Flacăra Iaşului, ianuarie 1978 (Anul 34, nr. 9722-9746)

1978-01-03 / nr. 9722

PAGINA A III A I FLACARA Revelion 1978 Bucurie şi încredere în viitor Rădăcini revoluţionare adînci Oamenii muncii, satisfăcuţi de un an cu rezultate bune in toate domeniile de activitate şi avînd in faţă o perspectivă largă şi sigură deschisă de Conferinţa Naţională a partidului, au petrecut revelionul aşa cum le stă bine celor ce-şi croiesc o viaţă nouă, fericită, cu propriile lor forţe, liberi şi stăpîni în patria lor socialistă. Maistrul Mihai Adam, de la Combinatul de fibre sintetice, care şi-a petrecut revelionul împreună cu tovarăşii săi de muncă în impunătoarea sală a cantinei combinatului, ne vorbeşte despre premierele industriale din combinat în cursul anului 1977, subliniind : „Hotârîrile Conferinţei Naţionale ne îndeamnă să mergem mai departe, cu paşi tot mai mari, pe calea extinderii tehnicii noi pusă în slujba creşterii eficienţei economice a producţiei Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu din această noapte a Anului Nou ne îndeamnă, de asemenea, să facem saltul revoluţionar de la acumulările cantitative la o calitate nouă în întreaga activitate de construire a socialismului, înţeleg prin aceasta nu numai progresul ce trebuie să-l facem în tehnologie, ci şi progresul ce trebuie să-l facem în munca cu oamenii, pentru dezvoltarea continuă a democraţiei socialiste“. Despre imperativul transformării cantităţii intr-o nouă calitate ne vorbeşte şi Elena Vicol, muncitoare în acest mare combinat : „Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu este plin de optimism, ne arată cu claritate ce am realizat pînă acum şi ce avem de înfăptuit de acum înainte, pentru ca ţara noastră să atingă în anii următori nivelul ţărilor cu dezvoltare medie“. Alături de chimişti au venit să petreacă revelionul, aici, la C.F.S., şi metalurgiştii. Directorul tehnic al întreprinderii metalurgice, ing. Eugen Oprea, îşi expune gîndurile pentru noul an ! „Chemarea pentru o nouă calitate a devenit lege în întreprinderea metalurgică. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu ne-a cerut să ridicăm nivelul de valorificare a metalului în 1978 cu 30 la sută. Am elaborat un program special pentru atingerea acestui obiectiv şi am trecut la aplicarea lui în practică, în mod deosebit vom spori capacitatea de zincare a ţevilor, vom îmbunătăţi performanţele tehnice ale produselor noastre, odată cu diversificarea lor“. La Combinatul de utilaj greu „Nicolina“ revelionul s-a sărbătorit sub semnul vizitei din septembrie 1977, în această unitate, a secretarului general al partidului. Tînărul muncitor Sandu Tonei, care lucrează la prototipuri, este mîndru de aprecierile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu noilor utilaje create la „Nicolina“ şi se angajează în numele colectivului. „Ne vom strădui, în continuare, să răspundem cerinţelor partidului pentru a crea noi tipuri de maşini şi utilaje, pentru a întări economia naţională“. Inginerul Constantin Blanaru, şeful serviciului de investiţii, privind dezvoltarea viitoare a Combinatului de utilaj greu, ne spune : „Cu ajutorul constructorului ne vom strădui să devansăm cît mai mult intrarea în funcţiune a capacităţilor productive ale combinatului. In acest fel răspundem sarcinilor trasate de Conferinţa Naţională, a obiectivelor de care ne-a reamintit conducătorul nostru In Mesajul său adresat poporului. în prima lună a anului In care păşim, tovarăşul Nicolae Ceauşescu va implind virsta de 60 de ani şi 45 de ani de activitate revoluţionară. Aş vrea ca, in numele colectivului nostru, să-i urez ani mulţi, fericiţi, pentru binele poporului şi patriei noastre şi să-l asigur că la viitoarea vizită pe platforma combinatului va găsi îndeplinite sarcinile cu privire la punerea în funcţiune înainte de termen a capacităţilor de producţie. H. PETRESCUI Cîntec, joc şi multă veselie. Iată atmosfera din noaptea revelionului la C.F.S. Foto : L. STRATULAT în jurul meselor, toastînd pentru noi succese Numeroşi oameni ai muncii au petrecut noaptea de revelion în unităţile alimentaţiei publice ieşene, care s-au