Flacăra Iaşului, ianuarie 2002 (Anul 3, nr. 372-396)

2002-01-03 / nr. 372

n . 1 i Focara Uşului Joi, 1 ianuarie 2002Iocal BLITZ • HOŢII AU AVUT ACTIVITATE DE SĂRBĂTORI Sărbătorile au fost o adevărată mană cerească pentru hoţi, care au profitat din plin de absenţa oamenilor de la casele lor. Numai în prima zi a anului au fost semnalate la poliţie două furturi din apartamente, de unde au fost sustrase obiecte în valoare de 50 de milioane de lei. Pe 31 decembrie, hoţii au dat patru lovituri, iar bunurile furate au fost evaluate la 29 de milioane de lei. Până la ora actuală a fost prins un singur hoţ, Ion Cezar Bunescu de 27 de ani, din Cozmeşti, care a sustras un televizor alb-negru de la un consătean. De asemenea, în noaptea de 30 spre 31 decembrie, au fost prinse zece persoane cu vârste cuprinse între 21 și 61 de ani, din Pașcani, care au furat 25 de copaci. Acestora li s-au întocmit dosare penale, iar cecetările continuă. (D.N.) • SANIA GHINIONISTĂ Un copil de zece ani din Satul Nou, comuna Schitu Duca, a fost accidentat mortal marţi, în prima zi a anului. Iulian Moroşanu era cu sania pe un derdeluş improvizat în curtea casei părinţilor, când a ajuns pe neaşteptate pe carosabil. El a fost lovit de autoturismul Dacia 1310, condus de Dănuţ Leonte, de 39 de ani, din Vaslui. Iulian Moroşanu a decedat la scurt timp după ce a fost transportat la spital. (D.N.) • SINUCIDERE RATATĂ •ICOJO tânără de 21 de ani din Tg. Frumos a vrut să se sinucidă în noaptea de Revelion. După ce s-a certat cu familia şi a consumat băuturi alcoolice, Adriana Dumitriţa Portic s-a aruncat de la etajul trei, de la apartamentul unde locuia. Primele îngrijiri au fost acordate de spitalul orăşenesc, iar mai apoi tânăra a fost transportată la Spitalul de Urgenţe din Iaşi. (D.N.) Universitatea de Medicină, în gura lumii In anul şcolar 2000-2001, Universitatea de Medicină şi Farmacie “Gr. T. Popa” s-a confruntat cu cel mai mare scandal internaţional din istoria instituţiei. Motivul l-a constituit diplomele de licenţă false. Totul a început printr-o notă a ambasadei Italiei adresate Ministerului Educaţiei prin care se făcea cunoscut faptul că, începând din 1997 şi până în 2000, UMF Iaşi a eliberat diplome de licenţă false unor cetăţeni italieni. Conform actelor din dosare, ei sunt absolvenţi ai Universităţii “Centro Inter- Universitario Europea” din Torreberti-Pavia, filiala italiană a Universităţii Ecologice Bucureşti. Italienii au susţinut examenul de licenţă la Universitatea din Iaşi. Ministerul a aruncat pisica în ograda universităţii ieşene în 1997. Ministerul Educaţiei Naţionale a fost de acord cu suţinerea examenului de licenţă de către 10 absolvenţi italieni, care au urmat cursurile Departamentului de Medicină Stomatologică al Universităţii “ Centro Inter-Universitario Europea”filiala Universităţii Ecologice Bucureşti, în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie Iaşi. In anii următori au fost expediate şi alte adrese similare de către minister universităţii ieşene. Printr-o adresă, datată ianuarie 2000, MEN acceptă şi în cazul a trei studenţi spanioli, absolvenţi ai Universităţii “ Asociacion de Estudio Universitaria Europea”- Madrid, susţinerea examenului de licenţă la UMF Iaşi. In final, conducerea UMF a fost acuzată de ministerul de resort că dosarele studenţilor nu au fost verificate cu atenţie de universitatea ieşeană, acestea conţinând acte de studii false, în opinia rectorului Universităţii de Medicină Iaşi, Carol Stanciu, începutul a plecat de la Ministerul Educaţiei Naţionale care a solicitat susţinerea examenului de diplomă şi nu a unuia de preselecţie sau de filtru a unor absolvenţi italieni la Iaşi. “Fiind o adresă de minister, am acceptat. Niciodată nu a existat un contract între UMF Iaşi şi filiala din Italia a Universităţii Ecologice Bucureşti. Nu au fost corespondenţe sau legături anterioare cu studenţii italieni. Despre aceştia am obţinut informaţii doar din adresa MEN în care era trecută lista nominală a persoanelor acceptate la examenul de licenţă. Opinia publică şi ministrul Marga au fost induşi în eroare. Ministerul avea obligaţia să verifice dosarele. Ulterior, legislaţia