Flacăra Iaşului, februarie 1979 (Anul 35, nr. 10057-10080)

1979-02-01 / nr. 10057

FLACĂRA IASULUI ----- în căminele tinerelor fete AUTOGOSPODARIREA - o problemă încă deschisă Anul trecut, In două din numerele ziarului nostru, erau tratate aspecte privind gospodărirea unor cămine locuite de tinere fete. Era vorba despre cămine din străzile Culturii și 13 Decembrie. Autoriisemnalau unele neajunsuri şi nereguli care dăinuiau de ani de zile. Pe urma acestor constatări, am vizitat din nou căminele cu pricina. Căminul C 1 al ..Tehnotonului“, din str. 13 Decembrie nr. 11, ne-a Intîmpinat schimbat. In sensul că aproape peste tot, în camere și pe paliere, In grupurile sanitare era curat şi ordine. Semn că fetele pot fi notate cu calificative bune la capitolul autogospodărire. Semn că şi administratorul Evghenia Cordea îşi duce la bun sfirşit sarcinile. Dealtfel, am remarcat faptul că fetele ţin la ea, o înţeleg şi o ascultă. Camere frumoase şi bine întreţinute, aerisite şi luminoase sunt cele cu nr. 18, 16, 14, 13 de la etajul I, 15, 1 de la etajul TIT ş.a. Tinerele sunt mulţumite de condiţiile în care locuiesc şi sunt hotărîte să păstreze ordinea şi curăţenia. Remarcăm tablourile, oglinzile de pe paliere, flori şi plante de cameră peste tot. Am întîlnit insă şi aspecte mai puţin plăcute : la etajul I găsim un grup sanitar prost finisat de către constructor. Din tavan curge apă, pereţii sunt scorojiţi, faianţa este spartă. La etajul II, dintr-un grup sanitar apa ieşise deja pe palier, căci cineva uitase robinetul deschis. In jurul blocului curăţenia cam lasă de dorit. Activităţile educative sunt anemice. Comitetul de cămin (preşedintă, Maria Toma) mai are multe de făcut pe această linie. Căminul nr. 1 de tineret din strada Culturii, al întreprinderii de antibiotice, ne întîmpină la fel de neospitalier ca şi în raidurile trecute. De fapt, acesta este doar cu numele de tineret, deoarece aici sînt mulţi, foarte mulţi familişti. Din păcate, pînă acum nu s-a ţinut seama de cerinţa tinerelor fete de a se stabili un palier pentru ele şi altul numai al familiştilor. Nu este atît de simplu ca, lucrînd în schimburi, să fii toată ziua deranjată de copiii ce se joacă pe culoare. Să nu fim greşit înţeleşi. Nu avem nimic cu familiştii, cu copiii. Dar este simplu şi uşor să se instaureze o ordine firească de locuit. Fetele mai sunt nemulţumite şi de faptul că unele locatare stau cite una într-o cameră (sunt cîteva cazuri), în detrimentul altora. Pe holuri era destulă necurăţenie, unele camere (nr. 6) erau murdare şi neaerisite. La grupurile sanitare curăţenia lasă de dorit. Un asemenea grup de la etajul I arată ca vai de el. La poartă nu era nimeni. Putea intra cine vrea. Nu este de mirare că se mai fură unele obiecte. Administratorul Mircea Ungureanu pleacă în fiecare zi în jurul orei 9 şi vine în jurul prînzului. De fapt, fetele nu s-au plîns că nu sînt deloc mulţumite de felul cum îşi exercită atribuţiile. Nu ne-am mirat, deoarece şi pe noi a refuzat să ne însoţească prin camere şi paliere, pe motiv că pleacă la... fabrică. De asemenea, aici activitatea educativă este inexistentă. Iată deci că neregulile se menţin la acest cămin, iar forurile diriguitoare interzic cu măsurile eficiente de îndreptare. STEI,A PREDA Expoziţii în