Flacăra Iaşului, aprilie 1988 (Anul 44, nr. 12896-12921)

1988-04-01 / nr. 12896

I PIACARA IASULUI —------------------------------— Raid prin dispensare medicale ale municipiului Solicitudinea şi promptitudinea în acordarea asistenţei medicale trebuie „însănătoşite“ Se spune — şi-i adevărat — că sănătatea este bunul cel mai preţios al omului. De aici, decurg, în mod logic, răspunderile personalului muncitor din acest sector de activitate. Nu de puţine ori însă, prin scrisori trimise pe adresa redacţiei, unii cetăţeni ne-au sesizat că mai sunt medici şi capre medii sanitare care nu manifestă toată atenţia şi grija cuvenite faţă de pacienţii care se prezintă la dispensarele urbane, fapt ce ne-a determinat să urmărim şi noi, intr-un raid întreprins prin dispensarele comasate din cartierele Alexandru cel Bun, Galata, Nicolina şi Dacia, modul în care sunt primiţi oamenii muncii în aceste unităţi, calitatea asistenţei medicale oferite. Este de apreciat faptul că aceste dispensare dispun de localuri corespunzătoare, că aici se acordă consultaţii dimineaţa şi după-amiaza, că sunt rezervate spaţii separate consultaţiilor şi tratamentelor pentru adulţi şi copii. Se ţine o evidenţă strictă a copiilor între 0 şi 1 an, astfel incit nou-născutul, abia adus de la maternitate, în cel mult 24 de ore, este văzut de medic şi urmărit cu atenţie, în continuare, de acesta şi de sora medicală. De asemenea, viitoarele mame au prioritate la consultaţii. Aceeaşi grijă se acordă şi celorlalţi pacienţi. Mai mult, am reţinut interesul pe care-l manifestă majoritatea medicilor pentru a face o educaţie sanitară permanentă, cit mai complexă. „Pe lingă alte acţiuni iniţiate de noi, fiecare întîlnire cu pacienţii, cu alte persoane care-i însoţesc constituie un bun prilej de a le explica cum trebuie să-şi apere sănătatea şi să se ferească de îmbolnăviri“ — ne spunea medicul coordonator al dispensarului din cartierul Alexandru cel Bun, Alexandrina Bogdan. Aşa se procedează şi la dispensarul policlinic stomatologic din acest cartier (medic şef Nicolae Popescu), la celelalte dispensare amintite. Pentru cei veniţi în aceste unităţi s-au amenajat săli de aşteptare, s-au creat condiţii optime de consultare şi tratament. în general, pacienţii nu trebuie să aştepte prea mult, iar personalul din dispensare, cadre cu o bună pregătire profesională, are o comportare corespunzătoare faţă de cei care i se adresează cu încredere. Totuși, am întîlnit suficiente aspecte ce umbresc activitatea celor ce muncesc aici. Iată, de pildă, la dispensarul Nicolina, nu se respectă programul de lucru. Normal, aici, la ora 8, medicii ar trebui să fie în cabinet, pentru a putea începe acordarea consultaţiilor. în ziua raidului nostru, nici unul dintre aceştia (Elena Horowitz, Ana Popa şi Hareta Grigorescu) nu au fost punctuali. Pacienţi precum Neculai Vornicu şi Elena Zarafu şi-au exprimat nemulţumirea că sunt obligaţi să aştepte la uşă. Exemplul medicilor este urmat şi de cadrele medii sanitare. De aceea, Eleonora Alexandru şi Elena Andriciuc, venite la tratament, au fost nevoite să aştepte aproape o jumătate de oră. „Am vorbit la telefon“ (o jumătate de oră — n.r.), s-a scuzat sora de la cabinetul de tratamente, Emilia Matran. Asistenţii de igienă Radu Sireteanu, Ştefan Cozma nu ajunseseră la dispensar pînă la ora 8,20. La dispensarul din cartierul Dacia, medicul Maria Stamatin, deşi mai avea solicitări pentru a acorda consultaţii unor copii, a spus că pleacă la Spitalul de boli contagioase şi numai la insistenţa noastră a binevoit să-i vadă pe copiii admişi de Maria Spiridon şi Mariana Altan. (Regretabil este şi faptul că tonul pe care l-a folosit în discuţia cu