Flacăra Iaşului, februarie 1985 (Anul 41, nr. 11916-11939)

1985-02-01 / nr. 11916

I FLACĂRA IAȘULUI --------------------——pagina A IIIn „Contractăm produsele noi numai după testarea preferinţelor cumpărătorilor“ . La sfîrşitul anului trecut, la Bucureşti, a avut loc acţiunea de contractare a fondului de marfă pentru anul 1985. Ce contracte a încheiat I.C.R.M., tovarăşe director, pentru a asigura o bună aprovizionare cu produse metalo-chimice şi electrotehnice a unităţilor comerciale ieşene ? Ne-am străduit să obţinem un fond de marfă corespunzător, superior anului trecut, atît din punct de vedere cantitativ, cit şi calitativ, într-o structură sortimentală cit mai diversă, în strînsă corelaţie cu cererea populaţiei. Majoritatea contractelor le-am încheiat cu întreprinderile industriale care realizează produse de calitate şi la un preţ avantajos pentru cumpărători. Am încheiat, de asemenea, o serie de contracte şi cu unităţi ale cooperaţiei meşteşugăreşti şi de producţie, achiziţii şi desfacerea mărfurilor, îndeosebi cu cele cu experienţă, profilate de mulţi ani pe producţia respectivă, pentru a nu face nici un rabat la calitate. Contractele încheiate depăşesc un miliard de lei. Precizez însă că acestora li se adaugă cele realizate direct între magazine şi întreprinderile producătoare. „ Să înţelegem că I.C.R.M. a contractat un fond de marfă în deplină concordanţă cu nevoile cumpărătorilor ieşeni ? Aceeaşi situaţie a fost şi anul trecut numai că, la finele perioadei, unitatea pe care o conduceţi nu a reuşit să-şi îndeplinească planul de desfacere. Ce cauze au determinat această nerealizare ? — Este drept, la aprovizionarea cu mărfuri nominalizate am înregistrat o nerealizare însumînd 10 milioane pentru unităţile comerciale din judeţul Iaşi. In acelaşi timp însă, la mărfurile solicitate şi nerepartizate prin plan, am reuşit să aducem peste prevederi produse în valoare de 120 milioane de lei. Nu ne-am îndeplinit, în schimb, planul de desfacere, pentru că principalii noştri beneficiari ieșeni — I.C.S.M.M.Ch. şi I.C.S.M.T.I. —, pentru a-şi rentabiliza activitatea magazinelor lor, au refuzat să mai primească mărfuri în valoare de 68 de milioane de lei, privind, în felul acesta, populaţia de aceste bunuri. — Beneficiarii dv. afirmăm totuşi că au refuzat să primească doar produsele care se găseau din abundenţă în magazinele lor, înseamnă că nu a existat o temeinică cunoaştere a cererii populaţiei, o deplină corelaţie între aceasta şi oferta dv. Cu alte cuvinte, aprovizionarea depozitelor s-a făcut, uneori, la întîmplare. — Nu-i adevărat. Toate contractele încheiate anul trecut au avut la bază solicitările întreprinderilor comerciale cu amănuntul. Şi cu toate acestea, repet, unităţile respective au refuzat mărfurile pe care le-au contractat. Toate documentele de partid şi de stat insistă aupra necesităţii înnoirii producţiei, a realizării unor produse noi, cu caracteristici tehnico-funcţionale superioare şi cu un consum scăzut de energie electrică. Ce întreprinde, în acest sens, I.C.R.M. Iaşi, care este o verigă de bază în lanţul producător—cumpărător ? — Cunoaşterea cit mai profundă a cererii populaţiei este o problemă de fineţe. Este, aş spune, o ştiinţă care presupune testarea atentă a tuturor gusturilor