Flacăra Iaşului, septembrie 1978 (Anul 34, nr. 9927-9952)

1978-09-01 / nr. 9927

PAGINA A H'A—1—------- In tot timpul anului, o activitate propagandistică susţinută ! Organizaţia de partid de la Întreprinderea „Victoria“ desfăşoară o susţinută activitate politică pentru mobilizarea întregului colectiv la înfăptuirea sarcinilor de plan la toţi indicatorii, o atenţie deosebită fiind acordată planului producţiei fizice şi producţiei nete, calităţii produselor, sporirii gradului lor de competitivitate. Gama activităţilor tehnico-economice ,şi politico-educative, a iniţiativelor promovate pe linia mobilizării tuturor forţelor la realizarea acestor obiective sunt dintre cele mai diverse. Antrenarea în activitatea de propagandă a unui activ larg, entuziast, competent şi cu multă iniţiativă a făcut ca fiecare sector de producţie să devină şi un sector al creaţiei, al acţiunii hotărâte pentru realizarea unei producţii de calitate. Pe această linie, se cuvine a fi menţionată preocuparea activului de propagandă pentru asigurarea unei informări operative şi competente a întregului colectiv asupra tuturor sarcinilor economice, asupra conţinutului documentelor de partid şi de stat nou apărute, a evenimentelor politice interne şi internaţionale. Astfel, colectivele care se ocupă cu propaganda vizuală aduc o însemnată contribuţie în această direcţie, nu numai prin realizarea unui mare număr de panouri, grafice, gazete de perete, expoziţii etc., sau prin aspectul lor estetic, ci şi prin conţinutul lor mobilizator. De asemenea, punctul de documentare politico-ideologică îşi găseşte o utilitate de prim ordin atît prin asigurarea unui bogat material selectiv, cit şi prin organizarea unor interesante expuneri, simpozioane, dezbateri, consfătuiri sau răspunsuri la întrebări. Fondul documentar de lucrări, întregit şi sistematizat în mod permanent, cuprinde numeroase volume şi colecţii de publicaţii din cele mai diverse domenii, alături de care colectivul respectiv a realizat un important volum de materiale documentare, grafice, pa- Viaţa. v . '_ /• *. ,. .. .7.„ de partid nouri, fişe bibliografice, scurte rezumate ale principalelor evenimente politice interne şi internaţionale aşezate în mod cronologic. Se remarcă, de asemenea, operativitatea cu care au fost realizate unele materiale destinate popularizării amănunţite a documentelor plenarelor C.C. al P.C.R., din martie şi iulie a.c., a expunerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu la şedinţa activului central de partid şi de stat. Probleme cum sânt: componentele principale ale producţiei nete şi ale producţiei fizice, elementele de bază ale autoconducerii muncitoreşti, ale autofinanţării economico-financiare, sursele de constituire a beneficiilor şi participarea la beneficii a oamenilor muncii au fost prezentate grafic în cadrul punctului de documentare, pe aceste teme fiind organizate, de asemenea, o serie de dezbateri pe secţii cu toţi lucrătorii întreprinderi. Dezbateri interesante au fost organizate şi pe teme privind progresul tehnic şi calitatea producţiei, politica externă a P.C.R., principalele momente din istoria patriei, la care se adaugă expuneri pe teme de etică, întîlniri între comunişti cu stagiu din ilegalitate şi tineri primiţi de curînd în rîndurile partidului etc. Făcînd însă o comparaţie între activitatea propagandistică desfăşurată în perioada de vară şi cea din restul anului, trebuie să remarcăm o oarecare scădere în ultimul timp. Astfel, numărul şi calitatea manifestărilor organizate de punctul de documentare politico-ideologică, cît şi gradul de participare la aceste acţiuni variază de la o lună la alta. Rămînem în urmă şi