Flacăra Iaşului, iunie 1978 (Anul 34, nr. 9849-9874)

1978-06-01 / nr. 9849

Zina internaţionala «» copilului Mlădite în corola de lumini a ţării în ajunul a acestei prime zile estivale, care este şi Ziua internaţională a copilului, am vizitat cîteva dintre unităţile preşcolare şi şcolare,dar întîlnirea, fie şi cu numai o mică parte din cei 29 856 de micuţi cuprinşi în grădiniţele judeţului şi din cei 120 891 elevi ai claselor I—VIII, este relevantă pentru grija şi dragostea cu care sunt ocrotiţi cei mai gingaşi muguri ai patriei. I-am văzut în acest anotimp al înfloririi trandafirilor, la fel de puri şi îmbujoraţi, in moderna şi eleganta creşă nr. 22 unde, ca în atîtea alte unităţi de acelaşi fel, primesc cea mai atentă îngrijire (clişeul nr. 1), i-am întîlnit apoi la grădiniţa cu program prelungit nr. 26, la fel de spaţioasă şi bine dotată, unde lucrau de zor in cadrul unorjocuri de construcţii la liberă alegere (clişeul nr. 2), pentru ca mai tîrziu la atelierul interşcolar nr. 1, să poposim în mijlocul „micilor meşteri mari“ de la Şcoala generală nr. 24. Pretutindeni, ţinindu-se seama de particularităţile vîrstei, li se deschide celor mici gustul pentru deprinderile practice, spiritul de inventivitate, încrederea în forţa tehnicii şi ştiinţei, în posibilitatea descoperirii şi dominării fenomenelor naturii, în imensele resurse de creativitate umană. De la concursuri ca „Bucuria copiilor“ ale şoimilor patriei (clişeul nr.13), şi pînă la cel al pionierilor, simbolic intitulat „Ştiinţa, tehnica şi viitorul“, toate vizează lărgirea universului de cunoaştere, modelarea noului tip de om caracterizat de armonie şi echilibru, stăpîn pe cunoştinţe practice şi, în acelaşi timp, deschis spre valorile umaniste, patriot înflăcărat, inimă din inima poporului. Intilniri sub genericul „De la comunişti învăţăm cutezanţa“, expoziţii pioniereşti pe tema „Sub flamurapartidului, creştem odată cu ţara“ oferă copiilor noştri lecţia vie a patriotismului şi internaţionalismu- lui, încă 600 de locuri în grădiniţe, 200 în casele de copii preşcolari, 120 în ateliere, peste 100 de săli noi de clasă pentru actualul an şcolar, în judeţul nostru, s-au adăugat la corola darurilor pe care partidul şi statul le fac celor care sunt flacăra nestinsă a neamului, izvorul continuităţii şi devenirii noastre. De ziua lor, cea mai fierbinte urare ! ELENA PIETRARU Foto : LEONID STRATULAT „Zilele teatrului pentru copii“ Astăzi încep „Zilele teatrului pentru copii“. La ora 9, va avea loc în foaierul Casei de cultură a tineretului, deschiderea festivă, Cu care prilej se va vernisa şi expoziţia „Planeta copilăriei". In continuare, la sediul aceleiaşi instituţii va debuta concursul cultural-distractiv al elevilor care continuă după-amiază, la ora 16. Tot aici vor fi prezentate spectacole de către Teatrul pentru copii şi tineret Iaşi, Teatrul de animaţie Bacău. La ora 18:15, se va viziona, în colectiv, spectacolul televizat intitulat „Cu ochii larg descinşi spre mîine“, ce are la bază un poem de Adrian Munţiu şi este realizat de Teatrul pentru copii şi tineret din Iaşi, în colaborare cu Televiziunea. Pe marginea spectacolului vor urma discuţii, în cadrul unei întîlniri cu specialişti şi spectatori. Tot astăzi, la Casa de cultură din Paşcani se va vernisa, la ora 10:30, expoziţia „Planeta copilăriei“, după care va urma spectacolul „Zmeul şi mingea“ al teatrului sibian. Un mic dirijor la pupitru Astăzi, de Ziua internaţională a copilului, micul Radu Postăvaru, elev în clasa a IV-a a Liceului de artă din Iaşi, urmează să dirijeze, împreună cu prestigiosul dirijor Iosif Conta, orchestra Radioteleviziunii române, care va prezenta un concert dedicat acestei sărbători. Concertul va fi transmis în direct, la ora 20, pe programul 2 la radio şi pe canalul 2 la televizor. In program : menuet din „Simfonia nr. 39“ de