Flacăra Iaşului, august 1979 (Anul 35, nr. 10211-10235)

1979-08-01 / nr. 10211

|PAGINA A II-A------------------------------FLACARA IAȘULUI | Creaţii pătrunse de vibrant patriotism Şantierul artiştilor plastici ieşeni continuă să fie caracterizat, in plin sezon de vară, de o efervescenţă specifică întimpinării zilei de 23 August şi celui de al XII-lea Congres al partidului. Popasul la atelierele Fondului plastic ne-a readus în atenţie o dominantă a picturii consacrată evocării marilor evenimente istorice, care înseamnă nu numai rememorare, ci şi o racordare la realităţile prezentului, utilizarea unui limbaj cu o clară ■ amprentă afectivă, patriotică. Francisc Bartók, de exemplu, a creat o lucrare de mari dimensiuni, cu tema „Dacii" 5555^53 care exprimă, la modul simbolic, continuitatea dinamică a unor principii de bază ale istoriei noastre. Inchizînd In triunghiul : scut, steag și copacul perpetuării neamului, o lume de idei, artistul a pus accentul pe osmoza dintre generaţii şi a subliniat trăsături specifice de la izvoare pînă in prezent, constante cum ar fi dragostea de pace, de independenţă, dar statornicia, hotărîrea de a lupta pînă la sacrificiu, la rîndul ei, „Confluenţe“, ■ompoziţie ce fixează un moment al insurecţiei naionate armate antifasciste şi antiimperialiste, se vrea un dialog peste ani. Cit despre peisajele privind laşul vechi şi nou, ele afirnă primatul culorii şi un foarte sigur simţ al asociaţiilor tonale. ba Dan Clatmanu surprinde ca de obicei fervoarea căutărilor, artistul capabil totdeauna de surprize urmîndu-şi drumul de mereu proaspăta originalitate şi folosind modalităţi artistice variate, de fiecare dată altele, adecvate însă perfect temei abordate. De pildă, în lucrarea sa de mari proporţii, în ulei, dedicată evocării actului istoric de la 23 August 1944, se pedalează pe contrastul dramatic alb-negru, lumina sfîşiind simbolic tenebrele şi treclnd către alternări, într-o gamă surdă, de griuri, punctate doar de culorile drapelelor, într-o armonie generatoare de sentimente şi meditaţii profunde. Net se detaşează porjgsssmss tretele de o mare expresivitate prin stilizare şi sublimare estetică, precum şi elementele de grafică publicitară care te trimit cu gindul la un document realizat într-o manieră inedită, reportajul fierbinte al unor momente epocale ce au deschis o eră nouă în istoria poporului român. Alături, în acelaşi atelier, ne-a atras atenţia o altă lucrare de o factură deosebită, inspirată tot din istorie, dar din trecutul îndepărtat, reprezentînd un grup de unionişti într-un e▼aiitai color îs tip viu, dominat de roş, galben, albastru. Şi aici se urmăresc permanente ale luptei pentru unitatea de monolit a întregului popor, chipurile mizare nu cu nostalgie, ci Pezír1110 Mii ale unui hlore nezdruncinat ELENA PIETRARU Şantier plastic Vernisaj Sub egida Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă, Muzeul de artă, in colaborare cu Filiala ieşeană a U.A.P., organizează astăzi, 1 august, ora 18, in sala „Victoria“ şi la Galeriile „Cupola“, o expoziţie de pictură, sculptură,trafică şi artă decorativă, omagiu adus celor 35 de ani de la eliberarea patriei. Expoziţia va reuni 120 de lucrări, creaţii ale artiştilor contemporani ieşeni, profesionişti şi amatori, şi va fi deschisă întreaga lună august. Cît de