manifestări de formalism se întîlnesc şi în domeniul propagandei vizuale. Unele articole de la gazetele de perete au un caracter general sau sunt schimbate cu întîrziere ; fotogazetele şi fotografiile de la panourile fruntaşilor nu sînt însoţite de explicaţii corespunzătoare ; la fel şi cele expuse la panoul „Implicaţi în procesul calităţii“ (o iniţiativă valoroasă dealtfel) unde nu se explică în ce constă vinovăţia sau greşeala celor ce dau rebuturi şi consecinţele pentru soarta producţiei, ci numai sancţiunea aplicată. Iată cîteva temeiuri care obligă comitetul de partid din întreprindere să ia cele mai urgente măsuri pentru intensificarea activității de propagandă în această perioadă. I. A. BUDEANU --------------- • •------------—— Expoziţie de artă decorativă In cadrul manifestărilor etapei de masă a Festivalului naţional „Cîntarea României“, astăzi, la ora 18, in sala „Victoria“ din Iaşi, va avea loc vernisajul unei expoziţii de artă decorativă (intarsii, metaloplastie, încrestături la lemn, piese de mobilier) organizată de Comitetul Judeţean de cultură şi educaţie socialistă prin Centrul de îndrumare a creaţiei populare şi a mişcării artistice de masă. Expun artiştii amatori Mircea Angheluţă, Gheorghe Corbu, Eugenia Ionescu, Dumitru Ionescu şi Emilian Popa. • • Omologarea noilor produseun obiectiv prioritar (urmare din pag. 1) stituie o altă problemă nerezolvată. Cu actuala capacitate nu se asigură metalul necesar celorlalte sectoare din unitate. Se vorbește de mai multă vreme de asigurarea utilajelor de bază (conveetul de piese mari, malaxoare pentru staţia de amestec de formare, maşinile de sablat ş.a.), utilaje care ar spori capacitatea turnătoriei, dar procurarea lor într-un timp util nici acum nu este rezolvată. Dealtfel, la turnătoria de fontă se întîmpină mari greutăţi şi datorită deselor defecţiuni de la generatoarele cuptoarelor cu inducţie. O colaborare mai bună cu întreprinderea de maşini electrice Bucureşti ar elimina toate aceste neajunsuri de la turnătoria de fontă. Tovarăşul Victor Ilie, secretar adjunct al comitetului de partid din întreprindere, a ţinut să ne precizeze că „întregul colectiv luptă pentru înfăptuirea unui mai vechi deziderat: turnarea, forjarea şi prelucrarea pieselor în secţiile unităţii. Pe poarta unităţii ieşene să iasă piese gata finisate, ceea ce va spori considerabil valoarea producţiei nete". De asemenea, ne-a informat că întreaga muncă de partid vizează mobilizarea colectivului pentru realizarea sarcinilor pe 1978 şi pregătirea temeinică a producţiei anului viitor. Tinerele condeie la Iaşi Intre 11 şi 29 august a fiinţat la Iaşi, în minunatul decor din satul de vacanţă de la Ciric, tabăra naţională de creaţie literară „Tinere condeie“, organizată de Ministerul Educaţiei şi Invâţămintului, cu sprijinul direct al Inspectoratului şcolar judeţean şi Comitetului judeţean Iaşi al U.T.C. Au participat 110 elevi din toate judeţele ţării (unii dintre ei componenţi şi ai altor tabere de creaţie sau laureaţi ai concursului anual de creaţie literară „Tinere condeie"). Fiind o tabără de creaţie, programul .■■r.n.... a fost întocmit ca atare. Amintim întîlnirile şi discuţiile pe teme literare cu scriitorii Corneliu Sturzu şi Mircea Radu Iacoban , o călătorie prin lumea plină de semnificaţii şi de frumuseţi a poeziei eminesciene cu profesorul Augustin Z. N. Popp, care a vorbit şi despre noile mărturii literare legate de activitatea Luceafărului poeziei româneşti. Elevii au vizitat obiectivele culturale şi istorice ale Iaşului. Un moment distinct a fost concursul de creaţie literară desfăşurat pe trei teme : „Laudă Eliberării", „Evocarea laşului“ şi ,,Bucuria de