s-a modificat”, a mai declarat Carol Stanciu. Stanciu, suspendat din funcţie Din cauza scandalului, care a luat proporţii internaţionale Ministerul Educaţiei Naţionale a emis ordin de suspendare a rectorului UMF “Gr.T.Popa” Iaşi. La acea dată, rectorul Stanciu a susţinut că acuzele privind actele de corupţie au lezat prestigiul şi credibilitatea instituţiei medicale ieşene. “Am certitudinea că la nivelul universităţii noastre nu s-a luat nici măcar un cent. Dacă organele care anchetează cazul vor constata contrariul, doresc sancţionarea drastică a vinovaţilor. Orice persoană poate concluziona că vina principală, în acest caz, revine Universităţii Ecologice Bucureşti, care a eliberat foi matricole fără număr de înregistrare şi dată. Rectorul acestei instituţii, Dolphi Drimer, a indus în eroare ministerul, a doua verigă în lanţ, care a trimis studenţii la UMF Iaşi, ultima verigă”, a mai adăugat rectorul Stanciu. Ulterior, s-a propus suspendarea timp de şase luni a decanului Facultăţii de Stomatologie, prof. univ. dr. Vasile Burlui; desfacerea contractului de muncă din motive disciplinare a secretarei şefe a Facultăţii de Stomatologie, Jana Condurache; anularea celor 63 de diplome şi diminuarea salariului, pentru o peroadă de trei luni secretarei şefe a rectoratului UMF, Adriana Pleşca. în final, Senatul UMF a aprobat doar două sancţiuni: anularea diplomelor şi concedierea secretare şefe a Facultăţii de Stomatologie “Ministerul a reproşat faptul că în dosarele studenţilor italieni nu existau Imaginea UniversităţiiGr.T.Poix a avut de suferit în urma scandalului diplomelor false foi matricole. Arhivarea foilor nu erau în atribuţiile conducerii Facultăţii de Stomatologie şi a secretarei Jana Condurache. Aceste acte se înapoiază absolventului licenţiat împreună cu diploma. Eventuale nereguli pot fi constatate la universitatea emitentă, respectiv Universitatea Ecologică Bucureşti (UEB). Problema este că MEN nu are acces la această universitate. Norocul nostru a fost în momentul în care doi absolvenţi licenţiaţi au solicitat eliberarea unor copii după diplomă. Astfel am intrat, din nou, în posesia unor foi matricole. Cu aceste acte avem dovadă implicării UBB în acest scandal, universitatea italiană fiind filiala acesteia"’, a conchis rectorul Stanciu. Reprezentanţii ministerului au acuzat la acea vreme şi secretara rectoratului UMF Iaşi, de eliberarea unor acte, fără acordul conduceri. Este vorba despre aşa numita adresă de însoţire emisă de prof. Mircea Vătăşescu, prorector al UBB, persoană împuternicită pentru preluarea diplomele absolvenţilor italieni. Acest act se liberează absolvenţilor străini, fiind necesar la obţinerea vizei. In adeverinţă este menţionat că absolvenţii au urmat cursurile Facultăţii de Stomatologie Iaşi, fapt ce a fost contestat de minister. “Mircea Vătăşescu ,fiind grăbit, a presat secretara să elibereze această dovadă rară de care nu se putea prezentă la minister. La acea dată, conducerea Universităţii era în şedinţă de Senat,"motiv pentru care Adriana Pleşca aducea copie a unei adeverinţe lip semnată de conducerea universităţii. NU este o ilegalitate, deoarece din dosar rezultă ce universitate au absolvit studenţii respectivi”, a precizat rectorul UMF Iaşi. Incompetenţă ministeriali UJur, 2011,au datoria să ilitatea foilor matricole. “Printr-un simplu telefon la Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare Academică (CNEAA), ar fi aflat că această filială italiană nici nu există şi nu s-ar mai fi creat această situaţie. Oricine îşi dă seama că ministerul este implicat. CNEAA a considerat ca principal vinovat Universitatea Ecologică Bucureşti, despre care nu sa vorbit aproape nimic în presă, care a aruncat întreaga vină asupra UMF Iaşi. Preşedintele CNEAA nu a spus nici un cuvânt despre culpa ministerului de resort. Nu ştiu cum să interpretez graba cu care ministrul Marga a decis suspendarea mea. Mai mult, mia făcut plângere la Parchet, aducândumi învinuiri inimaginabile. Printr-o lovitură de condei, un ministru a tras o palmă unei universităţi centenare, lezând prestigiul celor care îşi desfăşoară activitatea aici. Fără îndoială, adevărul