Flacăra Iaşului, decembrie 2001 (Anul 2, nr. 350-371)

2001-12-01 / nr. 350

2 Focăn IAșului SÂMbĂtĂ, 1 dECEMbRIE 2001 Spitalele s-au transformat în hoteluri ♦ din cauza vremii, pacienţii care ar trebui sa fie externaţi sunt cazaţi în continuare în spitale Condiţiile meteorologice şi zăpada căzută în ultimele zile i-au determinat pe bolnavii care vin la Iaşi, în mod regulat, pentru tratamente, să rămână internaţi mai multe zile în spitale, în această situaţie se găsesc şi bolnavii cu insuficienţă renală cronică, care de trei ori pe săptămână trebuie să se prezinte la spitalul “I.C. Parhon”, pentru dializa renală. De altfel, pentru a evita incidentele de la începutul acestei săptămâni, bolnavii au rămas în spital. Unul dintre acești bolnavi a fost mai curajos, străbătând zeci de kilometri, pe jos, prin viscol și zăpadă. "Cuza", asaltat de gravide Săptămâna aceasta numărul internărilor la Maternitatea “Cuza Vodă” ș- a dublat. Femeile cu sarcină avansată s-au prezentat la spital în număr mult mai mare decât în săptămânile trecute. O altă explicaţie a aglomerării spitalului este că mamele care au născut deja nu pot fi externate decât în condiţiile in care ele şi nou născuţii pot fi supravegheate din punct de vedere medical şi acasă sau la dispensare. “Am decis ca tinerele care au născut de curând şi care locuiesc în satele din judeţ în care nu există dispensar medical să mai rămână câteva zile în spital până la îmbunătăţirea vremii şi drumurile vor fi deszăpezite, în ceea ce priveşte asigurarea confortului, alimentelor şi al medicamentelor pentru lehuze şi nou născuţi avem asigurate toate necesităţile”, nea spus dr. Mircea Onoffiescu, directorul maternităţii Cuza Vodă. El a mai spus că din cauza drumurilor înzăpezite multe femei nu au reuşit să ajungă într-un oraş unde există maternitate și fost nevoite să nască acasă sau la dispensarele medicale din comună. Sezonul mâinilor rupte Ieri, aproximativ 30 persoane s-au prezentat la triajele spitalelor ieșene acuzând dureri după ce au alunecat pe zăpadă. Potrivit declaraţiilor personalului medical de gardă de la Spitalul de Urgenţe, Neurochirurgie sau la Spitalul de Copii, în ultimele două zile numărul pacienţilor aproape s-a triplat. Mulţi dintre aceşti bolnavi provin din rândul copiilor sau al persoanelor de vârsta a treia. Cadrele medicale au declarat că, deşi iarna este “sezonul mâinilor rupte”, de foarte mulţi ani nu au mai întâlnit un asemenea asediu. Ambulanţa circula doar pe rute locale Ambulanţa a primit foarte multe solicitări din mediul rural, dar din nefericire, drumurile au fost impracticabile. Potrivit declaraţiilor purtătorului de cuvânt al Serviciului Ambulanţă, Adrian Martiniuc, deşi au fost solicitaţi în localităţile Voineşti, Dagâţa, Vlădeni şi Ţigănaşi, autoutilitarele nu au reuşit să ajungă din cauza drumurilor blocate. Chiar şi în Iaşi, circulaţia s-a efectuat cu greu, autoutilitarele ajungând după câteva minute întârziere. De asemenea, din cauza ninsorii şi a condiţiilor meteorologice nefavorabile elicopterul nu a reuşit să se ridice de la sol de două zile. Dana MATEI Dănuț TANSANU Efedrina, transportată cu autocarul Garni Muncii din Turcia şi Mihail Vlachidon din Republica Moldova au incercat miercuri să treacă graniţa pe la Punctul de Control şi Trecere Frontieră Oancea cu un autocar în care aveau ascunse 95.000 de pastile de efedrină, în greutate de 4,5 kg. Substanţa este folosită n obţinerea drogurilor sintetice. Pentru cei doi s-au făcut actele premergătoare cercetării penale, care va fifectuată de Centrul Zonal de Combatere a Crimei Organizate şi Antidrog Galaţi. (C.N.) Redacţia Director general: Alina RĂDEANU Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor şefi Marcela DONCIU Director difuzare: Nicolae MOŞNEAGU Secretariat de redacţie SGR: Constantin MACOVEI Paginare: Eugen LEONTE, Andreea TURCU Grafică: Marius UNGUREANU Corector: Carmen BOTAN Editorial Administraţie: Gruia URSU Infracţional: Angela MAFTEI Sănătate: Dănuţ TANSANU învăţământ: Gabi PĂDURARU, Alina ZAHARIUC Social: Sorin VELEA, Dumitriţa NEAMŢU Intern-extern: Păstorel GRIGORE Sport Daniel TEODORESCU Fotoreporter: Dan luca Marketing: Costina popa Publicitate: Arina LUPU, Dragon LUPAŞCU, Bogdan ACASANDREI Relaţii CU publicul: Elena BOTOI Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri MEDIAFAX focal Dolari falşi în vama Sculeni Săptămâna aceasta, Iordan Vitalie din Republica Moldova a vrut să iasă din ţară cu două bancnote de 100 de dolari false. Poliţiştii de la Punctul de Control şi Trecere a Frontierei (PCTF) Sculeni au avut suspiciuni în momentul în care moldoveanul s-a legitiitat cu Titlul de călătorie emis de ambasada Republicii Moldova din Austria