Flacăra Iaşului, noiembrie 1979 (Anul 35, nr. 10288-10313)

1979-11-01 / nr. 10288

1 FLACĂRA IAȘULUI-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------PAGINA A III-A | I Manifestări I cultural-educative I dedicate Congresului al XII-lea al partidului Simpozion sub genericul: „Permanenţe ale istoriei poporului român“ In sala Consiliului popular din Hîrlău a avut loc un reuşit simpozion, cu tema „Hîrlău — file de cronică românească“, manifestare inclusă în suita de acţiuni ce se desfăşoară, sub genericul„Permanenţe ale istoriei poporului român“, în cinstea Congresului al XII-lea al partidului nostru. La succesul simpozionului şi-au adus contribuţia tovarăşii Constantin Coman, primarul oraşului, prof. I. Enache, iar de la Institutul „A. D. Xenopol“ din Iaşi, cercetătorii ştiinţifici Leon Şimanschi şi Ştefan Gorovei. A fost evocat, cu acest prilej, trecutul glorios de luptă al poporului nostru, precum şi marile realizări obţinute în oraşul Hîrlău, în anii puterii populare, ca şi perspectivele de viitor. Manifestări sub acelaşi generic, organizate tot de Comitetul judeţean de cultură şi educaţie socialistă, vor mai avea loc la Cotnari şi Cepleniţa. Decada cărţii ştiinţifice Intre 1 şi 10 noiembrie se va desfăşură o amplă manifestare consacrată Congresului al XIX-lea al P.C.R., „Decada cărţii social-politice, ştiinţifice şi tehnice“, în organizarea Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă, cu contribuţia Centrului de librării şi a Bibliotecii „Gh. Asachi“. Cu acest prilej, la Casa cărţii va fi deschisă astăzi, la ora 18, o bogată expoziţie de carte. In perioada în care se va desfăşura decada, vor mai fi vernisate şi alte expoziţii de cărţi. De pildă, la întreprinderile metalurgică, „Tehnoton“, social-politice, şi tehnice „Ţesătura“, C. F. S., tema expoziţiilor este Noi colecţii ale Editurii politice: „Din gîndirea economică a preşedintelui României, Nicolae Ceauşescu“, iar la întreprinderea de antibiotice Iaşi şi I.M.M.R. Paşcani, ele vor purta ca titlu „Cercetare, cunoaştere, progres tehnic şi ştiinţific“. La acestea se vor adăuga „Reviste vorbite“ sub genericul „Omagiu partidului“ (întreprinderile „Nicolina“ şi „Victoria“), un simpozion la Biblioteca „Gh. Asachi“, lansări de cărţi noi în întreprinderi, institute, școli etc. Ciclu de manifestări cu caracter enciclopedic Comisia judeţeană de răspîndire a cunoştinţelor ştiinţifice, în colaborare cu Uniunea judeţeană a cooperativelor meşteşugăreşti, organizează, începînd de astăzi, la sediul U.J.C.M., un ciclu de manifestări cu caracter enciclopedic pe tema: „Educarea educatorilor“, ciclu în cadrul căruia vor fi susţinute probleme ale politicii actuale a partidului nostru, teme de psihopedagogie, de ateism ştiinţific etc. Prima prelegere ce urmează a fi prezentată astăzi, la ora 14, va fi intitulată „Contribuţia activă a României la instaurarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale“. In continuare, vor fi proiectate filme legate de activitatea O.N.U. în domeniul respectiv. S Eficienţa economică I (urmare din paginI bună a studenţilor, prin cunoaşterea de către aceştia, încă din timpul facultăţii, a specificului activităţii comerciale din zonele în care vor fi repartizaţi după absolvire. Nu este de neglijat nici ajutorul pe care l-ar da studenţii în timpul efectuării practicii şi cu ocazia elaborării lucrărilor