pregătire Comisiile de femei din Centrul universitar ieşean pregătesc două expoziţii în cinstea zilei de 8 Martie. Expoziţiile sunt integrate în cadrul Festivalului naţional „Cîntarea României“. Prima va fi de pictură. A doua, intitulată :Realizări ale femeilor în domeniul ştiinţei şi tehnologiei“, va fi urmată, de o sesiune de comunicări şi referate, unde îşi vor aduce contribuţia comisiile de femei de la Universitatea „Al. I. Cuza“, Institutul politehnic, Institutul de medicină, Conservator, Institutul de chimie macromoleculară „P. Poni", Centrul de cercetări fizice și tehnologice. Iniţiative, acţiuni 3 *9 După cum ne transmite secretarul adjunct cu probleme de propagandă din comuna Podu Iloaiei, A. Ţuţuianu, femeile din comună participă, cu bune rezultate, la o seamă de acţiuni şi activităţi din localitate. Astfel, femeile raportează depăşirea planului la colectarea sticlelor şi a borcanelor goale cu 2 400 de lei. • S-au înfiinţat două comisii sanitare, una la C. A. P., şi alta la nivel de comună, care se preocupă de îndrumarea tinerelor mame în ceea ce priveşte creşterea şi îngrijirea copiilor ; depistarea femeilor care nu sunt încadrate în muncă şi îndrumarea acestora către o activitate utilă. • Circa 120 de femei urmează cursurile de completare a studiilor. • In cadrul celei de a doua ediţii a Festivalului naţional „Cîntarea României“ îşi desfăşoară activitatea două grupuri vocale cu participare exclusiv feminină , unul format din cadre didactice şi altul din membre cooperatoare din satul Budăi. Ambele formaţii artistice au fost promovate la faza județeană. TEPRO: Rezultate invers proporţionale cu interesul manifestat—un paradox ce trebuie eliminaţi La întreprinderea metalurgică din Iaşi, unitate economică de prestigiu, există, de mulţi ani, o asociaţie sportivă care s-a făcut deseori remarcată prin rezultate bune. Am încercat, cu cîteva zile în urmă, un bilanţ pe 1978, pornind mai ales de la dorinţa de a vedea ce vor oferi metalurgiştii iubitorilor de sport în acest an. Discuţiile purtate cu lucrători ai uzinei, cu membri ai conducerii asociaţiei au relevat multe reuşite, încununare a tot atitor eforturi, dar şi destule nerealizări care, paradoxal la prima vedere, apar tocmai în, sectoare unde s-a manifestat un interes suplimentar. Prima diferenţă pe care am sesizat-o este aceea că s-au înregistrat succese la activitatea sportivă de masă” (şi este foarte bine !), în timp ce sportul de performanţă, care focalizează majoritatea eforturilor organizatorice, nu se poate mîndri cu prea mult.Astfel, TEPRO a ocupat locul I pe judeţ, la handbal, în cadrul Daciadeişi dreptul de a participa cu o echipă în divizia B, drept care a fost insă pierdut din cauze mărunte, care ţin de organizare mai mult) ; metalurgiştii au avut 21 de finalişti la 8 concursuri de atletism, judeţene ori municipale ; au cucerit numeroase cupe puse în joc, la handbal, volei, şah etc. ; un campionat de fotbal, pe uzină, a ajuns deja la cea de-a IV-a ediţie, şi se bucură de o deosebita apreciere şi participare ş.a.m.d. Circa 1 500 de oameni au fost prezenţi, în total, la competiţii cu caracter de masă, organizate de asociaţie, ori la nivel municipal şi judeţean, ceea ce ni se pare un lucru bun, înainte de a vedea şi neajnsurile activităţii