Flacăra Iaşului, iunie 1979 (Anul 35, nr. 10159-10184)

1979-06-01 / nr. 10159

. PAGINA A ll-A-------------------------------------------------------- Viitorul ilmicril şi florile ţării î Ocrotiţi copiii Lum! Pămîntu-i grădina în care cresc copiii — florile lumii, Flori albe, flori negre, flori galbene, Pămîntul le hrăneşte şi le leagănă, Soarele le dă căldură şi lumină, Umbra le apără de arşiţă, Ploaia le udă, Păsările cerului le cîntă, Voi, oameni, ocrotiţi-le ! Daţi-le duioşie din duioşia mamei, Daţi-le putere din puterea pămîntului, Daţi-le zîmbetul fericirii şi frumuseţea copilăriei, Căci florile pămîntului sînt florile dragostei. , Carla-Lorelei Vasii in clasa a V-a B Liceul „G. Ibrăileanu" laş! Aripi spre orizont... „Copiii patriei noastre — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, — se dezvoltă într-un climat social, politic şi etic nou, superior, dispunînd de tot ceea ce este necesar pentru a se forma ca oameni înaintaţi, făuritori conştienţi şi pricepuţi ai României socialiste şi comuniste“. Poate că nicăieri nu-ţi poţiia seama mai bine de ce aripi dispun copiii noştri, pentru a se înălţa spre acel orizont fericit, ca într-o casă a pionierilor şi şoimilor patriei. La Iaşi, copiilor le stau la dispoziţie peste 60 de cercuri, dotate cu tot ce trebuie, dascăli pricepuţi care, cu atenţie, dimineaţa ori după-amiaza, îi învaţă tot felul de lucruri folositoare dar mai ales, cum îmi spuneau Dana Bîrlădeanu şi Alina Orăşanu, două fetiţe de clasa a V-a, cărora le place baletul, îi învaţă „să muncească, să aibă voinţă şi dragoste de frumos“. Munca a devenit, pentru sutele şi sutele de copii care trec pe la Casa pionierilor şi şoimilor patriei, o autentică necesitate : necesitate de exprimare a pasiunii, a cunoştinţelor căpătate şi care cer alte cunoştinţe, a inventivităţii. Ce impresionează aici este, In primul rînd poate, faptul că mai tot ce vezi aparţine mîinilor copiilor, spiritului lor inventiv îndreptat, cu migală, spre util. Am vorbit, la Casă pionierilor şi şoimilor patriei din Iaşi, cu zeci de copii , cu Mircea Pascariu şi Monica Lupu, de la cercul de creaţie plastică, elevi de clasa a IV-a ori a IlI-a, care au lucrări la diverse expoziţii, chiar republicane, şi care vizează să se afirme pe tărîmul artei, pentru că pictează „tot ce este în jur, şi e normal ca toţi să privească atent“ , cu Sorin Chiriac şi C. Romanescu, băieţi îndrăgostiţi de acordeon, care interpretează, în joacă parcă, piese de reală dificultate , cu Cristina Mabu, Olga Costin, Gabi Barbier, cu fraţii Doina şi Alexandru Popa, de la cercul de protecţia mediului înconjurător, despre ale căror acţiuni s-ar putea scrie un reportaj deosebit de interesant , cu Radu Burlică şi Cristian Moruz, de la cercul de electronică, elevi mai mari, de clasa a VI-a ori a VIX-a, în mîinile cărora tranzistoarele şi rezistenţele ştiu să devină lucruri de excepţie. .. Desigur, nu-i putem măcar aminti pe toţi cei cu care am vorbit şi, pe urmă, sunt zeci şi zeci de alte nume cunoscute deja, chiar pe plan naţional, pentru realizări deosebite. Dar dacă este corect să punem semnul egalităţii între copilărie şi viitor, atunci anii următori ne vor face mult mai cunoscute multe dintre aceste nume, zborurile de azi vor deveni tot atîtea certitudini. Fiindcă toţi copiii noştri doresc să înveţe, să-i ajute pe cei mari, să depăşească plăsmuirile lor. „Ne dăm seama cîte se fac pentru noi, ne spunea Adrian Cambose, elev la Liceul „C. Negruzzi“, în clasa a VII-a, ne dăm seama cu cite eforturi se fac toate astea, şi ne simţim datori, mai bine zis angajaţi în a răsplăti aceste eforturi !