Flacăra Iaşului, februarie 1989 (Anul 45, nr. 13156-13179)

1989-02-01 / nr. 13156

V" Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XLV — Nr. 13 156 Miercuri, 1 februarie 1989 1 4 pagini — 50 bani In spiritul tezelor, orientărilor şi sarcinilor subliniate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Pe temeiul proprietăţii socialiste, acţiuni energice pentru modernizarea producţiei, pentru îndeplinirea exemplară a planului Am păşit în cea de-a doua lună a acestui an hotărâtor al cincinalului, cu deplină încredere în forţele noastre, mobilizaţi de însufleţitorul bilanţ al faptelor, de chemările adresate de secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, ctitorul României socialiste, căruia ţara, întregul popor i-au adus omagiul muncii avintate pentru un viitor luminos, cu prilejul aniversării zilei sale de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare. Chiar dacă bilanţul lunii nueste încă definitivat, numai trecând în revistă succesele prin care oamenii muncii ieşeni au cinstit sărbătorirea conducătorului iubit este edificator pasul hotărât făcut în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan, în condiţii de înalt nivel tehnic şi calitativ, de maximă eficienţă economică , însemnate cantităţi de produse realizate suplimentar, multe destinate exportului, atestă deplina mobilizare creatoare, eforturile ce se fac pretutindeni, şi în judeţul Iaşi, pentru întărirea proprietăţii socialiste, pentru mai buna utilizare şi valorificare a bazei tehnice şi materiale încredinţate , cea mai de preţ contribuţie pe care suntem datori s-o aducem continuei înfloriri a ţării, dezvoltării sale libere şi independente. Cu toate succesele remarcabile dobîndite, nu putem spune însă că am făcut totul, nu ne putem declara mulţumiţi. Mindri de ce am realizat, trebuie să acţionăm în continuare cu şi mai multă energie, mai organizat, mai bine pregătiţi profesional, cu maximă răspundere, aşa cum ne cerea secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea rostită la solemnitatea prilejuită de aniversarea zilei denaştere şi a îndelungatei sale activităţi revoluţionare. Conştienţi de faptul că ne desfăşurăm întreaga activitate pe baza aplicării ferme a legilor obiective, a principiilor ştiinţifice ale socialismului, trebuie să acţionăm cu toată răsunderea pentru întărirea proprietăţii socialiste. In toate domeniile vieţii ,uoeialeconomice, singurul cadru în care putem valorifica pe deplin marile cuceriri ale prezentului, în care ne putem croi viitorul aşa cum îl dorim. Proprietari colectivi ai forţelor de producţie, avem mari răspunderi în ceea ce priveşte înfăptuirea planurilor şi programelor speciale adoptate de noi toţi, în cadrul larg democratic, unic în felul său, de care dispunem. Şi, aşa cum sublinia secretarul general al partidului, dacă lucram puţin mai bine, am fi avut rezultate şi mai bune — subliniere care ne vizează direct şi pe noi, oamenii muncii din judeţul Iaşi. Intrînd în luna februarie, trebuie să ne organizăm in aşa fel munca incii, concomitent cu îndeplinirea ritmică şi la toţi indicatorii a sarcinilor de plan, cu recuperarea integrală a restanţelor — acolo unde mai există, să facem totul pen(continuare în pag. a 2-a) Operatorul principal Doina Moraru, de la linia de confecţionat tuburi pentru unguente a întreprinderii de antibiotice Iaşi, se distinge prin merite profesionale şi disciplină. Numele ei se află de mai multă vreme printre fruntaşii secţiei de produse galenice De mai mult timp, rectificatorul Dumitru Bercea, de la I.M.A. Iaşi, este fruntaş în muncă. Piesele realizate de el sunt de cea mai bună calitate Foto : C. Plop ieri, a avut loc Sesiunea Consiliului popular al judeţului Iaşi „ ÎN DEZBATERE : sarcinile economico-sociale pe anul 1989 Sub semnul înaltelor exigenţe formulate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU la lucrările şedinţei comune a Plenarei C C. al P.C.R., a organismelor democratice şi a organizaţiilor de masă şi obşteşti din luna noiembrie 1988, la recentele consfătuiri de lucru de la C.C. al P.C.R., precum şi în cuvîntarea rostită la solemnitatea din Capitală de la 26 ianuarie a.c., ieri au avut loc