sportive de masă (pentru ca există destule), cîteva vorbe despre cea de performanţă . „Ne propunem un loc IV la rugbi, şi evitarea retrogradării la fotbal“, ne spunea tov. Gh. Momiţă, vicepreşedintele asociaţiei Să fie, oare, acestea posibilităţile existente la TE-i’RO ?! Intr-adevăr, rugbiştii, aflaţi in plin proces de revnere a echipei, nu pot face mai mult. Dar ei şi aşa au făcut mult, chiar dacă nu s-au bucurat de aceeaşi aten- Din activitatea asociaţiilor sportive ţie ca fotbaliştii ! Cît despre aceştia din urmă, nu-i momentul acum să analizăm ce-au făcut, ori ce mai pot face (prea mult optimism nu există nici în sinul conducerii asociaţiei !). Ce se observă, chiar după o trecere în revistă atît de sumară ? Că oamenii vor să facă sport, că sînt forţe şi talente, dovedite de numărul de participanţi şi de rezultatele obţinute la unele ramuri de sport, chiar dacă baza materială de care se dispune este încă modestă (de fapt, un simplu teren combinat de tenis, volei şi handbal). Fireşte, cererile sunt mai mari : există numeroşi şahişti în uzină, pentru care încă se mai caută... o sală, secţia de ciclism, puternică la vremea ei, este desfiinţată. la fel ca şi cea de orientare sportivă, voleibaliştii, după două tentative de a intra in divizia secundă, au abandonat. ... în prezent, se fac încercări de „aclimatizare“ a unei secţii de box ! Multe se vor rezolva, se speră, odată cu terminarea bazei proprii de la Ciric, unde s-au făcut, prin muncă patriotică, foarte multe, dar fără sprijin din afară nu va putea fi gata, probabil, decît la finele anului viitor. Şi pînă atunci ? Pînă atunci se intenţionează intensificarea acţiunii de retragere de noi membri cotizanţi ai asociaţiei, menţinerea competiţiilor cu tradiţieşi (destul de timid) participarea la altele. Destul de puţin (dacă adăugăm şi fotbalul !) pentru o asociaţie ca TEPRO, capabilă şi datoare să ne ofere mai mult, să-şi adune forţele risipite pe la alte cluburi şi să le înmănuncheze sub o flamură ce poate urca pe un catarg mai înalt ! CONST. PALADUTA Duminică, la volei Penicilina—Dinamo După „duşul rece“, surprinzător, de la Timişoara (unde a pierdut marţi, cu scorul de 1 — 3), echipa feminină de volei Penicilina se pregăteşte cu multă atenţie pentru partida de duminică, 4 februarie, cu campioana ţării, Dinamo. Conducerea clubului ieșean ne informeacă biletele vor fi puse vînzare, la Sala sporturi, începînd de vineri, cuurmătorul orar: vineri, pe orele 16 și 18 ; sîmbă' între orele 8 — 10 și* — 18 ; duminică, înaintea anului, programat la ora Micii locatari ai creşei nr. 13 de la Leagănul de copii din Iaşi se bucură de o atentă şi caldă asistenţă din partea personalului de ocrotire. Foto : S. LEONID In cadrul „Anului internaţional al copilului" In cadrul „Anului internaţional al copilului“, comisia de femei din circumscripţia municipală nr. 13 Iaşi a iniţiat o serie de activităţi soldate cu realizarea unui număr însemnat de obiecte de artizanat : cusături naţionale, carpete, mileuri ş. a. Acestea vor fi valorificate printr-un bazar, organizat la nivel de municipiu, iar fondurile vor fi destinate „Anului internaţional al copilului“. S-au remarcat : Ana Donţu (preşedintă), Maria Manditu, Elena Damian, Elena Buţă, Elena Buşilă, Ştefania Artenie ş. a. Curs de igienă