au participat miercuri la o demonstraţie la Bruxelles, în faţa sediului Pieţei comune vest-europene. O delegaţie a manifestanţilor a fost primită de Etienne Davignon, membru al Comisiei C.E.E. însărcinat cu soluţionarea „dosarului în problemele siderurgice“, sector aflat în dificultate în ţările Pieţei comune. 0 MOSCOVA In Uniunea Sovietică, a fost lansat marţi satelitul de telecomunicaţii „Molnia- 1“. El este destinat să asigure, o bună funcţionare a legăturilor telefonice şi telegrafice, precum şi transmiterea prograimelor televiziunii centrale prin reţeaua „Orbita“ în localităţi sovietice din Extremul Orient. Asia şi nordul U.R.S.S.  DELHI O epidemie de malarie s-a extins în proporţii alar- mante la Delhi, informează agenţia indiană de presă Samachar. Astfel, de la începutul anului au fost înregistrate 94 000 de cazuri. Se semnalează, de asemenea, peste 13 000 cazuri şi în statul Himachal-Pradesh, din nordul Indiei. • LUSAKA în prezența șefului statului zambian, Kenneth Kaunda, recent a avut loc inaugurarea hidrocentralei de la Kafue. * —-——-----— ÎNTREPRINDEREA de-----------------------CONFECŢII IAŞI selecţionează candidaţi pentru şcoala de maiştri pentru următoarele meserii : — Confecţioneri îmbrăcăminte — 2 maiştri—Grupul şcolar Iaşi, — Mecanici — 2 maiştri — Grupul şcolar Tg. Mureş, — Tricoteri — 10 maiştri — Grupul şcolar Satu-Mare, — Finişori — 2 maiştri — Grupul şcolar Arad. Tovarăşii vor fi selecţionaţi pentru întreprinderea de stofă tricotată din Tg. Frumos. )-----— COOPERATIVA „TEHNICA CONFECŢIEI“-----IAȘI cooptează urgent: — 20 confecţioneri calificaţi pentru producţie de serie. Condiţii de angajare : solicitanţii vor avea domiciliul stabil în municipiul Iaşi. —------GRUPUL ÎNTREPRINDERILOR DE -—----------- GOSPODĂRIE COMUNALA SI LOCATIVA 1 AL JUDEȚULUI IAȘI organizează în ziua de 9 septembrie 1977, ora 8, la sediul grupului din Iași, str. N. Gane nr. 22 A, un con- curs pentru ocuparea următoarelor posturi: 1 inginer principal II — pentru biroul lucrări noi, — 1 tehnician principal — pentru biroul lucrări noi, edilitare şi locuinţe, — 1 inginer — pentru personalul de supraveghere, — 1 chimist — pentru biroul C.T.C. şi laboratoare. Condiţiile, conform legilor 12/1971 şi 57/1974 Cei interesaţi vor depune pînă la data de 7 septem- tbrie 1977, cerere însoţită de o copie a capitolului IX L din carnetul de muncă, prezentarea unei copii şi ori- ? i ginalul actelor de studii. II Relaţii suplimentare se pot lua zilnic de la serviciul la plan. ^ edilitare şi locuinţe, — 1 inginer principal Idilitare şi locuințe, 1 ’ ^.. " • pentru biroul lucrări noi, e-* \ * Tiparul : întreprinderea poligrafică Iași, str. Vasile Alecsandri nr. 6. Telefon 14629.