a fi tînăr“. S-au remarcat Doina Bejan şi Mirela Mândrie (Iaşi), Cristian Dică (Teleorman), Rodica Purniche (Bucureşti), Monica Fodor (Hunedoara), Carmen Mogulei (Sibiu). Din programul taberei nu a fost neglijată nici latura recreativă. Au stat de vorbă cu cîţiva participanţi şi cu reprezentanţi ai organizatorilor : scriitorul Tudor Opriş, directorul literar al taberei, şi prof. Petru Movilă, directorul taberei, precum şi cu elevi. Iată ce ne-a spus elevul Mioara Dristoiu : „Tabăra aceasta a reprezentat pentru noi un amplu colocviu literar, un util schimb de expeperienţă. Diversele teme literare dezbătute au fost nespus de interesante. După cum am legat şi statornicit multe prietenii noi, iar zilele de tabără au însemnat în acelaşi timp un plăcut prilej de petrecere a timpului liber. Mulţumim organizatorilor, care au făcut tot posibilul pentru buna desfăşurare a tuturor manifestărilor“. Elevii au plecat în toate colţurile ţării cu amintiri frumoase despre meleagurile ieşene, pline de ospitalitate şi încărcate de poezie şi de istorie milenară. PAUL PETRUŞCA VASILE ARHIRE însemnări • • La strînsul recoltei de azi (urmare din pag. 1) sigur, însă, că, după cum este şi firesc, principalele forţe sunt îndreptate spre pregătirea producţiei anului viitor : a fost discuită arătura de pe 500 de hectare, iar îngrăşăminte chimice s-au administrat pe 600 de hectare, fiind pregătite cantităţile necesare şi pentru cele 200 de hectare care vor fi însămînţate cu grîu după floarea-soarelui. A fost încheiată şi acţiunea de condiţionare a seminţelor, atît la orz cît şi la grîu. De asemenea, s-au expediat probele la laboratorul pentru verificarea calităţii seminţelor, aşa că nu se aşteaptă decit buletinele de analiză. In acelaşi ritm cu lucrările de pregătire a producţiei anului viitor avansează şi strînsul recoltei acestui an. De la tov. Valentin Trifan, inginerul şef al unităţii, aflăm că ceapa de pe cele 50 de hectare a şi fost pusă deja în întregime la adăpost, de mai multe zile fiind , declanşată şi acţiunea de recoltare a sfeclei de zahăr. Cei peste 80 de cooperatori repartizaţi la această lucrare au reuşit să stringă şi să livreze pînă acum sfecla de pe 10 hectare. Pentru recolta viitoare, pregătirea terenului este în bună parte efectuată şi la C.A.P. Movileni. Aşa stînd lucrurile, formaţii din forţele mecanice au fost detaşate temporar în ajutorul mecanizatorilor care lucrează la cooperativa agricolă din Rediu. Celelalte forţe continuă arăturile pe ultimele 50 de hectare. Pe terenurile grele, ta sate, unde producţiile au fost mult mai mici faţă de restul suprafeţelor, se execută în aceste zie ample lucrări de afînare a solului. Cooperatorii au încheiat şi ei strînsul cepei de pe întreaga suprafaţă de 100 de hectare, dar, în schimb, n-au declanşat încă recoltarea sfeclei de zahăr. Ni s-au dat asigurări însă că de acum încolo toate forţele vor fi concentrate la această cultură, aşa incit să se intre în pas cu prevederile graficelor. De importanţa executării la timp şi de calitate a fiecărei lucrări agricole s-au convins şi membrii C.A.P. Rediu. Lucrînd pământul ca la carte, ei au obţinutîn acest an cu peste 200 kg şi, respectiv, 600 kg mai mult grîu şi orz la hectar decit prevederile iniţiale. După cum ne spunea tov. ing. Nicolae Gavril, preşedintele unităţii, pregătirile pentru însămînţările de toamnă au intrat în faza finală. Datorită faptului că pe aproape 170 de hectare griul va fi semănat după floarea-soarelui şi porumb, s-au luat măsuri ca aceste suprafeţe să fie recoltate rai întîi, producţia fiind scoasă imediat la marginea tarlalelor pentru a permite mecanizatorilor să intre la pregătirea