răbdătoare (urmare din pag. 1) Poate că intenţia acestor interpreţi este in sine lăudabilă, dar de la intenţie la fapte artistice este o cale lungă. Cei puţi să aprecieze valoarea unor creaţii şi interpretarea acestora fac prea des şi prea multe concesii de la calitate. Acum, in perioada de vară, exigenţa faţă de calitate a scăzut şi mai mult. In cadrul unor spectacole de muzică şi poezie, organizate în aer liber, urcă pe scenele amenajate autorii interpreţi fără ca să-i fi ascultat cineva în prealabil. Se proliferează astfel lucrări mediocre, care nu produc emoţii artistice. Scena de pe care lansează astfel de „creaţii“ o fi ea răbdătoare şi insensibilă, dar cei care le ascultă ? Tovarăşii care se ocupă de îndrumarea mişcării artistice de amatori ar trebui să manifeste un plus de exigenţă in această privinţă. PRECIZARE La foiletonul intitulat „Prima compunere a elevului Pompilică din clasa a IV-a B“, publicat duminică, 29 iulie, facem următoarea precizare : maşina care aproviziona centrul de carne din cartierul ieșean este 3X-IS-6319 şi nu I-IS-6319. Şoferul incorect care se afla la volanul izotermei frigorifice se numește Gh. Petrea și este de la I.C.S. mărfuri alimentare. -------------• • —--------------- Modern si frumos (urmare din pag. 1) cu o populaţie de 32 000 de suflete, faţă de numai 12 000 în 1960 şi circa 20 000 in 1972. Se prevede ca în 1985 să ajungă la o populaţie de peste 55 000. Este firesc deci ca şi programul de investiţii in domeniul locuinţelor să fie corelat cu aceste creşteri demografice şi economice. In cincinalul viitor, in oraşul Paşcani urmează a se construi 6 000 de apartamente confortabile, cu o arhitectură modernă. Pe terasa superioară se prevede construcţia unui nou centru civic, unde vor fi amplasate şi obiective social-culturale. Tot pe terasa superioară, pe strada Moldovei, se construiesc două blocuri cu zece niveluri, care vor domina ,poarta" de intrare in oraş. „Continuind cu acest ritm de execuţie a locuinţelor, ne spunea tovarăşul Eugen Nechifor, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid, primarul oraşului, am programat ca in cincinalul viitor să soluţionăm toate cererilepentru apartamente din oraşul Paşcani. Avem in vedere, bineînţeles, şi viitorul personal muncitor de la noile unităţi economice care vor fi date în circuitul productiv in perioada 1981- 1985". Aşa cum s-a mai spus, Paşcani este oraşul care se grăbeşte. Vizează noi culmi de progres şi civilizaţie. Locuitorii de aici sunt conştienţi de mutaţiile structurale dede eforturile care se împlrt pentru a atinge noi dimensiuni cantitative şi calitative. In acest an, de pildă, fiecare păşcănean dornic să primească un apartament s-a angajat să efectueze cel puţin 250 de ore de muncă patriotică pe şantierele de locuinţe. Este vorba de săpături la fundaţiile blocurilor, lucrări de sistematizări (spaţii verzi, alei pietonale ş.a.), curăţenie în apartamentele pregătite pentru recepţie etc. De asemenea, elevii liceelor mecanice nr 1 şi 2 şi ai Şcolii generale de 10 ani merg zilnic pe şantierele de locuinţe pentru a da o mină de ajutor constructorilor, contribuind la înfrumuseţarea localităţii în care cresc şi se afirmă. Peisaj nou din zona prolitor Tudor Vadimirescu profesionale aflate în strada Orientare sportiva In perioada 23—28 iulie a.c., la