Flacăra Iaşului, mai 1979 (Anul 35, nr. 10133-10158)

1979-05-01 / nr. 10133

PAGINA A ll-A------------------ Adevărul despre munca noastră... CU INIMILE PLINE DE MÎNDRIE întreaga istorie a transformărilor revo- luţionare care au avut loc în societatea ţ românească după cucerirea puterii de ţ către clasa muncitoare pune clar în evi- ţ denţâ faptul că partidul comunist, clasa ţ muncitoare, oamenii muncii au ştiut şi ştiu să conducă destinele patriei incomparabile mai bine decît clasele exploatatoare de odinioară, asigurînd naţiunii noastre un destin nou, strălucit, liber şi independent, progresul material şi spiritual rapid al ! NICOLAE CEAUŞESCU PREGĂTIREA PROFESIONALĂ, LA NIVELUL REVOLUŢIEI TEHNICO-ŞTIINŢIFICE Cifre şi fapte A devenit pentru noi o tradiţie ca ziua de 1 Mai să fie o zi de bilanţ a muncii noastre libere, intr-o ţară liberă, sub conducerea partidului. Dar acest 1 Mai 3979 mai Înseamnă pentru noi şi aniversarea unei glorioase bătălii purtată de ■ clasa muncitoare împotriva fascizării ţării, a exploatării, pentru pace, libertate şi democraţie. Se împlinesc acum 40 de ani de cînd muncitorimea din Capitală şi din alte oraşe a participat la o uriaşă demonstraţie, dovedindu-şi din plin capacitatea politică de a conduce destinele întregului popor. Noi, muncitorii de la if. M. M. R. Paşcani, ţinem mult la această aniversare şi pentru că printre organizatorii demonstraţiei de acum 40 de ani din Bucureşti se afla în frunte tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Contribuţia noastră, a celor care lucrăm aici la I.M.M.R., se cifrează acum, In preajma zilei de 1 Mai, în o producţie suplimentară de peste 12 milioane de lei, care înseamnă mai multe vagoane, mai multe piese de schimb pentru asigurarea bunei funcţionări a mijloacelor de transport pe calea ferată. Lucrez aici de 28 de ani, sînt muncitor sculer, şi pot spune că am participat direct la toate modernizările care au avut loc în întreprinderea noastră. Avem, prin grija partidului şi statului nostru, o întreprindere modernă, iar noi muncitorii sîntem ferm hotărîţi să ne îndeplinim angajamentele, să dăm producţie suplimentară, chiar dacă mai întâmpinăm unele greutăţi. Eu personal am realizat, de cînd lucrez aici, 24 de inovaţii şi 30 de raţionalizări, am participat alături de alţii la 2 invenţii şi continui să-mi aduc o contribuţie eficientă la creşterea productivităţii muncii. De asemenea, mă îngrijesc de formarea tinerelor cadre de muncitori, care să ne continue eforturile, aşa cum şi noi continuăm astăzi lupta părinţilor noştri pentru o viaţă mai bună. DUMITRU ILIE muncitor, I.M.M.R. Paşcani întregii societăţi. \ )-----• Economia în plină dezvoltare a judeţului nostru are nevoie de oameni tot mai bine pregătiţi. In vederea satisfacerii acestei necesităţi, numai în anul 1978 au fost calificaţi, prin diferite forme, şi încadraţi în muncă peste 13 700 de oameni ai muncii, alţi 11 000 urmînd în acest an cursuri de pregătire, în vederea calificării, policalificării sau perfecţionării profesionale. • Peste 1 100 de maiştri, 870 de tehnicieni, 400 de subingineri, 1 500 de ingineri din sectorul industrial al judeţului nostru au participat în anul 1978 la procesul de instruire a personalului tehnic, în cadrul formelor organizate de perfecţionare a pregătirii profesionale. Acţiunile de introducere a tehnicii noi, de aplicare şi perfecţionare a tehnologiilor moderne, de creştere a productivităţii muncii etc., desfăşurate sub îndrumarea Comisiei judeţene a inginerilor şi tehnicienilor, au cuprins, în cadrul celei de-a II-a etape de masă a Festivalului naţional „Cântarea României“, peste 3 500 de oameni ai muncii din Industrie, construcţii, agricultură, cercetare, proiectare etc. Munca lor pe tărâmul căutării şi promovării noului s-a soldat cu realizarea a peste 9 000 de soluţii tehnice noi, dintre care 108 invenţii şi 95 de inovaţii. Soluţiile aplicate au contribuit la realizarea unui spor de producţie