M. Altan nu a fost cel adecvat), în cabinetul medicului Dan Cuciureanu, de la acelaşi dispensar, o femeie în vîrstă (73 de ani) aştepta în picioare să i se scrie reţeta şi să i se facă recomandările cuvenite. Oare era atit de greu ca, printr-o vorbă sau un simplu gest, să i se ofere un loc pe scaun ? Nici la dispensarul din cartierul Alexandru cel Bun treburile nu merg perfect. Şi aici, am întîlnit medici care îşi încheiau programul cu mult înainte de ora 11, deşi mai aveau pacienţi. De altfel, pentru neconcordanţa dintre programul afişat şi cel după care se desfăşoară consultaţiile s-au găsit şi scuze : „s-au dezlipit hîrtiuţele, le-au rupt copiii“. Nu ne-am propus să transcriem lista completă a neregulilor constatate. Sperăm că, pornind de la sesizările noastre şi ale cetăţenilor, Direcţia sanitară va analiza activitatea dispensarelor medicale urbane, în vederea „însănătoşirii“ întregului climat al activităţii lor. DANA ELENESCU Au depăşit planul trimestrial Printr-o mai bună aprovizionare a unităţilor şi o preocupare sporită pentru servirea corespunzătoare a cumpărătorilor, lucrătorii de la întreprinderea comercială de stat mărfuri textile-încălţăminte au reuşit să-şi depăşească sarcinile de plan care le-au revenit, la indicatorul desfacere de mărfuri, pe luna martie. In felul acesta, ei şi-au depăşit şi planul pentru primul trimestru al anului 1988. Pînă la sfîrşitul lunii martie, oamenii muncii de la I.C.S.M.T.I. au vîndut suplimentar populaţiei, după cum ne-a informat tovarăşa Viorica Raţă, directorul adjunct al întreprinderii, mărfuri în valoare de 7,5 milioane de lei. Mamă a cinci copii, Adriana Locic (blocul 535, strada Canta) ştie să organizeze în mod util şi plăcut o parte din timpul liber al acestora, antrenîndu-i şi la curăţarea şi întreţinerea spaţiului verde din jurul imobilului. Au răspuns cu entuziasm acestei iniţiative şi ceilalţi copii din bloc, majoritatea lor elevi la Şcoala nr. 9, şi, în curînd, acest teren va căpăta aspectul unei adevărate grădini. Exemplul micilor gospodari ar trebui urmat grabnic de toţi membrii asociaţiilor de locatari din municipiul nostru Foto I S. STRATILAT Dialog cu cititorii ng Cosmin Barbu, str. Dreptăţii nr. 35 . Pentru faptul că garderobiera Elena Merea nu şi-a îndeplinit conştiincios atribuţiile de serviciu, conducerea Administraţiei bazelor sportive Iaşi a sancţionat-o cu mustrare scrisă. şi „De ce drepturi se bucură un conducător auto în urma primei de asigurare plătite la ADAS ?“ (Traian-Mihai Andreescu, aleea Decebal nr. 15 A) Decretul nr. 471/1971, republicat în Buletinul Oficial nr. 13 1988, la articolul 34 prevede : „Persoanele fizice şi cele juridice care deţin autovehicule supuse înmatriculării, ce sunt folosite pe teritoriul R.S.R., se asigură, prin efectul legii, pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin accidente de autovehicule“. în temeiul actelor normative amintite, ADAS acordă despăgubiri pentru prejudiciile de care asiguraţii răspund, în baza legii, faţă de persoanele păgubite prin accidente de autovehicule ce au loc pe teritoriul ţării noastre, precum şi pentru celelalte cheltuieli făcute de asiguraţi în procesul civil. Despăgubirile se acordă pentru sumele pe care asiguratul este obligat să le plătească cu titlul de desdăunare și cheltuieli de judecată persoanelor păgubite. Limitele sumelor asigurate, în temeiul cărora ADAS acordă despăgubiri, sunt pagubele cuprinse între 300—1000 000 de lei. Primele de asigurare sunt anuale, ele fiind stabilite astfel : 175 de lei pentru fiecare autovehicul înmatriculat la unităţile socialiste şi 550 de lei pentru persoane fizice. Această asigurare nu este pentru pagubele produse