Flacăra Iaşului, ianuarie 1979 (Anul 35, nr. 10032-10056)

979-01-31 / nr. 10056

. PAGINA A H-A------------- \ iASlL I NI VERS)TAR Linişte, examene! I s tt ! Studenţii Centrului universitar Iaşi trăiesc, în aceste zile, febra examenelor. Pe zeci şi zeci de uşi ! scrie „Linişte, examene !“, dar nu este deloc, „linişte". „ în zeci şi zeci de săli emoţiile — fireşti — ating cote maxime, bibliotecile sînt mai solicitate .. ca niciodată, nopţile „albe“ s-au înmulţit. Examene ! Am trecut şi noi, ieri, prin cîteva săli de examene, pen- tru a vedea, mai ales, „pulsul“ notelor. Şi trebuie să subliniem, de la început, că studenţii ca şi profeso- rii, au cu ce se mîndri ! O subliniere se mai im- i pune , aproape peste tot, I se pune un mai mare ac- cent pe practică, pe cunoş- tînţele direct legate de * meseria viitoare. „Din at cest an mai ales, cunoştin*ţele relevate de lucrările practice, de laborator hotârăsc decisiv nota obţinută la examenul teoretic, şi considerăm că este foarte bine aşa“, ne spunea prof dr. docent Gioconda Dobrescu, de la catedra de histologie a Institutului de medicină şi farmacie. De altfel, imaginea noastră (nr. 1) i-a surprins pe studenţii care dădeau ieri examen, chiar la o asemenea lucrare. Iar alături, la examenul teoretic, mai ales note de 9 şi 10! Şi la Facultatea de farmacie lucrurile stau bine: studenta Lidia Popuaia (grupa 9, anul III), care tocmai ieşise, cu un 9 pe carnet, de la examenul de chimie—fizică, ne spunea că mai toţi colegii săi au luat asemenea note. Nici la politehnică, fireşte, lucrările practice nu sunt ocolite (majoritatea au fost date, de fapt, înaintea sesiunii). Imaginea noastră (nr. 2) prezintă un aspect de la examenul de fenomene de transfer şi utilaje chimice, condus de prof. dr. Radu Tudose. Şi aici, cei examinaţi ieri, studenţii grupei 6415, de la Facultatea de chimie şi tehnologia textilelor, se prezentau bine. „Este normaa, ne spune asistentul Nicolae Naum , au avut la dispoziţie biblioteci, consultaţii, laboratoare bine dotate, deci cerem şi se primesc răspunsuri pe măsură !“. Mai suntem informaţi că notele obţinu- V te la primele examene sus- I ţinute de politehniştii de la chimie sunt, în general, * superioare celor de anul trecut, şi se speră ca acest nivel să se menţină. V Iată-ne şi la Universita- te. Pe culoare, emoţiile cresc cu fiecare clipă, o dată cu apropierea momen- tului intrării în sală. Alegem o grupă de „boboci“ , grupa nr. 514, de la Facultatea de drept. Discutăm cu cîţiva dintre cei care aşteaptă să intre la examenul de drept ro- mân : Al. Matei, Cornelia Tărtăcuţă, A. Ianache, Mariana Veliche, D. Pahopol (foto nr. 3). „Este primul examen din viaţa de stu- dent, şi aşteptăm foarte mult de la el : aşteptăm să luăm note mari, fiindcă am învăţat bine, aşteptăm... 7 să vedem cum este la e- ţ xamen !“. Pină la ora trecerii noastre, emoţiile fuseseră învinse: nici o notă nu coborîse sub 8 ! „Toţi studenţii facultăţii se prezintă bine, ne spune lector dr. Gh. Piticaru. Sunt foarte mulţi de 10 şi de 9, dovadă că se lucrează cu seriozitate“. Aşadar, o sesiune fructuoasă, marcată de rezultate tot mai bune, pe măsura cerinţelor. Le urăm şi noi studenţilor succes, mai departe ! CONST. PARADUTĂ Foto : L. STRATULATU ' . st! Cronica Prin decret prezidenţial, tovarăşul Trandafir Cocîrlă a fost eliberat din funcţia de ministru al energiei electrice. Tovarăşul Gheorghe Cioară a fost eliberat din funcţia de viceprim-ministru al guvernului şi ministru al construcţiilor industriale şi numit în funcţia de ministru al energiei electrice. Tovarăşul Ion Dincă a fost numit în funcţia de viceprim-ministru al guvernului şi ministru al construcţiilor industriale. Tovarăşul Gheorghe Pană a fost eliberat din funcţia de ministru al muncii şi a fost delegat pentru a îndeplini funcţia de preşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti. Tovarăşul Emil Bobu a fost numit în funcţia de ministru al muncii. Tovarăşul Virgil Cazacu a fost eliberat din funcţia de viceprim-ministru al guvernului.  • Plenara Comitetului municipal Iaşi al femeilor Ieri a avut loc plenara Comitetului municipal Iaşi al femeilor. Au luat parte, ca invitate, preşedintele comisiilor de femei din întreprinderi şi preşedintele comisiilor de femei din cartiere. Plenara a analizat particiciparea şi contribuţia femeilor din întreprinderile ieşene în consiliileoamenilor muncii pentru realizarea sarcinilor de producţie şi ridicarea conştiinţei socialiste a maselor de femei, adoptînd în acest sens măsuri corespunzătoare. -------- -------- --------^^FLACARA IASULUI I Noua faţă a comunei Şi în acest an ţăranii cooperatori din comuna Erbiceni, mobilizaţi de comunişti, au trecut pe agenda dotărilor şi a înfrumuseţării obiective mobilizatoare. Astfel, în satul Totoieşti (aici deja s-a dat în folosinţă, nu de mult, un frumos punct sanitar), in trimestrul al 11-lea va începe construcţia unui magazin universal. La noua şcoală generală cu 10 săli de clasă, din Erbiceni, se lucrează la punerea planşeului din beton la primul nivel. De asemenea, se construieşte un complex de vaci pentru lapte, care va intra parţial in funcţiune anul acesta. Din agendă mai spicuim : construirea unui trotuar din dale de beton, pe circa doi kilometri; extinderea reţelei de aducţiune a apei potabile etc. Se evidenţiază, în toate aceste activităţi, Gh. Timofte, Constantin Moisă, Elena Lupaşcu, Aurica Ştefanache, D-truBălan ş.a. IOAN CALISTAR Cînd dialogul de la ghişee este întrerupt (urmare din pag. 1) buie să dea dovadă orice om de la ghişeu, care, în virtutea pregătirii şi atribuţiilor sale profesionale, poate şi trebuie să-l îndrume pe cetăţean. Aşa s-a întîmplat şi la registratura Circumscripţiei financiare, unde am „îndrăznit“ să-i amintim funcţionarei Maria Scutaru că are datoria să respecte timpul cetăţeanului Anton Gura (Şoseaua Naţională nr. 47). „Dacă intervii dumneata, chiar nu-l mai servesc-o“, ne repede funcţionara înfuriată. „Ce, noi trebuie să fim la dispoziţia dv. ?“, conchide M. Scutaru. Cit priveşte programul de lucru cu publicul, să consemnăm opinia tovarăşei Georgeta Iancu, şefa serviciului buget. „Nu ştiu cui foloseşte acest program, dar ştiu cu exactitate că nici nouă şi nici cetăţenilor. Consider necesară deschiderea instituţiei la ora 7“. Dar ce părere aveţi de orarul oficiului juridic , zilnic între orele 8—10 ? Oamenii care apelează la acest oficiu sunt nevoiţi să se învoiască de la locurile lor de muncă. „Săptămînal, înregistrăm peste 100 de cereri“, ne-a spus juristul Costel Bătrînu. Aşadar, aceste cereri înseamnă sute de ore irosite din procesul de producţie. Şi atunci cui foloseşte acest program de lucru ? O situaţie necorespunzătoare, am întîlnit şi la ghişeele Policlinicii nr. 1. Pentru a intra în posesia unui bon de consultaţie trebuie să soseşti la această instituţie între orele 4-5 dimineaţa. Aici i-am cunoscut pe solicitanţii Rodica Ciocan (comuna Vlădeni), Lucreţia Ivan (comuna Heleşteni), Maria Mihai (Iaşi). Deşi se aflau la ora 6 în faţa ghişeelor, nu au putut obţine bonul de consultaţii. Aceasta (aveam să aflăm de la diferiţi medici) şi din cauza funcţionarilor de la ghişee, care, din comoditate şi