se va afla. Am insistat să adreseze scuze universităţii ieşene. Consider că ministrul Andrei Marga a fost indus în eroare deoarece nu cunoaşte Legea învăţământului. Aşa îmi explic decizia de suspendare a mea din funcţia de rector, în timpul vacanţei. Domnia sa a făcut aceeaşi greşeală ca şi predecesorul său, Virgil Petrescu, care a emis ordin de reorganizare a alegerilor pentru funcţia de rector al UMF Iaşi, în sfânta zi de Paşte”, a mai declarat rectorul Stanciu. încă se caută vinovaţii Conducerea universităţii ieşene este convinsă că vinovaţii vor plăti pentru faptele săvârşite, iar Universitatea de Medicină şi Farmacie ’Gr. T. Popa” Iaşi îşi va recapătă bunul renume. în anul 2001, rectorul Carol Stanciu şi decanul Facultăţii de Stomatologie,Vasile Burlui, au fost audiaţi de Corpul de Control al Guvernului. Parchetul va continua şi în acest an cercetările. Până în prezent,anchetatorii'' nu au reuşit să se pronunţe asupra vinovaţilor. Gabi PADURARU ■HHHMBHHMHMBi Grupul Şcolar Holboca, cap de afiş are în judeţul Iaşi, Grupul Şcolar Holboca va ţinut să fie în atenţia inclusiv a poliţiştilor. Cercetările demarate în ceea ce ce priveşte înregistrarea şi eliberarea actelor de studii vor fi continuate şi în acest an. Deocamdată, principala vinovată este considerată Liliana Rujan, fostul director adjunct al liceului. Cazul care a pus capac a fost diploma de absolvire a unui elev care nu a frecventat cursurile şcolii. în anul 1997, Ciprian Petru Călugăra s-a ales cu diplomă fără ca situaţia şcolară, pentru primii doi ani de liceu, să fie trecută în registrul matricol. Verificările au scos la iveală faptul că elevul a urmat anul I profesională la Grupul Școlar Holboca, pe care l-a promovat. Anul II a rămas repetent, iar în anul școlar 1995-1996, în baza unei cereri avizate de director a fost înscris direct în anul III la Şcoala profesională Holboca. Foaia matricolă nu a fost cerută nici în momentul transferării şi nici în cel al eliberării diplomei de absolvire. Comisia de control a constatat că pe verso diplomei sunt înregistrate mediile din anul II ca şi cum elevul ar fi promovat anul şi nu ar fi rămas repetent. Aceeaşi instituţie a eliberat Măriei Bej diploma de absolvire a şcolii profesionale, toate că eleva era declarată repetentă în anul II. In registrul matricol menţiunea “repetent" a fost radiată, deasupra fiind trecută o medie de absolvire. Poliţia a fost solicitată şi în cauzul Şcolii Butea, unde s-au descoperit că au fost eliberate diplome false, în anii 1995 şi 1997. Spre deosebire de Holboca, la Şcoala Butea responsabil de aceste nereguli a fost găsit secretarul şcolii, Iosif Budău. Şcolile s-au jucat cu actele de studii în anul 1996, Şcoala profesională Tătăruşi a eliberat diplome pentru patru absolvenţi care aveau modificări ale mediilor în registrul matricol. La Grupul Şcolar “C-Brâncuşi” au lipsit două cotoare din arhivă pentru certificatele de absolvire a 12 clase fără bacalaureat pentru Viorica Isare (1997) şi Crenguţa Bobac (1991). O dată la 10 ani din ordinul Ministerului Educaţiei, anul trecut inspectoratele şcolare au fost nevoite să-şi faca curăţenie în acte le şi la Şcoala special. Anul trecut a fost primul control al actelor de studii eliberate în ultimii 10 ani de licee, grupuri şcolare, şcoli profesionale şi de ucenici. Cu această ocazie, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a constatat foarte multe falsuri în eliberarea diplomelor, substituiri de nume, furturi de acte care asolus preflut incompetenţa unor directori şi a personalului secretariatelor, ci fost luat de simple liste UI ,gcnţin note, semnătura Stds, înregistrare şi ştampilă, “fond leiban” au lipsit patrule din anul 1994. La aceeaşi elevi înscrişi intre anii 1990 - site foile matricole, înscrierea mai pe baza fişei de Nereguli au fost identi profesională Tg. Frarilogul examenelor de venit din anul 1991, acestora fiind făcut, înscriere în care erau a claselor IX, X. Spargerile la şcop au avut loc în 1999 retarei şcolii, sunt cotoare de diplome 1994, precum şi regi, nomioaie caii preşedintelui. La Grupul scu diplome de ales unitate, penau 1996, nu au fost pr ivire pentr