străduit să fie gazde primitoare, ospitaliere. Am întîlnit cunoştinţe mai vechi — muncitori, tehnicieni, ingineri, alţi oameni ai muncii din întreprinderile şi Instituţiile ieşene care s-au adunat în jurul meselor încărcate cu preparate culinare tradiţionale pentru a cinsti succesele obţinute în anul 1977 şi a întîmpina noul an împreună, aşa cum tot împreună vor realiza mobilizatoarele sarcini din acest al treilea an al cincinalului. Atmosferă de bucurie și veselie întîlnim la restaurantul „Cotnari“ unde-i vedem pe unii muncitori de la I.P.L., de la C.U.G. „Nicolina“, din întreprinderile textile ieșene. Pentru ca ei să se simtă cit mai bine, activitatea de servire este coordonată de şefii unităţii, dar şi de directorul comercial al I.C.S.A.P. — tov. loan Stratulat — care ne spune că în noaptea de revelion, la unităţile întreprinderii muncesc peste 150 de ospătari, 100 de bucătari, 20 de şefi de unităţi etc. Şase maşini de serviciu sunt pregătite tot timpul pentru eventuale noi aprovizionări. Poposim şi la modernul complex comercial „Traian“. La restaurantul „Iaşul“, circa 400 de oameni de diferite profesii şi vîrste sărbătoresc aşa cum se cuvine cumpăna dintre ani. Li se oferă icre negre, păstrăvi, friptură de purcel de lapte etc. Toţi mesenii sunt mulţumiţi. Altfel nu se putea şeful unităţii, Nicolae Ţugurlan, este la al 25-lea revelion In unitate, la datorie. Alături, la restaurantul „Traian“, multă veselie. La o masă 11 Întîlnim pe ing. Gh. Anghel, de la I.A.S. Bucium. „Mai este jumătate de oră din acest an. A fost un an bun, am obţinut rezultate bune. Aş dori ca şi în 1978 să obţinem succese remarcabile, şi le vom obţine negreşit“. Traversăm Piaţa Unirii şi Intrăm în restaurantul „Unirea“. , Aici, tinerii şefi de unitate, fraţii Constantin şi Mihai Cîrdei, coordonează activitatea de servire a celor 400 de oaspeţi (lucrători de la C.F.S., I.V.V., I.A.S. Popricani etc.) printre care şi grupuri de turişti străini din R. P. Chineză şi Libia. Mîncărurile pregătite de cei 12 bucătari primesc din partea consumatorilor aprecieri deosebite. Se apropie ora 12. In faţa televizoarelor, amplasate în holul unităţii, se adună numeroşi meseni să audieze Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Tehnicianul principal, Traian Ichim, de la Regionala de căi ferate ne spune : „Doresc să-l aud şi să-l văd pe cel mai iubit fiu al poporului, să urmăresc tradiţionalul mesaj adresat, la hotarul dintre ani, de conducătorul ţării, oamenilor muncii“. Lingă el, muncitorul constructor C-tin Toma: „Sunt nerăbdător să aud cuvintele pline de căldură şi de optimism ale secretarului general al partidului“. După ora 12 atmosfera de bucurie şi veselie continuă in toate unităţile vizitate.. (Bolta rece, Casa vînătorului, Familial, Motel, Hanul Trei sarmale). IOAN ŞCHIOPU háti IJJO 0ic.ii.~c iiNríScu“ -7"v~ .ff. ‘HU? Drum bun ! *-------— Ca de obicei, feroviarii au fost la datorie şi In noaptea-hotar, moment pe care au ţinut să-l marcheze tocmai prin lipsa oricărui eveniment deosebit, aşa cum cere disciplina In acest important sector. Iată clteva dintre reuşitele turei dintre ani, ciţiva dintre autorii lor. La Depoul Iaşi, au fost echipate 18 locomotive, primul tren al anului fiind condus de mecanicii E. Caragiu şi G. Boşoga. In Staţia Iaşi, inginerul Vasile Ieremia, prima dată de serviciu la un revelion, l-a avut drept ajutor pe Gr. Sorohan, aflat la cel de-al 27-lea revelion din cei 38 de ani de serviciu ! Au fost expediate 71 de trenuri. I* Staţia Socola, şeful de tură Ilie Bălan, pentru a 18-a oară de serviciu In ultima noapte a unui an, a triat 26 de trenuri, însumînd peste 1500 de vagoane. Tot aici, au fost compuse şi expediate 15 trenuri cintărind peste 19 000 de tone mărfuri , produse ale industriei ieşene, aşteptate în toată ţara. Atât şeful Staţiei, Gh. Chipere, cit şi şeful de tură Gh. Batista au făcut primul lor revelion în producţie. „Am muncit împreună, petrecem împreună“ Noapte® de hotar a fost primită sărbătoreşte şi de către oamenii muncii din agricultura judeţului nostru. n acest moment sărbătoresc, gîndul lor s-a Îndreptat cu recunoştinţă