Mozart, „Farandola“ de Bizet şi acompaniament la „Romanţa pentru vioară“ de Beethoven. Solist, elevul Artorex Căuneac din clasa a VX-a de la aceeași școală ieșeană. • • Sesiunea Consiliului popular orăşenesc Paşcani PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului“) Ieri, a avut loc cea de a V-a sesiune a Consiliului popular orăşenesc Paşcani. A participat tovarăşa Florica Toma, secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean. Sesiunea a analizat activitatea desfăşurată de unităţile comerciale de stat din oraşul Paşcani şi rezultatele obţinute în acest sector pe primele cinci luni ale anului curent. Hotărîrea adoptată cu acest prilej prevede măsuri cu privire la îmbunătăţirea activităţii de comerţ, punîndu-se un accent deosebit pe aprovizionarea populaţiei cu bunuri de consum pentru sezonul estival. CENEA • • i fi dezbatere publicat . PROIECTUL LEGII SANATÎŢI! Resurse capabile să contribuie la creşterea capacităţii de apărare a organismului Factorii naturali — apele minerale, nămolurile, gazele şi climaturile terapeutice — devin resurse capabile săcontribuie la păstrarea şi promovarea sănătăţii, la creşterea capacităţii de apărare a organismului, la reducerea patologiei cronice şi recuperarea capacităţii de muncă. Prevederile noii legislaţii vor orienta şi transforma staţiunile balneare în centre de refacere a sănătăţii, polarizînd competenţele cele mai autorizate în prospectarea rezervelor naturale curative, în cunoaşterea particularităţilor fizico-chimice ale factorilor hidro-climatici, in valorificarea superioară a acestora şi aplicarea lor ştiinţifică diversificată. Vor fi mai bine precizate atribuţiunile factorilor de cooperare în realizarea obiectivelor balneo-sanatoriale, se definesc competenţele în planificarea investiţiilor, se stabilesc cu claritate sarcinile personalului sanitar în investigarea, diagnosticarea şi formularea indicaţiilor terapeutice pentru întreaga populaţie validă, suferindă sau cu deficite funcţionale. Legea clarifică mecanismele organizatorice care cuprind, intr-o unitate funcţională, staţiunile balneare, consiliile populare şi unele ministere, pentru a facilita extinderea reţelei balneoclimatice şi a cercetării farmacodinamice în concordanţă cu nivelul, ştiinţelor care fundamentează practica medicinei naturiste. Aş dori, totuşi, să fac unele sugestii pentru includerea în proiectul de lege a cîtorva prevederi menite să sublinieze responsabilităţile, să aducă prevederi, absolut necesare. Ar fi mai bine, de exemplu, ca în privinţa staţiunilor balneare să existe un funcţionar unitar pe structura organizării sanitare a tuturor beneficiarilor din zonă deţinători de baze de tratament şi spaţii de cazare. Intrucît în proiect nu sunt specificate organele care administrează şi exploatează fondul balneo-climatic şi care să asigure baza materială necesară, arfi nimerit ca administrarea şi dezvoltarea fondului balnear să se facă în comun de către beneficiarii din zonă cu cotă proporţională de participare. In fine, prin planul de stat de exploatare a resurselor naturale ar trebui să se prevadă repartizarea echilibrată a obiectivelor economice balneare, şi ale asistenţei balneoclimatice pe toate zonele geografice ale ţării. Dr. VLAD BEJAN medic şef — Policlinica balneară Nicolina ! SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • FOTBALMeciul Universitatea Craiova — Politehnica laşi, la Bucureşti? După cum s-a anunţat, în urma tragerii la sorţi, una dintre semifinalele „Cupei României“ la fotbal va opune echipele Universitatea Craiova, deţinătoarea cupei, şi Politehnica Iaşi. Partida va avea loc în ziua de 18 iunie (şi nu 10 iunie, cum greşit a transmis Agerpres), începînd de la ora 16. Clubul craiovean, organizatorul, a propus oraşele Bucureşti şi Buzău. Clubul ieşean este de acord ca partida să aibă loc in Capitală. Se