propriului autoturism (casco). (S Anica Florea, comuna Scînteia : Referitor la relaţiile pe care le solicitaţi în legătură cu înscrierea la pensia de urmaş de pe urma soţului decedat, D.P.M.O.S. Iaşi ne informează că, în conformitate cu prevederile art. 41, al. 1 şi 1 din Legea nr. 3/1977, soţia are dreptul la pensie de urmaş, pe tot timpul vieţii, la împlinirea vîrstei de 55 ani, dacă a avut cel puţin 10 ani de căsătorie cu soţul decedat, sau la vîrsta de 50 de ani, dacă a născut pînă la decesul soţului mai mult de patru copii, iar durata căsătoriei nu a fost mai mică de 10 ani. Al. 3 din aceeaşi lege precizează că soţia are dreptul la pensie de urmaş, indiferent de vîrstă şi de durata căsătoriei, pe timpul cit este invalidă de gradul 1 sau ÎI, întrucît din scrisoarea dv. rezultă că aveţi 53 de ani, aţi născut şi crescut un număr de patru copii şi sînteţi încadrată în gradul III de invaliditate, nu îndepliniţi nici una din condiţiile legale arătate mai sus şi, deci, nu puteţi fi înscrisă la pensie de urmaş. Veţi putea beneficia de acest drept la împlinirea vîrstei de 55 ani. Rubrică realizată de ELENA DUMITRESCU ---------------------------------------------PAGINA A II-A Note Despre difuzarea presei Scrisoare Subsemnaţii :Ştefan Mihai, Grăjdeanu Vasile, Dumitriu Ioan, locatari ai blocurilor situate în strada Lacului nr. 6—16, strada Izvorului 1—10, în numele cetăţenilor din cadrul asociaţiilor de locatari din punctul termic nr. 5, care cuprinde 21 de blocuri, însumând aproximativ 1 400 de familii, vă aducem la cunoştinţă următoarele : In zona cuprinsă între şoseaua Nicolina şi centura formată din strada Libertăţii şi pasarela C.U.G. există un singur centru de difuzare a presei, amplasat la capătul străzii Clopotari şi care nul poate face faţă întregului cartier Nicolina XI. întrucît la parterul blocului 660 este amplasată o unitate care desface produse de tutun şi papetărie, propunem ca presa repartizată acestui cartier deschisă să fie difuzată în cadrul acestei unităţi, dacă nu se justifică înfiinţarea unei unităţi specializate. Dar trebuie să se aibă în vedere că această unitate este mai mult închisă, aproximativ 75 la sută din programul afectat unei luni de zile, iar în vitrină apar zilnic anunţuri de genul : „Concediu medical“, „S.R.L.“, „Concediu de odihnă“, „Şedinţă“, „Plecat după marfă“ etc. în cazul în care nu se soluţionează favorabil propunerea de mai sus, arătăm că există şi posibilitatea ca în cadrul Oficiului P.T.T.R. Iaşi 9, amplasat în cartier şi care dispune de spaţiu suficient, să funcţioneze un punct de difuzare a presei cu program permanent, în speranţa că ne veţi ajuta, vă mulţumim. N.R. Sperăm şi noi că doleanţele cititorilor vor fi luate în considerare cu răspundere de I.C.S.M.M.Ch. şi D.J.P.Tc. Poluare sonoră O bună perioadă de timp, locatarii din preajma atelierului de confecţii metalice al U.J.E.COOP. (str. Tăietoarei, cartier Tudor Vladimirescu) au avut liniştea necesară pentru a se odihni după orele de muncă. Toţi s-au bucurat că, în sfîrşit, conducerea uniunii — după sesizarea apărută în ziarul nostru — hotărîse reprofilarea acestui atelier amplasat chiar lingă blocurile de locuinţe. Dar iată că, o dată cu sosirea primăverii, în fiecare zi, începînd cu ora şase şi pînă noaptea tîrziu, o echipă de lucrători şi-a reluat munca de realizare a confecţiilor metalice. Zgomotele făcute de maşinile de debitat fier, loviturile de ciocan etc. sunt greu de suportat. Cetăţenii din zonă, asociaţia de locatari din str. Ţepeş Vodă au scris redacţiei, rugîndu-ne să amintim conducerii U.J.E.COOP, de promisiunea făcută. I. ŞCHIOPI) Satiră şi umor De 1 aprilie Edilitară Deseară, un spectacol rar