a alimentaţiei Comitetul orăşenesc al femeilor.Paşcani, în colaborare cu cadre sanitare din circumscripţiile sanitare din oraş şi de la spital, a organizat un curs de igienă a alimentaţiei. Cele circa 30 de cursante lucrează ca bucătărese la cantinele, creşele şi căminele de copii din Paşcani. Lecţiile au fost predate, săptămânal, în perioada noiembrie — ianuarie, de către medici. PAGINA A fil-A Determinat să muncească  In repetate rînduri Uxatarii blocului O 2—1, din strada De■ ce bal nr. 6—A, s-au prins de comportarea necivilizată a colocatarului Vasile Bican, care le tulbura liniştea, îi ameninţa etc. Şi toate acestea se întimplau datorită faptului că V. B. nu avea nici o ocupaţie. La sesizarea locatarilor, V.B. a fost condus de către organele in drept la Oficiul forţelor de muncă, unde a primit o repartiţie pentru încadrarea într-o întreprindere. Sperăm că odată cu deprinderea de a munci, va învăţa să-i respecte pe colocatari. Nici mort nu l-a primit in casa Ioan, feciorul lui D. Braharu, din satul Slobozia, comuna Deleni, a decedat pe un şantier din oraşul Galaţi. Mama şi fraţii decedatului l-au adus acasă pentru a-l pregăti de înhumare, dar tatăl a zăvorit porţile şi uşile casei nevrînd să-şi primească, pentru ultima dată, feciorul în locuinţă. Au venit în ajutor vecinii, sătenii înfierind atitudinea neomenească şi ura tatălui împotriva copiilor, ne informează Iov. P. Hodorogea.  Amatori de chilipiruri ^ La sfîrşitul anului trecut, in comuna Dolheşti au început lucrările de construcţie aunui magazin universal. Maistru la acest punct de lucru a fost numit Petru Daraban. Fire însetată de înavuţire, P. Daraban a început să tundă materialele de construcţii, ca la... tarabă. Şi astfel a găsit imediat chilipirgii : Vasile Boian, Costică Bechea, Vasile Merlan, Vasile Vişan, Vasile Chiriac şi Irimia Prisecaru. Aceştia au luat de la hoţoman 5 tone de ciment. Atît „meşterul“ Daraban, cit şi amatorii de ciment furat vor fi trimişi în faţa instanţei de judecată. FELICITĂRI LA a 70-a aniversare, soţul, copiii şi nepoţii urează scumpei lor Ecaterina Raeţchi mulţi ani, sănătate. FAMILIILE Ciolacu Gheorghe şi Turculeţ Gheorghe împreună cu soţiile şi copiii urează dragului lor tată Turculeţ Constantin din Ciorteşti, cu ocazia aniversării a 60 ani, multă sănătate şi un călduros . „La mulţi ani !“. SCHIMBURI DE LOCUINŢE SCHIMB apartament Bîrlad pentru Iaşi. Informaţii, Iaşi, Roman Vodă 9, bloc H 5, scara A, apart. 1 (Alexandru cel Bun). SCHIMB garsonieră București cu Iaşi. Telefon 33427. SCHIMB apartament două camere central pentru două garsoniere. Telefon 11377. SCHIMB apartament două camere parter, confort I, gaze, cartier Podu Roș, pentru trei camere același confort, etajele 1, 2, 3. Telefon 38303, orele 17 — 22. OFERIM două apartamente (două camere, confort I, Tătărași Podu Roș) pentru partament patru camere : centru, Podu Roş, Tâtăraşi, etajele 1—2. Telefon 30938. SCHIMB apartament 3 camere decomandate, parchet, gaz metan, confort I, aleea Mircea cel Bătrîn 1, scara A, etajul 4, apartamentul IV, pentru similar Copou, Independenţei, Podu Roş. Relaţii: zilnic, miercuri-joi, orele 18 : 19. SCHIMB apartament 3 camere bloc, pentru apartament două camere. Telefon 17076. SCHIMB apartament trei camere, gaz, Bularga, strada Atelierului, bloc B 4-1, scara C, etaj 4, apart. 