şi preferinţelor cumpărătorilor. Orice produs va trebui bine testat şi numai după aceea contractat. Noi încercăm să facem acest lucru prin personalul depozitelor-magazin. Pe baza acestor testări, ne străduim să ne impunem apoi punctul de vedere în faţa unităţilor producătoare, să le determinăm să-şi reprofileze producţia în funcţie de cererea populaţiei. Anul acesta, de pildă, am izbutit să contractăm aproape 400 de produse noi, într-o gamă de 1100 de sortimente. Numărul totuşi mic al acestora, în comparaţie cu cel al tuturor mărfurilor care fac obiectul activităţii noastre, este consecinţa insuficientei înnoiri a ofertei din partea întreprinderilor producătoare. DIMITRIE CĂLĂRAŞI Interviu cu tovarăşul GHEORGHE TURLIUC, director al I.C.R.M. Iaşi Clădirea Spitalului clinic orășenesc din Paşcani Foto : L. STRATULAT Răspundem scrisorilor trimise redacţiei : Gh. D. Panciuc, satul Dumbraviţa, comuna Ruginoasa . Majorarea retribuţiei, in condiţiile Decretului nr. 325/1983, nu afectează drepturile de alocaţie de stat pentru copii, stabilite pînă la data majorării retribuţiei. In consecinţă, şcoala unde lucraţi trebuie să calculeze drepturile restante care vi se cuvin şi să vă achite, în continuare, alocaţia de stat pentru cei 3 copii, în cuantum de 685 lei lunar, Bl V. Ursache, str. Făcurari nr. 179 . In urma verificărilor întreprinse, s-a constatat că înregistrarea eronată a energiei electrice, cu un plus de 13 la sută, s-a datorat contorului defect, motiv pentru care s-a procedat la recalcularea plăţii energiei electrice şialocuirea contorului. Asociata de locatari P.T. X, Galata II : Conducerea G.I.G.C.L. ne informează că a intervenit, din nou, la Antrepriza nr. 1 a T.A.G.C.M., pentru a urgenta începerea lucrărilor de izolaţie la terasa blocului E 3. După atîtea intervenţii, constructorii ar cam trebui să se hotărască t g. Elena Gîfei, str. Stindardului nr. 5 . De la D. P. M. O. S. ni s-a precizat că înscrierea la pensie pentru limită de vîrstă pentru femeile cu mai mulţi copii se poate face în condiţiile cînd acestea au o vechime în muncă calculabilă de cel puţin 25 de ani, dar nu mai puţin de 10 ani, întrucît, din scrisoarea dv. rezultă că nu aveţi vechimea necesară pentru înscrierea la pensie la cerere, puteţi solicita pensionarea la împlinirea vârstei de 57 de ani. Minus cu minus, tot minus... Luni, a venit la redacţie cetăţeanul Dănuţ Pricop (Ciurchi nr. 2), cu două sacoşe cu sticle, nemulţumit că nui-au fost primite la magazinul alimentar nr. 13, din Bucşinescu, ba, mai mult, la solicitarea lui, nu i s-a permis nici să consemneze acest lucru în „jurnalul cumpărătorului“. Iată motivul pentru care am mers şi noi, imediat, pentru a vedea ce s-a întîmplat, de fapt. Mai întîi, jurnalul nu se afla la vedere, cum ar fi trebuit, ci, după îndelungi căutări, a fost „descoperit“ de şefa magazinului, Elena Huţu, sub... telefonul de pe propriul birou. Răsfoindu-l, ne-am dat seama că, la acest magazin, jurnalul nu este nici pe departe ceea ce ar fi trebuit să fie, adică veriga de legătură dintre cumpărător şi conducerea întreprinderii. Am găsit nu mai puţin de 15 sesizări făcute de diferiţi clienţi, dintre care 5 din luna septembrie şi pînă acum (de cînd a preluat unitatea E.H.), fără ca ele să-şi urmeze