de diplomă. O altă propunere priveşte îmbunătăţirea structurii organizatorice a întreprinderilor comerciale, prin înfiinţarea unor compartimente de marketing, încadrate cu specialişti care să studieze permanent evoluţia în perspectivă a activităţii întreprinderii şi posibilităţile racordării acesteia la dinamica fenomenelor economice şi sociale din teritoriu; în cadrul acestor compartimente, optimizarea capacităţii şi structurii reţelei comerciale să fie rezolvată pe baza cunoaşterii şi folosirii cerinţelor ANALIZEI VALORII. Cunoaşterea şi preîntîmpinarea factorilor care influenţează activitatea comercială s-ar putea realiza şi prin înfiinţarea la Iaşi şi în alte mari centre ale ţării a unor filiale ale Institutului de economia comerţului interior şi turism. Aceasta ar da posibilitatea identificării şi soluţionării la timp a problemelor specifice zonelor respective, precum şi valorificării cunoştinţelor şi experienţei specialiştilor din întreprinderile şi unităţile pentru care se vor face studii şi cercetări. La Naţionalul i.şean Spectacol în pregătire La Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ se pregăteşte o premieră cu piesa „Scandaloasa legătură dintre domnul Kettle şi doamna Moon“, de J.B. Priestley. Regia : Călin Florian. Scenografia : Vasile Rotaru. Costume : Andreea Iovănescu. In distribuție : Constantin Popa, Virginia Raiciu, Mirela Gorea, Saul Taişler, Virgilul Costin, Liana Mărgineanu, Adrian Tuca, Marcel Finchelescu, Virgil Raiciu. CSBIToHi AUCTIVlNlUL In probe tehnologice Recent, la noul obiectiv Abatorul de păsări din oraşul Tg. Frumos a intrat în probe tehnologice uzina de frig cu sala de, compresoare şi utilajele de la tronsoanele 1 şi 3. Uzina de frig este dotată cu 14 compresoare şi va deservi întregul abator care va avea o capacitate anuală de 14 000 tone carne de pui. La montarea acestor utilaje, un aport deosebit şi-au adus oamenii muncii de la Şantierul nr. 9 al Trustului de construcţii industriale, conduşi de şeful de brigadă Gheorghe Sava.Ioan Munteanui, şeful punctului de lucru de la Abatorul de păsări Tg. Frumos). „Gluma" şoferului de pe traseul 27 In jurul orei 22:50 (pe data de 22 octombrie) mă aflam in Copou, la capătul traseului 27. Deodată soseşte maşina cu nr. de circulaţie 31-Is-5691. Am urcat toţi călătorii care aşteptam. După o scurtă oprire, şoferul a stins luminile şi a pornit-o intrun adevărat „raliu“, nemaioprind în staţiile care au urmat. La Biblioteca „M. Eminescu“, în loc să-şi vadă de traseul său, „glumeţul şofer“, s-a îndreptat spre str. Păcurari, ducîndu-ne la capătul traseului 12. Aici, ne-a spus să coborim, deoarece maşina s-a defectat. Intrînd în cabina dispecerului, a început să facă haz pe seama noastră. Toţi am rămas stupefiaţi de felul în care a procedat acest şofer. Aşteptăm măsurile luate de conducerea I.T.C.I. împotriva „glumeţului şofer“. (Const. Alexandru, Complexul studenţesc „T. Vladimirescu“, Iaşi). Incorectitudine In dimineaţa zilei de 25 octombrie a.c., împreună cu mai mulţi cetăţeni am tremurat de frig în faţa chioşcului de ziare din bulevardul D. Cantemir, de la ora 6,15 pînă la 6,40. A intrat în obişnuinţa vînzătoarei de aici de a veni tîrziu la program. Fiind întrebată de ce se întîrziat, ea a avut o atitudine necuviincioasă.Probabil că vînzătoarea a uitat una din calităţile instituţiei în care lucrează : promptitudinea în servire. Poate îi reaminteşte conducerea Direcţiei judeţene de poştă. (Const. Iacob, om al muncii la Regionala de căi ferate Iași). Peste 30 de expoziţii de artă culinară au fost organizate în săptămîna trecută de către I.C.S.A.P. Iaşi, în cadrul „Lunii preparatelor culinare“. Un exemplu ni-l oferă imaginea luată din restaurantul expres „Bistriţa“. • • Cu tehnologii moderne—producţii mai mari şi de mai bună calitate (urmare din pag.