2, cu două camere, bucătărie mare, gaze, SCHIMB apartament Pașcani, confort I, două camere, pentru Iași. Telefon 38765. SCHIMBĂM apartament trei camere, confort I, gaze, etaj 4, zona Podu Roș, pentru apartament două camere decomandate același confort sau pentru două garsoniere. Telefon. 32650. VlNZARI-CUMPARĂRI PREIAU contract apartament două camere. Telefon 30569, după ora 16. VIND „Fiat 1100“. Telefon 36636, după-amiază. VIND „Dacia 1300’, rulat unsprezece mii km. Telefon 49011. DECESE COPIII şi nepoţii anunţă cu regret dispariţia iubitei lor mamă şi bunică ISTRATE PROFIRA. înmormântarea, astăzi la ora 12, in comuna Dolheşti. FAMILIILE Răsnîceru şi Fierea anunţă cu durere moartea fulgerătoare şi prematură dragului lor RASN’CERU Millai. 23 ani, înmormîntarea, sîmbătă, 3 februarie, în satul Ciocîrteşti, Semteia. NEPOŢII şi vecinii încetarea din viaţă lor CHIRILA GHEORGHE. Cortegiul porneşte din strada Pînzăriţei 10, sîmbătă, 3 februarie, ora 10, spre cimitirul Sf. Treime. ADÂNC îndureraţi, fiii, nurorile şi nepoţii anunţă încetarea din viaţă a dragului lor ing. DANILA GHEORGHE. Înmormântarea, astăzi, ora 15, la cimitirul Eternitatea. FAMILIA îndoliată anunţă încetarea din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, a dragului ei soţ tată şi bunic VRTOI ISIDOR, 75 ani. Cortegiul porneşte de la biserica Sf. Neculai (Tâtăraşi), vineri, 2 februarie, ora 13, spre cimitirul Eternitatea. COLECTIVUL clasei a IlI-a A — Şcoala generală 2 — este mioara în greaua pierdere suferită prin moartea mamei şi transmite familiei sincere condoleanţe. COLECTIVUL de cadre didactice al Liceului agro-industrial Iaşi transmite sincere condoleanţe tovarăşului Bordea Alexandru pentru pierderea prematură a soţiei. FAMILIA Petrescu mulţumeşte tuturor celor care prin ajutor, prezenţă, telegrame au fost alături de ea la durerea pricinuită de decesul dragului lor Petrescu Pavel. COMITETUL de conducere al Cantinei-restaurant C. F. S. Iaşi regretă moartea prematură a lui Piter Martin şi transmite condoleanţe familiei îndurerate. COLECTIVUL clinicii de neurochirurgie, profund impresionat de dispariţia prematură a sorei şefe Anişoara Popa, transmite sincere condoleanţe familiei îndurerate. COLECTIVUL secţiei A.T.I. — Spitalul clinic de neurochirurgie Iaşi — regretă profund dispariţia prematură a celei care a fost sora şefă Anişoara Popa şi transmite familiei sincere condoleanţe. COLECTIVUL sălilor de operaţii — Spitalul clinic de neurochirurgie Iaşi — regretă cu mare durere dispariţia celei ce a fost Anişoara Popa şi transmite sincere condoleanţe familiei. COLECTIVELE raioanelor ţesături, Centrul 21 „Modern“, transmit sincere condoleanţe familiilor Vasiliu, Delea şi Duiconescu pentru pierderea tatălui, Diaconescu Constantin. COLECTIVUL raionului stofe, magazinul „Moldova“, transmite sincere condoleanţe f şeftei de raion Delea Ana pentru pierderea tatălui. COLEGII de la Institutul agronomic împărtăşesc durerea asistentei Ciurea Georgeta pricinuită de decesul surorii şi transmit sincere condoleanţe familiei îndoliate. COLECTIVUL raionului con- . fecţii bărbaţi, magazinul „Moldova“, transmite colegei Anca Gradu sincere condoleanţe pentru pierderea suferită, ora . 10, comuna anunţa dragului