absolele dispariţiei morte în perioada 1990 - re eliberare a actelor. Gabi PĂCURARI' enic; '01, din Băltati ce Redacţia Şos. Naţională nr. 198, bl. B, parter 278426 Director general: Alina RÅDEANU Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor fefo Marcela DONCIU 1 difuzare: Director: MOŞNEAGU : Nicolae SGR. Constantin MACOVEI Paginare: Eugen LEONTE, Andreea TURCU Grafici: Marius UNGUREAN 11 Corector: Carmen BOTAN Administraţie: Infracţional: Ana Gruia URSU , Angela MAFTEI Danuţ TANSANU Gabi PADURARU, Alina ZAHARIUC Social: Dumitriţa NEAMŢU Economic: Vica ALEXANDRU Intern-extern: Păstorel GRIGORE Sport Daniel TEODORESCU Fotoreporter Dan LUCA Marketing: Cristina POPA Publicitate: Arina LUPU, Dragoş LUPAŞCU, Bogdan ACASANDREI Relaţii cu publicul: Elena BOTOI , Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri MEDIAFAX "Cuza" - o instituţie procesomală • trei profesori au contestat în instanţa legile Cartei Universitare Anul trecut a fost un an cu emoţii în instanţă pentru Universitatea “ALL Cuza”. Trei profesori ai universităţii au contestat legile “Cartei Universitare”, votate de Senat. Ei s-au pronunţat împotriva declaraţiei de fidelitate impusă cadrelor universitare, cărora li s-a interzis să mai predea şi la alte instituţii de învăţământ superior. Primul care a intentat proces universităţii a fost profesorul Dumitru Macovei, urmat de Florin Sava şi de Petru Ioan, care este şi rector al Fundaţiei “Ştefan Lupaşcu”. în cele din urmă, Dumitru Macovei a renunţat la acuzaţii. în schimb, la data de 6 august, Florin Sava a avut câştig de cauză, instanţa dându-i dreptate, încurajat, Florin Sava a decis să-l reprezinte în instanţă pe cel de-al treilea contestator, profesorul Petra Ioan. în final, instanţa a hotărât că legile Cartei sunt valabile, ceea ce înseamnă că “începând cu anul universitar 2001/2002, persoanele cu carte de muncă la “Cuza” nu pot presta activităţi didactice şi de cercetare în favoarea instituţiilor de învăţământ private şi nici persoanele de la acestea din urmă nu pot fi asociate la Universitate”, în proces şi cu Universitatea Tehnică Pentru că Ministerul Educaţiei şi Cercetării a întârziat să medieze conflictul iscat în urmă cu trei luni între Universitatea “Al.I.Cuza” şi Universitatea ‘Gh. Asachi”, rectorul Dumitru Oprea a intentant acţiune judecătorească, chiar în preajma Crăciunului, instituţiei tehnice. Mărul discordiei, corpul “A”, a fost revendicat şi de “Asachi”, care ar fi falsificat o schiţă de cadastru prezentată drept probă la dosarul de intabulare asupra terenului, pe care este construit corpul “A”. Cu ajutorul acestui act, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a emis în vară un ordin prin care a decis intabularea terenului în favoarea Universităţii Dumitru Oprea a impus declaraţia de fidelitate cadrelor universitare Tehnice “Gh.Asachi , deşi acelaşi ordin fusese emis în anul 1997, pentru “Cuza”. Urmează ca instanţa să decidă care dintre cele două universităţi are dreptate, “Asachi” neavând nici cea mai mică intenţie să renunţe la clădire. Alina ZAHARIUC 1 Congelaţi, la cumpăna dintre ani Aproximativ 3.000 de familii din Iaşi au intrat în noul an fără căldură şi apă caldă. Astfel, 5 asociaţii de locatari din cartierele Dacia, Lunca- Cetăţuii, Tomeşti, Dancu şi Galatanu s-au putut bucura căldură din cauza datoriilor mari către RADET şi a defecţiunilor apărute în reţeaua de distribuţie, în perioada 30 decembrie 2001- 2 ianuarie 2002, echipele de intervenţie ale regiei de termoficare au remediat peste 15 avarii la reţea, apărute în special în cartierele Bularga şi Alexandra. Cele mai multe dintre acestea s-au produs datorită uzurii, respectiv a coroziunii ţevilor de alimentare. Până în acest moment nici un administrator de asociaţie nu a fost dispus să plătească cheltuielile de reparaţii la avariile apărute în perioada sărbătorilor. Pentru ieșenii care beneficiază de căldură şi apă caldă, CET Iași livrează la această oră către RADET, agent termic la o temperatură de 85-90 grade Celsius faţă de 110-115 grade Celsius cât ar trebui pentru ca în apartamentele acestora să fie o temperatură de 19-20 grade Celsius. Liviu COLOTIN