şi au percheziţionat maşina. Poliţiştii defrontieră au întocmit actele de începere a urmăririi penale pentru infracţiunea de fals de monedă sau alte valori. Cercetările vor fi efectuate de Centrul Zonal de Combatere a Crimei Organizate şi Antidrog Iaşi. (C.N.) Capriciile iernii au provocat şcolii din Popricani mari necazuri. Noaptea trecută, s-a întrerupt curentul şi din această cauză sălile de curs au fost neîncălzite. în această situaţie, directorul Petronela Iftimie a redus ora de curs la 40 de minute şi pauza de 5 minute. “Orele le-am desfăşurat în frig. Dacă vremea se va înrăutăţi vom solicita Inspectoratului Şcolar suspendarea cursurilor”, a declarat directorul. în cazul celor 15 elevi navetişti, care parcurg zilnic 3 km până la şcoală, directorul a decis ca aceştia să rămână acasă. “Avem copii de la Moimeşti, Tipileşti şi Cotu-Morii, ultimii parcurgând peste 3 km prin câmp. Pentru a evita o tragedie, am sfătuit copiii să rămână acasă, dacă starea vremii se va înrăutăţi. Probleme avem şi cu profesorii navetişti, deoarece doar 4 sunt din sat, restul din oraş. Drumul înzăpezit a făcut ca luni să desfăşurăm procesul didactic cu doar 4 cadre, care sunt din sat, deoarece restul, fiind navetişti nu au putut ajunge la şcoală Este destul de greu şi, în aceste condiţii, ne-am gândit serios să închidem şcoala, dacă starea vremii continuă să fie astfel”, a încheiat Petronela Iftimie. Sate izolate Ninsorile au izolat satele din comuna Româneşti, Avântu şi Ursoaia. Avarii la reţeaua electrică au fost semnalate şi ieri, în comună sunt 25 de elevi care fac naveta * de la Ursoaia la Şcoala Avântu. Copiii din Ursoaia, elevi în clasele V-VIII, străbat zilnic circa 4 km până la Avântu. “Ieri ninsorile au făcut din nou drumurile inaccesibile, cu toate acestea, cei 25 de copii de la Ursoaia au străbătut 4 km prin viscol, deoarece aveau teză. Mi se pare un efort supraomenesc în condiţiile în care prin unele locuri zăpada spulberată depăşeşte înălţimea lor”, a declarat directorul şcolii Ioan Stegaru. Situaţii similare s-au înregistrat în comunele Moşna, Mogoşeşti, Cucuteni, Gorban, Comarna, Gabi PĂCURARI. Vacanţă mai devreme ♦ elevii navetişti au scăpat de şcoală ♦ dacă vremea va continua să se înrăutăţească, cursurile vor fi suspendate Factorul economic, principalul impediment în lupta anti-SIDA Sub motto-ul “Mie îmi pasă...Dar ţie?”, astăzi, se desfăşoară “Ziua mondială de luptă anti Sida”, în fiecare an, la 1 decembrie, Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) are trecută această manifestare în calendarul evenimentelor medicale, ca dovadă a importanţei pe care o are eradicarea maladiei Sida, atât de răspândită în ultimele două decenii. Ieri, în prezenţa conducerii DSP, şi a medicilor specialişti epidemiologi, preşedinţii asociaţiilor de părinţi a copiilor bolnavi de Sida şi-au exprimat nemulţumirile faţă de modul cum sunt trataţi copii bolnavi de Sida, de către personalul medical şi societatea civilă. Părinţii copiilor bolnavi au concluzionat că factorii economici sunt cei care-i fac să-şi piardă speranţa deoarece, un copil, primeşte medicamente în valoare de 10-15 milioane lunar, dar nu are ce mânca. “Noi suntem acei oameni care au copii de 10-12 ani, bolnavi de Sida. Ne doare indiferenţa pe care o are societatea civilă şi discriminarea faţă de copii noştri. Eu am spus-o şi în faţa preşedintelui ţării: în România, copiii mor de foame, nu de Sida!”, ne-a declarat Elena Şipoteanu, preşedintele asociaţiei de părinţi a copiilor bolnavi de Sida din Iaşi. O altă problemă a părinţilor este indiferenţa autorităţilor din mediul rural, dar şi faptul că acestea nu păstrează confidenţialitatea asupra bolii şi, astfel, se produce marginalizarea şi stigmatizarea copiilor. “Am primit mai multe reclamaţii de la părinţii din mediul rural care spun că, atunci când au nevoie de anumite documente, funcţionarii primăriei şuşotesc pe holuri, astfel, tot satul află de boala copiilor. Mai grav este atunci când primarul spune “ce rost mai are să dau bani, dacă acest copil moare”. Acest lucru reprezintă un cuţit înfipt în inima părinţilor” ne-a declarat Gheorghe Iacob, preşedintele asociaţiei părinţilor din Paşcani. Astăzi, compartimentul de de promovare a sănătăţii, din cadul Direcţiei de Sănătate Publică organizează o serie de acţiuni specifice. “La ora 10, în holul Spitalului Clinic “Sf. Maria” este deschisă o expoziţie de desene tematice, realizate de copii din şcolile ieşene, împreună cu un grup de voluntari, ne ducem în discoteci, locurile cele mai frecventate de tineri, şi împărţim materiale informative”, ne-a declarat dr. Daniel Mardare, şeful compartimentului de promovare a sănătăţii din cadul DSP. Dănuţ TANSANU