“. „Educaţia, spunea Platon, este cel mai frumos dar pe care-l poate dobîndi omul“. Un mare adevăr, cu consecvenţă aplicat şi respectat în România socialistă, care şi-a făcut veritabil program din a deschide larg spre orizont aripile copilăriei fericite, ale muncii şi educaţiei. Porţi generos deschise spre viitor, prin care trece, liberă, generaţia de mîine. P. CONSTANTIN Manifestări închinate zilei de 1 Iunie • Expoziţie. Galeria „Cronica“ găzduieşte expoziţia internaţională de desene ale copiilor „Florile Terrei“. Participă mici desenatori din Austria, Franţa, Japonia, Polonia, Suedia, S. U. A., U.R.S.S. şi din ţara noastră. Expoziţia va fi deschisă pina la data de 15 iunie a.c. • „Omagiu copilului". La Spitalul pentru studenţi şi elevi din Iaşi are loc astăzi spectacolul „Omagiu copilului“, la care participă grupul vocal al Spitalului, recitatori etc. Va fi vernisată, de asemenea, expoziţia pictoriţei amatoare Filomela Duman (Dr. Angela Ilarion). • Montaj literar. Biblioteca orăşenească din Paşcani a organizat, la şcoala din Fîntînele, un montaj literar intitulat „Suntem prieteni cu toţi copiii ţării“. Astăzi, colectivul Bibliotecii va organiza, la Casa pionierilor şi şoimilor patriei din Paşcani montajul literar „Dulce cîntec românesc“. • Programe artistice. In toate şcolile generale ale judeţului au loc, în aceste zile, spectacole artistice dedicate zilei de 1 Iunie şi Anului intermtimual al copilului. Cu acest prilej, au loc întâlniri între pionieri şi şoimi ai patriei, înmînări de daruri acestora din urmă, întreceri sportive etc. • „Zilele artei pentru copii şi tineret“. Astăzi încep manifestările grupate sub acest generic, la care şi-au anunţat participarea şi numeroase colective ale unor teatre profesioniste, artişti amatori din Iaşi şi din ţară. La ora 10, va avea loc, in Piaţa Unirii, un mare spectacol în aer liber, intitulat „Joc la Soare“, cu participarea elevilor şi şcolarilor ieşeni. La ora 11:30, la Casa tineretului şi studenţilor, va fi vernisată expoziţia de artă plastică a elevilor „Lumea într-o picătură“. Seara, la ora 18, în Piaţa Voievozilor, va avea loc un alt spectacol în aer liber,în organizarea Casei pionierilor şi şoimilor patriei din Iaşi. La Casa cărţii, la ora 17, va fi deschisă o expoziţie , de carte pentru copii şi tineret, prilej cu care micii cititori se vor putea intîlni şi cu unii dintre autorii preferaţi. De asemenea, în sălile Casei tineretului şi Casei sindicatelor vor putea fi vizionate interesante spectacole de teatru si marionete. 