în valoare de 295,3 milioane de lei, reducerea cheltuielilor de producţie cu 67,5 milioane lei, creşterea volumului de produse destinate exportului cu 42,1 milioane lei valută. între unităţile ieşene în care creaţia tehnico-ştiinţifică în sprijinul producţiei a dat rezultate deosebite se numără întreprinderea de antibiotice, Combinatul de fibre sintetice, I.M.M.R. Paşcani, întreprinderea de tricotaje „Moldova“ etc. In cadrul celor 49 de cercuri ale inovatorilor din judeţul nostru, s-au propus soluţii tehnice care, aplicate numai în primul trimestru al acestui an, au dus la obţinerea a 191 de produse noi şi 7 soluţii tehnologice îmbunătăţite, precumşi la valorificarea unor resurse secundare, avînd ca efect obţinerea unei producţii industriale de peste 180 milioane lei. treprinderea „Tehnoton“. Satisfacţie din schimb Femeia şi-a ocupat locul ce i se cuvine Se împlinesc 40 de ani de la marile manifestări antifasciste care au avut loc în Capitală şi în numeroase alte oraşe la 1 Mai 1939 — moment culminant al valului luptelor populare desfăşurate în acea perioadă împotriva primejdiei fasciste şi a războiului. O contribuţie deosebit de importantă a adus-o şi tineretul comunist şi antifascist, sub conducerea unor tineri militanţi ca Nicolae Ceauşescu şi Elena Petrescu (Ceauşescu). Cu acest prilej trebuie remarcată şi lupta Partidului Comunist Român pentru ca femeia să-şi ocupe locul de drept în societate. Odată cu instalarea la conducerea societăţii noastre a clasei muncitoare, femeile au păşit în arena vieţii economice, sociale şi politice, punîndu-şi în valoare puterea lor de muncă şi creaţie, în condiţii de egalitate totală. Femeile din ţara noastră răspund prin remarcabile fapte de muncă permanentei griji a conducerii partidului şi statului pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă. Cîteva cifre sunt edificatoare : în domeniul ştiinţei 45 la sută din personal sunt femei, 39 femei poartă înaltul titlu de Erou al Muncii Socialiste, 26 000 de femei au primit ordine, medalii sau alte distincţii ale R.S.R. Dacă ne referim la colectivul Institutului de inginerie tehnologică şi proiectare pentru industria chimică, Filiala Iaşi, unde lucrez, 56,9 la sută sunt femei. Femeia a fost promovată în funcţii de conducere pe tărâm politic, obştesc şi profesional. Avem în cadrul institutului nostru inginere consiliere, şefe de colective de proiectare şi verificatoare, activiste în cadrul organizaţiei de partid, în comitetul sindicatului şi consiliul oamenilor muncii. Nu există sector de activitate în care femeile să nu-şi fi dovedit priceperea, competenţa profesională, conştiinciozitatea şi spiritul de iniţiativă. Avem satisfacţia profesională că şi noi femeile ridicăm in ţara noastră fabrici şi uzine chimice, adevărate citadele ale creaţiei tehnice româneşti. Sîntem minore că femeile îşi aduc o contribuţie remarcabilă în procesul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a unui viitor fericit, a unui climat de pace în lume. RALUCA TEODORU inginer proiectant, preşedintă a consiliului de control muncitoresc de la I.I.T.P.I.C., Filiala Iași . --------------------------------------------------FLACĂRA IAȘULUI [ Pentru ca pămîntul să rodească mai mult Aşa după cum bine este ştiut, în acest an ziua de 1 Mai are o triplă semnificaţie. Se împlinesc 40 de ani de la marea demonstraţie antifascistă şi antirăzboinică din ţara noastră de la 1 Mai 1939, 35 de ani de la realizarea Frontului Unic Muncitoresc, precum şi 90 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca zi internaţională a oamenilor muncii. Două din aceste importante evenimente politice sunt în strînsă legătură cu viaţa şi activitatea iubitului nostru conducător, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Este şi firesc ca acum în aceste momente sărbătoreşti, gîndul nostru alăturîridu-se simţămintelor de recunoştinţă ale întregului popor, să se îndrepte către conducătorul partidului şi statului