__I) cetării uzinale, ca fază premergătoare producţiei, interlocutoarea se referă, de fapt, la ceea ce este esenţial în prezent pentru creşterea cantitativă şi calitativă a producţiei de ţesături, în condiţii de eficienţă maximă. Este vorba despre creşterea indicelui de utilizare şi, respectiv, a productivităţii maşinilor, despre economiile de manoperă, de materii prime, materiale, energie electrică şi calorică, despre necesitatea reducerii importurilor. Cei mai buni specialişti ai întreprinderii, fie că este vorba despre cercetători (ing. Maria Gavrilaş, chimist Coca Grigore, tehnician Mircea Scafaru) sau cei ce veghează rosturile producţiei, între care tehnicianul Mircea Coţovanu, ing. Leon Hodan sau ing. Eleonora Berechet, şi-au propus să atragă către aceste obiective majore întreaga masă de oameni ai muncii. Aşa a fost posibilă preluarea din mers şi a altor tehnologii moderne, cum sunt fixarea apreţurilor speciale în condiţii şoc, oxidarea în mediu alcalin a firelor în amestec, despre alte tehnologii, care au contribuit din plin la finisajul superior al produselor, la creşterea gradului de prelucrabilitate a unor ţesături, în atelierul de preparaţie al secţiei ţesătorie, tura B, în alte locuri de muncă, observăm o mare grijă pentru curăţenie şi ordine, pentru colectarea în locuri special amenajate a fiecărui gram de materiale recuperabile. „De deşeu nu mai poate fi vorba, ne spune maistrul Ion Gherman. Totul este recuperat, în vederea revalorificării“. La serviciul creaţie, aflăm că, prin revalorificarea superioară a aşa-ziselor „deşeuri“ s-au realizat pînă în prezent 11 tipuri de articole. O temă de cercetare în curs va stabili alte noi tehnologii de fabricaţie pentru folosirea integrală a tuturor materialelor recuperabile. Concomitent cu alte preocupări, vizînd îmbunătăţirea continuă a calităţii producţiei, are loc şisporirea diversităţii acesteia. Pentru 1980, au fost deja pregătite 107 articole noi. Aceste preocupări fac posibile succesele viitoare, determinînd hotărîtor transformarea angajamentelor acestui harnic colectiv in fapte remarcabile de muncă. Unde-i greşeala ? La unitatea de comandă încălţăminte a Cooperativei „Solidaritatea“, din cartierul Mircea cel Bătrîn, tarifele pentru servicii sunt la bunul plac al meşterului. Am cerut să mi se coasă un fermoar la o geantă. Menţionez că fermoarul îl cumpărasem eu. Pentru această operaţie mi s-a cerut 21,50 lei, pe care i-am plătit cu chitanţa nr. 45217. Interesîndu-mă la o altă unitate, mi s-a spus că tariful oficial este de 10 lei. In această situaţie, doresc ca, prin intermediul ziarului, Conducerea cooperativei să stabilească unde se greşeşte în dauna clientului, la unitatea din cartierul Mircea cel Bătrîn sau la marochinăria din str. Cuza Vodă ? (Zenovia Chirica, cartierul Mircea cel Bătrîn, blocul O. 2, scara A — Iași). Rubrică redactată de MINA LITEANU S I Salvatorii I --------------^ \ La I.T.C.I., activează de \ t mai mulţi ani o grupă de ? I tovarăşi în cadrul organiza- Iţiei de Cruce Roşie, care \ \ răspund oricînă apelurilor ce î i li se adresează spre a dona i i în mod onorific sînge, în ve- \ t darea salvării unor semeni 1 l aflaţi în cumpăna vieţii. J ' Maistrul P. Vasiliu, lăcătuşul ţ ) 1- „ Luca, laboranta Valentina 4 t Bălănică, strungarul I. Albu, ? 