spre partid, spre conducătorul nostru iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Mesajul adresat întregului popor de către cel mai iubit fiu al României a constituit încă un prilej ca fiecare dintre ei să se angajeze cu toată puterea şi capacitatea de muncă în realizarea cu succes a măreţelor obiective stabilite de Conferinţa Naţională a partidului. Acesta este de fapt ţelul nostru, al fiecăruia. A munci mai bine, înseamnă a trăi mai bine. Rezultatele obţinute în anul care a trecut au demonstrat încă o dată că forţa noastră este îndreptată spre un singur scop : înflorirea şi dezvoltarea scumpei noastre patrii. Cu hotărârea de a-şi spori substanţial eforturile au sărbătorit Anul Nou şi lucrătorii de la I.A.S. Iaşi. Şeful fermei de la Dancu, comunistul Vasile Hriţcu, ne-a spus că ingrijitorii-mulgători de aici s-au angajat să pună la dispoziţia populaţiei in anul 1978 cantităţi sporite de lapte, mult mai mult decit au livrat în anul care a trecut Din nou împreună au fost in noaptea de hotar şi lucrătorii de la întreprindere® de stat „Avicola". „în anul care a trecut, ne-a spus tov. Neculai Pricopoaie, secretarul biroului organizaţiei de partid de aici, am realizat cu 250 de tone carne de pui şi 650 de tone carne industrializată mai mult decit prevederile iniţiale. în acest an, rezultatele muncii noastre trebuie să fie şi mai mari Şi noi, ca fiecare cetăţean al ţârii, trebuie să ne aducem din plin contribuţia la progresul vieţii noastre. Pentru partid, călăuzitorul nostru iubit, au toastat şi mecanizatorii de la S.M.A. Răducăneni. Pentru ei, cele 2,5 milioane de lei venituri obţinute in anul 1977 peste plan nu mai constituie un record. De fapt, ei îşi apreciază calitatea muncii după producţiile agricole obţinute de CA.P.-urile pe care le deservesc. Acesta este cel mai concret răspuns dat chemării conducerii noastre de partid şi de stat adresate oamenilor muncii din agricultură. Un an nou, un an care ne duce spre mai bine a fost aşteptat şi întîmpinat sărbătoreşte peste tot Ţăranii cooperatori din Ţibăneşti şi Ruginoasa, din multe alte aşezări rurale din judeţ au ascultat împreună Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în noaptea de Anul Nou. La Ruginoasa, locul întîlnirii a fost restaurantul din comună. „Am muncit împreună, petrecem împreună!“ ne-a spus tov. Ion Trotuş, şeful fermei din Rediu. Primul pahar de vin l-au ciocnit pentru mai binele lor şi al ţării şi familiile ţăranilor cooperatori Vasile Batincu şi Elena Ciobanu. Pentru muncă, pentru fericire au toastat şi tractoriştii Dumitru Rotaru şi Vasile Trotuş. ANDREI BRATU Ani mulţi, fericire şi bunăstare. Iată urările tuturor celor care au fost cu pluguşorul in curtea ţăranului cooperator Dumitru Butnaru din Bivolari. De gardă pentru semeni La Iaşi, de gardă în noaptea de revelion au fost Spitalul clinic de obstetrică şi ginecologie (clinica I — Maternitatea), clinicile I medicală a IlI-a chirurgie dela Spitalul clinic nr. 1, Spitalul de urgenţă, cu două clinici, Spitalul clinic de pediatrie, precum şi farmaciile nr. 2, 7 şi 43. In noaptea de Anul Nou s-au născut 18 copii, 10 băieţi şi 8 fete. La ora 0 a văzut lumina ... noului an ,o fetiţă de 2 750 de grame — Doina Ninerică. Medicii M. Fiorea, M. Aldea şi I. Bordeş, ajutaţi de personalul mediu, au căutat, şi au reuşit, « toţi micii cetăţeni născuţi în această noapte să intre in noul an sănătoşi. Cea mai grea naştere a mamei Anca Hrubaru, de 28 ani, de la I.T.C.I., care are an băieţel de 3 800 de grame. O gardă normală a fost şi la Spitalul nr. 1. La clinica medicală au fost internaţi 9 pacienţi, toţi aflaţi acum in afară de orice pericol. La chirurgie au fost făcute 15 internări, cazurile cele mai grave, medicii Romeo Răileanu, Constanţa Berbeleu şi celelalte cadre medicale de gardă făcîndu-şi datoria cu Înalt profesionalism. La Spitalul de urgenţe aflăm că cele mai multe din internări s-au datorat, ca şi în alţi ani, exploziilor provocate de pocnitori. Şi personalul medical de la Spitalul clinic de pediatrie a tratat cu multă a-*tenţie pe micii pacienţi aflaţi în suferinţă. Dar şi celelalte spitale, care nu au fost de gardă, au primit şi tratat prompt cazurile speciale : Spitalul de neurochirurgie, Spitalul nr. 2, cel de psihiatrie. Ca întotdeauna, Staţia judeţeană de salvare a fost la post : 137 de chemări (9 din judeţ). 