terenului. SPORT Campionatul A început o nouă ediţie (1978—1979) a campionatului judeţean de fotbal, la startul căreia s-au prezentat 44 de echipe (număr record), împărţite în două grupe valorice. In seria A, la care iau parte 13 echipe de seniori (şi tot atîtea de juniori), în etapa inaugurală au fost înregistrate următoarele rezultate (în paranteză, autorii golurilor) : A.S.A. Iaşi — Recolta Ruginoasa 7—1 ! ! (Matran — 3, Rogojină — 2, Tuiu şi Văcaru, respectiv Simion); Olimpia Popricani — Biruinţa Movileni 1—0 (Ilaş) ; Avîntul Răducăneni — Progresul V. Seacă 5—1 (Gorgos — 3, Doraiţă, Jora, respectiv Nichifor) ; Spicul Ţigănaşi — Viitorul Hîrlău 4—1 (Ailiesei — 3, Babulea, respectiv Cozma) ; Siretul Hălăuceşti — Unirea Pd. Uoaiei 6—1 (Ghiulan — 4, Niculăeş — 2, respectiv Epure) ; Siretul Lespezi — Biruinţa Mirosloveşti 0—3 (pe teren, 3—1, dar Şiretul a substituit un jur judeţean de fotbal cotor). Voinţa Moţca n-a jucat. In seria B, cele 31 de formaţii participante au fost împărţite în 3 grupe, astfel : Unirea Mirceşti, Voinţa Lunca, Moldova Cristeşti, Avîntul Vînători, Siretul Mogoşeşti, Avintul Brăteşli, I.T.P., Constructorul, Locomotiva şi Integrata (toate din Paşcani) —• grupa I: Aurora Tg. Frumos, Siretul Blageşti, Tineretul Brăeşti, Spicul Heleşteni, Avînlul Todireşti, Gloria Bălţaţi, Avînlul Strunga, Fulgerul Ţibăneşti, Automobilul, I.T.C., Avînlul şi Victoria T.M. (toate, din Iaşi) — grupa a II-a ; Flacăra Erbiceni, Prutul Prisăcani,Ştiinţa Rediu, Voinţa Leţcani, Avîntul Holboca, Terom, Mobila, Dacia şi Drumuri (toate din Iaşi) — grupa a III-a. Nu am publicat rezultatele înregistrate în aceste grupe în prima etapă, deoarece foile de arbitraj n-au ajuns (toate), din vina „cavalerilor fluierului", în timp util la comisia județeană de fotbal. —— « « ------- Pot lucra femeile (urmare din pag. 1) femei au fost şcolarizate pentru a îndeplini funcţia de ajutor de maistru în ţesătorie pentru aceste maşini. Se părea că finisajul rămine inatacabil, femeile fiind socotite nepotrivite pentru acest sector. De curînd însă, a apărut o iniţiativă la Întreprinderea de tricotaje „Moldova“, care şi-a propus să şcolarizeze femei pentru meseria de finisor. Bineînţeles, pe cele dotate mai bine fiziceşte. Şi sunt femei cărora natura le-a fost mai favorabilă din acest punct de vedere, Ideea a început să-şi facă loc şi la celelalte unități ale industriei textile. Foarte bine. FLACĂRA IAȘULUI | ill fc Bre RAlio Iaşi. Programul de seara (1 septembrie) : ie Cotidian sonor ; 17,30 O samă de cuvinte ; 17,50 lucrări din corala Renaşterii; IR 4 estivalul cînteciiUntorului şi portului bucovinean , Vatra Dormi ; IR.25 Scena — emisiune de actualitate şi critică teatrală ; 18,40 Cint şi joc din plai de dor ; 19 Buletin de ştiri ; 19,05 Frumoasă ne eşti, tinereţe ; 19,15 Tribuna experienţei înaintate ; 19,30 Melodii, melodii — program de muzică uşoară ; 20,22 Univers muzical. CINEMATOGRAFE. Victoria, orele 8; 11,10; 14,15; 16,25 ; 18,35; 241,45 : „Nimeni nu aleargă mereu" Republica, orele 9 ; 11,10 ; 14 ; 16,10- 18,20 ; 20,30 : „Avaria“. Tineretului, orele 9 , 11 : „Urgia"; orele 14,45 ; 16,4-8 ; 18,15 ; 20,45 : „Sub luna răsturnată". Copou, orele 9 ; 11,15 ; 14 , 16,15; 18,30; 20,45: „Pintea". Casade cultură a sindicatelor, orele 9- ÎL 30: „Apoi s-a născut legenda"; pete 14 : 16.45 ; 19.15 : „Alt bărbat, alte femeie". Clubul Panificaţiei, orele 9 : 11; 14 ; 16 : 18 . 20 : „In- Cimre la vechea muschete". Grădina Qp vara ..Palat“, ora 19„30 : nu ni nu aleargă mereu“. FI ATUUL NAŢIONAL. La ora 19..., spectacolul „A fi sau a nu fi... nulă ?