1 Iunie (urmare din pag. X) desenului măiestrit, dorinţa de a face mai mult şi mai bine. Numeroasele manifestări cultural-artistice, care au loc în această perioadă în şcoli şi grădiniţe, în case de copii, sunt un emoţionant omagiu adus celor care veghează copilăria lor fericită, pentru asigurarea celor mai bune condiţii dezvoltării spirituale a copiilor, pentru mîndria de a avea o ţară liberă şi de a aparţine unui popor demn. „Zilele artei pentru copii şi tineret“ — acţiune organizată în municipiul Iaşi în perioada 1 — 3 iunie, aduce lumea copilăriei, a eroilor ei îndrăgiţi pe marile scene ale Iaşului, prin repertoriile unor recunoscute teatre profesioniste din ţară, între care şi Teatrul pentru copii şi tineret din Iaşi şi, ceea ce este semnificativ, prin mesajul artistic al unor formaţii de pionieri şi elevi din judeţul nostru şi din ţară, formaţii laureate în cea de a II-a ediţie a Festivalului naţional „Cîntarea României“Acţiunile sportive, dedicate zilei de 1 Iunie, organizate deConsiliul judeţean al Organizaţiei pionierilor şi Inspectoratul şcolar judeţean, aduc la startul întrecerii atît copiii din grădiniţe în Olimpiada preşcolarilor, cît şi pionierii şi şcolarii judeţului din Ciclul primar şi gimnazial. 150 de ani de la apariţia revistei „Albina românească" „Acolo unde e ziar românesc, e şi viaţă românească“. Martoră a inteligenţei şi sensibilităţii unei epoci, şi produs al lor, presa românească, a cărei existenţă cunoaşte, în această primăvară, 150 de ani, a apărut dintr-o necesitate socială şi morală obiectivă, hotărită de realităţi naţionale specifice, legată fiind, puternic, de acţiunile ideologice şi politice iniţiate în primele decenii ale veacului al XIX- lea. Atunci, în înlesnirile pe care ni le aducea progresul economic şi social şi în condiţiile luptei deschise împotriva anacronicelor instituţii feudale şi pentru dobîndirea libertăţii şi unităţii naţionale, presa era considerată nu doar un mijloc de instruire şi educare, ci şi o puternică armă ideologică. Ea însemna activitate progresistă chemată să popularizeze şi să apere programul politic al forţelor înaintate, să dezvolte conştiinţa unităţii poporului, să formeze o opinie publică favorabilă unei evoluţii culturale pe cale democratică, să înlesnească realizarea unei literaturi autohtone moderne, mijloc excelent de afirmare a spiritualităţii româneşti în lumea europeană Contemporană. Cu această convingere, moldoveanul Gheorghe Asachi, spirit enciclopedist, care a aprofundat şi garantat înţelegerea faţă de problemele epocii, a editat la Iaşi. -------• - --------------la 1 iunie 1829, periodicul „Albina românească“. Tovarăşul său de idei, munteanul Ion Eliade Rădulescu, întemeiase, în acelaşi an, la Bucureşti, la 8 aprilie, „Curierul românesc“. Cu un contur subliniat eclectic, cum putea fi un ziar românesc la această dată, care, alături de ştiri cu caracter militar, publica informaţii oficiale, administrative, date despre dezvoltarea comerţului, a ştiinţelor şi pagini de literatură. „Albina românească“ s-a dovedit a fi un puternic ferment intelectual, introducînd în conştiinţa publică valori morale durabile. A militat pentru răspîndirea ştiinţei, pentru dezvoltarea învăţămîntului, a agitat, statornic, ideea unui teatru în limba naţională, a făcut loc discuţiilor, numeroase, despre problemele limbii literare şi s-a arătat interesată de progresul literaturii. Puternic ancorată in frămîntările epocii, în centrul dezbaterilor publice, promovînd idei noi şi unindu-i pe cititori prin puternica legătură a ideilor. „Albina românească“ a apărat şi popularizat drepturile