aşteaptă confirmarea Universităţii Craiova. Sub genericul Daciadei, la Paşcani a avut loc duminică, un concurs de viteză pe circuit, organizat de Autoclubul Iaşi. Au participat concurenţi din Iaşi, Bacău şi Paşcani. După dispute pasionante, au fost stabilite clasamentele la : începători, clasa a V-a : 1. Aurel Maxim (Nicolina Iaşi); 2. Vasile Tănculescu (Autoclubul Iaşi) ; 3. Mihai Axinte (Autoclubul Iaşi) etc. Clasament general : 1. Mihai Zaharia (Nicolina Iaşi) ; 2. Aurel Maxim ; 3. Vasile Tănculescu. Avansaţi, clasament general : 1. Ovidiu Groapă (Nicolina Iaşi) ; 2. Constantin Burduja (Autoclubul Iaşi) ; 3. Alfons Diaconescu (Autoclubul Iaşi). AUTOMOBILISMUn concurs reuşit Pe • In cadrul „Cupei B.T.T.“ la orientare sportivă, reprezentanţii asociaţiei sportive Montajul (T. C. Ind.) au avut o frumoasă comportare la finala de la Bucureşti. Mihai Tănase şi Mihai Barbu s-au clasat pe locul secund atît In clasamentul pe echipe, cit şi la individual, dintr-un număr de cca 80 de participanţi din toate judeţele. scurt • La etapa pe oraşul Paşcani a campionatului republican de juniori III la atletism, au participat 78 de concurenţi. Dintre ei s-au evidenţiat Cezar Ciobanu, Mariana Chihaia, Manuela Vieru (cîştigâtori în cite două probe) , toţi de la Şcoala generală nr. 3, Virgil Boldişor şi Eugen Savinescu — ambii de la Şcoala generală nr. 2 Fîntînele. Sancţiuni la ♦ clubul Nicolina Biroul secţiei de box a clubului Nicolina Iaşi, analizând activitatea desfăşurată în ultima perioadă de unii sportivi, a hotărît sancţionarea lor după, cum urmează , pentru dezinteres în pregătire, lipsuri repetate de la antrenamente şi atitudine necorespunzătoare faţă de antrenori, Neculai Chipirog şi Gigi Drăjneanu au fost suspendaţi din activitatea competiţională pe timp de un an ; pentru lipsuri repetate de la antrenamente, Neculai Heiban şi Emil Tofan au fost suspendaţi din activitatea competiţională pînă la 1 iulie 1978. Ce fac voleibalistele Penicilinei ? — Tovarăşe Nicu Roibescu, de la încheierea campionatului nu prea am mai avut veşti despre echipa feminină de volei Penicilina. Ce-aţi făcut între timp ? — Am acordat fetelor o scurtă vacanţă. Apoi, la începutul lunii mai, am pornit pregătirile pentru sezonul de vară. — Deci, de data aceasta, există și un sezon de vară... — ... Al cărui principal obiectiv il constituie finala competiției Daciada. După cum se știe, noi ne-am calificat în turneul final și dorim să ocupăm unul dintre primele locuri. — Nici nu poate gîndi altfel antrenorul vicecampioanei ţării la volei. Totuşi, pînă la finala Daciadei mai sunt aproximativ două luni şi jumătate ... — Două jucătoare, Mariana Zamfir şi Doina Stoian, au făcut parte din echipa naţională care a cucerit titlul de campioană balcanică acum citeva zile. In luna iunie, eu- Interviul nostru teva jucătoare vor pleca în staţiune pentru recuperare ; cu cele mai tinere care vor împrospăta totul continuăm antrenamentele. Probabil că în luna iulie vom răspunde unei invitaţii din Tunisia şi vom participa la un turneu de volei al ţărilor africane. Apoi, finala Daciadei. — După care, alte pregătiri. — Exact. Cu alte obiective: noua ediţie a campionatului naţional (noiembrie), şi participarea în Cupa cupelor. In cadrul acestor pregătiri, lotul nostru va lua parte la cîteva turnee in Franţa, Cehoslovacia, Polonia şi Ungaria. Perioada precompetiţionala va fi încheiată odată cu participarea noastră la puternicul turneu tradiţional de la Moscova. — Intr-o asemenea discuţie, apare inerentă şi întrebarea: pe ce lot vă bizuiţi ? — Se menţine lotul din campionatul trecut : Ana Chiriţescu, Aurelia Ichim, Carolina Hatură, Nadia Sava, Georgeta Popescu, Doina Stoian, Gabriela Coman, Mariana Zamfir, Cristina Drăguș. Acestor jucătoare li se vor adăuga altele în perioada de transferări din august. — Dintre, voleibalistele lotului de junioare se întrevede vreun talent ? — Da. Le am în vedere pe Anca Tăutu şi Mariana Bejenaru. Ele au făcut progrese mari. Dacă se vor pregăti în continuare cu dăruire, vor fi promovate în eşalonul fruntaş. Ne aşteaptă obiective importante. Noi ne vom strădui să reprezentăm cu cinste laşul şi sunt convins că-i vom avea alături, ca de obicei, pe aprigii noştri susţinători. — Vă dorim mult succes! 