lucrările celei de-a XVIII-a sesiuni, ordinare, a Consiliului popular al judeţului Iaşi. Au luat parte, ca invitaţi deputaţi ieşeni în Marea Adunare Naţională, conducători de întreprinderi şi instituţii, activişti de partid şi de stat, primarii oraşelor şi comunelor din judeţ, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, ziarişti. Sesiunea a luat în dezbatere proiectele de hotărîre pentru adoptarea : propunerilor pentru organizarea şi sistematizarea comunelor, a reţelelor de localităţi şi a unităţilor agricole; planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial; planului de dezvoltare a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi gospodăririi apelor ; bugetului local ; programului de autoconducere şi autoaprovizionare pentru asigurarea bunei aprovizionări a populaţiei cu produse agroalimentare şi bunuri industriale de consum pe anul 1988. Exprimînd satisfacţia pentru măreţele realizări obţinute de România socialistă, de judeţul Iaşi, în anii care au trecut de la Congresul al IX-lea şi îndeosebi după reorganizarea administrativ-teritorială a ţării, lucrările sesiunii au dat o Înaltă apreciere rolului şi contribuţiei de inestimabilă valoare teoretică şi practică pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ctitorul Românieisocialiste, a adus-o şi o aduce la făurirea noii societăţi în patria noastră, la elaborarea şi înfăptuirea strategiei privind trecerea ţării în rîndul statelor lumii cu un nivel ridicat de dezvoltare. Pe baza orientărilor şi indicaţiilor conducerii superioare de partid şi de stat, ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, consiliile populare din judeţ, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, au acţionat pentru valorificarea cât mai eficientă a potenţialului economic existent, utilizarea mai bună a resurselor materiale şi de forţă de marcă, întărirea autoconducerii, autofinanţării şi autogestiunii tuturor unităţilor administrativ-teritoriale şi sporirea pe această bază a condiţiilor materiale şi spirituale de viaţă din fiecare comună şi localitate. Se impune însă perfecţionarea sistematizării teritoriului şi a localităţilor ieşene, îmbunătăţirea organizării şi conducerii agriculturii, optimizarea transportului, a căilor rutiere şi a reţelelor de telecomunicaţii şi de distribuţia a energiei electrice. Răspunzînd acestor cerinţe, comisia judeţeană de sistematizare a făcut o seamă de propuneri ce au fost discutate şi aprobate în adunările cetăţeneşti şi în sesiunile consiliilor populare orăşeneşti şi comunale. Deputaţii in consiliul popular judeţean, făcînd unele observaţii şi propuneri, au reliefat oportunitatea măsurilor propuse. Materialele prezentate, dezbaterile care au avut loc au evidenţiat rezultatele obţinută în anul 1988 de oamenii muncii ieşeni în industrie, agricultură, investiţii, transporturi, circulaţia mărfurilor, industria mică şi prestările de servicii, cercetarea ştiinţifică, învăţămînt şi cultură, sănătate, realizări în care s-a regăsit contribuţia deputaţilor în consiliile populare, a tuturor cetăţenilor judeţului. S-a arătat, astfel, că producţia marfă industrială a judeţului a sporit cu 5,8 la sută faţă de cea obţinută în anul precedent, iar producţia destinată exportului a fost mai mare cu 12,2 la sută pe devize convertibile şi cu 5,4 la sută pe relaţia eliring, faţă de anul 1981. S-au pus în funcţiune 29 de noi capacităţi de producţie, s-au dat în folosinţă 3 023 de apartamente şi 15 000 (continuare în pag. a 3-a) Ţibăneşti RealiZări edilitar-gospodăreşti Locuitorii comunei Ţibăneşti continuă să înregistreze noi şi însemnate succese în acţiunea de sistematizare şi modernizare a acestei aşezări, viitor centru agroindustrial. Astfel, de curînd a fost dat în folosinţă un nou bloc cu 26 de apartamente, prevăzut cu spaţii comerciale la parter, însumînd peste 200 mp. De asemenea, prin contribuţia cetăţenilor a fost extinsă reţeaua de apă şi de canalizare în centrul civic al comunei, în satele Jigoreni şi Războieni, s-au efectuat lucrări de pavaje şi reparaţii de străzi ş.a. „Ca urmare, valoarea lucrărilor edilitar-gospodăreşti realizate anul trecut se ridică la peste 48 milioane de