drumul ştiut. „N-am avut timp“ (!?), ne-a lămurit Elena Huţu. Greu de crezut, dar nici n-a fost „ajutată“, de vreme ce fac NOTE torii responsabili de la I.C.S.M.A. nu şi-au făcut timp, se pare, să verifice cum sunt primite şi finalizate sesizările cumpărătorilor. Ar fi observat, fără îndoială, că nemulţumiri ca a cetăţeanului Dănuţ Pricop mai existau şi că ambalajele continuau să stea neridicate încă din decembrie. Lăsînd la o parte unele motive obiective care s-ar putea invoca, situaţia se datorează, de mai multă vreme, din păcate, şi unor factori subiectivi, cum ar fi, de pildă, defectuoasa organizare a acestei activităţi de către I.C.R.A. în ziua vizitei noastre, am găsit la magazin maşina cu nr. 21-Is-2593 , fără înălţătoare, contrar prevederilor legii, fapt ce a condus la încărcarea a jumătate din cit ar fi trebuit transportat la o singură cursă, maşină care chiar se retrăgea (ora 11,50), la garaj, pentru remedierea unei defecţiuni tehnice mai vechi. De ce se întîmplă aşa, delegatul I.C.R.A., Georgeta Pricop, nu ne-a dat un răspuns convingător, dar poate ne va răspunde conducerea întreprinderii vizate. Cu asemenea minusuri, e clar că preluarea ambalajelor din sticlă de la populaţie nu se poate desfăşura la nivelul corespunzător, motiv pentru care aşteptăm măsurile care se impun. CONSTANTIN SECU Realizări ale gospodarilor din comuna Rediu Harnicii locuitori ai comunei Rediu au realizat, anul trecut, prin muncă patriotică, numeroase obiective şi lucrări de bună gospodărire şi înfrumuseţare a satelor componente, însumînd, în final, 5,7 milioane de lei. In felul acesta, ei şi-au depăşit în mod substanţial angajamentul asumat în întrecerea socialistă pe anul 1984. Mobilizaţi de deputaţii consiliului popular comunal, sătenii au construit, printre altele, 72 000 m.p. de trotuare, au reparat şi întreţinut 60 km de drumuri de interes local, au amenajat şi întreţinut 12 ha de spaţii şi zone verzi, au construit şi reparat 180 de poduri şi podeţe. De asemenea, ei au efectuat numeroase ore de muncă patriotică la decolmatarea şanţurilor şi rigolelor de scurgere, la taluzări de maluri (peste 20 000 m.c.), la executarea altor lucrări gospodărești de interes local. -------• -------- [2IP©üK? LISABONA 31 (Agerpres) In primul meci internaţional al anului selecţionata de fotbal a României a obţinut o victorie de prestigiu reuşind să întreacă cu scorul de 3—2 (0—1) puternica reprezentativă a Portugaliei pe stadionul „Jose Alvalde" din Lisabona. Conduşi cu 2—0 pînă în minutul 57, fotbaliştii români, printr-un joc plin de avînt, dinamic, cu numeroase combinaţii spectaculoase, au redus din handicap prin Lăcătuş, acelaşi jucător marcînd şi golul egalizator în minutul 73. Echipa română a păstrat iniţiativa şi, în finalul partidei, obţinînd o victorie meritată prin golul înscris de Hagi, în minutul 84. Punctele formaţiei portugheze au fost marcate de Futre (min. 10) şi Carlos Manuel (min. 48). ~. Atletele românce Anişoara Cuşmir, Vali Ionescu, Maricica Puică, Doina Melinte, Fiţa Lovin şi Cristeana Cojocaru au plecat în S.U.A., unde, In cursul lunii februarie, vor participa la cinci concursuri internaţionale. Primul dintre acestea se va desfăşura, în ziua de 2 februarie, la Dallas. • MOSCOVA 31 (Agerpres) Comentînd