românilor, i-a pus mai strîns în contact cu restul umanităţii, i-a ajutat, cum unul din numerele ei o mărturiseşte: „mai intîi a şti şi apoi io şi lucra“. Prin existenţa ei (a durat pină în 1858), publicaţia întăreşte, convingător, adevărul verificat în multe împrejurări ale istoriei noastre : „Acolo unde e ziar românesc, este şi viaţă românească". MARIA PLATON Sărbătoarea Bojdeucii „Ion Creangă“ Tradiţionala sărbătoare a Bojdeucii „Ion Creangă“ — ediţia a XI-a — va debuta, de data aceasta, în ziua de 2 iunie, ora 15, cu un pelerinaj al unor pionieri şi elevi din diferite centre ale ţării la locurile unde a trăit şi scris Ion Creangă. Duminică, 3 iunie, la ora 10, la sediul Bojdeucii „Ion Creangă“ din Ţicău, se va desfăşura un bogat program cu concursul unor formaţii artistice de pionieri, elevi şi şoimi ai patriei din Iaşi şi al unor cunoscuţi actori ai Naţionalului nostru. Cu acelaşi prilej, va fi vizitată Bojdeuca, în cadrul căreia se organizează expoziţia „Opera literară a lui Creangă reflectată în arta plastică“, expoziţie realizată de elevi ai Liceului de artă „Octav Băncilă“. • • Premieră la scară naţională (urmare din pag. 1) limentare automată cu ajutorul transportului pneumatic. Mai trebuie să-i facem o îmbunătăţire. Să-i montăm încă o sită. Cred că într-o săptămînă problema se va rezolva. Gîndim acum la scurtarea perioadei de staţionare necesară pentru reparaţii, revizii sau, pur şi simplu, pentru curăţiri tehnologice. Vrem să concepem un dispozitiv pentru ca schimbarea capului de la extruder să nu dureze circa două zile, ci numai 4—5 ore. Experienţă în acest domeniu avem. De exemplu, la un grup de maşini (45) din secţie, durata de staţionare pentru reparaţii curente a fost redusă de la 120 de ore, la numai 24— 48 de ore. Am gîndit şi aici, şi ştim ce trebuie să facem. Trebuie să punem calculele pe hîrtie. Ne bucură foarte mult că instalaţia merge foarte bine. Chiar de la început am atins o producţie orară de 740 kg, faţă de 800 kg, cît se prevede în proiect. Acum, totul depinde de noi“. Spaţiul nu ne permite să intrăm şi în alte detalii, să relatăm şi alte lucruri interesante. Este o premieră naţională plămădită din competenţă profesională, responsabilitate şi exigenţă comunistă. Oamenii întreprinderii au demonstrat încă o dată că sunt promotori neobosiţi ai noului. Alături de ei, merită aprecieri muncitorii de la Trustul de instalaţii-montaje şi de la Trustul de construcţii industriale. De altfel, ing. Aurel Racu, directorul întreprinderii, şi ing. Ioan Sechi, director tehnic, ne-au informat că durata de montaj a fost scurtată cu circa 20 de zile, datorită pregătirii temeinice a investiţiei, precum şi a eforturilor susţinute depuse de executanţi. Lăcătuşii Octav Agheorghiesei, Dănuţ Mihai şi şeful de echipă Ion Zlate (de la TI.M. Iaşi) ne-au vorbit despre soluţiile adoptate în execuţie, fiind prima instalaţie de acest gen în ţară. Am mai reţinut un lucru deosebit de esenţial : dacă furnizorii de materie primă vor livra ritmic cantităţile contractate, parametrii tehnico-economici proiectaţi ai instalaţiei se vor realiza mai devreme cu două luni. Noua instalaţie de la I.P.M.P. -------------------—FLACĂRA IAȘULUI | -------- -------- „Săptămînă filmului istoric“ In cadrul „Săptămînii