S-a pregătit pentru or(beţi) : In gropile din trotuar Va arde eite-un beculeţ! Libere la vînzare Zi de mare bucurie Cu răsunete prelungi ! Astăzi, nici o librărie N-o să vindă cărţi în pungi! Mie Adevăruri de-am omis. Pentru unul mai insist: Azi, catrenele le-a scris Cel mai bun epigramist 1 COSTACHE PLĂCINTĂ O cochetă Iubitul vrînd să-și păcălească. Să-l vadă stînd mut de uimire. N-a trebuit să chibzuiască ! Sosi... la timp la intîlnire ! EUGEN DEUTSCH Intîi aprilie conjugal A prins nevasta bănuială C-o păcălesc, dar în ce fel ? Cînd crede-n mine, se înşeală. Iar cînd nu crede, o înşel ! GEORGE PEMNE Păcăleala (posibilă definiţie) E gluma cu umor ales, Mustind de rîs şi voie bună, Dar cînd o faci din interes. Miroase straşnic a... minciună. JEAN BUHMAN Prognoza meteo In luna aprilie, temperaturile medii se vor încadra în general în limitele normale. Regimul pluviometric va fi deficitar, exceptînd estul şi sud-estul ţârii, unde va fi normal şi, pe alocuri, excedentar. In prima decadă, vremea va fi în general închisă. Vor cădea precipitaţii sub formă de burniţă şi ploaie în toate regiunile, mai frecvente în cele vestice. Temperatura va scădea uşor spre finele decadei. Minimele se vor situa între 2 şi 11 grade, izolat mai coborîte în centrul şi nordul ţării, iar maximele, între 12 şi 22 de grade, mai ridicate în zonele sudice. în a doua decadă, vremea va fi instabilă şi răcoroasă în prima parte a intervalului, apoi se va încălzi treptat şi va deveni în general frumoasă. In primele zile vor cădea ploi temporare, care vor avea şi caracter de aversă, însoţite de descărcări electrice, în toate regiunile, mai însemnate cantitativ în estul şi sud-estul ţării. Apoi ploile se vor restrânge ca arie, semnalîndu-se, îndeosebi, în cursul după-amiezelor. în prima parte a decadei, temperaturile minime se vor situa între zero şi şase grade, izolat mai coborîte în centrul şi nord-vestul ţării, unde locul se va produce brumă şi, între 4 şi 10 grade în a doua parte a decadei. Maximele termice se vor situa între 10 şi 20 de grade. In ultima decadă, vremea va fi schimbătoare, cu cerul temporar noros. în primele zile vor cădea ploi locale care vor avea şi caracter de aversă, însoţite de descărcări electrice. Apoi, ploile vor fi cu totul izolate. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 3 şi 12 grade, iar cele maxime între 14* şi 24 de grade. CINEMATOGRAFE. Victoria, orele 8,45 ; 10,55 ; 13,05 ; 15,15 ; 17,25 ; 19,35 : „Dragoste la Las Vegas" şi „Omagiu romanţei — Ioana Radu“. Republica, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15 ; 17 : „A doua variantă“ ; ora 19 : „Ana Karenina“. Copou, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15 ; 17 ; 19 : „Viva Maria“. Dacia, orele 8,45; ; 12 ; 15;15 : „Vagabondul“ ; ora 18,30 : „Ripa“. Tineretului, orele 9 ; 11 ; 13 ; 15 ; 15 ; 19 : „Şapte mirese pentru şapte fraţi“. PAŞCANI. Casa de cui, tură : „Iarta-ma“. Clubul C.F.R. „Adio, arme“. HIRLAU : „Eva, daţi din viitor“. TIRGU FRUMOS: „Evadaţi din viitor“. PODU ILOAIEI : „Drumul spre victorie“. NALAUCEŞTI : „O farsă pentru cuscru“. RADUCANENI : „Anonimul veneţian“. TEATRUL NAŢIONAL, ora 19 : „Ivanov" de A. P. Cehov. TEATRUL PENTRU COPII ŞI TINERET „LUCEAFĂRUL“. Ora 12,30 : „Magazinul cu jucării“. La orele 17 şi 19,30, un colectiv al Teatrului „V. I. Popa" du Bîrlad va prezenta spectacole cu piesa „Căsătoria“, de M. V. Gogol. Vletere se găsesc la casa teatrului, intre orele 10 şi 14, şi cu o ora înainte de începerea spectacolelor.TIMPUL PROBABIL. Vremea va continua să se încălzească. Temperatura aerului : minimele vor oscila între 2 şi 7 grade, iar maximele, între 12 şi 22 grade.Izolat, se va semnala ceaţă.