nostru. Ca om al muncii din agricultură, împreună cu confraţii mei de muncă ne-am bucurat în permanenţă de grija permanentă a partidului pentru continua dezvoltare a agriculturii, pentru creşterea nivelului de trai. Şi totodată, am căutat să răspundem numeroaselor dovezi de profund umanism, întregindu-ne eforturile în lupta pentru sporirea producţiiloragricole, în ferma în care lucrez am obţinut anul trecut cîte 4 700 şi 4 200 kg de grîu şi, respectiv, de orz de pe fiecare hectar cultivat. De pe fiecare hectar cultivat cu plante furajere am realizat cite 9 000 de unităţi nutritive. • Noul cadru organizatoric al agriculturii creează acestui sector al economiei naţionale noi perspective. In principal, vizează creşterea producţiilor agricole şi, deci, creşterea nivelului de trai al întregului popor. Hotărîţi să facem totul pentru îndeplinirea sarcinilor încredinţate de partid, noi, mecanizatorii, care servim ferma vegetală Galata a I.A.S. Miroslava, am încheiat însămînţările pe toate suprafeţele planificate, fiecare cultură fiind şi erbicidată. Acum lucrăm pe ogoarele altor unităţi din consiliul unic agroindustrial pentru ea şi aceste unităţi să obţină succes deplin în campania de primăvară. VASILE MUNTEANU mecanizator la S.M.A. Ciurea ...şi adevărul lumii capitaliste Lipsiţi de cel mai elementar drept Sub titlul „Strigătul de alarmă al Organizaţiei Internaţionale a muncii. In cîteva ţări, şomajul a întrecut nivelul crizei anilor ’30“, ziarul „Le Monde“ publica date care pun în încurcătură pe cei ce mai propovăduiesc „binefacerile societăţii capitaliste“. Din statistici publicate pe larg, reiese clar una din tarele cele mai frecvente ale acestei societăţi : lipsa celui mai elementar drept al omului — dreptul la muncă. Iată şi cîteva cifre : • În 1978, în principalele ţări capitaliste, 18 milioane ,de oameni nu au avut de lucru. * • în S.U.A. sunt 8 milioane de şomeri, în Anglia şi Franţa peste 1 milion în fiecare, în R.F. Germania 1,9 milioane. • în 10 ţări — între care Spania Turcia, R.S.A., numărul şomerilor a crescut anul trecut, în comparaţie cu 1977, cu 20—30 la sută. • In Franţa, fiecare al treilea tînăr cu studii profesionale şi fiecare al 10-lea care a absolvit o şcoală medie tehnică erau şomeri în 1977 — 1978. • Potrivit cifrelor comunicate de Organizaţia Internaţională a Muncii, în ţări ca S.U.A., Canada, Suedia, fiecare al 3-lea şomer este un tînăr sub 25 de ani. • Din cauza greutăţilor economice prin care trec Statele Unite, piaţa muncii nu poate absorbiun mare număr , de absolvenţi de colegiu.. In 1980, pentru un loc de muncă ce necesită studii superioare vor candida 2,5 absolvenţi de colegiu. • 73 450 absolvenţi ai şcolilor britanice caută astăzi zadarnic un loc de muncă. • în Franţa, peste 1/3 din tineri renunţă la studii, care nu le oferă nici un drum în viaţă. • Ziarele care apar în ţările occidentale sunt pline de reportaje însoţite de fotografii care prezintă cozile din faţa birourilor de plasare. La o recentă şedinţă, consacrată şomajului în rîndul tineretului, a miniştrilor muncii, reprezentanţilor sindicali şi patronilor din BELGIA — O coadă interminabilă de persoane fără lucru, aşteptînd ore în şir la intrarea într-un oficiu de plasare a forţei de muncă, în Bruxelles, şomerilor ţările Pieţei comune, s-a ajuns la următoarea concluzie : din 6 milioane de şomeri, 2 milioane au sub 25 de ani, din care 20—30 la sută sunt posesorii de diplome universitare. Consecinţe tot mai împovărătoare ale fenomenelor de criză pe care le cunoaşte în ansamblul ei viaţa socială din ţările occidentale — şomajul, adîncirea decalajelor sociale şi a inechităţii între diferitele clase şi categorii ale populaţiei în ce priveşte nivelul său de trai — ilustrează elocvent incapacitatea structurilor capitaliste de a asigura realizarea aspiraţiilor de progres şi împlinire socială nutrite de membrii societăţii. Rubrică realizată de RADU SIMIONESI** Din colegiu — în rindul