cea de-a 40-a partidă a meciului ,pentru titlul mondial de şah, cîştigată de Kasparov cu piesele negre, marele maestru sovietic Mark Taimanov scrie, printre altele : „In gambitul damei—varianta „Cambridge—Spring“, după schimbul damelor la mutarea a 10-a, poziţia era egală şi se părea că totul merge spre o nouă remiză. In continuare însă Kasparov, sesizînd posibilităţile sale în urma mutării a 12-a (a4) neinspirate a lui Karpov, a jucat foarte energic efectuînd mutări de maximă eficacitate". La mutarea a 32-a, în fața pierderii inevitabile de material, albul a cedat. Kasparov înscrie astfel a doua victorie reducînd scorul la 5—2 in acest meci care a debutat cu aproape cinci luni în urmă. Astăzi se va disputa partida a 48-a, Kasparov avînd piesele albe. Deşi în săptămina care a trecut traficul s-a menţinut la cote sub nivelul obişnuit, datorită stării drumurilor şi restricţiei de utilizare a autoturismelor personale, s-au comis destule abateri de la codul rutier şi, chiar dacă nu s-au soldat şi cu accidente, constituie un semnal de alarmă care trebuie avut in vedere pentru perioada care urmează, în care şi frecvenţa vehiculelor pe străzi va creşte. Ne gîndim, în primul rînd, la numărul prea mare de pietoni care nu se conformează regulilor de circulaţie şi de traversare. Aproape 300 dintre aceştia au şi fost sancţionaţi în ultimele zile, mulţi avertizaţi, dar, aşa cum spuneam, numărul abaterilor este cu mult mai mare. Printre cei care au plătit pentru neglijenţa lor se numără ieșenii Elena Cozma (lucrătoare la „Tehnoton“), Leocania Zaborilă („Constructorul“), Cristian Todi (I. M. „Bucium“), Petru Zaharia (U.J.E.COOP.), Emil Turcu (student la Facultatea de matematică), Marcel Munteanu (I.E.E.L.I.F.), C. Sofroni (I.A.S. Copou), Teodor Bordeianu (C.U.G.), Mihai Tănasă (I. P. A.), Vasile Cătrinaru (I.J.T.L.), pășcănenii Maria Brăteanu (I.T.P.), Silvia Gherasim (I.T.P.), Margareta Tibulcă (I.T.P.), Ionel Arseni şi Emil Simion (Integrata de ţesături tip in) ş.a. întrucît au început cursurile, atragem atenţia şi în ceea ce priveşte circulaţia copiilor, părinţii, cadrele didactice să manifeste o grijă sporită, să le reamintească celor mici regulile de traversare, să-i supravegheze etc. Accentuăm acest lucru pentru că, dacă peste 47 la sută din accidentele produse anul trecut pe drumurile judeţului au avut loc din vina pietonilor, o pondere însemnată o deţin cele datorate copiilor. Este un tribut greu, şi depinde de fiecare dintre noi ca să nu mai fie plătit ! Puţine evenimente şi în rîndul conducătorilor auto profesionişti. Puţine, datorită conştiinciozităţii acestora, stării drumurilor, atenţiei acordate stării tehnice a autovehiculelor. Cu toate acestea, agenţii de circulaţie au descoperit şi abateri care puteau duce la accidente : au fost surprinşi conducînd sub influenţa alcoolului Gh. Lăcătuşu (32-IS-475, D.J.P.Tc., sectorul Hîrlău), C. Timoftoaia (21-Is-6622, I.T.A., autobaza Hîrlău), Pricop Foca 32-IS-948, T.T.S.A.I.A., autobaza Paşcani) etc., iar M. Berbece (31-IS-6552, I.T.S.A.I.A., autobaza Paşcani) şi C. Roşu (21-Is-5809, C.A.P. Vînători) au fost găsiţi conducînd autovehicule fără revizie tehnică ori cu defecţiuni la sistemul de direcţie. CONST. PĂLĂDUŢĂ (date primite de la organele de miliție)