filmului istoric“, au avut loc mai multe manifestări. La C.F.S., după dezbaterea cu tema „Prezenţa şi continuitatea milenară a poporului român în spaţiul carpato-dunărean“, a fost vizionat filmul „Dacii“. La întreprinderea de antibiotice a fost prezentată o expunere despre figurile de seamă ale naţiunii noastre în lupta pentru eliberare naţională şi dreptate socială, expunere însoţită de proiecţia filmului „Dacii“. La I. M. „Nicolina“, a avut loc o intîlnire între numeroşi oameni ai muncii din această întreprindere şi regizorul Dinu Cocea. În încheiere a fost vizionat filmul „Stejar, extremă urgenţă“. După conferinţa „Figuri legendare ale neamului românesc“, la cinematograful „Copou“ a rulat filmul artistic „Ştefan cel Mare“. ---------- 9--------- Spectacol Duminică, 3 iunie, la ora 11, la Casa de cultură a tineretului şi studenţilor va avea loc premiera Teatrului pentru copii şi tineret din Iaşi, cu spectacolul „Fram, ursul polar“, adaptare liberă după lucrarea lui Cezar Petrescu, realizată de Constantin Brehnescu, care semnează şi regia. Scenografia — Axente Maria, muzica — Sabin Pautza. In distribuţie : Simona Agachi, Nicolae Brehnescu, Camelia Bujdei-Poenaru şi Liviu Smântănică. ---------• • —------. Tîrgul de ceramică „Cocoşul de Hurez“ în perioada 1—3 iunie a.c., în oraşul Horezu (judeţul Vîlcea), se va desfăşura cea de-a IX-a ediţie a tradiţionalului Tîrg de ceramică populară „Cocoşul de Hurez“, la care sunt invitaţi să participe creatori populari din toată ţara. Judeţul Iaşi va fi reprezentat de ceramiştii dincunoscutele centre ceramice Tansa şi Poiana Deleni. RADIO IAŞI. Programul de seară (X iunie) : 16 Cotidian sonor ; 17,30 Festivalul naţional „Cîntarea României“ ; 18,15 O samă de cuvinte ; 18,40 Cint şi joc din plai de dor ; 18 Buletin de ştiri ; 19,05 Copiii cittă ; 19,15 Carta marilor idei ; 20 Univers muzical ; 21 Evenimentele zilei ; 21,10 — 22 Univers muzical — continuare. CINEMATOGRAFE, Victoria, orele 9 , 11 ; 14,30 ; 16,30 ; 18,30 ; 20,30 : „Vis de ianuarie“. Tineretului, orele 9 si 11: „Mica sirenă“ ; orele 14,45 ; 16,45 ; 18,45 ; 20,45 : „împuşcături in stepă“. Republica, ora 9 : „Salty“ ; orele 11; 14,30 ; 16,30 ; 18,30 ; 20,30 : „Viaţa merge înainte". Copou, orele 9 ; 11,20 ; 14,45 ; 17,30 ; 20 : „Inocentul", casa de cultură a sindicatelor, orele 9 ; 11 ; 14 ; 16 ; 18 , 20 : „O simplă problemă de timp". Clubul Panificaţiei, orele 15 ; 17 ; 19 : „Pentru patrie". Grădina de vară „Palat", ora 21,15 : „Viaţa merge înainte". SALA TEATRULUI NAŢIONAL. Astăzi, la ora 20, Filarmonica „Moldova" prezintă un concert vocal-simfonic. In program • V. Spătărelu — „Românie, ţară de vis". Solist : Cornelia Solovăstru ; Ed. Grieg — Concert pentru pian şi orchestră. Solistă : Ilinca Dumitrescu ; R. Schumann — Simfonia a IV-a. Dirijor : George Vintilă. Dirijorul torului : I. Pavalache. TIMPUL PROBABIL. Vremea va fi caldă, dar uşor instabilă, cu cerul mai mult noros, in special după-amiaza. Se vor semnala averse de ploaie însoţite de descărcări electrice. Vântul va sufla moderat din sectorul nordic. Temperatura aerului, uşor variabilă , valorile minime vor fi cuprinse între 13 și 16 grade, iar cele maxime intre 24 și 27 grade. SPICUIRI DIN PROGRAMUL Tv-1 7 iunie VINERI, 1 