1.H MATEI i24fcore\ TELEVIZIUNE. Joi, I iunie \ 1978. 36 Telex ; 16,05 Teleşcoală ; 16,30 Curs de limbă rusă ; 17 ) Pentru timpul dv. liber, vă re- comandăm .. . 17,15 Consultaţii medicale ; 17,35 Reportaj pe glob : Itinerar tunisian ; 18,15 „Cu ochii larg deschişi spre mii- une“ — Poem Tv ; 18,40 Film se- ^ rial pentru copii : „Cupre" ; 19,05 Programul ideologie al partidu- ’ lui în acţiune — Documentar Tv ; 19,20 1001 de seri ; 19,30 Te- lejurnal; 20 Totul pentru om, pentru împlinirea aspiraţiilor sale de bunăstare şi civilizaţie 5 — Documentar Tv ; 20,10 Ni-I l ţara leagăn de împliniri ; 20,25 „Partidului părinte, şi inima şi ghidul“. Spectacol dedicat Zilei de 1 Iunie, Ziua internaţională pentru apărarea copilului ! 11 I Vatra Ilălceştilor — destinul unei familii ; 21,20 Teatru Tv.: 1 „Senin la Retezata" — de la- 4sile Nicorovici şi George Teo- ’dorescu — Premieră pe ţară ; 4 22 Telejurnal ; 22:30 Campiona-l tul mondial de fotbal — Meciul de deschidere : R.F.G. — Polo- nia. 1 CINEMATOGRAFE. Victoria, orele 9 ; 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21 : 1 „Aurel Vlaicu". Republica, ore- * le 9 ; 14 ; 17 ; 20 : „Urmărire pe- 4 riculoasă". Tineretului, orele 9 : « 11 : 14,30 : „Cartea junglei“ și „Tom și Jerry“ ; orele 16,45 ; 18,45 ; 20,45 : „Cronica unei cri- me“. Copou, orele 9 : (I : 14,30; 1 16,30 ; 18,30 ; 20,30 : „Guerrilla". ) Casa de cultură a sindicatelor, orele 9 : II * 14 , 16 ; 18 , 20 : „Cheamă-mă în depărtarea Iu I minoasă“. Clubul panificaţiei, orele 9 . 11 ; 14 . 16 ; 18 . 20 : „Toamna bobocilor". Grădina de vară „Palat“, ora 20.15 : „Aurel Vlaicu". SEARA TEATRALĂ ENGLE-ZA. In sala „Azur" a Casei de cultură a tineretului, la ora 18, „Tom Stoppard“. TEATRUL PENTRU COPII ŞI TINERET. Ora 10.30, la Casa de cultură a tineretului. „Jucăriile au inimi“, ora 17, Casa tineretului — „Pinocchio“. TEATRUL DE PĂPUŞI SIBIU. Ora 11,30, la Casa de copii de la vila „Greierul“ — „Cind voi creşte mare“. TEATRUL DE ANIMAŢIE BACAlI. Ora 15, la Casa de cultură a tineretului — „Dumbrava minunată“. PRONOEXPRES. Extragerea din 31 mai 1978, au fost extrase următoarele numere : Extragerea I : 5 37 32 25 33 18 ; Extragerea a II-a : 8 22 1 397 20. Fond de cîstiguri : 1 055 506 lei. TIMPUL PROBABIL. Vremea va fi in general frumoasă si caldă, dar ușor instabilă in cursul după-amiezii, cind cerul va prezenta înnorări temporare, și se vor semnala averse de ploaie. JIH LEI PE STRADĂ ORIZONTAL : 1. Companion la promenadă — Piatră preţioasă ; 2. Autorul cărţii „Strada Lăpuşneanu“; 3. Prepoziţie — Sub stradă ! 4. Autorii melodiei „Pe strada mea“ ; 5. Străzi stropite — Jijia la izvoare ! ; 6. La ieşirea din piaţă ! — O jumătate de căruţă ! — Posesiv ; 7^_Au gust rău — Aproximativ ; 8. Locul în care se revarsă străzile ; 9. Strigătul birjarului — întindere de apă. VERTICAL : 1. începe asfaltarea — pintr-o stradă în alta ; 2. Pavaj din pietre mici ; 3. Plimbare în doi — Curge la rigolă ; 4. Acolo unde strada îşi schimbă direcţia (pt.) ; 5. Circulă cu barca pe străzi!; 6. Inimă de poet. — Tudor Oprea ; 7. Conduce pietonii dintr-o stradă într-alta ! — Drumuri, străzi, bulevarde ; 8. Trecătoarea de pe stradă ; 9. Nume feminin —„ Autorul pînzei ..Stradă la Sinaia“. M. IORDA ORIZONTAL : 3. Glomeriță ; 2. Burițe — Om; ;3. Acarmate ; ;4. Podar — Lut ; 5. Ale — Astri ; 6. I.A.S. •— I — It ; 7. Nt — Al — O — O'; 8. K — Tractor ; S. Arpentori. dezlegarea jocului afliat IN NR. 9846