Tg. Mureş, s-au desfăşurat citeva importante concursuri de orientare sportivă la care au participat numeroşi sportivi din ţară (şi din judeţul nostru), precum şi lotul reprezentativ al Ungariei. Ieşenii au obţinut unele rezultate bune, mai ales ţinînd seama de compania valoroasă în care au evoluat. Astfel, Maricica Murariu (Voinţa), s-a situat pe locul X (din 56 de concurente), în Cupa Romă- niei, echipa Politehnicii (Budei, Găureanu, Crişan, Karoly) — locul IV în finala de ştafetă a campionatului republican de seniori, iar o formaţie combinată Voinţa-Nicolina a ocupat locul VI la juniori mari. • Cristian Gulea —------------- - - ---------------- • • „Cupa U.T.C. In această perioadă, au loc întreceri din cadrul „Cupei U.T.C.“,unele ajunse în fazele judeţeană sau de zonă, altele , în faza finală. La atletism, de exemplu, echipele feminine de ştafetă 4X200 m şi 400+300 +200+100 m ale Liceului „M. Eminescu“ din Iaşi au ocupat locul I în finala republicană. Echipele masculine de ştafetă 400 + 300 +200 +100 m şi 800+400+200-1-100 m ale Liceului ieşean de informatică s-au clasat pe locul al doilea, ca şi pentatlonistul Ovidiu Răuşanu, de la Liceul industrial nr. 1 din Iaşi , în aceeaşi finală. Un frumos succes a fost obţinut şi de formaţia feminină de handbal a Liceului industrial „Victoria“ din Iaşi (antrenată de prof. Ioan Crasi), care a ocupat locul al doilea în finala republicană. După disputarea meciurilor din cadrul etapei judeţene la cină a „Cupei U.T.C.“, ordinea primelor clasate a fost următoarea : 1. Dagîţa (antrenor, învăţătorul C-tin Moroşanu) ; 2. Mînzăteşti — Bosia (profesorul Sergiu Bejenaru) ; 3. Coada Stîncii — Bosia (acelaşi profesor) ; 4. Ruginoasa. A surprins lipsa de la etapa judeţeană a unor echipe din centre cu tradiţie în oină (Gropniţa, Andrieşeni ş.a.), unde sunt şi antrenori, şi arbitri, şi amatori ai acestui tradiţional sport. Vor mai intra în fazele de zonă sau finale sportivi la tir, oină, fotbal, karting, modelism, judo, orientare sportivă ş.a. Mai mulţi produşi (urmare din pag. 1) procedat la lotizarea şi furajarea diferenţiată a animalelor respective, la tunderea lor, la executarea tratamentului în vederea stimulării şi sincronizării căldurilor, cît şi la alte măsuri. Din păcate, în unele unităţi (de pildă, la C.A.P. ca cele din Scobinţi, Cîrjoaia, Totoeşti, Mădîrjac, Popeşti, Perieni, Sineşti etc.), factorii de conducere nu acordă sprijinul cuvenit pentru realizarea acestor acţiuni. De aceea îi invităm să mediteze la avantajele economice care li se oferă şi să fie mai receptivi la metodele propuse pentru creșterea eficienței economice. Printr-o intensă muncă educativă (urmare din pag. I) la respectarea regulilor de disciplină și muncă, urmărind îndeaproape modul în care se desfășoară procesul de recuperare socială a acestora. . Din datele și concluziile furnizate de linele verificări efectuate de organele procuraturii, a rezultat că în cursul semestrului I al anului în curs, majoritatea conducerilor unităţilor socialiste au respectat întocmai dispoziţiile înscrise în lege, ocupîndu-se îndeaproape de organizarea cadrului şi condiţiilor necesare pentru reeducarea persoanelor condamnate. în numeroase cazuri, când persoanele condamnate să execute pedepse prin muncă au dat dovezi temeinice de îndreptare, conducerile