IUNIE : f) Teleşcoală ; 10 Telecinemateca ; 11,25 Atenţie la... neatenţie ! ; 11,45 Telex ; 16,30 Emisiune în limba germană ; 38,10 Tragerea Loto ; 18,20 La volan. Emisiune pentru conducătorii auto ; 38,35 Festivalul internaţional al copilului ; 18,50 1001 de seri ; 19 Telejurnal ; 19,15 La ordinea milei in economic ; 19,25 Primăvara ţării ; 19,45 Film artistic. „Mama“. Premieră Tv. Coproducţie romăno-sovieto-franceză ; 21,10 Revista Iiterar- artistică Tv. ; 23,35 telejurnal. Sport. SÎMBATA, 2 IUNIE ; 12 Telex ; 12,05 Curs de limbă spaniolă ; 32,25 Curs de limbă franceză ; 12,45 Concert, de prinz13,45 Muzică populară ; 14,20 Festivalul naţional „Cîntarea României“ ; 14,35 Carnet Tv ; 14,45 România pitorească ; 15,05 Documentar. Piemonte şi Valle D’Aosta ; 15,35 Antologii artistice. Gala copiilor (II) ; 16,40 Stadion. Emisiune de selecţiini sportive ; 17,20 Clubul tineretului ; 18,10 Agenda culturală ; 18,30 Mai 1979. Cronica evenimentelor politice interne şi internaţionale ; 18,50 1001 de seri ; ÎS Telejurnal ; 19,30 Teleenciclopediil.- 20,10 Film serial. „Rădăcini“ ; 21 întâlnirea de sîmbătă seara. Emisiune muzical — distractivă ; 21,43 Telejurnal. Sport. DUMINICA, 3 IUNIE : 8,30 Gimnastica la domiciliu ; 8,40 Tot înainte ; 9,25 Şoimii patriei ; 9,35 Film serial pentru copii. „Săgeata neagră“ ; 10 Viaţa satului ; 11,30 Pentru căminul dv. . . ; 11,45 Bucuriile muzicii ; 32,30 De strajă patriei ; 13 Telex ; 13,05 Album duminical ; 16,45 De pe marea scenă a țării ; 17,45 Film serial. „Dickens la Londra“ ; 18,40 Micul ecran pentru cei mici ; 19 Telejurnal ; 19,20 Cintec pentru „Ţara — om» ; 19,40 Studio muzical — 1 ; 20,20 Film artistic : „Desculţ In parc“ ; 21,50 Telejurnal. Sport. LUNI, 4 IUNIE : 16 Emisiune în limba maghiară ; 18,50 lol de seri ; 19 Telejurnal ; 19,20 Panoramic ; 19,50 Roman-foileton: „Poldark“ ; 20,45 Mai aveţi o întrebare ? ; 21,15 Cadran mondial ; 21,35 Telejurnal. marţi, 5 IUNIE : 9 Teleşcoală ; 10 Roman-foileton. „Poldarh“ ; 10,55 Pentru frumuseţea satului românesc ; 11,10 In alb şi negru. „Lassie“ ; 11,55 „Cîntarea României“ ; 12,25 Telex ; 17 Telex ; 17,05 Teleşcoală ; 17,25 Curs de limbă engleză ; 17,45 Omagiu poet ; 18 Documentar artistic : Revista social-politică Tv. ; 18,50 JOl de seri ; 19 Telejurnal ; 19,20 Anchetă Tv. ; 19,50 Seară de teatru. ..Institutorul Hofer“ ; 21,35 Telejurnal. MIERCURI, 6 IUNIE : 9 Teleşcoală ; 10 Teatru scurt. „Inspectorul broaştelor“ de Victor Eftimiu ; lî Muzică populară ; 11,25 Şoimii patriei ; 11,35 Festivalul naţional „Cîntarea României“ ; 12,05 Telecronica pentru pionieri ; 12,20 Telex ; 17 Telex ; 17,05 Gala rapsozilor populari ; 18,25 „Cîntarea României“ ; 18,50 1001 de seri ; 19 Telejurnal ; 19,25 Noi, femeile ! ; 19,50 Telecinemateca. „A avea sau a nu avea“. Premieră pe ţară ; 21,35 Telejurnal. Sport : Secvenţe din meciul de fotbal Steaua — Dinamo (Campionatul naţional — divizia A). JOI, 7 IUNIE : 17 Telex ; 17,05 Tele şcoală ; 17,25 Curs de limbă rusă ; 17,55 Reportaj pe glob ; 18,15 Consultaţii juridice ; 18,35 Film serial pentru copii. „Povestiri din pădurea verde“ ; 15 Telejurnal ; 19,20 Ora tineretului ; 20,10 Teatru scurt. „Amphiferion“ de Peter Hacks ; 21,20 Meridianele cîntecului și dansului ; 21,40 Telejurnal.