lei, depăşindu-ne sarcinile propuse", ne-a informat tovarăşul Ion Agape, primarul comunei. Asemenea lucrări de modernizare şi bună gospodărire sunt prevăzute şi în anul curent. In prezent, de exemplu, se depun eforturi susţinute pentru ridicarea în centrul civic al localităţii a unui bloc cu 29 de apartamente. V. Arhire Maşinile agricole, pregătite din timp, exigenţă, pentru semănat Se apropie vremea însămînţârilor de primăvară, etapă foarte importantă în lupta pentru obţinerea în acest an a celor mai mari recolte de pînă acum. Realizarea acestei lucrări de calitate, în timpul optim, impune, aşa cum a indicat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, repararea tuturor tractoarelor şi maşinilor agricole pînă cel tîrziu la 20 februarie a.c. Remus Judele, directorul S.M.A. Răducăneni, a ţinut să ne declare că mecanizatorii din această unitate, în frunte cu comuniştii, se străduiesc să pregătească înainte de termen utilajele pe care le vor folosi in campania însămînţărilor. în acest scop, s-a asigurat o bună organizare a muncii, au fost întărite ordinea şi disciplina. Maşinile pentru pregătirea terenului şi pentru semănat, care necesită reparaţii mai uşoare, se repară în secţii, celelalte sunt puse la punct în atelierele de la centru, care dispun de specialişti corespunzători şi de o înzestrare tehnică adecvată. Lucrîndu-se în S. M. A. Răducăneni schimburi prelungite, folosindu-se eficient timpul de muncă, au fost obţinute rezultate bune. Toate maşinile pentru pregătirea patului germinativ sunt reparate, existînd, astfel, posibilitatea declanşării lucrărilor de însămînţare mai devreme. Inginerul şef Florin Florescu ne-a spus că toate agregatele reparate sunt verificate de o comisie de la S.M.A., maşinile pentru pregătirea solului fiind corespunzătoare. La unele secţii, au fost pregătite şi semănătorile. Peste tot au fost puse în stare de funcţiune semănătorile de păioase şi majoritatea celor pentru prăşitoare. Vasile Druţă, şeful secţiei de mecanizare de la C.A.P. Răducăneni, ne-a declarat că aici pregătirea maşinilor agricole pentru campanie s-a încheiat. Acum, în secţie, se lucrează la formarea cuplurilor de maşini pentru a se asigura operativitate la pregătirea terenului, evitarea mai multor treceri pe aceeaşi tarla, economii de carburanţi. Este necesar ca inginerii şefi din C.A.P., şefii fermelor, împreună cu mecanizatorii, să încheie de urgenţă această acţiune. O atenţie deosebită trebuie acordată pregătirii semănătorilor pentru lucru. Directorul cu maximă S.M.A. ne spunea că fiecare semănătoare este trecută, după reparaţii, pe bancul de rodaj. Prin această fază, au trecut deja cele 18 semănători de păioase şi aproape toate cele 26 semănători de prăşitoare. Acum, trebuie efectuate reglările (în funcţie de densităţile stabilite) şi probele cu boabe, astfel ca, îndată ce timpul va permite, să se intre în brazdă la semănat cu toate agregatele. Organele şi organizaţiile de partid de la sate trebuie să urmărească îndeaproape şi să sprijine terminarea grabnică a acestor operaţiuni. Maşinile fitosanitare au fost reparate printre primele şi, în prezent, sunt în stare de funcţionare. Olga Vasile, şef de GH. STEJARU (continuare în pag. a 2-a) Sineşti Lucrări de modernizare şi înfrumuseţare a comunei La recenta sesiune a Consiliului popular din Sineşti, au fost evidenţiate bunele rezultate obţinute de locuitorii acestei aşezări pentru îndeplinirea planului în profil teritorial, continua modernizare şi gospodărire a comunei. „Printre realizările recente, ne spunea tovarăşa Rodica Cogeanu, primarul comunei, se află un pod (la construirea căruia au participat, alături de lucrători ai D.J.D.P., şi numeroşi săteni), investiţie ce înglobează un milion de lei, un iaz, diverse alte lucrări de gospodărire şi înfrumuseţare, care totalizează circa 7,5 milioane de lei, depăşind angajamentul asumat pentru 1988“. Asemenea acţiuni sunt prevăzute şi în anul curent. Astfel, se află în construcţie un dispensar uman, un grajd pentru 200 de vaci cu lapte (executat de constructori din localitate, din fondurile proprii ale C.A.P.), un drum în lungime de 5 km spre tabăra de vară a fermei zootehnice.