unităţilor respective au făcut propuneri întemeiate judecătorilor, ca după executarea a 2/3 din durata sancţiunii să se hotărască încetarea muncii corecţionate. Exemplificăm în această privinţă conducerile întreprinderii de mătase „Victoria“ şi întreprinderii „Textila“ Iaşi. In alte cazuri, mai puţin numeroase, cînd persoanele condamnate să execute pedepse prin muncă nu au înţeles să-şi corecteze conduita, săvîrșind alte abateri, neprezentîndu-se la locul de muncă unde au fost repartizate, ori sustrăgîndu-se sub orice formă de la aceasta, conducerile unităților socialiste au cerut instanțelor de judecată revocarea executării prin muncă a pedepselor și obligarea persoanelor respective la executarea pedepsei in închisoare. Deşi organele de procuratură, prin acţiunile de prevenire şi popularizare întreprinse, au sprijinit şi instruit colectivele de oameni ai muncii cu privire la sarcinile pe care le au, s-a mai constatat că unele din acestea, cărora li s-au încredinţat persoane condamnate pentru executarea pedepsei prin muncă, nu au luat imediat şi în mod susţinut toate măsurile necesare pentru asigurarea reeducării acestora, principala deficienţă manifestînduse în organizarea cu mare întîrziere a colectivelor de supraveghere prevăzute de lege. Or, în aceste condiţii procesul recuperării prin muncă şi pentru muncă se desfăşoară cu eficacitate scăzută. De aceea, un loc însemnat trebuie acordat intensificării pe toate căile a rolului oamenilor muncii în activitatea de prevenire a manifestărilor antisociale de tot felul şi al reintegrării cît mai depline a celor condamnaţi, în viaţa şi munca paşnică a întregului popor, a redării lor cit mai grabnice condiţiei demnităţii umane şi civile normale. O Sport O Sport O Sport O Sport O Sport O Sport O SportO Sport O Sport Comportare frumoasă a ieşenilor în „Raliul Dunării“ La competiţia internaţională automobilistică „Raliul Dunării“, inclusă in campionatul de raliuri al Europei, în campionatul balcanic şi în „Cupa păcii şi prieteniei“, au participat 74 de echipaje din 11 ţări. întrecerile, care s-au încheiat duminică, la Baia Mare, au supus concurenţii şi maşinile la eforturi deosebite, doar 30 de echipaje reuşind să se încheie. Printre acestea s-a aflat şi cuplul ieşean V. Tănculescu — M. Axinte, de la Autoclubul I.T.A. Avind o comportare foarte bună, echipajul ieșean (pe „Dacia 1300“, grupa I), s-a situat pe locul IX — clasa a II-a în clasamentul pentru campionatul european, pe locul VIII în cel balcanic și pe locul XI în „Cupa păcii și prieteniei". fotbal, Politehnica s-a întors din turneu Ieri dimineaţă s-a înapoiat la Iaşi echipa de fotbal Politehnica. Aceasta a participat, între 22 şi 29 iulie, la un turneu internaţional desfăşurat în oraşul bulgar Varna. Cele 8 formaţii (printre care s-a aflat şi Slovan Bratislava) au fost împărţite în două serii. Jocurile s-au disputat în nocturnă. Politehnica Iaşi, avind lotul incomplet şi un stagiu de pregătire mai mic decit al celorlalte participante (în plus, efectua în fiecare dimineaţă antrenamente), a obţinut următoarele rezultate, în seria sa: 1-4 cu Cernomore Varna, 1—1 cu Devnia şi 0—5 cu Trakia Plovdiv, echipă care avea să fie finalistă. Turneul a fost cîştigat de formaţia locală Spartak. Antrenorul Leonid Antohi ne declara că antrenamentele şi jocurile