1 vechi activişti in acest dome- 1 i niu, i-au antrenat şi pe lă- icătuşul A. Ilaş, bobinatorul i i 1. Nechita, bobinatoarea A- 1 ) glaia Borş, strungăriţa Ma triana Atanasiu să răspundă • 1 cu aceeaşi promptitudine şi ) ) dăruire atunci cină este ne- i voie să salveze viaţa unui 1 ! om. * j ’ i ! S Vînzători nepoftiţi ! I S-au cules viile şi podgo- I 1 renii nu-şi văd capul de tre- \ ţ buri acum, cu vinificaţia şi i ţ CU alte lucrări de sezon. Dar î l nu toţi , în unele parcuri, pe l I Ungă şantierele de construc- \ ţii, prin holurile blocurilor | i de locuinţe ş.a.m.d., au apă- rrut vînzătorii ambulanţi de vin. Se aciuează pe la col- 4 turi şi te îmbie cu marfa lor. ? . Dacă nu vrei mai mult, poţi ) \ — la un preţ piperat — să - i bei un pahar de vin acru, « l acelaşi pahar din care au * ) băut şi alţii înaintea ta. Cre- | l dem că cei in drept vor sto- « 1 pa rapid acest soi de „co- J \ merț“. \ I Distraţii... | \ Controalele efectuate pe i i| timp de noapte, de către lu- icrători ai biroului de pază * 1 şi ordine de la Miliţia muni-ţ - cipiului Iaşi, au evidenţiat i i că numeroşi posesori de au- I toturisme proprietate perso- \ nală uită să încuie toate por- 4 i tierele maşinilor lăsate la J . parcare. In interior — bunuri !e la îndemîna răufăcătorilor. 1 4 Cîteva nume de distraţi de ? ? acest gen: I. Ciobanu (l-Is- \ \ 1388), N. Huţanu (l-Is-2317), i i Vasile Meglel (l-Is-3701), Al. i Trincă (l-Is-4772), Const. Pă- } \ duram (l-Is-4596), Napoleon | \ Topală (I-Is-4070). Acestora i i și altora le recomandăm să | I fie mai atenți, pentru a nu \ I înlesni hoților posibilitatea i ^ să le prade autoturismele. ^ ---------- OFICIUL JUDEŢEAN DE TURISM IAŞI *---------a început înscrierile pentru excursiile în ţară, organizate cu ocazia petrecerii revelionului. Mai dispune de un număr limitat de locuri la excursiile : — Varşovia, 16—22 decembrie — Sofia, 30 decembrie — 3 ianuarie — Varşovia, 30 decembrie — 4 ianuarie — Praga — Budapesta, 31 decembrie — 6 ianuarie — Brno — Praga — Budapesta, 28 decembrie — 4 ianuarie — Praga, 28 decembrie — 2 ianuarie — Praga, cu revelionul la Marienbad, 28 decembrie — 3 ianuarie. Oferă locuri pentru odihnă şi tratament la diverse staţiuni din ţară, inclusiv în vacanţa de iarnă a elevilor. —. ÎNTREPRINDEREA TEHNOTON IAȘI-----------’ încadrează : absolvenţi de liceu industrial în specialităţile : . — mecanic — electric — electrotehnic — electromecanic şi — electronist, categoriile 2—6 — scuieri-matriţeri, categoriile 3—6 — lăcătuşi mecanici, categoriile 3—6 Condiţii de încadrare, conform Legii nr. 12/1971, domiciliul stabil în oraşul Iaşi. Relaţii: la serviciul P.I.R.M., orele 7 şi 12, telefon 35660, interior 195 sau 161. ------- ÎNTREPRINDEREA MECANICA „BUCIUM" IAŞI —-- şoseaua Bucium 23 , încadrează de urgenţă — doi strungari caruseliști. * Incadrarea:se face conform Legii nr. 12/1971 și * Legii :nr. .57/1974. * Solicitanții trebuie să aibă domiciliul stabil», în municipiul lași. ... ... ^