indiferenţă, nu-i îndrumă cu atenţie şi amabilitate pe solicitanţi spre organismele sanitare unde pot serviţi operativ. Desigur, este un sezon de vîrf. Dar tocmai de aceea ar trebui să fie mai bine organizată munca de primire a bolnavilor. Aceasta presupune şi prezenţa personalului la timp. Şi nu aşa cum procedează Valentina Vlasov, asistentă medicală, care întîrzie de la program uneori cu 30 de minute. „Nu ştiu ce s-a întimplat, dar de cîtva timp ea pleacă mai devreme şi soseşte mai tîrziu la lucru“, ne-a precizat tov. Profira Asandei, sora şefă a Policlinicii. .Aspectele întîlnite nu constituie o caracteristică a relaţiilor cu publicul. Totuşi, ele vădesc că unele conduceri de instituţii acordă mai puţină atenţie realizării unui dialog fructuos şi amabil Între cetăţeni şi funcţionari. Efectuarea unui control mai riguros ar duce la îmbunătăţirea activităţii şi în acest sector solicitat mult de public. Pentru legume timpurii Şi la C.A.P. Grozeşti, acţiunile de pregătire a viitoarei producţii legumicole cunosc un ritm intens. Toate răsadniţele vechi au fost reparate, s-au asigurat pămîntul de ţelină, graniţa, precum şi 1400 tone biocombustibil — adică aproape întreaga cantitate necesară. In aceste zile se dă zor pentru a se încheia şi repararea solariilor vechi în suprafaţă de 14 hectare. Cît priveşte construcţia celor noi (pe 3 hectare) se acţionează cu energie. Ing. Victor Surdu, preşedintele C.A.P., ne informa că atît terenul din solarii, cît şi cel din cîmp deschis a fost integral fertilizat încă din toamnă. te Sesizări-anchete - rezultate Cu încetinitorul de la sfîrşitul lunii noiembrie 1978, Maria Pleşca, din Paşcani, ne scria despre necazurile întîmpinate cu o maşină de spălat „Alba lux 9“ cumpărată în luna iulie 1978, de la o unitate aparţinînd de I.C.S. mixt Paşcani. La cooperativa meşteşugărească „Munca colectivă“ din oraş s-a constatat că motorul e defect. După 60 de zile de la constatare, s-au întocmit actele necesare pentru ca maşina cu pricina să fie schimbată. Direcţia comercială Iaşi ne informează că, între timp, mai exact la 22 decembrie 1978, motorul maşinii de spălat a fost înlocuit cu altul nou. De ce au fost necesare şase luni de zile pentru rezolvarea acestei probleme ? In joc de măsuri In ziarul nostru nr. 10044 (din 17.1.1979) informam conducerea I.T.C. Iaşi despre neomenia unui vatman de pe traseul nr. 8. Un caz asemănător — neomenia unui şofer (nu-i ştim numele, ştim doar că lucrează pe traseu] 29, Gara—Socolaj care, în ziua de 4 decembrie 1978, în jurul orei 13:15, (în drumul său spre garaj), a refuzat să ia cele aproape 20 de persoane care aşteptau maşina — ni l-a relatat tov. Todireanu Zamfir, din Iaşi. Am trimis spre soluţionare sesizarea conducerii I.T.C.I. Ni s-a răspuns în termen, dar superficial. „Vina este a conducătorilor de autovehicule, care au tendinţa de a se retrage mai devreme de pe trasee“ , ni se comunică. Dacă se cunoaşte că există o asemenea stare de lucruri, de ce nu intervine cu promptitudine conducerea I.T.C.I. pentru a întrona disciplina , în respectarea programului de circulaţie a mijloacelor de transport în comun ? Cînd lupa nu mai „vede“ întreprinderea de industrializare a laptelui Iaşi ne trimite un răspuns la sesizarea lui Constantinescu Gh., din Iaşi, str. V. Lupu nr. 85, referitoare la cioburile găsite înUnele sticle cu lapte, întreprinderea răspunde : „Sesizarea dv. a constituit un semnal critic pentru întreprinderea noastră, fapt pentru care am prelucrat cu formaţia ...