de la Varna au fost de un real folos pentru fotbaliştii ieşeni. Ei s-au întors din turneu şi cu o Cupă, oferită de organizatori celei mai tehnice echipe. Mîine, ei vor susţine testul tehnic la Bacău, R. C. ic peste hotare BUDAPESTA 31 (Agerpres) Competiţia internaţională de handbal pentru echipe de junioare „Cupa Prietenia“ s-a încheiat la Veszprém (Ungaria) cu victoria primei reprezentative a Ungariei, urmată de echipele U.R.S.S., Cehoslovaciei, Poloniei, R. D. Germane, României, Bulgariei și Ungariei (B). TELEVIZIUNE; 16 Telex; 16,05 Trasee istorice. August 1944 ; 16,25 Consultaţii juridice; 16,45 Elveţia — Regiunea L’Appenzell ; 17 Tragerea Pronoexpres ; 17,10 Corespondenţii judeţeni transmit...; 17,30 Moştenire pentru viitor ; 18 Sport; 18,20 Festivalul naţional „Cîntarea României“; 18,50 1001 de seri ; 19 Telejurnal; 19,15 Dialog despre viitor ; 19,30 Program muzical-folcloric ; 19,50 Telecinemateca. Ciclul „Dosarele ecranului“. „Blocada“ — Operaţiunea Iskra. Producţie a studiourilor sovietice ; 21,05 Solişti şi formaţii de muzică Uşoară ; 21,35 Telejurnal. CINEMATOGRAFE. Tineretului, orele 9 . 15 ; 19 ; „Mihai Viteazul“. Republica, orele 9 ; 11.10 ; 14 ; 16.10 ; 18.20; 20.30 ; „Rodeo“. Victoria orele 8.50 ; 11.10 ; 15 ; 17.30 ; 20 . 3.Alibi pentru un prieten“. Clubul Panificaţiei, orele 15 ; 17 ; 19 ; „Bărbaţi fără ocupaţie“. Grădina de vară „Palat“, ora 21 : „Un surîs în plină vară". In judeţ. PAŞCANI, Casa de cultură : „Actorul şi sălbaticii". Clubul C.F.R. : „Inspectorul şi braconierii". HÎRLAU: „Taina micilor revoluţionari". TG. FRUMOS : „Să nu crezi că nu mai exist". PODU ILOAIEI : „Cuibul iluziilor". NALAUCESTI : „Concediul care nu a avut loc". RADUCANENI : „In liniștea pădurii". TIMPUL PROBABIL. Vremea va fi frumoasă și călduroasă, cu cerul variabil. Vîntul va sufla slab pînă la moderat din sectorul vest-sud-vestic. Temperatura aerului : minimele vor oscila între 15 și 19 grade, iar maximele intre 27 și 30 grade. JOCURI Cu măsură ORIZONTAL: 1. Măsoară intensitatea opiniilor — Mililitru ; 2. Mase exprimate în anumite unitâţi de forţă — Măsuri de suprafaţă ; 3. La unităţi — 8,686 decibeli ; 4. Unitate de forţă — 32 la roza vinturilor; 5. 3.600 Con«lombi (pl.) ; 6. II 1 — Extensiune a ceva ; 7. 0,322750 kg (pl.) — Intradermoreacţie (med.) ; 8. Cu — Unități monetare în R.S.A. ; S. 0,453592 kg (pl.) — Candelă ; 10. Laminor — 1 cnVs2(plv); 11. Unitate de timp — Unitate a inducției magnetice ; 12. Pungi cu... calorii — Lună (abr.). VERTICAL : 1. Riglă de măsurat indirect distanțele — 10.000 candele pe un pătrat; 2 0,637 m (pl.) — La milimetru I — Port hawaian ; 3. .. .lumină, ca unitate de distanţă — Trag aer —Măsoară sunetele (pl.).. ; 4. ... şi fineţea fibrelor textile — Alfa şi omega ; 5. Plantă subecuatorială — Locul în şir ; 6. Mărimi cu legături exprimate ; 7. Prefixul bătrînului continent — 48 de ore I 8. Potrivit’i perfecte — pronume : 9. 1,4 microni I — A scris volumul „Orele cîntatului cu copiii satului" — Leu I ; 10. A 12-a parte a palmacului — 57°17’45”. Dicţionar : Idr. Ino, Nuu. VIOREL VILCEANU DEZLEGAREA JOCULUI APĂRUT IN NR. 10.209 ORIZONTAL: 1. Atlas — Sacii 2. Clavicula 3. R — Taţi — Amus 4. Os — Raniţă ; 5. Moş — Rt — Uşa ; 6. Ilic — Ecran ; 7. Oi — Arcui — I; 8. Aduşi — P — Um; 9. Nedumerită ; 10. E — Ala — Urnii.