•• Etichete 101. TIMPUL PROBABIL. Vremea se va răci uşor şi va fi instabilă. Se vor produce precipitaţii sub formă de averse de ploaie. Temperatura aerului : minimele vor fi cuprinse între 0 şi 15 grade, iar maximele intre 17 şi 24 grade. „Ni ----- 9 -------- SPITUlul DIN PROGRAMUL Tv, 17 SEPTEMBRIE VINERI, 1 SEPTEMBRIE^ 3 Telescoala ; 10 Telecinemateca ; 11,55 ne iam văzut de aproape ; 12,15 Telex ; ifc Telex ; 16,05 Matineuele vacanţă ; 16,50 Jimniihiria Araba Libiana Socialistă; 16,40 Muzică populară ; 17 Emisiune in limba germana; 10,05 Festivalul „Cîntarea României ; 19,20 1001 de seri ; 19,30 Telejurnal ; 19,50 Tribuna Tv. *20,20 Film artistic. Cibello ; 22,20 Telejurnal ; 22,30 Campionatele europene de atletism. SiMBATA. 2 SEPTEMBRIE, 12 Tei * 12,05 Roman.foileton. Putere fără glorie ; 13,15 Concert distractiv : 14 Do. \ CU me mar artistic ; 14,50 Clubul tineretului ; 15,40 Agenda culturală ; 16,1« \ Repere vietnameze ; 16,3« Trofeul Tomis ia volei masculin, Santan la Cuba ; \ 18,15 Săptămâna politică internă şi , internaţională ; 16,35 Antologia filmului pentru copii şi tinerei ; 19,30 Te^k jurnal ; 19,50 Reportaj de scriitor ; 20,15 Tei ce nek'lop ceda ; 20,55 Film se- t rial. Om bogat, om sărac 22,30 întâlnire cu satira şi umorul ; 23 Tele jurnal ; 23,10 Campionatele europene de atletism. DUMINICA, 3 SEPTEMBRIE, 8 Gimnastica la domiciliu ; 8,15 Tot înainte ! ; 9,10 Şoimul patriei ; 9,20 Film serial pentru copii : Cărţile junglei ; 9,45 Pentru cănnul dumneavoastră ; 10 Viaţa satului ; 11,45 Bucuriile muzicii ; 12,30 De strajă patriei ; 13 Telex ; 13,05 Album duminical ; 16,50 Fotbal : Steaua — Politehnica Timişoara (divizia A) ; 17,50 Film serial „Linia maritimă Ouedin“ ; 18,40 ..Copiii din 1978“ ; 19 Telejurnal ; 19,30 Roadele politicii partidului — București pe magistralele socialismului ; 20 Film artistic „Cazul lui Lylah Clare. Premieră pe tară ; 22 Melodii pentru toate, vârstele ; 22,45. Telejurnal. Sport, LIMIT, 4 SEPTEMBRIE. 15,55 Telex : 16 Emisiune in limba maghiară ; 19 Arii si scene celebre din operete ; 19,20 *1001 de seri ; 19,30 Telejurnal ; 19,50 Panoramic ; 20,29 Roman foileton : „Putere fără glorie“ ; 21,15 Mai aveţi o întrebare 2 ; 21,45 întâlniri pe portativ ; 22 Cadran mondial ; 22,20 Telejurnal. MARŢI, 5 SEPTEMBRIE. 9 Telescoală ; 10 Antologia filmului pentru copii şi tineret : 10,55 în alb şi negru ; 11,45 Telex ; 16 Telex ; 16,05 Telescoală ; 16,35 Matineu de vacanţă ; 17,05 La volan ; 18,05 Muzică populară ; 18,30 Tribuna Tv. ; 18,50 Lecţii Tv. pentru lucrătorii din agricultură ; 19,20 1001 de seri ; 19,30 Telejurnal ; 19,50 Ancheta Tv ; 20,Sc Scara de teatru „Regele trac“ de Europide, premieră pe ţară ; 22 Melodii româneşti de ieri şi de azi ; 22,20 Telejurnal. MIERCURI, 6 SEPTEMBRIE. 9 Telefocoală ; 10 Şoimii patriei „• 10,10 Antena vă aparţine ; 11,10 Tribuna Tv. ; 11,55 Telex ; 16 Telex ; 16,05 Teleşcoală ; 16,35 Din ţările socialiste ; 17,45 Atenţie la... neatenţie ! ; 17,15 Telecronică pentru pionieri ; 17,40 Arta interpretativă românească în confruntări internaţionale .; 18,25 Reportaj Tv. — Adâncimi ; 18,35 Festivalul „Cîntarea României“ ; 19,20 1001. de seri ; 19,31l Telejurnal ; 20 Noi, femeile ! ; 20,30 Telecinemateca „Examenul“. Premieră pe ţară ; 22,20 Telejurnal. JOI. 7 SEPTEMBRIE. 16 Telex ; 16,05 corespondenţii judeţeni transmit ; 16,35 Reportaj pe glob — Brazilia ; 16,55 Stegar al demnităţii : 17,15 Film serial pentru copii : „Sindicatt marinarul“ ; 17,4« Hochei pe gheaţă : Steaua Bucureşti-Cevski Spartak Sofia, meci retur in „Cupa Campionilor Europeni“ ; 19,20 1001 de seri : 19,30 Telejurnal ; 19,50 La ordinea zilei in economie ; 20,05 Ora tineretului ; 20,So Film artistic „Tinăra directoare“ Premieră pe țară ; 22,20 Telejurnal.