“. Noi am primit mai multe scrisori sau unii cetăţeni au venit personal cu borcane ori sticle, la redacţie, şi ne-au demonstrat „pe viu“ că situaţia nu s-a schimbat, chiar dacă conducerea întreprinderii susţine că: „...existenţa unui ciob într-o sticlă sau borcan este o probabilitate foarte mică, practic imposibilă... După spălare, sticlele trec la îmbuteliere, acestea fiind verificate pe bandă cu’ajutorul unei lupe‘!. Noi credem, însă, că s-a cam ... stricat lupa sau, în unele zile, lupa nu „vede“ bine ... MINA PASCARI" in 24 de ore TELEVIZIUNE. 9 Teleşcoală ; I® învăţămîntul politico-ideologic, întrebări şi răspunsuri ; 10,20 Antena vă aparţine. .Spectacol prezentat de judeţul OH; NI 25 Şoimii patriei ; 11,35 Moment folcloric ; 11,45 Cartea în conştiinţa socialistă ; 17 Telex ; 17,25 Teleşcoală ; 17,25 Curs de limba germană ; 17,45 Tragerea Pronoexpres; 17,55 Consultaţii medicale ; 18,10 învăţămînt — educaţie ; 18,30 Tragerea de amortizare ADAS ; 18,45 Telecronica pentru pionieri ; 19 Festivalul naţional „Cîntarea României“. Faza judeţeană — Maramureş ; 19,20 1001 de seri ; 19,30 Telejurnal ; 19,50 La ordinea zilei in economie ; 20 Noi, femeile ; 20,25 Telecinemateca. Ciclul „Ecranizări după opere literare". „Un cuib de nobili". Premieră Tv. Producţie a studiourilor sovietice. Ecranizare după romanul lui L . Turgheniev ; 22,15 Telejurnal. CINEMATOGRAFE. Victoria, orele 9 ; 11 ; 14,39 ; 16,30 ; 18,30 : 20,30 : „Dueliştii”. Gopou, , orele 9; 9 : 14,30 16,30 ; 18,30: 20,30: „Te oblig să trăieşti". Republica, orele 9 ; 14 ; 17 ; 20 : „Lanţul amintirilor“. Tineretului, orele 9 ; 11,20 ; 15 ; 17,30 : 20 : „Transamerica-expres". Clubul Panificaţiei, orele 9 ; 11; 15; 17 : 19 : „Urmărire periculoasă"OPERA ROMANA prezintă, la ora 19, spectacolul cu opereta „My fair lady" TEATRUL PENTRU COPII SI TINERET prezintă astăzi, la ora 10, pe scena Casei de cultură a sindicatelor, spectacolul pentru copii „Hing. . . bang... bing !“. TIMPUL PROBABIL. Vremea în curs de răcire rapidă, in special în jumătatea de nord a Moldovei. Cerul va fi mai mult noroc. Se vor semnala precipitaţii sub formă de lapoviţă şi ninsoare. Vîntul va sufla moderat, cu intensificări pină la tare, din sectorul vest-sud-vestic, apoi din cel vest-nord-vestic. Temperatura aerului : minimele vor fi cuprinse între minus 7 și zero grade, iar maximele între zero și 6 grade. Recital Mîine, joi, 1 februarie, în cadrul salonului de muzică al Muzeului ,,M. Kogălniceanu“, va avea loc un recital al cărui program cuprinde: „Sonata op. 81“ de Beethoven, două Nocturne de Chopin și suita „Copii la joacă“ de Silvestri. Interpretează la pian Carmen Danicov. Prezintă George Pasca. JOCURI DESTINDERE Notare e la Ro- Funie I; 6. Natură siciliană ORIZONTAL : 1. Scăpaţi de sub supraveghere; 2. împăcarea părţilor ; 3. Ţinut in friu insuficientă ; 4. Nicovala Josani — Gros în talie 1 5. Nu-i bun de carne efervescentă în peisajul 7. Pusă in vedere 1— Dram ! 8. Dezvăluie misterul (fern.) ; 9. Subiect de inspiraţie — îşi are cartea preferată („I’apa prostul“) ; 10. Bun (pop.) — Făcută intre ronduri. VERTICAL : 1. Substitut de valoare; 2. Nu se exprimă cu tărie — Plenară deschisă ! ; 3 Sistemul contrariilor ; 4. încă e luat la mijloc ! — In duet 1 — Tirg de margins ! ; 5. Un pic întors ! — Tip de sol. ; 6. Făcută de rîs —, Fără asprime ; 7. Originalitate expresivă ; 8. Se inspiră — Caiete 1 — Apar la tulpine! ; 9. Calitatea întîia (pl.). 10. Idee 1 — Amînare rebusistă — Estete ! JULES PETROVICI DEZLEGAREA JOCULUI APARUTIN NR. 10 053 ÎIUZONTAL 1. Zîna — Albi. A — Alboare. 3. Halbă — Ban. Albușuri. 5. R — AMM — Alb. Nori — Odăi. 7. Im — Nasc — B. Lues — Rea. 9 Atașat — An. _