16 maşini de serviciu, 2 medici, 13 asistente au lucrat în noaptea revelionului. Câteva nume de şoferi, luaţi, evident, la înttmplare : Mihai Buzilă, Ion Gavriluță, Mihai Manoliu, Gh. Olaru, Manoale Bodron. p. solceanu Urări pentru cei dragi In noaptea de revelion s-au aflat la datorie şi telefonistele Felicia Tănasă, Elena Chiţac, Maria Burduja, Rodica şi Mariana Andronie, Constanţa Baom, Valeria Andreescu. Ele au realizat peste 700 de legături telefonice cu localităţi din toate colţurile ţării. Prima convorbire telefonică din anul 1978 a fost făcută imediat după ora 12 între un ieșean și un rob mascan. Gînduri îndrăzneţe, tinereşti Ca in fiecare noapte hotar a anului, tinerii din Iaşi şi-au dat întîlnire la Casa de cultură a tineretului şi studenţilor. Cei peste 600 de participanţi s-au intîlnit pentru a petrece după datina străbună noaptea revelionului, noaptea cînd fiecare lasă în urmă ceva bun, pentru a face loc la ceva şi mai bun. Un an, 1977, care a însemnat mult şi multe pentru fiecare în parte şi pentru toţi la un loc. Un an, 1978, în care fiecare păşeşte cu dorinţa de a înregistra noi satisfacţii in muncă şi în viaţă, de a fi pace in lume, pace pentru care luptă cu atîta abnegaţie România, în frunte cu preşedintele ei. Dar să aflăm şi gîndurile cîtorva tineri aflaţi la mese. Ion Huţanu, muncitor, secretarul comitetului U.T.C. de la întreprinderea de antibiotice: „Mă aflu aici, în această noapte festivă, împreună cu soţia. Anul 1977 mi-a adus satisfacţii. Am iniţiat o brigadă a activului U.T.C. din întreprindere, cu care am obţinut frumoase rezultate. Pentru 1978 îmi doresc să obţinem cu această brigadă cu mai bune rezultate în cadrul Festivalului naţional „Cântarea României“. Aurica Bulgaru, inspector principal de personal, secretarul comitetului U.T.C. de la Combinatul de morărit şi panificaţie . „Anul 1977 ? Da. Mi-a adus şi mie bucurii. Am absolvit o şcoală de partid la Bacău, m-am mutat în apartamentul proprietate personală. Ce-mi doresc pentru anul ce bate la uşă ? Să mă căsătoresc (sînt aici cu viitorul soţ) şi, ca toată lumea, ne dorim şi copii. Să fie pace în lume şi bunăstare pe pămînt“. Dănuţ Grecu, electrician, secretarul comitetului U.T.C. de la întreprinderea metalurgică : „în 1977 am primit ultima categorie de remuneraţie, a VI-a, în meseria mea. Cîştig bine, sunt mulţumit. Pentru 1978 ? îmi doresc un cămin şi să reuşesc la examenul de admitere la Politehnică“. Aceleaşi gînduri de bine şi de mai bine ni le-au împărtăşit şi eleva Aurora Turcu, tehnicianul Simion Ciuruşniuc şi alţii. între timp, tinerii cu tradiţionalul pluguşor, în pocnete de harapnice şi sunete de zurgălăi, urau pe cei de la mese : „Vine Anul Nou în ţară / Ca un zvon de primăvară / Trageţi brazdă mai cu spor / Pentru paşnic viitor / Pentru dîrz şi drept popor/Pentru demn conducător“. Nu mult după aceea, posturile de radio şi televiziune au transmis Mesajul de Anul Nou al secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Pe feţele tuturor se putea citi minduna, mulţumirea că trăiesc mari evenimente, laolaltă cu ţara. Noapte — hotar, plină de bucurii. Tineretul ieşean a dansat, unii au cîştigat la tombolă, au fost audiate momente vesele care au stîrnit ropote de aplauze. A fost şi o seară a datinilor, au fost alese cu mare greutate (atitea fete frumoase şi atîţia băieţi subiectivi) două „miss revelion“. După cum din sală au fost cooptaţi, la diferite întreceri artistice, amatori care au stîrnit ropote de aplauze sau de... ris. Sau şi una şi alta, în această noapte bilanţ totul e mai frumos, totul e mai firesc. Să nu-i uităm pe organizatori, Comitetul municipal Iaşi al U.T.C., care au fost la înălţime. După cum nici pe tinerii Mihail Chitic şi Victorel Gheorghiu (şefii unităţii „Lacto-vegetarian“ din Piaţa Unirii), care, impreuună cu personalul de serviciu, au organizat o masă excelentă şi o servire exemplară. PAUL PETRUSCA